19 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

19 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

IGeibiğ; * Evkaf idaresi, mahlül emlâki satabil- mek için kendisine verilecek o müssade cu maddeler müdürü Hamza Arkan mem- leketimizi temsil edeceklerdir. Murahhas. larımız Cenevreye hareket etmişlerdir. * Deniz ilcaret müdürlüğü Fenerbahçe. de bir park, tenis sabası, otomobil yolu, garaj ve lokanta yaptırmaya (karar ver- miştir, * Pr. Nissen bir buçük aylık bir Avrupa serahatine çıkmıştır. * Ticaret odası hukuk komisyonu bugün öğlederi sonra toplanarak ticaret kanunun. da yapılacak değişiklikleri görüşecektir. * Kavun ve karpurların toptan satıldığı Sirkesideki barakalar Nafia (o vekğletince Şiklirildığı için bu sene Keresieellerde sebne halinin yanında satılmasına karar verilmiştir, * “Genefal Fon Ştayben,, ismindeki AL man vapura İleyatın şehrimize 300 sey- yah gelecektir. Vapır bugün Mudanyaya uğrryacak, seyyahlar Bursayı gezecekler- dir, * Postnlarda kollumlmak © Üzere soğuk damgalı kartlar tedavüle (çıkarılmıştır. Bunlar memleket dahili için (üç; Balkan memleketleri için 5, diğer harici memleket ler için de 7,5 kuruşluktar, » İlkokullarda dersler 31 mayısta kesi. Tecek, imtihanlar 1 harirmndan 14 hasira, ma kadar devam edecektir. 17 hazirandan itibaren ilk okullarda sergiler açılacaktır, * Zehirli gazlardan korunma — çareleri hakkında bütün okullarda konferanslar ve» rilecektir. Konferansları verecek olanlar askeri öğretmenler veya mütehasşıslardır. * İzmir sergisinde rexsamlarımızım eser. lerinin de gösterilmesine karar verilmiş. tir. Bunlardan en İyileri sergi koraitesi ta- rafından salın alınacaklır, * Paris resim sergisine ressamlarımız- dan Salp Tuna #terlerini kabal ettirmeye muvaffak olmuştur. Saip Tunanın iki tab los vardır. . * İstanbıla seyyah çekmek için şehirde seyyahlara mızhyus oteller, lokantalar ya pılmesı kararlaştırılmıştır. Bunlar beledi. ye tarafından yapılacaktır. * istinye dokunün ıslahı için Denizbank tarafından esaslı kararlar verilmiştir. Feb. rikada işlemez bir vaziyette düran maki- eler tamir edilecektir * Deri fabriketörleri, bir toplantı yapa- rak, yeni takas kararnamesi üzerinde bam madde ilbalâtı hakkımda görüşmüşlerdir. Fahrikatörler ham madde o buhranınden şikâyet etmektedir. * Bursa Necatibey kız sanat (enstitüsü son semftı mekleplerinde bir veda müss. meresi vermişler, müsamerede vali ve bir gok davetliler bulunmuştur, * Haydarpaşa uümüne haslanesi öpera- törü profesör Feridun Şevket Berlindeki cerrahi kongresinden dönerken Bükreşe uğramış ve orada muvaflakiyelli üç ame. İyat yapmıştır. Bükreş gazeteleri doktoru. muzun muvaffakiyelini yazmaktadırlar. * Posta vapurlarının birer birer mua. yene ve tamirine karar (verilmiştir. İlk Dalar testim ol yoktur sarürü Parmağında yüzük, kolda biletik Penbidir vücudu geyelle nazik, Ne kadar methtetsem methe münasip Bacağına giymiş penbe şalvon! ... Yukardan aşağı ferace siyah, görenler yarimi ettiler ek vah, Kimi mecnun oldu kimi de seyyah Koltuğum kabarır gördükçe yari! Ağakapısndon girdim içeri, Koltuğumdan tfulfa üç yeniçeri, Keçeyi serdiler âdet üzeri, Çıkardılar başlarından 4414741. ... Gühi ağa der ki: Bu ne alâmet? Dediler; Baskındır bunda kabahat! Beni söyletmedi bunda melâmel, Ayağına bend urun görsün zarar! ... İki çingene: cellât geldi başıma, Kasdeyledi benim şirin canıma, Yalvardım yahardım: Girme kanma! Emir böyle imiş oldım haberi! ... Ol vakit öleceğime inandım, Kolum bağlı imiş, Hakka dayandım, Meğer rüya imis kalktım uyandım. Etmesin Gedet kimse bu kâr! Reyail Ekrem KOÇU Esat Raşidin cenaze merasimi dün yapıl. mıştır, * Yarın akşam saat 21 de Kadıköy hlâke rinde Bayan Sıdıka Atasagun (Türk kadı. nının aile ve cemiyetteki vezilesi) isimli bir konferans vereeektir. o Konleranstan sonra mandolin İnkrmı tarafından konser vardır. p günü saat 20,30 da Şehre. mini balkevinde öğretmen Kemal Sun ta- rafından “1877 de İstanbul'dan orta Asya- ya bir möracaal,, adli bir o konferans ve. rilecektir. DIŞARDA: * Almanyada oturan Almanların hususi bir vize almadan Macaristana ( şitmeleri seya bu memlekelien transit suretile geç- meleri menedilmiştir. * Peruda neşredilen bir kanuna göre, şimdiye kadar vergilerini tamamile tesvi- ye etmemiş olan bütün petrol Kumpanya. luri istimlâk olunacaktır. i * İngilterede Seletrada iki hombardıman tayyaresinin çarpıştığı İngiliz hava neza- reti tarafından bildirilmektedir. Kaza me- tcesinde iki kişi ölmüştür. - * İngilterede kabine meclisinin mözake. releri esnasında bilhassa askeri tayyareler inşaatımı tesri elmek İçin alınacak tedbir- lerden bahsedilmiştir. Ttahmin edildiğine göre Cenevreden avdet eden Lort Halifaks harlei vaziyet bakkında hükümete fzabat vermiştir. * Mısırda Sıtkı paşanın — Süveyş kanalı idare meclisi aralığına tayini üzerine büş- vekil Mahmut paşa maliye nezaretini der. uhte etmiştir. Sait paşa dahiliye nezareti- ne tayin edilmiştir. * Meksikada istimlik © edilmiş petrol kümpanyaları mümessilleri ile (Meksika maliye ve milli ekönomi narırından ve İş- çi delezelerinden mürekkep komisyon, ve. rilecek tazmılnat miktarını tesbit maksadi- le içlirmslarma başlamıştır. » İngilterede bir denizaltı gemisinin di- Ber bir gemi ile çarpıştığı hakkındaki ha. ber amirallik makamınca tekzip edilmek- tedir, Amtirallik, dünkü talimler esnosında bir torpido mühribi tarafından (o çekilen bir Kablonun denizaltı germilerinden birine çarpmış olduğunu bildirmektedir.” Fakat bu çarpışma neticesinde ne mubrip ne de denizaltı gemisi hasara uğramıştır. * Brezilyada, devletin EM en cinsyetlerde ve en başta aneı le ile hükümet devirme teşebbüsle- rinde idam cerss yeniden konulmuştur. * Berlinde resmi ( gazelede — çıkan bir emirnare, 30 eylül 1933 taritli ziraat ku. nunn ie buna zeyl © kararların böndas böyle Avusturya eyaletine de teşmil edil- miş bulunduğunu bildirmektedir. Pariste Dokuz borsacı tevkif edildi Paris 19 (A.A.) — Polis, dün öğle- den sonra esham borsasında dokuz kişiyi tevkif etmiştir. Bunlarm ara- sında bir borsa simsarmın kâlibi de vardir. Bu adam Fransa eshamınm piyasası üzerinde tesir icra edebilecek bethahane sözler sarfediyordu. Mev- kuflar hakkında devletin kredisini ihlâl töhmetile takibat yapılacaktır. çi Sl makat gi ke kili Şeke Ihracatçılarımızın Ispanyadaki alacakları Ankara 18 (A.A.) — İktisat Vekö- Jetinden: İhracstçılarımızın İspanyadaki ale- caklarının Türkiye cumhuriyet Mer- rım, ne gibi vesiksları ibraz etmeleri izm geldiğini Türkiye cumhuriyet Merkez bankasindan derhal öğrenme- leri ve bü ilân tarihinden itibaren 15 gün içinde bu vesikalarla birlikte mez kür bankaya müracaatleri lâzımdır. Alemdar Sineması Hergün iki film 1 — Kızıl Rahip. 2 — Volga mahkümları, Üğveten Foks jarnal, HABER — Aksam Elazığ mebusu Ahmed Saffet vefat elti Elâzığ mebusu Ahmet Saffet Okkay dün Ankarada vefat elmiştir, Merhum 66 yaşımda idi. Bahriyeden yetişmiştir. Erkânharbiye reisi iken tekaüt olmuş, sonra mebus seçilmiş. tir, Mecliste dünkü müzakereler Ankara 18 (A.A) — Büyük Millet meclisi bugün, Refet Canıtezin başkan lığında toplanarak devlet memurları, aylıklarının tevhit ve teadülüne dair kanunun 14 Üncü maddesine müzeyyel kanun lâyihasmı, ikinci müzakeresini yaparak kâbül etmiş ve B, M. Meclisi heyetinin divanı muhasebat teşkilâli- na âit kanun lâyihasının da birisci müzakeresini yapraşlır. ravntluk bir maçta sayı atayı döğmüştür. Alevlenen petrol ihtildtı er Baştaralı 2 incide kümetinin hareketini takbih etmişler. di. Amerika hükümeti de Meksika dahil olduğu halde orta ve cenubi Amerika hükümetlerinin dahili işlerine karış - mamayı vâpdetti, Bu yüzdendir ki A- merika şimdi Meksika üzerine tazyik hesabile Jorj beraber; çok büyük bir iktisadi © tazyik yapmaktadır: Amerika, Meksika gü- müşünün müşterisidir. Ve bu gümüşü gok yüksek bir fiyatla atın almakta idi. Iktlâf çıktıktan sonra Amerika, Mek- sikadan gümüş satın olmadığndan Meksika parası kıymetten düşmüş, memleketin iktsadiyatı sarsdmış ve cumhurrtisi çok müşkül “düşmüştür, İngiltereye gelince; bu devlet petrol şirketlerinin menfaatlerini siyasi yol. lardan himaye etmeğe < çalışmıştır: Meksik» hükümetine tevdi ettiği iki şiddetli notada kuyuların sahiplerine iade edilmesini, yabut ta tazmin edik melerini talep etmişti. Meksika hükü « meti, cevabında İngilterenin bu mese- leye müdahale etmeğe salâhiyeti olma- dığını iddia etmiştir. Filhskika şirket İer, Meksika kanunlarına göre teşkil e- dilmiş anonim şirketler olduklarından, Meksika hükümeti bunları Meksikalı addediyo: ve İngilterenin müdahalesini de füzult görliyor, İngiltere ise şirket hisseleri İngiliz tebaâsının ellerinde bulunduğundan müdahaleye hakkı oldu gunu ileri sürüyor. Hülâsa, petrol şirketleriyle Meksi- ka cumhurceisi arasındaki bu ihtilâf, Kardenas'ı iki cepheli bir mücadele şekli almıştır. 1 — İktsadi, 2 — Siyasi, Bunların birincisi ikincisinden daha tehlikelidir. Çünkü Meksika, İngiltere- den korkmpz. İngilterenin bu meselede silâh kullanmıya kadar gidemiyeceğini bilir, Gitmek istese de Monro kaidesi delayısiyle Amerika razı olmaz. Fakat iktesadi zorluk cidden tehlikeli dir. Bir defa Amerikanın gümüş satın #İmamak suretiyle tazyiki, sonra petre! şirketlerinin, Meksika petvollarmı ge- milerinde taşımamak ve piyasalarda sattırmamak için giriştikleri mücadele günkü “petrol enternasyonali,, dünyo petrol İstihsalini inhisarı altında bu. Tundurduğu gibi, naklini, tevzlini ve pis yasaları da inhisarı altında bulundur » maktadır. Devletlere meydan okuyen Kazdenas bakalım petrol enternasyonalinin taz. yikine mukavemet edebilecek mi?, A. Ş. ESMER bir vaziyete B.M, Meclisi cuma günü toplanacak tr. Bir boks maçı Paris, 19 (A.A.) — Fransa Horoz sik- let şompiyonluğu: Bemar Böru, oniki Bugün matinelerdan itibaren “SARYA sinemasında 2 bilyük ve güzel filmden mürekkeb müntehab bir program; MYRNA LOY ve ROBERT MONTGOMERY tarafmdan fransızca sözlü Gökten düşen kadın Yeni ve güzel bir komedi a YICTOR FRANCEN SESSUE HAYAKAWA terafından senenin en büyük ve dramatik filmi, ! Namus Lekesi Suvarede 8,30 dan itibaren 2 film birden Atatürk Yugoslav Harbiye Nazırile uzun müddet görüştüler Mer Baplarafı 1 incide istirahat ettikten sonra mihmandar- lerile Çaıkayaya giderek hususi def. teri imzalamış ve müteakiben Büyük erkânıharbiye reiri mareşal Fevzi Çakmağı ve Milli Müdafaa Vekili Kâ- zım Özalpı makamlarmda ziyaret et- Generalin, Fevzi Çakmak ve Kâzım Özalpı ziyarelerindö ve avdetinde âşkeri merasim yapılmıştır, Miasfiri- miz bundan sonra Başvekil ve Harici- ye Vekilimizi de maksmlarmda ziya- ret etmiştir. Başvekil, Fevzi Çakmak, Rüştü A- ras ve Kâzm Özelp da bu ziyaretleri Ankara palasa giderek iade etmişler- dir. General Mariç, akşâm üstü, İsmet İnönünü de köşkline giderek ziyaret etmiştir. Bayan Mariç de öğleden sonra ba- yan Fevzi Çakmak ve bayan Kâzmm Özalpr ziyaret etmiş ve bu ziyaret ia- de olunmuştur. Bayan Mariç bundan sonra Gazi ve İsmet İnönü enstitüle- rini gezmiştir. Müttefik memleketin nazirı, akşam üstü Çubuk barajile orman çiftliğini dolaştıktan sonra Timurlenk ile Xl. dırım Beyazıt arasmda cereyan ötmig olan Ankara muharebesinin yapıldığı /1 dolaşmıştır. Atatiirk misafiri kabul ettiler Ankara 18 (A.A.) — Reisicumhur Atatürk bugün saat 15 de Yugoslavya Harbiye ve Bahriye nazırı Orgeneral ekselâns Mariçi kabul buyurmuşlar- ve uzun müddet nezdlerinde alikoy- muşlardır. Bu mülâkatta mareşal Fevzi Çak- mak, Mili Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp ve Hariciye Vekili dok- tor Tevfik Rüştü Aras hazır bulun- muşlardır, Ziyalet ve nuluklar Ankara 19 (Hususi) «- Mili Müda- faa Vekili Kâzım Özalp - tarafından dün akşam Ankara palssta misafir ge. meral şerefine yüz kişilik bir ziyafet verilmiştir. Vekiller heyeti, büyük erkânihar- biye ve milli müdafaa vekâleti erkânr İle yüksek rütbeli subaylar, Yugoslav gefiri ve Befaret erknınm iştirak et- tiği bu ziyafeti bir resm! kabul takip etmiştir. Kizm Özalp ziyafetie bir nutuk söyliyerek general Mariçi ve şahsında kalıraman Yugoslav ordusunu gelâm- lamış. Türk - Yugoslav mütekabil anlaşmasının ehemmiyetinden bahse- derek kadehini, Yugoslav kralı ma- jeste Piyer, kral naibi altes prens Pol, maibler heyeti azalarınmn sıhhatine ve general Mariçle refikasınm ve şanlı Yugoslav ordusunun şerefine keldır- mişlır. General Mariç bu nütka mukabele ederek, kendisine kerşı gösterilen mi- safirpevverliğe ve Yugorlav ordusu hakkmdaki sözlere teşekkür etmiş. bu ziyaretinin kendisini Türkiyeye davet eden ve dostları bulunan mâregâl Fev- zi Çakmak ve İsmet İnönünü görmeğe fırent verdiği için sevindiğini söyle. miştir. . General bündan sonra sözlerine göy- le devam etmiştir: Umumü kerbin sonunda, Türk mil, leti uçurumun kenarında bulunuyor benzerken, onun gururu ayaklanmış ve ona yaraşan ifadesini dahi adamm şahsında bulmuştur. Kema! Atatürk milletinin ruhunu ve Oulan saatin ehemmiyetini anla- muştı, Evvelâ kılicile Sakarya kıyda- rmda ve sonra da Dumlupmarda, ve nihayet kalemile de 24 'Temmuz 1933 de Lozanda Türk milletini kurtarma- miş mı idi? Kema! Atatürk, enerji ile tahakkuk etirdiği dâhiyane ıslahatla müttehit ve kuvvetli yeni bir Türkiyenin temel- Terini atmış ve bu suretle ona hür ve şerefli bir heytım, seri bir kalkınma. nm ve parlak terakkilerin zaruri şart. larını temin eylemiştir. Yeni Türkiyenin Bilylik Dâhi Yara. tıcısı bünunla da iktifa etmemiştir. Memleketin gelâmeti için vaktile kan- Kk muharebeler esnasında yaptığı gibi sulh esnasmda da inkılâpçı hamlesi- nin muazzam kudretile çalışmakta de- Yam ediyor. Gensral, Türk ordusu hakkındaki İakdirkir hislerini Be De €ttikten sonra sözlerini şu cümlelerle bitirmiş- tir: — Hakkımdaki lütüfkir sözleriniz- den ve parlak kabulünüzden dolayı si- ge, aziz meslektaşıma, bir kere daha teşekkür eder, kadehimi Kelsicumhur ekselârns Kemel Atatürkün saadet ve sıhhatine, cumhuriyetin asil Türk milletinin ve ordusunun refahma kal- dırır ve ekselâinsınızın ve nazik bayan Özalpm sıhhatine içerim. General Mariç nutkunu bitirdikten gönra “Çok yaşa, diyerek kadehini kaldırmış ve çok alkışlanmıştır . “Hamidiye,, nin Varna seyahati Vara, 18 (A.A.) — Hamisiyenin Varsayı ziyareti Bulgar ordu ve bahri. yesi ve halk tarafından büyük bir mom- nuniyet ve samimiyetle karşılanmış ve rıhtımda büyük bir halk kütlesi kruva- zörümüzü alâka ile temaşa eylemiştir. Bulgar kumandan ve amirali tarafın” dan verilen ziyafette pek dostane nu- tuklar teati edilmiş ve iki memleket ordu ve donanmaları arasındaki dostluk tebarliz ettirilerek mütekabilen samimi temennilerde bulunmuştur. Ziyaretin ikinci günü meçhul asker âbidesine maiyetinde müsellâh bir kıta- mız bulunduğu haldö Hdmidiye komu- tanı tarafından merasimi mahsusa ile bir çelenk konulmuştur. Bu akşam belediye tarafıdan bis 2i- yalet ve yarın akşam da Solya elçimiz #arafmdan büyük bir süyaro verilecek ve geminin hareket günü de güverte- sinde bir çay ziyafoti tertip. edilecek- tir, Bu ziyaretin bıraktığı umumi #mtba, iki memleket arasmdaki dostluğım ta- gelenmesin? iyi bir vesils teşkil ottiği merkezindedir. Arşidük Otto nişanlandı Brüksel, 19 (A.A.) — Arşidük Otto dö Hâbsburgun Lihtenştayn prensesi Mari Terez ile ve Arşidükün kiz kardeşi Ari- şidüşes Adelaidin Lihtenştayn hükümda- r: prens ile nişarilanımış oldukları haber verilmektedir.