24 Temmuz 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

24 Temmuz 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Msntrö murahhas- —— << — ları Istanbulda Hariciye Vekilimizin beyanatından : “ Bul- garistanın konferanstaki haltıhareketinden fevkalâde memnunuz komşu muzla olan münâsebatımız hiç bir zaman bugünkü kadar samimi olmamıştı ,, (Baş tarafı 1 incide) eciken. tren Sirkeci istasyonuna geldiği zaman timiz, Cumurbaşka" ni namına yaver Cevdet, Vali ve Beledi” ye rçlsi Muhiddin Ustündağ, . İstanbul andanı general Halis, mandanı general Fehmi, Emniyet direk Kılıç, Parti mümessilleri ve «bir halk kütlesi tarafından karşı”| tanmıytef, Japonya büyük elçisi Toğguga” Yugoslavya elçisi Lazreviç, Roman- ya elçisi Piloti, İrak elçisi Naci Şevket, | Iran elçisi Fabimi, Sovyet maslahatgüza rr Saikin, Kfgan elçisi Sultanahmet Han | da murahhas heyetimizin: istikbalinde hazır bulunmuşlardır. Gara trenin girmesile askeri bando” nun-selâm havas: çalmağa başlaması bir olmuş, asker ve polis müfrezeleri heye“| timizi selimlamıştır. Tevfik Rüştü (Aras kendisini karşılıyanların tebriklerine âyrı ayrı teşekkür ettikten sonra Pe. rapalas oteline, oradan da Floryaya Atatürk'e saygılarmı sunmağa gitmiş. tir, Sofyadan geçerken Sofya, 23 (A.A.) — Bulgar ajansı! bildiriyor: Ankaraya dönmekte olan 'Türk mu. rahas heyeti, Başmda Dışişleri Baka. nı olduğu halde bugün saat 16,30 da Sofyadan geçmiştir. Bulgar Başbakanı B. Köse İvanöf, Türk Bakanmi karşılamak üzere Dra. gomah istasyonuna kadar gitmiş ve o. rada 'Doktor-Arası kendi salonlu va. gonuna davet ederek Sofyaya kadar kendisile samimi görüşmelerde bulun. muştur, Sofyada konuşmalara istas. yon salonunda devam Olin, İsi manbakam Miele daha büyük bir memnuniyetle müşa. ede etmişlerdir. tasyonda Doktor Aras, Saray Mareşali Panof, dışişleri genel sekre. ter vekili elçi Sarafov, siyasi dalre direktör vekili ve Protokol direktörü Petrov . Çomakov, matbuat direktörü elçi, Balabanov. ve dışişleri bakanlığı diğer yilksek memurları tarafından se. lâmlanmıştır. Istansyonda ayrıca, başta elçi Ber ker olmak üzere Türk elçiliği manur.| larr, Yugoslavya ve Yunanistan elçi.| İeri, Çekoslavakya ve Romanya mas. lahatgüzarları, Sofya Türk — Bul. gar dostluk cemiyeti milessisleri ve gazeteciler de hazır bulunmuştur. Aynı trenle Montrödeki Bulgar he. yeti-de Sofyaya. dönmüştür. Dışbakanımız Sofyadan geçerken ken disini hududda karşılayan gazetecilere Şu beyanatta bulunmuştur: “— Bulgaristanın Montrö konferansm-| daki battı hareketinden ve bütün mese lelerde bize karşı gösterdiği büyük dost“ luk hissiyatından fevkalâde memnunuz. Bu hususta Bulgaristana alenen teşek" kür etmeği kendime börç sayıyorum. İ- ki memleket münasebatı hiç bir zaman bugünkü kadar samimi olmamıştır. Ay ni zamanda Balkan antartma dahil bü" tün devletler konferansın 18 temmeuz içtimamda Bulgaristana karşı olan çok samimi ve dostane hissiyatmı aleni 'su- rette söylemek fırsatını buldular, Türkiye ile birlikte Yuğoslavya, Yur nani#tan ve Romanya da Bülgaristanla elele- verip Balkan sulhü için çalışacak” larmı ve bütün vasıtalarile önü koruya” caklarını' konferatısta söylediler. Bu su retle Bulgaristan Balkan paktına dâhil olmadığı halde Montröde bir nevi mane“ vi Balkan paktı, yani umum! bir cephe ortaya koymuş oldu. Bt hal ilerisi için çok ümit vericidir. Bu çok samimi dostluk havasi, seneler denbeti' Bulgaristanla Yunanistan ara” sında bir türlü halledilemeyip sürünce” mede kalan bütün ihtilâf meselelerin de artık halline yardım edecektir... Mtalya ve Boğazlar mukavelesi) Dışbakanımız “Nemezedi Ujag,, isim Wi Macar gazetesi muhabirine de İtalya- mun vaziyeti etrafında demiştir ki; istasyonda | ellerinin iyi inieinafimı bir kerre) merkez kur! iltihakını temin etmeği kendime birinci derecede bir vazife telâkki ederim. Kom ferans esnasında Türkiyenin temennile" rine karşı gösterilen anlayıştan memnu- num, Konferansın heticeleri tamamile memnuniyeti muciptir. Türkiye kendi topraklarından bir kısmı Üzerinde hare ket serbestliğine sahip olmamaya artık tahammül edemezdi. Bu hükümranlık hukukuna sahip her memleketin hakkı” dır, Yugoslavya gazetelerinden “Pravda,, muhabirine dahi İtalyanın mukavelena- meyi Imza edip etmiyeceği o hakkında şöyle demiştir; Bu husüsta bir şey bilmiyorum. kat buna memnuniyetle intizar ede) lim.., Boğazlar komisyonunun tasliyesi Yeni Boğazlar mukavelenamesi mu” cibince Boğazlar komisyonu da kalkmış olduğundan bu komisyonun O yakında tasfiye işlerine başlanacaktır. Riyasettern resmen istifa etmiş olan Amiral Mehmet Ali, “komisyon işleri tasfiye edilinceye kadar vazifeye baka- cağını,, söylenmiştir. Montrö konferansında Avusturalya murah- hasının bir sözü Bu sabahki posta ile gelen “Morning Post, gazetesinin Montrö hususi muha" biri yazıyor: Türk hükümetine teşekkürlerini “bil dirirken İngiliz murahhas heyeti reisi Lord Stanley Gelibolu yarımadasındaki harp mezarlıkların Türkiye ile İngik tere arasında bir meyi bek olduğunu ve me ax ni tik tavra karşı İngiliz “halkım şekkir kalacağından emin bulunduğunu söylemiştir. Ayni nokta! nazarı tutarak konferans reisi ve Avusturalya delegesi M Brus da harp esnasında bizzat < kendisinin Geliboluda çarpıştığını o batırlatmış ve demiştir ki: — Ancak Allahın inayetiledir ki be- nim kendi mezarım bugün orada değil! M, Brus Türkiye hükümetinin harp mezarlıkları hakkındaki beyanatına A) vusturalya halkımın hâraretle teşekkür ettiğini ilâve etmiştir. Bulgar gazetesinin makalesi ofyada çıkan “La Parol Bulgar, k simli Bulgar gazetesi Boğazların tahki- mi dolayısile ezcümle diyor ki? “Türk milletinin sevincini çok haklı buluyoruz, Bu sevinç © fazlasile hak &* dilmiştir. Leman gölü kıyılarında, 20 temmuzda imzalanan mukavele, Kamâl Atatürkün vatanma karşı ifa ettiği şe refli hizmetlerden biridir. Fakat, Montröde hakkaniyetle bera- ber, diğer bir selâmet prensipinin dahs muzaHfer olduğunu görüyoruz.Bu da tat bik imkânı kalmayan muahedelerin ta- dili prensibidir... — Nafia Vekili Bugün Ankaraya dönüyor Zonguldak 23'— Nafia (Vekili Ali Çetinkaya yanındaki heyetle beraber bu gün Filyosa gelmiş ve vilâyet erkânı ile Belediye reisi tarafımdan karşılanmıştır. mn müte” Ali Çetinkaya Çatalağzı istasyonunu tetkik etmiştir. Vekilimiz yarm buraya gelecek ve akşama Ankaraya dönecek- Avusturyada | bir saat kadar umumi af Viyana 23 mum af ilân etmi Reisiçumhur Miklas ir. Yalnız 224 siya", Montrö zaferi üzerine Türk parası yükseliyor Ankaradan gelen haberler, Montrö. de imzalanan Boğarlar mukavelesinin Türkiyenin zaferile selenmesi üze. rine muhtelif dün Istanbul borsasında aynı sebepten dolayı Türk esham; yükselmektedir. “Çanakkalede bayram Coşkun bir sevinç içinde devam ediyor Çanakkale, 23 (Hususi) — Milli Türk Talebe Birliği kafilesi bu sabah Mehmet çavuş abidesine çelenk koymuş ve burada büyük tezahürat yapmıştır . Hararetli onutuklardan sonra bir bahriye zabiti burada cereyan eden harp- leri anlatmıştır. Saat 17 de Avcı tayyarelerinden mü rekkep bir filo işgal edilen mıntakalar ve Yavuz üzerinde uçuşlar yapmış, halk heyecanla bunları seyretmiştir. Adapazarında Kalpazan şebekesi Meydana çıkarılarak âletlerile beraber yakalandı Bu sabahki Son Posta gazetesinin yazdığına göre, polis Adapazarında üç kişilik bir kalpazan çetesini aletleri m kalp parslarile beraber yakalamış. VE 'Yongalık köyünde 0. turan Mevlüd, Adapazarında park ya- nında şeker satan birisinden beş ku- ruşluk şeker almış ve mukabilinde bir gümüş lira vererek Üstünü almak için beklemiştir. sam» Ja ağır ollüğünü gören satici parayı tetkik edince kalp olduğunu anlamış ve derhal Mevlüdün yakasma yapışa. rak; — Polis, diye bağırmağa baş- Jamıştır. Bu esnada civardan geçmekte olan polis Ziya yetişmiş, Mevlüdü yakala. mıştır. Karakolda üzeri aranan Mevlüdde 31 tane elli kuruşluk ve İ tane de bir liralık kalp para bulunmuş, tahkikat ilerleyince Mevlüdun amca Oğlu Rüş.! tü ve komşusu asker kaçağı Kadir ile birlikte bu paraları çıkardıkları anla. şdmış ve Kadirin evinde paraları imal için kullanılan beş kalıp müsadere e.| dilmiştir. Yunanıstanda Temerküz kabinesi Teşkili için muhalif fırkalar arasında cereyan başladı Atina, 23 (A. A.) — Liberal partigi lideri Sofulis dün saraya giderek kralla konuşmuştur. Sofuliş bu miinasebetle Metaksas kabinesini w.| zun uzadıya tenkid etmiş, Metaksasın hükümetin başma geçtiğinden beri hiç bir dahilt meseleyi halletmediğini, verdi. ği sözü tutmadığını söylemiş ve teşrinev vel içtimamda hep birlikte hükümeti de- vireçeklerini ilâve etmiştir. Sofulin bütün partilerin iştirak ede. cekleri bir temerküz kabinesine taraftar. dır. Kral Sofulis'den sonra yanına Me taksası çağırarak kendisiyle uzun boylu görüşmüştür. Atina, 23 — Dün buraya geler slahatçı ahali partisi lideri Teodoski bir| temerküz kabinesi (kurulmasına gayet hararetli taraftar olduğunu söylemiştir. Sotulis de Teodokis'in fikrini takdir et- tiğini söylemiştir. Siyasi vaziyetin aldığı bu şekil üze- rine kralın yapacağı seyahatten vaz geç- tiği şuyu bulmuştur, Fakat bu şayia tekzip edilmiş ve kralm seyahatini sadece tehir ettiği ha- ber verilmiştir. Kral (gelecek hafta Korfoya gidecek, bir ay kaldıktan son-| ji HABER — Akşam Poitair 34 TEMMUZ Zİ Olimpiyatlerda Hindli koş Berlin olimpiyadlari için son hazırlıklar da tamamlanmış, letlers mensup sporoular Berline gelmeğe başla.mışlardır. Bu gördüğünüz Hindli bir sporcu dü mukavemet koşuları için yeri Diğer resimler olimpiyadlarda yüzücülerle koşucu nasında fotoğraflarını almak için alınan terlibatı gösteri Güreşçi Cim Londos 2 ağustosta (o başlayacak olan festival dolayısile dünya serbest güreş şampiyonu Cim Londosun da İstanbula gelmesi temin edilmiştir Yapılan anlaşmaya göre Cim Londos 9, 16, ve 23 ağustos pazar günleri Taksim stadyomunda Kara pehlivatlarla serbest güreş müsa bakaları yapacaktır. Cim Londos bu ayın 26 sında Atinada Dinarlı Mehmetle karşıla- şacaktır. Dinarlı bu maç için Ati- naya hareket etmiştir. Binaenaleyh burada yapılacak müsabaka, Atinada yapılan müsa- bakanın revanşı mahiyetinde ola- caktır, Yunan gazeteleri Atinada yapı- lacak Dinarlı — Cim Londos maçı. na büyük ehemmiyet vermektedir- ler Bu müsabaka için şimdiye ka- dar 20000 bilet satılmıştır. Telâvivde Bomba Altı kişiyi yaraladı Kudüs, 24 — Dün Telâvivde mektebe atılan bir bomba alti kiğiy ağır surette yaralamıştır. Filistin hâdiselerini tetkik edecek | olan İngiliz komisyonunun teşrimiasi den evvel Filistine gelemiyeceğine da ir verilen haberler Arab mahafilinde hoşnutsuzluk uyandırmıştır. bir! e Asker terfi. liste$ , kiza a mçlaş il için şehrim eee > w Ankara — Her tosta ilân edilen askeri (© kaç gün kadir yüksek © dilmex üzere İstanon!s tir. una Istanbulun en çok ** ri kiki akşam gazetesidir y ' rm: HABER'e verenl#” | Serer, eser eerameremaverera vermeme Büy ük müsaba kal Dün sor mi başladığı” Sualterin Pek korkunç bir oteomebil £ sının şayanıhayret foto9 Yaşingtonda Amerikanın en büyük otomebil yarışlarına" yukarda resmini gördüğünüz kaza meydana atlmistir. ,# piri İ wi Işin gör ari