10 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

İs Londra şeker konferansı Dünya şeker istihsali lüzumundan fazladır. Şimdi şeker beynelmilel piyasa- 'arda kilosu toptan 4 kuruşa satılmaktadır. Bu fiyat şeker sanayiini tehlikeye 80- kicak kadar aşağrdır. İşte bu meseleleri görüşmek ii İcransr toplanmıştır. Konleransz Almatiya, cenubi A: , Birleşmiş Amerika devletleri, Fransa, Macaristan, Porte Lehistan, Çekoslovakya ve Sovyet Rusya iştirak etmektedir. re, Kansda, Çin, KU kiz, Holanda, Londrada bir şeker kon- usturalya, Belçika. İngilte- Şeker dünyada başka herhangi mahsulden fazla istihsal edilmektedir. Dün- yanın şeker istihlâki 28.000.000 tondur; bunun şimdi ancak 3500.000 tonu açık bir müstehlik piyasada bir mem'eketten diğerine ihraç edilmektedir. Geri kalan kısım fse dahilen istihsal edilerek harçanmakta, yahud da müstehlik memleket kendi müstemlekelerinden ithal etmektedir. Bundan yedi sene evyel, açık piyasada ihracat miktarı şimdiki üç buçuk mil yon'ton yerine yedi milyon tondu. İhracatın eksilmesi şeker istihsal edebilen her memleketin bunu kendi hu- dutları dahilinde istihsale başlamış olmasından ileri gelmektedir. Umumi harp patlak verince Almanya ile Avusturya pancar şekeri ihradatı- rt durdurmuşlardk Bunlar harpten evvel büyük ihracatçılardandı. Bu iki ihra- em açık bıraktıkları yeri doldurmak için Cava, Küba, Peru, Japonya, Brezii- ve diğer memleketler şeker kamışı istihsallerini arttırdılar. 1923 senesinde dünya şeker istihsali on yıl evvel yetiştirdiği şekerin iki mis- ine çıkmış bulunuyordu. Bu fazlalaşmaktan hemen evvelki günlerde meselâ 1920 senesinde şekerin fiyatı kilosu 43 kuruşa çıkmıştı. Sonra da cihan buhranı patlak verdi. Herkes fakirleşti ve Haha az şeker ye- meğe başladı. Buna ilâveten her memleket pancar ekmeğe başlamıştı. Bunun ne- Meesi olarak şeker fiyatları kilosu iki kuruş kırk beş santim gibi inanılmıyacak Kadar aşağı seviyelere düştü; yani 1920 senesinde şeker fiyatları on dört sene sonra gelecek seviyelerden 180 defa daha yüksekti. Şimdi dünya piyasalarında şekerin toptan fiyatı kilosu 4 kuruşa çıkmış ol. makla beraber, bu fiyat hiç ekonomik değildir. Müstahsiller çok kötü vaziyete düşmüş bulunmaktadırlar. Buna yegâne çare 0 İstihsalâtın tahdidi düşürülmektedir. Londra konferansı umum müs- ea şeker fiyatını standardize ederek kilosunu beş kuruşa çi» karmağı Me ancak bu narh da müstahsiller için azdır. “Sunday Ekspres, Asiler mahsur vaziyete (Baştamıfı 1 incide) ve bunlara büyük zayiat verdirmekte dirler. Asi kuvvetler Garabilas tepesini tahliye etmişlerdir. Üniversite mahal- Jesinde bulünan asfler,. * hükümetçile. rinilerlemesi üzerine tecrid , edilmiş bir vaziyette kalmışlardır. Cerabanehel « bâjo'nun milisler ta- rafından işgali neticesinde as'ler Ca. rabanche! - Altoyu tahilye etmek mec- burivetinde kalmışlardır. Malagayı bombardıman Hükümet tayyarelerinin Malagayı bombardıman etmeleri neticesinde bir gemide yangın çıkmış ve 5 deniz tay. yaresi harap olmuştur. Tayyareler ayni zamanda Huesca mmtakasmda taarruza ve Nivel Rio Coma'yı da bombardıman &tmişlerdir. Hükümet kıt'aları Aragon cephe - sinde Aloubierre muntakasmda bazı mühim mevziler zaptetmişlerdir. Topçu, şimdi tamamen muhasara e, dilmiş olan Huesca'yı - bombardıman etmiştir. Adjoca yolu, cumhüriyetçilerin'ate. si altındadır. Püsüya düşen asiler Kordoba muntakasında Ugujar ha » valisindeki asi mevzilerini takviyeye gitmekte olan mükemmel teçhizatlı bir asi kolu cumhuriyetçilerin çevir - me hareketiyle yaptıkalrı bir pusuya düşmüştür. Cumhuriyetçiler ani ola . rak ateş açmışlar ve derha lel bomba- Tarile hücum etmişlerdir. Düşman 30 ölü bir#karak kaçmıştır. Asiler muhasarada Valensiya, 9 (A, A.) — Röytera. jansınm inanılmağa değer bir kaynak tan aldığı malümata göre şimdi Hues- ca bölgesinde hükümetçiler asilerin e- Winde bulunan son yola dâ sahibdirler ve bu da asilerin muhasara edilmiş olması demektir. Cepheleri yarıldı Madrid, 9 (A. A.) — Cumhuriyet. çielr Estramadur yolu boyunda asile- , rin hatlarını genjş bir sahayı yararak 400 metro ilerlemişlerdir. Taarruz tanklarm yardımile başarılmıstır. Bu yarma hareketi bilfassa ilerde yâpıla. cak taarruzu hazırlamak ve cumhur, yeiçilerin mevzilerini düzeltmek iti barile çok mühimdir, düştüler Cumhuriyetçiler Endülüs yolu mm- takasmda muvaffakıyetil bir ileri yü. rüyüşü yapmışlardır. Bundan maksad düşmanı hareket noktası tesisinden “5 “Hakiki? bir kital Biyötine” 9'VA A9 “Bilbacddk” gelen haberlere göre, harekât esnasın- da hazır bulunan Fransız müşahidler, Ochandiano ünllndeki - muharebenin hakikt bir kıtal şeklini aldığını bildi. riyorlar. O havaliyi iyice taniyan Bask mi. disleri Mola ordusuna çok mühim za- yizt verdirmişlerdir. Vitoria ve San Sebastian hastane- leri ve diğer sıhhi müesseseler tama- men dolmuş olduğu için, trenler dolu. 1 eenub vilâyetlerine sevke » elm e Zabıta filmleri Fransada Yasak edildi Sebep, haydutluk vakalarının artmasıdır Paris, 10 (A. A.) — Dahiliye neza- reti, zabıta filmlerinin Fransada gös. terilmesini yasak etmiştir. Bu kara . rın sebebi, Fransanm cenubunda seri halinde vukubulan haydutluk vaka- larıdır. Bu kavalide haydudlâr ezcümle ban- ka tahsildarlarını soymuşlar ve bu hareketlerinde sinemalarda gösteri . len Amerikan haydutlarını taklid et. mişlerdir. Italya Romanya ilede anlaşıyor mu ? Paria, 9 (A. A.) — Oeuvre gazete. sinin. bildirdiğine göre, Romanya krüli, İtalyanın Bükreş elçisi İle uzun görüşmelerde bulunmustur. Bu görüş” nisler esnasında İtalyan - Yuguslav, analşmasına mümasil .bir İtalyan - | Rumen anlaşması vücuda getirilme - sinin mevzuu bahsedildiği sanılmak- tadır. w (Baştarafı 1 wide) Karşılayanlar arasında İstanbul vali gr reisi Muhiddin Üstündağ, #Marp Akademisi kumandanı geseral A- “E Fuat, donanma kumandanı, - amiral Şükrü Okan, İstanbul kumandanı gene- ral Halis, vilâyet ve belediye muavinle., ri, Yugoslavya sefir ve o konselosu ve konsoloshanesi erkânı, üniversite rek- törü ve dekanlarile profesörleri, Cum- huriyet Halk Partisi vilâyet, kaza, na. hiye, ve ocak idare heyetleri arası, ban- | kalar, inhisarlar, ve diğer mali mües. | seseler direktörleri, yüksek memurlar, mülki, asili ve askeri rical bulunuyordu. Bunlar arasında Yugoslayyanın Ankara seliri de yardı, İsmet İnönü trenden indikten sonra haikm alkışları ve askeri bandonün şe. lâm havası arasında İstikbale gelen 29- keri kıtayı ve polisleri teftiş © etmiş ve bunu müteakip Akayın Kadıköy vapüri İe İstanbula geçmişlerdir. Vapurda ken dilerine refakat eden Yugoslav sefiri ve hariciye vekilimiz doktor Arasla u- zun uzun görüşmüşler'dir. Sefir, Başvekilimize, Belgradın An. karada Yugoslav başvekili Steyadino- viçe gösterilmiş olan yüksek hüsnü ka- bule, çok parlak bir cevap vermeğe ha. zırlandığın: söylemiş; Doktor Aras Sto yadinoviçe gösterilen hüsmü © kabulün pek tabii bir tezahlir olduğunu söyleyin ce, başvekil ilâve etmiştir; "— Hakikaten Stoyadinoviç, Anka- rada'resmi hazırl'irların dışında büyük bir halk sevincile karşılaştı. Belgradda da böyle bir karşılarışın mukadder ol. ması tabit olduğu kadar çok sevindir. cidir. Her iki memleket ricali, mlüteka- bil ziyaretlerde kendi itimatlarınır temsil etmekte oldukları halktan, böyle ateşli ve candan bir karşılanış ve sevgi gör. mekten, biraz da kendi eserlerinin mu- vaffakiyeti manasını çıkarabilirler.,, *. » . Köprüde ve Galata rıhtımında da ke- sif bir halk kütlesi muhterem başvekile Uzat yapmış ve kendilerini “Bağvisil Gizle ge: ciye vekili doktör Aras ve hariciye müs teşârı Numan Rıfat Menemencioğluyla birlikte bir müddet konuşmuş, bundan sonra İtalya sefiri ziyarete (o gelmiştir. İtalya sefirini hariciye vekilimiz kabul etmiştir. Bu Omülâkat Üç çeyrek saat devam etmiştir. Bu mülâkatı müteakip Fransanın Ankara sefiri Ponso da mu- rahhas heyetimizi ziyarete gelmiştir. Hareket bu akşam İsmet İnönü ve Rüştü Aras bu akşam , Saat 9,45 (le Sirkeciden kalkacak olan “ekspresle Belgrada gidecektir . Bulgar (o gazetelerinin yazdıklarına göre Başvekil dönüşte Sofyada kalmı. yacaktır. Ankaradan hareket Ankara: 9 (A.A.) — Başvekil İsmet İnönü ve refikaları dost ve o müttefik Yugoslavya başvekili ve hariciye nazırı doktor Stoyadinoviçe iadei ziyaret için Belgrada gitmek üzere bu akşam saat 19,30 da hususi trenle Ankara'lan hare- ket etmişlerdir. Başvekil İsmet İnönü istasyonda Rei sicumhur Atatürk, kamutay (obaşkanr Abdülhalik Renda, vekiller, elçiler ve bayanları, mebuslar, Ankara valisi, mu- hafız alay kumandanı sivil ve o askeri erkân, ve bütün istasyonu . dolduran kalabalık bir baik tarafından selimlan- miş ve uğurlanmışlır. İstasyona gelişlerinde ( olduğu gibi bususi trenin hareketi esnasınfa da bir askeri ihtiram kıtası ile bir polis müf. rezesi Başbakana resmi selâm ifa etmiş | ve müzika istiklâl marşını çalmıştır. Vekiller heyeti içtima Ankara 9 (A.A.) — Tera (o Vekilleri heyeti bugün Başvekil İsmet İnönünün reisliği altınla toplanarak muhtelif iş- er üzerinde görüşmelerde bulunmuş ve İ bu işlere ait kararlar vermiştir. l iBelgrada varan Türk gazetecileri Belgrad: 9 (A.A.) — Türk matbuat heyeti dün saat 21,30 geçe “ Belgrâda muyasalat etmiştir. Heyet, istasyonda Başvekölet mat buat müdürü, Balkan matbuat (birliği Yugoslav komitesi reisi, Avala ajansı aşvekilimiz geldi direktörü ve diğer bir çok zevat fandan istikbal edilmiştir. Belgradda dostane yazılar Belgrad, 10 (A-A.) — “Yeni Türki, ye,. ismi altında Pravda gazetesi, Anka- ra muhabirinin bir'mektubunu meşret- mektedir. Bu mektubda bilhassa son 10 sene zarfında Atatürkün islâhıtı daye. sinde Türklerin her sahada gayri kabili tasavvur ve akıllara hayret ek bir hamle yaptıkları kaydedilmekte ve Ata- türk tarafından vücuda getirilen muh- telif ve müteaddit ıalahat izah edilmek, tedir. Mektup şu sümlelerle (nihayet bulmaktadır: *“Tüşk milletinin geti, her teşebbüsün de muvaflak olan enerjik bir adamdır. Bütün Tüşk milleti onun fesliyetini tan vip etmekte ve memleketin saşsdeti için kendisine yardım etmektedir. Atatürk, bütün kuvvetini, mukayese kabul etmeyen bütün enerjisini ve bü- tün yüksek (o mevizeyetlerini ilk safta gelen muasır medeni devletlere mensup milletlerden biri olmasını istediği mille tinin sasğdetine hasretmektedir... - Viyanada bir Nazi tahriki Alman gazeteleri Avusturyaya hücuma başladılar Viyana 9 (A.A) — turyalı bir memurun #ahiei ir sebep olmaktizın Linz civarında (o Leending mezarlığında yatan Hitlerin akrabaları" nm mezarına Hitlerizm hakknda medik kâr bir cümleyi havi bir çelenk koyma” si Üzerine 250 şiling para cezasına mah- küm edilmesi ve tekaüt O maaşının da kesilmesi Üzerine alman gazeteleri ta” rafından yapılan kücumlar, Viyanadan büyük bir heyecan uyandırmıştır. Siyasi mahtiller, bu hücumlerm f€- deral matbuat şefi Adamın Berline s€- yahati arefesinde yapılmasını hayretle karşılamaktadır. Bundan maajı bu va- kanın bir sene evvel cereyan etmiş ol, duğu kaydedilmektedir. a Avusfuryanın peotostor Viyana; 10 (ALA, Federal matbuat servisi şefi miralay Adam, Avusturya hükümeti namına, Hitle” rin akrabalarının yattığı mezarın Us- tünde nasyonal * sosyalizm lebinde tezahüratta bulunan — Avusturyalı Briekner meselesi dolayısiyle Alman matbuatı tarafından yapılan hücüm- ları radyoda protesto etmiştir... | Miralay Adam, ezcümle demiş” tir ki: “Alman matbuatının hücumu, bir münakaşadan ibaret değil, A” man hükümet merkezinden verilen talimatla yapılan ve İl temmuz, 1936 itilâfma tamamiyle mugayir siyasi bir harekettir. Herhalde manyanın bu hususta izahat verme” si lâzımıdır.,, Z Almanya özür diledi Berlin, 10 (A, A.) — Alman istib- barat bürosu tarafından neşredilen yarı resmi bir nota, Hitlerin akrab3- larının mezarı meselesinde malbustn Avusturyaya yaptığı şiddetli hücum. lar dolayısiyle mazeret beyan etmekte ve bu hâdiselerin, Von Papen ile Avus- turya"hükümeti arasında 22 martta yapılan bir mülâkat neticesinde suçlü” nun affedilmesile kapanmış olduğunu ilâve eylemektedir. İT Futbol meraklıları ! Futbolu anlıyarak ve bilerek seyretmek istiyorsanız Türkiye Futbol Federasyonu Ha- kem Komitesi eski Reisi Nüsme Abbaa tarafından hazırlanarak gü. setemlia tarafdan kitap halinde Bugün çıkan Futbol kaideleri Kitabını muhakkak okuyunvz ! tara- it Avus- ——— Ahmet Haşim seçilmiş yazılarımdan vücüda gelmiş iki kitap çıktı; birini şair Yüsuf Zi. ya tertiğ etmiş (1); ötekini, birkaç senedir kitap işleri ile uğraşan Ah- met Cevad (2). Bu iki küçük kitaptan birinin ötekini “zajd,, addettireceğini sanmayınız, çünkü Yusuf Ziya, Ah, met Haşim'in neşirlerine, Ahmed Ces vad işe şiirlerine daha çok yer ayir, Miş; öyle ki iki kitan birib'rini itmam ediyor, bir araya gelince şair hakkm- da tam bir fikir veriyor, Yuzu? Ziya'nın, Haşim'in sohbetin. den, yalnızlığından bahseden yazısını okuyun; belki şairin bütün sanatı hakkımda tam bir fikir edirmenize kâ- İİ gelmez ama o sayfalar arasında, bizim çok sevdiğimiz, sizin de sevece. ginizden emin olduğum canlı bir in- Sanla tapışırsmız. Yıllar geçtikçe Ha. şim, #lassik şairlerimiz arasma giri- Yor, Türk edebiyatındaki büyük yeri iyice belli oluyor. Şiirlerini bir zaman. anlıyan azdı, bugün - belki bir iki Mmânzume müstesna » bi eser bize berrak bir su gibi gözüküyor. (Fakat ,gimdi de gençler onun dilini anlamı- yer: ama bu, sanatta vüzul meselesi. mi #lâkadar etmez). Hasim, bir şalr, bir sanatkâr ola» Tük asıl Çebresini iktisab ettikçe fant bir insan olan Haşim kay'boluyor. An- cak dostlarının hafızasında yaşıyan ve kendisini tantmis olan son insanla beraber silinip gidecek olan Haşim... Biz, kendisini tanış olanlar, her an ghü canlandırmak fstiyoruz. Fekat kabil mi? Sözlerini anmak, birtakım hareketlerini anlatmak, o sözlerdeti, o hareketlerdeki harareti anlatmağa yeter mi? Kim bilir? sanatkârın bir şahıs ola» Tak unutulması belki de daha iyidir; şeser yalnız kalır, bütün güzelliğini, bütün kuvvetini sırf kendinden alır ve şair; Haşim'in çok sevdiği Mallar, mö'nin söylediği gibi, asıl ebediyete girdikten sonra değişmez ve saf olan gehresini bulur. Ahmet Haşim, asıl Akmat Elasim /WE3 amaitanmla ile'de, nesirlerinde ne buluyorsanız iş. te odur, bizim hafızamızda yaşıyan ve bizim gibi, hepimiz gibi fani olan in. Ban değil. 1 Ahmedi Cevad, kitabının başma, ba.. yan Şüküfe Nihal'in, Falih Rıfkr Atay'ın ve benim birer Yazimızı al- mış, Belki o satırisrm da, Haşim'in &serinin anlaşılması İçin bir faydası olur; fakat asıl şairi onlarda değil, o iki küçük kitabı teskil eden parçalar. da ve onlardan sonra bütin eserde Iz. Nurullah ATAÇ 1 — Cümhuriyet kitaphanesi (25 ŞE Gar tabani ÇES İaş 3 pr (25 ). (Her ükisinde de tertip yanlışları çok! buna mani olmak kabil değil miye dir) © Dört hırsız kadın Kumaş aşırırlarken yakâlandılar Sabıkalı hirsiz kadıritardan Hayriye, Zehra, Hatice, Fatma dür bir araya ge. lerek Sultanhamam civarında “iş, yapı maya karar vermişlerdir. Bu dört kadın. gözlerine kestirdikle zi büyük bir mağarıya girmişler, kan. dilerine müşteri sürü vererek önlerine çıkarılan kümaşlardan bir topunu kal- dırmaya teşebbüs etmişle Kadınlar, sokrktaki şüpheli hareket- | Jerini görüp peşlerine taflan zabrta me | murlacı tarafından yakalanmışlardır. | Zabıtaya hakaret eden bir sabıkalı Dün gece yarısı Cağaloğlunda kendisini karakola çağan zabıta memuru Ziyaya küfreden sabıkalı- lardan Nadir bu sabah dördüncü 2s- liye mahkemesine verilmiş, sorgu” su yapılmış, tevkifine karar verilmiş” tir, Öğleden sonra Alemdar karako- lu birinci komiseri dinlenecek, son karar verilecektir