12 Mart 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

12 Mart 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

| | Ş Tekme ile girilen sahnede 45 yıl! Karakaş “sahneden gene bir İ: bir havada yürüyen bir im arkasında biraktığı ayak ize en tekrar karla örtülmesinde mahzur yoktur. Fakat haya- Hire ta n basamaklık bir merdiveni Ni yakn, kırk beş kilometrelik bir MU Yürüyen ve bu yolda yürür» > yolun sonunda bir ideal ta- eden bir insan için geride izlerin çok büyük değerle- #inemasmın antresinde sa- kaş ile karşı karşıya se ruz. O, saçlarınm herteli, çileyi temsil eden beyaz i arasına almış, kırk beş lee vini hatırlamağa çalışıyor. hani arkasından kar tipisi ile iş gibi bir türlü görünmi- bayat fırtmasinm, ıztırabın, sefaletin oradan oraya 84- bir son bahar yaprağı gibi burası incinmiş, o kopmuş, birbirlerile insicamı kal- Yorgun bir vücudun kafa- > tekrar eski canlılıklarını bul. Suygj yorlar. Yil, yerim Karakaşı kırk beş uzun Yoldan geri döndürdü. karşımda ilk defa 1892 de A, ,, ÜYatrosunda “Değirmenci kı- ng, Pefetinin Tibosu genç Karakaş gi ei yi 1 fi EE Yar Sahneye nasıl mı çıktım, di- vii gözleri dalıyor. Yüzündeki i pla ifadesi oluyorlar: tereddüt ederken sahne- yilama yediğim bir tekme çi Şimdi ben sahneden ayrılmak e lie ediyorum. Kim bilir sefer de beni shaneden bir Tama bu teke w gibi k »lmayacak herhalde: Baya sahneye İ892 de çıktım. İli * oynadığım arkadaşlar Ko- Yan, 5. Benliyan, Alek- «aka kiç ii ihayet bir gün yie rşısmda kaldım. Evvelâ End, Bana “Değirmenci kızı,, K “eki tibo rolünü veriyorlar- Heinz tbo aynı zamanda te- e ii . arkaya bir piyanist gönderdi- ' a çalışmağa başladık. Sky, Çeyiz gün sonra oynana- ip tiğim heyecanı ve sıkm- kadı Alah birde ben bilirim. Gine evel idim ki iki gün Övün in şarkıları öğrenmiştim. İle ek geldi, çattı. Beni tanı- İçin çeneye ilk çıkacağımı bildik Yatronun bütün ön sırala- uşlardı. açıldığı vakit benim deko» rn pısından gelmem lâzım. Lİ bir tereddüt.. Bir tür- * çıkamıyorum. Tam o si- ve kuvvetli bir tekme ye- im Adimi sahnede buldum. rdı. Hiçbir şey görmi» ulaklarımda garip uğul “ Gözümün önünden sa» v leri gibi hayaller birbiri iy, Beçiyordu. Bilmiyerek, ikame © kadar iyi oynamı- © ireri tebrike geldi. İşte m suratımızın derisi içini çekti, Elini yüzün- Sanki kendisini kırkbeş sevgilinin peşi sira vey Dur eden o surat yırtı- arıyordu. Ye devam etti. Bir gitık, Yanımızda Siranuş, R Msülyaciyan vardı. Bulga- Bitti, Ya, Yunanistan ve la Avdet ettikten sonra ha- ai en manın, hemşireler ki onlar Kyle meşhur primma don- » Beraber Mısıra gittik. hem “peret hem melo dram öm en : Operek oraya meşhur bir » Bakınız aklıma geldi. İ © umpanyası gelmi: Sirofi, Jiroflo,, yu york ekme ile çıkacağım!, diyor seyrtemişler. O kadar beğenmişler ki gelip bizi tebrik ettiler. Kumpan- yanm emperezaryosu. — Siz hangi mektepte muzik vo- kal öğrendiniz? diye sordu. — Biz İstanbulluyuz. Bizde kon- servatuvar olmadığı için pratikal aktörleriz. Nota bilmeyiz. Prova ile öğreniriz cevabını verdim. Kumpan yanın emperezaryosu aynen şöyle dedi: — Ça C'est une chose imposible! Nota bilmeden operet nasıl oyna- nır?.. Karakaş güldü: Karakaş — Sanat aşkı bu niçin oynanma- sın?.. Sonra kumpanya dağıldı. Ben Bulgaristana geçtim. Avdette Ma- nakyanla beraber oynadık. 1911 de Rıdvan paşa zade Reşat bey ve A. Benliyanm teşkil ettiği operet kum- panyasına girdim, Sonra “Karakaş ve arkadaşları,, namile bir kumpan- ya teşkil edip Kmar hanımla birlikte oynamağ başladım. — Sahnede çok sıkmtı çektiniz mi?.. Karakaş: — Bu suali hiç rahat ettiniz mi? şeklinde sorsaydınız, daha iyi eder- diniz dedi. Kırk beş senelik sanat hayatımın bilâncosu: Sıkmtı, tr rap, sefalet, ve mahrumiyet. Kırk sekiz saat aç kaldığım zamanlar ol du. İyi lisan bilirdim. Bu yüzden birçok işler teklif ettiler. Kabul et- medim. Elân sahneyi bir sevgili ka- dar seviyorum. ; Karakaşın sahneye olan derin sev gisi aşikârdr. Türlü mahrumiyet ya- nında sansür gibi, devrin koyu istip- dadı gibi ber hareketi baltalayan heyulalar içinde bile sanata devanı ederek kırk beş yıllık bir ömrü feda etmek bunun en bariz misali değil mi? Nusret Safa Coşkun Müezzinler yurd bil- ğisinden de imtihan verecekler Bu ayın 24 ünde Evkafta münhal camilerin müezzinlikleri için imti- han yapılacaktır. Bu camiler meya- nında Pertevniyal valde, Lâleli ve Yeni cami gibi büyük camiler oldu- ğundan ve bunların maaşları da nis beten iyi bulunduğundan epeyce müracaat olacağı muhakkak görül. mektedir. İmtihan evvelâ ses ve okuyuştan olacaktır. Bunda kazananlar, ezan, kamet, namaz kaidelerile yurd bil- gisinden imtihana tabi tutulacak- lardır. Yaptığımız tahkikata göre büyük camilerin müezzin maaşları 35 ve diğerlerinki sınıflarma göre 15 lira- ya kadardır. Evvelce müezzinler için aranan sadece ses ve ezan oldu- ğu halde bundan sonra yeni “cami bademeleri nizamnamesi,, hüküm. lerine uyularak yurd bilgisinden dahi imtihan yapılacaktır. Yurd bilgisinden sorulacak sualler orta mekteplerin yurd bilgisi programla- rma giren dersler derecesindedir. Tahsile giden talebe #85 Denizyolları vapurla) giy a rında para vermiyecek Denizyolları idaresinin yeni tarilesi. ni tertip eden komisyon mesaisini bi- tirmek üzeredir. Yeni tarifede gerek yolcu, gerek yük ücretlerinde tenzilât yapılacağı anlaşılmaktadır. Ayrıca bu tarife ile vapuru kaçıran veya ( bilet aldıkları halde seyahate iştirak edemi- yen yolculara bilet ücretlerinin geri ve. rilmesi, gidip gelme seyahat yapacak silelere yüzde 30-40 tenzilât yapılma- sı, Anadoluya tahsil için gidecek tale- benin meccanen seyaahtleri mukarrer. dir. “Sabahı AÇIK SÖZ'de: Dünya sulnunun şartları (Baş tarafı 8 üncüde) dır ki, dünya, kuruluşunun manası» nı sezineoek ve Adam oğlu insan- laşmış olacaktır, Bu muharrir de makalesini bin ke- re tekrarlanmış bir “vecize,, ile yâni göyle bitiriyor: İleri olduğunu söyliyen Avrupa, bütün bunları ilk olarak takdir e- dip müsavi haklarla yan yana ge. tirilecek büyük bir milletler anlaş. masi yaratmazsa, uğrıyacağı kor. kunç akibetlerle, günün medeniye- tine acımak lâzım gelecektir. Satırlar arasında SON POSTA'da: Süleyman Sıtkı — Mösyö Parbiye- Tİ Italya sefiri sıfatiyle Salamankda Frankoya itimatnamesini takdim et- ti ve Alman sefiri general Favel de #imatnamesini takdim etmek üzere dir. Bu telgraf haberi bizim İstanbul matbuatında sanırız hiç intişer et. memiştir. etmiyecek çocuğum. İs. tanbul matbuatı ciddidir. Gülünç ha. berlere sütunlarında yer vermez. Ereümend Ekrem — Acaba mı? — Evet elmasım. Dün Akşama geç- tiğini haber almıştık. Bu sabah yazı- nı Son Postada görünce ben de bir: “— Acaba mi? Acaba yine mi?, Diye murıldandım, Söyle be gözüm #en hangi veridede karar kılacaksın. Çat şurada, çat burada çat kapı ar- kasmda. Şaşırdık artık be birader? Nişanlanma İnhisalar murakıbı bay M. Tevfik Curanın kızı Muazzez ile müteahhit M. Ali Kuntun oğlu İş bankası me- murlarından Burhan Kuntun nişan merasimi dün Perapalas salonların- da güzide davetlilerin huzurile ya- pılmıştır, Genç: nişanlılara saadet dileriz. Ölüm Gazetemiz mürettiplerinden Feyzi- nin annesi bayan İsmet kısa bir hasta, bktan sonra dün gece gözlerini hayata kapamıştır. Cenazesi bugün Kasımpaşadaki evin den kaldırılarak öğle namazın: müte- akip ebedi makberesine delnedilmiş- tir. Arkadaşımızı taziye eder, merhume. ye rahmet dileriz. © Antrenman 5 w Mart ayı içinde Londrada yapıla. cak olan dünun Skeyting şampiyon. beğu için hazırlıklar: Olimpiyatlarda birinci gelmiş olan Alman Maksi Merber ile Ernest Bnaier İsviçrenin Sent Moritz buzluklarında egzersiz. | ler yaparken. Fransa serbest güreş maçlarında Don George -Duglan Müsabakası Fransızın galebesiyle nihayetlendi Don George - Deg lan maçının heyecanlı bir safhası Pariste yapılan serbest güreş mü. sabakalarının en heyecanlılarından bi ri Amemkalı Don George ile Fransız , Volewbol Şampiyona maçları T. 8. K, İstanbul bölgesi voleybol ajanlığından: 13—3—937 cumartesi günlü Galata- saray spor klübü lokalinde yapılacak voleybol maçları: Eyüp — Galata Gençler saat 14,30 hakem Toldori Hilâl — Topkapı saat Burhaneddin. Feneryılmaz — Ortaköy saat 15,30 hakem Burhaneddin, Galatasaray — Davutpaşa saat 16 hakem Burhaneddin. 15 hakem Ankara boks klübü Federe olmak istiyor Ankarada boks klübü mensup” larından Mehmet isimli bir okuyu” cumuz bize aşağıdaki mektubu gön dermiş, dileğinde haklı olduğuna o kuyunca karar vereceğinizden emi" ya inhisar eden boksörlüğün böyle ufak meseleler yüzünden gerilemesi ne imkân vermiyeceklerini federas- yon büyüklerinden bekleriz. “Seve seve okuduğum ve her haklı olmayı benimsiyen muhterem gazelenizin, bir sporcunun arzusu” nu İs'af edeceğine emin olarak yazr yorum ki, klübüm dört senedenberi gayri federe bir vaziyettedir. Şimdiye kadar idare arkadaşlar” mızm yaptıkları bütün teşebbüsler maalesef akamete uğramıştır. Bü- tün kanuni ve nizami evsafları haiz bulunduğumuz halde verdikleri bir tek cevap var: — Ankarada klüp adedi fazladır! Binaenaleyh yeni bir klüp federe e demeyiz! Başka bir klüple birleşin! Kendilerine rica ettik, yalvardık, merhametlerini dilendik. Anlatmak istedik ki; “Boks tamamen ayrı bir branştır. Diğer klüplerle yürüye meyiz,, dedik. Gene ayni cevapla karşılandık. Biz, büyüklerimizin ve ecdadımızın temiz kanlarmı ateşli damarlarında taşıyan Türk çocukla” rıyız. Merhamet dilendikse bundan onların yüzü kızarmadı mı? Temiz vicdanlarında azap duymadılar mı? | Bize büyük bir spor nezaketiyle | klüplerinin ve binalarının alt katın” da çalışmamıza müsaade eden “Ar tmordu,, lular olmasaydı muhakkak ki yersiz kalacaktık. Kimseden yardım istemiyoruz. Bizi federe etmeleri icin * yalvarıyo- ruz. Ecnebi boksörlerle temas et memiz için buna muhakkak muhta cız! Bir sürü antrenör getirerek iade edenler bu fuzuli masraflarm- dan mesul tutulmadıkları bir zaman da acaba bizi federe etmekle mi töh- met altma gireceklerdir. Dört sene- lik intizar kâfi değil mi? Boksör | Şampiyonu H. Degiane arasında ol. muştur. Amerikalının galibiyeti beklenir. ken bu maç bir sürprizle neticelen- miştir, Henri Deglan dünya şampiyonu un- vanını haiz olduğu 1929 senesinde Don George ile çarpışmış ve neticede mağlüp olarak dünya birinciliğini kaybetmişti. Fransız pehlivanı o zamandanberi Amerikalı rakibiyle karşılaşmak ve hmcını almak istemekteydi. Nihayet evvelki gün Pariste bu iki hasım tutuşmuşlar ve yine Amerika lının galip geleceği kuvvetle umulur, ken Fransız şampiyonu çok çetin bir. müsabakadan sonra galip gelmiştir, | fik kısmı Değlane 46 dakika 44 sani, yede kazanmış, ikinci kısımda Don George 7 dakika 6 saniyede Fransızı yenmiştir. Üçüncü ve nihaf devre müthiş bir boğuşmayla geçmiş ve bu kismmn 24 üncü dakika ve 12 nü "saniyesinde Deglane Amerikalıyı mağlüp etmeye muvaffak olmnş bu suretle sekiz se. ne evvelki intizammı almıştır. Avrupada futbol niz. Memlekette pek ufak bir sah (Şampiyonluk maçları Avrupa futbol şampiyonası maçal- rının son haftadaki neticeleri şunlar. | dır: ALMANYADA Eintracht 1 Wormatia 1 Nekaran 2 Germania 1 Karisruher 3 Rastat 1 Pforzheim 2 Mouhbourg O Nuremberg 2 Münih 1, Augsbourg 3 Bayern Munich 1, AVUSTURYADA Rapid 6 Favoritner 0, Admira 2 Vienna 2. Postport 2 Hakoah 1. Sportelup 1 Libertas Austria 4 Wacker-1. BELÇİKADA Beeschot 8 Anderlecht 2. İSPANYADA Barcelona 1 Espanol 1. MACARİSTANDA Szeged 1 Nemzetti 1, Hungaria 8 Ker MI 2. Uypest T Budafok 0. Budai 2 Bocskay 1. Elektromos 2 Ferensvaros 1 Pheous 4 Haladas 1, İTALYADA Genova 1 Juventus 1. Bari 1 Roma 0. Napoli 4 Lucehese 2. Torino 3 Bologna 5. Lazio 1 Novara 0. Triestina 0 Mialn 0, Ambrosiana 2 Florentina 2. İSVİÇREDE Porreutruy 3 Monthey 1. Veveysport 6 Montreux 3. Coneordia Bâle 4 Juventus Zurih 0, SL, Gali 4 Bine Stara 1. ÇEKOSLOVAKYADA Kladno 1 Sparta 0. Nachod 3 Bratislava 1. Victoria Pilsen 4 Moravaka Slavya 2, S'avia 6 Pilsen 1, Victoria Ziskov 1 Prostejov 1.