1 Temmuz 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

1 Temmuz 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Abide önünde bugünkü Bugün, Denizciler Bayramıdır. De - Bizciler bü sabah büyük bir merasimle bayramların: kutlamışlardır. Saat on buçukta Deniz Ticaret Mektebi talebe. desi, Denizyolları, Akay, Şirketi Hayri- ye zabitan ve müstahdemleri, tahlisiye efradı, Dettizyollarının Tophanedeki bi. nasında toplanmışlardır. Burada teşekkül eden alay, önlerin - de şehir bandosu olduğu halde Taksime gitmiş, âbideye çelenkler konmuştur. Yüksek Deniz Ticaret Mektebi tale . besinden Ali Güner, Ege süvarisi Sait enzin devam Vali ve Belediye Reisi Muhiddin | Üstündağ benzin meselesi hakkında şu beyanatta bulunmuştur: “— Benzin meselesi, alâkadarlarla yaptığımız bir toplantıda halledilmiş. tir. Vergi tadilleri yüzde yüz derece- sinde satışa akaetmiştir. Yani halk bu tadillerin yüzde yüzlünden istifade ediyor, 20, 25 gün evvel benzin litre başına 40 para yükselmişti, © litrelik bir ga- londa 5 kuruş farkediyordu. Bu mese. le gazete münakaşalarına mevzu oldu. Vekâletle muhabere ettik. Evvelki ü yi tekrar alâkadarlarla Bir ay evvel 40 para olarak fiyatları yapılan zammın yirmi parasını İndir. diler. Verilen hesaplara göre şirketler ge- çen ayı zararla knpılm“'”d"' ae Bösterilen vesikalara göre fiyatı daha fazla indirmek mümkün değildir.. Tetkik harici kalmış başiğa Vesika var: para tenzilât da pe. rakendecilere werilen komisyondan indirmek suretile yapılmıştır. T kendeciler litre başına 2 kuruş yerine 60 para komisyon alacaklar ve 20 pa, rasını halkın istifadesine hırıkıc_sk. lardır, Küçük Satıcılar bundan müle. €ssir ' olmıyacaklardır, Çünkü ken- di aralarındaki Tekabet yüzünden zaten 20 para ile 40 para arasında bir fedakârlık yapıyorlardı, Büyük şirketlerin hügnüniyetle reket ettiklerini gördük. Bize her eeyi açıkça bildirmişlerdir. Yapılan son 20 para tenzilâttan Bonra beher litre benzin her yerde perakende olarak ön altı buçuk kuru. sa satılacaktır.,, Ihtikâr hâlâ meyenttur Görülüyor ki belediye ve benzin şir. getlerine göre İstanbulda benzin me. gelesi diye bir şey kalmamış telâkki edjımekecdır. Bize göre ise benzin me selesi halledilmemiştir. — Şirketlerin pir ay evvel bulıdjldırı ihtikâr olan. ça hızıyla sürüp gitmekte, dört girke. tin kasası her gün yüzlerce lira ile dolmaktadır. ——— Benzin meselesinde iki safha var- dır: Biri haziran başında dört şirke- ' otıkları bir alaşma üzerine şişe ST tıkları bes kuruş zamdır. başma YöP ) e İltrelik bir şişe ben. Mayıs ayIr vsa salılırken haziran ba, zin 120 kurust fint birden bire beş kuruş yük. tstir. O gamıali selmişfir. fiat ha- biz, şirketlerin du. ırmalarının bir Perea. | merasimden bir intiba kaptan nutuk söylemiş, Türk denizci - | lerinin büyüklere minnet ve şüktanla . Tı sunulmuştur. Saat on birde âbide önündeki direğe bayrak çekilmiş, İstiklâl marşı söylen - miştir. Bu sırada denizde bulunaz bü. tün vapurlar düdüklerini çalmışlardır. Merasimden sonra Atatürke, İsmet İn- önüne, İktisat Vekiline tazim telgraf . ları çekilmiştir . Deniz Ticaret müdürü bu akşam İs- tanbul radyosunda kabutaj bayramı hakkında bir konferans verecektir, ihtikârı ediyor ! ketlarin ihtikâra saplıkları meclis kürsüsünde görüşüldü ve on beş tem. muzda mer'iyete girecek olan kanun yirmi gün evvel tatbik mevkiine konul du. Nihayet haziranın yirmi sekizinci günü benzin kumpanyalarının dört müdürü belediyeye çağrıldı. Bunlar beş kuruş zammı indiremiyeceklerini söylediler. Neticede şirketler yüz pa. ra fodakârlık yapltılar. Bugün de ben. zin buna göre satılmaktadır. İşin hi. kâyesinden anlaşılıyor ki, benzincile- rin yaptıkları beş kuruş zam bir ihti- kârdır. Öyle olmasaydı bugün yüz pa. ra indirmeye razı olurlar mıydı? Hangi ticarethane, hangi müessese za rarma mal satar! Biz iddiamızda ısrar ediyoruz. Ben. zincilerin yaptıkları beş kuru$ zam tamamen ihtikârdı. Bunun yüz para indirilmek değil, tamamen kaldırılma. sı lüzımdır. Sanra soruyoruz. Yirm! beş günden. beri vatandaşlardan şişe başına alı- nan beşer kuruş ne olacaktır? İkinci safhaya gelelim: Birkaç gün €vvel gazetemizde benzinin İstanbulda kaça satılması icab edeceğini hesap e- | derek ve rakamlarla göstererek yaz- dık. Buna göre İstanbulda bir şişe ben zinin 78 kuruşa satıldığı takdirde şir. ketlerin kâr edeceği açıkça görülü. Yordu. ğ b Yazımızın çıktığı günden bir. gün sonra Ankara belediyesinin nesrettiği fiatları gördük. Ankara belediyesi, ka nundan evvel 190 kuruşa - satılan beş litrelik bir şişe benzinden 43 — kuruş tenzilât yaparak 87 kuruşa imdirmiş. ti, Istanbulda kanundan evvel bir gi. g& benizn 120 kuruşa olduğuna göre, . burada da ayni nispette bir tenzilât yapılarak - benzinin 77 kuruşa satıl- ması icab ediyordu. Bizim bir gün ev. vel yaptığımız hosapla Ankara beledi. yesinin yaptığı ve neşrettiği hesap a. rasında , bizim hesapta benzinciler le. hine - bir kuruş fiat farkr vardı. İstanbul belediyesi bu meseleye hiç temas etmemiş, bir ay evvel yapılan beş kuruş zam ile uğraşmış, onu da indirmeye muvaffak olamamıştır. Bu gün İstanbulda benzin dört şirketin gösterdiği hesaplara istinaden verdik- leri voe daha doğrusu tayin ettikleri fi. ata göre satılmaktadır. Buna hükümet e! koymazsa benzin ihtikârı böy'ece sürüp gidecek, vatan. daşlar da gişe başına beş kuruş fazla Para vereceklerdir. Ankara, İzmir, Bursa belediyeleri ise benzin meselesinde çok — cezri ka. rarlar verip tatbik etmişlerdir. Bursada iki benzin kumpanyası be, lediyonin verdiği fiatı kabul etmeyip A SAA a &b / x Ev kadını köşesi: Nasıl temizlemeli ? Eldivenler Yıkanması mümkün olan eldivenler çok az kirliyken ekmek içiyle kuru ku - ruya da temizlenebilir. Fakat yıkamak ica pederse, rlrk su . yun içine sabunu ince ince dağrayın, biraz köpürttün ve içine 45 damla gliserin ilâve edin; eldivenleri bu suya daldırın. Sonra ellerinize geçirerek, el- lerinizi yıktyormuş gibi ovalayın.. Ilık bir suda, bir kaç defa çalkalayın ve bir berin içine sarın, parmak yerlerine ka, hp vazifesini görecek tahta parçaları geçirin ve güneş olmryan bir yerde ku - rutun. Eldivenler aşağı yukarı- kuruduğu zaman tokrar ellerinize geçirerek, yu . muşatın. Ayakkapları Eğer, ayakkabınızın üzerinde yağ le- kesi , bu lekeyi talkla ovalayın. Fakat öyle oyalayın ki, talk iyice deriye girsin ve ayakkabıyı ancak ertesi günü boyatın, Eğer leke çıkmazsa, ayni işi tekrar edin. Kürkler Kürk deriye temas edince çabucak kirlenir. Bunları temizlemek için, temiz bir kabın içinde kepek ısıtın, fakat yan- maması için sallayın. , Kürkü bir yere uzatın, Üzerine bol bol sıcak kepek dökün ve iyice temizle, ninceye kadar kürkün her iki istikame- tine ovun. Bundan sonra kürkü silkin, yüzün . den ve ters tarafından vurun, sora tüy- leri itinayla tarayın. Bütün kürkler, ayni zamanda benzi. ne batırılmış bir bez parçasiyle de te « mizlenir , (Baş tarafı 1 incide) nutukların birçok kısrmlarını aynen al- muşlardır. İşte ancak bunlardan - anlıyoruz ki, Alman nazırlarının, ve bilhassa Hitle. rin nutku, Anadolu ajansının kısa hulâ- salarını verdiği basit birer nutuk değil, |- fakat bütün dünya efkârı umumiyesini büyük bir heyecan içinde bırakan ve sulhun ea tehlikeli bir devirde bulunldu- ğunu bariz bir şekilde gösteren birer rTesmi meydan okumadır. Aşağıdaki yazıları, Fransanın en çok satan ve en bitaraf gazetesi olan Paris . Soirden aynen alıyoruz: Göringe inanılacak olursa, Almanya ancak ve ancak sulh istemektedir.,, Şahta inandlacak Olursa, Almanya an- cak mevaddı iptidaiye ve son günlerde Berlinde rağbette olan bir formüle göre “hayati genişlik,, istemektedir. ——— bulunan ve kumpanyalara ajt 1300 te. neke benzine vazıyet etmiş, kendi koyduğu fiat üzerinden satışa başla- miştir. Ayrıca Mudanyadan Bursaya götürülen 3000 teneke benzine de va- zayed etmiştir. Benzin şirketleri Istanbulun kararını beğeniyorlar ama Bu sabah bir benzin kumpanyasının şefi ile görüştük. Şöyle dedi: *“— İstanbulda benzin 82,5 kuruşa satıldığı takdirde kumpanyalar yüzer para üçer kuruş bir kâr ederler. İz. mir, Ankara, Bursa belediyelerinin koydukları narh üzerinden benizn sa. tılırsa kumpanyalar kâr değil, belki 10.15 kuruş zarar ederler, Ticaret za. rarma mal satmak değildir. Bu itibar. la oralara benzin s#evketmiyoruz. Petrol fiyatları Petrola gelince: Türk petrol şirketi bakkallara litresini 14 kuruşa ver- mektedir. Kilosu ise 16 kuruş etmek- tedir. Bakallar bir kilo gazi 17 kuru. şa satarlarsa bunda ihtikâr yoktur. Çünkü kilo başında bir kuruş kâr ma. kul bir kârdır. Ancak bazı semtlerde bakkallarım, bilhaasa veresiye verenlerin gazi eski fiattan hesap ettikleri görülmüştür. Bunlar hakkında ihbar yapılırsa bele. FOCCA eee —— AAA B AM Çocukların güneş e- V ĞÜ banyoları Çocuğunuza güneş banyosu yaptırı. yor musunuz? Güneş banyolarınım “Ratişis,, ve bu. na benzer kemik hastalıklarına mâni ol- duğunu elbette bilirsiniz. Bundan baş. ka küçük çocuklarda ekseriya görülen deri pişikliğine ve rahatsızlıklarına karşı da güneş ışığı bire birdir. Güneş ayni zamanda çocuğu soğuk algınlık . larına karşı korur, iştahını arttırır. İşte bunun için güneş banyolarını hiç ihmal etmemelisiniz Şimdi de güneş banyo. larr için ideal zamanları tetkik edelim. Nasıl başlamalı Sıhhatli bir çocuğu daha bir aylık iken güneş banyolarına başlatabilirsi - niz. Yazın havaların çok sıcak olduğu zamanlarda güneş banyosu için en iyi zaman, sabahleyin saat dokuz ile on a. rasıdır , Başlangıç olmak Üzere çocuğun ön tarafına bir dakika, sırtına bir dakika güneş banyosu yaptırınız. Bundan da . ha uzun bayno olmaz, çünkü çocuğa çok zarar verebilir. İkinci günü bu müddeti sırt İçin iki dakika, cephe için de iki dakikaya uza- zatabilirsiniz. Böylece her gün banyu müddetini bir dakika uzatmak şartiyle | ön ve arka için on beş dakikaya çıka . rabilirsiniz. Çocuğu tabildir ki hava cereyanı — lan bir yerde ye muayyen zamandan daha uzun müddetle hiç brrakmamalı . sınız. Aksi takdirde nazik derisini teh- likeli bir surette yakarsınız . Çocuğa güneş banyosu yaptırırken nazik başiyle gözlerini korumak için İşte, bu sabah Şarlotenburg operasın. da, Hitlerin ve dokuzuncu beynelmilel ticaret odası murahhaslarının önünde irat edilen iki nutukta ehemmiyetle na- zarı dikkate alınması icap eden iki nok- ta, öringin coşkun nutkuna avdet ede- lim: Almanyanın tam bir müsavattan isti- fade edebilmesi için, Alman halkının ik- tısadi hayatı ve inkişafına kâfi bir teme.; le ihtiyaç vardır. Göring bir müddet durak'ıyor, sonra Adolf Hitlere doğru dönerek çok kuv- vetli bir sesle ilâve ediyor: “— Almanyarnım bu hususta ne istedi- diğini biliyorsunuz ve göreceksiniz ki, hakiki ihtiyacı tatmin edilmedikçe, Al- manya müstemleke meselesini ileri sür- mekten asla geri kalmayacaktır.., Salon alkış tufanından yıkılryor. Ha- tip hasıl olan tesirden memnun görü. HÜYOF u Şimdi, umumt iktıtat nizamına karşı dikilen güçlükleri ima ediyor: “— Beynelmilel iktısada bütün kuv- vetle girişmeğe mani olan büyük bir ma- ni var. Bu, bence Milletler Cemiyeti paktındaki iktısadi zecri tedbirlerin ma. biyetidir. Yakın bir mazi de, Habeş ih- tilâfr esnasında, bu mantıksız tedbirle- rin, beynelmilei iktısada da büyük tehli. keler tevlit ettiğini gördük.,, Yeni bir alkış tufanı ile beraber Gö- Ying de aşağıya inerek yerini Şahta terk ediyor. İktısat nazırınca, bol mevadklı iptida- iye membalarından istifade etmek husu. sundaki metalibat, hiçbir zaman — sulhu ihlâl etmek demek değildir. Nazır, mu- rahhaslara şöyle hitap ediyor: “— Musavatsızlığı, bütün neticeleri- Te birlikte ortaya atmalrsınız. Bu musa.| vatsızlığı tevlit eden âmil şudur: Siyasi ferdiyetçilik neticesinde, me- vakldı iptidaiye bir millete taliin ihsanı şeklinde verilirken, diğer bir millet bun- ları bahalıya almak ve yahut da güç kim yevi ve metanik çarelere baş vurmak mecburiyetinde btrakılmaktadır... Kısaca sun'i bahalıdır. Bilbao nun madenleri ise iyi cinedendir. Fakat bugün iki nutuk dinledikse, Dün Vürzburg. 1 TEMMUZ — 1937 - T gölge veren hafif bir şapka lisiniz. Hasta ve rahatsız olan çocuklara gü« neş banyosu yaptırmağa kalkışmama « hısınız. Bu sıcak günlerde çocuğun iştahmı kaybetmekte olduğunu görebilirsiniz Bu gayet tabiüldir ve hiç üzülmemelisi » niz. Kendisine yedirmekte loduğunut katı yemeklerin miktarınır kesebilirsi . niz. Ona iyice kaynatıldıktan sonra sö- Butulmuş suyu her saatte bir içirmeli. siniz. Çocuğu gayet hafif giydirmelisiniz. Çok sıcak günlerde günde bir kaç dela ılıkla soğuk arası suda banyo yapınız, DOKTOR ıiyairuı:v . Alman filosu nümayiş yaptı da Hitler, haki gömleğiyle ve kelime. leri şiddetle tartarak, o mimntakanın nazileri önünde, Almanyanın bundan sonra, hürriyet, istiklâl ve emniyet ve şerefinin müdafaasımı bizzat ele ala, cağını ve “ancak delilerin iki defa ay. ni hatayı tekrar edebileceklerini,, be. yan etti. Şehrin meydanında 200.000 inden fazla Nazi toplanmıştı. Hitler, Doyçland hâdisesini hatır. latmakla ve “Valânslı baylara verilen derg,, ten bahsetmekle işe başladı. Sonra birdenbire bağırdı: “— Son hâ- diselerden, istikbalde işe yarıyacak birçok neticeler elde ettik. Parlâmen. to ve devlet adamlarının nutukları bi. zi artık uyutamaz. Biz bir taarruza maruz kaldık, Dışarda bu bususta ne düşünüldüğünü gördük. Her zaman için todavi edilmiş bulunuyoruz.,, Ve Hitler gu endişe verici cümleyi ilâve etti: “— Almanyanın şimal! Tapanyadaki (yani Bilbao) demir madenini elde et. mesi arzusu, sulh lehindeki bütün beynelmilel tegriki messi mütalala. rından evvel gelmölidir.,, Son hâdiselere temas eden propü. ganda nazırı Doktor Göbelsin, Hitle- rin huzurunda söylediği nutuk da, her tarafta büyük bir heyecan uyandırmış tır. Bilhassa gu cümle şayanı dikkat. tir; İ “— Topların dili, birçok defalar, sıkıct müzakere ve içtimalara mürec, cahtır?,, - Alman gazetelerinin başlıklarına ba kılırsa bu sözler, Paris ve Londraya açık bir ihtar ve cevaptır. Bahrt nümayiş y Valansia, | (îı.A.) — Milli mü. dafaa nezareti tebliğ ıâîio r: Hüviyeti meçhul 7 harp gemisi dün saat 23 te Minorgue adasında Mahon civarında kâin Hamona istih kâmı önünde bir deniz nümayişi yap mışlardır. HABER —Bu filo olsa olsa Al, man filosu olabilir. Çünkü asilerin ellerindeki harp- gemileri bu kadar büyük bir filo teşkil edemiyecek ka- ra ğ a Ü