17 Ağustos 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

17 Ağustos 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 a ispanyol Faşistieri Hükümete sadık 1500 kişi öldürdü ni “yi Madrid'de Komünist eril Jsptınya till en kanlı, en feci saf- halarına girmiştir. İkt generalin idams- na malabil, asiler 1500 esiri ktlıçtan geçirmişlerdir. İspanyol asi gönerallerinden ikisinin nasıl idam edildiklerine dair tajsilâtı buyünlil nüshamsda o bılacaksınız. Asiler “Eğer onları öldürürsenis, bizde tutacağımız esirlere ayn maameleyi yapanız!,, diye haber yöndermişlerdi. Bu tehditlerini yerine getirdikleri, aştığıki telgraflardan anlaşılıyor. Filka hakika, ahval, çok vahimdir: Dünkü telgraflarda 1000 esirin öldü- rüldüğü bildiriliyordu. Halbuki bu ye- künun 1500 olduğu anlaşılıyor. &siler 1000 esiri kurşuna dizdi Lizbon 16 (A.A) — Badajordan dö- nen siyasi müşahitler şehrin zaptından sonra 1000 kadar milis efradının ihti- Jiletler tarafından kurşuna düsildiğini söylemektedirler. Badajozun kısa, fa- kat kanlı muhasarasr esnasında iki ta- rafım uğradığı zayiat ohakkında kat bir fikir edinmek çok zor olduğunu ve nihayet son iki gün içinde şehrin sivil genel sekreteri B. Leon Jouhaux, dün akşam Barselona hareket etmiştir, Hükümete ait bütün koylara torplt döküldü Londara, 15 (A.A.) — Majorka adı- sının merkezi Las Palmasdan Röytere bildirildiğine göre, asiler, muhtemel bir hükümet taarruzuna karşı (bütün koylara torpil dökmüşlerdir. Yabancı gemiler bu vaziyetten haberdar edilmiş tir. Hükümet kuvvetlerinin aldığı esirler Madrit 16 (A.A.) — Harbiye nezare tinin bir tebliği, Grenade, Cordoba ya- kınında Estrandurede şiddetli muhare- beler cereyan etmekte olduğunu bildir- mektedir. Hükümet kuvvetli Grenada- dan ancek 15 kilometre mesafede bulun maktadırlar, Hükümete sadık diğer kuv vetler Trewel istikametinde ilerlemek- tedirler, Luesca, Saragosse mıntakalatında bu saatte muahrebeler cereyan etmektedir. Hükümet (o küvvetleri La Linea ve Cadix yakmlarında büyük miktarda e- sir almışlardır. halkından 1500 kişinin azaldığını tah- Asijer elindeki Iki gemi korsan min etmektedirler, Asiler sivili esirleri de idam ediyor LizBon, 17 (A.A.) — Asilerin Bada- joza girmelerinden iki gün sonra mez- kür şehri ziyaret etmiş olan (o Röyter ajansı muhabiri, Faslı askerlerin kızıl. ları öldürmekte devam etmekte olduk- İarını bildirmektedir. Öldürülenlerin cesetleri büyük ateşlerde yakılmakta - dır. Müfrimler askeri mahkeme hüzürü- na göğüsleri çıplak olduklar; (halde götürülmektedirler. Mücrimler, orduya karş: o mücadele ettiklerinden dolayı idama mahküm e- dilmekte ve sınıf farkma bakılmaksı- ma yirmişer kişilik gruplar halinde i- dam olunmaktadırlar, Eivas, 17 (A.A.) — Havas © ajansı muhabiri asilerin sivilleri kurşuna diz- mekte olduklarını haber vermektedir. Badajozun müdafaasına iştirak etmiş! olan amele ve zabitler kurşuna dizilmek tedirler, Şimdiye kadar aralarında albay Can- teroda bulunan bin beş yüzden (fazla adam idam edilmiştir. Teslim olan kışlalar Madfit 17 (A.A.) — Harbiye rezate &8, dün akşamki tebliğinde ihtilâlcile- rin Gijondaki son melceleri olan Zapa- doresi (OCarcel (o kışlasının teslim olmuş olduğu bildirilmektedir. General Frankonun dün —Burgosda saat 10 da general Milayt ziyaret etmiş olduğu haber verilmektedir. Fransa umumi iş (konfederasyonu HABER Istanbulun en çok satılan bar! kiki akşam gazetesidir. İlânla -: rı HABER'e verenler kâr e -! ilân edildi Madrit 16 (A.A.) — M. Azana bir kararname neşrederek ihtilâle'lerin elin de bulunan Espana ve Neletco isminde ki iki harp gemisini korsan gemisi ilân etmistir. General Frankoya karşı Isyan Madrit 16 (A.A.) — Hükümetin rad- yo ile neşrettiğine göre, General Praw- ko, Riifte yerli asker toplamağa başla- mış İse de birçok relsler itaatten istin- kâf etmişlerdir. Asilerin aldığı sltâhlar İspanyanın sağ cenah (ajanlarının Anverse gelerek esliha mühimmat mü- bayaa etmekte oldukları Londradan ha ber alınmıştır. Bir habere göre, bunlar 19,000 mavzer, süzün, 150 mitralyöz, 5090 obüs, birkaç (milyon el bombası 2500 rövelver ve $0 milyon mavzer fi- şeği almışlardır. Bu mühimmat elyevm Anverste bulunmaktadır. Bunlardan Sehmeisser tabancaları dakikada $00— 600 kurşun atmakta olduğu için bilhas- sa sokak harbine yarıyacağı söylenmek tedir. Diğer dev'etier bitaral kalabileck mi ? Paris 16 (A.A.) — İspanya işletinde bitaraf kalınması hakkındaki © Fransız projesine İngiilterenin iltihak ettiğine dair olan tebliğin neşri dolayısile Pa- ris gazeteleri İtalya ile Almanyanm da bu hususta şimdiye kadar tahınin edil diğinden daha müsait cevaplar verecek lerini ümit etmektedirler. Journal gazetesinin Berlin muhabiri diyor ki: “Alman cevabı hazırdır ve müsbet- tir. Bununla beraber Matin gazetesinde şöyle deniliyor: “Umumiyetle iyi haber alan mahafil Jere göre Alman hükümeti o şimdilik Fransız notasına cevap vermemeğe ka- rar vermistir.,, En sağ cenahm O gezetesi olan “Te üvey Kızına taarruz eden baba (Baştarafı 1 incide) bu faclanın neden ve nasıl işlendiğini şöylece tesbit etmiştir? Arap Mehmet sokağında 6 numaralı evin, ikinci katında bir Ermeni ailesi oturmaktadır. Ailenin reisi 35 yaşında Kirkordur. Dülger ve sıvacılıkla geçi- nen Kirkorun Dikzanohi isminde bir karısı ile Garbis ve Abraham isminde iki çocuğu vardır. Kirkor, Dikranohinin ikinçi dır. Dikranohinin ilk kocası- kocasından 14 yaşında Asganoş isminde bir kızı var- dır. Kirkor, güzel olan üvey kızına göz koymuş, kızı fırsat buldukça sıkıştır maya başlamıştır. Asganoş, Üvey ba- basmın bu tecavüzlerinden annesini ve büyük anasını haberdar etmiş, iki ka- dın Kirkora nasihatte bulunarak hare- ketinin kötülüğünü anlatmışlardır. Seyrek olarak işe çağrılan Kirkor bir çök günlerini evde geçirmekte, karısı Dikranohinin dokumacılıktan kazandı. ğı para İle karmlarını doyurmaktadır lar. Üvey kızı da büyük (anası ile evde kaldığından Kirkorun cline birçok fır- satlar düşmüş, fakat genç (kız, Üvey babasına teslim olmamıştır. Babasının bu tecavüzleri son günlerde ziyadeleşin ce Dikranohi kocasından ayrılmaya ka- rar vermiş, bu sabah beş buçuğa doğru evden çıkarak komşularından birine git miştir. Maksadı kocasının hallerinden şikâyet etmek ve bir tek oda kiralamak tır. Karısının evden uzaklaştığını fırsat addeden Kirkor bemen (yatağından fırlamış, odadaki ekmek bıçağını eline geçirerek yatağında uyuyan üvey kr- zının Üzerine atılmıştır. Asganoş uya- nınca korkmuş, < bağırmış ve gürültü ile ayni odada yatan 60 yaşındaki bü- yük anası uyanmıştır. Kirkor elindeki bıçakla (kızı tehdit ederek kendisine teslim olmasını İste miş, Asgünoş gene Tazı olmayınca Kir kor bıçağı kızın iki yerine saplamıştır. Dikranohinin anası Kaye, . torununun gözü önünde bıçaklanmasına razı ola- mamış hemen damadının Üzerine atıi- mış, elinden bıçağı almaya savaşmıştır. Gözü dönen Kirkor sıkr sıkı (o tuttuğu bıçağı kaynanasının da iki yerine sapla muştır. Asganoş bıçak darbelerini ye- dikten sonra sokağa fırlamış, polis ka- rakoluna koşmuştur. Kaye de bir fırsatını bularak kendisi- ni merdivenlerden aşağı atmışsa da s0 kağa çıkınca kapının önünde düşüp öl müştür, Kaynanasının kaçtığını farkeden Kir kor peşine takılmış O merdivenlerden koşarak inerken ayağı sürçerek düşmüş, ve elindeki bıçak karnıma #aplanmıştır. Vaka yerine Lânga Karakolundaki po Meler yetişmiş, yaralı Kirkor ile Asgar noşu Cerrahpaşa hastanesine kaldırmış lardır. Vaka tahkikatına nöbetçi miüd- delumümi muavinlerinden Kâşif el koy muş, hastahaneye giderek katili dinle- miştir, Kirkor demiştir ki: “— Parasızlıktan sıkıntı çekiyorduk. Aile kavgası neticesinde (o kaynanamla Üvey kızımı vurdum.,, Jour,, İtalyan gazetelerinin neşriyatını ele alarak diyor ki? “Fransız teklifleri eğer ümit edilen neticeyi istihsal edemezse bunun sebebi resmi tekliflerin edasile hükümetimizin doğrudan doğruya mes'wliyetini işin i- çine sokan bazı ef'al ve icraatın mahi- veti arasmdaki mübayenettir... ingiltere b'tara'! kalacağ nı bildirdi Paris 16 (A.A.) —Sir oClerk, dün öğleden sonra M, Delbosa İspanya işle rine müdahale edilmemesi hakkındaki Fransız tekliflerine İngilterenin resmen muvafakat etmiş olduğunu bildirmiş- tir. Hükümet parayla asker tutuyor Madrit 17 (A.A) — Resmi gazete nin neşrettiği bir kararnameye © göre, cephede harbeden veyahut © gerilerde dalmi hizmette bulunan milis #önüllü- leri günde 10 mereta alacaklardır. Boğa döğüşçüsü 8'd' Cebelüttarık, 17 (A.A.) — Sevilden gelen haberlere göre, meşhur Boğa gü! reşçisi Damingos Ortega, Madrit civa-| Ispanyada asilerin 1500 kişlyi Kur$l m —ğ—ğ—ğ—ğ————————————. 1938 17 AĞUSTOS — si na dizmesi iki generalin Daki almak için midir ? Idam edilen iki generalin Muhakemelerine, müdafaalâl na ve kurşuna dizilmelerin? dair heyecanlı tafsiiât Bunlardan Goded, nasıl olsa öleceğini pil yordu, çok metindi . Buriyel ise bir kö Generallerin nuhakemesi esnasında alınan bir fotoğraf ve generallerden kere ny geçir olan Goded ve toplucası Buriyel'dir. Barselonada kurşuna dizilen iki ast İspanyol generalin nasıl muhakeme ve idam edildiklerini Avrupa gazeteleri hususi muhabirleri şöyle anlatıyor; “İki buçuk saat asi generallerin mu- hakemesini seyrettim. Beş albay kırmı- zı çuhalı bir masanın etrafına toplan- mış olarak hâkim heyetini teşkil edi- yorlardı. Mahbes olarak kullanılan ve artık göçmeğe müheyya eski bir gem'nin bi. rinci emvki yemek salonu mahkeme di- vanı haline sokulmuştur. Suçlulardan ince uzun boylu, atletik vücutlu olan general Goded ölümünün muhakkak olduğunu biliyordu. Bu zat, kadınlar tarafından pek sevilen ve “En yakışıklı, en şek İspanyol zabiti ,, ola- rak tanman bir generaldi. Bütün mu- hakeme müddetince soğuk kanlılığını muhafaza etti, Yalnız bir defa bacaklarının titredi-! Bini gördüm ki heyecanı ancak Du âu- retle sezilebildi. Boyun bağsız kıyafetile adeta köylü kıyafetinde olan öteki general Fernan dez Buriyel ise, baştan başa helecan kesilmişti. Yedi defa kendinden geçti Dili karışıyordu. Geminin tayfasından ibaret olan mahkeme kalgbalığı onun yüzünden gözlerini ayırmıyorlardı. Bu general, heyecanla boğuk bir hal- de çıkan sesile kendisine yapılan her türlü ithamları reğddediyordu. Dedi ki: — Isyan eden askerler kışladan be-| nim emrim olmaksızm ayrıldılar. — Pekâlâ, buna neden mumanaat et- mediniz? — Ne olduğunu anlayamamıştım. Suçlu general Buriyel, sonra ya- ni başmda duran arkadaşının yüzüne bakmaksızın onun aleyhinde bir itham- da bulundu: — General Göded, temmuzun 19 un» cu günü Majorkadan tayyare ile gel- mişti, O tarihten itibaren bütün olan bitenlerin mesulü odur. Bu sırada gözler general Goded Üze- Tine döndü. General Goded ayağı kalktı, Hafifçe miyorum, Ne yaptımsa. İspanyol cüm- huriyetinin menafii için yaptım. İspanyol cümhuriyetini yıkmak için rında bir muharebede ölmüştür. Mütareke teşebbüsü “Deyli Ekspres,, gazetesinin Madrit teki Amerika sefaretinden öğrendiğine göre, İspanyol hükümeti, İspanyadaki ecnebilerin tahliyesi için asllerle muha- sematı durdurmak üzere ( bir anlaşma teminine çalışmaktadır. Netice henüz belli değildir, “Japonyada iki #5 değil. Cümhuriyeti, yıkmakts f müfritlerin pençesinden kurtarmi tiyordum. General Godedin yüzünde şimdi hakkirane bir eda vardı, Tekrar oturdu: ” Mahpes gemisinin bir köşesini? i bildiğine iskambil oynamakta g vil elbiseli subaylardan on tanesi det için getirildi. Bu on kişi de geli Buriyelin isyanda alâkası w ettiler, Fakat Goödedi m Tek söz söylyen-bile olnu mukadderatına teslim etmizlerdi puslar, tekrar höerelerine götürü hâkim heyeti çekilmişti. 4 Az sonra dönlüp fki generalin ö€ Iu olduğunu ve idamı lâzım söylediler. Derhal hususi vir Töyyare met giderek ith aa Aci teeyyüdünü istedi, Salı vakit, harp cephesi üzerinden mai mesafede zorlu bir uçuş yapa! gelen tayyare şu haberi getirdi? “Hemen kurşuna diziniz? gi zaman bütün hakimiyetini elde Ez General Buriyel, ölüm saati ti. Karısı ve kızı ile görüşmesini, sande ettiler, General Goa Kucaklaştılar. Sonra vasiyetnamti, gtldı, Yarım saat sonra da sert Tarla idam duvarma yürüdü. General Goded gibi oda ms ateş edilirken gözlerinin bağls' mlisaade etmedi... Güpe gündü? soygunculuk (Baş tarah 1 incide) # gözlerini karıştırmağa başlamıf af künu 800 kuruş kadar tutan sik raları almak istemişse de büyü “yf Zırlık tutacağını görerek bun geçmiş ve Nuriyi bağlı ve bir halde odada bırakıp kapıyt dan kilitliyerek kaçmıştır. Hulüsi henüz yahnisi Kendisine imdat çağıramıyaci” kül vaziyette olan fırmcı Mel yerden yere yuvarlanarak gürkü hâdiseden başkalarını haberda istemişse de bundan bir netice ei nihayet dört saatlik bir (mü abi sonra ağzından mendili çıkara af imdat çağırmıştır. Zabıta Hulüsi detle i Tokyo, 17 (A.A) — T a malinde ulak bir şehir ai bir yangın çıkmış, 400 ev Tokyo, 17 (A.A.) — Motar? gemisinin bir deniz ta yakınında denize düşmüştür. ,