7 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

7 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

TaR eT Tekaüt tadil ediliyor Tekaüt muamelesine esas olacak sebepler yeniden tesbil Ankara, 6 (A.A.) — B. M. Mecli- « bugün Refet Canıtezin başkanlı- &gında toplanarak hudut ve sahiller sihhat umum müdürlüğünün 1934 Tali yılı hesabı katisine ait kanun lâyihasını kabul etmiş ve matbuat umum müdürlüğü teşkilât ve vazl- Yelerine dalr kanuna bağlı cetvel. ge değişiklik yapılması, Türkiye - İs- veç ve Türkiye - Çekoslovakya ara- sında münakit ticaret mukaveleleri ile klering anlaşmalarının taadik- lerine ait kanun Jâyihalarımım bi- rinci müzakerelerini yapmıştır. Bugünkü toplantıda birinci müza- keresi yapılmış olan kanunlar ara- sında asker! ve mülki teknöt kanut- nunun 3 Üncü maddesin! defiştiren kanun tâyihasr da bulunmakta idi. Bu kanuna göre: “Tekalt muamelesi aşağıda ya. zılr Bebeblere binaen yapılır: Subaylarla askeri memurlar hak- kında; ğ A — Tahdidi sin kanunu mucibin. ce, B — Kanunl şartları tamamlıyan. Jarın talep ve Istidaları üzerine, C — Malüliyet üzerine, D — Ablâk noktasından hükmen Weya sicilleri üzerine, B — Askeri mahkemelerden veri- Jecek htküm üzerine, F — B63 sayılı terfi kanumunun 14 füncü maddesine tevfikan, © — Moslekt kifayetsizlik nokta- Bımdan sicilleri üzerine, Elektrik teklifi kabul edilmedi Şirket şebekedeki işletmeden temin ettiği kârla yapacakmış! Elektrik Şirketi ile uzun müddetten. beri devam eden mürzakereler, kat't bir neticeye vermak Üüreredir. Müzakerelerin şimdiye kadar geçirdiği safhalar Üzerinde yeni ve mevsuk malü- mat elde ettik. Bu malümata göre, Na- fıa Vekkleti ile şirket merkezinin tam salihiyetle ikinci defa Ankaraya gön- derdiği murahhaslar arasındaki müza. kereler, termaye, amortisman ve kâr he- saplarının tediyesi, halktan fazla alınan paraların iadesi, tesisatın, şartnamede tesbit edilen seviyeye çıkarılması için #saslı bir gekilde islâh edilmesi mevzu- iları üşerinde cereyan etmiştir. “ Nalın Vekâleti, evvelce, halktan faz- Ja alınan 3,5 milyon lirayı tesbit ederek bunu şirketten istemiştir. Ayrmca, ve. kület fen heyeti tarafından şebeke Üze- Tinde yapılan teftiş ve tetkikler sonunda teşisatın tadil ve slâha muhtaç olduğu görülmüş ve mukavele hükümlerine gö- ve bu tadilâtm — yapılabilmesi için on beş milyon liraya ihtiyaç olduğu fennen tesbit edilmiştir. Vekâlet, fazla alman 3,$ milyon liranın fadesini ve tesisatın da terbit edilen fennt şartlara göre ta- mirini girketten istemiştir. Şirket, bir #ylık mühletten sonra Na. fra Vekâletine bu iki madde üzerinde cevabınt vermiştir. Bu cevabiyle şirket fazla alınan 3,5 milyon liranın iadesini ve tesisatın da tamir ve ıslâhmı kabul etmiştir. Müzakerelerin ikinci safhası bu İki noktanın teferrüatı ile şirketin diğer bazı mali hususatı üzerinde cereyan ey- lemitir. Şirket, yaptığı son teklifte şu- nut ileri vürmüştür: Şirket işletmesinin temin ettiği te- T gea K ı ageglFE NM DagİRRgcgayadİİ Ka zT den güne erimekle, ve cumhuriyetin mu- kadderatı tehlikeye düşmektedir. İspanya vumhuriyeti hariçlen silâh tedarik edebil. diği takdirde yeniden kalkmacak, elinde kalan birkaç avuç toprak hakkile yeniden müdafaaya girişecek, belki de cumhuriye. t, muhakkak bir. ölümden — kurtaracak- tır, Fakal garbi Avrupanın iki büyük de- mokrasisi, İspanya barbine — karışmamak siyasetinden ayrılmak istemedikleri için, cemburiyet İspanyası mütemadi darbelere uğramış ve en nihayel son tehlikeli vazi. yet hasıl olmuştur. İspanya cumhuriyetinin son bir hamle Ve variyoti kurtarmak için en son gayreli sarfettiği bu sırada İngiltere ile Fransanın ademi müdahale siyasetinden ayrılacık. darını tabmin etmek çok yanlış olur. A.skeri ve mülki kanunu ediliyor H — Disiplin noktasından elcilleri üzerine, Mülki memurlar hakkında: A — 65 yaşmı bitirmesi üÜzerine, B — Malâliyet üzerine, C — T78B sayılı memurin kanunu.- nun 84 Üncü maddesinde yazılı müd- | detlerden ziyade hastalıkları devam etmesine binaen, ' D — Memurin kanunu voya tu- sust kanunları mucibince, B — Kanuni şartları tamamlıyan- | Jarm talep ve istidaları üzerine, F — Ahlâk noktasından nfzamna. mesine göre sicilleri üzerine, 6G — Tahdidi sin kanunu bince, “A ve G fıkraları mucibince mu- amele gören mülki memurlardan ik- tidar ve İhtisasından istifade müm- kün olanların her seno için istihsal olunacak fera vekilleri heyeti ka. rarlarile Yatihdamlarımın temdidi ca. Yadir. Ancak bu müddet beş seneyi geçemerz.,, Tekatit muzmelesi subaylarla as. keri memurlar hakkımda Teislenm- hurun ve mülkt memurlar hakkrın. da mensup oldukları vekâletin tas. dikile yapılır. B. M. Meclisi Cuma günü toplana. caktır. şirketinin müucl- tadilât ve islâhatı mettü vardır. Bu temettüün tutariyle hükümetin şebekede istediği tadilât ve ıslâbatı yapabileceğin! bildirmiştir. Na. fın Vekileti bu teklifi kabü Tetmemiş- tir. Vekâletin noktai nazarına göre, im- tiyazir bir şirket olan Elektrik Şirketi, bu memlekette meşru bir kazanç - için çalışmaktadır. Binaenaleyh, işletme - sinden temin ettiği kârr başka bhir işe hasretmemelidir. Şirketin kâr ve temet. tüü hissedarlara verilmelidir. Şirketin gu veya bu sebepten dolayı şimdiye kadar mukavele hükümlerine riayet etmemekten mütevellit bir vazi- yetin hissedarların kanun! ve meşru o- lan hak ve menfaatlerinden mahrum kalmalarını intaç etmesi doğru görül- memiştir. Bundan dolayıdır ki, şirket, temettü hisselerini tevzi etmelidir. Fakat şebe- keyi de ayrıca tamir ve ıslâh eylemeli- dir. Şimdi, müzakereler bu nokta üzerin. de devarm etmektedir. İşittiğimize gö- te, bu işler için yakında bir anlaşma hasıl olacak ve mukavele nisan ayı çık- madan imzalanacaktır . Kalafatyeri işçileri Belediyeye müracaat ve şikâyette bulundular Şehrimizde yeni kurulan madeni san'atklırlar cemiyeti belediyeye şayanı dikkat bir müracaatta — bulunmuştur.. Cemiyetin bu müracaatında, bu e:f san'atkârlocın çalıştığı muhit olan ka- Jafat yerinin, Dstanbul — belediyesinin sınırları dışımda imiş gibi medeniyet vastalarından tamamen mahrum oldu. funa işaret edilerek şöyle denilmekte « dir: *“Şehrin unutulmuş bir köşesi olan bu havalide ne bir karış yepılmış kaldırım, ne bir tek elektrik lâmbası ve ne de defihacet edecek bir tek umumf helâ vardır. Çamur burada yaz günletinin bile tabit metar halindedir. Rastgele yerlere demihacet edildiğinden bazı yer, lerden insanın geçebilmesine imkân Halbuki Calata Kalafat yerinde 200 Fabrika ve imlâthanede çalışan ve bü HERKES HAYRAN OLDU. HERKES KOŞUYOR. D E W L ; i PETRO | AYRICA: İ BAHÇE | SARAY || TÜRK sizeremü ÇoLSEA Yakalanan . . eroinciler 'Tarlabaşında kahveci Ali ile arka- daşları eroin satarken yakalanmış ve kahvode yapılan araştırmada 2,5 kilo eroin bulunmuştur. Pangaltıda Sungur sokağında 132 numaralı evde oturan Faruk isminde bir genç de sokakta eroin kullanırken yakalanmıştır. Bir çoban Denize düştü ve boğuldu Dün İzmirden gelen İzmir vapuri. le celep Mustafa namma 241 tane koyun getiren İzmirli Hibminin ço- banlarından Kırşahirli AlI, srat 20 sularında, rıhtımda koyunları çevi- rirken muvazenesini kayhetmiş ve denize düşerek boğulmuştur. 22 yaşında olan Hilmi Kütüobaç köyündendi. Cesedi henüz bulunama mıştır. 24 santte 84 ceza zuplı Son yirmi dört saat zarfında Bey- oğlu kaymakamlığı — dahilinde 84 ceza zaptı tutulmuş, 2 dilenci yaka- lanmış, 125 kilo ekmek müsadere, 50 kilo ekmekle 50 tanc köfte imha edilmiştir. Bu da palto hırsızı 28 martta, Haydarpasa lisosi tale- besinden Celâl oğlu Hilminin 54 Ilra kıymetinde bir paltosu ve eldivenleri galınmıştı. İkinci şuba — memurları tarafından yapılan araştırmada fni- lin Mustafa oğlu Fuat olduğu anla- Şılmış Ve yakalanarak çalınan mal- Tar sahibine iade — edilmiştir. Gene ayni adamın, bundan on gün kadar evvel talebeden Efdalin palto ve şarpasaımı çaldığı anlaşılmış ve bun. Tar da !stirdat edilerek suçlu hakkın da tahkikata başlanmıştır. Diplomasız ebelik Mahmutpaşa Caferağa sokağında oturan 72 yaşmdaki Yahya kızı Ha- ticenin, Baltaer hanrnda oturan Ra- Tmaazan karısı Hacere diplomasız oln- rak ebolik yaptığı görülmüş ve yaka- Tanmıştır. Hakaret yetmiyormuş gibi... Dün akşam, — Büyükada Salhane sokağındaki 4 numaralı evde oturan berber Seyfi, evine giderken, Ayşe taminde bir kadının hakaretine ma- ruz kalmış ve üstolik Ayşenin baba- sı, aDnesi ve kardeşi tarafından so- palarla döğülmüştür. Suçluların dör- dü de yakalanmıştır. Şoson hırsizi Eyüp yeniçeşme, Aşhane sokağın- da oturan, Nurl, Ayvanszrayda: Yako kızı Öjeninin evine girmiş ve ayak- kabı Hatiği, tabak, şoson gibi şeyleri çalıp kaçarken yakalanmıştır. tün gün buralarda iş yapan en ar on | bin kişi bulunmaktadır. Buradaki insan- lar da, şehrin diğer sekenesi gibi, yol parası ve tenviriye resmi vermektedir. ler. Bütün şehrin ihtiyacı olan umum! helâ işi ise bu sahada günlük bir dert halinde kendini göstermektedir. | Modent Sân'atkârlar Cemiyeti, İs- tanbul belediyesinin bu dilekferi yerine I getireceğini umuyorlar. Bu hafta Almanyanın şehrimizden geçti ve tütüncülerimizle konuşlu Almanya ile yapılan son ticaret anlaşması üzerine bu memlakete ye- ni tâtün mahsulümüzden beş milyon liralık mal satabileceğiz. Bu sebeb 1e, Alman piyasaları için tütün alan şirketler bu sene her senekinden da- ha az mal almışlardır. Alman elgara fabrikalarınım ih- tiyacı olduğu ve iç piyasalarımızda daha satılık tütün bulunduğu halde bu memlokote daha fazla tütün gata- mayışımızın yegâne sebebi klering müşkülâtı olmuştur. Yeni ticaret an- laşmasma tütün mahseulümüz için bu kadar az klering konulması da bun- dan ileri gelmiştir. Halbuki tütünlerimizden çok mem nun kalan ve devamlı — müşterimiz olan Alman fabrikalarının harman- larını 1slah için fazla miktarda Türk tütününe ihtiyaçları — vardır. 936 malhsulünden yirmi — milyon kiloya yakın tütün alan Almanlar, sırf tö- diye müşkülâtı yüzünden bu sene şim diye kadar 6-7 milyon kilo tütün a!- labilmişterdir. Buna bir;çare bulmak üzere Al- man cigara sanayiinin dörtte üçünü elinde tutan — Roamtamama cigara tröstü müdürlerinden Vengel geçen- lerde Ankaraya gölerek serbest klo- Ting İle tötün afmak teklifinde bu- lunmuştu. Fakat Almanyadan fazla alacığımız bulunması yüzünden bu teklif kabul edilememişti. . Vangel birkaç gün evvel tekrar — şahrimize gelmiştir. Nurada Alman fabrikala- yının mübâayancılığını yapan mücese- gelerle temas eden Alman fabrikatö- Tü tekrar Ankaraya zitmiştir. Geçen gün de Himahrmızı ziyaret eden Milovenke isimli büyük trans- atlantik iİle Roomtamo trösetünün sa- hip ve sermayedarı olan Reamtsma tilosile birlikte memleketimize gel. Balkan deniz hatları Müşterek çalışma ve yeni hatlar ihdası görüşülüyor Balkan İktısatçılarırın, Balkan An- tantı Ekonomi konseyi toplantıları mü. nasebetiyle şehrimizde bulundukları bu sıralarda Balkanlar arası deniz nak- liyeciliğinin ve Balkan deniz hatlarının diğer horiç hatlarla - birleştirilmesinin düşünüldüğzü ve görüşüldüğü yazılmış- tı. Bu bususta aklığımız - mütemmim malümata göre Balkan memleketleri seyrisefain idareleri arasında bir teşriki mesainin yanında Balkan memleketle- rinin ayrı ayrr ihdasına karar vermiş veya tasavvur etmekte bulundukları hütlar da örtaya konulmuştur. Bü me- yanda tesisi düşünülen hatlar arasında 'Türkiyenin İskenderiye hattını tekrar tesis ve icobında bunu Köstence — İs. tanbul — İzmir — Pire — İskenderiye hattı haline getirmesi, Yunanistanın kendi limanlariyle Addriyatik arasında iki haftada bir posta yapması ve bu su- vetle mevcut Yugoslav battiyle müşte- veken her hafta bir posta kalkmasını temin etmesi, Yunan şirketlerinden bi- rinin Nevyork seferleri tesisi de mev- zuu bahsolmuştur. Yugoslavyanın da, Balkan yarım 2. dasının mukabil gahilleri arasında doğ- ru posta noksanlığınır gidermek ve bu aktarmadan mütevellit masraf ve za- man ziyanını izale maksadiyle başlıca Balkan llmanlarına uğrayacak munta- zam bir hat tesis edeceği ve Romanya- | tım Yetanbul — Köstente arasındaki | servisi sıklaştıracağı anlaşılmaktaklır. “MİLLETLER KUPASI,, büyük mükâfatına lâyık görülmüş olan Kraliçe Viktorya Fransızca sözlü ve zengin ve mulbteşem sinema harilmet SAKARYA nn& gidip görünüz. Seanslar: Saat 2- 4,15 - 6,80 ve 9 da Alman firmaları memleketimizden tütün alacaklar tütün kralı miştir. Almanyanın tütün kralı olan bu milyarderi şehrimizde Almanya ile tütün işi yapan tüccarlar siyaret etmişler, kondlalle görüşmüşlerdir. Reemisma ayni vapurla Mudan- yaya gitmiş ve Bursaya geçerek bir gerinti yapmıştır. Bursada bulunan tütün tüccarları da bu maruf tütün kralını ziyaret etmişlerdir. Reemt. sma ile tütüncülerimiz arasında Bur- sada da Almanyaya tütün igi üzerinde görüşmeler — olmuştur, Resmisma bu seneki tütün rekolte- mizle husust bir «urette alâkadar ol- muştor. İşittifimize göre Restsma tröstü memleketimizden her saneki kadar tütün alacaktır. Bunun için icap e- den parayı da Almanyada bloke ola- rak bir Bankaya yatırmıştır. Reemt smanm müdürü olan Vengelin Anka- rada yapmakta olduğu müzakereler bitor bitmez Alman firmaları Mar- mara ve Karadeniz mıntakalarında yeniden faaliyete — goçerek birkaç milyon kilo tütün daha alacaklar- — Şimal memleketleri - Muhtemel bir Avrupa harbine girmeyecekler Oslo, 6 (AA.) — Norveç ve lsveç Danimarka ve Fenlendiya hariciye nazırlarının konferansı sonunda neç - redilen tebliğde ezcümle deniliyor ki3 Nazırlar, dünya politik vaziyeti ü » zerinde fikir teatisinde bulunmuşlar ve gimal memleketlerinin uzakta dur- ması lâzım geldiği kanaatini mütte « fik bir surette izhar eylemişlerdir. Şimal memleketleri, Avrupada ku « rulabilecek devletler gurupları hari « cinde kalacaklar ve bu guruplar ara- sında bir harp ihtimalinde bu harbe girmemek için mümkün olan her şeyi yapacaklardır. Şimal memleketleri, bu hedef için iş birliklerini idame ve takviye eyle - melidir. Dört memleket hariciye na - zırları, muhtemel bir Avrupa harbi esnasında şimal memleketleri arasın- da kargılıklı ekonomik yardım bah - sinde ihtizarı faaliyete devam olun « ması arzusundadırlar. Dört memleket hariciye nazırları, hükümetlerine müşterek bitaraflık kaldelerini tasvip eylemeyi tavsiye hususunda müttefik bulunmaktadır. Kasapların dilekleri kendeci kasapların doğrudan doğruya celep kömisyonculardan et alabilmesi teşebbüslerine devam etmektedir. KUÜT ALANTAL 1Ş İÇİN, RAHATLIK İÇİN Devlet Hava Yollarile ANKARA'ya 2 sanatte Yerlerinizi tutmak için NATTA Galatasaray Karaköy Tel, 44914 44514