15 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

15 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Her bakkı atlas Hadiye'ye aittir. Yazan: Naciye İzzet Kanser kurbanı: Ailelerimizin menşei veya soyları» | durduruvermişti. Fakat kendisini bu mızın itiyat ve görenekleri husu- sunda kritik edilmek Oumumi- yetle hiçbirimizin hoşuna gitmez. Menşe ve aile bizim için tamamile çok hususi şeylerdir. Ve ancak ken- dimize aittir. Başkalarının (tarifine hiçbir süretle tahammül edemeyiz. Halbuki işte bugün Lemi çok yor gun bir çocuğun yaptığı ufak bir münasibetsizlikten dolayı bu zavallı bir amele adamınm kızının menşei hakkında tariz ler yapmağa cüret edebilmişti. Sanki babasının bir çift- lik kâhyası olmasını cinayetlerin en büyüğü sayar gibi kızın yüzüne şu hakareti fırlatmıştı: “Kâhya kız!,. Bu hal karı kocanın saadetleri üze” rinde toplanmağa başlayan ilk kara bulutlardı.. Fakat kim bilir rüzgâr bu kara bulutlardan daha ne kadar çok toplayacaktı! Bulutların böyle durmadan yığıl. ması büyük bir kasırgaya alâmettir. Ve genç evlilerin bunları dağıtmala» yı lâzımdı, Oda çok yakın bir denizin ay na gibi her şeye aksettirdiği parlak güneşin ziyalarile dolu idi. Neclâ aynanın karşında ondüleli saçları üzerihe küçük ve şık bereşini koy- makla meşguldü, Berenin bir tarafını itina ile kıvır. dı. Öteki tarafını kulağına doğru çek ti. Sonra aynaya akseden bütün kü- çük şahsiyetine memnun son bir na- zar attı. Açık badem yeşili kadife kostüm bütün vücudunu sarmıştı. Taze ve hemen hemen bir çocuk yüzünü andıran küçük çehresile, uzun kirpiklerle çerçeveli altın yal- dızlı gözlerile cidden bir harika idi. Neclâ aynadaki hayaline gülüm- sedi: Leminin hoşuna gitmek için güzel olduğuna çok memnundu. Oda hizmetçisi pırlanta markalı el çantasile, kenarları mantosunun yar kasındaki kürkle eşsörti edilmiş el- divenleri tutuyordu, "Tam bu sırada telefon çalmağa başladı. Telefonu açan oda hizmetçisi: — Beyefendi sizi soruyor, dedi. Neclâ hemen telefonu aldı. Biraz dinledikten sonra yüzünde evvelâ bir hayret ifadesi sonra hafif bir can sıkıntısı geçti. Fakat çok tabji bir sesle cevap verdi: — Peki Lemi! — Evet evet anladım. Peki. Za- Tarı yok. Bu güzel gezintiyi kaçır ma. — Haye eminol üzülmedim. Ak şama görüşürüz., Düşünceli bir tavırla ahizeyi ye rine astı. Oda hizmetçisi yavaşa dışarı çıkmıştı. Güneşli odada yap» yalnız kalan Neclâ içini çekti, Bu güzel güneşten doğan sevinç ve neşe birdenbire ruhundan silindi, Kocası yemeğe gelemiyeceğini söylemişti, Halbuki Neclâ ile gez: meğe çıkacaklarlı. Tam eve gelece- ği Sırada uzun bir gezintiye çıkan âr. kadaşlarına rastlamıştı, Otomobille. rine alarak onu da beraber götürü- yorlardı, Yemeği yolda yiyeceklerdi. Lemi yemeğe gelemiyeceğini ve kararlaştırdıkları gezintiyi yapamas yacaklarını çok kibar bir adam tav- rile söyliyerek özür dilemişti. Fakat bunda hiç tereddüt göster: memiş hatta karısının müsaadesini bile istememişti... — Yeter ki bir şeye karar versin, Bu kâfi. Ama ben üzülecekmişim!.. Onun nesine lâzım! Birdenbire Neclânm yüreği fena halde sıkılmıştı, Leminin böyle bir denbire fikrini değiştirmesi sanki bu güzel günün seyranını ani olarak acı düşüncelerden kurtarmak ve te» selli etmek için söylenmeğe başla” dı; — Ne yapacaksın. Kocamın huyu böyle işte. Buna alışmak lâzım. Le mi gibi fevkalâde zengin ve asil bit adam alelâde bir insan gibi hayatını karısı için tahdit edemez ..,, Sonra Cemil beyin karısı Sadan hanım efendinin şu sözlerini hatırladı: “Leminin bütün ailesi böyledir kızım! Onlar bütün hareketlerinde tam manasile hür ve müstakildir. ler.. Sakın kocanıza olan muamele- nizi değiştirmeyiniz kızım.. Ancak betbaht olmakla kalırsınız. * Onları kendi sabit fikirlerinden © vazzeçir menin imkânı yoktur, Serbestlik ve istiklâl onlar için ber şeyden daha mukaddestir. Bilâkis kocanız eve geldiği vakitler güler yüz gösteriniz. Ve artık sizin olacağıma eevinmekle iktifa ediniz.,, Neclâ: Tabit diye düşündü. Zaten koca» mın da işine böyle elverir. Fakat kadın ne olursa olsun, Halbuki ben her şeyi karı kocanın birbirlerile isti şare etmesini ve her hususta birbir» lerine dayanmaşmı tercih ederdim.. Keşke bu kadar zengin olmaya idi de böyle olsaydı. Babam acaba böyle myztarıp olduğumu bilseydi, bu İzdivaca razı olur mu idi Fakat adamcağız ne yapsın. Lemiyi sevdi. ğimi anladı!,, Bir kere daha içini çekti. Yemek vakti gelmişti. Bütün bu üzüntüle- rine rağmen çok makul yemeğe ins di. Yemeğini çabucak yedi. Öğleden sonraki günü hasıl geçireceğini dü- şünüyordu. Burada da, bu ecnebi memlekette yapayalnızdı. Hiç kim seyi tanımıyordu. ” Yürüyerek bir gezinti yapmağa karar verdi. Eskiden yaptığı uzun gezintileri evlendiğindenberi yap- mak için eline bir fırsat geçmemişti. Bugün #erbestliğinden istifade ede» rek o kadar sevdiği deniz kenarında dolaşacaktı. Kayalar arasındaki gü- zel dalgaları iyice yakından görmek için sahilden yürüyecekti.. Som ra tâ yukarıya, tepeye kadar ci kacaktı. Oranın ne kadar hoş man- Zarası vardı!,. Sonra da şu şık pastacıya girerek bir fincan çay içecekti.. Böylece bü- tün günü geçirmiş olacak, akşama doğru Leminin geleceğine yakın eve girecekti, Zaten başlıca prensip de bu değil mi idi? Neclâ çikti, Hava fevkalâde güzeldi. Güneş yakın bir ilk bahar kokusile dolu idi. İlik bir nevaziş gibi havayı dol duruyordu. Hafif rüzgârı isıtıyordu. Genç kâdın kalbimdeki hüzünü unutmuş gibi hafif ve neşe ile yürü yordu. Takip edeceği yol hakkında muayyen bir fikri yoktu, Sadece de nizin güneşle harelenen pırtltılarile cezbedilerek rastgele, dosdoğru gidi- yordu. Bahçelerdeki beyaz yabani defnelerden güzel bir ilk bahar ko- kusu yayılıyordu. “Eğer Lemi de olsaydı ne güzel olacaktı,, diye düşündü, fakat ken- disini yine hüzne kaptırmamak için cebrinefs etti. Her seyin pek güzel, pek mükemmel olduğuna kendisini inandırmağa uğraştır. “Kocasının arkadaşlarımın dave tini dabul etmesi çok tabii idi. Bu- rada da bir çok dostları olduğu halde cok nadir zamanlarda onlarla buluş” tuğunu biliyordu. Bu daveti kabulü çok makul değil mi idi?.. Madem ki dağ gezintilerini çok seviyordu?.. Vakıa kendi otomobillerile kar» sını alarak da oraya gidebilirdi. A. ma işte bugün canı arkadaşlarile be- raber bulunmak istemişti?.. (Desams var) HABER — 'Ak Görin Hitler » Musolini va hazırlığı için Gene Italyaya gitti Mülâkat pazartesi günü olacakmış Milâno, 15 (A. A.) — Alman Hava Bakanı General Göring, Venedik'e gelmiş ve bir otele inmiştir. Genera. Vin bu #iyareti tamamiyle hususi ma. biyette olup uzun zamandariberi cenu- bi lisiyada ikamet etmekte olan ze cesini karsılıyacak ve berâber Almah, yaya götürecektir. Viyana, 14 (A; A.) İnsburktan bildiriliyor: Husust Alman treninin geşiğ saati 2Â saat ileri alındığından, evvelce beş vazondan mürekkep oldu. $u söylenildiği halde yalnız iç vagon» dan terekküp eden bu tren sabah şa- at döküpdâ istasyona girmiştir. Servis Yağonunda birçok Avustur, yalı ve Alman zabıta memürları Evi, Tunmaktaydı. Bütün Avusturya arazi- sinde trenin geçeceği hat boyunca fev kalâde inzibat ve emniyet. dedbirleri alınmıştı. İstasyon dahilinde, ancak huşusi Çiriş vesikasını hâmil Alman kolonisi azaları bulunuyordu. Bunlar, bütün perdeleri inik bir halde bulu- nan trenden kimsenin inmediğini gör. meleri üzerine hep bir ağızdan Hitle. ri istemişlerdir. Bunun üzerine niha- yet genera! Göring pencereden gözlik. müş ve Hitlerin trende bulunmadığı. nı temin eylemiştir. Orada hazır bu- lunanlardan birinin “ne zaman gele- cek, sualine İse, general Göring, “ge, lecek” diye cevap vermiştir. Hususi Alman treni Venedikten Salzburg yolu ile Almanyaya dönecek, tir, Dönüşün gelecek pazar günü ol- ması çök muhtemeldir, Mülâkat ne zaman ? Viyana, 15 — Viyananm - siyasi mahafilinde meveyd kat'i malimata nazaran 17 mayıs saat 15 te cenubi Al, manyanm o Berhtezgüden (şehrinde Hitferle Mus i araşında bir görüş. me vukubulacaktır. Beş hususi vagon- dan mürekkep bir Alman treni yarın Gras şehtnden geçerek Venedik'e gi» decektir. Musolini bu hususi Alman trenine Venedikte rakib olacaktır. Ve. nedikte Musoliniyi Prusya Bagvekili General Göring de karşılıyacak ve kendisine Borhttzgaden'e kadar refa. kat edecekmiş. Taç giyme günü avya çıkaranlar Londra, 15 (A.4.) —- Taç giy: me meraşimi esnasında alay Re gent Strest'ten geçerken vuku bur lan ve bir kişinin ölümiyle neticele- nen arbedeye iştirak etmekle zan altna alınan sekiz kişi bugün Bownstreet mahkemesine sevkedile ceklerdir. EE ie IÇERIDE: * Romanya mill beyzamı münnsehetile Relsicumhur Atatürkle Kral Karol arasında saniimi telgraflar testi edilmiştir. « Kadır bâkimlerimizden Suat doktersşı ni vermek ilzere yurın Berline hareket ede cektir £ Yeni sebge halikin keşfi Hal 44.200 liraya çıkacaktır. “ Ondülâsyon makipelerinin muâyeneğine devam olunmaktadır. * Üniversite edebiyat kukuk faktlteleri profesörü doktor Kevler İp kanunu için düm Bmlaönli halkevipde bir konferan — vepmiğ tir. * Karadenizde yüzen ve şularm #iriikliye rek Boğuza doğru gelinliği şeyin gemi ene kaz değil bir duba olduğu anlaşılmıştır. * Bunaf vemiyetleri diapanseri ayın 31 İp de merasimle Vali Mutilddin Üstündüğ tara Landan açacaktır. # Mecidiyeköyü kalkı belediyeye müracaat lâ tramvayın Köye kadar getirilmesini iste mişlerdir. Belediye tramvay şirketi moğdinda teğebbila yapscaktır. Ül K # Kömür sergisi jürisi 7 kalagoriye ayrı Jan oyyayr tetkilr etmek Urere dün Ankarada Mik tonisatıını yapmıştır. * içtanhul poşta teşkilâtı için alman me tesiletler dünden itibaren faaliyete geçmiş tir. Bunlar günde beş defa merkezle şubeler arasnda muvasalayı temin edecektir. # Sirkeci yıhtımının 'sağlanılağısası işin yapılmıştır. Hâmide dair Mektebe yazınız | Okuyucularmızdan Usküdardan (Y. Z.) imi , M. Gür. kan'a: mektup gönderen okuyucı y “Bu hususta en doğru ve son ma- Kanaat kütüphanesi Bay 5 lömati almak için müsiki muallim | him Necminin telif ettiği CAbEİ mektebi direktörlüğüne cevap için bir mektupla müracaat emeni- zi tavsiye ederiz. Hâmit ve eserleri) adlı bir kiti retmiştir. Aradığınız malümati kitapta bulabilirsiniz. Paris ve Londrada olduğu gibi sehrimizde de mevsimin en artistik hadisesi; şüphesiz SAKARYA Sinemasının Dünyanın en büyük şehirleri sisemalarına ayri samânde © gönlerecekleri ve o Salarrzlikin rejlenen INGiLTERE TACININ iNCiLERİ Harika filminin iraesine başlıyacağı 18 31 MAYIS AKŞAMI için tertip ettiği GALA MÜSAMERESİ olacak Kral 6 me Jorj'un taç giyme töreni münasebetiyle hediyeten dim edilen ilk ve yegâne sinema şaheseri, 4 Hâmiş: Biletler her gün sabah esat (0 dan itibaren satılmaktadı"” Telefon: 41341 i Bu film, başka hiç bir sinemada gösterilmiyecektir. ri —.. ci Bugün TURK sinemasındâ Şimdiye kadar gördüğünüz filmlerin en eğlencelisi : BAYAN GENERAL (6ransızeti RUBY KEELER . DİCK POWELL ve yüzlerce genç ve güzel & kek ve kız Havayen adalarının aşk âdetleri, sevişmeler, Havay€ dansları, nefis müzik, zengin sahneler, neşe ve Zevk, Bugün saat | de matine Buhafta SUMER sinemi) | MARCEL CHANTAL .* | İ İ Görülmemiş yeni bir film KALİFORNİYA MAKİMI Meşhur artist WİÇTON MNMANSEM JEAN PİERRE AUMONT. | EDWARD ARNO.LD ve ROLAND TOUT tarafından Fransızca tarafından oynanmış sözlü Film DENİZLER PERİSİ 2 güzel ve Fransızca film birden Alemdar Köyü ve Taşdelen? Otobüs Servisi 15 Mayıs 937 deri itibaren her hafta CUMARTESİ ve PAZAR sabi ları saat 9 da Üsküdardan müntüzam otobüs se:vişleri yapılacaktır. Alemdar köyü ve Tamlelenden dönüş akşamları saat 18 dedir. PÜR günleri Taşdelen servisi sâat $ ve 9 da olmak Üzere 2 posta bareket © cektir. Yolcu ücretleri gidip gelme 80, yalnız gitme 50 kuruştur. Hüsüsf tü tulduğur takdirde 20 kişilik mi 15 Hradır. ; dat araba meydanı, Bülbüllere caddesi lm a ye ayak serpilen 3 milyon İraya mal alacaktır. * Erzurumda beşine çeker Gabri Kuulmase için tetkiklere başlanmıştı” ya Yürek sinin buy sene | , * İstanbul tevkifahnezinden Kaçsiliğ temmuzda ağustosta kapanması | yakgianan firari Abdullah ae She ma | Sin evrakı üzeşindeki tetkikat 489 * lann Ankara orta elçisi Bran | umumllikce İkgpal edilmiş ve birim X. ko NM Viyana ortn . elçiliğine tayin | bâlimliğine vefiimiştir. 0 İl : Tr DIŞARIDA: edilmiştir. # Kürüçeşmedeki yeni kömür (depoları * Mapsliyadn Yuçoslav kralmı “O “2 bariciye mazırım öldüren Ustafi ” #inin relai Marisiç Pariste yakal * Fransız hava bakan: Pierre CPU 8 yısta Bükreşe gelerek dört gün KA Romen bavs kuvvetlerine Prünsr Mf verilmesi meselelerini — görlşecekti” , Got sonradan Praga gidecek ve 0 Gün kalacaktır. * italyada Vittorla civarında Vİ böyelân olmuş ve bir kaç ev tapraf Sa katmıştır. Resmes iki kizinin GÜ dirlimektedir. Triune gazeteri p KIZ olduğunu yazıyor. Fakat çok di? olmasindan korkulmaktadır. * Çin ve Miançukb küvetleri ME TAT eğiivaya karşı müşterek bir keline girişmişlerdir. sini buraya da taş dökülenektir. | * Sirkecideki eşi gümrüğ binası orta kısmın yolcu galonu beline yakında huşlanacaktır. konulmasına . , v NE OLDU? GEÇEN SENE BUGÜN Wudünle örfü idare ilân salli.