21 Mayıs 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

21 Mayıs 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

İngilteredeki donan- -ma nümayişinde Kocatepe torpitomuz takdir kazanan gemiler arasında idi Portsmouth 20 (A.A.) — Bugünkü deniz geçit resmi çok parlak olmuştur. Kralı hamil olan yat geçit (o mahalline geldiği vakit anavatan filosunun amiral gemisi olan Nelson ilk işareti (o vermiş ve bütün donanma 2İ pare topla kralı selâmlamağa başlamıştır. Kral, yatın gü vertesinde amiral elbisesile duruyor ve yanında kumandanlar, birinci behriye İordu, kraliçe, hanedan azası durüyor- du. Yat, coşkun tezahürat © arasında k- lerlemiştir. Yatım arkasından kralın mi- safirlerini taşıyan amirallığın yatı gidi- yordu. Ecnebi devlet reislerinin mümes silleri geçit resmini Starthmorun Üze- rinden seyretmişlerdir. Kralın yatı İn- giliz filosunu teftiş ettikten sonra ec- nebi devletlere ait gemilerin dizili bu- Yundukları altıncı ve yedinci (hatların arasından geçmiştir. Dünyanm en bü- yük ve en güzel gemilerinin geçit res- mi bir buçuk saatten fazla sürmüştür. Kralın yatı, beşinci sıranın başında ve | Gucen Elizabet'hin yanında (o demirler- ! ken deniz tayyare filoları donanmanın * Üzerinde uçuşlar yapıyordu. Resmi ge- çitin sonu bir top atışı ile ilân edilmiş tir. Geçit resmine şeref veren gemilerden : Kocatepe... Londra 20 (A.A.) — Deniz geçit res minde kralm yatı takip eden matbuat vapurunda bulunan Röyter ajansı mu- habiri ecnebi Karp gemilerinin intizamı nı ehemmiyetle kaydetmekte ve bilhas- sa Estonya denizaltı ogemisi OKalev, Polonya destroyeri Burza, Türk destro- yeri Kocatepe, Rumen destroyeri Regi- nam, Holanda kruvazörü Cava ve İs- veç zırhlısı Droytni bilhassa methüsena ederek diyor ki: “— Bütün bu gemiler pırıl pırıl par- İryordu, Ve geçit resmine şeref veriyor- di. Bütün donanma bu gece saat 22 den geceyarısına kadar şenlikler yapmıştır. Geçit resmini seyretmek için harp li- manına gelen ziyaretçilerin o sayısı bir milyondan fazla tahmin edilmektedir. Romanyanın Siyaseti silâhlanmaktır Romanya Hariciye Nazırı beyanatında böyle söylüyor Bükreş 21 (A.A.) — Hariciye nazırı Antonesko Cenevreye hareketinden ev- vel verdiği beyanatta silâhlanmanm Romanya siyasetinin en mühim nokta. larından birisini teşkil ettiğini söyle. miş ve demiştir ki: “— Römanya hudutlarını tek başına müdafaa edebilecek bir hale gelmiş bu- lunuyor. Romanya bütün devletlerle iy Hataya seferleri münasebetler idame etmek arzusunda- dr. Antonesko Polonya Hariciye nazırı Bekin ziyareti esnasında iki memleket arasındaki ittifakın değiştirilmesine dair görüşülmediğini tekrar etmiş ve Bekin İtalya, Macaristan, veya Bulgaristana dair Romanya Üzerindehiçbir tazyikte bulunmaya teşebbüs eylememiş oldu- ğunu kaydetmiştir. vapur başlıyor Denizyollarının acenteliği kuruldu Halli günü yakınlaşmış olan Hatay Milletler Cemiyeti tara- fından kabulünü ve iki tarafça muvafık görülmesini müteakip İskenderuna li- manrmızdan ilk vapur hareket edecek- tir. Devlet Denizyolları idaresi, şimdiden İskenderun seferleri için hazırlıklara başlamıştır. İskenderunda Kadri Köksal Devlet Denizyolları Hatay acentalığma | tayin edilmiştir. İskenderunda acenta- İrk binası kurulmuş ve acentaya şeh- rimizden Türkiye Cumhuriyeti Devlet Denizyolları İskenderun acentalığı lev. hası ile Denizyolları forsunu taşıyan bayrak ve bir Türk bayrağı gönderii- miştir. Ayrıca lâzım gelen evrak da basılıp gönderilmiştir. Devlet Denizyolları idaresi Hatayın İktisaden inkişafı için İskenderuna gi- decek olan vapurlardan aynen Mersin limanına kadar olan navlunun alınması kararındadır. Ispanya isyanı (Baş tarafı 1 inside) reti kabulü ile iktifa edeceğinin muhte mel okluğu mütaleasındadır. Resmi mahafil her türlü mütalea be. yanından istinkâf “etmektedir. Fakat siyasi mahafil, gayri müsait mütalealar dermayan etmektedirler. Bu mahafii, bilhassa Milletler Cemi- yetinin İtalya ve Almanyanın da mü- messilleri bulunan Londra komitesin. den fazla biz şey yapamayacağını beyan etmektedir. Aynı mahafil, Milletler Ce miyetinin bü #esele ile uğraşmak su. retile şimdiye kadar ekle edilmiş olan netayici iblâl edebileceğini ilâve edi- yorlar. Gene bu mahafil, İspanya hükümeti- nin meseleyi bundan bir ay evved de cemiyete sevketmek tasavvurunda ol. duğunu fakat İngilterenin tavsiyesi üze- rine bundan vazgeçmiş bulunduğunu katırlatmaktadırlar. Romada lâkaydi Roma 21 (A.A.) — Siyasi mahafil, İspanya hükümetinin Cenevre müesse- | sesine vaki müracaatı tam bir lâkaydı İ ile karşılanmaktadır. Gazeteler, bu müracaattan bahis bile etmemektedir. Romada umumiyetle İspanyol mese. lesinin Londradaki ademi müdahale ko- mitesi ve yalnız bu komite tarafından müzakere edilmesi lâzım gelmekte ol- duğu mütaleası, serdedilmektedir. Ziyaret Romaya mı ? Cebelüttarık 20 (A.A.A) — İspanyol tütün kralı Marş yanında birçok İspan. yol aristekratları ve asi rical olduğu halde Sivilladan buraya gelmiştir. Bü- tün bunlar İtalyaya gidiyorlar. diğine göre bu zevat Musolihi ile gizli bir iş hakkında görüşeceklerdir. Cephelerde vaziyet Bilbao 211 (A.A.) — Resmi tebliğ: Biskaye cephesi: Tayyârelerden mü. essir bir müzaheret gören milisler, Munguia mintakasında muvaffakiyetli bir taarruz icra ederek miihim miktar- da mühimmat ele geçirmişler ve as'le- rin bu muntakadaki ileri harektini bir. denbire durdurmuşlardır. Alava cephesi: Töpçu düellosu. Burgos cephesi: İşare değer birşey HABER — Ak; “Almanyada | hürriyet partisi,, Gizli risalelerle mü- cadeleye başladı Brlin 20 (A.A.) — Berlindeki | ec- nebi gazete muhabirleri, “Alman Hür- riyet Lırkası,nın Almanyada o postaya verilmiş olan iki risalesini almışlardır. Bu risalelerden birisi, “Hürriyet fırka- sı,,nm komünist muhacirlerin eseri ol- duğu iddiasını o reddetmekte ve çelik miğferlilerin nidası olan “Almanyaya selâm,, ile nihayet bulmaktadır. İkinci risale, Almanyanın O İspanya muharebesine müdahalesini protesto et- mektedir. Başvekilimizin Londra görüşmeleri (Baş tarafı 1 incide) laşılmaktadır. Yunan ricalile görüşecek ölan Baş. vekilimiz deniz tarikile İstanbula döne“ cektir, Denizyollarımın Güneysu veya Aksu vapurlarından birisi bu cumüârtesi günü Başvekilimizi almak Üzere İstan- buldan Pireye hareket edecektir. Baş. vekilimiz dönüşte İstanbulda tevakkuf etmiyerek doğruca Ankaraya gidecek- tir. Prens Polla ziyareti Londra radyosu bildiriyor: Yugoslavya Nâibi kralisi Prens Pol, Türkiye Başvekili İsmet İnönünü ziya- ret etmiş ve kendisile görüşmüştür. ittilak haberleri Bu sabahki posta ile gelen Daily Herald gazetesi Başvekilimiz | İsmet İnönünün Londrada İngiltere Haris ciye nazırı Edenle yaptığı ikinci gö rüşmeden bahsederek şunları yazı" yor: “Türkler, İngilizlerle daha yakın bir anlaşma yapmağı İstiyorlar. Zecri ted. birlerin tatbik edildiği mralarda mus vakkaten akdedilmiş gla. “rmiieletil yardım misakı,, nın daimi yapılmasını arzu ediyorlar. Şarki Akdenizde sulhun ve statüko- nun muhafazası işinde Türkiye ve İn. gilterenin hayati surette alâkadar ol- duğunu ileri sürmektedirler. İngiltere o mıntakada en kuvvetli deniz devletidir. Türkiye ise en kuvvetli kara devletidir. Türkiye, Irak İran ve Efganistanla bir “Orta - Asya,, misakı müzakere et. mektedir. Binaenaleyh Akdenizle Hin- distan arasında bulunan bu devletlerle dostça münasebat Üzere olmak Britan. ya imparatorluğu için birinci derecede ehemmiyeti haizdir. Memleketten haberler senem er emmesi eraranamenar sararan Gönende : Doğanspor faaliyette Geçen pazar günü, Doğarspor di, birliği, kalabalık bir seyirci önünde yeni sahasında #por müsabakaları yapmıştır. Müsabakalara saat dört- te başlanmıştır. Çuval, tahammül koşuları, yüksek ve uzun -atlamala- rm galiplerine krymetli hediyeler ve. rilmiştir. Daha faaliyete bir sene önce başlıyan Doğarspor gençleri bütün teşebbüslerinde büyük mu- vaffakıyetler göstermektedirler, Gençler yakında Maviyıldırım adın- daki bir piyesi temsil edeceklerdir. Yeni ceza hâkimi Bartın müddeiumumisi Nurettin terfian Gönen ceza hâkimliğine ta- yin edilmiştir. Emir Gönen müdde- e ne gelmiş bulunmakta Japon tayyarecileri Tokyo 21 (A.A.) — “Allah rüzgârı, tayyaresi, saat 14,05 de burada kard. ya inmiştir. yoktur. Cumhuriyetçilerin tayyareleri, asile- Karin Amorcbietadaki mevzilerini böm- bardıman etmiştir, gss die di ik. 6 ali dı İnhisarlar “ZI MAYIS — 1937 bütçesinin kopardığı fırtına Mecliste münakaşalardan ve tenkitlerden kabul Büyük Millet Mezlisinde dün yeni sene bütçesinin müzakeresine İnhisarlar bütçesinin müzakeresile başlanmıştır. İnhisarlar bütçesinin müzakeresi çok münakaşalı olmuş, bir çok hatipler inhi. sarların işletme, satış ve imal tarzlarını Şiddetle tenkit etmişlerdir. İnhisarlar vekili çok defa kürsüye gelerek tenkit. Jere cevap vermek mecburiyetinde kal. Taştar. İnhisarlar bütçe kanun ( İâlihasında umum müdürlüğe bir senelik masrafları igin 7/812,260 lira tahsisat © verilmekte varidatı da 45.546.000 lira tahmin edij. mekteydi. Bütçenin heyeti tumüumiyesi üzerinde söz alan hatiplerden Ziya Gev- her mütalealarını söylemiş ve bu arada hükümetin teklifi daha noksan olduğu halde bütçe encümeninin memur fasılla- rına 200.000 lira daha ilâve (oetmesinin sebeblerini sormuştur. Buna bütçe encümeni namına Rif Ka- radeniz cevap vererek ilâvenin Jüzüumü- na kail oldklarını söylemiş ve bu suret- le tükenmiş olân stokun ziyadeleşeceği- ni anlatmıştır. Berç Türker (Afyon) evvelâ stokun yapılmasının, sonra memurların alınma- sının doğru olacağını söylemiş ve Ko- sonra bütçe edildi lonyanmn kilosunun dört yüz kuruştan satılmasını tenkit etmiştir. Ahmet İhsan Toksöz O dünyanın hiç bir yerinde bütçenin (yüzde 15 inden fazla masraf yapılmadığını, Ziya Gev- her imalât fazlalaştıkça masrafın azalae cağı yerde çoğalacağını ve daha birçok hatipler muhtelif noktaları söylemişler- dir. Buna biitçe encümeni namına Ralf Ka boyalı alkolleri tenkit etmiş, Mehmet Samer (Kütahya) fabrikalarda Jüzumun dan fazla işçi olduğunu, köylü tütünü- nün şehirlerde de satılması lâzımgeldi- Zini, masrafın inhisarın açtığı lüks dük- kânlardan ileri geldiğini söylemiş ve: “Vitrinler yapılırsa maksat temin e- dilir, bu dükkânlar kapanmalıdır. İnhi- sar idâresinin meselâ Beyoğlunun orta yerinde yarüağyara karşı müskiraf sat- ması doğru değildir., demiştir. Buna vekil inhisar istediği kadar satış mağazası açabileceği, Mehmet So- mer de açamıyacağı iddiasile cevap ver« mişlerdir. Köylü sigarası Üzerinde (daha bazı münakaşalar cereyan ettikten sonra büt şenin fasıl fasıl müzakeresine geçilmiş, bütçe kabul olunmuştur. Sovyetler harbe hazırlanıyorlar (Baş tarafı 1 incide) gençlerin terbiye işlerini de deruhte | edecektir. Londranın sağ cenah gaztelerinden Tazeli Müge TEZ Mag ae tedbirler hakkında üzün tetkik yazıları neşrederek, bunların hâkiki bir o askeri diktatörlük ifade ettiğini yazmaletadır. lar. Deyli Ekspresin Moskovadaki muha- biri, Sovyet hükümetinin, bu tedbirleri büyyük mikyasta (bir Japon - Alman komplosuna karşı aldığı şeklinde haklı gösterdiğini bildirmekte ve şöyle demck tedir: Çöktanberi uzak şark vilâyetlerinin Japonyaya karşı mukavemet için hazır. landıkları gibi, şimdi bütün Rusyada bir harp halindeymiş gibi hazırlanmış» tır. Japonyada askeri zümrenin faaliyeti Sovyet Rusyanın bu hazırlıkları yap- mak suretile ihtiyatlı bulunmakta ne kadar haklı olduğunu Japonyadan gelen haberler açığa vuruyor. Malüm olduğu Üzere Japonyada yapılan son iatihabat Militaristlerin yani Sovyet (Rusya ile harbe taraftar askeri zümrenin bir he- #imeti ile neticelenmişti, Askeri zümre nin bu hezimeti, kabul etmiyerek ikti- dar mevkiinde kalmağa çalışacağı anla" şılıyor. Bu. hususta Fransızca 1€ Temps gazetesinin Tokyo muhabiri Şunları yazıyor: General Hayaşinin yeni parlâmen- toyu, kendisine itimat reyi verilme diği takdirde feshedeceği anlaşılmak- tadır. Malümdur ki Son intihabatta Japon baş vekili ile taraftarları, ancak kırk maya lav çıkarabilmişler, muhalifleri ise a Şikâyetler temenniler : Çöpçü uğramıyan semt Edirnekapısında dükkân sahip- lerinden bir zat bize yazdığıbir mektupta şöyle dert yanmaktadır: “Buradaki büyük cad teşkil eden Hati- nerelerde saklıyacağız caddedeki dükkânlar bü yüzden çok bir vaziyette kalmaktadırlar, Bu şikâyeti belediyenin çöp iş rine bakanlar elbette dikkate alırlar. 550 den fazla sandalye kazanmışlar. dır. Hayaşinin yeni parlâmento top. landığı gün itimat reyi alamıyacağını birini kabul edeceğini zannediyorlar. dı. 1 — İstifa etmek. 2 — Diktatörlük ilân etmek. General Hayaşinin son intihabatta uğradığı muvaffakıyetsizlikten sonra iktidar mevkiinden çekilmeyi düşün- mediği anlaşılıyor. Çünkü iki gün ev- vel toplanan valiler kongresinde Baş. vekil bir nutuk söylemiş ve demiştir kis “— Diyet meclisine seçilen yeni say lavların memleketi saran bugünkü fe- na şartları anlıyacaklarını ve hükü. mete yardım ederek milf selâmeti te. min ettireceklerini sanıyorum. Aksi takdirde hükümet intihabat kanunun- da yeni bir değişiklik yapmayı düşü- necektir.,, Bundan anlaşılan nokta, Hayaşinin itirsit reyi almadığı takdirde parlâ- mentoyu feshedeceği ve cebir ve tez. Yikle kendi taraftarlarmı mebus çi. kârarak iktidar mevkiinde kalması. nâ meşru bir şekil vermek niyetinde olduğudur. Muhalif Minseito partisi» Ri ümmi gazeteler şöyle yazmakta “Biz Hayaşi kabinesinin © efkârr ü- mMumiyenin nefretini kazandığını gö. rilyoruz, Halkı büyük bir endişe kap. lamıştır. Memleket harici tehditlere maruzdur. Halk kütlelerinin bu kabi. meyi atacağı muhakkaktır... gm Çocuk .. müsabakamız Ikinci kısım 23 mayısta yapılıyor Gazetemizin tertip etmiş olduğu gü zel ve gürbüz çocuk müsabakasının üç —n üç yaşındakiler arasmda © seçimi evvelce yapılmıştı. 3 Yaşından küçükler müsabakası" 23 mayıs pazar günü yapılması: takarrüf etmiş olduğundan müsabakamıza işti rak etmiş olanların o gün, sabah saat of da Eminönü halkevi salonuna gelmeleri lâzımdır, Üç ve daha küçük yaştakiler" seçimi de büyüklerinki şeklinde yapıl#” sak Ve birinciliği, ikinciliği, üçüncülüğü kazanan yavrulara evvelce vaadetmiş © duğumuz ikramiyeler verilecektir. iğ