13 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

13 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. No: 5610 ADIMIZ, ANDIMIZDIR Atatürk dün türk dili tedkik | kurumunda 6 saat çalıştılar | Atatürk dün gece saat 23 de Terim kolu üyeleri ile beraber Dil Tetkik Kurumundan çıkarlarken Atatürk gece 23 de kurumdan ayrıldılar Cumhur reisimiz fenn terimler üzerinde çalıştılar Ankara, 12 (A.A.) — Cumhur Reisi Atatürk bugün öğleden scn- ra saat 16 buçukta Türk Dili Tet- kik Kurumu merkezini şereflen- dirmişler ve fenni terimler üzerin- de terim kolu üyeleriyle 6 saat a- ravermeden çalışmışlardır. Atatürk saat 23 de Kurum mer- kezinden ayrılarak maiyetlerinde terim kolu üyeleri olduğu halde köşklerine avdet buyurmuşlardır. Başbetke : âsperler Falih Rıfkı ATAY Hatay'da Yüksek Komiserlik Mümessili B. Durieux Cenevrede bulunmaktadır. Uzun müddet Sancakta dolaştıklarını bildiğimiz görmenler dahi, raporlarını ver- mek üzere, Milletler Cemiyeti mer- kezine gittiler. Bütün bu faaliyet- lerden maksad, Sancak hakkında- ki konsey kararının tatbik esasla- rını hazırlamaktır. Fakat aynı zamanda Suriye tarafından bir tahrik kasırgası koptuğunu görmekteyiz. Manzara odur ki Hatay davâsı hallolunmuş mudur, yoksa henüz münaka$ası- na mı başlanmıştır, hükümlerin- den birini vermekte tereddüd e- denler - olabilir. Hakikat nedir? Bizler milletler cemiyetinin bir yandan hakkı, öbür yandan şark Akdenizinde barış durluğu menfa- atlerini göz önünde tutarak, tesbit ettiği teklifleri kabul ettik. Bazı fe- dakârlıklara razı olmuşsak, bunun sebebi, Cemiyet azâları arasında- ki dayanışmayı korumak ve barış nizamını müdafaa etmek, milli politikamızın bize emrettiği düs- turlar olmasındandır. Yoksa San- cak, hiç şüphe yok ki tam tamına türktür ve en doğru hâl şekli, hiç tereddüd” edilemez ki, ” Saicağın tam istiklâli idi. Şu halde konse- yin -hal prensipleri, bizim muva- fık kalacağımız asgari haddi gös- terir. İstatü ve anayasa tanzim o- lunurken, eğer bu prensipler, San- cağın türklüğü lehine azami tefsir edilmezse, ipleri hangi ellerle çe- kildiğini bilmediğimiz tahrik kuk- lalarının istediği olur: yani Türki- ye ve Fransada sağduyu sahibi so- ğgukkanlıların, Milletler Cemiyeti davâsına yeni bir hizmette bulun- mak hususundaki - gayretleri iflâs ettirilmek tehlikesine uğrar. Ha- yır, eğer Hatay davâsı hallolun- mak istenmişse, bu, istatü ve ana yasa meselesinde oyunbozanlık et memek şartiyle, hakikat olabilir. Cenevrede mütehassısların müza- keresi, iyi ve kötü niyet sahibi ce- miyetçiler * için yeni " bir'imtihari safhası teşkil ediyor. Her tarafta tahrikçileri durdurmak, Sancak havasını bulandırmamak, hakkı ve barışı müdafaa zaruretlerine i- taat etmek Jlâzım gelir. Türkiye ne müzakerelerde hakkı, ne de hu- dudlarında emniyeti ile oynanılır devletlerden değildir. Biz Fransa- Milletler nın ve Suriyenin dostu, Ha ayda işkence! Türk köylerini basıp soydular Humus, 12 (Hususi) — Sancağa aid bazı köylerde türk halkınm evlerine tecavüz edilmekte, hayvanları sürüler halinde almıp - götürül- mektedir. Küriye köyünde ve Reyhaniyenin Kaddariye ve Müşerrefi- ye ve Ayrancı köylerinde birçok evler basılmış, anbarlar zabtolunmuş, eşyalar ve hayvanlar alınıp götürülmüştür. Türk köylüleri şikâyet etmişler ve oradaki hükümete başvurmuş- larsa da bu, dikkate alinmamıştır. Türk rozetine benziyen rozetler yasak Şam, 12 (Hususi) — İstihbarat za- biti Reyhaniyede birçok kimseleri top- lamış ve onlara şöyle ihtarda bulun- mMüuştur: ”— Hiçbir kimse yakasına türk sem- bolünü en az ihtimalle de olsa andıran bayrak ve altıok gibi rozet takamıya- caktır. Bunları takanlar polis tarafın- dan yakalanacak ve şiddetli çarpılacaktır cezalara Rozet taşıyan bir türke dayak attılar Lazkiye, 12 (Hususi) — Kırıkhan- da yakasında bir rozet bulunan bir türk genci polis tarafından tecavüze uğra- mıştır. Fakat bu tecavüze rağmen türk genci yakasındaki rozeti çıkarmıyaca- ğını söylemiştir. Bunun üzerine ken- disi bir müfreze tarafından tevkif edi- lerek sevkolunmuştur. Karakola gelen istihbarat zabiti türk gencini bizzat sopa ile ağır sure: te döğmüş, sonra da ellerine kelepçe vurarak hapishaneye yollamıştır. Türk malı ve canı - Hama, 12 (Hususi) — Kuseyirdeki arablar vatanilerin kışkırtmalar. üzeri ne öküzlerini ve mallarını satarak cej hane satın almaktadırlar. Kuseyirin bazı köyleri bu suretle âdeta cihada ve gaz- veye davet olunmaktadır. Birçok arab hocaları köylere dağıl fSonu 5. ıncı sayfada) cemiyetinin sarsılmaz azâsıyız: her iki vasfımızın da en hafif kar- şılığı olan, iyi niyet ve adâlet esas- larrna riayet olunduğunu görmek isteriz. Tahrikçilerin, onların âlet- lerinin veya oynatıcılarının Lehli- kede hiçbir menfaatleri yoktur: fakat onların Cenevre veya San cakta su bulandırmalarına müsa- ade: etmek, yeniden ağır mesuli- yetlere meydan verebilir. Cenevrede Hataydaki vaziyet hakkın'la komiteye izahat veren tarafsız görmenlerden ikisi Bugün 8 inci sayfamızda bir arkadaşı bulacak. ni ert'i dikkate değer bir report mütehassısı E 13 MART 1937 CUMARTESİ 5 incide : Tayyare Piyangosu numaralarının tam listesini neşrediyoruz HER YERDE 5 KURUŞ | Kuru üzümden sonra : Yaş üzüm üzerinde de tetkikler yapılıyor Kuru üzüm kongresi -dolayı- siyle — şehrimize gelmiş bulu- nan Manisa Amerikan Asma fidanlığı müdürü BB. Reşad, İz- mir bağçılık ens- titüsü müdü- r ü Münip vem ü- tehâeürü- lardan Şem. si, İzmir ziraat mektebi müdürü Hilmi ile İzmir mebusu Rahmi, Manisa — mebusu Turğud'un da iş- tirakiyle dün sa- bah Ziraat Vekili B. Muhlis Erk. men'in reisliğin- de bir toplantı ya- pılmıştır. Bu top- lantıda yaş üzüm işleri — üzerinde görüşmeler yapıl- mıştır. Romanya Dış Bakanı salıya İstanbula geliyor Sayın misafirimiz ertesi gün şehrimizi şereflendirecektir Dost ve müttefik Romanyanın Hariciye Nazırı Ekselans B. Anto- nesko'nun memleektimizi ziyaretine aid resmi program hazırlanmıştır. Sayın misafirimiz, martın 16 sında memleketimize gelecek ve 20 sinde memleketimizden ayrılacaktır. 1 Güzel bir üzüm salkımı * İstanbula geliş: Romanya hariciye nazırı Ekselans Viktor Antonesko refikasiyle birlikte martın 16 ıncı salı günü Köstence yo- luyla İstanbula gelecektir. Misafir ha- riciye nazırını getiren vapur saat on dörtte galata rıhtımına yanaşacak ve İstanbul valisi ve belediye reisi, İstan bul mevki kumandanı, merkez kuman- danı, emniyet direktörü, müşarileyhin mihmandarlığına tayin edilen hariciye vekâleti hususi kaletm müdürü gemiye çıkarak misafir nazıra hoş geldiniz di- (Sonu 5. inci sayfada) Dost Romanyanın salr günü şehrimize gelecek olan dış işleri bakanı Ekselâns Viktor Antonesko mazın tiyatro mektebinde yaptığı — çok z. Yukarıdaki resimde tiyatro mektehi talebeleri arasında görüyorsunuz