15 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Fenerbahçenin İzmir in Sarı lâcivertlilerin bu maçları Fenerbahçeliler bugün İzmirin Do- ğansporu ile yarın Üçokla karşılaşa- caklardır. Bu maçlar hiç şüphe yok ki Fenerbahçeliler için en mühim iki karşılaşmadır. Sarılâciverdiiler bir devrelik maçlarını hiç mağlühiyetsiz ve berabersiz ancak bir tek gol yiye- rek bitirdikten sonra dörtler turnuva- onda Beşiktaşa mağ'üb ve Gâlatasaray-| | la berabere kalmışlardı. Bağı kimseler bu mağlübiyellerin takımın fazla an- trenman ve maç yapmaktan müte- veliid bıkkınlık ve yorgunluktan ol- duğunu ileri sürdüler, Bu fikir bir dereceye kadar makul görülürse de biz bunun tesiri olduğunu kabul ede- miyeceğiz. Esasen bize futbolde istikrar yok- tur. Bir gün-evvel bir klas oyunu oy- nıyan takım bir gün sonra o sahada tanınmıyacak, acaba dünkü takım bu *akım Pu idi diye insanda bir şüphe uyandıracak hale geliyor. Bir sezonu aynı tempo ve muvaf- fakıyosle idame ettirerek hiç bir takım çıkaramıyoruz. -Sarılâciverdliler an- cak bir tek gol yiyerek bitirdikleri bir devrelik maçlardan sonra «ne olsa ye- neriz» kafasile çıktıkları oyunlarda muvaflakıyetsizliğe uğramışlardır. Bu muvaffakıyetsizlikler tabii oyuncula- rın moralini bozmuş bu defa her ma- ça aman yenileceğiz düşüncesile çık- mışlar bu asab bozuklığile tabil aynı muvaffakıyetsizlikler devam etmeğe başlamıştır. Moralın düzelmesi için çalışmaktan ziyade oyunculara -cm- niyet gelmek için bir iki güzel oyun çıkarmak ve farklı galibiyeller selde etmek iâzamdı. Mihi kümenin ilk haftasında Beşik- taşa yenilince artık Fenerbahçe taraf- darları büsbütün ümitsizliğe düştü- ler. Ankarada Ankaragücünü ve Genç- lerbirliğini yenmeleri bu moral bo- zukluğunu düzeltmek için kâfi gel- medi, İstanbulda Üçoku ancak bir gol ile yendiler, Gençlerbirliğini bir şans eseri olarak kazandılar, Geçen haftaki İzmir Doğansporu- na çıkar”'ıkları oyun bir dereceye ka- dar Fen bahçe tarafdarlarına ümid verdi. Bu oyun tatmin edebilecek bir oyundu.'€ - 0 galebeden sonra İzmir- deki karşi “malar Fenerbahçe takımı için aynı 7 manda bir ölçü'olacaktır. Birinci ka: aşma bugün Doğanspor- Ja olacağına göre bu ıneç netice vere- bilir? Bunu'şura 1 tedkik edelim. İki takımın vaziyeti Bazı kimseler İstuwbulda sakatla- narak bu-hafta “oynumak ihtima- N olmıyan Hakkı ve Fethinin yoklu- ğunu Fenerbahçe için bir “avantaj olarak “-kaydediyorlar, Bunu “Kabul edebiliriz. Çünkü Hakkı bugün Do- ğanspor hücum hattının en iş göre- cek oyuncusudur ve onun bu tâkım- ds rolünü Beşiktaş maçında gördük. Fothide-İzmir müdafaası için yeri doldurulmaz bir boşluk olarak kabul edelim. Buna mukabil Sarılâciverd- liler.de müdafaalarının “bel kemiği olan Yaşardan mahrum bulunuyor» lar. Fenerbahçe bu maça masıl bir kad- 1o İle çıkabilir? Yaşar olmadığına gö- xe müdafaaya muhakkak ki Cevadı koyacaklardır, Cevad muavin hattın- dan müdafaa hattına alınınca orada İf kim oynıyacak ?'En kuvvetli ihtimal olarak bu hatta da Fikret oynatılabi- lir, Fikretin yerine de Orhan konur. İkinci bir şekilde Esadın geriye alın- ması, onun yerinde Bülendin oynatil- masıdır. Tedafül! bir oyun oynamak düşün- cesile hareket edilirse “birinci şekil, "Atak bir oyun oynamak düşünülürse ikinci şekil yapılır. Fenerbahçe takı- minin bu her iki şekilde de pek aksa- Yacağını zannetmiyoruz. Geçen hafta İstanbulda gördüğü- müz Doğanspor ondan kuvvetli bir Şekilde çıkamıyacağına göre Fener- kazanmamasına hiçbir sebep yok Bugünün karşılaşmaları Bugün Ankarada Güneş Genç- lerbirliği ile karşılaşacaktır. Gü- neş takımı bu müsabakaya büyük ehemmiyet vermekle ve netice spor meraklıları tarafından alâka | ile beklenmektedir. Fenerbahçeliler de İzmirde Do- ğansporla oynıyacaklardır. İzmirdeki müsabakayı bütün tefsilâtile Zeki Rıza, Arikara ma- çını da Sadun Galip telefonla gâ- zetemize verecektir. rıda da kaydettiğimiz gibi bizdeki te- kımların her zaman aynı oyunu ©y- nıyamadıklarını düşünürsek bunu katiyet kaydile değil kuvvetli ihtimal olarak yazabiliriz. İkinci maç İkinci maça gelince: Fenerbahçe için ikinci maç birinci maçtan daha mühimdir. Birinci karşılaşmanın yor- gunluğu, “Üçokun “daha dinç çıkması daha iyibir netice alabileceği ihtima- lini kuvvetlendirir. Fenerbahçe birin- ci maçı iyibir şekilde kazanırsa o hız- la ikinei maçı da farklı olarak kaza- nacağını söyliyebiliriz. Bundan evvel- ki yazdığımız bir yazıda kaydettiği- miz gibi Sanlâciverdiiler İzmirden iki galibiyetle ve altı puvanla - ki normal bir şekilde aksi bir netice almalarına sebeb yoktur - dönerse Mili küme şampiyonasında emin bir vaziyette yürüyecektir. M. Kemal Emisünü Halkevi spor “çöbeöiei tertip ettiği maçlı Eminönü Halkevinden: 16/5/9837 pazar günü Evimiz Spor şubesi tara- fından 19 Mayıs Spor bayramında fi- nali yapılmak üzere şild usulü tertib edilen futbol maçlarına aşağıdaki Programa göre devam “edilecektir. Alâkadar klüplere tebliğ olunur. Bakırköy sahası: Bâkırköy - Altıok (14,30 hakem Faik Uğur), Aksaray - Yıldız (16,30 hâkem Telât). İzmirli hakem Mustafa mazeret beyan etti Galatasaray - Beşiktaş hakem ola- rak İzmirli Mustafa üzerinde muta- bık kalmışlar ve bunu İzmire bildir- mişlerdi. Son dakikada kendisinin mazeret beyan etmesi üzerine her iki takım bu maçı Şazi Tezcanın idare etmesi hususunda anlaşmışlardır. Burdur stadyomu Burdur (Akşam) — Şehrimizde ya- piacak asri stadyomun toprak tesvi- yesi müteahhidine (ihale edilmiştir. Burdur spor bölgesi başkanlığına Nuri'Ermiş, aş başkanlığına öğretmen Nuri Aykut, ajanlıklara da Rasim Yıl- dırım, Mustafa Koçay tayin edilmiş- Jerdir, Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Rebiulevvel 4 — Ruzu Hızır 10 & mask Güneş Üğie İkindi Akşam Yala 847 AMD 1,50 E 720 924 451 Va 2,59 43 120 M0? 1992109 İdarehane: Babiâli civarı Acımusluk So, Si mayıs Atatürk spor bayramı proğramı Atatürkün mill mücadeleyi 'kur- mak için Samsuna ayak bastığı gü- nün yildönümüne “tesadüf eden 19 Mayısta yapılacak spor ve gençlik bayramı için şehrimizde toplanan bir Üniversite ve yüksek okullar tale- besi ile ocak talebesi ve sporcular yek- nasak bir kıyafette, liselerle orta de- recedeki mekteblerin talebesi de maa- tif vekâletinin emrettiği şekildeki kıyafetlerle merasime iştirak edecek- lerdir. versitelilerle yüksek mektebler talebe- $i Tepebaşı Halk bahçesinde, lise kız talebesi Galatasaray lisesinde, erkek Jiselerin talebesi de Perapalas arka- sında Tozkoparanda muayyen bir yerde, ocak talebesi Beyoğlu Halke- vinde, sporcular Beyoğlu 29 uncu ilk mektebte toplanacaklardır, Fenerbahçe stadlyomundaki mera- sime iştirak edecek liselerle orta'mek- tebler Kadıköy belediye dairesi önün- deki meydanlıkta, sporcular Kadı- köy birinci orta mektebte toplanacak- lardır. Üniversite ve yüksek mekteb tale- besi önünde Şehir bandosu, Taksim stadyomuna iştirak sedecek talebenin Talebe milli marşlar söyliyerek stad- yoma gideceklerdir. Harekete tam saat 9,35.de başlanacaktır. Her iki stadyomda bâşata ilbay ve parti baş- kanı olduğu halde bir heyet sporcu- Jarı teftiş edeceklerdir. 'Teftişten sonra İstiklâl marşı söy- lenecek, stadyomdaki'direğe merasim- le Türk bayrağı çekilecek, “bundan sonra 19 Mayıs gününün tarihi kıy- meti ve sporun bir-milletin beden'ka- biliyetini yükseltmek hususundaki mühim rolü etrafında birer söylev verilecektir. Bundan sonra jimnastik hareketleri ve bunu müteakib de ge- çid resmi yapılacaktır. ne, Fenerbahçe stadındakiler de stad- daki Atatürk büstüne çelenk koya- caklardır. Bundan sonra 10 uncu yı ve sporcularmaışı söyliyerek şehrin başlıca sokaklarından gösteriş geçid- leri yapacaklardır. Öğleden sonra saat 14 de Taksim ve Fenerbahçe stadyomlarında birer futbol maçı yapılacaktır. Halk arala- rında da muhtelif oyunlar ve fimnas- İlkler yapılacaktır. O gün saat 16 de Taksim stad- yormunda spor mükâfatları dağıtıla- caktır. İki uçak saat 8 de şehrin üze- rinde dolaşacak, şehre vecizeler ata- caktır. O gün şehir baştan başa süs- lenecek, bayraklar çekilecektir. Rad- yo da bayram tezahüratına aid terti- bat almışlar, Beşiktaş jimnastik klübü başkanlığından 19 Mayıs spor bayramı günü Beşik- taş Şeref stadında Galatasaray Emek- li futbolcularile bir maç yapılacağın- dan bu maça hazırlanmak üzere aşa- gıda isimleri yazılı Emekli #utbolcu- Jarımızın eksersiz için 15 mayıs 937 cumartesi günü saat (16) da Şeref stadına gelmelerini dileriz. Osman - Refik Osman - Tevfik « Şahap * Enver Balkan - Cavit - Ba- haettin - Kemal - Canip - Muammer - Şükrü - Rüştü - Edip - Abdi - Sadri - Tahir, Tokatta Kızılayın öksüz | © çocuklara yardımı Tokat 14 (Akşam) — Kızılay kuru- ml bugün 20öksüz çocuğa elbise ve ayakkabı vermiştir. İT Saray ve BABLÂLİNİN İÇ YÜZÜ ÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Tetrika No, 881 15 Mayıs 1937 İttihadı Osmani Cemiyetinin nizamna - mesi - Tıbbiyede ilK tevkifler Fakatonun 'bu yoldaki ilkaatı fik- ri öldürmeğe kasteğenlerin işine gel“ mediği için nihayet Ekrem bey sley- hinde iftiralar tertib vedilmeğe baş- lanmıştı, Bir defa Namık Kemal be-* yin İstanbulda teşekkül eden bir fe- sad cemiyetini Midilliden idare etmek» te olduğu “leri sürüldü, Kemal beyin damadı Menemenli Rifat bey - meşrutiyette Ayan reisi « muhabere vasıtasıdır diye tevkif edil- di. Ekrem beyle Abdülhak Hâmid bey tazyik olundu. Ekrem bey Namık Kemal beyin kendisinde bulunan yüz- lerce mektubunu toprağa gömdü; ya- kasını müstantiklerin elinden kurtar- mak için bunlardan yalnız on kadari» nı verdi, Bugünlerde Kemal ve Ekrem bey- ler arasında bir gazelde kullanılmış bazı kelimelerin Türk veya Acem çşi- vesine muvafık olduğu hakkında mek- tuplarla bir mübahase cereyan eği- yordu. Kemal beyin bu bahse dair yirmi sekiz sahifelik bir mektubu Me- nemenli Rifat beyin evinde kalmıştı. Rifat beyin kardeşi Habib bey zabıta- nın her dakika eve gelerek kâğıt ko- kusu alabilmesinden endişe ettiği için bu mektubu yakamamış, bir leğen su içinde yok etmişti. Şair Hersekli Arif Hikmet bey de Namık Kemal bey ile ray ahvali hakkında eibette pek isti- fadeli bir kaynak olacaktı, Böyle mahvedilmiş, yakılmış, yere gömülerek unutulup kalmış, çürü- müş kim bilir ne kadar kıymetli evrak kitaplar vardır! Kemal bey de Ekrem beyin tevki- finden pek müteessir olmuştu. — Ekreme böyle muamele edilir mi? Ekrem karâkollara sürüklenir mi? diye ağlamış ve: — Vatana bir hizmet edemedik! Şu dünyada gördüğümüz iş namımı- gı ağzma alanların başına belâ kesil- mek oldu! demişti. (1) İhbarın aslı olmadığı anlaşilıp me- sele kapandıktan sonra Ekrem bey 'Namik Kemal beyin mektupların ai- mak üzere mabeyinci Ragıb ve Beşik- taş muhafızı Hasan paşalara bir kaç kere müracaat etti Fakat Bunlar hakipayi şahaneye takdim olundu.» Cevabından başka bir şey alamadı. (2) Bundan sonra Ekrem beyin -mülkiye- “deki dersleri ve telkinleri daha sıkı bir murakabe altına alındı. (Talimi edebiyat) evvelce mülki- ye talebesi için litoğrafya ile basılır- dı. Bunda «zülfü yare» dokunacak ba- zı tabirler ve misaller vardı. Bunların çıkarılmasını ozaman maarif nazırı olan Mustafa paşa - ne- tayicülvukuat-sahibi - Ekrem beye ih- tar etti. Ekrem bey eserinin hiç bir noktası- nı kaldırmıyacağını, lâzımsa mülki- kiye edebiyat -muallimliğinden istifa edeceğini söyledi. Nazır çantasmdan bir «tezkerei hususiye> çıkardı. 25 Nisan 1937 tarihli ve 870 numa- rah tefrikada esbak Paris büyük elçisi Münir paşanın verdiği izahata göre Ro- manya kralının mahremlerinden Mar- geriti İstanbula gönderdiğini, Margeri- tin Romanyanın Bulgarlar ve Yunanlılar aleyhine bir itilâf akdi emelini sadrazam Halil Rifat paşaya gizlice açtığını, fakat paşanın işi bir neticeye isal edecek bir teşebbüste bulunmadığını yazmıştık. Ha- hil Rifat paşanın torunu -B. Fuad Sima- viden aldığım mektupta (Münir paşa bu bususta yanlış bir iz üzerinde yürü- yor sanıyorum;) denildikten sonra hu- Yâsa ederek naklettiğim şu izahat verili- yor: Romanya bir itilâf teklifinde bulun- saydı bunu bittabi İstanbuldaki elçisi g vesatetile yapardı. Romanya o tarihte Avusturyanın müttefiki idi. Bulgar pren- si Ferdinand da âdeta | Avusturyanın himayesi altında gibi idi. Avusturya ise Sırplara karşı daima Bulgarlara müza- heret ederdi. Ben bu Apostol Margeriti pek iyi ta- Büyük babam Manastırda vali iken Margerite gösterdiği müzaheretten do- layı Romanya kralı:kendisini #i yüksek nişan ile taltif etmişti. Sadrazam olduğu vakit te emsali görülmemiş derecede kıymetli ,pırlantalarla müzeyyen o bir «Etoile de Roumanie> nişanını mahı sen Berlinde imal etörerek kendisir göndermişti, İhtiyar Margerit İstanbula her gelişin- de bize uğrar ve İstanbulda oturan oğlu da haftada bir kaç defa evimizde görü- Türdü. Bundan anlaşılır ki Apostol Margerit bir itilâf akdine memuren nezdine gizlice gelmiş değildi. Esasen Romanyanın bizimle o vakit bir ittifak akdine yanaşmak istemediğini uzun müd- det Bükreşte elçilik eden Kâzım bey de bana bir kaç defn söylemişti. 19T1 senesi nihayetinde Trablus mu- harebesi esnasında Avusturya Balkan- lar hakkında bizimle bir itilâf akdine te- mayül etmişti. -Son derecede mahrem cereyan eden müzakerelerin muhaberesi- ni ben Elçi ile benden baş- ka hiç birferd buna vâkıf değildi. Bu fwsatın o vakit neden kaybedildiğine hâlâ hayretteyim. Buna mukabil Rusya Balkan ittifakını vücude getirdi.) B. Fuad Simaviye'bu ittifak meselesi- ne ve mektubunda Makedonya sur ihtilâflarile komiteciliğe dair verdiği iza- hattan dolayı teşekkürler ederim, Romanya ile Osmanlı devleti arasın- da ittifak müzakereleri safhalarını ve kralın Babillice sır tutulmamasından elçi Kâzım beye şikâyetlerini evvelce yazmış” tum. İttifak müzakerelerinin elçiler hari- cinde idare edildiğinin emsali yok 'değil- dir. Nitekim Umumi harpte Bulgaristan ile aramızda itilâf için cereyan eden mü- zakereleri de iş vesilesile İstanbula gön- derilen Naom Tüfekçiyef idare etmişti. Romanya kralının da Halil Rifat .pa- Şanın Manastırdan kadim n olduğu anlaşılan Apostol Margeriti bu yolda hususi bir teşebbüste bulunmağa ve itti- faka zemin hazırlamağa memur etmiş ol- ması müstebad görülemez kanaatindeyim. 1875 numaralı tefrikada Eğribozlu olan mabeyinci Ragıb paşa için zühulen Giridli denilmişti. Düzeltir ve itizar ede- ai (Arkası var) (1) Ali Ekrem: Recai zade Mahmud Ekrem, (2) Şehremaneti mektupçusu | Nâzim beyden de Kemâl beyin mektupları müs sadere edilmiş, Nâzım beyin müracaati» ne ayni veçhile cevap verilmişti.