24 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5384 Gündelik LOZAN — MONTRÖ Lozan gününü, Montrö zaferi. 'nin sıcak heyecanı içinde kutluyo- ruz. Memleket günlerdenberi ge- niş bir sevinç içinde, Şehir ve ka- sabalardan gelen tezahür telgraf- darını sütunlarımız almı Montrö ve Lozan günlerinin bu kadar biribirine yakınlığı, te- sadüfün eseri de olsa, kıymet ve kuvvetlerindeki beraberliğe ve bir- liğe çok yakışan bir şeydir. Bu iki günü, esasen birbirinde' . Her yıl birinin taze heyecanı içinde diğerini kutlamak da her nesil ayrı bir zevk duya- zan; büyük harbın sıcak acısı yü- reklerde iken çözemezdi. Boğaz- lar mıntakasının emniyetini birkaç yıl silâhın değil yalnız türk kahra- manlığının uyanıklığına bırakabi- © kahramanlık ki yurdunu sesi sayılabilirdi. Memleketi istilâ eden “Düşmanlar, bütün dünyada emsali görülmemiş bir galibiyetin idi. “Cebir ve hile ile vatanın bütün kaleleri zabte- dilmiş, bütün tersanelerine giril- miş, bütün orduları dağıtılmış ve işgal, “Bütün bu şartlardan da- 've vahim olarak, memle- 'Hattâ bu iktidar menfaatlerini, müstevlilerin siyasi emelleriyle tevhid,, etmi r. “Millet, fakrü de harab ve bitab kadar hazin bir sil kanile A- tatürk'ün dehasında şahlandı, yur- dunu kurtardı. Montrö, türk kahramanlığının şına birakılan boğaz em- niyetini si sebebiyle, milletlerarasında Tür- kiyeye olduğu kadar dünya sulhu- 'na da hürmet gösterilmiş ol yeri alan Türkiye için şüphesiz bahtiyarlıktır. Bütün bu sözlerle memleketteki büyük sevincin - se- beblerine kısaca işaret etmiş - olu- yoruz. Yıllardanberi emniyet ve hu zur içinde memleketin refahına çalışan yurddaş; Anafartalardan Dumlupinara, Lozandan Montrö- ye kadar her şeyi kurtaranların yüce - varl bağlamı; bir emniyet yaratan daima c de bir hüviyetle yaşayan bu bağ. İılık; Lozan ve Montrö gibi günler de belki biraz daha geniş ifade e dilmiş olur. a kendini çoktan Yüreklerde sa: Kemal UNAL ————RH— ——— B. Çetinkaya | Çankırı, 23 (AA.) B. Ali Çeti Karabükte ilyosta macel tabr da tetkikatta bulunmak Çankırıya g ler. Yarım & istasyonda kaldıktan sonra Filyosa Başbakanımız, Kamutay Başkanı- mız ve Adliye Baka- nımız döndüler Başbakan İsmet İnönü vekamutay baş- kanı B. Abdülhalik Renda beraberlerin- de adliye bakanı Şükrü Saracoğlu oldu. ğ halde dün şebrimize dönmüşlerdir. Başbakanımızı, istasyonda bakanlar; ba- kanlıklar ileri gelenleri ve kalabalık bir halk karşılamış ve Montrö zaferinin ne- gesi içinde bulunan halk başbakanrmızı içten gelen sevinç içerisinde alkışlamış- tır. Başbakanımız doğru köşklerine git- mişler ve bir müddet istirahattan sonra hariciye köşkünde toplanan bakanlar kurluna reislik etmişlerdir. Başbakanımızın telgrafı e İlyönku- Büyük milli muzafferiyeti ben de size muhabbetle tebrik ederim, Başı kil İsmet İnönü Lokarno devletleri dün ilk toplantıyı yaptılar BB. Eden, Blum ve Van Zeeland Londra, 23 (A.A.) — Üçler konfe- zansında bulunmak üzere - Brüksel'den hareket eden Belçika başbakanı B. Van Zeeland'la dış işler bakanı Spaak bura- ya gelmişterdir. B. İvon Delbos dün akşam buraya gelmiştir. Lokarno — devletlerinin ilk toplantısı bugün saat 1030 da yapıla: aktır. B. Blum öğleyin gelecek ve an- cak öğleden sonraki toplantıya ( edebilecektir. Londra, 23 (A.A.) — Fransız baş- bakanı Blum tayyare ile buraya gelmiş- Halkevinde Lozan Günü zan zaferinin yıldö- | hazırlanmıştı Törenden sonra Lozan kahra- manı İsmet İnönünün, Parti tara- edilen bü rı yerine asılacak: tır. Törene bütün ankaralılar kart. sız davetlidirler. ULUS | ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Son haberler üçüncü sayfamızdadır —-. HER YERDE 5 KURUŞ Montrödeki delegelerimiz dönüyorlar Dış İşler Bakanım B. Tevfik Rüştü tü Aras Belgrad ve Sofyadan geçerken mühim konuşmalarda bulundu Montrö konferansının — muvaffakıyetli neticesi " dolayısiyle Başbakanımızla B. Karahan arasında dostça telgraflar çekildi Tarihi bir vesika; Montrö konferansı nıh umumi heyeti 18 temmuz tarihinde mukavele metni Budapeşte, 23 (AsA.) — B. Tevfik Rüştü Aras “Nemzeti Ujsag'ın Möntrö muhabirine yaptığı beyanatta demiştir ki tt kendime birinci der trö anlaşmasına iltihakını temin etmeyi -ede bir vazife telakki ederim. Konferans esnasında Türkiyenin temennilerine karşı gösterilen anlayış: 'tan memnunum. Konferansın neticeleri tamamiyle memnu: yeti mucibdir. Türkiye kendi topraklarından bir kısmı üzerin- de hareket serbes mezdi. Bu hükümranlık hukukuna sahip her memleketin hak- Dr. Aras Türkiye ile Macaristan münasebetleri hakkında da, bu münasebatın çok iyi olduğunu ve iki millet arasındaki dostluğun derin bulunduğunu söylemiştir. Türk - bulgar mü- nasebetlerine dair de Dr. Aras yöyle demişt “— Türkiye Bulgaristanla pekâlâ teşrikl mesaj edebilir. Türkiyenin dostluk zinciri Bulgaristanla zenginleşir ve Tür. kiye bulgar dostluğu yüzünden eski dostluklarından hiç birini feda etmek mecburiyetinde değildir. Bulgaristanın dostluğu Montrö konferansının kazançlarından biri olmuştur., (Sonu 9. üncü sayfada) kabul ettikten sonra Ekselans İsrset İnöni Montrö'de'imzalanan anlaşma münasebetile türk milletinin bugün sulh yolu ile elde ettiği büyük zaferden dolayı Ekse- Jansınızı ve türk hükümetini tebrik etmeme müsaade buyuru- fuz. Türkiyenin, topraklarının en hayati kısımlarına yeniden. yerleşmesi ve Boğazlar emniyetini muhayyel bir takım garan tiler yerine, kendi vesaitile yeniden ele alması keyfiyeti, türk milli ekonomisinin kalkınması, milli müdafaa işinin inşası ve umumiyetle, yeni Türkiyenin kuvvetlerinin tarsini için yapıe dan bütün bir çetin mücadele ve yılmaz çalışma devresinin nee ticeleridir. Montrö'de imzalanan vesika bu inkâr kabul etmez vaktaların dünyaca da kabul ve teslim edildiğini tasdik ete mektedir. Ekselansınızın da bildiği üzere, Moskova 'muahede- 'namesinin imzasındanberi Sovyetler Birliği, bugün herkesçe kabul edilen tezi müdafaa etmiş ve Türkiyenin, topraklarının mutlak hâkimi olmak yolundaki meşru taleplerine kuvvetle ve dalmi surette yardım etmiştir. Yeni boğazlar rejimi-Ave Tupanın en ehemiyetli mıntakalarından birini sulha kavüştüre mak süretile yalnız Türkiye için değil, Karadenizde sahildat (Sonu 2. inci sayfada) İspanya B. Lesterin senaya sorduğu sualler cevabsız kalıyor 3 (A, HT A Z Lehistan in — Danzig'deki B. Papee, dün ak- şâm B. Grelser (- rüşmüştür. ldiğine göz Danı komiseri re B. Greiser, son zamanlarda Lehis- tan'da papılan ve Danzig — aleyhine çevrilmiş bulunan nümayişlerden do. B. Greiser layı hayretini izhar etmiştir. Mumaileyh, serbest şehir hükümetinin asla Lehista- 'nın menfaatlerini çiğnemek hiyet ve ta- Ja olmadığını söylemiştir. Öte taraftan milletler cemiyeti yük. sek komiseri B. Lester son günlerde ve- rilen ve ana kanuna aykırı bulunan ka- rarlar hakkında Danzig senatosundan izahat istemiştir. B. Lester duğu sualler gene cevabsız kalmıtşır ihtilâli devam ediyor Hükümet ve ;îsiler, vaziyetleri hakkın- da birbirini tutr yan haberler veriyor Birkaç gün önce İspanyada patlak veren ihtilal halâ devam - etmektedir kında fikir edinmek güçtür. İhtilâlin, İspanyadaki yabancılara da zararı do- ır. Madrid'de bir amerikalı (Sonu 3. üncü sayfada)