16 Ocak 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

16 Ocak 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Akif'in , nezar taşı &gm Ne KUŞ da, bşi f?’:,q. Tardı: Âkif için ikl küçük siz daha ziyada vâ. © kitabları çıkaranlâara © da olur. Çünkü © iki Bttireceği ' bir B ae slanıp da son gün- anlayınca Mısır- Şilrini sevsök de, sevme- ek . hepimizin vazifesidir. Akif'in Olduğu için Fikret'in baş- nazmmın - işte Sü- süsünden, işte Asım ve « kötü bir > Fakat bu yüz- *kazanıyor: adam, aruzu kolay- AF F İf 7 ?f D !?ğ - ğ &i n [ SFf “Evim"” manzumesine Fikret'in açıp Akif'in de- Yünliş yola sanmıstı; Yahya Kemâl cekti.) Ga kalmadı! Fikret gi- Wali m ündişesi- fikir sok- Olduğunu söyler- GSerini hürmetle okumak tahammti! edemedim. o ıuMiI “hüsnü-niyeti,, ik gördüm. Kendisi- l Amunu anlama- T. Onun İcin o iki okümasanız Büeriz " Slesine saahet. Halici temizlemek hangi dairenin vazifesi ? Belediye, işi Liman dairesine, Liman datresi de Belediyeye yüklüyor Deniz Ticaret Müdürlüğü işe başlıyacak ama ortada vesait yok! DAr| Setelerdenberi temizlenmemiş olan Haliçte, bir müddet sonra münakalâ- tın çok tehlikeli bir hale geleceği anla- gılmıştır. Son defa yapilan — ıskandiller bil - hassa sellerin döküldüğü sahil kısım- larmın tamamen dulmakta olduğunu göstermiştir. Böyle giderse Haliç va- purları Balat, Kasımpaşa, Defterdar Ve Sütlüce gibi iskelelere uğriyamiya- caktır. Çünkü bir taraftan Kâğıthane dere- ginin getirdiği çamurlar, bir taraftan da 2taraftaki sırtlardan sellerle sürük lenen teressübat iki sahilden itibaren orta kısımlara kadar denizi doldur - muştur. O kadar ki, artık Haliç vapur- tarr, henüz dolmamış olan bazı kısım- lar üzerinden gidip gelmekte ve iske- lelere yanaşırken çamura saplanma - mak için dikkatli ve mahirane bir su- rette manevra yapmak mecbüriyetin - dedirler. Bir müddet daha geçer de bu- Tası taranmazsı vapurlar Befer edecek derinlikte saha bulamıyacak ve dün- yanm bu en güzel iç limanmda müna- kalât sandallarâ kalacaktır. Yaptığımız tahkikata göre, Halicin temizlenmentesi alâkadar daireler ara- amdaki bir noktalinazar ihtilâfimdan ilert gelmektedir. Belediye büranın temizlenmesinin li- Deniz Ticaret Müdürlüzü Umum müdürlüğe kalbedilecek unı ticaret müdürlüğünün umum müdürlüğe kalbi ve yeni teşkilât vü- cuda getirilmesi hakkındaki kanun lâyihası bugünlerde moeclise sevkedi - lecektir. Hükümetin deniz işlerine ehemmi- yet verdiği bu sırada bu müessesenin esaslı bir sunette takviyesine de lüzum görülmüştür. Bilhassa bütün deniz müesseselerinin Denizbank gibi mo - dern ve büyük bir teşekküle bağlan- ması ve bunların rasyonel esaslarla çalıştırılması karşısında deniz ticaret müdürlüğünün vazifeleri artmaktadır. Salihiyet ve teşkilâtı tevsi edilecek olan deniz ticaret müdürlüğü yeni vaziyetile tamamen ticari usullerle ça- lmşacak olan Denizbank karşısında hü- kümetin bir kontrol ve tetkik maka- mr olacaktır. Yeni teşkilât meyanımnda bu mües- sesenin fen kısmı yeni ve mesleğinde mütehassıs elemanlarla takviye edile- cektir. Ayrıca dünya deniz ticaret İş- leri ve beynelmilel navlunları munta- zaman takip edecek ve buna göre ted- birler alacak bir kısım kurulacaktır. Deniz ticaret müdürü Müfit Necdet Deniz, bu işler üzerinde iktısat vekâ- letiyle temaslarda bulunmak üzere ya- rın akşam Ankaraya gidecektir. — A, İÇERDE: * ÜSKÜDAR müddelumümisi Tahsin terflan Rize cera hükimliğine tayin edil- miştir. * Muharrir Sabiha Zekeriyanın Cumhu- riyet gazetesi aleyhine açtığı dava ayın on dokurunda ikinci cera mahkemesinde başlayacaktır. * Ezine müddelumumisi Cevat — Şetvan İstanbul azalığına tayin edilmiştir. * Errurum - Sıvas hattının yirmi seki- zinci kısmında çalışırken bir kaza nelice- sinde ölen Kadir pehlivan oğlunun ailesi- ne 300 lira tazminat verilecektir. .* Yakında İzmirde bir tütün ofisi açı- lacaktır. * Azlık ve genebi okullardaki Türk üğ- “vetmenlerinin aylıkları eskisi gibi hafta- lık ders saatleri yekünunun dörde taksim (. *dilmesi suretile elde kalan miktar üzerin- den verilecektir. : man işletme idaresinğin vazifesi olduğu fikrindedir. Liman işletme idaresi ise bu işin, beledi vazife olduğunu iddia etmektedir. Deniz ticaret müdüriüğü bu vaziyet karştamda Halici taramak için teşeb - büslere girişmiş, fakat vesait bulama- miştır, Filhakika, biri bahriyeye, diğe- ri llmana ait iki tarak dubası varsa da bunlar bu işi yapmiya kâfi kud. rette değildir. Bunun için, limanı te- mizlemek Üzere hariçten iki yeni ta- rak dubası almması kararlaştırılmış- tır. Fakat bu dubâları beş yüz bin li- radan aşağı almak kâbil değildir. Or- tada böyle bir tahsisat yoktur. Bunun için, hükümetten bir tahsisat İstene- cektir. Fakat bu tahsisat verilinceye ve bu taraklar mibayaa edilinceye ka- dar Halicin dolması tehlikesi tahak - kuk edebileceğinden şimdi elde mev- cut vesaitle an fazla dolmuş olan kı- sımların temizlenmesi münasip görül- müştür. Bu arada deniz fabrikaları vapurla. rın havuzlara kolayca girip çıkabil- meleri için kendi sahasmı temizlete- cektir. Çikolatacıların hükümetlen istedikleri Çikolata fabrikatörleri milli sana- yi müdürlüğü vasıtasiyle iktısad ve- kâletine çok mühim bir müracaatta bulunmuşlardır. Fabcikatörler bu mü. racaatlarında avrupa çikolata sanayii derecesinde tekemmül etmiş olan çi. kolata sanayiimizin çimdi bir buhran geçirdiğini ve günden güne te”snni ye doğru gittiğini göz önüne ko; ak çikolata ihraç edilmesinin teminini is- temektedirler. Çikolatacıların yaptıkları hesaba göre, çikolata imalinde kullanılan şe- kerlerin istihlâk resimleri gümrükte çikolata ihraç edilirken Jade edilirse ©o takdirde hariçte kolaylıkya çikolata satmamıza imkân hasıl olacaktır. Bil- hassa bizim çikolatalarımızın şeker nis beti fazla olduğundan şark memleket. lerinde büyük revaç gördüğü evvelce gönderilen nümunelerle anlaşılmış. mıştır. Şekerden alman istihlâk ve güm- Tük resimleri 8 kuruş kadar bir para tutmaktadır. Bu para iade edilirse çi- kolatacılara ihraç edilecek çikolata. Tarım şekeri on yedi kuruşa gelmiş o. Tacaktır. Memleketimizde çikolata sanayii 1927 senesinde kurulmağa başlamış ve bu on senelik devre içinde 9 fabri- kâ yapılmıştır. 1927 senesinde memle- ketimizde 50 ton çikolata istihlâk e. dilmiş iken bu 1981 senesinde 1082 | * Galatada yapılacak olan yeni Tünel hanının inşasına ilkbaharda başlanacaktır. * Türkiye - Japonya arasındaki tlcaret anlaşması dünden itibaren meriyele ko- nulmuştur.. * Halıcsoğlunda denizden çıkarılan hü- viyeti meçhâl ceset hakkındaki — tahkikat devamı etmekterlir. Dün yeniden on kişinin Hadesk alımmıştır. * Şehrin muhtelif yerleri arasında ye- niden otobüs seferleri açmak Üzere yapı- lan müracaatleri belediye kabul etmemiş- e. * Liman ve kümür depoları projelerini hazırlayan Dep firması fşini bitirmiştir. Proje İngiltereden postaya verilmişlir. Yeni açılacak Halkevleri Bu sene memleketimizde kurulacak 39 Halkevi arasında şehrimizde iki halkevi kurlacaktır. Bu halkevlerinden birisi İstanbulun en büyük kazası o - lan Fatihte diğeri de yeni kaza olan Eyüpte kurulacaktır. İstanbul parti teşkilâtı yeni halkev- leri için faaliyete geçmiştir.. Eyüb halkevi, şimdilik parti binasının işgal ettiği binada kurulacaktır. Bilâhare Eyübde Tabakhane denilen mevkide deniz kenarında bir parti ve halkevi binasıyla bir stad yapılacaktır. Gerek bu binalar, gerekse stad için tahsisat bulunmuştur. Hallcin müntehasındaki tuğla harmanları sahipleri bu inşaat için meccanen tuğla vermeyi taahhüt etmişlerdir. İnşaata İlkbaharda başla- nacaktır. - Fatih halkevi için binâ aranmakta- dır. Bu binanm Şehzadebaşmdan E - dirnekapıya kadar vo bir taraftan da Küçükpazardan Ayvansaraya kadar «uzanan kaza sahasının me-kezi bir ye- rinde olması arzu edilmektedir. : Yeni halkevlerinin küşat reemti 20 Şubatta yapılacaktır. O gün halkev- lerinin kuruluşunun yeldönümü oldu « Hu için yapılacak büyük merasimle beraber yeni evelrin küşadı da yapı- lacaktır. Otobüsterae fazla para mı alınıyor ? Şahrin muhtelif hatlarında işliyen otobüslerin bilhassa tarife işlerinde birçok yolsuzluklar yapıldığı anlaşıl- mıştır. Belediyeye yapılan şikâyetlere göre, bazı otobüslerin biletçileri, otobüs se- ferlerinde mımtaka taksimatını henüz kavrıyamamış olan halka gittikleri yerden daha uzak mıntakaların bilet- lerini vermektedirler. Bu suretle oto- büs hasılatını arttırmak istiyen bi. letçiler halkı zarara sokuyorlar, Belediye otobüslerin tarife ve bilet işini sıkt bir kontrol altma almiya karar vermiştir. Bu gibi yolsuzlukla- rın önüne geçilmek için, kendisine da- ha uzak mıntaka bileti verilmiş olan- ların vaziyetini tesbit ederek beledi - yeye müracaatları istenmektedir. Diğer taraftan birçok — otobllalerin durak yerleri haricinde ve geçit yer. lerinde durarak yolcu aldıkları görül- müştür. Muayyen durma yerleri hari- cinde yolcu alan otobüsler işten mene- dilecektir. ——— — tona kadar çıkmıştır. Fakat sonradan sukut başlamış ve geçen sene ancak 225 ton çikolata istihlâk edilmiştir. —O * Liyon üniversitesi mezunlarından Be- | sim Tasyel, İstanhal Üniversitesi Yen fa- kültesi tecrübi fizik asistanlığına edilmiştir. — | * Pire ilmanında — mavna almak için tetkiklerde bulunan heyet, mevcat mavna- dardan ancak on beşinin alınmasına ka rar vermiştir. — Mavnmolar bu hafla içinde birer ıkişer limanımıza getirilecektir, * Buyün yüksek İktisat ve Ticaret mek- tebinin 58 inci yıldğnümü kutlulanacak, mektepte 14,30 da bir tören yapılacaktır. * Kücük sanatlar kanantunun Millet moc Tisi İktismt encümeninde — tetkik edilmiye başlarıdığı haber veriliyor. * Türk diş doktorları — cemiyeti aylık toptantısını dün akşanı Ellbbea — odusunda yapmıştır. Toplantıda İlm! mevzular etra- fında mönakaşalır ve bazı alâka uyandı- ran tebliğler yapılmıştır. * Dün Türk borcu tahvilleri 19,20 lira- ya çıkmıştır. tayin KURUN'da Peşte konferansı SİM US, haftanın mühim siyasl hâdi- selerlrin dahlilini yaparken — Peşte konferansına da temas ediyor. — Dört yıl evvel Roma protokolile biribirlerine bağ- danan — İtalya - Avusturya - » Maca son könferansta Avşupadakt dbugünkü ziyeli telkik etmişlerdir. — Kurun başmü- harriri diyor ki: onl Ciano Avusturya ile Macaristanı birinci derecede Milletler — cemiyetinden çıkmak için teşvik elmişlir; fakat bu teş- vik muvafık bir karşılık bulmamıştır. Di. Ber taraftan yine İtalya — Hariciye Nazırı bu memleketleri Berlin - Roma mihverine bağlamak, yani Sovyet Rusya âleyhinde- ki cephe birliği içerisine almak istemiş, Avusturya - Macaristan delereleri bu arzu- sunu da yerine getirmemiştir. Bu devlet- ler yalnız kendi hudulları dahilinde ko- münizme karşı mücadele edeceklerini söy lemişlerdir. Konferansta — müsbet olarak Avuslurya ve Macaristan tarafından sade- ce Franko hükümetinin tanınması şeklin- de müşterek bir karara varılabilmiştir. Bu takdirde Peşte könferansının netlce- si Roma protokolunun beynelmilel siyaset bakımından hemen bemen bir manası kal madığını göslermiş oluyor. Protokolun e. koneomik kıymeline — gelince, bu da ayni süretle sarsılmış — bulunuyor: Zira Roma protokolu ile muhtaç olduğu keresteyi A- vusturyadan, buğdayı da — Macaristandan almağı taahhüt etmiş olan İtalya Belgrad anlaşmasından sonra bu maddeleri hiç ol- mazsa kismen Yügoslovyadan tedarik et- meği menfaatine daha muvafık — bulacak- ftir: Bu itibar ile proto! konomik ma- hiyette maddeleri de kuvvetini bu- gün kaybetmiş demektir. TAN' da Faiz haddindeki mühim iniş KTİSAT vekdlelinin, bütün banka ve mütesseselerde alıumakla olan falz ve kömisyon yekknunan — bandan sonra en çok yüzde sekiz buçuğu — geçmiyeceğine datr bir kanun projesi hazırlamakta öldü- gu maldımdur. Ahmet Emin Yalman, bu inişi çok mühtm bir. hödise olarak görü- vor, yürde sekiz buçuk faiz ve komlsyon azaml had diye kabul edilince sağ elddi işler için bunda: ağ tedarikine imkân bulunacaktır. *Ticari hayatımızda, istihsal hayatımız- da bunun çok faydalı neticelerini görece- ğiz. Böylece hayat ucuzluğuna doğru exas- h bir adım atılmış demektir.,, Tan başmuharririne göre, fate haddin- deki mühim iniş, Türk iktisadi bünyesinin sağlamlığa, zindeliğe ve genişliğe — doğra gittiğine güzel bir ölçüdür, Uöâdtseyi çok ferah verlei be nikbinlik uyandırıcı dir hddise olarak karşılamak tâzımdır. Beyazılla gürültülü bir kavga Dün gece 28 de Buyazidde sıra kah velerinden birinin sahibi ömerle, ay- rancı Sadık arasında para moselesin. den bir kavga çıkmıştır. Ağız dalaşiyle başlryan kavga, yumruğa, silleye dökü lünce, Ömerin adamları araya girmiş. ler, kavgayı yatıştırmak kaygusu İle ustalarını kahveye sokmuüşler, üstüne kapıyı kilitlemişlerdir. Ömer buna büsbütün kızmış kapıyı açamayınca bu'sefer kahvenin camma yüklenmiş, büyük cam gürültü ile kı- rılmıştır. Gecenin geç saatinde gürültü, et raftakilerin alâkasmı çekmiş, «inema- dan dönenler kahvenin önünde toplana rak, ikinci bir filmin seyrino başlamış lardır. Zabrta sayısı yüzü geçen merak H halkı dağıtmış, ayrancıyı yakala. mış, muhtelif yerlerinden yaralanan Ömeri hastahaneye kaldırmıştır. Milli reasürans umum müdürü Avrupadan dönüyor Avrupaya gitmiş bulunan Milli te. asürans umum müdürü Refij Bayatın bu ay nihayetinde şehrimize dönece- ği gelen malümattan anlaşılmaktadır. Refi Bayar, Avrupada muhtelif memleketler gezarek memleketimizin bu memleketler sigortalarından iş al- masmı ve bunun doğuracağı hisseden istifadeye imkân bulmasını temine ça- İışmaktadır. Milli reastirans umum müdürü ge- çen sene Avrupaya yaptığı seyahatte üç memleket sigortalariyle bu husus- ta bir anlaşma yapmıştı.