27 Aralık 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

27 Aralık 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

10 Japonya Amerikaya tarziye verdi 0p1p4) 1 yemdey ağ Tokyo, 25 (A. A.) — Jüpon efkân u- mumiyesi, Panay hadisesine halledilmiş nazırile bakmakta ve Çinde harbeden Japon askerlerinin aileleri için S0 yen veren Mrs. Grevin (Tokyodaki Ame rika elçisinin zeveosi) bu hareketini takdir etmektedir. 2,14 yen bir Türk (rasi olduğu na göre teberrü takriben 180 Türk lirasından ibarettir.) Japan Times gazetesi, Panay hâdise- sinin Amerika ile Japonya arasındaki dostluğu arttırmış olduğunu kaydetmek - tedir, Japonyanm Löndraya ayni suretle tar siye vereceği zannedilmemektedir. İngil- tere, Çinlilete yardım ettiği iin vapur - arının bombardımanlara maruz kalma - sının tabil addedilmesi lânımgeleceği söy Fırtına ap” Baytarafı 1 tacide Asnet petrol gemisi batmış, kaptan ve tayfası boğulmuştur. Gediz nehri taşlı İzmir, (Hususi) — Son günlerde havalar birdenbire soğumuş ve et- rafa kar yağmağa başlamıştır.Kar- dan evvel yağmış olan şiddetli yağ- müurlar yüzünden Gediz nebri taş- miş, Manisa ve Menemen ovaları sular altında, kalmıştır. Hüküm süren şiddetli firtma yü- zünden Mersin ve İstanbuldan bek-, neon vaprlar birer gün geç kalmış- lardır. Mersin hattından beklenen Dumlupınar vaparundan iki gündür haber almamamıştır. .Geminin bir limana İltica ettiği tahmin ediliyor. Fırtına İzmirde de oldukça tahri- bat yapmıştır. Alaşehir, Kasaba ve Salihli ta- raflarında mütemadiyen kar yağ- maktadır, Oğ'u veya kızı hayatta iken beyanname vermemiş olsalar dahi — Muhtaç annelere de yetim maaşı bağlanacâk Ankara, 26 (Hususi) — Hükü- met tarafından hazırlanan ve muh. taç annelere de yetim maaşı bağlan. masını temin maksadiyle tekaüt kanununda değişiklik yapılmasını istiyen lâyiha, Meclis Maliye encit- menfne hâvale edilmiştir. LAyihanın istibdat ettiği gâye şudur; “Dul anpenin - hiç bir geçinecek mali kudreti ve kahunen - bakacak kimsesi yoksa, oğlu veya kızı ha. yatta İken beyanname vermemiş bulunsatar dahi, talebi üzerine bi. rinci dereoo yetimler arasında meaş tahsis olunur, Günahkâr * papas Fener patcikhanesi Sen Sinot Mecli- si, yarın fevkalâde bir içtima aktederek otrtodoks kiliseleri kanunlarına göre papas Dositeos hakkındaki kararını recektir. Malüm olduğu Üzere, Bu si. pas, Balattaki Metohiyon kilisehinde bir kadınla beraber" cürmü meşhut bam Yinde yakalânmış ve malikemeye veril- mişti, Dositeos, Fener kilisesine değil, Tu- risinaya bağlıdır, Fener patrikanesiyle alâkası yoktur. Buna rağmen, patrika- me, Tursinaya tnüracaat ederek, pa. paslık şerefini eden Dositeos'un patrikanece de tecziyesine İzan verlme- sini talep etmişti, Anlaşılan bu izin gelmiştir. Verilecek cezanın papaslıktan tard ve afaroz olma sı muhtemeldir. DOKTOR Necaetlin Atasagun Her gün sabahları sekiz buçuğu akşamları 17 den 20 ye kadar Lâle Wi tayyare apartmanları ikinci daire” 17 numarada hastaların kabul edet. Cumartesi günleri 14 den 20 ye ka dar hastalarını parasız. Kurun, Ha ber okuyucularını dakupon muka- bilinde muayene eder. Telef: 23953 lenmektedir. Görünüşe göre, Japonya ta- rafından takip edilen siyaset İngiltere ile Amerikayı biribirinden ayırmağı is- tahdaf etmektedir. Bu ayrılış Asya siya- setinin muvaffakıyeti için elzem adde - dilmektedir. Bu itibarla diplomatik mah teler Panay ve Lady Bird hadiselerinin bir İngiliz - Amerikan teşrik! mesaisi vü- cuda getirmemiş olmasından dolayı mem nuniyetlerini beyan ve bu hödiselerin an- cak Japonyanın İngiltere ve Amerikaya karşı ittihaz ettiği hareket tarzları ara- sındaki farkı tebarüz ettirmiş olduğunu kaydetmektedirler, ingiltereye verilecek cevap Tokyo, 27 (A.A.) — Harbiye, has riciye ve bahriye nozaretlerinin yök sek memurları Lady Bird gemisi hâ disesi dolayisile İngiltere «tarafın dan etvdi edilmiş olan protesto nota sma verlleğek cevabın metnini tet- kik etmişlerdir. Amerika tarziyeyi kabul etti ama... Paris, 27 (A.A.) — diyor ki: Japonlar eğer evvelki gibi bombardı. manlara devam etmezlerse, Amerikan elkârı umumiyesinin sükünet bulacağı beklenebilir. Fakat, şurası da nazarı dikkate almak Jâzımklır ki, Pasfikteki bahriye üslerinin takviyesi için Ame- rikan amirallık dairesine kat'i emirler verilmiştir. Şanghayda Sovyet müesseseleri bombalanıyar Moskova, 26 (A.A) —- Tas ajansı bildiriyor: 24 Kânunuevvelde Şang- bâyın Fransız mıntakası içinde meçhul bazı kimseler Sovyetler birliği vatan « daşlarınm klübünde #dare azasından bu lunan mühendis Frürin apartımanma büytük bir bomba atmışlardır, Fruri ha- fifçe yaralanmıştır. Ayni tarihte, beynelmilel mıntakadaki İnturist ajansının binasının da bir bom- mâ atmışlardır. Vakit geç olduğu için binada kimse yoktu, Bomba, otomobille gelen kimseler tarafından atılmıştır. Bu wak'alar, Sanghayın Japonlir tarafın. dan işgalirdenberi biç şüphesiz Japon castisluk “servisinin - direktiflerinden mülhem olarak beyaz Ruslar tarafındar yapılan dördüncü şekâvet vak'asıdır. “Euvre,, gazetesi Japon Imparatorunun sözleri Tokyo, 26 (A:A.) — İmparatorun Diyet meclisinin açılışmda okunan me- sajında, Japonya ile müttefikleri arasm daki dostluk ve samimilik artmasmdan dolayı memnuniyet gösterilmekte, giriş tiği her muharebeyi kazanan ordunun muvaffakıyetleri sitayişle zikredilmek- te ve meclisin. yalzyetin çahimliği sebe- biyle teklif edilen pdi ve fevkalâde aske ri biâçeleri kabul etmek suretiyle, gü kümetle teşriki mesaj etmesi temenni olunmaktadır. , . Tevkifhanede , ys bir hâdise Dün akşam İstanbul tevkifanesinde, bir kaç mevkuf arasında bir kavga çk. muş, ağız münalaşasiyle başiryan kav- ga, sanlı bir netice ile bitmiş, mevkuf. lardan belir'yeli Salim yaralanmıştır. Yaralı Salim, Piyerloti- caddesinde Dağ sokağında, polis Hasan Basrinin evine hirsizlik maksadiyle giren © ve kunduracı taçağ'yle polisi öldüren, Kâçarken üç bekçi ile bir polis memu - m emma e, Salim, tevkifanede kahvecilik yap maktadır. Salimin, yattığı kovuş arkadaşların. dân ve adam öldürmek ve hırsızlık süç- larından mevkuf bulunan AR, Bekir ve Hüseyinle bir alacak meselesinden ara. larında soğukluk vardır. © * Dün eksam üzeri, tevkifanenin »'ya- ret saatinin arkası âlrndıktan sonra, a. ralarmda rlatak münakaşası açılmış, krsa bir zamanda alevlenmiş, bu sırada Siri Berir uçe sivri bir demirle Salimi beş yerinden yaralamıştır... 1 Salimin yaraları bafiftir. On günlük | bir rapor verilmiştir. Müddeiumumi tmuavinlerinden Şük- rli tahkikata başlamış, suçluları, hüdise., ye şahit olanları sorguya çekmiştir, - HABER — Aştım pöstast l Yaşamak Hakkı Nâzım Hikmetin İlk romanıdır. Bu değerli şairin adıyla neşredeceği ilk eserini bü- yük bir zevk ve büyük bir alâka ile takip edeceğinizden eminiz. Yeni senenin ilk günün- de başlamış bulunacaktır Senelerdenberi yakalanamıyan Eşkiya Aydemir Karsta hükümete dehalet etti Kars, 27 (A.A.) — Yol (Kesmek, soygunculuk ve şekavetten mâaznün olarak yıllardanberi takip edilmek- te olan meşhur eşkiya Bendivanlı Aydemir dün sabah (saat 9 da vali Akifin erine gelerek dehalet etmiş, silâhını da teslim etmiştir. Bu de- haleti temin hususunda vilâyetimiz- G,. H. partisi üyelerinin önemli hiz- metleri görülmüştür. Aydemirin vilâyet emniyet daire- since fotoğraf ve parmak izleri alı- nip tahkikat evrakı (tanzim edii- dikten sonra maznun evvelki vaka- larına alt Jandarmaca tutulmuş ev- rakile birlikte cumhuriyet müddel- umumiliğine tevdi edilmiştir. . Ispanya isyanı p BW“ Baştaraı 1 incide Deniz cephesi: Dört asi harp gemi si dün Castellon ve Burrlana liman- larını bombardıman etmiştir. İnsanca zayiat ve hasarat yoktur. Cumhuriyet tayyareleri mütecaviz gemileri kaçma- ğa icbar etmişlerdir. Bunlar, Majorgue adası istikametinde uzaklaşmışlardır. Asilere göre Salamanca, 27 (A.A.) — Resmi teb tiğ: Teruel'in müdafaasına devam edil. mektedir. İki düsman tayyaresi düşü- rülmüştür. Şehir civarmda (faaliyette bulunan Franko kuvvetleri vaziyetleri- ni mahsüs derecede islâh etmişlerdir. Bu kuvvetler, hükümet (kuvvetlerini çevirmeğe matuf büyük o manevraları- na devam etmektedirler. Diğer cephelerde Madrit, 26 (A.A.) — Madrit cep- hesinin muhtelif mıntakalarında topçu ateşi devam etmektedir. Hükümet top çu kuvvetleri asilerin Dordonyar yolu ve Aravaka civarındaki mevzilerine & - teş açmışlardır. Asfler cumhuriyet or- dusunun İşgali altındaki Casa de Anpo ya akımlar yanmışlarsa da bu teşebbüs lerinde muvaffak olmamışlardır. N Jarama cephesinde topçu kuvvetleri cumhuriyetçilerin Lamora (o Nosadaki mevzilerini bombardıman etmekte olan asilerin bu faaliyetine mâni olmak ©- zere Vesta de la Rena gölünün arka- sındaki tepelerde bulunan © meveileri bombardıman etmişlerdir. Hükümet tayyareleri, hükümet mer- kezi civardaki bazı mıntakaların üze- rinde keşif uçuşları yapmışlardır. Bu tayyareler maruz kaldıkları şiddetli » teşe rağmen bildarıza üslerine avdet etmişlerdir. Franko hâlâ za'erden bahşediyor Salamanka, 26 (A.A) — General Franko kendi mıntakasndaki bütün İs- panyollara hitap eden Noel mesajın- dâ yakın bir zafere olan kanaatini bil- dirmektedir. Babasını öldü- ren çocuk Bp Baştarafı 1 incide Ki duruşma başka bir güne talk edilin. ce köye dönmek üzere yola çıkmıştır. Ömer yolda karısı Fatma ile oğlu Mus- tafaya rasgelmiş ve bir ağız dalaşmasn dan sonra evvelâ oğlunu, sonra da kanı- sını döğmüştür. Annesinin dayak yeme- sine dayanamıyan Mustafa, tabancast- ni çekerek iki kursunda babasını yere sermiş ve sonra annesini köye bırakıp gi dönerek karakola teslim olmuştur. seminal. 71 PİRİNCİKANUN 2ö2iai Atatürkün sözleri Suriye milletinin kalbine v Suriye Başvekili Ankaraya dostane telgraflar gönderdi Ankara, 26 (A. A.) — Suriye Baş- vekili Cemil Mardam bey hududdan geçerken aşağıdaki iki telgrafı gönder- miştir: Ekselâins B. Celâl Bayar, Başvekil, Ankara “Türk topraklarından âytlırken, Ekselinslarma ve Cümhuriyet Hükü- metinin mümtaz azasma, bana güste- rilmiş olan hararetli kabulden dolayı en iyi hislerimi arz ve dost ve komşu büylik Türk milleti hakkındaki derin takdir ve hayranlık hislerimi teyid e- derim, Memleketime, kârşılıklı anlaşışımız sayesinde müstakbel (devrenin iki memleketimiz arasında kardeşlik mü- nasebetlerine dayanacağı ümidi ile dö- müyorum, Büyük Türk (OCümhuriyetine ve onun Büyük Şefi Ekselâins Atatürke bütün kalbimle yüksek bir saadet ve ebedi itilâ dilerim. Cemil Mardam Ekselâins B. Rüştü Aras, Hariciye Vekili « Ankara “Ankarada ikametim esnasında gü terilen dostluk ve sempati hislerinden pek ziyade mütehassis olarak, ekselans- larına en hararetli teşekkürlerimi arze- derim, Büyük Şef Ekselâns Cumhur başkanı Atatürk tarafından söylenen sözler, bü yük Türk milleti ve onun yüksek gefi hakkında derin bir dostluk ve hudut- suz bir hayranlık besliyen Suriye mil letinin doğrudan doğruya kalbine va- racaktır.,, Cemil Mardam Har'elye Vek'limizin cevabı Hariciye vekili Doktor Rüştü Ard£ Suriye başvekilim'iki tölgrifme; uya” Zıdaki telgrafla Cevap vermiştir: Cemil Bey Mardam , Başvekil Şam İstanbula gelmiştir, 4 aracaktır! “Başvekil ve ben, ekselânslari tart“ lından Türkiyeden ayrılırken wi ifade buyrulan dostane sörlerden > ziyade mütehassis olduk. Ekselânslarınm ziyareti, birçok e? ların yaklaşdırdığı iki millet arasınd? samimiliği şüphesiz takviyeye him” edecektir. Ekselânilarının kendileri hakkın izhar buyurdukları temennileri $€ ye arzdan geri kalmadık. Atatürk Pİ dan çok mütehassis oldular, zo Suriye için bütün kalbimizle de”. daha büyük refah ve saadet dileriz Doktor Ars* klar GÜİMA, ağir Ve iğ Nİ Aşk yüzünden katil Gemlikte sevdiği kızın anne öldüren Bir genç bu saba lophanede yakalan Evvelki gece Gemlikte bir G9 işleyip İstanbula krçan Rauf Ahmtt minde bir katil bu sabah Tophs”* yakalanmıştır. İnebolulu ve 329 doğumlu olan Rauf Ahmet, Gemlikte Hamidiye 9 hallesinde oturan Elmas isminde ” kadının kızımı sevmektedir. Müteü e defalar kızı anasından istemiş, fakat mas her isteği reddetmiştir. pe Buna fena halde kızan Rauf evi” el ii ytl # gece Elmasın evine girmşi, taban çekerek kaliını öldürmüş, anasmı ku : üzere araya giren sevgilisi Asi, ndan yaralamıştır. iten sonra katil çıkmış, Yalovâya geçerek or# yola # Çolkoslovatyada da bir gençlik teşkil âh vardır, Bu teşkilât, ha pek küçük yaştan askerlik öğretm ekte, gençliği askerliğe ir dır. Buradaki fotoğraflar Çek Sokol teşkilâtının son geçit