15 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Mayıs 1937 Kömür mıntaka- sında tedkikler Yeni tesisat için 2 milyon lira sarfedilecek İktisad vekâleti deniz ve hava müs- teşarı .bay Sadullah Güney muhtelif deniz müesseselerindeki tetkiklerine devam ediyor. Müsteşar dün de deniz ticaret müdürlüğünde meşgul-olmuş- tur, Bay Sadullahın limanın kömür ımıntakasında yapacağı tetkiklere bu- gün “başlaması muhtemeldir, İngiliz mühendisleri kömür mınta- kası için evvelki projeye ilâveten Lon- dradan iki proje dahagöndermişler- dir, Bu projeler üzerinde yapılacak etüdleri müteakip esas proje hazırlar nacaktır, Bütün-bu işler altı-ay süre“ cek ve bu müddetin hitamında.kömür mıntakasında inşaata başlanacaktar. Projenin tatbiki için İngiliz :mühen- dislerinden mürekkep bir heyet Lon- dradan şehrimize gelecektir, Kömür mıntakasına uzun ve büyük bir bina yapılacaktır. Son sistem vinç- lerin herbiri saatte 300 ton kömür. mil, tahliye edebileceklerdir. Kömür mıntakasında depoların ön kısmına 600 metre rıhtım yapılacaktır. Yeni inşaat denizin dibine de teşmil edile- cek vederinlik 28 “metre “olacaktır. Buraya beton kazıklar kakılacaktır, Altı aysonra başlıyacak olan İnşa- at ancak bir buçuk senede ikmal edi- lecek ve kömür mıntakasına 2,900,000 lira sarfedilecektir. Adliye memurları arasında yeni tayinler Adliye memurları arasında yapılan yeni terfi ve tayin listesi âll tasdikten çıkmıştır. İstanbul adliye memurları arasında terfi edenlerle diğer vilâyet- lerden İstanbul kadrosuna nakledilen, hâkim ve müddelumumi muavinleri nin listesi dün İstanbul müddelumu» miliğine tebliğ edilmiştir. Bunlar arasında İstanbul sulh hâ- kimlerinden Ahmel Refik, İslanbul mahkeme âzasından Abdurrahman Fahri, sulh hâkimi Hasan Tahsin, İs- tanbul müddetumumi muavinlerin- den İhsan ve Necati, Osman Orhan, yerlerinde bir derece terfi etmişler İstanbul müddelumumi muavinlerin- den Halil Kâmil terfien İstanbul sulh hâkimiliğine, baş müddelumumilik muavinlerinden Ahmed Nureğdin ter- fien İstanbul müddetumumi » liğine, Urfa müddelumumisi san Sami terflen İstanbul ağır ceza âza- lığına, Ankara müddelumumi mua, vinlerinden Rifat terfien İstanbul müddelumumi o muavinliğine, Üskü- dar İdetumumi muavini terfien Ödemiş müddelumumi mua Adana müddetumumi mua» Üsküdar müddelumumi muavinliğine, İstanbul müddelumumi muavini Ahmed Lâtif terfien İstanbul âza mugvinliğine tayin olunmuşlar. dır. Liman âğletme müdürü yarın Trabzona gidiyor Liman işletmesi müdürünün riya» setindeki heyet Trabzon - seyahatini rnki pazar günü yapacaklır. He- t'Trabzon limanında iptidai tedkik- lerde bulunacaktır. Şehrimizde bülu- nan Trabzon liman şirketi reisi de ayni vapurla trabzona gidecektir. Bu tedkiklerden sonra liman 'işlet- me İdaresi mühendislerinden mürek- kep'bir heyet daha Trabzona giderek limanın tesisatlandırılmasi üzerinde çalışacaklardır. Mühendisler bir pro je hazırlayacaklardır, AKŞAM Sahife 3 | Çabuk yakalandı | Üsküdar hapisha- nesinden bir kaç- ma vakası oldu sene hapse mahküm olarak Üsküdar hapishanesinde bulunan Safranbe- Julu Emin adında 'bir' hapishanede kumar oynadığı için ceza olarak sit kattaki zindana “konulmuştur. Emin evvelki akşam saat sekiz buçuk sıra- larında yalnız başına bulunduğu zin- man ve Mehmed adlarındaki Iki jan- dorma da derhal duvardan atlıyarak kaçmakta olan Eminin arksından koş- mağa başlamışlar ve durmasını ihtar etmişlerdir. Emin, jandarmaların ö- nünden kaçamıyacağını anlayınca bir az-koşduktan sonra durup teslim ol da tahkikata devam ediliyor, Meyva hâli Yeni pavyon için münakasa açılıyor Bugünkü meyva hâli yanmda yapi lacak yeni sebze hâli pavyonu için 48;350 lira keşif bedelile bir müna- kasa açılmıştır. Yeni bin« 29 haziran- da ihale edilecek ve hemen inşaata başlanacaktır. İnşaat, nhlayet iki ay içinde tamamlanacaktır, Böleâiye kış sebzesinin yeni pav- yonda satılmasının teminini istiyor, Ye- ni pavyon yapıldıktan sonra şimdiki ahşap hâl barâkası yıktırılacaktır. Bir mektep müdürü sahtekârlık suçu ile mahkemeye verildi Sahtekârlık suçundan maznun Yo- sef Haçopulas adında bir adam dün adliyeye teslim edilmiştir. İddiaya na- zaran bu adam Karagümrük tivarın- da Rum muhtelit ilk mektebinde mü- dür bulunduğu sırada mektebin son sınıfını bitirmiyen bazı talebelerin reğ- mi gefterdeki kayıdlarını tahrif ede- rek mektebi bitirmişler gibi göster- mek suretile sahte diploma, veriniştir. Dün birinci sorgu hâkimi tarafın- dan sorgusu yapıldıktan sonca Yösef hakkında tevkif kararı verilerek ken- disi tevkifhaneye gönderilmiş ve €v- rakı ağır ceza mahkemesine verilmek Üzere müddelumumiliğe iade edil miştir. Pazartesi günü400 seyyah gelecek General von Staüben vapurile önü- müzdeki pazartesi günü muhtelif mil. letlere mensup 400 seyyah gelecektir. Emniyeti suiistimal dâvası Bir adamın zimmetine 23 bin lira geçirdiği Dün birinci ceza mahkemesinde bir aid saat bedeli olan "23 bin Tirayı sıi- istimal etmiştir. Bunun “üzerine İs- tanbulda bulunan ZafermasyonSuls bürosu da adliyeye müracaatla Man- del aleyhine suiistimal davası #çmış- tır. Dün sabah birinci ceza mahkeme- sinde bu davaya başlanmıştır. Davacı wekili hâdiseyi anlatmış, suçlu Man- del kendisine isnad olunan suçla alâ- Maslahatgüzarı B. Boş mahkemeye çağırılmıştır. Bu şahid evvelce mah- keme tarafından celbname'ile çağını. mış değildir. Kendisini davacı büro- nun vekili şahsen davet ederek mâh- kemeye getirmiştir. 'M. Boş şahitlik için mahkemeye çar fırlıp hüviyeti tesbit sedilince “ken- disinin İsviçre maslahstgüâzarı oldu- sup bu gibi zevalın ancak “Hariciye vekâletine müracaat edilerek o vasıta, ile malümatlarına müracaat olunması lâzım gelmekiedir, Bunun için mah- kemede B. Boşun kanuni yollarla ma» lümatına müracaat edilerek .netice- ninmahkemeye bildirilmesi için Hari- ciye vekâletine tezkere yazılmasına karar vermiş ve muhakemeyi başka güne bırakmıştır. Ondülâsyon Berberler bugünden iti- baren imtihan edilecekler Berberlain kullandıkları ondülâş, yon makineleri hakkında tatbik edi- len talimatname üzerine ondülâsyon makinelerinin musyenesine devam e- diliyor, "Talimatname, havagazı ve buhar la işleyen ondülâsyon makinelerinin kullanılmasını yasak ettiğinden tesa- düf'edildikçe bunların kullanilma- ması sahiplerine bildirilecektir. Şeraite muvafık olan makineler “damgalan- maktadır. 1 hazirandan sonra damgalanma- mış makine kullananlar ceza görecek- lerdir. Ayni zamanda. bugünden itiba- ren ondülâsyon makinesi kullanan berberler imtihan edilecekler ve ken- dilerine birer ehliyetname verilecek- tir. Ehliyetnameyi alamıyan berber- lerin 1 hazirandan itibaren ondülâs- yon makinelefi kullanmaları yasak edilecektir, Üniversitede'yabancı dil imtihanı Üniversitede yabancı dillerden yapı” lan imtihanların tahriri kısmı-bittiği için dünden itibaren İmtihanların şi- fahi kısmına başlanmıştır. Yâbencı'dil imtihanlarından sonra esil üniversite derslerinin imtihanla» rına başlanacaktır, | Istanbul limanı Yenikapıda yapıl- masından vazge- Dün bir gazete İstanbul liman nın Yenikapıda yapılmasından vaz | geçildiğini alâkadarlara atfen yazıyor- .du. Bu haber doğru değildir. Bu iş- Jefle şehrimizde alâkadar iman iş- pıda yapılmasında, şehrin güzelliği | bakımından israr etmekie ve ayni za- manda bu işin 30 milyon liraya değil “çök idaha aza meydana geleceğine ka- ni bulunmaktadır. Sahte damga vuranlar Geçen yıllar içinde “piyasada bazı kimselerin yerli masilara ecnehiwe ba- zan'de ecnebi meliara yerli smga- Jarıvurarak satmak suretile halkı kan“ dırdıkları haber alınmış, sıkı takibat kik ediyor. Gemi ankazı Vapurlara dikkat etmeleri bildirildi Bulgaristan sahillerinde bazı ge- miler sabih bir cisme tesadüf etmek- te ve dolayısile dikkatli harekete mec bur olmaktadırlarDün'de İngiliz ban- dıvalı Pegasos vapuru Romanyaya gi- derken ayni cismin boğazlara doğru seyretmekte olduğunu görmüş ve de- Diz ticaret müdürlüğünü keyfiyetten haher etmiştir. Bunun üzerine mü- dürlük merakibe dikkatli olmalarmı tamim etmiştir, Sik sik görülmekte olan bu sabih cismin ahşap bir gemi enkazı oldu- ğu tahmin ediliyor, Tavciları yakalamışlar “Emniyet direktörlüğünden: 13/5/937 gün ve 6669 sayılı gazetenizin üçüncü sahifesi dördüncü sütununda “polis mektebi talebesinden Yiulasin ile Hü- seyine Taycı Roza ve arkadaşları ta- rafından muşamba.'bir ceketi deri di- ye 20 küsür liraya satılmak suretile dolandırılmış olduklarına dair görü- len 'yazı doğru değildir. Bu adamlar salmak istediklerinden dolayı her üçü de meşhuden yakalanıp meşhut cü- Köy mekteplerinin imtihanları bit- tiğinden bugünden itibaren köy wek- tepleri faaliyetlerini kapatacaklardır. — — — SOHBET: Kari olmak sanati Hiç şüphesiz ki sanat seseri sanat- Kârın elinden çıktığı ozaman bitmiş sayılmaz: Okuyucusunu, dinleyicisini, seyredicisini bulması lâzımdır. Yazı- ır yazılmaz yırtılıp atılmış bir Şiir, bir hikâye - harikulâde bir şey oldu- ğunu hayal etsek bile- tam bir sanat bir adamın şu veya bu şekillerle his- #erini, intibalarını tesbit etmesi de- “Zil, © hislerden, imtibalardan «haber vermesidir. Zaten barı bediiyatçlar sanat eserini: «Bizde bedii heyecanı uyandıran eserdir» diye tarif etmezler mi? Demek ki'birssanat eseri, ancak “adında ittifak edilip vasıfları iyice ta- yin edilemiyen o heyecanı uyandırdı- ğı zaman tamam olmuş demektir. Fakat sanat eseri bir dela değil, hadsiz, hesapsız defn tamam olur. Kendine ne kadar okuyucu, dinleyi- ci, seyirci bulursa o kadar. Onun baş- aca sasıllarından biri istihlâk edile da katar; onun uyandırmak isteği- Zinden büsbütün başka bir heyecan duyabilir. Bazı sanatkârlar buna ta- hammül edemiyor, 'karilerinin telle- ri iyi gerilmiş, fakat-esere kendiliğin- den hiç bir ses katmıyan bir musiki aletinden başka bir şey olmamasını istiyorlar, «Ben ne veriyorsam onunla iktifa edin, başka bir şey 'bekleme- yin... Yahut ki benim eserimle meşgul olmayın» diyorlar. Halbuki karlin böy- le «passilr kalmlasına, yani sadece tesire tabi olup kendiliğinden bir şey katmamasına imkân yoktur. Çünkü dikkati asgariye indiği anlarda bile yani gayesi olan bedii heyecanı uyan- dırmasında onun da - tâli deolsa- bir vazifesi vardır, © da 'bir'sanatkârdır. Karilerin çoğu kendilerinin birer sanatkâr olduğunu bilmez, kabul et- mez, yahut unutur, Çünkü sanatkâr olmak, bir bakımdan, ağır bir yüktür; şiddetli bir dikkat ister, Kendini bıra- mıuda veya uyumak istediğimiz za- man elimize alacağımız bir şey değil dir. Onunla meşgul olmak bir iş'tir. “Bunun içindir ki sadece vakit ye girtmek, keyiflendirmek için yazılan (Devamı 9 uncu sahifede) Nurullah Ataç MA RİP PA Tİ