3 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

3 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Sancak mektupları atay Türkleri maarif- ten mahrum bırakılıyor Onların memur olmaları da imkânsız bir hale getirilmiştir Antakya Yine birce MA bü azim, Antakyadan muhabirimiz yazıyor: itilâfnamesi sancak Türkle- Kk haklar bahşetmiş ve Fran- ekseriyetin hukukuna ria- eti kabu İ eylemişti: Mekteplerde ted- Tantan eylemiş türkçe âzâmi Hİften Yesim Yüran Fı ki, *8İ halde Ki İE kalyy haklarm ti hiçbirisi Türk olması, Türklerin maa- istifadelerinin temini, dairelere memur almmaları ta- bazılarıdır. akat, esofie söylemeğe mecburuz Aradan on beş sene gibi bir zaman Türkler bu hukuktan ine sahip kılınmamıştır. Altı anlaşma, yalnız kâğıt üzerin Ve bunun taşıdığı ahkâm- tatbik edilme- Saya e Suklarının büyük bir kısmı miştir. Çünkü; kendisine bu 4 imkân ve fırsat verilmemiş- sdilen . kanımsuz. ve keyfi | tlât, bu zavallıları ya anavatana mecbur bırakmış, yahut maa- Ke büsbütü; Yapılması, dana, n mahrum etmiştir. k mekteplerinde tedrisatım türk kararlaştırılan esaslar- tg, Küçüklü büyüklü her Türk Pösej nde hocalar türkçe ders ve . Fakat bu, sözde kalmıştır. Yüzde doksanı Türk olmu. A meler Tük “iü ür pa ir. Ermeni, Rum veya Mm Yedi ile on iki yaş arasmdaki Socuklarma nasıl türkçe okuta- i ve onlara istedikleri tah- lerini düşünmek Mizım- iy, ocuklar mektebe alındığı varit olan Omülâhazadır. hiç almmıyanların, yahut a- için like, Raâi dani, Yüziinden fazla zorluğa tâbi tutu- birincilerden daha edilirken, hoca- ibanetleriyle ma- erden Mes'ut Fani, Ali Azmidir, Gençliğin bu ne büyük östifadeler meydandadır. Esasen liseye rağbet gençler hep birer fırsat- # gelmekte ve kendi lise- ir. Esasen Türk ta- Mmekteplerde daima ü- tamelesi görür. Terfi ve Önüne geçmek için ne Yapılır. Medelâ; imtihana Yret etmeyiniz! Evet, almmadıkları vakidir. Se- Sok a tuğ İz, Kozlar, Sösterilir bilir misiniz? 8 bir cevaptır: Meselâ, , “Mg erler, Siz, istediğiniz ka VE Muallim senelerden- talebenini nasıl unü- M Unutur işte! Niçin ga- Ve muallim oldular. ey ' e. * Vollsi ricada bulu- SMeğİN mahvedilmeme- bir manzara ) si dilenir. İdare, Tütfen şu cevabı ve rir; — İstihbarat dairesine gidiniz E- mir versinler, Mekteple istihbarat dairesi arasın- daki münasebetsizliği şimdilik unutu nuz. Ne varsa orada olduğu için va kit kaybetmeden kogunuz. Fakat, ak- silik burada da sizinle berabe: İ- şin çok olduğu zâmanda gelmişsiniz. dir. Sizinki yarma kalır, Ve uzatmıyalım, bugün, yarm der- ken emir verilinceye kadar aradan yirmi gün geçer. O vakte kadar imti- hanlar da bitmiştir. Siz sağ selâmet artık! Memuriyet vaziyeti bundan hiç de farklı değildir. Türklerin devlet me- muriyetine almmamaları sanki pren- sip ve esastır. Bu, işin kapaklı kısmıdır. Görünüşte memuriyet, herke se açıktır. Kanun! şartları haiz olan her fert istisnasız memur olabilir. İşin içyilzü müracaatınızdan sonra çiplaklığını ortaya döker. Ve bu tak- dirde meselenin hiç de tefsir edildiği şekilde olmadığını anlarsmız. Memur olmak için arapça bilmek şarttır. Müsabaka imtihanında kazar- mak mutlaka lâzımdır. Fransızcayı iyi bilenler tercih olunur. Görüyorsunuz ya, memur olma şart ları nekadar hafiftir? Türk toprakla rında başka lisanların hâkim olduğu- na şaşmaymız. Bu, sizin lJehinizdedir. Fena mı? Çok dil öğrenmenizi temin etmiş oluyorlar. Farzedelim ki arapça biliyorsunuz, İransızcaya da şöyle böyle nız. Ozaman imtihanı Vermek bir meseledir. Çünkü; sualler çok düşü- nülerek ve genel bilginizi tartacak surette tertip edilmiştir. Meselâ; (Ali komiserin 8186 numaralı Kararı ne dir?) Niçin güldümüz? Sancakta yaşa. dığınız halde bunu da bilmeyip de ne- yi bilecektiniz? Diğer sualler de bu kadar mühimdir, Ve siz, böyle çok mü Him sualler karşımda kalacağınızı evvelden bilip hazırlanmadığınız için imtihanda kazanamazsınız Kabahat kimsede değil, yalnız ve yalnız bu su- allere cevap verememeniz de tabii, Sözün kısası; sancakta Türkler için münasip memuriyet yoktur. Bun- lar, küçük, bilyük bir vazifeye lâyık görülmez. Vakıâi Türklerden memur olmuş kimseler yok değildir. Hattâ mühimce mevkilere bile sahip kılınmıştır. Esa. scn ber vesile ile bunlar nilmune güs- terilir. Fakat, mahiyetleri tetkik edi- Jince anlaşılır ki, Türklerden memur gene yoktur. Türk bilinen ve öyle ge- çinen bu zevat, ya hükümetimizin hu- dut harici ettiği yüz elliliklerdendir, yahut başka amale hizmeti benimse. miş kimselerdir. Yoksa, hakiki Türk, jandarmalığı bile tavsiyesiz ele geçi- remez, İddinmızı kelimelerle değil, vakıa - larla ispata kadiriz ve böyle olduğu halde fazla söze lüzum görmüyoruz. Coşkun vâkıfsı- | Yeni futbol kaideleri Bu haftaki maçlardan itibaren Bizde de tatbik edilecek Bu kaideler nelerdir ? Bu sene Berlin olimpiyatları esnasın- da toplanan beynelmilel futbol fedesas- yonu tarafmdan bazı futbol kaideleri - nin değiştirildiği malümdur. Birçok milletler, bu değişikliklerin bu sene futbel mevsiminin başından İ- tibaren tatbik etmeye başlamışlardı ve bugün hemen hemen bütün dünya fut- bolü yeni kaidelere uyarak oynamakta dır, Bu vaziyeti nazarı dikkate alan Türk federasyonu da yeni kaidelerin bizde de derhal tatbikine karar vermiş ve dün akşam federasyon başkanı Hamdi Emin Çap ile ve futbol başantrenörünün işti- rakile yapılan hakemler toplantısında yeni kaideler etraflıca görüşülmüş, fe- derasyon başkan: bu haftadan itibaren maçların yeni kaidelere uygun ölarak oynatılması icabı hakemlere resmen tebliğ etmiştir, YENİ KAİDELER: Yeni kaideler iki değişiklikten fbaret- tir ki bunların birisi ve çok basiti şu - dur: 1 — Evvelce bir oyuncu oyun devam ederken hakemden izinsiz olarak oyuna girerse hakem öyunu durdurur ve izin- siz olarık içeri giren oyuncunun bulün- i duğu yerden, o oyuncunun takımı aley- bine bir serbest vuruş cezası verirdi ki malüm olduğu gibi bu vuruş kimseye temas etmeden doğrudan doğruya ka- leye girerse gol olmazdı. Yani gol ol- ması için topun vuruştan sonra muhak- kak bir kere daha oynanması wardı, Şimdi kafdehin bu noktsra Şöyle de. ğişmiştir: Bundan sonra izinsiz olarak sahay* giren bir oyuncuyu gören hakem oyunu durduracak, içeri izinsiz giren oyuncu- lüzumu ya bir ihtar verecek ve oyunu durdur- duğu sırada topun bulunmakta Ol ğu noktadan bir hakem atışı Kdiğer| tabirle bir hava atışı) yaparak oyur: tekrar ve derhal başlatacaktır. Ancak, hakem bir tarafın mühim bir avantajı olduğu veya bir kalenin tehli- — m ————— amam, Orta sıklet dünya boks şampiyonluğunda Alman Roth iWitti sayı hesabile yendi 29 teşrinievvelde Berlinde yapılmış olan maçta, dünya yarım sıklet şam- Pİyonu Alman Roth rakibi Witti mağlüp etmiştir. Bu itibarla hâlâ şam piyonluk unvanını muhafaza etmekte- dir. 15 ravd devam eden maça Vitt da- ha heyecanla başlamış, Roth daha $a- kindi. Beşinci ravndda Roth yere düş- mekle beraber, With de birçok zaman- lar nakavt olmak tehlikesi geçirdi, Nihayet hakem heyeti maçın puvan hesabiyle Roth tarafımdan kazanildı- ğını ilân etmiştir. Malüm olduğu veç- hile Roth bu unvanı 1931 denberi mu- hafaza etmektedir. Maç hakkında fikri sorulan Witt: “Gerçi mağlüp oldum, fakat Roth bu- na lâyıktır. Çünkü, hem gayet #akin döğüşüyor, hem de birçok meziyetleri itibariyle benden epey Üstündür.,, ce- vabmı vermiştir. Fransız bisıikletçisi . » ; . Pelissier'nin Yeni bir rekoru Mlotör arkasında çok tehlikeli bir bisiklet koşusu yapmış olan meşhur Fransız bisikletçisi Charles Pelissier saatte 67 kilometre silrat temin ede- rek mühim bir rekor tesis etiniştir. ke geçirmekte bulunduğu Sırada, izin - siz olarak içeri giren bir oyuncuyu gö- rür ve bu oyuncunun da o anda doğru- dan doğruya oyuna müessir olamıyâ - cak bir vaziyette bulunduğuna kani o- Iursa, hakem bir müddet oyunu — tatil etmiyerek oyuncuya ihtar vermek ve oyunu inkıtaa uğratmak için tehlikeli veya avantajlı vaziyetin inkişafını bek- lemek hakkına maliktir. 2 — Kaidelerde değişen ikinci kı- sım, ilk zamanlar maçlarda ihtimal ba- st anlaşamamazlıklara ve yanlışlıklara, sebebiyet verecek bir nokta olmakla be- raber çok basittir. EEE TA AYR Kıymetli güreşçi Koç Ömer öldü | Merhum Koç Ömer Beş senedenberi eski Haliç klübünde güreş yapan ve son senelerde gösterdi- ği büyük muvaffakiyetten sonra milk güreş takımı kadrosuna giren kıymetli güreşçilerimizden Koç Ömerin kısa bir hastalıktan sonra vefat ettiğini teessr- le haber aldık. 56 kiloda mütcaddit maçlar yapan Ö- mer Sovyet ve Macar güreşçilerile ya- pılan müsabakalarda iyi dereceler al- mış, Küçük Hüseyin ve Kenan ile ara- larındaki farklar ölçülmiyecek kadar yükselmiş bir vaziyette iken Berlin o- limpiyadı hazırlıkları esnasında hasta- lanmıştı. Bu kıymetli güreşçinin çok genç yaş ta ölümü memleket sporu için çok acı bir kayıptır. Beşiktaşlı Nuri Beşiktaşlı Nuri Ankarada bir klübe girdi Atkaradan bildirildiğine göre Anka- rada tahsilde bulunan Beşiktaş birinci! takımı azasından Nuri, Ankarada An kaza Gücü takımma girmiştir. Binaen- aleyh Beşiktaş geçen seneki gibi bu ©- yuncuyu mühim maçlarında İstanbula getiremiyecektir, 5 Malüm olduğü üzere kale vuruşu ya- hut maruf tabirile (avut atışı) ekseri- yetle müdafilerin kaleciye pas verme sile yapılırdı, Bu şekil kaleciye sarj yas pılan memleketlerde birçok tehlikeli ka» zalara sebebiyet verdiği, hattâ geçen - lerde İngilterede bu yüzden bir kaleci- nin de öldüğü nazarı itibara (Oalmarak nizamnamenin bu maddesi şöyle değiş- tirilmiştir.: Kale vuruşu (avt atışı) (doğrudan doğruya bir vuruşta yapılacak ve ceza sahası (yani 18 pas) dahilinde top & kinci bir adam tarafından Oynanamıyan caktır. Topun oyunda (o addedilmesi ve başkası tarafından oynanabilmesi için, kale sahasr dahilinden atılmış olan to- pun ceza sahasını aşması lâzımdır. Top ceza sahasını aşmadan bir hasım oyuncu ceza sahası dahiilne (girer ve ya bir yanlış vuruş yüzünden top sas ha çizgilerini Oaşmadanceza O sahasr içine düşerse, vuruş tekrar ettirilecek ve eğer bu hareket kasden yapıldı, ise, bunu yapan oyuncuya bir ihtar verile cektir, Topun ceza sahasi haricine çıkmadan evvel kaleci veya herhangi bir oyuncu ya pas verilmesi de, vuruşun (otekrar yapılmasına bir sebebp teşkil etmekte « dir, Yani top vuruş yapılıp da ceza saha- sı haricine çıkmadıkça kat'iyyen oyun- da sayılmamaktadır, İşte kaidedeki bu değişiklikler ta mamen açık olarak anlaşılacak derecede basit olmakla beraber, bir çok. yerler de tatbik sahasma konduğu. , samanlar. ilk anda bazı yanlışlıklara sebebiyet ver miş, bazı müdafiler boş bulunp ve eski alışkanlıktan kurtulamıyarak kaleciye pas vermeğe, top ceza sahasını aşma » dan hasım oyuncular kaleye hücum et- meye kalkışmışlardır. Fakat bir iki hafta içinde yeni kaideye alışılmıştır. Biz öy- le ümit ediyoruz ki, bizim zekâmız, da“ ha ilk haftadan Hibaren yeni nizamnas meye tamamen kavrayacak ve tatbik sahasında hiç bir müşkülâta maruz ka- knmuyacaktır, Balkan futbol şampiyonası Paskalyada yapılacak Bu sene Atinada yapılmasına karar verilen Balkan kupası futbol maçlarma büyük paskalyada başlanacaktır. Müsa- bakalara Türkiye, Romanya, Bulgaris- tan ve Yunanistan mill? takımları gire- cektir. Balkan kupası maçları dolayısile Yu goslavya ile Bulgaristan federasyonları arasmda evvelce çıkan bir ihtilâf yüzün den Yugoslavya milli takımı bu seneki Balkan kupası maçlarına girmemek ka» rarmı vermişti. Aradaki bu ihtilâfın fe- derasyonumuzun tavassutu ile halledi- leceği ve dost Yugoslavya milli tak mının da bu maçlara gireteği ümit edil Boks âleminde Evvelâ berabere, sonra galip ilân edildiler Pariste Wagram salonunda Avrupa şampiyonu Weiss ile İtalya şampiyo- nu Urbinati arasmda yapılmış olan boks maçı evvelâ berabere sayılmışsa da, sonradan iki boksörün vaziyetleri tetkik edilince Weiss galip ilin edil