19 Kasım 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

19 Kasım 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Elekirik Şirkeüinin marifetleri Halktan milyonlarca lira fazla para aldığı anlaşıldı İstanbul elektrik şirketinin müka- vele hilâfma hareketi ve bu şekilde halk tan milyonlarca lira fâzla para alarak kaçakçılık yaptığı tahakkuk etmiştir. Kaya şu mühim beyanatta bulunmuş - tur: “İstanbul elektrik şirketiyle miü- “ talea edilecek iki vaziyet vardır. 1 — Gümrükten mualiyetle geçir - dikleri malı başka bir yerde kullanmış olmak cürmüdür. Bunun tahkikatı bitmek üzeredir. 2 — Kolre, bağlama, ve saat ku- “tusu gibi şeyler için, halktan fazla aldığı paralarla bazı fabrikatörler ve “ müesseseler hakkında yolsuz ve nisbet- osiz olarak tatbik ettiği tarife ve branş- manlar Ücretinin tahkiki (o meselesidir. Bu da tamamiyle inkişaf etmiştir. Tahkik komisyonu işini bitirmek ü- zeredir. Bilhassa kofreler için (şirket tarafından ihtiyar edilen masraf 1,5 mil- yon lira olduğu halde belki iki milyon fazla olduğunu tahmin ettiğimiz bir pa- ra halktan alınmıştır. Bunu istirdat et- mek vaziyeti hâsıl olacaktır. Diğer kısımlarda da buna benzer dır. Bu hususta Naa vekili Ali zi mesi İzârm geleceksir. kullanmakta ve bu yüzden geniş ölçü- | bir takım fazla paraları mukavele hü - kümlerini yanlış tatbik < ederek sene- erdenberi aldığına daiı bir iddia var- Bu nevi paraların da istirdat edil- Bunların hepsi ammeye ait paralardır. İstanbul elektrik şirketinden son günlerde bir istida (aldık. Aramızda ötedenberi münakaşada olan meseleleri konuşmak talebinde bulunuyorlar. Ara- daki ihtilâfların başımda 1926 munzam mukavelesi meselesi vardır. Şirket sermayesini İsviçre Frangı na tebdil etmek suretiyle bu sermayeyi de temettu elde etmemektedir. Bu me- sele de yenide görüşülecek ve halledi- İcektir. Yakında Belçikadan gelecek şirket murâhhaslariyle bu hususlar bir ruz, üzerinde müzakere açmak Üzere bulunuyo - EBelçikadan sureti mahsusada g*- len bir zatla yaptığımız münakaşalar neticesinde o mutabık kaldık. Bu mü- zâkere neticesinde (o İstanbul elektrik şirketinin vaziyetini tamamiyle ıslâh | etmek imikânr hâsıl olacağına ümitvar) bulunuyoruz. Gençler miting yapmak istiyorlar (Baş tarafı 1 incide) “yete milracaat edilmiştir. Mülk Türk Talebe Birliği mitingin cumartesi günü saat 14 de yapılmasını muvafık görmüş- tür. Bu sabahbu hususta kendisine müra- — caat eden bir muharririmize vali muavi- o ni Hüdaldemiştir ki “ — Mit Talebe Bir İskenderun sancağı için bir miting yapmak Üzere © müracaatta bulundu. Müracaat hakkın- da tetkikat yapılmaktadır.,, Fransanın notasına cevabımız © Fransa hükümeti tarafından İskende- run sancağı hakkında verilmiş olan no- tanın cevabı dün Hariciyemiz tarafından Fransız hükümetize tevdi edilmiştir. Halk sevinç. içind: Sancak halkı seçimin verdiği netice- “den fevkalâde sevinç içindedirler. An- takyeli Türkler evvelki gece şimdiye © kadar misli görülmemiş bir ziyafet ter- tip etmişler ve sabaha kadar eğlenmiş- lerdir. Ziyafette her vesile ile Atatürke > karşı bağlılık ve alâkalarını izhar etmiş- E, Mefsuh seçim Sancağın her tarafından adli komiser- liğe protesto telgrafları yağmaktadır. “Bu telgraflarda seçimin mefsuh olduğu, — intihapta yapılan tezyiklar gösterilmek- © tedir, Protesto telgraflarını halkı bihak- » kın temsil eden ve şimdi istifa etmiş bu- “lunan Belediye azaları çekmektedir. Hile yapıyorlar Hacılar nahiyesi kısmen, Türedi kö- yünün yarısı, ve Narlhöyük halkının ç tamamen nüfus kâğıtlar: zorla alnarak o intihaba iştirak ettiklerine dair damga- olar baslmış ve reyleri sandığa atılmışir. “Kızıllar ve Kırıkhan köyleri Ermenile- ri Selim Memduh isminde birisinin taz- — yikk altında rey atmağa icbar edilmiş- lerdir. Fransızlar takdir ediyor Sancaktaki Fransız delegesi Doryo © sancak halk komiseri Abdülgani Türk- meni ziyaretle intihap dolayısile Türk- — lerin gösterdiği canlılığı takdir ettikle- — rini söylemiş ve mevkuf Türklerin der- — hal #erbest bırakılacağını ilâve ederek bundan sonra manak ve taşkın tezahü- o rat yapılmamasının teminini rica et- o miştir. © Sancaktan panwetliğini koyan Şam “ #iraat müdürü Mustafa Kuseyride © namzetliğini geri almış ve Türk halk ko- » miserine müracaatla bundan sonra Türk davasına müzaheret edeceğini bildirmiş- tir. Antakyada hâdissler Dün geç vakit Antakyeden gelen bir o babere göre Antakyede bulunan bazı Araplarla polis arasında kanlı açrpışma- lar olmuştur. Bu çarpışmada altı polis yaralanmıştır. Fakat hadise bu kadarla kalmamış, Halepteki Araplara aksetmiş ve büyü- mek istidadımı göstermiştir. Halep - Antakye yolu kapanmıştır, ğ ye we : Asiler 'Madridi yakıyor İspanya dahili hatbinin Baftalar- danberi siklet merkezini (teşkil eden Madrit asilerin evvelki gün yaptıkla- rı bombardımanlarla çok sarsılmıştır. Bombardıman bi rrekor teşkil et- miştir. Asiler Madrite 20 ton bombe attıklarını bildirmişlerdir. o Gece hava- da büyük çapta oöbüsler havı torpilleri uçuşuyordu. o Fakat en müt- hişni küçük yangın bombaları teşkil ediyordu. Bunlar hiç sessiz ie ta ve etrafa çatılara takılan alevler saç- maktadır. Bu müthiş günde 250 kişi ölmüş, 850 kişi yaralanmıştır. İspanyol faşistlerinin şefi ve Fas gergüzeştini yaratan Primo dö Rivera nın oğlu hal mahkemesince idama mahküm edilmiştir. Dün İtalya ve Almanya hükümet - leri birkaç dakika fasıla ile ayni maalde sebepler ve tebliğlerle general Franko hükümetini tanımışlardır. Fransız nazırının intiharı (Baş tarafı 1 incide) cesedi önünde teemmül vakfesi ge. çirmiş ve Salengronun kendisine hita. ben yazmış olduğu 16 teşrinisani ta. rihli mektubu okumuştur. Bu mektupta ezcümle şunlar yaz . Midi: ve İ tediği zaman intihap HABER — Akşam postası . Almanya ile eye ty (Baştarafı 1 incide) şurasını bildirmektedir ki üçüncü bir devletle yapılmakta olduğu Arita ta. rafından da kabul edilmiş bulunan| müzakerelere Almanya ile başlanmış! ve bir anlaşma parafe edilmiştir. Neş redilecek olan bu anlaşmada yalnız komünizme karşı mücadele (o mevzuu) bahis ise de, hakikatte anlaşma, gizli gizli bir Alman — Japon anlaşmasına parayana teşkil eylemektedir. Bu gizli Alman — Japon anlaşması İki devletten birinin üçüncü bir dev. letle harbe girmesi takdirinde Alman ya İle Japonyanm birlikte hareketini istihdaf eylemektedir. Taymisin makalesi Londra, 15 (A.A.) — Alman — Ja. pon itilâfından bahseden Times ga zetesi diyor ki; i “Japanya, dostlarını ve düşmanla. rını istediği yerde, istediği gibi ve İs. edebilr. Fakat bu defa yapmış olduğu intihap, gerek kendi menfaatini ve gerek dünyanın menfaati namına, çok mühim bir sa- atte yapılmış olmakla kalmamıştır. Bu intihabin pek fena yapılmış ol. duğunu söylemekten kendimizi alamı. yoruz. İtilâfın ahkâmı, Japonyanın hareket serbestliğini biriz kaybetmiş olduğunu göstermektedir. Bu itilâfne me, Tokyo ile Moskova arasındaki ger ginliği âzamı hadde çıkaracak mahi, yettedir. o Buna mukabil Japonyaya! hiç bir taviz de temin eylememektedir. Şu halde bir zamanlar çok ziyade arzuya şayan olduğu söylenilmiş olan, İngiliz — Japon mukareneti için mu. zirdir.,, » . Berlinde neşredilen yarı resmi bir tebliğ Alman — Sovyet münasebatının kesilmek üzere olduğunu göstermek. tedir, Bu tebliğe göre Sovyet makamları! Alman büyük elçiliğine Sovyet Rusya da 23 Almanın tevkif edildiği resmen bildirmiştir. Mevkufları her hangi bir Alman konsolosunum ziyaretine müsaade edilmemekiddir. Mevkuflar askeri casusluk, tethişçilik ve Sovyet.) ler aleyhine hareketle itham edilmek tedir. ” Alman makamları verilen izahatı gayri kâfi (o görmektedirler. Çünkü “Aradan on gün geçmesine orTüğmMek Sovyetler el'an müsbet bir delil, elde edememişlerdir. Bunun için Alman. ya protestosunda ısrar etmektedir. Bunun neticesi olarak Almanya ile Sovyet Rusya arasındaki diplomatik münasebetlerin kesilmesi ihtimali ile. ri sürülmektedir. Maamafih Derlin. deki Sovyet mümessili bu şayialara e. hemmiyet atfetmemektedir . Sovyet makamları böyle bir şeye inanmamak tadır, Litvirof diyor ki Alman elçisinin talebi üzerine Sov- yet hariciye komiseri Litvinof büyük elçiyi kabul ederek kendisine tevkif edilen Almanlar hakkında malümat vermiştir. Dış işleri komiseri bu Al. manların Sovyet Rusyada faşist pro. pagandası yaptıklarını şöyledikten ve her birinin cürümlerini tasrih ettik. ten sonra şunları tebarüz ettirmiştir: Sovyet hükümeti faşist fikirli da. hi olsalar Sovyetler Birliğine meşru niyetlerle gelen Alman Vatandaşları. na memlekete girmeği yasak etmiş de. Zildir. Bununla beraber Sovyet Hükâ meti, Sovyet birliğinde faşist organi. zasyonu kurulmasma, Sovyet vatan. daşları arasında faşist propagândas" yapılmasına ve casusluk ve tethişçilik faaliyeti güdülmesine müsaade ede. mez. “Ruhu iftiralarla kemirilmiş olan karım, 18 ay evvel öldü. Hasta annem, benim hakkımda bol bol yapılan sahte ithamların tesiriyle son derece bitkin bir hale geldi. Bana gelince (bütün kuvvet ve cesaretimle mücadele ettim. Fakat artık dayanamıyacağım. Kuv. velim tamamiyle tükendi. Düşmanla. rım ölümümden mesuldürler. Ben ne asker firarisiyim, ne de hain.. Haya. tmm en tatlı demleri sosyalist par. tinde çalıştığım zamanlar olmuştur. Mürettipisria grev! Haftalik Gringoire geze n ba- sılmakta olduğu matbaanm mürettip- leri, bu gazetenin cuma günü intişar Tahkikat devam etmektedir, etmesi lâzımgelen Sini ten imtina etmişlerdir. Malüm olduğu veçhile, sağ cenah müntehasının organı olan Gringoire müteveffa dahiliye razırma Kârşi en şiddetli biülcumlar yapan gazeteydi. Faş'zm &urbanı Paris, 19 — Sosyalisi partisi neşrel- tiği beyannamede. M, Salengroyu fa- Şizmin kurbanı addetmektedir, Radikal sosyalist partisi de bir be- yanname neşretmiş ve iftiraların kur. banr olan M. Salengronun hatırasm: hürmetle anmıştır. dizmek-i --19 İkinciteşrin — 1936 Hacı babanın liraları (Baştarafı 1 incide) var. Kimseye açamıyorum. Açarsam başıma bir felâket geleceğinden korku- yorum. Acaba sana açsam mı? Dertli, dertli ile çabuk ahbap olur derler. Hacı baba elile esmer ulaktefek adamın sırtını okşıyarak şöyle dedi: — Aç evlâdım aç... Derdin nedir ba- kalım? — İtimadım var... Seni babam yeri- ne koyup anlatacağım... İşte derdim gu: Bundan bir müddet evvel ermeni çe telerinden birisinden bir mektup al- ân. Bunda “emvali metrukeden topkapıda bir ev vardır. Burada kö- mürlükte üç tane bono gömülüdür. Bo nolardan biri 10, diğeri 25, üçüncüsü ise 40 bin liralıktır. Bunlarla birlikte at nalı şeklinde bir de antika altm vardır. Bunları çıkarıp gönderirsen 30.000 lira yollarım.,, Ben bu evi buldum. Emvali metruke bu evi yaşlı bir kadına vermiğ.. di Oo kadm oturuyor. Defineyi meydana çıkarabilmek için bu evi kiralamak lâ- zım. Halbuki benim param yok! — Eh ben ne yapayım? — Hacı babacığım. Sen bu evi bir ay için kiralarsın. Sonra birlikte bo- noları çıkarır, ermeniye yollarız. Ge- lecek parayı da senin insafma göre taksim ederiz. Hacı baba ayak üstü kendisine böy- le defineden bahseden bu adamdan bir Az şüphelenmişti, Sordu: — Ya biz bonoları yollaymca Erme- ni otuz bin lirayı bize göndermezse!, — Ben hiç yaş tahtaya basar mıyım zannediyorsun. Bonoların bulunduğu: nu ve meydana çıktığını kendisine mektupla bildireceğiz! O da evvelâ pa- rayı gönderecek, biz de bonoları bun- dan sonra taahhütlü mektupla yoll;- yacağız. Bu şekilde sürüp giden konuşma neti- cesinde hacı b&banm bu define işine aklı yattı: — Peki evlât, sen Üzülme dedi. Ben yarm gelir, seninle eve gider, orayı tu- tarız Ertesi gün ismi Mahmut Celâleddin olan ufaktofek adamla Ila Mublüafa Lâlelide bir kahvede buluşup Topka- pıya gittiler, Takkoci mahallesinde Cami sokağında 16 numaralı evin kapı sını çaldılar. Kapıyı açan yaşlı bir ka- dınla görüştüler, Ve al aşağı ver yu- karı süren pazarlık neticesinde evin bir aylığını 60 liraya kiraladılar. Peşin olarak Hacı Mustafa, Ülfet ismindeki bu yaşlı kadına 35 lira verdi. Mahmut Celâleddin ve Hacı baba memnun ve sevinç içinde döndüler. Konturat ha: zırlığı yapılırken bir aksilik oldu. Pa- ran verildiği günden iki gün sonrs Mahmut Celâleddin Hacı babâya koş- tu: — Aman baba... Kadın öldü. Kontu- rat da henüz yapılmadı. Ne yapaca: gız? Yaşlı kadın gömüldü. Ortaya varisi olarak Emine Mahide isminde bir ka- dın çıktı, Mahmut Celâleddin ile Hacı baba bu kadını buldular. Evi. tutmak için annesiyle görüşüp 35 lira verdik- lerini söylediler, Emine Mahide ayak diredi: — Evi kiralarım. Fakat 60 Jiraya değil 100 liraya veririm! Pazarlık neticesinde 80 lirada muta- bık kaldılar. Hacı Mustafa evvelce verdiği 35 lirayı mahsup ederek 45 Ji- rayı Emine Mahidenin eline saydı. Nihayet evi tuttular. Birkaç gün ge- çince bir öğle üzeri Mahmut Celâled- dinle kasap hâcı Mustafa eve girip kö- mürlüğe indiler. Büyük bir kazma ile yerleri kazdılar. Nihayet üç konserve kutusu buldular, İçlerini açınca Erme- ninin haber verdiği bonolar meydana çıktı. At nalı şeklindeki kıymetli al- tın parçası da bulundu. İki arkadaş derin bir sessizlik için- de altın parçasını tetkik ederlerken kö mürlüğün merdivenlerinde bir pıtırtı i- şittiler, Dönüp bakmca genç ve iri bir adamın merdiven başında bir heyulâ gibi dikildiğini gördüler. Bu garson! Ahmetti, Ahmet birden gökredi;: — Ulan ne arıyorsunuz orada. Birkaç adım atınca konserve teneke- lerinj gördü. Yine haykırmaya başlayın» ca berikilerden Mahmut Celâleddin atıldı: — Aman kardeşim. Sus.. Ne istersen vereceğiz. — Anladım, Burası Emvali metruke-/ den bir evdi.. Define Verin paraları bakalım. Hacı babanm define bulma si yarıda kaldı. Bu belâyı başından def mek için elini koynuna attı. 425 Tü vardı, Çıkarıp verdi. Garson Ahmet evden çıkıp gitti sözde.. i Bosolar ve altın nal Mahmut Celâ# dinin cebine inince sokağa çıktılar. B* on adım atmamışlardı ki garson Ab" yine karşılarma dikildi: — Ben şimdi hükümete haber ve! ye gidiyorum, Bulduğunuz define $ zengin.. Bu kadar para ile beni ki tamazsınız.. Biraz daha verin bakay” Hacı babâ da para yoktu. Tram atlayıp evine gitti. 500 lira daha getirdi, verdi. Ahmedi savdılar. Aradan bir gün geçti. Garson Ab Hacı babanın karşısına yine dikildi. Hacı baba korktu, Bir beş yüz P daha verdi.. İki gün geçince Ahmet göründü. Bu sefer de 600 lira ki dı. Mahmut Celâleddin de mektup posta parası ve diğer masraflar 335 lira aldı. Haftası olmadan gal Ahmet 352 lira daha cebe indirdi. V hasıl kelâm on beş gün içinde Hacı ? ba tamam 2878 lira verdi. Bu kadar para yetişmemiş gibi M8 mut Celâleddin yeniden birçok mast lar çıkardı. Define hikâyesinin Emine Mahide, tarafından da duyuld ğunu, onun da susturulmasını söyle! — Aman, bu kadın başımıza belâ © cak tam iş olurken,. Bonoların bulund guna dair Avrupaya yazıları mektupl#” cevap beklenirken Mahmut Celâledi bir yolunu buldu. Hacı babanın Toj da iki bin liraya yaptırdığı asri ahi! Emine Mahideye sattırdı. "Tapuda rağ yapıldı. Emine Mahide onp vermeden bir ahıra sahip oldu . Mahmut Celâl bu sıralarda bir met tuttu, Kayın biraderi garson Ahmi aldiğr paraları yemeye başladı. yaşarken metresile aralarında ki çıktı, Hapise girdi. Bu müddet esn: da'da Hacer babanın bono meselesi üstü kaldı. Nihayet bir müddet Mahmüt Çelâleddin hapisten çık” Hacı baba karşısına çıktı: gi — Bonolardan ne haber# Ermeniden cevap geldi: Fakat be” hapse girmeden evvel bonoları Mahideye vermiştim. Dün gördüm. 3000 lira verirseniz noları veri'im diyor Aradan on ay geçmişti. Hacı b aldatıldığını iyice anlamıştı artık.. Hemen avukatlara koşarak akıl nıştı. Müddeiumumiliğe bir istida di. Bir yandan da Emniyet ikinci üçüncü kısım merkez memuru koştu, Başına gelenleri olduğu gibi lattı. Bir cürmü meşhut tertip ed Hacı baba Mahmut Celâleddini bull! — Yarm (dün için) Galatada kahvede buluşalım, Üç bin liray; vel ceğim. Kadın bonoları getirsin, Cevadın tertip ettiği plânın tatbik”! ikinci komiser Eşref, Al Rıza, Şüf! memur edildiler. Eşref kaptan, KR“ Kastamonili mânav, Şükrü seyyar zeci kıyafetine girerek kahvenin köşesine yerleştiler, Saat on ikiye yordu. Mahmut Celâleddin Emine hide, garson Ahmet ve Hacı Must içeri girip bir masaya oturdular. Bi baba üç bin lirayı verip Emine Mah imza atarken memurlar yerlerinden # İayıp. üçünü kollarından yakaladı”! Emniyet müdürlüğüne getirdiler, her üçü de sorguya çekilmektedir. * .. buldunuz Bu anlattıklarımız birer roman hikâye değil, hakiki bir dolandırıdi” vakasıdır, Mahmut Celâleddin Ürgüfü 20 sene evvel mal müdürlüğü yap” | zeki ve çok kurnaz bir dolandırıc Emine Mahide karısıdır. Garson AP kayın biraderi, ölen Ülfet ismin yaşlı kadın da Emine Mahidenin 4” sidir. x Bu sabah Emhiyet müdürlüğe. | fotoğraf çektirirken Emine Mahide casına fena halde kızdı: — Bu işleri bapnni böp ser geti Keşke annem öleceğine sen öl dedi, Hırsı bu sözlerle alamadı a ki çantasını; birkaç kere kocasının indirdi. pi Uç suçlu da cürümlerini tamame raf etmişlerdir. Dolandırıcıları süratle yakalan muvaffak olan ikinci şube igne merkez memuru ile üç arkadaşın İ ve tebrik etmeyi bir vicdan borcu © | rim. Yekta Ragıp ÖNEN