2 Ekim 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

2 Ekim 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Köpeğin en bü- yük meziyeti sada- katidir. Sahipleri- ni ölümden kurta- Tan sadık köpekler hakkında birçok hi küyeler — vardır. Fakat sadakati yü- zünden sahibinin polise teslim olma sına sebep olan bir köpek hikâyesi her halde hiç işidilme- miştir. Birkaç haf ta evvel Brezilya - da geçen böyle bir vakayı naklediyo - ruz. Luis — Carlos f Prestes — Brezilya komünistlerinin ta- Firari ihtilâlci bu şeydi. Hiç durma- namadı, Köpeğini dan çalışan bu ihtilâlçi, hükümeti de- wirmek için büyük gayretler sarfetti. Çıkardığı van o kadar mühimdi ki moıu'ı':jmn memlekette örüü idare ilân etmek mecburiyetinde kaldı. An- tak Prestes yakalandıktan sonra örti idareyi kaldırdı. Geçen sene memlekette aşayişi ih- Jâl eden her ayaklanmanın arkasında Prestesin kuvvetli şahsiyeti görül- dü, Nihayet müsbet deliller ele geçi- — yen devlet siyasi neticeleri hesaba kat- madan Prestesin tevkifini emreyledi. #htilâlcileninin Rio de Janeirodaki evini Basmağa giden polis makineli tüfelder le, bombaları ile teslih edilmişti. Çünkü Prestesin evinin âdeta bir silâh fabri- kası olduğunu ve bu yaman ihtilâlcinin kan dökmeden ele geçmiyeceği tahmin ediliyordu. Fakat birtek silâh bile patlamasma Tüzum kalmadı. Kapılar kırılıp içeri gi- rilince Prestesin kaçmış olduğu görül- dü. Bununla beraber araştırılan ev ta- mamiyle bomboş değildi. İhtilâlçinin — köpeği her tarafta polislerin önüne çıkıyor, yırtılırcasına havlıyordu. İhti- mal iki büyük bir istical ile kaçan Pres tes köpeğini evde bırakmak — mecburi- yetinde kalmıştı. — Yahut da bir adalet kaçağının yanında köpeği ile dolaşma- | sının tehlikeli olduğunu hissetmiş, kö- peği geride bırakmıştı. Fakat terkedi- len köpeğin onun ele geçmesinde âmil olabileceğini hesaplamamıştı. Evi taharri eden polisler her an bu köpekle karşılaşmadan bıktılar tasma - sından tutarak bir köşeye bağlayıp işle- rTine devam ettiler. Polisler Prestesin hakikaten — sırra kıdem bastığına kani olduktan sonra dışatı çıkarlarken köpek gene ayakla- rına dolaştı. Komiser hiddetlenerek : — Öldürün şunu, dedi, Bu emir yerine getirilmiş olsaydı Prestes el'an daha hür bir adam ola- cak, ihtilâl çıkarmak için faaliyette bulunacak ve hükümeti bin bir müşküle sokacaktı. Fakat polislerden biri müda hale etti. Hayvandan pek hoşlandığın- dan beslemek iç'in bunu kendisine ve rilmesini rica etti. Bu rica kabul edildi, Çok geçmeden ihtilâlcinin köpeği Rio de Jenciro polislerinin en iyi dostu oldu. Bu arada Prestes el'an yakalanama- mıştı. Bir yerde uzun müddet kalamı- yor, hücra bir köşede yirmi dört saat kaldıktan sonra diğer bir hücra köşede mesken aramağa mecbur oluyordu. O kadar ki birkaç saatlik uyku bile onu yakalanmak tehlikesine maruz — birakı- yordu. Fakat günler haftalara — münkalip oldu. Haftalar ay oldu. Firari bir türkü yakalanamadı. Nihayet hükü- metin yüksek mahalilinde endişeler his- sedilmeğe başladı. Polise bir ultimatom verildi. İhtilâlcinin ölü veya diri kısa bir müddet içinde behemehal yakaları - ması emredildi. Prestes de pek urak'ara kacamamış- tt ama evvelki halinin sanki Wr gölge. «i baline: gelmişti; yiyeceksiz, içeceksiz, İ | Bi bir halde delikten deliğe kaç- Sahibini ele veren sadık köpek ! Berezilya ihtilâlcileri lideri polis tarafından nasıl yakalandı ? okşadı ve ismini murıldandı. mak onu bitirmişti. Nihayet bastalan- dı. Taliine küserek yattı. Ateşler için- de ölümle mücadeleye başladı. Polis Ultimatom üzerine yeniden sı- kı bir gayrete gelmiş, takibata başlamış tı. O kadar ki isticvap edilenler ara- asilzadelerinden Lady Mirtlam Cameron ve L Hastinga bile vardı. tecrlbeli, aman mez, insanı ilk nazarda anlryan bir hafiye Prestese yataklık etmek ihtimali olan bütün kim- seleri sorguya çekti. Bu sorguda ne- ler keşfedildiği hiç bir zaman bilinmiye- cektir. Fakat o gün birkaç otomobil dolusu polis son süratle şehirden dışarı çıktı. Şehir eteklerinde o zamana kü- dar hiç nazarı dikkati celbetmemiş bir evin önünde durdu. Birkaç ay evvel o kadar ant brrak- tığı evinden birkaç mil uzaktaki bu yer de Prestes bitkin bir halde çökük gözler le, sapsarı çehre — ile yatıyordu. Kapr kıtılarak açıldı. Tçeri dalan polis ya- takta yatan bir adam gördü. Firarf hayatı, ihtilâlci Hiderini çok değiştirmişti. Tskeletçehreli bir adam polise baktı, ses çıkarmadı. Prestesin nerede olduğunu sordular, Bilmediğini söyledi. İkinci bir otomobille gelen polislere Prestesin içerde olmadığı, binada yalmız hasta bir adam bulunduğu söylenilei. Bu ikinci otomobildeki polislerle Pres- tesinköpeği de gelmişti. Hayvan bir sa- niye kapıda durdu. Etrafi kokladı. Sonra hastanım üstüne atılarak elleri- ni yalamağa başladı. Sahibini tanımıştı. Hasta bu sadakat ifadesi karşısında bigâne kalamadı. Elini kaldırarak köpe- Bi okşadı. İsmini çağırdı, Polis derhal vaziyeti anladı. Aradıkları adam, iske- let balinde kalan bu hastaydı. Köpeğin sadakati sahibini ele vetmişti. sadakat ifadesi Tharşısında — daya. > sında İngiliz —e e —— — — HABER — Akşam pastası Asiler Barselonada 45 sivil öldürdüler Barselona, 2 (A. A.) — Üç tayyare filosu dün Ööğleden sonra Barselonu bombardiıman — etmiştir. Tayyareler bomba attıktan sonra sokaklan ge. çenlere mitralyözlerle ateg açmışlar . dir. Şimdiye kadar 45 kişinin öldüğü, 97 kişinin yaralandığı ve 84 binanın da kâmilen veya kısmen tahrib edildiği tesbit edilmiştir. Asilerin bankeri Musolini ile görüştü Cebelüttarık, 2 (A, A.) — İspanyol maliyecisi Juan Mareh Cenova'dan buraya gelmiştir. Otomobille Sala. manca'ya gidecektir. Maliyecinin şoförü March'ım bu son günlerde Musolini ile görüştüğünü söylemiştir. Filistinde hâdiseler Arap eşrafı tevkif edilerek sürülüyor (Baş tarafı 1 incide) muml kâtibi Fuat Saha, bu sabah tevkif e. ditmişlerdir. Halidi lle Fuat Sabanın tevkif, leri, Nazıra komiseri Andrevsin Katli itzerine tevkif edilmiş olan iki yüz kişinin — derhal tahliye edilmeleri içia Arap komltasi tara. findaa vaki talep Üzerine yapılmıştır. Kudüs müftüsü yüksek Müslüman meclisi Tiyasetinden az!odilrniştir. Yüksek Arap komitesinin veznedarı ve A. rap bankasının relsi olan Hilmi paşa kendi. Bini tevkife gelen pollaler taralınıdan buluna, mamış ise de bankanın direktörü — yakalan, mıştır. Tevkif-' hakkımdaki haberler bütün Fi. Mstine yıldırım süratile yaydmış ve gittikçe büyüyen bir endişe tevlit etmiştir. Hükümet her türlü tehlikelere karşı koymağa hazır. dir, Hüktmet memuzlarının yülsek Arap ko: mitesinla bütün azasını çenber içize alma, Ra karar vermiş oldukları, fakat kotlte rel. ist olan Kudüsteki büyük . müftünün daha şimdiden Camt! Örnere fitica etmiş bulundu. Ka söylenmektadir, Filistindeki bütün - tele. fon mubaberatının kesilmiş olduğu “ Tivayet edilmektedir. Zabıta ve makeri — kıtant son Cerece fanliyet güstermektedir. Şimdiye ka. dar bu haberleri teyit — öden resimi hiçbir tabliğ neşredilmemiştir. Bugünkü vaziyet Kudüa, 2 (A A,) — Röyter muhabiri -.. diriyor: Dün akşam ve gece, bütün Filislinde de. vamlı bir sükön hüküm sürmüştür. — Polis vo âaker dövriyelori — faztalaştırılmıştır. İn Biliz polisleri do askerleri, makineli tüfek, lerle hususl otomobiller içinde — mütema'i Sürette esaslı yollarda devriye gezmektedir. Öğrentidiğine göte, tevkifi kazarlaştırılan TMühim şahisların İkisi müstesna — diğerleri mandater Gevlet mükamları elindedir, , 2 İLKTEŞRİN — 1937 Harp görmeden ölen , Amerikanın talisiz general en büyük sevkulceyş mütehassısı harpte müşahit olarak bile bulunama Geçen gün Londranın büylük hasta- hanelerinden birisinde, Amerikan ordu sunun en tanınmış generallerinden ve sevkülceyş mütchassıslarından Klinton — Fals ölmüştür ve bu ölüm gerek A- merikada, kse İngilterede büyük bir teesslr uyandırmıştır. 73 yaşında olan bu generalın hayatı, hiç bir zaman unutamadığı bir facla ve talisizlikle muhattı. Filhakika general, bütün arrusuna rağmen harbe istirak etmek şöyle dur- sun bir tek küçük harp görmek imkâ- nınr bile bulamamıştır. 1898 de, Amerika — İspanya harbi esnasında, o zaman genç bir zabit olan general Falls'in alayı Porto - Ricoya gönderilmiş ise de,oraya geldikleri za- man Amerikan bayrağınm kale üzerin- de dalgalandığını ve harbin durduğunu görmüşlerdir. 1904 de Türk — Bulgar gerginliği- nin gön derece artmırş olması haşsebiyle, Genç yüzbaşı Falls müşahid olarak İs- tanbula gelmiştir. Fakat bu harp vuku bulmamış, buna mukabil Japonya ile Rusya arasında harp başlamıştır. Bu- fun üzerine bir harp görmek ateşiyle yanan yüzbaşı Fals, orada vazifesi- ne devam etmek Üzere müdalaa neza- retinden müsaade istemişse de istidası aylarca Vaşingtonda sürüncemede kal- mış ve nihayet izin gelip de Fals İstan- bulu terkedince, bu defa da Port - Ar- türün düştüğünü ve sulh muahedesinin imzalandığını “teesslirle,, öğrenmiştir. Her ne bahasına olursa olsun, 1912 de, Balkan harbinde hazır bulunmak istiyen Fals alelacele müsaade alarak Amerikayı terketmişse de birçok idart müşkülât onu Karadağda — kalmağa mecbur etmiştir. Umumf harp esnasında Fals, Brük- sele gelmiş, fakat Belçikanın payitahtı hemen o gün Almanlar tarafından işgal edildiği için, şehri terketmek mecburi- yeti hasıl olmuştur. Bunun Üzerine Amerikadaki vazife- si başıma çağırılan general, 1916 da bir kolordunun başında Meksika cephesine gönderilmiş, fakat bu defa da, gerginlik izale edildiği için talisir general mezi- yet ve liyakatinin göstermek şöyle dur- sun bir tek hakiki top sesi bile düyama mıştır. Gerek Meksika ikliminin tesi- riyle, gerekse inkisarıhayalin — verdiği tecesürle hasta ckişen general Fals, u- zuün bir hastalıktan sonra iyileşince 1918 de bir fırkanın başında Fransız cephesine hareket etmiştir. — Fakat Brest limanma geldiği zaman hastalığı nüksetmiş, bunun için esasen bitmek üzere olan harbe iştirak edememişti. Son Habeş harbinde hazır bulün- ÇERİDE: * Gaçen bir hafta içinde gümrük muhafaza teşkilâtı, yedisi Üü Beksen hir kaçakçı, bin yetmiş IKi kilo gümrük kaçağı, elli bir Türk Urası, bir tabanca, bir tüfekle yirmi sekiz kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. * Dün, Milli Sanayi Birliği idare heyeti bür toplantı yapmış ve bazı kızım sanayide görü. len küçülme hareketi üzerinde görüşülmüş. tür. Bu iş üzerinde görüşmek üzere umum! bir toplantı yapılması muhtemeldir, * Reami tecrübeleri yapılan Şirketihayri. yenin 75 Bumaralı yeni vapürile — bugün da, vetliler gezdirilecek ve vapur kendilerine göz terilecektir. * Yeşilköy hava istazyonuna giden yol aa. falt olarak yapılacaktır. . * Yeni dalmi sergi binasının Takalm stsd. yemu yerine yapılmamı muvafık görülmek. tedir. * Cumhuriyot Halk Partial ocak kongro. leri bu ayın onundan itibaren — toplanmağa başlıyacaktır. Parti, vilâyet Klare heyeti düm toplanarak gerek ocak ve gerek nahiye kon; grelerine ait hazırlıklar etrafında tedbirler almıştır. * Ağustas ayı içinde Darülâcezede 229 ga. cck, 280 kadın ve 368 erkek varken san bir ay zarfında mücasesaye yeniden 17 çocük, 21 erkek, 28 de kadın girmiştir. Gene sön ay içinde burada 12 çocuk, 26 kadım-ve 14 erkek ölmüştür. * Bolediyece yapdan tir — statisliğe güre nisan, mayıs, haziran ayları içinde İstanbul. da 1270 çift evlenmiştir. * Alacahöyük hafriyatını tetkik eden ta. rihçi Alimleri yer köyden şehrimlze hareket etmişlerdir. * Müzeler idaresi Fransız — eaki eserler enstitüsile müğtereken eski Adliye — garayı arsasında sondaj yapmak — müsaadesini al. mıytır. . * Tünreye ait işler hakkında vekâleto te. maslarda bulunmak üzere Ankaraya gitmiş olan İnhiğzlar U, müdürü Mitat Yenel gehri UETME 2 CUMARTESİ İLKTEŞRİN — 1087 Hicri: 1358 — Recep: 26 Miraç kandüli Güneşin doğuşu Güneşle hatışı 5,5T 1752 Vakit Sahah Öğle İkindi /.kgam Yataı Tmanli 426 12,04 1821 17,82 10,23 418 mize dönmüştür. İnhisarlar müdürü Ankara da, yeni tütün mahsult! ve piyasaları hakkın. da vekâlete izahat vermiştir. * Manarif vekâleti 1037 . 1938 dera yılımda ilkmekteplerde okutulmak Üzere kabul edilen kitapların isimlerini mekteplere bildirmiştir. İsimleri bildirilen kitaplardan gayri kitaplar ders kitabe olarak talebeye aldırılmıyacaktır. * Geçen sene İstanbuldaki diş tahihleri için açılan tekâmü! kursu bu sene de Anadalu ve Trakyanın muhtelif şehirlerinde çalışmak'a olan diş tabibleri için açılmıştır. * Vali Muhiddin Üstündağ dün de Kara. Köyde meşgul olmuş ve Karaköyün sinengı şekil tayin edilmiştir. * Yeşilköy hava lstasyonu yeni bir gekle sokulacaktır. DIŞARIDA: * Hitler Ttalyan başvekili Musolininin da. vetini memruniyetle kabul — etliğini ve ilk fırsatta Musolininin ziyaretini tade edeceğini Ttalyan başvekiline resmen bildirmiştir. * Misir krab Faruk jimnastik — yaparken bir kaza geçirmiş ve ayağı — burkulmuştur. Krat bir aç gün saraydan çıkmıyacaktır. * Atina rasathanesi dün gece sant 10,84 Be Mmerkezi şimalden 210 kilometre uzakta bir zelzele kaydetmiştir. — Ayni xantte Golo clvarı ile Tasoz adasında hafif sarsıntı hlsse. dimiştir. mıştı General Clinton . Falla masına doktorlar müsaade etmemişler- dir. Nihayet, bundan birkaç hafta evvel kendisini oldukça iyi hisseden general, Uzal Şarkta, Çin ordusunun harekâtını takip etmek üzere Amerikadan hare- ket etmiş ve bazı müzakerelerde bulun- mak için Londraya uğramıştır. Fakat mukadderat tekrar inadını göstermiş ve zavallı general hasta düşerek — birkaç gün evvel rahat döşeğinde ölmüştür. Mütchassıslar tarafından, Amerika- nın en güzide strateji — olarak tanınan general Fals işte böylece, bütün arru- suna rağmen, bir tek harp görmeden hayata gözlerini kapamıştır. Mareşal Fevzi Çakmak (Baş tarafı 1 incide) danları, mevki kumandanı da karşı. lamıya gelmişlerdi. Mareşal Fevzi Çakmak ve maiyeti askerf kıt'alar ta. rafından selâmlandı. Bando evvelâ is. tiklâl ve sonra Elen marşını çaldı. nan büyük erkân;harbiye reisi gene. ral Papagos bulunuyordu. Heyet doğruca Atinaya hareket et. ti. Atinada, yollarda, halk mütemadi. yen dost memleket misafirlerini al. kışlamaktaydı. Misafirler Büyük Bri. tanya oteline indiler, Mareşalm Atinada iki gün kalacağı söylenmektedir. Hırsızlar krşlı evlenemedi ! Hırsızlar kraliçesiyle düğününde Polisler baskın verdi Geçen pazar günü, Parisin en gık barlarından birisinde, emsali. nadir görülür mutantan bir düğün merasi » mi yapılmışsa da, eğlencenin en cog- kun bir anında-polisler içeriye hü. cum ederek yeni evlilerle davetlileri karakola götürmüşlerdir. Çünkü gü » vey çoktanberi polis tarafımdan ara. nan fakat bir türlü bulunamıyan “bey nelmilel hırsızlar kralı,, Lehistanlı Herman Katz, gelin de ayni şöhrete malik meşhur bir dolandırıcı, davet. lilerse her ırk ve milliyette hırsız, haydud ve yankesicilerdi. Herman Katz, uzun zamandanberi kendisiyle birçok sorgüzeşte atılmız olan güzel dolandırıcı Klâraya âşık olmuş ve bu aşkını itiraf edince ev. lenmeye karar vermişlerdir. Böylelik. le “gayet iyi anlaşmış bir aile "kura. caklar, işler daha iyi yürüyecekti. Düğünün, göhretleriyle mütenasip bir şekilde yapılması düşünülmüş ve bunun gık bir barda icra edilmesinde hiçbir mahzur görülmemiştir. Fakat aksilik işte! Polis çoktanbe. ri arayıp bulamadığı birçok hırsız ve dolandırıcıları bir arada yakalamak fıraatını kaçırmamış ve düğünün en eümbüşlü bir anında baskım vererek, bu güzel düğünün ahengini bozmuş . tur. Davetliler meyanında bulunan gü - zel ve çok şık bir kadım, bu şıklığınm, daha bir gün evvel Parisin en meşhur kadın terzisinden çaldığı Üç elbise. nin - işi sağlama bağlamak için - Üst üste giyilmesinden ileri geldiğini iti. raf etmiştir, Ü yamık, idr