4 Ocak 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

4 Ocak 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Ruzvelt harbi çok uzak görmüyor Dap Baştaratı 1 incide den mürekkep Se filo, bulunmaktadır. Ayni gazete, Kadiak adasında “Kadın lar körlezi,, ni de ihtiva etmek üzere ge- genlerde bahriye nezareti tarafından sa- tmalınan arazide İleride biç hava üssü daha tesis edileceğini haber vermekte ve Aleoute adalarında birkaç hava üssü'te. sis edilmesi ihtimali mevcut olduğunu İ- lâve eylemektedir. Ruzveltin burünkü nutku Vaşington, 3 (A.A.) — Ruzveltin sabırsızlıkla beklenen mesajı bugün saat 13,30 da (Vaşington saatiyle) kon- grede okunacaktır. Zannedildiğine göre Reisiclümhur iş- sizlik meselesini tetkik edecek ve trust aleyhindeki kanunlar hakkında bazı tavsiyelerde bulunacaktır. İnhisarlara Jakson ve İckes kadar hücum etmesi ihtimali azdır. Çünkü reisicümhurun büyük müesseselerin yardımına ihtiyaçı vardır. Jakson ve İckes tarafından söylenen nutuklar hükümetçe tasvip edilmiş ol- masına rağmen, hükümeti hakikt bir ta- ahhüt altına sokmadan büyük milesse « selere karşı bir ihtar teşkil etmek Üze- re uçurulan bir nevi balon mahiyetinde idiler. Ruzvelt ayni zamanda beynelmilel vaziyetten bahsedecektir. Ispanya 'tarbinde vaziyet Cumhuriyet ordusu Terueli henüz terketmiş Bap Baştaratı 1 incide mevkilne biribiri ardına bir çok şiddetli hücumlarda bulunmuşlar ve Muelayı niha yet öğleden sonra ele geçirmişlerdir.. Mü cadele çok şiddetli olduğundan Hükümel Çiler Fazla zayiat vermişlerdir. Moela ile istasyon mahallesi arasında, Turla nehri. nin geçtiği ağaçlıklı bir vadi vardır. İşte bu vadi içindedir ki bir kaç bin muharip | dizlere kadar kara balmış ve ayni zaman da aç bir halde el bombaları ile çarpış- #mışlardır. Çarpışma geceyarısında nihayet vermiştir. Şehrin dahilinde Teruel, 3 (A.A) — Havas ajansı muha- biri bildiriyor: Fena hava ve kar, kismen harekâta mani olmakta devam ediyor, Bu- nunla beraber, o cumhuriyetçiler, Franko kuvetlerinin hücumlarına murvaffakiyetle mukavemet eylemekledir. Mukabil taarruz lar esnasında, cumburiyetçiler, o iki gün evvel kaybettikleri barı mevzileri geri al- mışlardır. Şehrin dahilinde Ise, cumhuriyetçi top çular, Frankocuların sığınmış olarak Bu. Yundukları binaları bombardımanda de- vam eylemektedir. Kar fırtınasında harp Sâint Jean-de Luz,2(A, A) — Buraya gelen haberlere göre Teruel mu- Kuvvet faikiyeti Ayruda demokrat cephe lehindedir Londra, 2 (A.A.) — Yeni sene ba. gıda resmi mahafile hâkim olan nişa nenin bir itimat nişanesi olduğunu Sunday Timesin diplomasi muhabiri m Mâve eni filinin, beynelmilel vaziyet hakkında. ki başlıca mütaleâları şunlardır: 1. — İngiliz. Alman müuasebatın. da geçenlerde vukua gelmiş olan sa. Mh, hayır vadisinde çok mühim bir de gişikliktir. cemiyetinin islâhma muarız değildir, 3. — Avrupadaki kuvvet faikiyeti, demokrat milletler lehinedir ve merke zi Avrupa : milletlerinin bitarag'ığa doğru istikamet almış olmalarını Ro. ma . Berlin misakı ile mesai birliği ie Tasma matuf bir hareket suretinde tef sir etmemek icap eder, 4. İtalyan » İngiliz mürasebatı. nm derhal salâh bulacağına dair hiç bir ihtimel belirmemiştir.., Gazete muhabiri, Fransız - İngiliz birliğine ehemmiyetle işaret ettikten ve Delbosun son Avrupa geyahatin. den de bahsettikten sonra Polonya, Ro manya, Çekoslovakya vee Yügoslav. yanın, Londra tarafından tasvip eğil miş şartlar dahilinde, Fransanm dost ları olduklarını ilâve etmektedir. “Po. harict siyasetlerinin esas prensipi ol. duğunu bir kere daha beyan ve ilân etmiş olmaları manidardır. Romanya. daki son tebeddüller, bu noktai nazarı değiştirmemiştir.,, değildir harebesi bir kar fırtınası altında devam etmektedir, Hararet derecesi sıfırdan aşağı 12 dir. Birçok yerlerde karın yüksekliği bir metreden fazlaya çıkmış, harekâtı ve bilhassa topçuların harekâtın son dere- ce müşkülleştirmiştir. İkinci gazeteci de öldü Saragosse, 2 (A.A.) — Associnted Pressin Teruel cephesinde yaralan- mış olan muhabiri Edvart Nel, yapı lan kan nakli ameliyesine rağmen saat 11 de ölmüştür. Musolininin . — telgrafı Dap” Baştarafı 1 incide Bir, yayıt Dün hakkma malik olan bir 1 milletiz, Fakat bu katiyen diğer millet lerin ezilmesi demek değildir. Biz, mutekit bir milletiz, fakat daima da diğerlerine karşr müsaadekâr bulun. muşuzdur. Milletimizin bu hasletlerini daima nazarı dikkatte tutarak çalış. malısınız.,, Almanya, Romanyayı anti komünist pakta sokmağa uğraşıyormuş Paris 3, (A.A) — Ocuvre gazetesin. de Mme. Tabotis, şöyle diyor: “B. Von Ribbentrop'un birçok Avru- pa meselelerine, bu meselelerin 17 şuhat- tan evvel yapılması muhtemel olan önü. müzdeki İntihabattan mukaddem kimse. Yi endişeye düşürmemek için gizli tutul maları lâzimgelmekte olmasma rağmen, verilecek istikameti tetkik etmek üzere, sonkânun sonunda Bükreşe gideceği söylenmektedir. B. Von Ribbentrop'un vazifesi, Romanyanın kommuntern aley. hindeki misaka iştirakini temine çalış- maktır. Daha Almanyanın Bükreş Sefiri, Goza ile “Demir Muhafız- lar” teşkilâtı reisi Görireano ile uzlaştır. mağa uğraşmaktadır. Eğer bir uzlaşma temin edilecek olursa, intihabatta, iki fırka arasında hakiki bir blok teşekkül edecek, bu da milli çiftçilerin vaziyetle- rini müdafaası gayri kabil bir şekle so- karak Gogo'ya azalıkların yüzde 80 ini elde etmesine medar olacak olan reylerin asgari yüzde 40 mı temin edecektir. 1ö Jurnal ise söyle demektedir; “Roma protokolunu imza etmiş olan milletler tarafından yakında Budapeşte. de bir toplantı yapılacaktır. Görüşmeler yakında Roma ile Bükreş arasmda İtal ya ile Yucoslavyayı yekdiğerine bağir. yan iki tarağlı itilâAfa müsabih bir itilâf akdi için hazırlıklar yapılmasına hfdim olacak ve aktedilecek itilf, İtalya için bü- yük bir iktısadi ehemmiyeti haiz bulu- racaktır.” Yanan kız öldü Birkaç gün evvel Aksarayda gaz oca- ında kahve pişirirken eteklerinden tu. tuşarak vücudunun muhtelif yerlerin den ağır surette yaran Nadire dün Ha- seki Hastanesinde ölmüştür. “Fırtına ve yağmur ap” Haştarafı 1 incide ler fazla kar tutmamıştır. Bugün öğ. leye kadar gene ayni şekilde fasılalı kar yağmıştır. Denizde Karadenizde frtma gene başla. mıştır. Bununla beraber büyük va. pur ve şilepler denize açılmışlardır. Ancak bazı küçük vapurlar limanda beklemektedirler. i Dün İmroz seferini yapmak Üzere Galata rıhtımından kalkan Tayyar va puru Marmarada hayli müddet boca. lamış, kaptan daha ileriye gidemiyece ğini anladığından gri dönmüştür. Va purda otuz yolcu bulunuyordu. Tan gizetesinin . yazdığı gibi gem. batma tehlikesi göstermemiştir. Diğer taraftan Çanakkale boğa. zmda İngiliz bandıralı Arion vapuru da karaya oturmuştur. Üç bin tonluk olan Ârlon vapuru Göstenceden Paler moya gitmek Üzere hareket etmiş, Çanakkale boğazından geçerken Gala. ta feneri önünde kumluğa oturmuştur. Altı bin ton benzin yüklü olan va. purün acentesi gemi kurtarma şirke- tine müracaat etmiş, vapurun kurta. rılmasmı istemiştir. Alemdar tahlisi. ye gemisi kaza yerine gitmistir. Kur. tarma işine devam edilmektedir. Yıkılan ev Dün yağan yağmurlar yüzünden bir ev yıkılmıştır. Küçük Pazarda İs. kender boğazımda Çilingir sokağında 21 numaralı evin arka tarafı ansızm çökmüştür. Arka taraftan yol geçti. ğinden enkazı yolu kapamıştır. Bu s1. rada evin sahibi Ahmet karısı ve , ç0., cukları İle ön tarafdaki odalarda bulu nuyorlardı, Kazadan zabıta haberdar olmuş, vaka yerine gidilmiştir. Yapılan mua. yenede ev tehlikeli görüldüğünden ev dekilere çıkmaları söylenmiştir. Ev sa hibi bir tehlike görmediğini iddin et. miş, çikmamak istemişse de kendisine mühlef verilmiş, bu sabah da evdeki esyali bitişik eve taşmmıştır. Ingilterede Italyan propagandası ile yapılacak mücadele Londra, 3 (A.A) — Bugün arapça yapılacak olan radyo neşriyat servisi açılacaktır. Açılış merasimine birçok Arap ricali ve bilhassa Yemen Kralr İmam Yahya'nm oğlu Emir Hüseyin iştirak edecektir. Bu servis, İngiltere Hükümetinin İtal- yan propagandasma karşı ittihaz edeceği tedbirlerden birini teşkil eylemektedir. Cenubi Amerika için tertip edilecek olan Portekiz ve İspanyol servisleri de yakında açılacaktır. » Bundan maada Lord oCranborne, Avam Kamarasında bildirdiği gibi na- urlardan mürekkep bir komite, İtalyan propagandasına karşı koymak ve İngi. liz noktai nazarını dünyaya daha İyi anlatmak için almacak tedbirleri tetkik etmektedir. ” İngiliz matbuatı, hükümetin bu faa- liyeti dolayısile memnuniyetini izhar et- mektedir. “Times bu hususta şöyle yazıyor: “Propagandaya mukabil (propagan. ile düşmanlığa düşmanlıkla mukabele etmek mevzuubahs değildir. İngiliz neş- riyatından maksat, İngiltere halkma her gün verilen haberlerden diğer milletleri de müstefit etmektir. Buna tam mana sile propaganda denemez.” News Chronicle gazetesi, bu neşriya. tı bozmağa teşebbüs edecek olanların hüyivetini tesbit etmek üzere tedbirler alındığını yazmaktadır. Kadın tayyareci Mariz Hils Bir kazaya mı uğradı ? Beyrut, 3 (A.A.) — Kaklın tayyareci Maryse Hilsz'nin dün saat 13,15 de (Grenviç saatiyle) Iranda kâin Djask- dan geçmiş olduğu haber veriliyor, Tayyareci o saattenberi vaziyetini bildir memiştir. Tayyareci, Salgondan avdet ediyor- du” Çin, sulh: Şartlarının. 'tadilini istedi ag Baştarafı 1 incide dan tesis edilen “hi hükümet - komisyonu Çank - Kay - Şek rejimini reddeylemiş ve halkr Japonlarla iş birliği yapmağa davet etmiştir. Kongçovda da Japonların “himayesin- de bir sulhü koruma komisyonu tesis o. lunmuştur. Çin mareşalı neye güveniyor? Paris, 3 (A. A.) — “Le Temps” ga- retesi, Çindeki Alman sefiri Trantmann tarafından mareşal Şank : Kay . Çek'e tevdi olunan Japon sulh tekliflerinin Tokyo hükümetinin asla Çinde arazi ba- kımından bir istifade araştırmakta oldu- ğuna dair olan beyanatile tezad teşkil et- mekte bulunduğu mütaleasındadır. Zira Çinin Japonyayı bilhassa alâkadar et. mekte olan mıntakaları bilfiil Tokyomun kontrolü altına konulmuş bulunmakta» dır. Bu gazete ilâve ediyor: “Japonya. tarafmdan yapılmış olan ve yapılması muhtemel bulunan: teklifler « den müstakil olarak Şank * Kay - Şek, ya düşmanı Çin içlerine çekerek, onu yıprandırmak ve bitkin bir hale gelir « mek suretile muvaftakıyetle mukavemeti temdide kifayet edecek #skeri vasıtaları malik bulunduğundan veyahut yeni bir takım hâdiseler zuhuru üzerine hariçten kendisine bir müzaheret yapılmasını he- saba katmakta olduğundan dolayı muha rebeye devama azmetmiş görünmektedir. Vu hattı bareketi teyid'eden bir şey varsa, o dn mareşalin bundan böyle mün hasıran Çin ordüları başkumandanlığı vazilesini ifaya hasrı nefs edebilmesi için icra komitesi reisliğine Kung'un tayin olunmasıdır... Ingiliz müstemleksine giden mülteciler Honâkong, $ (A:A.) — Honakonga gelen Çin mültecileri mühim bir mesele teşkil etmektedirler, Gayri resmi tahminlere gör re bunların adedi 250.900 dir. Bu miktar hergün çoğalmaktadır. Cin hastaneleri hin cahınç doludur. Hastalar o hapishanelere yatırılmış, hükümetin sivillere mahsus has tanesi fakir müllecilere tahsis edilmiştir, İki Japon tayyaresi tahrip edildi Şanghay 3. (A.A) — Çin tayyare- leri dün öğleden sonra Nankin hava meydanında duran iki Japon bombardı- man tayyaresini tahrip etmislerdir. Bu akım, Şanghay Japon mabfelleri tara. fından teyid edilmektedir. Japonlar kibtitleri bile müsadere ediyorlar Şanghay 2, (A.A) — 50.000 Çinii mülteci, Japon işgali altında bulunan araziye girmek üzere Şanghay imtiyaz mıntakasının garp hududunu geçmişler» dir. Bu mıntakaya girmek, bu. sabah. tanberi serbesttir. Bankadaki parâ- larını unutan Amerikalılar ATİL gününü ahbaplarile, dost. larile bir arada gecirmek için bir tarafa 10 lira saklıyan bir adam, bu bir hastalık olması lâzımdır. . “Fakat, dünyada o kadar unutkan adamlar vardır ki ve ait hi. kâyeler o kadar çoktur Ki insin bunları gördükçe, hikâyelerini işittikçe gül. mekten kendini alamıyor. Nevyorkun en büyük bankalarm. dan biri, sene sonu münasebetiyle, on beş senedenberi aranılmıyan cari hesaplarım listesini nesretmiştir. Bu hesaplar, açıldığı gündenberi olduğu gibi duruyormuş. Ne bir dolar çekilmiş, ne de bir dolar ilâve olun. muş... Amerikalı bir vergi kontrol şe. fi, her sene nihayetinde verilen beyan. nameleri tetkik ettiği zaman unut. ğini, beyannamelerden (Obüyük bir kısmımı İade mecburiyetinde kaldığını söylüyor. Gene Amerika bankalarmdan bi. rinde 99 sere evvel açılmış bir hesabı cari vardır, Vaktiyle 775 dolardan ibaret olan bu para, şimdi, ayda 7,048 dolar faiz ir bir yekündur. Fakat sahibi kim? İşte bu belli değil, Belki de, yıllarca evvel ihtiyaç içinde öldü.. Kimbilir? » hastahaneye kaldırılmış” > a ” Bu mültecilerin hepsinde de hi) le müsaadenameler vardır. Japonla ik lâhlarr olup olmadığını « anlamak Gk. mültecileri dikkatle aramıkta, üğ, rinde çıkan kibrit kutuları bile YE be dere etmektedirler, lt Von Craun Budgevi 1-6, 3-6; Ayu ç PN Çinliler ilerliyor G Hânkov 3, (A.A.) — Bir Çin meni ından gelen telgraflara göre Çin ge | li Changfahkwei'nin umandasına” Gi kıt'alar, Hanekov istikametinde muf ferane ilerlemektedirler. Ve Bü generalin pişdar kuvvetleri, HE hi kov istasyonu yakininde bir noktayi gal etmişlerdir. A Japonların, Çinliler tarafından yak makta ölan ihata hareketi sebo. Hanekov'da tutunamıyacak bir vari?” düşmüs oldukları söylenmektedir. 7 | Japon Dahiliye Nazırının s07' Tokyo 3, (A.A) — Kaizo isimli yasi mecmua, Dahiliye * Nazırı ka Suetsuou ile yapılan bir TEMİAkkEi u retmektedir. Japonyanın. Uzak Şarktaki maks rını açıkça izah eden nazır, Çin ile çuko ve Japonyanın ideolojik bir sİ ve iktrsadi blok teşkil etmeleri zımgeldiz? noktasında ısrar etmiştir. Beyazların Asyadan - çıkarılması malini derpiş eden nazır, bundan ra demiştir kiz “Hali hazırda dünya tarihinde bü) akisler bırakacak olan hâdiseler k#f smdayız. Bu hâdiselerin nasıl bir *” İk atle seyredeceğini hiç kimse tahmin mez, Şuna kaniim ki sarı ırk, > Hakkım kendisine nasib etmiş oldi; saadet hissesinden mütena'im olacak © beyazların hegemonyasının, sona Avrupalılarla Amerikahlarm mütem yen bahsetmekte oldukları adalet ve * saniyet devrini hakikaten açacaktır. “Es pass daki boyundurukları, ortadan kı dir. Tabil istihlâsm sür'atle ti umumi bir iştiale bâis İkiz ) iyice bilmeliyiz ki ittihaz eği tiyatt tedbirler, her ne olursa olsun, tice, ayni olacaktır; Umumi bir işik, Bir katilin idam istendi e Daşlarafı 1 incide, ederek bizzat mezarlıkta cesedi göste Tini, suçlunun müdafaası için söyleğ lerinin esassız olduğumu gerek tahki”.. evrakından, gerekse dinlenen şahidi© ifadelerile Hüseyinin eski metresi Ş€ fenin itirafmdan sabit gördüğünü i€ ettikten sonra, Hüseyinin idamını yerek: # — Türk Ceza Kanununun dört: dlinci maddesinin üç ve yedinci leri mucibince suçlu bu ağır cinayeti cezasını başile ödemelidir, demiştir. Bundan sonra suçlunun yazılı / faası okunmuştur. Suçlu bu müdafaasında vak'a si kışlada olduğunu, 321 doğumlu duğunu, metresi Şerife ile aralar açık bulunması dolayısile sayt # Badette bulundüğunu iddia ederek bei pi etini talep etmiştir. Kararm te için mahkeme talik edilmiştir. ii ri Mürebbisin' yaralayn bir KER. ; ERLİNDE, bir sirkte B facia ld verilen birm isamerede, büyük kaplana; umâralar yaptıran bir rebbi, hâyvann hücumuna uj Miami Değilse lar, AYIN i heyecana düşmüş, bağırarak, bayanı dm, bağırarak, bl Mürebbi, büyük bir hançerle dini müdafaa etmek istemiş, bacağından, göğsünden mi tır. Mürebbi, soğuk kanlılığını il betmemiş, hayvanı teskine olmuş ve yaralarının ağır pi rağmen numarasını sonuna kadaf * mıştır. Bijâhare, baygm bir 7