12 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 MART 1937 CUMA 5 incide : Tayyare Piyangosu numaralarının tam listesini neşrediyoruz ON SEKİZİNCİ YIL. No: 5609 ADIMIZ, ANDIMIZDIR Dr. Aras diyorki: “Türk milleti sulha bitişiktir, Türkiye her zamandan daha kuvvetlidir,, Üzüm kongresi âzülarına verilen ziyafette Dört Vekilimiz dun çok kıymetlı nutuklar söylediler Türkiyenin davası kalite — davasıdır. Ankara, 11 (A.A.) — Ankarada top- lanmakta olan “Çekirdeksiz üzüm,, kongresi azâları şerefine, Ckonomi Ba- kanı B. Celâl Bayar tarafından, dün şehrimizde Anadolu Kulübü büyük sa- lonunda 200 kişilik bir öğle yemeği ve- rilmiştir. Yemekte azalardan başka, Da- hiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri ö B. Şükrü Kaya, Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras, Adliye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, Ziraat Vekili B. Muhlis Erk- men, iktisad ve ziraat encümenine men. Sub mebuslar ve vekâletler erkânı ha- zır bulunmuşlardır. Ziyafet dört buçuğa kadar devam et- miş müstahsiller namına doktor Sey- (Sonu 6. ıncı sayfada) HER YERDE 5 KURUŞ , Musolininin Trablus yolculuğu B. Musolini'nin gideceği Trablus'tan bir manzara B. Musolinin iştirakiyle İtalyan filosu Akdenizde —| manevralara başladı Tobruk, 11 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Musoliniyi taşıyan Pola zırhlısı yanında Gonizia, Zara ve Fiume kruvazörleri olduğu hal- de Siragüza önünde Trento, Trieste ve Polzano kruvazörleriyle karşı« laşmıştır. Bu birinci filo amiral Umberto'nun kumandası altındadır. — Üzüm kongresl azâlarına verilen ziyafette bulunanlar Gündelik ; Hava gösterileri Yeni —— ürdene eli — - B Büdcemiz Kemal ÜNAL Martın ilk günü Büyük Millet Meclisine verilmiş olan 1937 büd- cesinin, tek tek masraf rakamları değilse bile 229 milyonluk yLku- nu hâfızalarımızda bütün . ğiyle yaşamaktadır. Bu mikdarın geçen yıla göre, 17 milyon İira fazla olmasını da zevkle hatırla- maktayız Çetin mücadelelerie iemin ©0- lunduğunu asla unutmamakla be- raber büdcelerimizin denk olması, yeni Türkiye için artık tabii bir hal olmuştur. Şimdi bütün itina- mız onun yeterliği üzerindedir. Genç cumhuriyetin kuru'm: -e korunma işini, bunun hacmi ne ©- lursa olsun, bu nesil başaracaktır. Ancak hal ve sartlar normal ola- rak devam ettikçe, yurddaşın öde- me kabiliyetini ihmal etmemek de esaslı bir prensipdir. 14 cumhuriyet yılının büdce ye- künlarına bakalım: bunlarm çiz- diği münhani memleket ekonorni- sine muvazi olarak bir müddet yükselmiş, buhran yıllarında in- miş ve kalkınma devrinde gene yükselmiştir. 1937 yılı büdcesi de son yıllarda “yükdekş bızı. alan mesud bir devrenin yeni ve ileri hamlesini taşımaktadır. Yeni büdcemiz; bütün kuvve- tini, henüz içinde yaşadığımız ve pekaz sonra kendisinden ayrıla- cağımız büdce yılının taşkın * a- yatiyetinden almaktadır. Filhaki- ka 1936 yılı büdcesinin 8 aylık ge- lirindeki 14 buçuk milyon lira faz- lalık, 1937 yılı için beklenen 17 milyon fazlanın kolaylıkla tahak- kuk edeceğini gösterir. Büdcelerdeki bu fazlalığın ma- hiyeti üzerinde durmak faydalı o0- lacaktır. Bir mükellefiyetin hudu- dunu genişletmek veya bir vergi- (Sonu 6. rncr sayfada) Beş tayyarelik bir filo dün İstanbula gitti Dünkü tayyarelerle Istanbula gi den Türkkuşu tayyarecileri Türkkuşunun beş tayayrelik bir filosu dün sabah saat 7 de İstan- bula gitmek üzere havalanmış ve öğleden evel Yeşilköye varmıştır. Filo bir Yünkers, bir U. 2, bir Gordan ve Rönüşberber tayyarele- rinden mürekkebdir. Filoya pilot B. Basri kumanda etmiştir. Pazar günü İstanbulda yapılac lan büyük hava tezahürleri bir program gençliğin de, Türkkuşunun dolgun bir için geniş hazırlanmıştır. Sporcu Ticaret görüşmeleri kadro ile yapacağı havacılık hareketle- ri, paraşüt atlamaları ve akrobasi nu- Fransadan bir heyet geliyor Türkiye - Fransa Modüs vivendisi- maralarını seyredebilmeleri için pazar günü başlayacak olan milli küme r ları gelecek haftaya bırakılmıştır. Türk Hava kurumu; filolarının ge- çen hafta yapmış olduğu İzmir ve Dur- sa yolculuklarında halkın gösterdiği | nin müddeti 13 nisanda bitecektir. Hü- candan ve samimi alâkayı göz önünde | kümetler arasındaki teâmüle göre ziya- bulundurarak, bu yolculukları diğer şe- | ret sırası Fransada olduğundan bir he- hirlerimize de yapmayı kararlaştırmış- | yetin yeni bir ticaret anlaşması müza. tır. Filonun mart sonlarına doğru Ada- | kerelerini yapmak üzere nisan içinde naya bir seyahat yapması ihtimali var- dır. memleketimize geleceği haber verilmek- tedir. Zonguldak'ta Büyük tünel törenle açıldı Zoriguldak, 1â4 (A.A.) — Zonguldak demiryolunun Zonguldaktaki büyük tü- neli bugün büyük törenle açılmış ve can- dan tezahürler yapılmıştır. Önlerinde halkevi bandosunun çaldığı milli marş- larla ve ellerinde bir dağı daha deldik vecizesiyle çok kalabalık işçi kütlesi sevinç heyecanları içinde parti ve hü- kümeti ziyaret ederek Atatürke ve cumhuriyet hükümetine minnet ve şük- ranlarıfır sunmuşlardır. Bu münasebet- Te halkevinde bir suvare verilecektir. | Atina Mektupları I konferanslar esnasında Atina'daki başına bir ay yıldız takarak dolaşan küçük bir elen Halil beşinci Atayın sayfada Arkadaşımız — Neşet Atina mektubları devam etmektedir. Balkan Basın Birliği son gününe aiddir. Bugünkü yazısı Konferansının Manevralar öğleden sonra ce- nubda başlamıştır. Mukabil taraf- ta Romeo Bornetti'nin kumandası altındaki ikinci filo vardır. İkinci filo hafif kruvazörlerden keşif ve denizaltı gemilerinden ve deniz tayyarelerinden mürekkebtir. Sovyet gazetelerinin yazdıkları Moskova, 11 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor; B. Musolininin Libyaya yolk culuğunu tahlil eden Pravda gazetesi diyor ki; “Bu yolculuk siyasi tezahürdür. Ve bu tezahür, İtalyanın askeri kuvvetini göstermekten başka ayrıca iki gaye ta« kib etmektedir. Bir kere “italyan impa- ratorluğu” içerisinde her şeyin yolune (Sonu 6. ıncı sayfada) Fıkra: Kurtulduklarımız Tütün fıkrasını okuyan bir arkada- şım: — Hocadır, ulemadır bu, başka tür« lü yapamaz. Yeni dünyadan sarı bir ot geliyor. Şeriye gümrüğüne uğramadan nasıl geçebilir: haram mı, mekrub mu, mübah mı? Hocayı öksürtürse haram, mekruh, keyf verirse mübah! eğer bıraktığı vakit sinirleri oynarsa, bırakmak haram, sadece başı dönerse, bırakmak mekruh, fazla bir te- sir yapmazsa, bırakmak mübah! Dok- san dokuzlu fetva tesbihini tersine dü- züne çekip durunuz! ”Naima'nın yaz- dığına göre meşhur hocalar kavgası sıs rasında, bir istanbullu şeyhlerden biri. nin yakasına yapışıyor: — Yahu, bize haram dediğiniz malları evinizde nasıl bulunduruyorsunuz? — Budala sen ne anlarsın? Faiz pa- rası haramdır; süs eşyası da haramdır. Biz onları para faizi ile satın alırız: iki haram biribirini götürür. Acaba bugünkü çocuklar, daha cum- huriyetin ilk günlerindeki hocalara gö- re, bir banyo odasında kaç haram ve kaç mekruh olduğunun farkında olsa- Fatay ağzını acıtırsa lar ne diyeceklerdir? -