7 Ekim 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

7 Ekim 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

9%“&3 Sinema yıldızları gibi... Spor yıldızları da milyonerdirler Dünyanın en zengin sporcuları arasında Jak Demp- sey, Jen Fransanın en büyük spor muharriri olan Gaston Benak, dünya vasat si let şampiyonu Fransız Marsel Til'in Amerikadaki maçını görmek üzere git. miş olduğu — Nevyorktan, — gazetesi “Parif'- Soir,, a cidden çok enteresan bir makale yazmıştır ki, bütün karileri- mizi alâkadar edeceğine şüphe olmı. yan bu yazıyı aynen alıyoruz: “Madison Sguare,, deki son maçta hazır bulunduktan sonra, dostum Jak Dempseyle çene çalmak üzere, onun barına götmeğe hazırlandığım bir sıra- da, acı bir sahne, nazarı dikkatimi cel- betti. Kaldırımın ortasında ve tam çıkış yerinin karşısında, iriyarı, fakat selil kıyafetli bir zenci acıklı bir vaziyette dileniyordu. Ve boynuna iple geçirdi. ği bir tabelinim Üzerinde şu yazılar vatdı? “Ben boksör Kid Brocks'um; Karnerayı yendim; şimdi ise kör ve fakirim.,, Elinde tuttuğu yağlı şapkasına ya - rım dolar attım ve onu isticvaba cesa- ret etmeden, milyoner Jak'a, bu bet. baht sporcu hakkında izahat almak ü- zere gittim. — Heyhat! diye cevap verdi, vakti- le spordan servetler kazanmışken, bu. gün sefl kalan veya hiç değilse çok büyük müşkülâtla geçinen bir çok spor cular vardır. Dempsey isim zikretmedi. Fakat zlerini bir noktaya dikerek, vaktiyle ek yumruk, bir tek yarış veya bir kaç dakikalık gösterişle, avuç a" paralar kazanmışken, şimdi bir dolar kazanmak için en feci müşkülâtlara maruz kalar betbahtları düşündü. Dempsey servetini nasıl kaybett ? Bu sırada, yanımda bulunan Ame- tikalı meslektaşım ve dostum Cürt Riess kulağıma gşöyle fısıldadı: — Dempsey, fakir düşmüş sporcu- lara yardım olmak Üzere aydan aya 300 dolar veriyor. Ondaki kalbin bir eşini daha bulmak hakikaten imkânsız. dır. — Fakat Dempsey kendisi çok zen- gin mi? — Hayır zengin değil, fakat hayatını iyi kazanryor, Bütün servetin! 1929 da iktrsadi buhran esnasında, San Fran - siskodaki iki oteliyle beraber kaybet- | ti. Buhran esnasında kıymetleri âdeta sıfıra inen eshamı saklıyor ve bir gün bunların işe yarayacağını ümit ediyor. Fakat o, dünyadaki bütün sporcü. lardan daha fazla hasılât yapmak su » retiyle boksta kazandığı milyonları kaybettiyse de vaziyeti cidden çok iyi. dir. Nevyorkun en fazla rağbet gören | barlarından birisi onun malıdır ve ken disine senevi 25,000 dolar getirmek . tedir. Bundan başka, bütün Amerika- nımn ne fazla sevilen ve en tanınm'ş a. damlarından biri olduğu için bütün büyük firmalar, reklâm için onun is- minden istifade etmektedirler , Ve o da sırf bu şiten çok para kazan. maktadır. Bundan başka, o, ayni za- 4 Bonya Heni manda, en fazla para kazanan menecer, hâkem ve gazetecilerden biridir. Her- kes ona müracaat ediyor, onu çünkü bütün Amerikalılar ona * milli bir sima,, lar. Mükerrer milyoner Gene Tunney imiş Fakat, Dempsey kadar maç yapma- makla ve onun kadar meşhur olma . makla beraber, yalnız Amerikanın de- ğil, dünyanın da en zengin sporcusu Gene Tunney'dir. Tünney ancak kâr. ı maçlar yapm'ş, menecerlerine gayet nazariyle bakmaktadır. Dünyanın eW sengin sporcumu Gene Tüney, meşhur boksör Dempseyle e 7uney ve Cım Londos bulunmaktadır az para vermiştir. Çünkü, aşağı yukarı her şeyi kendisi tertip ediyordu. Hal- buki Dempsey kazandığı paraların ya. rısınt bir sürü adamlarına dağıtıyor - duü. 'Tunney, yapmak suretiyle bugün dolara sahip ölmuştür Amerikanın en büyük bankeri olan Morgan'ın ortağınım kızı ile hnasıl ev. tediği malümdur. Bu evlenme sa - yesinde S0 milyon dolarlık servetin de hakiki sahibi olmuştur. Çok iyi tahsil gören, çok okuyan ve sön derece kibar olan Gene Tunney, şimdi Nevyorkun en yüksek sosyetesi- ne girmekte ve büyük milyarderlerin hayatını sürmektedir. Vaktini, Nev- yorktaki gşaheser malikâneeiyle, —sırf golf oynamak üzere gittiği Miami ara. sında geçirmektedir. Diğer — taraftan, her iki senede bir, Avrupa seyahati yap maktadır. Ruzveltin hat taraftarları Tunney, karısının kumaş fabrikasi- le fazla meşgul olmakla beraber, bil . bassa siyasi işlerle iştiğnl etmektedir ve söylendiğine bakılırsa, Ruzvelt, onu kendi yanına Vaşingtona çağırmak niyetindedir. 'sasen şurası cidden şayanı dekkat - tir ki, sabik ve büyük boks şampiyon. larının ikisi de, bugünkü Reisicumhu - run hararetli taraftarlarıdırlar, Demp. sey, Ruzveltin en iyi intihap ajarıdır. Tunney öse, muhakkak ki müstakbel hükümet âazalarırıdan biridir. Gene dostum Cuürt Riess, dün bana şöyle diyordu? — Bundan iki hafta evvel Tunney'le Dempsey'e bu sonuncusunun lokanta - sında tesadüf ettim ve bu iki eski dün ya şampiyonu bokstan ziyade siyaset. ten bahsediyorlardı. Maamafih T ney bir çok işlerine rağmen, biçbir za. man büyük bir boks maçını kaçırmaz. Buna da İşaret etmek lâzımdır ki, 'Tunney gâyet iyi bir çocuktur, katiy « yen mağrür değildir ve etrafındakiler, onu son derece sevmektedirler, Hasılât rekorları Malfemki, iki büyük rakipten bahse . diyorum, Tunney'in servetinin esasını takdir etmek imkânını bulmak için A metekadaki boks maçlarının hasılât re. korlarından bahsetmem Jâzımdır. Hemen şunu söylemek icap eder ki, en büyük beş hasılât Dempseyin kar- şılaşmalarında clde edilmiştir. Rekor, Dempseyle Tunney arasında icra edilen ikinci maçtır ki, bu maç . ta tam 2.658.000 dolar hasılat yapıl- mıştır. İlk maçta, hasılâtın ancak yüz. de 16 sını almış olan Tünney büu ikinci maçta yüzde 42 wni kazanmıştı. Büyüklük itibariyle, ikinci hasılât Dempseyle Tunney arasındaki ilk maç ti ki, bunda da 1.800.000 dolar toplan- mişti. Bundan sonra srrasiyle, 1921 . deki Dempsey - Karpantye maçı, (1.789,000) dolar; Dempsey - Firpo maçı - (1.058.000) dolar; Joe Luis « Max Bacr maçı — (1.000.000) dolar; Şarkey . Şmeling maçı (149.000) do- lar ve sair maçlar gel'yordu. Sonja Henienin kazancı Bu iki eski büyük yıfdızdan ve Joc Luis'le Şmeling'ten sonra, en fazla para kazanan sporcu kimdir - biliyor musunuz?, İyi düşününüz!.. Sonja —Henie... şampiyonu).. Evet, bu genç kız, iki mevsim xzarfında 250.000 dolardan faz- la kazanmıştır. Yeni intihap ettiği sl- nemaya gelince son defa çevirdiği iki filmde de 75.000 dolar almıştır ve bu yeni meslek ona yeri ufuklar açınışa benziyor. Sonjanın gösterişleri malüm olduğu ( weçhile çok pahalıdır. ve, o, bir — tek mükemmel spekülâsyonlar milyonlarca (CArtistik patinaj | Naks Bir . Karnera maçı ve bu ğı müsabakadan evvel tartılırken suare için hasılât üzerine garanti ola . rak 7.500 dolar istemektedir, Güreş de bir haylı kazandırıyor Bilhassa son seneler zarfında, güreş te çok rağbet kazandığından, güreşçi « ler arasında da bir çok milyonerler o- Jacağı tahmin edilebilirdi. Fakat pek te öyle değildir. Bazı güreşçiler, şüphe. kazanmaktadırlar, Fakat mükerrer siz bir çok paralar Daha doğrusu kazanmışlardır. meselâ, Cim Lonidos milyoner, gayet enderdi: gibi men, güreşçiler büyük bok- t kat az olmakla be- | para kazanmak . lar, çünkü mütemadiyen maç yap mek imkânını bulmaktadırlar. Meselâ bir Ambers, bir Barney, vasati olarak senede ancak sekiz boks maçı yaparlarken, bir Cim Londos, ek- bir Montanez seriya, haftanım altı g RÜreş ya par, Bundan başka m 1 de yoktur. Bütün kazandığı kendisine kalır ve bir güreşçi hiç bir konturat; redetmez. Bunun için, meselâ biz Mahoney, bir George veya bir Shikat'ın Madisonda 3,000 dolarlık bir maç yaparken, ertesi günü Pansilvanyanın ufacık bir şeh » rönde 150 dolara güreştiği de sık sık gör dir, Serf bunun içindir. ki Cim Londos, Üç buçuk sene zarfında, binden fazla müuvaffak olmuş ve ge- lâdilf'a ve Miami bankalarında, takriben 3.0009.000 doları varldır. Bu v et dehilinde boksli idare et- âbi, güreşi de idare eden “Nev . york devlet komisyonu,, bir güreşçinin bir hafta zarfında, üçten fazla güreş yapmamasına karar vermiştir. Fakat bu tedbir pek te bir şeye ya - ramamaktadır. Çünkü bir güreşçi Met- roya (yeraltından — işliyen elektrikli tren) bindi mi, bir kaç dakika sohnra Hudson Riverin öbür yanına New Jers Bu sene de çok geç kalan futbol —şamplL yanluk maçlarma o gün sotra haşlanması kararlaştırılmıştır. Şehrimizde futbol Mjan, lığı da münhal bulunduğundan futbol federas 'onu aşağıya koyduğumuz tebliğle; lk he yetini kurmak Üzere İstanbuldaki — birinci küme klüplerile, geçen senenin ikinci ktme gampiyonu olan Anadolulisar ktübünden a. lâhiyetl! birer murahbas davet etmekledir. 'T. 8. K. .Futbal Woderasyanundan: müsabakanın hakemi esli şampiyon Dempsey seye geçer ve Üç gilreş te orada ya - v 'Tex Richard sefalet içinde öldi Büyük servetler kazanmış dlan boks organizatörleri milyonlarının bir kıs- mı'nt muhafaza edebilmişler midir? Madison ve Yankce Staklium - kulisle. rinde yaptığım bir enket neticesinde, büyük organmizatörlerin, umümiyet iti. bariyle her gşeylerini kaybettiklerini öğrendim. Aşrın en büyük organizatörü Tex Ritkard da ayni âkibete duçar olmuş- tur. Milyonlarca dolar kazanmış olan we daha bundan on beş sene - evveline kadar on altı milyon Türk Wrasıma sa- hip bulunan bu adam, #deta sefalet için, lmüştür , Ölümü esnasında ancak 15.000 dola- rt vardı. Şimdi dul kalan zevcesile oğ. luna, dostları, bilhassa Dempsey ile Tunney bakmaktadırlar. Maamafih, şunu da söylemek İâzımdır ki, Tex Dickard'ın. mahvolmasına biraz da Tunney sebebiyet vermiştir. Bu orga- nizâatör Tünneyle imzaladığı konturat- larda gayet büyük garantiler göster - miş, fakat hasılât, bunları kapatama - miaştır. Meselâ Tunney — Heney maçında, Tex Rickard, $00.000 dolar garanti et- üği halde maç hasılatı güçlükçe 100,000 deları bulmuştu. Chapman servetini muhafaza etti Buna mükabil, bisiklet müsabake - ları orgar”zatörü Şapman, tam zama- nında işten çekilmesini bildi ve şimdi 'Teksastaki muazzam çiftliğinde çok zengin bir hayat yaşamaktadır. Nev . yorktaki âaltı günlük bisiklet yarışla « rınr hâlâ kendisi tertip etmektedir. 1929 senesin kadar kazandığı mil- yonları Şapman idare etmesini ve hattâ işletmesini bildi, buna müukabil kendi- siyle beraber milyonlar kazanan meş. hur bisikletçiler, servetlerinin hemen hepsini batırmışlardır. Diğer zengin sporcular Keseleri dolu olarak — işten çekilen diğer sporcular arasında meselâ Şar - keyi ve Amerikada (Base - Ball ilâhı) addedilen Babe - Ruth'u sayalım. Ba. e - Ruth ön beş sene müddetle, sene- vi olarak asgari 100.000 dolar kazanı. yordu. Buna mukabil, amatörken çok para kazanan (tabit sporda değl) Tilden, aşağı yukarı bütün servetini kaybetti ve şimdi gayet az kazanmaktadır. Takım halindeki sporlarda en fazla kazananlar gene Base - Ball'cilerdir. Bu müsabakaların senevi hasılâtı, A - merikada 100.000.000 doları bulmakta- dır. Stadlarda en fazla seyirci celbeden sporcular arasında, Amerikan futbol . cüle'ni de saymak Jlâzımdır. Vakia bunların adı amatördür amma bunun ne ifade ettiğini herkes bilir. (Tıpkı bizdeki gibi). Bunun için israr etmiye- Dolar yağmurları, fırtına yağmurları elevvindir.. “Futbol llk maçlarına hazırlık.... Federasyon, klüp murahhas- larını davet ediyor 17/10/90T de başlaması mukarrer alân 037 . $08 Mmevsimi Hik maçlarını İdare edecek lik heyetini kurmak için İstanbul bölgesi birinci Kkümesine mensup klüplerle ikinci küme bi. rincii Anadoluhisarı İdman yurdunun salâ. hiyetli birer murahbaslarının 7/10/037 per. şembe günü saat 17 de Cağaloğlunda O, H Partisi binasında T. &, K. İstanbul - bölgesi merkezine gelmeleri rica olunur.