20 Haziran 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

20 Haziran 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

B —— HABER — 'Akşam postası Beşiktaş yangını (Baş tarafı 1 incide) €v tamamen, 21 €ev kısmen — yanmış ve bir kadın paraya tamaarı yanarak kömtür olmuştur. Beş - altı yüz kişi açıkta kalmıştır. tfaiyenin haberi İtfaiye bu sabah saat 6 da matbaamı- za telefonla aynen şu haberi verdi: "Bu gece saat 2,49 da ihbar — edilen Beşiktaş 'Türk Ali mahallesinden çıkan yangına Beyoğlu itfalye grupu saat 2,50 de hareket etmiştir ; İtfaiye vaka mahalline geldiği esnada dört hanenin alevli ve geniş bir şekilde yadığını görmüştür. Yangını ilk gören- Terkden İlyas uyandığı zaman — iki evin yanmış olduğunu, kendi evinin de pen- cerelerinin tutuştuğunu — gördüğü, o vakit sokakta kimselerin bulunmadığını ve neden sonra bekçinin silâh atarak yangından cümleyi haberdar — ettiğini söylemiştir. — İtfaiye yedi dakikalla va- ka maühalline yetişmiş ve uzak yerlerle denizden su tedariki mecburiyetinde ka larak ve büyük bir gayretle yangını sön dürmüştür. Yangının sebebi — zuhuru tetkik ve Halebli Eminenin şehit Asım caddesi Türk Ali Asmalı sokakta 26 numaralı evinden çıkmış olduğu anlaşılmıştır. Yangmda 30 ev tamamen ikisi kısmen yanmıştır.,, Yangın yerinde Yangın yerine derhal muharrirleri. miz ve foto muhabirimiz gittikleri zaman müthiş bir kalabalık ve bunun arkasında müthiş bir faclanm cere- yan ettiğini gösteren el'an üzerinde alevler ve dumanlar yükselen yangın yeriyle kargılaşmışlardır. Muharrirlerimiz gördüklerini şöyle anlatıyorlar: Halk bu büyük âfetin heyecanın. dan el'an kendini kurtaramamıştı. Şurada bir kadın bayılmış, öbür ta- rafta bir ihtiyar saçlarını yoluyor, be ri tarafta başka biri şaşkınlıktan en. kaz arasında — kendinin bilmediği bir şeyler! — gözyaşları arasında araştırı. yordu. Yangın nasıl başladı Yangın Uzuncaova caddesile Asma. h kahve ve Türkali Asmalı sokakları. nin çerçevelediği adayı tamamen yak- mıştir, Bu adadaki evlerden yalnız Asyalı kahve sokağının başındaki 1 numaralı evin kısmen enkazı bu badi. renin yegâne şahidi halinde ayakta duruüyor. Diğer evlerin yeri bir hara- be halinde bir numara'r evin enkazını gösteriyor ki, buradaki evlor pek der. ae çatmadır. 2 numaralı ev Bunun karşısında 2 numar ılı ev, Bu. evin sahibi Mustafa yangını ilk gö. renlerden birisidir. Şöyle anlatıyor: “—— Bilmem nasıl oldu. Birden. bire uyandım. Etraf kıpkızıldı. Mahal- le bekçisi düdük çalarak yokuş aşağı koşuyor ve yangını haber vermek isti yordu. Ben çocukları toplryarak soka, Ba fırladım. Baatime baktım, kaçtı, şimdi tah- min edemiyorum. Fakat ne gariptir ki, itfaiye geldiği zaman kendi kendi. me “bak 29 dakika sonra gelmiş,, de- dim, Göze görününr yalnız bir arözöz var. &. Halbuki su da yoktu. Her taraftan: — Su.., Su... Feryatları yükseliyordu. Rüzgâr çoktu. Evler ahşap, alevler her taraftan yükseliyordu,, Bu kadın niçin yandı ? © esnada bir kızcağız şu haberi ver. di: “m— Biliyor musunuz, şurada bir ka dın yanmış?,, Şimdi oraya doğru gidiyoruz. Yan. gin sahasının ta Öst başında — son. radan dut ağacı olduğunu öğrendiği - miz . yarı yanmış bir ağacın dibine dört beş zabıta memuru toplanmışlar zabıt tutuyorlar, Yanlarına yaklaştık, meydanda cesede benzer bir gey yok- tu: “— Hani yanan kadm, diye soruyo. rum. İşte, diye ağacın dibindeik bir ütüğü gösteriyorlar, Bunun bir insa. a bakayası olabileceğini insanın di. mağı almaz. Fakat kavrulmuş ciğerle rin ve kısmen barsakların görünüşü, faclayı bütün dehgetiyle gösteriyor. Et namımna hiçbir şey kalmamış, ke. mikler bir ağaç kütüğü halini almış. — Yangın Koca insan vücudu 25 zantimlik bir kütük parçası haline gelmiş. Burası 26 numaralı evin bahçesi. Yanan evin hemen arkasına gelen ev. Bu evde üç aile oturuyormuş. En alt katta oturan Halid şaşkınlığından ko lunun altına yegüne kurtarabildiği Üç şişeyi sıkıştırmış, şöyle anlatıyor: “— Tam işte guracıkta, gu köşede yatıyoardum ben. Bu kadıncağız da ü- zerimdeki odadaydı. Ben saat 23 de işten geldim. Yemek yedim ve şöyle uzandım. Tam o sıra. da bir feryatla uyandım. Dışarı çık- mak istedim. Fakat baktım alevler ka. pıdan hücum ediyor. Evin içinde bir curcuna hüküm sü. rüyordu. İşte bu esnada üstümdeki o. dada bu kadm gözüme ilişti. Bu ka. dıncağız yetmiş yaşmı — geçkindi. Zengin olduğu —anlaşılıyordu. İsmi Bahriye idi. Bugün Ankaraya kızının yanıpa gidecekti. “— Çikın dışarı, diye bağırdım. Fa- kat o: — Param, paralarım, diye feryad e. diyordu. Yukarı fıraldı. Tekrar bağırdık. Fakat larını bulamamış olacak ki, gelmek istemedi. Biz dışarı fırladık, © kaldı. Onu çı-. karken elinde bir Çantayla gördük.,, Ağacın dibine doğru gidiyoruz. Bi. çare ihtiyarım yanmda bir çantanın yanmış sapı bir makas ve bir banka defterinin yarı yanmış Yaprakları gö. züküyor. “— Parasma kurban gitti zavalir,, diyorlar. Yangın nereden çıktı ? Yangını kim çıkardı? Bu sualin cevabını. kimse veremi- yor, Herkes başka türlü söylüyor. O sırada kulağımıza çalmdı. “— Semihanın evinden çıkmış, di- yorlar. Onu o bilir.,, Semihanın Beşiktaş merkerinde ol- duğunu öğreninca doğru oraya gidiva. Tuz. Kalem odasında getiç bir kadım otu ruyor. Bunun bu işle alâkadar olduğu anlaşılıyor.... — Evet diyor. Ben akşam Semihanın evinde çocuğumla beraber misafirdim Ben onunla beraber Amerikan tütün deposunda çalışırım. Bugün mevlüt oku nacaktı. Bunun için beni davet etmiş- ti. O rada bir de çolak ve sarsak bir ka- dın vardı. Fakat ne ismini biliyorum, ne de kendini tantyorum. “Yangın var,, sesini işitince hemen yataktan fırladım. Ve — çocuğunu aldı gam gibi kapıda çıktım. Senihayı araştırıyoruz. O — Nezaret- hanede 'bir fırsatını bulup yarına yakla- geyorum: — Nasıl oldu diyoruz. Senihanm arkasında yalnız bir göm- lek üstüne giyilmiş bir yerdirme var, ayakları çıplak..... “— Bilemiyorum kardeşim diyor, Bilemiyorum nasıl oldu? İşte böylece dışarı fırladım.,, — Peki çolak kadın kimdi? “— Onu ben de bilmiyorum!,, — Evde manıgal falan var mıydı ? — Ev mangalsız olur mu ? Bu esnada bir polis gelerek — konuş mamıza mani oluyor. Bu çolak kadın kim ? Kimsenin bilmediği ve tanrmadığı halde evin içinde bulunan ve sonra yangın çıkınca ortalıktan kaybolan bu sarsak ve çolak kadın kim? Zabıta şimdi 'bu kadını aramaktadır. Bu evde dün ak- şam daha bazı kimselerin de bulunduğu, fakat Semihanın da Hayriyenin de bu- nu söylemek istemedikleri anlaşılryor. Zabıta Semihayı nezaret altına almış tır. Tahkikata devam edilmektedir. Yangının mesulleri kimlerdir? 32 evin ve bir zavallı yetmişlik büyük ananın yanması ve beş altı yüz İstanbul lunun çırıl çıplak sokak - ortasında kal- ması basit ve tesadüfi bir kaza eseri mi- dir? Yoksa geceyarısından — sonra Be şiktaşta cereyan eden büyük — faciadan mesul tutulmaları icap edecek şahıslar ve makamlar var mıdır? Bu sabah, yangın mahallinde saat ge- kizden on ikiye kadar (yani tam dört saat) devam eden husust tahkikatımız bizi şu neticeye ulaştırmıştır: iye hüdiseden saat ikiyi kırk dokuz geçe haber alabilmitir. O derece ki Beyoğlu grüpunun ilk arabası yetiştiği anda yan gin çıkan ev ve yanındaki dört ev tama İ mile kül olmuş ve mahallede altıncı bir evin (yanj 14 numaralı ev) tutuşmuş bulunuyordu. Demek ki; 1 — Yangın çıkan evdekiler yangını haber vermedikleri için mutlaka mesul- dürler. 2 — Yangın aat birde — çıktığına (böyle iddia ediliyor) ve ikiyi kırk do- kuz geçeye kadar devam ettiğine göre bu müddet zarfında bu mahalleden ne bir bekçi ne de bir polis geçmediği an- Taşılıyor. Acaba polis bu karanlık sokak larda hiç devriye gezmez mi? — Acaba bekçiler ne yaparlar? Geceleri hava ka- rarıp el etek çekillikten sonra bir kö- yeye sinip uyurlar mı? Yangın yeri epey dik bir — yokuşun başındadır ve aşağıda dörtyol ağzında polis nokta kulübesi yardır. Bu kulübe de oturan polisin bu yangından iki saa- te yakın bir müddet haberdar olmaması nazıl mümkün olabilmiştir? 3 — İtfaiye yangından haberdar olun ca yedi dakika sonra yetişmiştir. İtfai- yeyi yangından haberdar eden Beyant yangın kulesidir. Bereket versin yangım külesine... O olmasaydı demek yangın haberi itfaiyeye verilmiyecekti. 4 — “İtfaiye yetişince yangına saldır mamıştır. Zira su bulamamıştır.,, denili yor. Acaba itfaiyenin su — tankları idolu değil miydi? Tahkikattan dö: en oto mobilimiz köprü Üstünde son — süratle gelen bir “kızıl tank,, tarafından az kal sın hurdehaş edilecekti. Çan çalarak ve yolundan sağını takip edeceğine sölun- dan saldıran büu tank, içindekiler — bize küfrederlerken yanrmızdan yıldırım gi- bi geçti. Eğer itfaiye yangın yerine de bu kadar süratle su tanklarını sevket- miş olsaydı dört metre mikâbı bir tah- ta yığınımdan ibaret "Beşiktaş ev,,lerini sanırız ki kurtarabilirdi. Dün geceki vandın bekci teşkilâtının gayet sıkı bir kontrol altında tutulması Tâzımgeldiğini bir daha isbat etmiştir, Dün geceki yangın, her mahallede yangın ihbar eden otomatik vasıtaların biran evvel yapılması lüzumunu isbat etmiştir. Dün geceki yangın, her — mahallede mutlaka bir umum? telefon bulundurul- masını ve hele polis noktalarında resmi telefondan başka bir de şehir telefonu | bulundurulmasını bir Jüzum halinde gö ze vurmaktadır. Zira mahalleli tarafından iki saat son ra haber alınmış olan yangını - itfaiyeye hildirmek için on dakikalık — bir yolu koşa koşa katetmek ve ta Beşikta kara- koluna gitmek lâzımgelmiştir. Görülüyor ki Beşiktaş yangınında birçok hatalar, birçok kayıtsızlıklar ve hiyanete pek benziyen büyük ve garip bir sır vardır. Bir sır ki ancak yangın çıkan evdeki çolak ve sarkak ele geçme- | den anlaşılamıyacaktır. Bu evde bulunan iki genç kadın şim- di polistedir. Fakat ne gariptir ki bun- lar yangından sonra karakayıp olan ço- lak ve sarsak kadının kim olduğunu bil mediklerini iddia etmektedirler, Acaba Beşiktaşta Halepli bayan Emi- nenin kiracısı olan bu çolak ve sarsak kadın koskoca bit mahalleyi kasden mi tutuşturmuştur? Yoksa bir delinin veya bir budalanım cürmü karşısında mıytz? Zabıtanım bu ciheti pek yakında tenvir edeceğine emniyetimiz var. HABER Tank fabrikası Millt Müdafaa Vekili Kâzım Öz: alp Büyük Millet Meclisi kürsüsün. den söylediği son nutkunda yakın bir zamanda memleketimizde en mü tekâmil harp eslahasının yapılabile- ceğini müjdelemişti. Öğrendiğimize , göre hükümet memleketimizde tank imalâtı - için hazırlıklarını ikmal etmek üzeredir. Bu iş için lâzım gelen tesisatın ku- rulmasına ait tahsisat ayrılmıştır. Ayrıca en mütekâmil cephane imalâtı için muazzam tesisat vücu- da getirilecektir. Bunun için de Mil- K Mudıfn emrine 2.150.000 - lirar ” likta saçakları | 1937 20 HAZİRRAN Layipzig kruvazörü' ne torpil mi atılmış Berlin 19 (A.A.) — Resmidir. *“15 haziranda bazı yabancı mahfil; |- Jerde Alman kruvazörü Laypzigin tor- pillendiği ve battığı hakkında şayialar dönmüştü. Filhakika Lâypzigin kuman- danı 15 haziranda — saat 9,25, 9,26 ve 9,58 de oranın şimalinde — gemiye üç torpil atıldığını bildirmişti. Torpillerin mahreki hususi aletler vasıtasile takip edilmiş, fakat gemiye İsabet vaki olma- maştır. O zaman bu şayialar hakknıda ? tahkikat yapılmadan demarşe tevessül edilmesi muvafık görülmemişti. Bu şa- ylaların kumandanın raporu ile olan mü tabakatı, şimdi 18 haziranda yuku bu- lan yeni bir hâdise ile teeyyüt etmekte- dir. Laypzig kruvazörüne bir denizaltı gemisi tarafından 18/6 da saat 15,37 de dördüncü bir torpil atılmış ve — mesele artık dört devletin tetkik sahasına gi- ren bir iş olmuştur. Londradaki büyük eiçi Ribentrop bu sabah diğer Uç devletin mümeşsillerine hâklise hakkında tebligatta bulunmuş- tur. Hitler de Ren üzerindeki Godesberg- den geceyarısı tayyare ile Berline dön- müştür.,. Valânsiyamın Haberi yok Londra: 19 (A.A.) — Alman Lâyp- zig kruvazörüne torpiller atıldığı hak- kımdaki haberleri akşam gazeteler he- yecanla mevruubahs etmektedirler, Evening Stendard gazetesi — Valans hükümetinin bundan ademi — malümat ettiğini ve haberi inkâr eyledi- Çini yarzmaktadıı. Almanyanin iddiası Londrada tetkik ediliyor Londra: 19 (A.A.) —LAypzig kruva. zörü hâdisesini tetkik etmek üzere bu- gün dört kontrol devleti mümessilleri arasında yapılan toplantıdan sonra neş- hükümetinin susta hükümetlerinden talimat 12 haziran anlaşması mucibince pazar- tesi günü tekrar toplanmayı taahhüt eyledikleri bildirilmektedir . Bilbaonun kara günü Bilbao, 19 — (A-A.) — Havas — İlk nasyonalist (asi) kıtaat şehre saat'15, 30 da girmişlerdi Nasyonalistlerin (al- Moskuvadan San Fransiskoya.. Sovyet tayyaresi muvaffak olamıyacak mı? Bir sovyet tayyaresinin San Fran siskoya :itmck üzere Moskovadan hareket ettiğini dün yazmış. bu hu- susta saat on dörde kadar gelen tel- grafları neşretmiştik. Bu mühim tay yare seferine dair sonradan gelen telgraflar şunlardır: San Fransisko, — 19 (AKA, )a Alman bir habere göre Moskova — San Fransisko hava seferine - çıkan Sovyet tayyaresi bu sabah saat 5,10 da “Greenwich saati,, şimal kutbu- nün üzerinden uçmuştur. San Fransisko, 20(A.A.) — Bir Kanada menbamdan bildirildiği: ne göre, Sovyet tayyarecileri San Fransiskoya takriban 1800 kilomet. relik bir mesafede kraliçe Charlotte adâasında yere inmeğe mecbur olmuş lardır. Tayyarecilere bir şey- olma: mıştır. Oakland, 20 (A.A.) — Sovyet konsolosu Havas ajansının muhabi. rine beyanatta bulunarak Savyet tayyarecilerinin yere inmek mecbu- riyetinde kaldıkları hakkında bir l Kanada mebamdan verilen haberin | doğru olmadığını söylemiştir. Bu yanlış Sovyet şifresinin doğru olarak açılamamasından ileri gelmiştir. Amerikan — tayyare bürosiyle Oakland tayyare meydanı temasa geçmişlerdir. Tayyare vaziyetini bil- dürmemiş ise de havada uçmakta idi. lerin) taarruzu devam etmektedir. Kahraman müdatiler dört gündür susuzdu Bilbaö, 19'(A.A.)'— Havasdan: BiP bao dört gündenberi susuz ve iki gö denberi de elektriksiz bulunuyordu. — Dün akşamdanberi Bilbao tami çevrilmiş bir halde idi. Şehre hâkim t pelerde artık hiçbir Bas kuvveti kalmi” mişti, Bu sırtların — asiler de — tahlij* edilmişti. Bask reisi ölmüş dekildir Bayonne, 19 (A.A.) — Bask hükürüf tinin resmi heyeti murahhasası, hükü” met reisi Aguirronun öldüğü haberif? tekzip etmektedir. Aguirro, Biarritsdt oturan zevcesine ve ailesi efradına hati hakkında haber göndermiştir. Madrit cephesinde Madrit, 20 (A.A.) — Havas & jansınm muhabiri bildiriyor: Şimalde ve Madrit cephesinde tekrar faaliyet başlamıştır. Caraban: chel cephesinde hükümet kıtaları # giler için birer tarassut merkeri vazi" " fesini gören bazı binaları tahrip ede" rek 400 kadar asiyi öldürmüş ve ya* ralamışlardır. Cumhuriyetçiler ileri hareketler tine devam ederek asilerin civarda tesis ettikleri mevzilere taarruz et mişlerdir. Sovyet Rusya istikraz aktediyor Moskova, 20 (A.Â.) — Tass a. jansı bildiriyor: Sovyet Halk komiserleri meclisi maliye komiserliği, hükümetçe tas” dik edilmek üzere Sovyetler Birliği müdafaasının sağlamlaştırılması için bir istikraz kanunu lâyihası hazırla: MVRRRER S Söyyet Rupyanüt hususi vaziyetine göre bu istikrazın dahilden — aktedilmiyeceği tabildir. Harici istikrazın da Fransadan alın-« ması muhtemeldir. Amerikadan ya- pılması mevzuu bahsolabili: Bir aile facia Dün gece Tarlabaşında bir aile kavgası müthiş bir fadla ile neticer lenmiştir. Tarlabaşında Altınbakkal soka- gında beş numaralı hanede Saimle karısı Nermin oturmaktadır. Saim gece yarısma doğru saat 23 suların- da her nedense kartsiyle kavga et miş ve kavga gittikçe büyümüştür. Bir aralık Saim bıçağmı çekerek karı sının üzerine saldırmış ve Nermin kaçmağa başlamıştır. Üçüncü katta olan bu kavgada Nermin bir aralık pencerenin — önüne sığınmış, fakat birdenbire kırılan camdan ani — ola- rak düşmüştür. Başr üzerine sokağa düşen Ner-« min beyni patlıyarak derhal ölmüş- tür. Saim yakalanmış ve tahkikata başlanmıştır. Yugoslavya Kralı osınıfını geçti Kendisi merasimle tebrik îdlldl Belgrat, 20 (A.A.) — Kral ikin ci Pierre'in ders senesinin sonu ol* mak münasebetiyle Dedinje sara- yında merasim yapılmıştır. Bu mera- simde kraldan başka, valide kraliçe Merie, naibi hükümet Prens - Paul, diğer naibler ve sair zevat hazır bu- lunmuştur. Mürebbisi, majeatenin bütün derslerden ve hattr hareketten pek iyi derece almış olduğunu ve binaenaleyh şifahi imtihana tâbi tu” tulmryacağını beyan etmiştir. Kralım mürebbisi, müteakiben kısa bir hita: be irat ederek muallimleri namına kralı tebrik etmiş ve bundan sonra: ki tahsilinde sarfetmesi lâzım gelen mesa'yi kaydeylemiştir. Müteakiben Valide kraliçe Ma: rie, naibi hükümet prens Paul ve sa | hi ddraei