12 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

—— 2 P olitika bahisleri : Artist Kim hatırlamaz, yahud hangi yaşlı şair kendini yoklasa bazı is- tirabları yeniden duymaz; “Şair” demek; bizde uzun müddet, “mes- leksiz ve zavallı bir adam” demek- ti. Bugün bile, hangi baba, çocu- ğanun “şair” olmasına katlanır? Bunun gibi, geri zihniyet, “sah- ne” yi de uzun müddet “fuhuş” gi- bi afaroz etmiştir. Tıbkı “resim” i ve “heykel,,i recmettiği gibi. Gerçi Kışas'ın “recim” cezası türk top- raklarına girememiştir. Fakat ma- nevi “recim” mevcuddu ve bugün dahi mevcuddur. “Artist”, bir çok- larının nazarında pespaye bir mahlüktur. Sahne artisti, bir mas- karadır, bir palyaçodur, bir soy- tarıdır. Ha kız çocuk “fuhuş”a sap- mış, ha erkek çocuk oyuncu ol- muş: babalar döğünür, analar saç- larını yolar.. Bir yandan da, “güzel sanat- lar” dan bahseder, ikide birde te- lâşa düşerek, edebiyatçı ve edebi- yat, ressam ve resim, müzikçi ve müzik ararız. Bu memlekette, en sık yapılan sayım, artist sayımı- dır. En az netice veren de, bu ol- muştur. Güzel sanatları afaroz etmekte devam etmek istiyen bu “zihni- yet” in adını koymaktan çekinme- mek lâzımdır. Bu zihniyet, irtica- dır, ibtidailiktir, geriliktir. Sözü buna bırakmamak lâzımdır. Hiç bir memleket, güzel sanat- lar olmadıkça, medeni bir hayat süremez, güzelin ahlâkma ve ahlâkın güzeline geçemez. So- kaklar, evlerin dışı ve içi, insan- lar arasındaki münasebetler, kısa- ca, bütün hayat, çirkin kalır. Bir çemberin içinde gibi sıkımtılı ve Maliyenin bir yıllık iş bila Maliye Vekâleti; memleketin için- deki bütün teşkillerinin 935 senesine aid çalışma ve verimini tesbit ettirmek- tedir. Vekâlet bu malümatla yeni yıl için alınması lüzumlu tedbirleri tesbit etmiş olacaktır 1935 iş blançosu, teşki. lâtın aksayan taraflarını belirtecek ve vekâlet bilhassa bunları islâh ile uğra- şacaktır. Vekâlet; verilecek cevabların hakikati tam olarak anlatmasına dikkat edilmesini teşkilâtından istemiştir. Maliye Vekâletinin en ehemiyetli ve halkla temas halinde bulunan kısmı olmasr itibariyle ilk olarak muhasebe teşkilâtımın durumu tesbit edilmekte- dir, Her vilâyet ve kaza, kendisine so- rTulan şu euallere, mart nihayetine ka- dar cevab verecektir « “— Nakden ve mahsuben yapılan tahsil ve tediyelerin kesilen nakid ve mahsub ita emirlerinin sayıları, mute- medlikçe, mubasebece ve bankaca kesi- Jen makbuzların sayısı, bankalarca ke- Şide olunan çeklerin sayısı, şahıslarda- ki zimmetlerin kaç şahıs üzerinde 6l- Gduğu, emanet defterlerindeki borçların kaç şahsa aid olduğu, yapılan avan il- mü hbaberlerinin sayısı, kaza ve vi. lâyetlerin kaç aded mukavele ve ihale işleri olduğu; dul, yetim ve mütekaid. lerin miktarı, terkedilmiş mallar, or- man ve sair hazineye aid kaç dava bulun- duğu, muhasebelerde her ay kaç iş ya- Ptlmaktadır. Vilâyet ve kazada kaç pul bayii vardır. Bunlara kaç defa ve ne miktar pul verilmiştir. Vilâyet ve ka- zalarda kaç tane tahsil şubesi vardır. 1935 yılr âçinde muhasebelerden kaç a. det evrak çıkmıştır. Japonya ile ticaret görüşmeleri Hükümetimizle Japonya arasında başlayan ticaret anlaşması görüşmeleri- ne devam edilmektedir. Pek yakında pa- rafe edileceği haber verilen anlaşmanın iki memleketin yüksek memnfaatleri- 'ne uygun yeni esasları ihtiva ettiği söy- lenmektedir. | neşesiz kalır. İnsanlar, gülemez, eğlenemez, coşamaz “Artist” i hor gören zihniyet i- le mücadele etmek lâzımdır. Bu- nun en birinci yolu, memlekette böyle bir zihniyet mevcud olduğu halde “artist” olmak cesaretini göstermiş olan memleket çocukla- rrnı hakir görmemek — ve sefil bı- rakmamaktır. Babalar ve analar görmelidir. ki, “artist,, kendisi- ne herkesten çok hürmet edilen ve herkes kadar para kazanan mes- lek sahibi ve haysiyetli bir ünsan- dır. En iyi telkin, budur. İkinci çare, güzel sanatlarla a- Tâkadar bütün işlerimizi, acemilik- ten yahud himayesizlikten yahud neticesizlikten kurtararak mem- lekette bir “güzel saantlar devri” nin başladığını, bu sahadaki başa- rılarla dört tarafa ilân eylemektir. Devlet bir tiyatro mektebi aç- mıştır. Bir büyük davâya daha el atmış demektir. İşitiyoruz ki, bu mekteb, kâfi derece talebe bula- mamaktadır. Bunun sebebleri ü- zerinde durmazsak osmanlı selâm- lığımın kasvetinden ve düşük ah- lâk seviyesinden daha sittin sene kurtulamayız. Memlektein bütün münevver- leri, “artist” in müdaafasmı yazı ile, söz ile ve icab ederse daha kes- tirme vasıtalarla üzerlerine alma- lıdır. Güzel sanatlardan her han- gi birine intisab etmek istiyen bir çocuğu, bir baba bile, yolundan ve isteğinden alakoyamamalıdır. A- yıb olan, “artist” olmak değil, “ar- tist” in en değerli ve en şerefli bir insan olduğunu bilmemektir. Burhan BELGE Karaçay taştı Şehrimize gelen malümata göre Gey- vedeki Karaçay taşmıştır. Dağlardan i- nen kar ve yağmur sularından husule gelen sellerle Karaçay kabarmış ve is- tasyonu kasabaya bağlıyan şosenin üze- rindeki Karasu Ki ün bazı yer- Jerini bozmuştur. İstasyonla kasaba a- rasında gidip gelme dün sabahtanberi durmuştur. İnsanca bir kayıb olmamış, yalnız Karaçay 150 hektar kadar arazi- yi su altında brrakmıştır. cikânun ve şubat aylarında Pei » Ping- de (Pekinin yeni adı) bütün gamizo- nun huzurunda yapılan kısa bir muha- kemeden sonra, uyuşturucu madde ti- caretiyle uğraştıkları sabit olan on iki köşi hemen kurşuna dizilmiştir. Bu mü- * tını gösteren eski bir listeyi neşredi- yor Bir Tavşan 75 Frank Bir kedi 15 Frank Bir fare 2 Frank Bir yumurta 5 Frank Jambon "40 Frank Şalgam 75 Frank Soğan 80 Frank Bir bavuç 1 Frank Hatırlatalım ki frank o zaman al- tındı ve altın frank da bugün takriben otuz kuruştur. ULUS — Tersane projesi İstanbul, (Telefonla) —Havuz- lar idaresinin geçen yılki kârı 200 bin lira olarak hesab edilmekte- dir. Tersane için hazırlanan pro- jeyi müdür pazartesi günü Anka- raya götürecektir. İngiliz, alman ve Amerika fabrikalarından ha- vuzlardaki yeni tesisler için alına- cak makinelerin teklif mektubla- rı beklenmektedir. Kabul edilen beş milyon liranın dört milyon li- rasının tersaneye, bir milyonu. nun havuzlara ayrılması ihtimali kuvvetlidir. Adana Sivas telefonu P.T.T. İdaresi şehirlerimizi biribi- riyle ve yurdumuzu Suriye, İrak, İran ve Kafkas Rusyasiyle bağlıyacak olan büyük telefon tesis projesinin ikinci kısmından olan Adana - Sivas hattının inşası hazırlıklarını bitirmek üzeredir. Bu hattın inşası için lüzumlu bütün malzeme hazırlanmış, yalnız ufak - ba- zı eksiklerle direklerin gelmesi kalmış- tır. Hattın yapılmasına nisan içinde baş- lanacak ve hat önümüzdeki son bahar- da bitmiş olacaktır. İstanbul Şehir Meclisinin kararları İstanbul, (Telefonla) — Şehir Mec. Tisi bugünkü toplantısında otobüsçüle- rin belediyeye safi olmryan gelirlerin- den yüzde on vermelerine karar verdi. Polikliniklerde bakılacak orta halli hastaların tâbi olacakları ücret fazla. görüldü. Münakaşalara yol açtı ve en- cümene iade edildi. Encümen bir de fa- kirin tarifini yapacaktır. Belediyenin beş senelik çalışma prog- ramı da enciğmeşlere yerilmiştir. Afi. " şaj tahsiatı kabul edilmiştir. On sekiz yaşından küçük gençlerin sandal-kwi- Tanmaklan menedilmeleri hakkındaki mülkiye encümeni teklifi, memlekette deniz sporunun gelişmesini önliyecek mahiyette telâkki edildiğinden bunun yalnız sandalcılara teşmili kaydiyle ge- 'ne encümene gönderildi. ingiliz müellif ve aktörü Frank Vosper'i kamarasında ziyaret edip iyileşip iyileş- memiş olduğunu öğrenmek istiyenler bu zatı bir türlü bulamamışlardır. Va- pur durmuş, denize filika indirilip etraf araştırılmış ve nihayet müellif - aktö- rün denize düşmüş olduğu anlaşılmıştır. Bazı kimselerin dediklerine bakılırsa Vosper, kaybolduğu gün, kendisi ile derhal evlenmeğe razı olmıyacak — olur- sa ıstırabını dalgalar arasında dindire- ceğini, ingiliz güzeline söylemiş imiş. Mis Onford 21 ve aktör 37 yaşında imişler. Hâdise hazindir. Fakat şu sözleri na- sıl buluyorsunuz? “Istırabiı. dalgalar a» yasında dindirmek!” Yeni isimler Her devirde çocuklara isim koy- mak bir moda olur ve bu moda daha çok ihtilâl ve inkilâb zamanlarında revaç bulur. Fakat şimdi İspanyada yalnız çocuklara değil, eski isimleri. 12-3.1937 eee Merinosçuluğun ıslahı için tedbirler alınıyor Bu yıl 60 bin kadar kuzu alınacağı tahmin edilmektedir İstanbul gazeteleri, Ziraat Vekâletinin merinosçuluk mütehassısı olduğunu yazdıkları Baron fon Cette'in söylediklerini neşretmişlerdi. Vekâletin merinosçuluk işleri üzerinde çalışan bu isimde herhangi bir memuru bulunmadığını öğrendik. Kömür sergisine iştirak edecek ecnebi firmalar Beynelmilel Kömür Sergisi hazır. lıkları dünya sınat müesseseleri tara- fından gittikçe artan bir alâka ile takib edilmektedir. Sergiye Avrupa ve Ame- rikadan 86 firmanın iştirak edişi de bu- Nu göstermektedir. Haber aldığımıza göre sergide - teş- hir edecekleri malları vapurlara yüklet- miş olan bazı müesseseler, denizlerde- ki fırtıma dolayısiyle — memleketimi- ze muvasalâtlarının geçikeceğini düşü- nerek vekâlete müracaatta bulunmuş- lardır. Bu arada Doyçe Levant Tânye Kumponyasının Andros vapuru da ser. giye mühim miktarda teşhir malzeme- si yüklü olarak yolda bulunmakta ise de, geçikmesi ihtimaline binaen vekâ- lete müracaatta bulunmuş, — serginin mümkünse biraz geri bırakılmasını ri- ca etmiştir. Haber aldığımıza göre vekâlet bütün bu müracaatları nazarı dikkate alarak serginin 23 nisana bırakılmasını tetkik etmektedir. Maarif ve Gümrükler Vekillerimizin tetkikleri İstanbul, (Telefonla) — Maarif ve- kili B. Saffet Arıkan bugün güzel san- atlar akademisi, resim galerisi haline konulacak olan dolmabahçe sarayının | eski veliahd dairesini, akademiyi. hakis- miyeti milliye-yatı mektebini ziyaret e- derek tetkikler yaptı. Gümrlük ve İnhisarlar Vekilimiz B. Ali Rânâ 'Tarhan da gümrüklerde tet- kikler yaptı. Yarın Haydarpaşa güm- Tüğünde de tetkiler yapacaktır. B. Rânânın cumartesi günü Ankara- yya dönmesi ihtimali vardır. mi — yenileriyle tebdil - edenlere verilen — isimler mevinden — olan- lara hemen hiç rastlanmamıştı. Bu isimler arasında, piyangosu çekildiği son günlerde en büyük mükâfatı 000.000 numara ka- zanmıştır. Halbulkü biletler arasında bu numarayı taşryan mevcud olmadı- ğı için keşidenin tekrarlanması karar- laştırılmış ve bu da bir çok itiraz- Jara sebeb olmuştur. Piyango müdür- lüğü bu hâdisenân hatırası olarak a tı sıfırlı hilet ihdas etmiştir. Mevcud olmadığı halde kazanan bu mumarayı almak isteyenler-sayısızdır. Aylıklı hayvanlar İngiltere devlet büdcesinden tahsis edilmiş aylıkları olan bazı hayvanlar da bulunduğunu bir Avrupa gazetesinden öğreniyoruz. Bu gazele diyor ki: “İn- gitlere Maliye Vekilinin son vaporuma göre umumi büdeeden verilmiş paralar- la yaşryan bir takım hayvanlar vardır, Bunlar urasında Cibraltar'da bir eşekde birkaç maymun, İngiltere Bankası mah- zenlerinde hizmet gören Rufus adında- ki kedi ve Londra posta merkezlerinde farelere karşı mücadelede kullanılan da- ha birçok kediler zükyolunabilir. Bu ke- dilerin haftalığı 1 şilindir. “Kursa aid bütün aletler ve sair malze- Ziraat Vekâleti, geçen senelerde Al- manyadan beherini 300 liraya yakın bir para mukabilinde getirtmekte oldu- ğu Merinos koçlarının ihtiyaca yetme- diğini ve damızlıkların hepsi Almanya« dan getirtildiği takdirde iklim değiştir- me dolayısiyle telef olacağını düşünerek alman koyunculuk ittihadiyle bir anlaş« ma yapmıştır. Bu anlaşmaya göre alman koyunculuk ittihadı, Karacabey merinos yetiştirme çiftliğine saf kan 500 baş et ve yapa- ği Merinos koyunu göndermiştir. Mem- leketimizde yetiştirilecek bir kısım koç« lar bu sürü içinde doğan kuzulardan se« çilmektedir. Mükemmel surette yetiş- mekte olan bu kuzularla şimdilik Meri- nos mıntakası olarak ayrılan Bursa ve Balıkesir'in Manyas kazası hududları içinde Merinos cinsinin üretilmesi işi- ne devam olunacaktır. Bu mıntakanın merkezi vaziyette bulunan Karaca. bey'de alman koyunculuk ittihadına aid olup hükümetçe istenildiği zaman satın alınması anlaşma icabından bulunan sü- rünün idare amiri, İstanbul gazetelerin- de mütehassıs olarak adr geçen bu Ba- ron fon Cette'den ibarettir. Bu zat ga- zetelerin yazdığı gibi Ankaraya Vekâle- tin daveti üezrine değil, hususi işlerini görmek için gelmiştir. Ziraat Vekâleti Merinos yetiştirme işlerinde koçlardan olduğu gibi suni to« humlamadan da faydalanmaktadır. Ge- çenlerde yazdığımız veçhile mayısın on beşinden haziranın on beşine kadar Ka- racabeyde suni tohumlama için bir kurs açılacaktır. Bu kursa 30 baytar ve 30 küçük sıhiye memuru gönderilecektit, Vekâlet bunların harcirahlarmı bulun- dukları yerlere göndermek üzeredir. e. tamamiyle hazırlanmıştır. Bu kurstan yetişecekler açılacak 30 istas- yonda sun? tohumlama işlerini tatbika başlıyacaklardır. Bu yıl tohumlamalardan 60 bin kuzu almacağı tahmin edilmektedir. Suni to- humlamada, memleketimizdeki mevcud şartlara göre yüzde yetmişe yakın mu- vaffakıyet hasıl olmaktadır. Geçen yıl suni tohumlama yurdumuzda ilk defa tatbik edildiği halde 7ç 60 bir metice a- lınmıştır. Gelecek yıl merinos çalışma mınta» kasına Balıkesirin diğer kazaları ve Çar nakkale vilâyeti de sokulacaktır, 60 bin yerine 120 bin merinos kuzusu yetişti- rilmek üzere tertibat alınacaktır. Bu tikçe artacaktır. Merinos mıntakaların- daki halk, suni tohumlama işlerinden çok memnun bulunmaktadırlar. Geçen yıl tohumlamadan faydalı neticeler alan köylü: koyununun aşılanması için bay- tarlara başvurmaktadırlar. Milli endüstrimizin en ehemiyetli ham maddelerinden olan ince yünleri elde etmek için Ziraat Vekâletinin har- camakta olduğu çalışma bu suretle müs- pet bir yolda ilerlemekte ve gelecek için büyük ümidler vermektedir. I HAVA l Dün yağışlı geçti Dün şehrimizde hava umumiyetle bu«. lutlu ve rüzgârlı geçmiş, vakit vakit serpinti halinde yağış olmuştur. Dün en düşük sıcaklık &rfırın üstünde 4, en yüksek sıcaklık da 15 dereceye kadar çıkabilmiştir. Meteoroloji işleri umum müdürlüğünden verilen malümata göre dün yurdun Trakya ve Eğe mmtakala. riyle, orta Anadolunun bir kısım yerle- rinde Hava yağışlı geçmiğtir. En çok ya- ğış Bursada olmuş ve metre murabba- ına 10 kilo gram su bırakmıştır.