May 15, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

May 15, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Ingiliz - Italyan anlaşması artık hükümden düşmüş Bir Italyan gazetesıne göre İngiltere Italyaya karşı birşeyler...
 Bir Ingiliz torpidosuna taarruz edildi Mürettebattan 8 kişi öldü, 24 kişi yaralandı, hadise Londrada heyecan _uyandırdı...
 Londrada siyasi görüşmeler Dün Ismet İnönü B. Edenle görüştü Londra 14 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Hariciye nazırı B.
 İtalya, Avusturya ile Macaristanin anlaşmasını hoş uormuyar Eski Avusturya Macaristanı « diriltmeği andıracak bir hali...
 : Tüzk-Macar ticaret anlaşması Ankara 14 (Telefon) — Türk Macar ticaret anlaşması müzakerelerine deyam ediliyor. Müzakere ay
 Yeni Istanbul mebusu Emekli Tuğbay Ali Şükrü Öğgel namzed ilân edildi Ankara 14 (Telefon) — Abdülhak Hâmid Tarhandan boşalan
 Ziraatbankası kanununun müzakeresi bitirildi B.Şükrü Kaya Mecliste beyanatta buludu: “Köylüyü toprağa değil, toprağı köylüye

AKŞAM TOPAİ ediniz. Sene 19 — No, 6671 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMARTESİ 15 Mayıs 1937 İngiliz - İtalyan anlaşması artık hükümden düşmüş Bir Italyan gazetesine göre Ingiltere Italyaya karşı birşeyler hazırlıyormuş Italyan gazeteleri pek yakında mühim beynelmilel meselelerin ortaya çıkacağını söylüyorlar Roma 14 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Burada pek yakında mühim ve belki de ciddi birtakım beynelmilel meseleler ortaya çıkacağı intihar mevcuddur. Dün Giornale d'İtalia, «Büyük Bri- tanyanın İtalyaya karşı birşeyler ha- zırlamakta olduğunu» yazmakta İdi, Bu gazete, İngiliz gazetelerindeki münakaşaları, Roma - Berlin mih- verini kırmak ve iki tarafı birbirinden ayırmak için yapıldığını söylüyor. Tribuna gazetesi, Bilbaonun müda- filerinin birkaç gühdenberi son dere- cede asri silâhlara sahib bulunmakta olduklarını yazmaktadır. Bu hal, Kan- tabrik sahilindeki ablukayı zorlamış olan İngiliz gemilerinin yalniz Bask- lara inse mevadı getirmekle iktifa et- memekte oldukları zehabını tevlid-et- mektedir. Echo de Parisin makalesi * Paris 14 (A.A) — Pertinsx - Echo de Paris o gazetesinde yazdığı'ma- kalede yakında B. Hitler ile B, Mus- sölni arasında yapılacak elan görüş- meye müteallik haberleri tedkik”edi- yör. Muhatrir, Duçenin Akdeniz he- kemonyası için İtalyanın İngiltereye karşı yapmakta olduğu mücadelede Fuhrer'in kayıd ve şartsız olarak İtak yaya zahir olmasını temine çalışaca- ğı fikrindedir. İ Pertinx, İtalya ile İngiltere arasin- | daki muvakkat ililâfnâsönin artık | > ii AL Son günlerde mühim siyasi konuşmalara sahne olan'Londradan bir görünüş: Kraliçe Viktorya caddesi kükünden sakit olduğunu beyan et» mektedir. Muharrir, diyor ki: #Duçe, İngilterenin silâhlanması., nın kendi aleyhine müteveccih oldu- ğu kanaatindedir. İtalyada e Akdeniz hakkinda. ortalığı çınlatan resmi ve- ya yarı resmi sözler, İngilterenin Ak- denizdeki eski hekemonyasını elde et- meden evvel fili ve müsbet “icraata geçmek arzusunda bulunduğunu gös- termektedir. Fakat bunun için Al manyahın azimkârane - müzahereti lazımdır. Halbuki Duçe, Venedikte, Yiyanada, Budâpeştede ve Bükreşte Almanyanın menfaatına çalışmış Ol- 'duğü halde Almanyanın - kendisine yardım etmesini ve Almanyanın biz- zat kendi menafii mevzuu bahsolma- dıkça muhataralardan < çekinmekte bredevam olduğu bir harbin tehlike- lerini göze almasını temine muvaffak olamamıştır. (Baş tarafı 9 uncu sahifede) Ziraat bankası kanununun! Zondrada siyasi müzakeresi bitirildi B.Şükrü Kaya Mecliste beyanatta buludu: “Köylüyü toprağa değil, toprağı köylüye esir edeceğiz,, Ankara 14 (Telefon) Büyük © Millet meclisinin -bu- günkü “toplan- tısında Ziraat bankası o kanu- nunun müza- keresine devam edildi. Dahi- liye — vekili ve parti genel sekreteri B. Şükrü “Kaya, Dün Mecliste be- ileri sürülen yanatta bulunan bozı mütalâd- < B; Şükrü Kaya lara karşılık olmak üzere mühim be- yanatta bulundu. B. Şükrü Kaya, Ziraat bankasının Türkiye ziraatinin bel kemiği olduğu: | na işaret ettikten sönra kredi mese: lesine temas etti ve neyapacağını bil- | meden bankadan borç alanlar oldu- | gunu, söyledi ve dedi ki: iz böyle batan adamlara nz. Amm ka zaman Vatanı rımızi 0 hi cak İstihsal için Olması Jâzım geldi: ğini ve istihsalin de bilgi üzerine mü- csses olduğunu söyledikten sonra. — Eri büyük vasfımız çifçi olmak- tır16 milyon nüfusun 14 milyonu çifçidir. Biz çifçiliğe dikkat ve gayret ederek ve onu ilerleterek kuvvetimizi arttırabilecek bir millet olduğumuza kaniiz. Dedi ve ziraat nümune tarlaları ya- pılacağını söyledi. Ve B. Halil Mente- şe cevab vererek: «— Biz köylüyü toprağa değil, top- rağı köylüye esir etmeğe mecburuz. Bunu yapacağız Dedi ve beyanatını şöyle bitirdi: «— Daima büyük meselelerde oldu- ğu gibi bu Ziraat bankası meşelesini de düşünürken memleketin hastane- $ini mektebini, lâburatoarını, enstitü- sühü Ve - tohumunu da bir arada ve birden düşünerek kârar vermenizi ri- ca ediyorum. O karar sizin hükümeti- niz ve sizin itimad ettiğiniz memur- larınız tarafından - kudretle ve ayni dikkatle tatbik olunuyor, (Bravo sesleri) Bu izahattan sonra Ellinei madde- ye aid muhtelif tadil takrirleri okun- muş ve bunlardan Hasan Fehmi Ata- çın bankanın tabi tutulacağı kazanç vergisi mikdar ve haddini tayin eden, takriri ve ekonomi bakanı Celâl Ba- yarın bu maddenin encümende yenis den bir defa daha gözden geçirilmesi hususundaki talebi tüzari” dikkate | alınarak 50 Inci madde Hasan Fehmi | Ataçın takriri ile birlikte bütçe encü- | menine verildi. (Devamı .9 uncu sahifede) görüşmeler Dün Ismet Inönü B. Edenle görüştü Londra 14 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Hariciye nazırı B. Eden, birçok ecnebi diplomatlarının hükü- met merkezinde bulunmasından isti | fade ederek kendilerile kati mahiyet- te olmıyan görüşmeler yapmışlır, B, Eden, Alman sefarethanesinde mare- şal Von Blomberg ve diğer Alman murahhaslarile öğle yemeğini yemiş- tir. Londra M (A.A.) — Reuter ajan- sından: Türkiye başvekili İsmet İnö- nü, bugün hariciye nezaretinde B, Eden ile görüşmüştür. Yeni Istanbul mebusu Emekli Tuğbay Ali Şükrü gel namzed ilân edildi Ankara 14 (Telefon) — Abdülhak Hâmid Tarhandan boşalan İstanbul saylavlığına emekli tuğbay Şükrü Âli Ögel Parti başkurunca parti namzedi olarak onaylanmış ve ilân edilmiştir. Erzurumda bir şeker fabrikasi açılacak Ankara 14 (Telefon) — Erzurumda beşinci bir şeker fabrikası kurulması etrafında tedkiklere başlanmıştır. <Tü:k.Macar ticaret anlaşmaşı Ankara 14 (Telefon) — Türk Macar ticaret anlaşması müzekerelerine de- vam ediliyor. Müzakere ay sonuna kadar bitmez ise eski anlaştiğızın Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) torpidosuna Bir Ingiliz taarruz FABRİKASI EY NE Türkiye Birinci TERAZİ mamulâtını tercih Her yerde arayınız ve markasına dikkat ediniz. Mukavemet ve zerâfet ra İM. PP eş edildi Mürettebattan 8 kişi öldü, 24 kişi yaralandı, hadise Londrada heyecan uyandırdı Taarruzu yapanın Franko kuvvetlerine mensup bir tayyare yahut bir tahtelbabir olduğu söyleniyor er 3 Alaa Hunter torpido muhribi Valencia 14 — Röuter ajansı muha- biri bildiriyor: İspahya sülarinda bey- nelmilel kontrol komisyonu emrinde bulunan İngiliz gemilerinden Hünter torpido muhribinin sağ tarafında, su kesimine yakın-bir noktada dün saat 19 de bir infâk olmuştur. 8 kişi öl Italya, Avusturya anlaşmasını İh Eski Avusturya - Ma İngiliz kruvazör filosu-kumandanının. bügün Valenciaya gelmesi bekleniyor. Cebelüttarık 14 (A.A.) — Deniz ma kamatı Hunter muhribinin kendi ve- saitile Almeria limanına geldigini bil- “ Dolaşan bir şayiaya - göre infilâkı (Devamı 9 uncu sahifede) ile Macaristanın 0ş görmüyor caristanı diriltmeği andıracak bir hali düşmanca hareket sayıyor Roma 14 — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: İtalya kral ve kraliçesi, Macar naibi hükümeti amiral Horti- Nin geçen ikinci teşrinde Romaya yap- tığı ziyareti iade için yakında Buda: | peşteye gideceklerdir. Hariciye nazırı Kont Ciano da kendilerile birlikte s6- yahat edecektir. Kont Ciano Budapeş- İhtiyar bir bestekâr Kadıköyünde İankacılık edecek değil at... tede, İtalya ile Romanya arasında yapılmak istenilen ve Macaristan ta- rafından çıkarılan güçlüklerle karşı- Taşan anlaşma hakkında Macar nazır- larile görüşecektir. Kont Ciano, anlaş- manın yapılmasını temin için bu güç- lükleri kaldırmağa çalışacaktır. (Devamı 9 uncu sahifede) manavlık ediyormuş! ... İ t i i | | i | | |