3 Aralık 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 Aralık 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

LU) INI icaplarındandır İsmet İnönü, hükümetimizin güttüğür yolu, başarmak azminde bulundu- Zu #şizşden en mühimini geçenlerde yaptığı son tetkik scyahatlerinden birin- de müjdeledi: “İbtikârla mücadele, hayatı ©, 30 nisbetinde ucuzlatma prensibimizdir.,, Hiç şüphe yok ki, bu Jâzımdı ve lâzımdır da. Bunun ne kadar yerinde bir çalışma olacağını bazı hadiseler gün gibi ortaya koyuyor. Evvelki günkü “Ku- run,, refikimiz ihtikârın bir safhasından bahsetti. Memleketin geniş bir nefes al- mast, iktisadi durgunluğun çalkalanması, harşket uyanması, halkın ve tüccarın yüzü gülmesi için Cumhuriyet hükümetimiz “Genci ithalât rejimi,, ni ortaya koy- du. İthali yasak olan maddelerin rakamını aralttı. Bazı maddelerin itbalini de vekâlet İistesine aldı. Bu genelden ”G,,, ithallttan "İ,, ve rejimdende ”R, almınca ortaya çıkan GİR siyasetini bazımuhtekirlerin kendi menfaatlerine uy- gun yapabilmek için “Girme, şekline soktukları işitiyoruz. Ve yine işitiyo- ruz ki bundan haberdar olan İktısat vekfileti de tetkiklerine başlamıştır. Top- tan kâğıt ticareti yapanlar, kültürün iptidat maddesi olah kâğıt (zerinde ihti- kâra sapmışlar. Birinci hamurdan başka basma işlerinde kullanılan kâğrtlarm “Ve köâlet listesi,, ne alınması ekmeklerine yağ sürmüş. Kilosu 22 kuruşa satılan bu cins kâğıtları birdenbire 6 kuruş fırlat-mışlar. Artık "kâğıt girmiyecek,, şayla- gn ortaliğa yayarak cilerindeki binlerce liralık stoklarını ”6,, şar kuruş fazlasile ellerinden çıkarmaya, keseleri doldurmaya çalışıyorlarmış, Küğıtçılarm ortaya çıkardıkları bu şayla şüphe yok ki ihtikârlarmı kolaylaş tırmak içindir. Kâğıtların “Vekâlet Jistesi,, ne alınması, GİR'in, GİRME şeklinde tefsir edilmesi için değildir. Bu misal gösteriyor ki, ihtikâr, bulanık suda balık avlamakla meşguldür. Bu gün kâğrtta ortaya çıkan bu hadisenin yarım berhangi bir ihtiyaç maddesinde boş göstermemesi ancak bu illetle mücadele ile kabil olur, İsmet İnönü hükümeti, ihtikâr derdini ortadan kaldırmak muvaffakiyetini kazandığı gün demokrat bir hükümetin önemli vazifelerinden birini görmüş ve halim kendisine bağirlığını sara'lmaz birşekilde artırmış olacaktır. Alman - Hasnun Rasih TANAY Japon misakının esrarı Misakın hakiki metni neşredilmemiş midir ? Sunday Dişpatek gazetesi yazyor: f Geçen hafta Avrupa mali maheafili mültiş'ehdiğ:i dakikalar geçird. Ve bunda çok haki idi. Çünkü Berlin Ha- riciyesinin hususl surette topladığı ec- nebi diplomatları ve matbuat nillmes- elilerine, Alman, Japon misakının tam metnini tobliğ edeceğinden korkuyor- Jardı. Alman Hariciye nezaretinin esas ta- savvuru, Japonya ile akdettikleri mua- hedenin muhteviyatını tamamen ilân etmekti, Anlaşıldığına göre, bu muahedenin öyle şartları vardı ki Almanyanm bir çok Avrupa devletlerile olan münase- betini hayli müteessir edebilirdi. Almanyanın Londra büyük elçisi Her Von Ribentrop derhal tayyare ile Ber- Mine gitti. Şeflerile müzakere etti. Ve muahedeyi neşretmemeğe karar verdi- der, Fakat Japonya ile Almanyanm yap tığı müzakerelerin muvaffakiyetle ne tcelendiği ve nihayet bunu bir suretle tamim etmek, lizm geldiğini takdir ediyorlardı. Binaenaleyh oAlmanyayı komünizm ihtilâline karş: Japonya ile birleştirmek için böyle bir anlaşmanın vücuda geti tildiğini sükünetle ilân ettiler, Anlaşma, Alman Hariciye nazırı ta- rafından değil de Londradan süratle Berline gelmiş olan büyük elçi Her Ven Ribentrop tarafından imzalan mıştı. Alman - Japon misakr, kati bir taah- hüdü icap etmiyen bir nevi sözleşme den ibaret olarak gösteriliyorsa da esas şartların neleri ihtiva ettiği hakkında diplomatik mahafil hâlâ endişededir. Yunanistanda Hükümeti devirmeğe çalışan diplomat kim? Londra radyosu dün gece bütün Bal- kanlar için endişe ve heyecan uyan- dırıct bir hüber verdi. Bu haber, Yu- nanistanda karışıklıklar çıktığı, bazı eski nağırların adalara sürüldüğünü ve iylik bir hükümet darbesi teşebblm yapıldığını bildiriyordu. Fakat biraz sonra Atina ajansı vaziyeti tavzih et- miştir. Atina ajansının verdiği haber aynen şöyledir: “Evvelce mühim siyasi şahaiyetler arasında bulunan eski bir siyaset ada- mı bir müddettenberi kendi ifadesine göre, hükümeti devirmeğe matuf bir hareket ihdasma çalışmaktaydı. Başbakan, birkaç zamandanberi, bu tahrikâttan haberdar edilmiş ve fakat bu eski siyaset adamının söyledikleri- nin asla doğru olmadığmı . müşahede| ve tesbit ettiği ve bu tahrikâtm batıl| olduğunun kendiliğinden sabit olaca-| ğından emin bulunduğu için, yalnız takip ile'iktifa ediyordu. Ayni zamanda bu eski siyaset ada- mmm temasta olduğunu iddla ettiği ve bügün vazife başmda bulunan General Jer ve yüksek rütbeli zabitler Başba- kana müracaat öderek kendi isimleri etrafında yapılan bu hareketten dola- yı nefret ve infiallerini bildirmişler ve kendi askeri geref ve haysiyetlerine ran bu iftiraya karşı icap eden ted birlerin ittihazmı alâkadar makamdan rica etmişlerdi. Bu vakınlar üzerine, başbakan işin ciddi olmamasına rağmen, yanlış bir intiba ve hayali şayialar hudusuna ma hal kalmamak üzere, müdahale ve alâ- kadar makamlara icap eden emirleri vermiştir. Gazeteler, bu eski siyaset adamı ta- rafından tasarlanan hareketin ciddi - yetsizliğini kaydederek diyor ki; “Bu hareketi düşünen adam feğeb- büsün vazife başmda bulunan yükeek zabitlerin ve yüksek şahsiyetlerin mü- ! zaheretine mazhar olduğu şaylasmı or! taya atmamış olsaydı salâhiyettar ma- kam bu komik işe nihayet verilmesi için müdahale etmiyecekti, Halbuki bu gayialar komik mahiyeti aşmıştır. Zi- ra Krala ve milli hiüikümete sadık olan ordu bu suretle kendisine iftira edil ,meşine müsamaha etmiyecektir.,, HABEK — Akşam postası Yunan Amiralı diyor ki: Donanmam Ihtikârla mücadele rejimimizin Marca olduğu gibi herzaman ve her yerde Türk Amiralının emrindedir ! Istediği emri kendi donanması imiş gibi Yunan sularında bulunan donanma»; miz Faler Ilmanından buğün ayrılarak İzmire hareket edecektir. Amiralımız Şükrü Okan dün Sala- miste bir gezinti yaptıktan sonra Ave- rof zırhlısmda Yunan amiralı tarafından verilen ziyafette hazır bulunmuştur. * Dahiliye vekâleti hir alışkanlık neticesi ölerek kullandan bay, ağa, paşa, efendi, efendim, gibi tabirlerin kullanılmamasının vatandaşları tekrar tebliğini vilâyetlere bildirmiştir. * Bayfiye yerlerinde apartıman yapılma. ması alâkadarlara tebtiğ edilmiştir. * Şapka kanununa muhalif gekilde senip sarpug giyenlerden dün 30 kişi yakalanarak mahkemeye verilmiştir. * Romanya büyük elçisi Fot Atinaya ve yerina eski Brüksel müsteşarı ve halen Ro manya Tariciyesi şifre müdürü Telemek ta. yin edilmiştir. * Bark ve cenup vilâyetlerinde kaçakçı. gm önüne geçmek için telxikat yapan inhi. sarlar umum müdürlüğü idari kım müdü. rü Münir Hüsrev şehrimize dönmüştür. * Deniz yolları idaresi vapur Larifelerinde mevsim dolayınile bazı değişiklikler yapmış. tar. Bu değişikliklere önümüzdeki salı günü başlanacaktır. * Şark örmiryolları eşyasma kıymat kon. me İşi bilmiştir. Pazarlığa pazartesi günü Ankarsin başlanacaktır. * Niste vefat eden generei Şakir Oüleçin cenazesi yarın Daçya vapurile şehrimize ge. trlecektir. * Hava kurumu sadaka! £rtri her sene ol. duğu gibi toplamak için tertibet almakta. dır. * Bu sene afyon satışımız fevkalâde İyi gitmektedir. Stoklar çok azalmıştır. * Konyadaki 8,590 hektarlık Karasaz ba. taktığı tamamen kurutulmuştur. * Dil kurumu umumi kâtibi saylav ve mu. barrir İbrahim Necmi Dilmen midesinden ameliyat olmuştur. * Türkofisin yeni daş memlekeller mü. meastlleri dün akşam İktisat vekli Celâl Buyarn riyaseli altında toplanmış ve vekil. den direktif almışlardır. Liman idaresinin Gelatada Kara Mustafa paşa chddesinin arkasmdali sokakta yeni Yyplırdığı ahırlar gümrük ve Ilman erkint tarafından tetkik edilmiş ve gümrük idare. si gelecek hayvanların gümrük muamelesi. nin burada yapılmasını kabul etmiştir. Abir lar açılmıştır. * Kiliste intişar eden Kiliş refikimiz 16 yaşma çirmiştir. Refikimizi tebrik eder ve ömrünün uzun olmasın: dileriz. * Urum! müfettişlerin Ankarada yapa. ctkları toplantıda Fge ve Karadeniz havza. sında da Iki umumi müfettişiik kurulmam * Maliye şubelerinde yeniden bir tasfiye yapılcak ve 40 gübe 18 8 indirilecektir. * Türkofiş İstanbul şubesinin yeni müdü. rü Suphi Ziya Romadan gelinceye kadar İstanbul şubasi müdürlüğü yeni Roma mi. messi Halil Mitat tarafından vekâleten ya. princaktar. * Adliye sarayınm Sultanahrcette yapıl. ması kararı üzerine plân için yeni hir müsa, baka açdacaktır. * Sıhhiye vekâleti gıda maddelerinin De gibi hallerde bileli sayılacağına dale bir mi. © zamnıme hazırlamaktadır. * Orta mektep muallim omunvialiği için Ankarada hir imtihan aşacaktır. Dışarda * Bulgar Hartiye nazırı Ansızın askeri teftişlere başlamıştır. * Bulçartıtanda mahkümlar yl bazmda azaltıtacaktır. * İtalya Kral Bulgar Başvek'line en vü. yük rütba İtalyan nişanını vermiştir. * Japımya, Adizibabadaki setaritini kal darmıştar. * Alman Harbiye nasır Üniforma taşıyan! askerlerin Çekoslmak, Franaz ve Belçiks hudutları boyunca gezmelerini zeenetmiştir. * Romada geniş mikyasta bir ulşan dolan. verebilir! Şükrü Okan saat 17 de sefaretimize gitmiş ve orada şerefine tertip olunan resmi kabulde bulunmuştur. Gece saat 21,30 da Maksimde amire! Sakallariu tarafından bir ziyafet veril- miştir, Yunan amiralının beyanatı Yunan amiralı Sakallariu'un Averoftar. gazetecilere beyanatta bulunduğunu yazmıştık. Dost Yunan amiralı bu gö- rilşme esnasında şu beyanatta bulun- muştur; “— Biz, birbirimizi daha iyi anlamak ve daha iyi tanmmak için çok yaklaşmak zaruretindeyiz. Ancak, bu ziyaretlerdir ki, dostluğumuzu daha ziyade kuvvet- lendirecektir. Biz Türkiye ile dostluğa çok ehemmi- yet veriyoruz. Tasavvur edin ki kralı- nüz bile Yavuzda bir saatten fazla kal- dı. İki milletin birbirile dost olması için halkın birbiri ile kaynaşması lâzımdır. Ancak! kaynaşmadan sonradır ki, ha- kiki dostluk teessüs eder, Siz, bize çok şeyler verdiniz. Biz de size çok şeyler verdik. Biz birbirimizle o kadar çok te- mas yapmışızdr ki, hangisinin, hangi- mize ait olduğunu bilemiyoruz. Meselâ geçen gün verilen bir müsa- merede İzmir ve Karadeniz oyunları oynandı. Bunların tıpkısı bizde de var- dır. Girit dansı, tamamen bunlara ben- zet, Mütekabil ziyaretlerin biraz Jaştrılmasını temin etmeliyiz. Donanmam, şu limanda olduğu gibi her zaman ve her rastladığı yerde Türk amiralının emtindedir. İstediği emri Türk ve kendi donanması imiş gi- bi verebilir.,, Amiralımız diyor ki Amiralımız Şükrü Okan da dost Yu- nan'standa gösterilen hüsnü kabule ait intibelarını şöyle anlatmıştır: fazla- $ Birinci bi kün — ivöb Doğ. Doğru miğ “değil mi Istanbulun | bozuk yerlerif. düzeltimeliyiğ Birkaç gün önce Usküdarda of bir okuyucumuzdan bir maelfup a tık, Bunda, birkaç ay önce yağan murlar yüzünden Üsküdarın Çav re manlakasının berba! bir hale g İ ği e bildiriliyor, aradan bu kadar | saman geçmiş olmasına rağmen d& İ rasının hâlâ düzelmemiş bulun: işaret ediliyordu. Bu mektubu yazan bir kadın ol oumuzdu. Diyordu ki: “Buranın berbat vaziyetini İst diler. Bu benim âsabıma dok Kendilerine: “Buran Türkiyenin” güzel yerlerinden biridir. Sokahi miz günlerce, aylarca bu ve te Waoak değildir.,, dive cevap miş Bunu valimize de hususi surette & miştim. Kaymakama temizlenmesi emir verdiler. 40 - 50 melrelik bir temizlendikten sonra işler yüz üstü?” rakaldı, Burasını resmini eçkenler çen gün gene çıkageldiler ve band min haklı olduğunu sordular, Utai ve cevap veremedim. Üstelik bu ecnebiyli.,, Bu okuyucumuzun şikâyetinde kı olduğunu söylemek: için tetkikat * ruya zum yok. Çünkü bu vasiyfi bulunan İstanbulda ire semtler ,ki, aylardanberi hâlâ oldukları © hattâ olduklarından daha fena yettedir. Ne yapıp yapıp, İstanb dırmaya çalışmalıyız. Halkım Do: Meriç sahilleri ıslah Yunanistanla müş rek faaliyet başlıyf* Meriç (Ebros) ırmağının ekiş ziyeti dolayısiyle gerek Türk, gf Yunan topraklarında vuku bulan havvülüt yüzünden burada bazı # lât ve hidrolik tesisat yapılması # bundan (iki sene evvel Ani Türk ve Yunan murshhasları arsfj, da bir itilâfname imzalınmıştı. Be lâfname ile Meriç ırmağının herfi, sahilinde hidrolik tesisatın tanzi “— Dost memlekette Türk donanma-İait mukavele, itilâfname meriyet # sx ile seyahatim o kadar geniş ve zengin dir ki, bunları sözle izah kabil olamaya- caktır, diyebilirim. Burada bulunduğu- muz günler içinde Elen milletinden gördüğümüz dostane muamele ve kar- deşlik beni çok bahtiyar etti. Kral haz- retlerinin lütfen ibzal buyurdukları il tifat ve donanmamızı teşrifleri, bizim için mazhar olduğumuz emsalsiz ve müstesna bir saadet teşkil eder. dırıcılığı meydana çıkarılmıştır. * İtalyan . Japon anlaşmasının neşri te. hir edilmiştir. * Hitler bütün Alman gençliğini Hitlerei gençlik teşkilâtma ital eden bir emirmame! imzalamıştır. * Eristoldeki bir tayyare fabrikasma Alt olan plâmlar Londrada husus bir otomobil. den çalmıştır * Fransa, Almanyanın Versay muahede. sinin nehirlere müteallik kararını protesto etmiştir. * Adolf Bitler dün Berlinde balusan Bul. gar faşist teşkilâtı reisi ve sabık Bulgar Başvekili Çankofu kabul etmiştir, * Kaptan verilen bir habere göre meşhur tayyareci Mollison kaybolmuştur. * Romanya kralı Karolun gelecek ay ba. şında Varşovaya gideceği bildiriliyor. * Berlin , Atina hava yolu #nerasimle | açılmıştır. * Komünizme karşı milendeln işinde Çe. koslovakya bitaraf kalacaktır. # Lehistan diyet meclisinde. Maliye ba, sırı Zietyrin düşürülmesi lâzım olduğunu söylemiştir. * Tuyyareslle seyahat eden Alman İktmat nazırı doktor Şaht Sofyada temaslarda bu. Junduktan sonrs Berline hareket etmiştir. * Bükreş radyosu Hariciye nazın Ante. neskunun şubatta Arkarayı ziyaret edece, Bini viirmiştir. * Bulgar polisinde sulistimaller meydana! çıkarılmış âmir ve müfettişierdan birçoğu) Azledilmiştir. ! Marşan yapılan muhakemesi son” kine girdikten sonra gelecek ilk #$, dan itibaren tatbik mevkiine kon! ki) caktır. İL İtilâfname Yunan hükümeti 8 | fından tasdik edildikten sonra bü'ğü metimiz tarafından d» tasdik muş ve pazartesi günkü resmi ga de neşredilmiştir. Bundan dolay”; nümüzdeki ilk baharda Meriç —* ros ırmağı iki kıyısını daki Hidrolik ğu sisatın tanzimi işi yapılacak ve memleketin hududunu teşkil ede” ırmağın iki memleketten birinin rarma cereyanma meydan verimi cektir. Yakında bir heyet de oray? derek vaziyeti maba'linde tesbit cektir. Zabıtaya hakarettef mahküm oldu Dün cürmümeşhut mahkem zabıtaya hakaret suçuyla get” suçu sahit görüldüğünden bir #y * se ve 30'lira da para cezasına mah” olmuştur. Ancak hdiseye polisin fi muamelesi sebebiyet vermiş © il görüldüğünden 277 ine madde W bince bu cezanın dörtte üçü in rek Maryan 7 gün hapis ve 7 para cezasına çarptırılmışlır. # Istanbuldaki kâğıt ibtikârı İktısat vekâleti İstanbul piys” 4 da mevcudiyeti hissedilen kâğıt p kârmi tetkike başlamıştır. Mk umum müdürlüğü de bu mesel? kında vekâlet nezdinde teşeb bulunmuştur. — eki şakayı.