15 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞ AM 15 Mâyıs 1937, Kont Cianonun nutku | mühim akisler yaptı 5 Maamafih sol cenaha mensup Fransız gazeteleri bu nutku bir manevra sayıyorlar Paris 14 (A.A.) — Siyasi mahafil, B. Cianonun irad eylediği nutukta bilhassa Fransa ve İngiltereye karşı kullanılmış olan lisanın mütedil ve i sulhcuyane mahiyetinden bahsetmek- N te ve bunun, vaziyetin tenvirini ümi- ) de medar olacağını İlâve eylemekte- dir, Italya ile Fransanın mukarenetin- den ümidini kesmemiş olan sağ ce- r nah mahafili, bu nutku, büyük bir f memmuniyetle karşlimaktadır. “ Sol R cenah mahafili ise, bu sözlerin İtak ; yan diplaomâsisinin yeni bir nianev- rasını gizlemeğe matuf olmasından ği endişe ederek her ne suretle “olursa olsun mutlaka yürütmekten içtinap etmektedir. Püâris 14 — Kont Cianonun nut- 7 kundan bahseden Malin gazetesi, İ İtalyanın sulh istediğini bir kerre da- & ha meydana koyduğunu söylüyor. Ni Petit Parisien, Kont Cianonun Fran- bi &a ve İngiltere ile olan gerginliği şid- i münasebat tesisi arzusunu gösterdi- 3 gini söylüyor ve diyor ki: ti «Kont Ciano, Fransa ile İtalya ara- i sında derin hiç bir anlaşmazlık mev- ; cud olmadığını kaydetmiştir. Nutuk, İtalyanın son aylarda iki memleket münasebetlerine hâkim olan soğuk havayı bertaraf etmek arzusunu gös- İtalyan gazetelerinin makaleleri Milan 14 — Corriere Della Sera ga- zetesi, Kont Clanonun nutku hakkın- da diyor ki: «Bu nütuk İtalyanın doslarına ve bilhassa düşmanlarına İtalyan politi- kası hakkında bir fikir vermektedir, İtalya bütün gayretini imparatorlu- ğunun - teşkilâtlanmasına sarfetmek istiyor. Bunun için barış içinde çalış- mak arzusundadir. Oyle görünüyor ki İngilterede her türlü İngiliz - İtalyan © uzlaşmasına muhalif olan gizli kuvvetler mevcut- tur. Romü - Berlin mihiveri sağlam ve müessirdir. Fransanın emniyeti husu- sundaki endişesi ve bir gün İngiltere nin müzaharetini kaybelmek korkusu, İtalyan imparalorluğunu tanımasına mani olmakytadir.> Popolo d' İtalya gazetesi yazıyor; «İtalya Habeş cephesinde ve beynel- milel cephede muzaffer olmakta ve ber tarafta tam istiklâlini istemekte- dir. İtalya, kimseden kendi hukuku- nun tanınmasını istemiyor. Fakst ya- bancı devletlerin bizzat kendi topra- ğında yeni imparatorluk nizamına ve- ya hükümdarının unvanlarına riayet edilmesini istiyor. İtalyan, İspnayada, beynelmilel müdahale karşısında samimi surette aydınlatıcı unsurlar teklif etmiştir. Fakat bu teklifler nazarı dikkate alın- mak istenmemiştir. İtalyan mecli- sinde, İtalyan gönüllülerinin kahra- M. Göring Venediğe gidiyor Italyan ricalile görüşmesi muhtemel Berlin 14 — B. Gocring Venediğe hareket etmiştir. Oradan zevcesile birlikie Berline dönecektir. Venedikte İtalyan ricalile görüşmesi muhtemel- dir. Viyana 14 (AA.) — B. Goering ile 12 kişiden ibaret maiyetini götürmek- te olan tren, saat 10,10 da İtalyan hu- dudunu geçmiştir. Hitler - Mussolini görüşmesi rivayetleri Roma 14 (A.A.) — Selâhiyettar ma hafil, 15 mayısla bir Alman resmi treninin Venediğe gelmesinin bir Hit- ler - Mussolini buluşaması projesi ile hiç bir alâkası bulunmadığını bildir- mekte ve Hitler - Mussolini görüşmesi bahsinde hiç bir tarihin tespit olun- madığını ilâve eylemektedir. Kaymakamlar rasında tayinler Ankara 14 (Telefon) — Bozcaada kaymakamlığına Ünye kaymakamı 'B. Salâhaddin, Ünye kaymâkamir ğına Babaeski kaymakamı B. Salâ- haddin, Babaeski kaymakamlığına Bozcaada kaymakamı B. Halid, De- mirköy kaymakalığına B. Nihad, Da- day kaş Demirköy kay- makamı B. Sırm Karaburun kayma- Ke Bergama kaymakamı B. Kâmil, Saimbeğliye Hekimhandan B. Hüsnü Marmâris kaymakamlığına Bor. nuva nahiye müdürü B. Said, Eğridir kaymakamlığına Ankara vilâyeti ma- iyet memuru B. Avni, Sungurlu kayma- kamlığına Sürmeneden B. Receb, Sür- mene kaymakamlığına Alçureden B. Cahid tayin edilmişlerdir. Türk - Alinnii ÜZERE ticazet münasebatı Ankara 14 (A.A) — Almanyadan yeni avdet eden Alman büyük elçisi von Keller bügün ekonomi bakanı Celâl Bayar tarafından kabul edilmiş- tir, Türk - Alman ticari münasebetle» rinin dostane bir muhavereye zemin teşkil ettiği ve iki memleket arasın- daki müzakeratın 3 e Ber- I Küçük prensesin kadife eteği Taç giyme resmine aid hoş bir fıkra Londra 14 (A.A.) — Küçük prenses Margaret - Ros'un beyaz elbisesine ilâve edilen kırmızı kadife etek hak- kında eğlenceli bir hikâye nakledil. mektedir; Ne «Kızcağız, büyük hemşiresi Eliza- beth'in halkın ve Lordiar kamarası azasının karşısına büyük bir kadın gibi etekli bir esvabla çıkacağını öğ- renince aynı cemileden İstifade €de- mediği için ağlamağa başlamıştır. Hadiseden haberdar olan dadısı, herkesin sevinç içinde bulunduğu bir günde küçük prensesin müteessir ol- duğunu istemediğinden kızcağızın arzusunun yerine getirilmesini terzi- lere emretmiştir. Bir adam metresini yaraladı Evvelki gece Galatada bir yaralama vakası olmuştur. Şeftali sokağında 32 numarada oturan Fatmanın, Muzaf- fer isminde genç bir metresi vardır. Fatma ile Muzaffer, kıskançlık yü- zünden sık sık yekdiğerlerile kavga et- mekte, bu kavgayı ekseriya tokat yunı- ruğa kadar ilerletmektedirler. Evvelki gece gene ayni sebeple başlı- yan kavga büyümüş, bir aralık Mus zafer taşıdığı bıçağı çekerek Fatmayı birkaç yerinden yaralamıştır. Hâdise- yi haber alan zabıta memurları Mu- zafferi yakalamışlar, Fatmayı da has- Romanyanın istiklâl bayramı tarafından kral Karola tebrik telgrafı çekilmiş, kral Karol tarafından da mukabele edilmiştir, İstanbul ve İzmir belediyelerinin getirecekleri otobüsler Ankara 14 (Telefon) — İstanbul ve İzmir belediyelerinin getirecekleri oto- ellerin. gölertik zesinloden sak bü: tırılmıstıı Bunun 11 EE Gazkğe Ingiliz imparatorluk konferansı lik toplantı yapıldı, B. Baldwin reis seçildi Londra 14 (A.A) — İmparatorluk konferansı saat 10 da Saint - James sarayında açılmıştır. Başveki! Baldwin ittifakla rels Intihab edilmiştir. Açılış nutkunda Başvekil, ezcümle demiştir ki: «Geçen mühim seneler zarfında teş- riki mesai prensipi bizim için daimi bir prensip halinde kalmıştır. Fakat bu prensipin serbestçe tatbiki isteniliyor- sa, bu sisteme inanan milletlerin prensipin dayandığı temelleri takvi- ye etmeleri lâzımdır. Vazifemiz, bu ara- lık mefküremizi muhafaza etmek lâ- #mgeldiğine İnanmaklır.> Muhtelif dominyon reislerinin nut- kundan sonra Herizog, Başvekil ta- Tafından söylenen tutkun sarahatini takdir ettiğini söylemiş ve teşriki me- sai meselesinde konferansta herkesin bu prensipi tasvib ettiğini ve bizzat kendisinin de bu hususta hiç bir iti- razı olmadığını ilâve eylemiştir. Konferansta görüşülecek işler Londra 14 (A.A) — Gazetelerin müttefikan bildirdiklerine göre im- paratorluk konferansı bilhassa, Ame- rika ile Fransa tarafından İstenilen gümrük manlalarının kaldırılması me- selesinde beynelmilel vaziyet icab et- tirdiği takdirde İngiltere ittihadı ca- mlalarının süratle harekete geçiril- melerini teminen bir porğram tan- zimi işile meşgul olacaktır. Bundan başka imparatorluğun a5- keri kuvveti, dış siyaseti vesaire hak- kında da görüşmeler olkcaktır. Uzak şark için filo Londra 14 (A.A.) — Newe Chronlele, imparatorluk konferarsının oOUzak Şark için bir imparatorluk filosu ih- dası projesini müzakere edeceğini ve bu filonun 70 milyon İngiliz Hrasına baliğ olacağını bildirmektedir. Bu filo Afrikadan Büyük Okyanosa giden yollara nezaret elmeğe memur olacaktır. Bu filo, Akdeniz filosu kadar kuv- velli olacaktır. 15 zırihlı, 2 kruvazör filosu, 2 torpito filotilâsı. Çifçilerin devlete borçları 15 senede 15 müsavi taksite bağlanıyor Ankara 14 — Hükümet börçlu çif. İ gilerin borçlarını on beş teksitte öde- | meleri için Meclise bir kanun lâyihâsı vermiştir. Bu lâyihaya güre 1337 - 1941 sene- lerinde İktisat, Ziraat ve Maliye vekâ- letlerine konulan tahsisattan istilâ görenlere çifçilere nakden verilen pa- ralardan ve aynen dağıtılan tohum- Tuk, ziraat aletleri ve çift hayvanları bedellerinden devlet alacakları faiz- siz olarak on beş senede on beş mü- savi taksite bağlanıyor. Birinci taksit 1 teşrinievvel 1937 tarihinde tahsil edilecektir. Temizlenecek halılar Zabıta açıkgöz hırsızları yakaladı Beyazıdda dişçilik eden bay Baha, evinde bulunan ve oldukça kıymetli olan 3 halıyı yıkamak ve temizlemek üzere Cemal isminde birine vermiş- tir, Cemal, bu kıymetli halıları çarşı ya getirmiş, ve İçbedestende halıcılık eden bir museviye satmıştır. Cemal, paraları cebine yerleştirdik» ten sonra zaten mutadı olduğu üzere kendini esrar ve herolne vermiş, bir- kaç gün içinde paraları temizlemiştir. B. Bahanın ihbarı üzerine polis memurları sıkı bir takip neticesinde nihayet Cemali yakalamışlar ve vazis yeti de yazdığımız şekilde tesbit et- mişlerdir. Halılar, halıcıdan müsadere edile- Şe EE PM EEE. | | İ | Suriye hükümeti, petrol mukavelesini feshetmeğe mecbur oldu Gazetemizde çıkan mektup halk arasında büyük akisler yaptı Geçenlerde , Suriye (o vatanllerinin harb levazımı mukabilinde Suriye petrollarını Irak petrol kumpanyası- Da yirmi sene müddetle satmak iste- diklerini bildiren Arabca bir mektub almış, hem bu mektubu, hem de Su- riye hükümeti ile Irak petrol kun- panyası arasında yapılan iptidai mu- kavelenin Suretini gazetemizde neş- retmiştik, O zamana kadar gizli tutulan bu işin gazetemiz tarafından açığa vu- Tulması ve bu suretle Sutiye vatan!- leri tarafndan çevrilmek İstenen 'manevramın şuyuu Suriyede vatâni- ler aleyhine yeniden gürültüler çık- masınâ sebeb olmuş, Suriyenin yegâ- ne hayat menbaı olan petrolun işlet- me sahalarının yok pahasına salıl- mak istenmesi halk tabakaları üzerin- de büyük bir asabiyet uyandırmıştır. Haber aldığımıza göre hükümet Suriye petrollarını satmak için kum- panya ile hazırladığı iptidal mukave- leyi feshetiniş ve petröllerin satılma- sından şimdilik vazgeçtiğini bildir- miştir. Bu husustan bahseden Fethularap gazetesi şunları yazmaktadır: «<Petrollerimiiz başkalarının sâade- tini temin edecekse toprak altında kalsın. Cebeli Düruz isyanındatı önce ortaya atılmış olan petrol işi isyan dolayısile bir müddet unutulmuş, eko- nomik mesele görüşülmez olmuştu. Suriye mahfilleri müşterek bir şekil de gene petrol meselesini nazarı iti- bare almağa başlamışlardır. . Bunun üzerine mukavelenin biz müddet da- ha tehir edildiği haber alınmıştır. Pet- rol işletmek istiyen yerli şirketler hü- kümete mütemadiyen -müracaat et- meketdirler.» Neşriyatımızın Suriye arabları he- sabına böyle hayırlı bir şekilde neti: celenmesinden duyduğumuz msmnu- niyeti burada kaydediyoruz. Hindenburg balonuna yerden ateş mi edilmiş? Balonda bomba bulunduğu hakkında da bir rivayetten bahsediliyor New York 14 (A.A.) — Alman ajan- #1 bildiriyor: Newjersey polisi Iinden- burg bâlonu felâketi hakkındaki tah- kikatla alâkadar Olarak son yıllar içinde Lakehurst civarında tayyarelere bir kaç defa ateş açılmış olduğunu bildirmiştir. Maruf Atlantik tayyarecilerinden B. Clarence Chamberlain de son za- manlarda iki tayyareye karşı sulikasd yapıldığını söylemiştir. Bunun ikin- cisi 2 mayısta olmuştur. Bu tayyare- lerden biri benzin borusu kurşun Ja delinmiş olduğu halde Bendix'e ve öbürü de kanadlarından birine kur- Şun isabet etmiş olduğu halde Cliftona gelmiştir. Bendix, Lakehurstten altmış mil ve Cliftondan 42 mil mesafededir. Gene haber verildiğine göre, 1930 da Los Anjelos balonu henüz hizemette iken, bu balon üzerine de ateş edil mişti. 1930, 1932 ve 1933 de Zwe 27 balo- nuna da âteş edilmiştir. Hava servisi makamları, tayyareci- leri, mütehevvir olan ahalinin üczeri- ne aleş etmemelerini istiyorlarsa New- jersey üzerinden uçmamaya (davet eden müteaddid ihtar ve telefon ih- barları almıştır. Bomba enkazı bulunmuş New York 14 — Gazelelerin temi- natına göre Hindenburg balonu faci- asının sebeblerini araştırmağa memur edilen mütehassıslar, balonun felâ- ketine sebebiyet vermiş olan bombalar enkazını bulmuştur. Bu haber, henüz resmen teyid edilmemiştir. Tahkik komisyonu azasından biri ne diyor? Takehurst 14 (A.A) — Ticaret ba- kanlığı tarafından Hindenburg balo- nu kazasının sebeblerini tedkik için teşkil edilmiş olan tahkikat komisyo- nunun üç azasından biri olan kumans dan Schröbderi şu beyanatta bulun- muştur. «Felâkete hiç şüphesiz bir fena İniş manevrası sebeb olmuştur.» Balonun kumandanı iyileşiyor Nets York 14 (A.A:) — Kumandan 'Preuss'yi tedavi eden doktorlar teh- Mikenin atlamış olduğunu bildirmişe lerdir, Bu sabahki cerh | Büyük uçuşlar Köfteci Ahmed, araya giren küfeci Hasanı bıçakladı Sirkecide Demirkapı civarında köf- tecilik yapan Ahmedin küfeci Mus- tafadan köfte parası olarak bir kaç kuruş alacağı varmış, Bu sabah saat sekiz sıralarmda Mustafa Sirkecide dolaşırken köfteci Ahmed kendisini yakalıyarak parasını istemiş, Musta- fa vermemiş ve bu yüzden kavgaya tutuşmuşlardır. O sırada orada dola» şan Mustafanın arkadaşlarından kü- feci Hasan araya girerek kavgacıları ayırmak istemiştir. Köfteci Ahmed bu müdahaleden büsbütün hiddetle- nerek bıçağını çekmiş ve Hasanı ba- şindan, omuzundan ve göğsünden ağır yaralamıştır. Vakaya zabıta el müteakıb kaçmıştır. Zabıta kendisini arıyor, Yugoslavyanın Ankara Viyanaya tayin edildi Belgrad 14 (A.A) — Yugoslavya- nın Ankara orta elçisi B. Branko La» İki Amerikalı tayyareci Amerikaya dönüyor Londra 14 (AA.) — Öğrenildiğine göre, dün Amerikaya mütevcecihen bavslanmış olan Amerika tayyereci- lerinden Merril ile Lombie, Londra sinema müesselerinden bazıları ile â- ralarında çıkan ihtilâf dolayısile taç giyme merasimina eid filimleri Ame- New - York 14 (A.A.) — Tayyareci Merrill'den bir telsiz alınmıştır. Bun- da, şöyle denilmektedir; «Saat 4,16 da İrlanda sahillerinin garbinde 800 ki- lometre mesafede bulunuyoruz. Het şey yolundadır. Hariciye Vekili bugün gidiyor Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, bugün öğleden sonra Romanya yapurile Köstenceye hareket edecek- tir, B. Tevfik Rüştü Aras Bükreşte bir iki gün kalarak Romanya başvekili ve hariciye nazırile görüştükten sonra Ceneyreye giderek Milletler Cemiye- .ti konseyinin içtimaında bulunacak», nm O ŞEN