4 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

4 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

k Sofyada bir adam yakalandı Sofya (Hususi munabirimizden) — Sofyada İspanya ihtilâliyic alâkadar o- lah esrarengiz bir adım tevkif edil miştir. Paul Knopf isimli 37 yaşındaki bir adam, bundan bir zaman evvel Sofya tayyare istasyonuna iki kişilik yeni, iki tayyare ile gelmiş ve bu ( tayyareleri Bulgar hükümetne satacağını bildire- rek hangara yerleştirilmişse de iki gün sonra bir Fransız bu tayyareleri satın alarak “meçhül bir semte,, .doğru git- miştir. Bir müddet sonra Paul Konpf Vi yana tayyare istasyonunda görülmüş Viyana polisi yaptığı tahkikat neti cesinde bu adamın Viyana Bern ve Bel gradda da böyle tayyareler sattığını ve hangar Ücretini ödemeden savuştuğunu! tesbit etmişse de tayyareleri (alan ya bancıların derhal ortadan (kaybolması meselesini halledememiştir Burada kuvvetle söylendiğine göte bu tayyareler İspanyaya gidiyormuş. Onların pilotları da İspariya hükümeti hizmetine giten ecnebi rilotlar imiş. Bereket versin ki Paul Knopf bu sırada Sofyada bulunmuktaydı. Elinde muntazam bir İsviçre pasa portu vardır. Fakat Viyana polisinin işarı Üzerine Bulgar polisi (obugün, bu adamı tevkif etmiş bulunmaktadır. Şimdi bu zatın kim (olduğu ve bu tayyareleri nelere (o sattığını tesbit edilecektir. Baz: devletlerin teşebbüsü üzerine Paul Knopf hudut harici edile cekmiş. Bu adamın tahkikatı esnaşmda İş- panyadı muhariplere gizil malzeme ve- ren ve gizli tahrikât yapan büyük bir şebekenin meydana çıkarılması da ihti- mal dahilirdedir. Madridin bügün asiler eline geçmesi bekleniyor İspanyadaki dahili harp — beklendi. ğine göre — bugün mühim bir devresi- ne girecektir. Gece geç vakit (alınan haberlere göre Madritin bugün asiler tarafından ele geçirilmesi bekleniyor - du, Dün gece asiler müthiş taarruz bom bardımanına başlamıştırdır. General Franko kuvvetleri dün mu- vaffakiyetli yürüyüşlerine devam etmiş ler ve Madrit kapılarına — varmışlardır. Bu sırada nasyonalist hava filoları şehir üzerinde mütemadiyen uçmaktadır. Madrit kabinesinde yeni değişiklik” ler yapılmış ve başvekil mevkiinde kal mak üzere kabineye dört markssit ve anarşist girmiştir. 2500 marksist daha dün Valansa va - #) olmuşlardır. Bünlar Oo Marsilyadan gelmektedir. Ademi müdahale komitesi İspanya işlerine ademi müdahale ko- mitesi kontrol sisteminin heyeti umu. miyesini mümkün olduğu kadar yakın bir zamanda yeniden tetkik etmek Üze- re dağılmıştır. Mesul Fransız Başvekili mi ? Barselondaki İspanyol anarşist fede -| rasyonu radyo merkezi 48 saattenberi Fransaya (bilhassa başvekil (o Bluma şiddetle hücum ederek Marksist İspan- yol devletinin kendisini tanzim ettikten sonra, Fransa ile daha yakından meş gul olacağını ve M. Blumun ecnebi mem leketlerde satın aldığı zengin malikâne- İcre kaçmaya bile vakit bulamıyacağını söylemektedir. Proleteryanın o hiddeti herşeyden evvel Blumun şahsına tevec- cüh edecektir. Blum memleketine ve dostlarına hiyanet etmiştir. & Cezasmı çekmesi lâzımdır.,, General Eydeman Bugün saat 8de Odesaya hareket etti yn ni ie mü İki haftadanberi misafirimiz bulu. nan “svyet Havacılık teşkilâtı reisi General Eydeman ile maiyetindeki Sov- yet heri dün Anadoludaki seyahatle- rinden şehrimize döndükten sonla öğ'e yemeğini Sovyet kosloshanesinde yemiş- lerdir. Csneral ve Sovyet Genel Kurmay Başkanımız (Baştarafı 1 incide) mız rıhtımda Romanya Genel Kurmay Başkanı namma mevki kumandanı, li- man amirali vesair zevat (tarafından karşılanmış ve bir askeri kıta da selâm resmini ifa etmişitir. Mareşal ekspresle Bükreşe hareket etmiş ve gösterilen hürmetin son haddi olarak yalnız kralın ve ecnebi (devlet zeislerinin istikbal edildikleri Magaşaya istasyonunda sefirimiz ve refikası ile Ro manya Genel Kurmay başkanı General Samsanoviç ordu umum müfettişirein- den general Gregav, general Mano, bah riye umum müfettişi Amiral Balanesko vesair zevat tarafından karşılanmıştır. Burada da bir kıta asker selâm resmini ifa etmiştir. Yunanlılar müşshit olarak mı bulunacaklar Bükreşten verilen bir habere (© göre bugün başlayacak olan Balkan devletle. ri erkânmharbiye reisleri toplantısında Yunan erkân harbiye heyeti müşahit olarak bulunacaktır. Mâamafih bu haber tayyarecileri üzeleri erimi dün mihmendarları ile tirlikte müzele. ri ve camileri gezmişlerdir. Muhterem misafirimiz ve arsadaş. ları bu sabah saat 8 de Odesaya hare. ket etmiştir. Galata rıhtımında muhte. rem misafirlerimiz samimi meresimle uğurlanmışlardır. Kâğıt fabrikası cuma günü açılıyor Ismet inönü ve da. vetliler Ankaradan perşembe akşamı hareket ediyorlar İzmitte kurulmuş ve evvelce faali. yete geçmiş olan ilk kâğrt fabrikasının küşat resmi cuma günl bizzat Başve. kil İsmet İnönünü tarafından yaprla- caktır. Başvekilimiz beraberinde İktisat vekili Celâl Bayar, ve daha bazi vekil. lerle Sümerbank umum müdürü oldu- ğu halde Sümerbankın davetlilerini götürecek trenler Ankaradan perşen- be'akşamı hareket edecektir. O gece Haydarpüşadan da bir tren hareket edecek ve davetlileri İzmite götüre- cektir, Fabrikanm kügat resmi cuma günü saat 10 da yapılacaktır. ZAYI 1931 senesi Nişantaşı kız orta mek. tebinden almış olduğum tasdikname. mi zayi ettim. Yenisini çıkarâcağım- Balkan antantı genişliyor mu? Stoyadinoviç Ankara ziyareti hakkında Bulgar Kralına izahat verdi Antanta Hulga- ristan, Lehistan ve Çekoslovak- yada mı girecek Bulgaristandan geçen Yugoslav Baş vekili Stoyadinoviç, Bulgar kralile buluştuktan sonra gazetecilere verdi- ği beyanatta, Bulgar kralına “Anka. rayı ziyaretinin sebeplerini anlattığı- nı,, söylemiş ve sonra demiştir ki: — Bu sebepleri sizde bilirsiniz. Mak- sat Balkan milletleri arasındaki ra- bıtları kuvvetlendirmek ve bu suretle Balkan sulhunu sağlamlaştırmaktır. Yaptığım temaslar neticesinde Bul- &aristanın da aynı hislerle mütohas- sis olduğunu gördüm.,, Fransızca Tan gazetesi Çekoslo- vakya ve Lehistanın da Balkan antan- tma iltihak etmeleri imkânından bah- setmektedir. Pariste çıkan Övr gazetesi “Türk - Yugoslav Başvekilleri arasında yapı- lan müzüketeler, Ankara - Sofya - Belgrat arasında iç taraflı bir misa- km akdini istihdaf etmektedir, de mektedir. "8 nci Edvard Dün ingiliz parlâmen- tosunu açarak nutkunu söyledi Kralın nutkuna iIk dela olarak bir kadın mebus cevap verdi Yeni İngiliz kralı sekizinci (OEdvart dün öğle üzeri mutat merasimle ve ilk defa parlâmentoyu açmıştır. Dün Londrada hava çok yağmurlu idi. Buna rağmen yollara toplanan yüz binlerce kişi kapalı (O arabasile geçen kralı şiddetle alkışlamışlardır. Parlâmentoğda kral, nutkunu okuma» dan evvel mutat vechile protestan oldu- Bunu tm etmiş ve “kanüna riayet ede - ceğine and içmiştir. Kral okuduğu nutkundan harici sisa- setten bahsederken İngiliz hükümetinin Milletler Cemiyeti paktı çerçevesi da- hilinde sulhun teminine çalıştığını ve Milletler Cemiyetinin kuvvetlenmesini arzu ettiğini söyliyerek, vaziyetini :s- lah için azami gaytet sarfetmekte oldu- ğunu kaydettikten sonra, yeni Tokarno konferansının yakında ümidini izhar etmiştir. Kral bundan sonra İngiltere ile Mr- sır arasında aktedilen anlaşmadan bah- setmiş ve şöyle demiştir: “— Bu müuahedenin senebaşından ev vel her iki memleket parlamentolar; ta- tafından tasdik edileceğini Umuyorum. Gelecek sene taç giydikten sonra Hin distanı ziyaret edeceğimi. Bundan sonra kral dahili vaziyetten bahsetmiştir. Kralm nutkuna İngiltere (o tarihinde ilk defa olarak bir kadm Cevap vermiş» tir, Muhafazakâr fırkasma mensup kas| dın mebuslardan Frolans Hosburu söz) alarak fırkasının memnuniyetini bildir- miştir. Liberal fırkası da ayni hissiyat- ta bulunmuştur, Fakat muhaliflerin re- isi binbaşı Atly işsizlik meselesi dolayı sile hükümete şiddetli hücumlarda bu- Junmuştur. Ingiliz - Alman deniz konuşmala- rına başlandı Londra 4, (A. A.) — Ingiliz — AJ man bahriye konuşmalarına yeniden başlanmıştır. Bu konuşmaların hede. fi, İngiliz — Sovyet deniz muahedesi, ne karşı Almanların yaptıkları iti , razlardan mütevellit güçlükleri gider. mektir, Amiral Horti Romaya gidecek Budapeşte 4, (A. A.) — İyi malü. mat alan mahafilin verdiği haberlere göre, Amiral Horty bu ay sonunda Romaya resmi bir ziyarette buluna . caktır. Kendisine Macar hariciye na. zırt refakat edecektir. Romada bir haf başka bir menbadan teyit edilmemiştir. dan eskisinin hükmü yoktur,422 Emine İta kadar kalması muhtemeldir, toplanabileceği | X Trnelfesrin .... YONU Memleket mektupları aemleket mektupları : Nizibde belediyenin faydalı anlizei Nizibin umumi görünüşü şimdilik teşebbüs edilemiyor. Bütçesini yirmi beş bin lirs) lâğa muvaffak olmuş olan | bel bu sene güzel ve asri bir beledi) iresiyle bir sezbe hali yapacaktır Nizip muhabirimiz yazıyor: Suriye hududu üzerindeki (o güzel kasabalarımızdan birisi de Niziptir. Nüfusu dokuz bine yaklaşan kasaba- mız pek hoş manzaralara Omaliktir Dağlar fıstık ve zeytin o ağaçlariyle örtülüdür. su boldur. İktısadi vaziyet inkişaf halindedir. Zeytin bu sene de bereketlidir. Fıstık, la birlikte yarım milyondan fazla va. ridat temin edeceği umuluyor. Deli tütün zeriyatı yalnız Aymtaba verildi ği için bundan mahrumuz. Maarif vaziyeti iyidir. Üç ilk mek tep vardır. Halkm mühim ihtiyaçla rından birisi de orta mekteptir. Tlk mektepleri bitiren çocuklar orta mek- tepsizlik yüzünden müşkülâtla karşı, Italya ile Alman) Bir suln vehâ bioku yapıyor Bu prensipte müşterek devli bu bioka gire bileceklerm İtalyan faşistleri umumi müf ve Musolininin çok yakm dostu İtalo Suliyati Bulgaristana geli şayanı dikkat bir beyanatta bulu tur. Bu faşist şefi beyanatınm bi mında diyor ki: Eğer Sovyetler cenubu garbi İ pada sulhu daha fazla bozmağa * aşıyor. panya işlerine karışmağa Hastalıklardan (o trahom fazla ve Abi İtalya bütün al nisbeti yüzde 90 olacak kadar kor-| karşı koyacaktır. Bugün İtalya, Almanya ile bif bir sulh ve hak bloku yapmak iste! tedir! Bu bloka; sulh ve'hak'taf# olan bütün milletler iştirak > ceklerdir. - İtalya küçük devletleri di tedir. Musolini uzun zim, Milletler cemiyeti teşkilâtmm milletlerin lehinde olarak uğraşmakta ve Milletler küçük milletlerle büyük müsavi olmasını istemektedir. Bu dakikada Italyan acun devletlerile ii munasebatı vardı” Hamallar cemiye' Yeni azaların ir habına başlan Hamalar cemiyeti idare he kunçtur. Hükümetimiz burada bir mücadele dispanseri açmiş ise de ihti- yaca kâfi gelmiyor. Belediye çok çalışıyor. Şimdiye kadar dört bin lira sarfiyle bir mez. baha, yedi bin Tiraya bir et hali, dört bin liraya yazlık bir park ve kışlık bir gazino yaptırmıştır. o Hlökümet cad. desini açmış, Atatürkün bir büstünü dikmiş, pazar yerlerini tanzim etmiş- tir. Elektrik mevcuttur. Beledi. ye tesisatı müteahhitten satın alarak tevsi etmeği düşünüyor. Su tesisatı için fazla paraya lüzum aldnösudan cemi, Şehir içinde mu- vakkat ve daimi Çöp istasyonları Glam e çek Temizlik . işleri müdürlüğü İpu âzanın iri irak yi bir proje hazırladı si için bu sabah intihaba Belediyenin Mecidiye köyünde yaptır. İntihap iki gün sürecektir. | tırmakta olduğu meşhur çöp yolu bugün Ingiltere - Italy' bitecektir, Bundan sonra çöp kamyön- ları çöpilri bu yoldan geçerek doğr.| Münasebatı ar” düzelebilir | dan doğruya çöp istasyonu ittihaz edi- dereye götürecek dökeceklerdir. Londra 4 (hususi) — LordIsf rasında ve İtalya ve İngiltere Belediye şehirde ayrıca bir kısmı “ api N z batı müzâkere edilmiş “İtalya daimi ve bir kısmı da muvakkat olmak nasebatm tabiileşmesine mani üzere küçük çöp istasyonları kuracak sebeplerin zail olduğu,, etrafınd8 lar söylenmiştir. y Son Dakika: Landon Ruzvelti tebrik etti yeğ len tır. Bir kısmı esasen kendiliğinden tes şekkül edivermiş olan bu istasyonların daimilerinin şehirden uzak olmasına ça Uışılacaktır, Bir müddet sonra bu istas yonlar da bundan büyük depolar yapı! masr, iki katlr olacak bu depolara ara baların üstten girerek (o çöp boşaltması ve kamyonla. da alttan girerek arada! * otomat”: kapakları açrverince bir anda çöpleri alarak gidivermesi belediyece tasavvur olunmaktadır. Ayrupada yapıl: Utetkikatta son ra İstanbulun başına hiç yoktan bir çâp ve sinek derdi ç'katmağı muzaffakeyetle becezen temizlik işleri müdürlüğü şim- di de vövle bir proje hazırlayıp makama vermiştir. Ruzveite karşı cümhur! habında mağlüp olan Lando” te tebrik telgrafı çekmiştir: “Millet, sözünü söyledi. merikalılar, onun verdiği b bul edeceklerdir. Müşterek 49 Memleketin hayır ve la J çalışacağız. Samimi tebrikler” bul ediniz.,, Tramvay ; altında kal gi Gazetemizin makineye sırada Eminönünde tramv3 kuf mahallinde tramvaya Muvakkat çöp istasyonlarından biri Fatihte Zeyrek yokuşu üzerinde yapıl mıştır. Fakat mahalle ortasma oturtu lan bu mezbelelik halktan evvel Vatih kaymakamınn şikâyetini mucip olmüş- için koşan Kule dibinde Avr8' tur. Kaymakamın müracaatı Üzerine bir ihtiyar tramvaydan düş belediye temizlik işleri müdürlüğünün!tinda kalmıştır, tramvayın al bu hususu azarı dikkatini celbetmiş -| sından yaralanmış olarak tir. tır, LA 4