28 Temmuz 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Temmuz 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Yapılan savaşlar esnasında halkçı. lar cephesi taraftarlarından 400 ve a- silerden 120 kişi telef olmuşlardır. Hükümetin harp gemileri Melillayı bombardıman etmişlerdir. Şihalde de vaziyet vahamet peyda etmiştir. Filhakika San Sebastien et. rafında muharebeler tekrar başlamış tır. Ecnebi elçileri, hükümetin mütale. ası Üzerine San Sebastieni terk etmiş. lerdir. Fransız sefarethanesi Tuen terrabiaya İngiliz sefarefhanesi Za. rTausa ve İtalya, Amerika, Arjantin, Çekoslovakya ve Norveç sefarethane leri de İruna yerleşmiğli San Sebastiende karğaşalık çıkmış ve dükkânlar yağma edilmiştir. Dün suat on aJtıdanberi şehrin ya kmında topların gürlediği işitilmekte dir. San Sebaatien telsiz istasyonu bir tebliğ neşrederek halkçılar cephesi mensuplarını asker yazılmağa davet etmiştir. Öğrenildiğine göre San Marcu cep hesinin hükümete sadık kalmış olan kuvvetleri, San Sebastien yakınm. da kâin Ozaoyazzun tepelerini işgal etmiş olan General Molanın bir müf rezesini topa tutmuşlardır. Asfler Oyarun kasabasına hâkim. dirler . Yalnız şehrin kilisesi, halkçı. Jar cephesi milislerimin işgali altmda. dır General Molanın Burgostan ayrıl miş olduğu ve Loyola şimalindeki ast kuvvetlerle iltisak peyda etmek üzere şima'e doğru ilerlemekte bulunduğu söylenmektedir. Diğer taraftan hükümet kuvvetleri. ne mensup İki koldan biri İrundan ve diğer! San Sebastienden Loyola doğru ilerlemektedirler. Pek yakinda kati bir muhsrebe vukua gelecektir. Bu miharebe, Gülpumcou eyaletitii akibe- ingiliz amele paris'nin yardımı tini tayin edecektir. Asi'sre göre Sevil, 28 CA.A.) — Gencral Gucipo de Llano, telsizle bir tebliğ neşrederek Madrit ve Barselon zadyolarının ver" Idukları rleri tekzip etmiş, General, hükümet kuvvetleri tarafın”) dan Mellallarım bombardımanma kar kışıldığı takdirde bu şehirde Oo mevcut bahriyeli aileleşe mensup 1300 kişinin rehine olarak muhafaza edileceklerini beyan etmiştir. Mumaileyh, asiler payitaht ile şark sahillerindeki limanlar arasındaki müna- kalât yollarmı kesmiş Oo olduklarından Madritte yiyecek şeylerin tükenmek ir zere olduğunu söylemiştir. Bundan baş” ka general Molanin kuvevtleri payitahf tın su ihtiyacını temin eden Logoya de- polarını ellerinde bulundurmaktadırlar, General Llano, San Forkda geçenler de bir takım kargaşakıklar vukua gelmiş olduğu haberini teyit etmiş, ancak Ar gesirasdan gelen kuvvetlerin intizam ve asayişi hemen iade etmiş olduklarını, ilâve eylemiştir. Askeri hükümet Lizbon, 28 (A.A.) — Sevil ve Kordo"; bada vaziyet sakindir. Saragosda da var) ziyette sükün hüküm sürmektedir. General Franko, Tancadaki Porte” kiz konsolosuna hali hazırda bütün ec* nebi hükümetlere Burgosda (General Kabanellas ın riyaseti altında bir aske- ri hükümet teşekkül etmiş bulunduğu” nun bildirilmiş olduğunu iblâğ etmiştir. Bödajor ve Hueyva eyaletleri, tama” mile faşistlerin kakimiyetleri altında“ dır. Gir faşist kolu, Seville Üzerine yürü” mekte ve hiç bir mukavemete tesadüf etmemektedir. Aslerin verdikleri yanhş haterler Madrit, 28 (A.A.) — Bu sabah saat 3,30 da Madritin telsiz ( istasyonu, bit tebliğ neşrederek asilerin ellerinde bulu nar telsiz istasyonları tarafından veri” len bütün haberleri tekzip etmiştir. Bu tebliğe Sierra Guadarrama mınta” kasın tâmamile hükümet kuvvetleri! nin elinde bulunduğu beyan olunmakta” dır. ! İsyan halinde bulunan şehirler, gece leyin hükümet kuvvetleri (o tarafından bombardıman edilmiştir. Tolede, iştir”) dat edilmiştir. Şehirde sükün (O küküm sürmektedir. Dr ve güçleri ile meşgul olmaktadırlar. Asitlerin peşinde Maörit, 28“(A, A.) — Dahiliye ne- zareti, hükümeti kuvvetlerinin “general Mola kıtaatını takip etmekte oldukları”; nı bildirmektedir. Hükümet kuvvetleri bir şehri ışgai eti Valansia, 28 (A. .A) — Katalonya kıtaatı, Barbastiç'yu işgal etmişlerdir. Diğer bir kol, Granada üzerine yürümek. tedir. Oviedo şehri asturie'lerde asilerin elinde kalmış olan yegâne şehirdir. Şark sahilindeki bü Timanlar, hü. kümete sadık kalmışlardır Feci sahneter Sen Nazer, 28 (A.A.) — Meksik dındaki vapur ile (buraya gelmiş olan mülteciler , Koronia ve asturi eyaletle- rinde mütemadiyen bir takım feci sah- nelere şahid olunmakta olduğunu söyle- mişlerdir. San sebastien'de bütün evlerin kapı- ları ve pencereleri müsellâb sivil muha- fızların nezareti altındardr. Madritte sükünet Berlin, 28 (A. A.) — Madristeki Alman büyük elçisi, hariciye nezaretine bir telgraf göndererek İspanyol pay'tah- tında sükün büklüm sürmekte olduğunu bildirmiştir. Barselonadaki İtalyan general k solosu , bir Alman harp gemisi gelinci- ye kadar Alman tebaasının himayesini temin etmeğe memur edilmiştir. Hükümet kuvvetlerinin bir ga'ebesi Barselona, 28 (A. A.) — Kataon- yadaki kuvvetlerin baş kumandanı albay Sandino birçok sevkülceyş noktalar! dün zaptedilmiş ove Katalonyalılardan mürekkep bir kolun Madritli milis efradı! ile takviye edilmiş olduğu halde Saragos üzerine yürümekte olduğunu beyan et- miştir. Londra 28 (A.A.) — Amele partisi nin milli komitesi “demokrasiyi müda- isa etmek için okanlarını döken İspanyol amelesine hitaben bir beyan” mame neşretmiştir. Bu beyanname, Treydünyonlar kom gresi umumi sekreteri Sir Walter Citrine tarafından imza edilmiştir. Mumaileyh kongre namına İspanyol amelesine bin İngiliz li rası göndermiştir. eği Londra 27 — İspanyadan gelen ha”| berlere göre kükümet kuvvetleri bilhas| sa cenupta muvaffakiyetler kazanmakta! dırlar. Madridde sükünet tamamen av- det etmiştir. Cenuptaki asi o ordunun! mühim bir kısımı hükümet kuvvetlerine dahalet etmişlerdir. Şimdiki halde yal miz Şimaldeki asiler hükümet kuvvetle”| tine faik bir vaziyettedirler. Sen Sebas-i tiyen bütün hücumlara rağmen asilerin eline geçmemiştir. Barsclonda da sükü” net avdet etmiş bulunuyor. General Frankonun idaresi altında bulunan asiler Kalana civarmdaki hükü met kuvvetlerini çevirmeğe çalışmaktar dırlar. Atılan toplardan Malaga şehri tamamen barap olmuş ve şehir ateşler içinde kalmıştır. Seville 27 (A.A.) (o — Seville radyo istasyonu, bu sabah saat | deasi kuv” vetlerin Madride 50 kilometre mesafede bulunmakta olduklarını ve şehrin pek yakında düşeceğini bildirmiştir. Asi kuvvetler mü'iim zay'ata uğram'ş Madrit 27 (A.A.) Dün hükümet tay“ yateleri tarafından Melilla ve Ceutanm bombardımanı esnasında Afrikadaki asi kuvvetler mühim zayiata düçar ölmüş” lardır, Asi kuvvetlerin Boğazı geçmek tasavvurundan vazgeçmiş oldukları söy» lenmektedir. Barselondan haber alındığına o göre hükümetin tayyare filoları o hükümet wwetlerinin. Saragossea değru yapmak ta oldukları ileri hareketini takviye reişler ve kaçmakta bulunan asilerin ü” rerine bombalar atmışlardır. B'r Isla Brüksel 27 CA.A.) — İspanya sefare- ti maslahatgüzarı ile kâtibi, istifa etmiş lerdir. Fransa ki 'aratzda mı silâh safıyor? Paris 27 (A.A) — Sağ cenah gazete" lerinin İspanyaya silâh verilmesi meşe lesinde hükümete karşı yapmakta olduk İ tarlığını güden bir takım kimseler var- itiraz bolluğu manite,, gazetesinin vermiş olduğu bir habezdir. Bu habere göre iki (o Fransız fabrikası, Kral on üçüncü Alfonsun er) ki sefiri M. Güzinones de Leondan İs panyol faşistleri için evvelce ismarlar” mış olan tayyare, otomob bedeli olarak yirmişer milyon frank almışlar dır, Sağ cenah gazeteleri de nazırlar mec“ Usinin İspanyol meselesinde tam bir bi" taraflık muhafaza etmek (Okararından dolayı memnuniyet göstermektedirler . ik! sosyalist mebus Fransaya kaçu Hendaye 27 (A.A. — Fransız güm rük memurları, Navarredeki asilere vet” mek üzere kaçak olarak petrol götüren birçok İspanyol kamyonların yakala"| muşlardır. İspanyol sosyalist mebuslarin dan Araguistain ile Alvarezodel Vayo, Fransız hududunu geçmişlerdir. Temps gazetesinin baş” makalesi Ğ Paris 27 (A.A.) — Temps gazetesi, başmakalesinde İspanyanm vaziyeti ve orada cereyan etmekte olan (o vakayiin muhtemel akisleri hakkında (o şöyledir or: “Iapanyada kuvvetin biliil hangi ta” rafın elinde olduğu hususunda da ayni kararsızlık vardır. Madritteki cumhuriyetçi hükümetin, askeri isyarın tenkili için kendilerinden, yardım talebinde bulunmuş olduğu müf rit teşkilât tarafından icraatında tama” mile serbest bırakıldığını kabul (o etsek bile, ancak nisbeten mahdut biz saha dahilinde, sözünü yürütebilmekte oldu- ğu görülebilmektedir. Tfakikati halde, bu dakikada hakiki mahiyetleri meçhül bulunan yekdiğerinden ayri üç kuvvet vardır: 1 — Madrit hükümeti, 2 — M. Companysnin tesis etmiş or duğu hakimiyetin müfritler teşkilâtının sıkı bir kontroluna tabi bulunmakta ol” duğu Barselon hükümeti. 3 — Nihayet General OCabanellasın riyaseti altında asiler tarafmdan Bur- gosta teşkil edilmiş olan muvakkat bü” kümet. Bütün eyaletlerde (Beyazlar) le" zıllar,, arasında mücadele devam etmek tedir. Bu iki parti de (o yekdiğerinden tamamile başka temayüllere (o sahip bir takım gruplara ayrılmış bulunuyor. Meselâ Kızıllar içinde o “sendikalist ve sol cenah cumhüriyetçileri grupları, Beyozlar arasmda da mutedil cumhu yetçilerle, krallık taraftarları ve hattâ modası geçmiş olan Don Garlos taraf- İ | dir, Bu haşin mücâdelein sonu ne olursa olsun İspanya, uzun müddet dahili ni fak içinde kalacak, her türlü siyasi istik rara mâni olan gayz ve kin dalgaları K cinde çalkanacaktır. Bir Italyan gazetesi her şeve İtiraz ediyor İngilizce Niyuz Kronik! gazetesin. de okunmuştur: “İtalyan gazetelerinden Giornale ditalya, Akdenizdeki İngiliz donanma. sinm tabii kuvvetinin arttımlmasna itiraz etmekte ve kunu, münhasıran İtalyaya tecevvüh eden bir tedbir ola. | rak göstermektedir. Bundan başka İtalyan güzelesi Maltanm İngiltere tarafından tahki. mine, İngiliz — Mısır misakınm ak. dine, Hayfanm, Hattâ Kıbrısm tah. | kimine ve nihayet İngilterenin Türki. ! ye, Yunanistan, Sovyet Rusya ve Yugoslavya ile dostluk siyasetine de | itiraz etmektedir.,, Siberya ekspresi | yoldan çıktı Şanghay: 28 (A.A.) — Harbinden bildirildiğine göre, Siberya (ekspresi yoldan çıkmış ve müteaddit vagonlar dereye düşmüştür. Ölenlerin adedi ma lâm değilse de çok olmasından korkul- maktadır. Habisburgların | lar mücadelede beklenmiyen bir deği, dır, , 'emlâki iade edilecek Viyana, 28 CA.A.) — Habsburg ha nedanına ait emlâkin pek yakında bu! hanedana iade edilezeği zaznolunmakta” müteşekkiriz,, d Italya, Türkiye ile Yunanisil ve Yugoslayvaya teminat W Londra, 27 — İngiltere hariciye nazır; Eden, Avam Kamarasmda bey i melmilel vaziyet etrafında mübim iza hatta bulunurken Montrö mukavele sinden bahsederek şunları söylemiş. tir; “ — Geçen haftanın en mübim mese. lelerinden biri Montröde imzalanan Boğuzlar mukavelenamesidir. Bu mu. kavele, muahedelerin doğrudan doğ. rüya müzakei elörle ve meşru yollarla yenicen tetkik imkânı mevcud oldu ğunu isbat etmiştir. Çanakkaledeki mezarlıklarımız için verdiği teminat. tan dolayı Türk hükümetine müteşek. | iriz. Boğazlar meselesnide Türkiye. nin takip ettiği hattı hareket takdire) lâyıktır.,, | : Akdeniz misakları meselesi İngiltere hariciye nazırı bundan sonra Akdenizde âktedilmiş olan kar. gılık'; yardım misaklarından bahsede rek demiştir ki: , “— Akdeniz devletlerile yaptığı | | Mer baldedoğru bir #99 İ Londrada Belçika ve pray mız Yarşılıklı yardım teahhütleri bit. migti. Zecri tedbirlere iştiraklerinden | dolay: her hangi bir intikam hareke | tinde bulunmıyacağma dair Talya üç (Akdeniz devletime (Türkiye, Yunanistan | Ticaret borsasında seçi neticesi bugün Ticaret borsasında "Ticaret ve zahire borsası yeni ide- re heyeti seçimi bugün saat Il den 13 e kadar'yapılmış ve reylerin tasni. fi sant 14 de tamamlanmıştır. Seçim esnasında Vali, Belediye reisi ve Par- ti Raşkanı Muhiddin Üstündağ da borsada hazır bulunmuş ve borsacılaria buğday ve ekmek mahsulü üzerinde hasbihal yapmıştır. . Mareşal Fevzi ( ala I incide) Nizami ve askeri erkân tarafından kar”) şılandı. Ayrı bir heyet de Mareşala Çanakka- le halkının tazimatını bildirdi. Binlerce kişi Mareşal Çimeni: iskelesinden kar” şıladı. Ve bir asker! bölük resmi selâmı İ | ifa etti. Mareşal iskeleden doğruca Çimenli" ye giderek oradaki kıtaları teftiş etti. Belediye gazinosunda biraz istirahat-| ten sonra Jandarma mektebini ve tay” yare karargâhı teftiş etti. Geceyi vili-) yet konağında geçiren Genel Kurmay Başkanımız bir iki güne kadar yeni müs *#ahkem mevkileri teftişe çıkacaktır. Ölüm Kardeşim Artin Basmaciyanın bu gere vefat ettiğini kemali teessüirle be. yan ve cenaze merasiminin yarınki çarşamba günü saat on beşete Beyoğ. İı Balıkpazarı Ermeni kilisesinde ya. pılacağını saym akraba ve dostlarımı. z8 ilân eylerim. Hemsiresi Arjel Rasmaciyan Ekonomi ve Yugoslavya) teminsi hükümetimiz mevzuu ” artık lüzumsuz addetmisti” Müstemizkele” gi Mands altında. bulun” meselesine gelince; yagilte geleyı görüşmek üzere (OP ye »elmilel bir konferansa hazırdır. Esasen hu yetti Cemiyetinin eylül toplan i Şulacaktır, Müstemlekelerin basi, devri meselesi, mi devletleri alâkadar edecti olduğundan bir çok a zorluklar karşısında # Avrupanın bugünkü gi vaziyetinde yeni güçlük” gi tır, .. Ingiltere hariciye gayi rile İngiliz murah son içtimadan nikyin olduğ manya ve İtalyanın da © yapılacak yeni Lokarn9 kadar epey işler görül itibarile yenilmesi gayri salar bulunmadığını Sayen 14 de anla? bugünkü seçim esnasında? Seçimin neticesinde heyeti şöyle teşekkü! Halil Hilmi, gerer / oğlu, Mehmet Kınacı, oğlu, Osman Nuri, Af Fi, # Bu azaya oda meclisi ilâve edecektir. 4 Montrö zaleri nl Umum! vw : Isteyen P mahkümlar © Memleketimizdeki çok hanelerde bulunan bir lar Adliye Vekâletin€ rek Montrö zaferi şer ilân» İstemişlerse de lik buna imkân gö: nı Balık€>., Balıkesir, 27 (A.A) ” iya # kanı Celâl Bayar Azka z gelmiş ve istasyonda “ rezesi, mektepler Ve tarafından karşılanmıştı” K Celâl Bayar bayi , Yânmış olan Atatürk e Ziraat fidanlığını g© gi. Ekonomi Bakan vasi Borasit ve Balya Simli * rinde İncelemelerde P' yi şehrimize dönmüş, Eye Atatürk parkında N & yafette bulunmuştuf.