1 Temmuz 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

| ,Tğklif ediyoruz : Yeni bir terkos hayratı ku “Kimin aklından geçerdi ki ter- kos suyu, günün birinde İstanbulun en temiz, en sıhhi suyu olacaktır! Doktorlar ardı arası kesilmiyerek verdikleri beyanatlarda terkos — su. eden de evvel zikre- suyu: Pokâlâ, pek güzel ama, terkos suyu nerededir? Bu mübarek suyu evlerine para ila alabilenler var, alamıyanlar var.. Akebilenler bugün, ihtimal “iyi su,, dahi içmeyip, terkos musluklarına ağızlırını dayıyarak mütevazı — bir içerisinde hararetlerini gi- nuvaffak olamıyanlar ise, şimdi şüpheli dediğimiz suları çeş- melerden teneke teneke evlerine ta- sıyıp, ellerini — yüzlerini yıkıyor ve hatta içiyorlar. Hamidiye suyunun, daha paha: lrya geldiği muhakkaktır. . Şu hülde, mahallelerde yeni bir terkos hayratı tesis edilmelidir. Ter- | kossuyu denen nimet, o modern “abı revan" — nakliyatı asri bir şek le konulup hakikaten sıhhi bir hale gelinciye kadar — maşrapalı rulmalıdır Bir Terkos çeşmesi çeşmelerin yerlerini almalıdır. Madeni terkos çeşmelerinden semt semt kurulmalı, hayatına ayni derecede kıymet veren "lakir fuka- ra,, da, içeceğine emin bir kolaylıkla her yerde erişebilmelidir. H. M. Tifo salgını Şehrimize gelen sıhhat vekili Refik Saydam ve vekâlet hıfzıssıhha şubesi müdürü Asıfn bu sabah sıh: hat müdürlüğüne gelerek İstanbulun tifo meselesi etrafımda — tetkiklerde bulunmuşlardır. Vekil saat an yedide sıhhat mü- dürlüğüne tekrar gelerek tetkikleri ne devam edecek, gazetecilere beya- natta bulunacaktır. ... Dün şehrimizde yeniden on tifo musap vakası tesbit edilmiştir. Son yirmi dört saat zarfında yeniden 12 bin kişiye tifo aşısı yapılmıştır. Valinin beyanatı Tifo hakkında vali şu beyanatta bulunmuştur: “— Tifo salgını hakkında fazla telâş gösteriliyor. — Hastalığa karşı korunmak bakımından bunun fay- dası olduğuna şüphe yoksa da hasta- hığa karşı mücadele yolunda ne yap- mak lâzımsi yapılmaktadır. Bütün sıhhi teşkilâtımız seferber edilmiştir. — Hastahanelerde yatak yüzünden sıkıntı olmasına Tağmen bütün hastahanelerde tifo hastaları için yer ayrılmıştır. Tifolular azami süratle aileleri içinden — çıkarılıyor, hanlarda, kahvelerde, hamamlarda, yangın yerlerinde yatan çok fakir kimseler arasında mecburi aşı tatbik ediyoruz. Hastalar arasında ölüm nisbeti azdır. İstanbul, memleketin kanalizas- yonla uğraşan yegâne şehridir. Di- yebilirim ki tam teknik manada ka- nalizasyon yalnız burada vardır. Bü. tün gayretlere rağmen — İstanbulda da kalanizasyon - tesisatı - ihtiyacm dörtte birini hanüz geçmiyor. Son senelerde kanalizasyon için - sarfet. Tür Mye._ı'! € Yugousltaoya arasında Sarsilmaz dostluk Yuğoslev parlâmene | tosu Kamutuya leşekkür ediyor dlle'.__,t'. 1U A.A.ga—— Pıv'ı]x:er.- — todün Loplenmiş ve bazvetdil İsmet İnönü ile Dr. Aracm Yugoslıvrayı bayanatlan'doları Türkiye” Büyük | eee ürkiye Ğ Millet Meclisina parlörnentonun te- — şekkürlerini ifade edan bir karar su. kabutl etmiştir. tiğimiz para sekiz buçuk milyon li- radır. Beş senelik plânda da daha iki milyon lira vardır. Iftiharla görüyorum ki, herkes terkos ve Hamidiyenin iyi su oldu. ğunda ittifak ediyor. Her iki su belediyenin elinde bu hale — getiril- miştir. Kırkçeşme ve Halkalı suların da da mikrop bulunamamıştır. Üsküdar sularını da bugünlerde teslim — alacağız. Vaziyeti derhal tetkik edeceğiz. Bu süları da mun | tazam işler bir hale koymak için ne yapmak mümkünse yapılacaktıı Taksi ücretleri | ucuzladı Karar yarın ilân edilecek Benzin fiyatlarının inmesi üzeri: ne taksi ücretlerinin indirilmesi lü- zumu belediyece göz önüne alınmış, iktısat müdürlüğü tarafından yapı- lan tetkikat neticesinde hazırlanan rapor dün belediye daimi encümeni- ne verilmiştir. Daimi encümen halen 26 kuruş olan taksi antre ücretlerini 20 kuru- şa indirmiştir. Bundan başka halen taksiler 130 metre iki kuruş yazı- yordu. Encümen bundan sonra tak- silerin her 150 metrede bir iki ku- ruş yazmasına karar vermiştir. Encümenin kararı yarm ilân edi lecek ve taksilerin antre ücretleri bu na göre değiştirilecektir. Bir gazete tenzilâtin bugün başlandığını yaz. | mışsa da bu doğru değildir. Otobüs ler için henüz bir karar verilmemiş ' tir. Cezayirde bir sülkast Oran beiediye reisi ağır yaralı Oran, 1 ( — Belediye te'si Ab. | be Lambe akşarn bir birahaneden Larken bir tezavüze uğramıştır. Fer - Hando isminde bir ressem kendisine re. völvrele ateş etmiş ve kurşun Lamber » tin her iki ciğerini delmiştir. Abdbe Lammbertia sehhi v. vakimdir. Katil hapse atılrı: tır. ZAYİI — Galatasarıy lisesi 1933 — 1934 senesi ticaret ve bankacılık kamı mezunu olarak aldığım diplomamı zay! ettim. Yenisini alacağımdan — eskisinin h t 1527 Muhtar Said | lamışlardır. Bunun HABER — Aksşam postası Dünya ahvali gene karıştı (Baş tarahı 1 incide) Buna müsbet bir cevap vermek im: kânı henüz mevcut değildir. Yalnız Almanya — ile müttefik (?) lerine Fransa ve Sovyet Rusyanın vaziyeti fazla ümitler vermişe benziyor. Sov. yet Rusyada Stalin idaresinin yaptı- ğt son ve zaruri temizleme hareketi- ni gerek Japonya ve gerek Almanya Savyetlerin bir inhilâl arefesinde bu lunduğu şeklinde tefsire mütemayil- dirler. -Kizılordu kumanda - kadro- sundaki değişiklikleri Sovyet harp vvetlerinde belli başlı bir zaaf su- e© telâkki ediyorlar. Japonyayı üzak şarka saldırmaktan ve Alman- yayı “şarka doğru.. adIr plânını tat- bikten âlıkoyan kuvvet Fransız — Sovyetler askeri ittifakı idi. Dışarı» dan bakan gözlere Fransadaki dahili vaziyetin bir iç kavga manzarası göstermesi, Fransız maliyesinin bir ürlü düzeltilememesi ve Sovyet Rusyadaki nazariye mücadelesinin aldığı nihai şekil gerek Japonyaya gerek Almanyaya büyük ümitler vermişe benziyor. Bu görüşlerden bilhassa Sovyet Rusyaya dair olanı- nın ne kadar yanlış olduğunu bura- da söylemeğe bile lüzum görmüyo- ruz. Alman devlet adamları İspanya üzerinde açıkça bir takım haklar id. dia etmeğe başlamışlardır. Amar nehri üzerinde Japon ge- mileri bir Sovyet ganbotunu batır- maktan çekinmemişlerdir. Sovyet bayrağma en ulak — bir hürmet göstermeden ateş açan Ja- pon gemisinin süvarisini acaba Tok. yo hükümeti cezalandıracak mı? Yoksa taltif mi edecek? Bu henüz belli değil. Japonların henüz uzak şarkta bir sergüzeşte cesaret — edebileceklerini sanmamaktayız. Ama orta Avrupa- dan da yanık kokuları gelmeğe baş ladı. Vaziyetin endişe verici olduğu na şüphe edilemez. HABER Son dakikada gelen haberler Moskova 1 (A.A.) — Tas ajangı teb- liğ ediyor: Blagoveschensk'ten bildiriliyor; Ha- ziranın 29 uncu günü, Amour nehri üze- rinde Sytehevski adasınım bulunduğu havza dahilinde, bir Japon - Mançu fli- kası Sovyet hudut karakolu üzerine ateş etmiş, Sövyet karakolu da bu ateşe mukabele eylemiştir. Buna mukabil Mançu topçusu da bir Sovyet hudut flikası üzerine ateş ederek onu hasara uğratınıştır. Mürettebattan 2 ölü, 3 yaralı vardır. Japon - Mançu flikaar, Sovyet flikaları tarafından, Sov. yet sahiline kadar yedekte getirilmiştir. Japonların resmi tebliği *“Üç Soövyet gambotu, Sovyet hükü- in verdiği vâada rağmen tayin edilen hattı tecavüz ederek Senufa ve Bolsvi adaları arasında dolaşmağa baş- zerine Japon gemi, leri âteş açmışlardır. Şiddetl! bir muha- rebeden sonza bir Sövyet gambotu batı- rılmıştır. Bir gambot da agır sürette ya, ralanmıştır. Vaziyet Sövyetlerin Tansa- tüyü işgalindenberi — gerginleşmiştiz. Sovyetler Amur nehri üzerinde Seferi tehdit ediyorlardı. Sovyet hükümet! ge- miletini çekeceğini vaadettiği — halde bunu yapmazmıştır. ,, Uzak Şarkta casuslar çoğaldı Bu sabahki posta ile gelen Morning Royter ajarısına atfen, Sövyet Rusyam uzak Şark vilâyetle- rin€» yeniden bazı tevkifat yapıldığını Amur n ki Haharovst sehrinde "Sovyet Kusyanın Uzak Şark Kısımını ele geçirmeği kuran komşu bir memizketten,, gelme husust memutlar 8 gebekesi keş- |" enler, caşus!luktan başka Sibiryaya vola çıkan le- ynası ve ya İnfi- t almakla itham b'r şayler hazırlıyor ! Londra 1 (ALA,) — Havas ajansının, mubabiri bildiriyori 1 TEMMUZ — 1037 -Fransada mali buhran (Baş tarafı ? incide) 2 — Spekülüsyona ketşr mücadele, 3 — İktesadi kalkınmayı tem'n, 4 — Fiatların kontrolü. 5 — Bütçe muvazenesinin temini, 6 — Kambiyolar üzerinde bir kon - trol icrası usulüne müracaat etmeksizin Fransız Bankasının altın ihtiyat akçe - sinin müdafaası, Maliye encümeni, u . fak bir tadil bile yapmaksızın, hükü - metin projesi metnini olduğu gibi ka - bul etmiştir. Hazinede ancak 20 milyon kaldi Ayarda raportörlerin hükümet pro, jesini müdafaa yollu mühtelif izahla - rından sonra Maliye nazırı Bönnet sör alarak gayet ehemmiyetli bir nutuk söy lem'ştir. Bönne nutkunda, bükümetİn alacağı | tedbirin yirmi senedenberi ittihazına Yözum görülmüş olan bütün todbirler - den daha ağır olduğunu ve vaziyetin ancak meşleket çalıştığı ve masrafın da elzem hususlara hasredilmesi ceğini söylemiş ve | 20 milyon kalmış olduğunu hatırlatmış. tır. Nazır, hazinenin Fransa bankasından avans istemeğe mecbur olatağını ve frangın kıymetini mu'rafaza imkânı ol. madığını bildizmiştir. Bonnet, hükümetin müracaat ettiği istisnaf usulü müdafaa ederek demiştir kiz * Vaziyeti düzeltmek lâzımdır, zira fena bir mali vaziyet demokratik hürri. yetlerin muhafazasiyle telif edilemez. Böyle bir vaziyet barışı tehlikeye koya- bilir..,, Nazır, ister istemez otarşiye müncer olan tazyikin âleyhinde olduğunu söy, Temiş ve maliyeyi müdafaa ederken ay- ni zamanda barış ve hürriyeti de müda faa ediyoruz.,, demiştir. Ödenecek borçlar Bonnet bir haziranla 28 haziran ara. sında 7 milyar 700 milyön Trangın mem teket haricine çıkarılmış olduğunu be-- yan etmiştir. Muma'leyh, hazinenin bu Çünden sene sonuna kadar - vadeleri hulül edecek birçok mühim borçların tediyesi istırarında bulunduğunu söyle. miştir. Bu tediyat gunlardır: Aurlol bonala- Tt için 800'milyon, vadeleri te velde hulü 1 edecek olan 4 1—2 fai nolar için $ milyar 400 milyon, . nuevvelde akdedilmiş İngiliz iştikrazı için 4 milyar 400 milyon. Bonnet, borsada görülmekte olan en. dişebahş elâimden bahsetmiştir. Mu . Sıcâklar müthiş Bayılanlara tesadüf ediliyor Bir adam da düşüp öldü İstanbul bu nin şimdiye ka darki en sıcak gününü dün — yaşadı. Sabahleyin hararet 26 derecede idi. Öğleden sonta ise şehirde — sıcaklık bunaltıcı bir hal aldı, hararet 35 de- receyi buldu. Birçok kimseler ceketlerini ç- kartmış bir halde sokaklarda dolaşı- yorlardı. Dondurmacı, Himonatacı dükkânları da dolup boşalryordu. Sıcak yüzünden Cihangirde bir apartman kapıcısı bayıldığı gibi Yel. değirmeninde Uzun çarşı sokağında 9numaralı evda oturan Mehmet is. minde yaşlıca bir adam da sıcaktan nefesi kesilmiş, sokakta düşüp öl- Mmüştür. Hararet bugün de bunaltıcı bir haldedir. Daha erkenden birçok kim saler Floryaya akın ediyorlardı. — Bureti umümiyede iyi haber alan bir Bertlin membâtdan alman haberlete göre Re'ch hükümeti bali hazırda Leipr zig kadisesi neticesinde uğradığı mi- vaflakiyetsizliği telâfi etmek için Avus. turyada bir hükümet darbesi hazırlamak tadır. * $'yasi mahafiller, vaziyet ve bu ht-, kümet darbasi muvaffak olduğu takdir- de Fransa ve İtalyada vukubulacak ak. sülâmeller dolıyı;iı: endişe —İzhar tt mektedirler. vahim... maileyh, zavahire nazaran, kambiyo mu vazene sermayesinin dövirz stokunu tü- ketmiş olduğunu beyan eylemiştir. fınacak tedbirler Bu vaziyete karşı koymak Üzere hü. kümetin İttihaz etmek tasavvurunda bulunduğu ilk tedbirleri tadat eden M. Bonnet, atideki çareleri iltizam etmiş « tir: Frangimm kıymeti için para hakkında- | ki son kanuzila tesbit edilmiş olan 43 miligrama halis altın haddi asgari betim ilgası, Çünkü bu kad, frank üzerinde tazyik icrası halinde bir takım müş| biyet ver.yordu. Fransız Bankasının devlete yaptığı avansların 10 milyar arttırılması, Vergilerin arttırılması. Frank kıymeti hafdinin tadili mese « lesinde İngiltere ve Amerika ile muta. bik kalıp kalmamış olduğu sorulan bir suale cevap veren Bonnet, İngiliz Başvekili Chamberlain'le İagil - tere Devlet Bankası Direktörü Mogen. Urau'ın bu busuşta beyanatta buluna « gaklarını söylemiştir. | — Bönnet, hükümetin yeni masraflar İhtiyarı yoluna gitmemeğe azmetmiş Ol. duğunu söyliyerek beyanatına hitam vermiştir.. Fevkalâde salâhiyetle ilk karar Paris, 30 (A-A.) — Bu akşam saat 19 de M. Lebrunun başkanlığında tep « lanan Nazirlâr koönşeyi tarafından ka . bul ed'len kararame hükümlerine göre, frankın yeni altın kıymetini tesbit eden kararmamenin intişarına kadar frankla yabancı dövizler arasındaki para te « mevvüçleri bir takas sermayesiyle tev. zin edilecektir. ikinci karar Paris, 380 (A.A) — Bu akşam Nazır- lar konseyi frankın altım krymetini tes . tali hakktnda bir kararname kabul ct . miştir. Konsey frangın yeni kıymetini sonradan tesbit edecektir . Şehrimizde akisler Pariş borsasının — kapalı olması dolayisiyle —şehrimiz — borsasında frank üzerine yapılan bütün alış ve- rişler durmuştur, Frarmk üzerine hiç bir muamele yapmıyan İstanbul borsası, hariç borarlardan fiyat gösterilinceye ka- | dar muamele yapmamakta devam e. | decektir. Borsa açı!dı Paris, | (A.A.) — EFsham ve tah. vilât borsasının bugün açılacağı bil dirilmektedir. Ticaret borsaları -ka- pak kalacaklardır. — “Amerikalı pratikilği K suretinde İ y : Kanadada 35 sene kaldıktan sonra İngiltereye döndüğü sardan, o kadar müddet ayrı durduğu kızkardeçi . nin kenisini tarayabilmesi için, Sidacy işimli bu adam,, bir usul icat etmiş,lsmi ni şapkasının kordelâsına yazdırmıştır. Şapkasının kordelâsina yardırdığı yaz şöyledir. “Ben erkek kardeşin Sidney'im!,, İ Bu pratik usul sayesinde iki kardeş biribirini izi dakika içinde bulmuştur.