5 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

5 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İNE LA İNE İÇERDE: © * Maarif veköletinin verdiği bir karara bre, bu sene fazla ihtiyaç (o görülmedikçe kul açılımıyacaktır, Öğretmen adedi adedini karşılamadığı için mevcut leplerde ancak şube açılacak veya çift tatbik edilecektir. * Elebiyat fakültesi doçentlerinden AN- l bet Caferoğlu Lehistan ilim © #kademisi ına seçilmiştir. * İlkokül çocuk kampları dünden itiba, | açılmıştır. Kamplar Florya, Yeşilköy, zıltop Erenköy ve Sariyerdedir ve DO çocuk iştirak etmektedir. “* Mısır üniversitesi talebesinden 50 ki. bir kafile pugün şehrimize gelecek- ler, üniversitelilerimiz tarafından karşı. ânac: dır. ” İlkokul başöğretmenleri dün kültür klörünün başkanlığında © toplanarak ieplerim bu seneki sınıf ve şube vazi. ti lelkik edilmiş, yeni vaziyet tesbit o. uştur, ece şehir içi gezileri dünden ren başlamış, Türk islim müzesi, Ye, bâtan ve Binbirdirek gezileiştir. “* Evkaf umum müdürü Fahri Kiper şeh. i gdeişlir, — * Eğlence yerlerindeki ucuzluk için ve. e siz sonra, tenzilât n yeni tarifeleri tasdik edilmiş. Lokanta ve shçılar da be tenrilita da- et edilmektedir. Adliyede yaz mesaisi yoahkemelerce uıvafık görülmemiş, bir kısmı eski usul şmayı tercih etmiştir, Saat ikiye kadar çıldığı halde 6 günkü işlerin yarısı bile * Belediye şehirde karasinekle mücade. | İçin tedbirler almış, bilhassa sineklerin | irfelerinin imbasıwa karar (o verilmiştir. Bununla, sineklerin seneden seneye a2 6, ic tahmin edilmektedir. yapan 200 (Parsel adalarını DIŞARDA: * Geçen cuma günü ailesi efradında beş kişi ile birlikte araba ile Bağdada git mekte olan Ramadi şehrinin hakimi, çölde kaybolmuştur, Hâkimin arabası bügün hu- lanmuştur. İçinde bulunanlardan Öçü su. suzluktan ölmüşlerdir. » * Sianis , Lavov ve yukarı Silizyadaki Polonya makamları (o Avusturyadan gelen Yahudi akınına nihayet vermek için 12 nisanda Polonya - Çekoslovakya hududun- da tatil edilen seyyah münakalâtını tek, rar tesis edilecektir. * Hindistanda Veziristan ahalisinin yar dımı ile Efgan hanedanını devirmeği tas, ! mim ederken gecenlerde teslim olmağa | mecbur kalan Suriyeli esrarengiz tahrikçi Şamipir, hava yolu ile Surlyeye gitmiştir. Japonya | ve Fransa Tokyo 4 (A.A.) — Domei ajansı, Fransa hükümetinin Hainan adasınm cenubu şarkisinde Çinlilere ait olan işgal © ettiğini o İn | giltere hükümetine bildirdiğine dair | Londradan aldığı bir telgrafı neşret- | mektedir, Domei ajansı, Tokyoya ge- İen bir haberde bu adalardan birine geçenlerde bir miztar Annamlı jandar | ma İhraç edildiği bildirilmekte olduğu Du yazmaktadır. Bu adada yirmi kadar Japon askeri maden işlerile meşgul ol maktadır. Londra, $ — Tokyodan resmen bil diriliyor! “Çine ait Haiaan adasının | > * Toptancı tüccar ve esnaf belediyeye İcenubu O şarkisindeki Parasel adaları irc ederek, bu o müesseselerin de artesi günleri öğleden sonra tatil et. tlerini istemişlerdir. Bu hususin karar i. kolaylaştırıl. için kanunda değişiklik lâyihası mec in gelecek toplantısına kalmıştır. İstim. > işleri gene eski kanuna göre yapıla. * Pransız tâyyarecisi © Kost dün trenle irimize getmiş, Parkoleline (inmiştir. Taş 1 İstânbulda birkaç gün kalacak- u Yi * Viyanadaki bir kançuk #ıbbl alât mü- pssesesi SılıhiYâ vekiletine müracast ede. fabrikasını memleketimize nakletmek esini #stemiş, vekâlet (tarafından endisine mavalık cevap verilmiştir. Fab- bir Türk sermayedarı da aramak. Londra tiğaret ataşeliğine layis edilen kofis İstadimi şubesi o müdürü Suphi cuma gürü vapurla Londraya harc. “m Re 25 kişi #rüp, yaz tatilinden isti ederek şağırimize gelmişlerdir. * Beyoğlu kız sanat mektebi mü- ü Ayşe ara İsmetpaşa © enstitüsü pâdürtüğün edilmiştir. * Floryaya pazar günleri fazla yolen ol. lu büfün vagoaların katara konul. si ve İurifg harici seferler o yapılması işa r. » Sıhhiye vekâleti taafından 938-30 se, için bir sıhbat projesi hazırlanmış ve bu senelerde yapılacak haslane ve di. ler sihhi müesseseleri tesbit etmiştir. * Dün hararet gölgede 34,5 Güneşte de & b) a kadar yükselmiştir, * Maarif veküleli pedogoji / enstilüsünü şenişleli karar o vermişlir, o Enstlü çerin ve istidatlarını ölçerek tav, i d yağacak. * Yaz mi betile (o donduürma, şerhet imonala gibi soğuk içkilerin kontrolü. miştir. ie K mülehasersı o Prost Devlet mahal ndaki projesini hazırlama. a başlamıştır. Halde soğuk hava depoları hakkı belediyece tetkikat yapılmekin.. Franko ümeli o mezdinde Türkiye essili olürak sefaret müsleşarı Sali. ıddin tayiniedilmişlir. Burgos mümessi. iz yakındğ İspanyaya hareket erecek. “ Amerikada stiklâ! bayramı kurbanları Şenliklerde 475 kişi kaza ile öldü ığ5 (A. A.) — Dün Amerika- (ünü şerefine hafta sanunda İkler esnasında vukubulan © 475 kişi ölmüştür. ik bir kısmını yol ve deniz Fransızlar tarafından işgal edilmiştir. Bu haber hükümet mahafilinde büyük bir asabiyet uyandırmıştır. Fransanın bu işgal ile Çinin hâkimiyetini ve ta- mamiyetini ihlâl ettiği bildiriliyor... Pariste bu Jisan karşısında hayret gösteriliyor, Çünkü Parascl adaları Çine değil, Annam imparatorluğuna tâ- Bir asırdanberi Anamın idaresi al tındadır. Parasel, Fransız himayesi al - tındadır. Burada bahri tesisate ve me- teorolojik istasyonları Fransızlar yap - mıştır. Bunlar Annam polisinin nezare- $i altındadır. Japonyada Nehirler gene taştı 295 Ev, 26 köprü yıkıldı Tokyo, 5 (A, A.) — Künazava eya letinde yeniden vukubulan tuğyan meti- cesinde 49 kişi ölmüş, 205 ov yıkılmış ve 26 köprüyü sular götürmüştür. Mem- leketin garkında şiddetli yağmurlar yağ- dığı ve Kagava eyaletinde birkaç kişi- nin öldüğü bildirilmektedir, Çekoslovakyada 'bir maden kazası Prag, 5 (A. A.) — Dün Moravska-Os- trsva ciyazında kâin İndvig maden kuyu- sunun 500 metra derinliğinde bir çükün- tü olmuş ve galerilerden bazılar: ukan- swşter, Sekiz maden smelesi toprak al- tnön kalmıştır, Bunlardan beşi hafifçe yaralanmış olduklar; hnlde kurtarılmış- lardır. Diğerlerinin de kurtarılmasma Sıcaktan ölenler Be” Baştarah 1 incide laşmış ve yapılan bütün tedaviye rağ- men 15 dakika içinde vefsi etmiştir. Ar- kadaşları bu vazife kurbanını buğün m6 rasimlo defnodeceklerdir. Ölenlerden öiğeri Fatihte Okumuş Adam sokuğında 9 numarada oturun Fa“ tih semtinin büyük kasaplarmdan Salim- dir. Salim dün memleketi olan Hatay- dan dönmüş, akşam üzerine doğru sı- Cüktan fenalaşarak evine gitmiştir. Fa- kat bütün tedaviye teğmen adamcağız açılamamış ve göçe ölmüştlir. Üçüncü ve dördüncü ölüm vakaları da Şehremini ve Tahtakalede olmuştur. Bu #icak kurbanları da Şehremini Nevba -(.——— ——————— — Yugoslavyadan gelecek Türkler Stoyadinoviç bir nutuk söyledi | Belgrad, 5 (A.A) — Dün Üsküpte ak. tedilen Vardar eyaleti Yugoslav radikal birliğinin bir toplantısı esnasında böşve- kil Stoyadinoviç mühim bir nutuk söyie- miştir, Cenubi Sırbıstandaki Türklerin hicreti hakkında başvekil, Yugoslav te- beasındanki Türklerin hicreti için Türki. ye hükümeti ile halihazımda müzâkere. e cereyan ettiğini ve bu müzakerelerin hentiz nihayet bulmadığını söyledikten onra Yugoslavyadaki Türk ekalliyetinin pek mustakim bir unsur olduğunu ve hükümetin kendisinden tamamiyle mem. sun bulunduğunu kaydetmiştir. Stoyadinoviç şu sözleri ilâve etmiştir: Gidecek olanlar yalnız hicret etmek ar- "sunda bulunan Yugoslavya tebeasın- taki Türklerdir. Frankocular Bombardıman faaliyetine devam ediyorlar Paris, 4 (A.A.) — Paris mabafili. nin kanaatine göre, yarın Londrada toplanacak olan İspanya işlerine a- demi müdahale komitesinin bu top- lantısı kat'i bir neticeye varacaktır. Bertaraf edilmesi icabeden veygüne müşkül İspanyol Ilmanlarında enter. nasyonal kontrolün teşkilâtına ait Facia kurbanlarının adedi çok oldu- ğu söylenmektedir. Alikante, 4 (A.A) — Yedi Fran kist tayyaresi Ciudad-Jardin mahaj- lesini bombardıman etmiştir. Bom - bardımanda ölenlerin miktarı malüm değildir. Valansiya, 4 (A.A) — Gece yarısı şehri bombardıman etmeğe teşebbüs eden düşman tayyarleri, hava topla- rmm ateşi karşısmda uzaklaşmağı mecbur olmuşlardır. Cephelerde vaziyet Barselon, 4 (A.A. — Müdafaa ne. zareti tarafından neşredilen bir teb- Uğde, Beki mmtakasında Franko kuvvetlerinin Pla de Olla'ya iki kere siddetle tsarruz ettikleri bildirilmek- tedir, Fakat bu kuvvetler her defa - sında da tamamile geri pfskürtül - müşrledir, Frenkisler ağır zayiat vermişlerdir. Frankoculara göre Saragos, 4 (A.4.) — Havas Ajan- sının muhabiri bildiriyor: Puebia de Valverde mıntakasmda Frankistler taarruzlarının ikinel gü- bünün akşamında Teruel'den Segon- te'ye giden yolun cenubu barbisinde- 15 kilometrelik “bir cephede 12 kilo- metre kadar ilerlemişlerdir. Çocuk Bakıcı Okulu kabul şartları Çocük esirgeme kurumundan: Kurumumuzun Ankaradaki çocuk bakıcı okuluna 1 temmuz 938 den itibsren talebe koydıns başlanmıştır. Kayıt muamelesine lemmuz 938 nihayetinde son verilecektir. Okul yatılı ve parasızdır. Tedrisat iki se. nedir. Dersler nazari ve pratiktir, Okulu müvaffekiyetle bitirerek diploma alan ba. yanlar çocuk esirgeme kurumunun göster- diği yerlerde iki sene maaşlı olarak çalış. muyı deruhte edeceklerdir. Okul, yalnız bayanlar içindir. Çocuk bakıcı okuluna yarılma ve alın. ma şartları şunlardar.: 1 — 18 vaşından aşağı olmamak. 2 — İlk tcekleplen diploma slmiş ol mak (oria mektep ile lise talebeleri tercih edilirler, 3 —Sıhhali verinde ahlakı iyi olmak 4 — Okula yanlmak İstiyenler (Anka Trada çoruk Esirgeme kurumu merkezi baş. kanlığına) adresine islida ile o müracast etmelidirler. 5 — Kayı! için gerekli oan evrak: Mektep diploması, Nüfus büvivet cüzdam Sıhhat ve aşı raporu, Hüsnühal “müheberi, Üç fotoğref, har mahallesinin etki Bursa sokağında “trati isminde biri de bayılarak düşmüş, oturan bostancı Riza ile Tektaknlede | bu esnada başım çarpıp yaralandığı için ila ağ 1s- | Balıklı hastanesine kaldırılmıştır. İİ Sovyet itirazlarıdır. Bombardımanlar Barselon, 4 (A.A.) — Bu sabah beş Frankist deniz tayyaresi Barselon'un 18 kilometre cenubunda kâin Gava kasabasını bombardıman etmiştir. Avam kamarası Ingiliz - Türk gredi anlaşmasını yieye koymadan kabul etti Londra, 5 (A.A.) — Avam Kamara- sında İngiliz - Türk mali itilâfını mü- dafaa eden Maliye nazırı John Simon, €zcümle son seneler zarfında Türk siya- setitde görülen temayüllerin siyasi ba- kımdan, itilâfnamenin ihtiva ettiği tek- Mfleri ve bilhassa İngiltereden satın a- Iman silâh bedellerinin peşinen tediye edilmemesi keyfiyetini wuhik gösterdi. gini söylemiştir. John Simon, İngiltere hükümetinin, bu itilâfın İngilterenin ecnebi memle- ketlerle iktisadi münasebetlerini inki- şal etirmeğe matuf bir siyasetin Baş- Jangıcından başka bir şey addedilme- mesini arzu ettiğini kaydetmiştir. Bu beyanatı takip eden müzakereler esnasında söz alan hatipler, Türkiyeye ye kredi açılmasını müsait bir şekilde karşılamışlar ve İngiliz ticaretinin Bal- kanlarda kaybettiği vaziyeti tekrar el- de etmesi için hükümetin enerjik bir şekilde faaliyete geçmesi lüzumundan bahsetmişlerdir. Kanun, ikinci okunuşunda reye konul madan kabul edilmiştir. Avam Kamarası, bundan sonra İngi- liz » Türk klering anlaşmasını tadil e- den kararnameyi kabul etmiştir. “Son muharebede Cumburi- yelçiler kazanacak ,, Madrit, 5 (A.A.) — Şark cephesin- deki harekât hakkında general Miaha demiştir kiz “.- Mücadele büyük bir şiddetle de- vam etmektedir. Düşman bu mmtakaya mühim kuvvetle ve çok miktarda harp malzemesi getirmiştir. Düşmanın kuv. vetli tazyikine karşı müdafaa etmekte- dirler. Düşman ağır ağır ilerlemekte ve yabancı kuvvetler ağır zayiata uğramak tadırlar, Valans havalisi Madridi taklit etme- ğe hazırlanmaktadır. Mağlüp olmak $- temiyen bir milletle mücadele etmek güçtür. Asilerin işgalindeki havalide 9- torite yabancıların elindedir. Bunun için mücadeleye sonuna kadar devam s- deceğiz. Biz memleketimizin İspanyol- lar tarafından idare edilmesini istiyo- ruz, Son muharebeye kadar bir harp Be kazanılmış ne de kaybedilmiş adde- dilebilir. Son muharebe ise cumhuri - yetçilerin lehinde neticelenecektir. Keçiörende bir çocuk bakımevi yapılacak Ankara, 4 (Hususi) — Çocuk Esir- geme kurum başkanı Fuad Umay bu- gün saat 11 de kurum binasında bir konferans vermiştir. Fuad Umay bu konferansında Almanyada iştirak etti ği çocuk esirgeme kongresi hakkında- ki intibalarını anlatmış ve Avrupanın birçok yerlerinde çocuk makım evle. rinin bir devlet işi haline geldiğini ciddi çalışmanın ve tasarrufa risyetin bu gibi işler üzerindeki bariz tesirleri | olduğunu izah etmiştir. Bundan başka aldığım malümata göre Keçiörende ya pılacak olan çocuk esirgeme bakımevi binasının inşasına yakın bir zamanda başlanacaktır. Bina 300 yatağı ve ber türlü modern konforu ihtiva edecektir. Keçiörendeki bu geniş saba üzerinde gocuk ve şok çocuklu annelerin hima- yesi için icap eden ve açık havada mev- eudieti zaruri görülen her türlü teş- kilâtın inşasına çalışılacaktır. z Pragda sokollar Şenliklere başladılar Prag, 5 (A.A.) — Sokollar kongresi- nin ikinci günü Çekoslovak, Rus, Yu- goslav ve Bulgar Sokollariyle Slav olmı- yan memleketlerden gelen atletler, Prag şatosunu ziyaret etmişler ve Benese tazimlerini arzetmişlerdir. Çekoslovakya Sokalları cemiyeti reisi bir nutuk söyliyerek Sokol bareketinin cumhuriyete ve onun demokratik teşek- külüne sadakatini teyit etmiştir. 'Benes, etrafında nazırlar ve bir çok diplomatlar olduğu halde şu cevabı ver- sipir: *— Çekoslovakya, bütün komşuları ve bütün milletlerle sulh içinde yaşa mak ve onlarla dostane teşriki mesai et- mek istiyor. Biz devletimizin muhtelif unsurlariyle sadakat, sükünet ve mantik dairesinde teşriki mesai etmek İstiyo- TUZ, Benes, Çekoslovakya Sokoltarının mümeessillerine bir bayrak tevdi etmiş ve Sokollar bu münasebetle cumkuri- yete sadık kalacaklarma dair yemin et- niyle, Fiistin hâdiseleri Telâviv, 4 (A.A) — Birkaç gündenbe. ri devam «den sükünetten sonra bemhu- dut olan Yafa ve Telâviv şehirlerinin hal kı tekrar biribirlerine girmişlerdir. Arap- ların üzerine ateş edilmiş, çıkan mermi- Terden bir kişi ölmüş ve iki kişi ağir su. rette yarslanmıttır. İnfilâk eden üç bom. badan dört kişi ağır surette yaralanmış. tır. İki şehir arasında münakalât kesil miştir. Küdüsün Yahudi mahallelerinin birin- de bir Arap otobüsüne karşı bir bomba atılmıştır. Bombanın infilâkından üç ki. şi ölmüş. 10 kişi yaralanmıştır. ğ Dün akşım şimal mıntakasında Arap. Yara karşı bir çok taarruzlar yapılmıştır. Bu mıntakada silâhlı çeteler küçük grup- Jar hâlinde faaliyetlerine devam etmekte» Girler, Dün yedi kişinin yaralandığı ha- ber alınmıştır. Öğleden sonra Mazarik stadında şen- Hiklere devam edilmiştir. Yapılan jim- mastik talimlerinde 150.000 kişi hazır bulunmuştur. Talimlerin sonunda atlet- ler muazzam bir “Fransa,, kelimesi teş kil etmişlerdir. Stadda bir alkış tufanı kopmuş ve Fransız saarşı çalınmıştır, * * Sokollar bayramına iştirak etmek Ü- zere 660 Yugoslav ve Rumen askeri bu- raya gelmiş we muazzam terabüratia karşılanmıştır Macar kral naibi Ağustosta Berline gidecek Berlin, 5 (A, A.) — Naih Horty, re8- mi bir ziyarette bulnnmak Üzere ağle- bi ihtimal Berline 20 Ağustosia gele- cektir. Mumaileyhe İzareğy'nin refa- kat edeceği söylenmektedir. Naib Hor- ty'nin ziyaretini iade etmek üzere Hit- ler'in Macuristana gideceğine dair dola» gan haherler mevsimsiz addedilmekte. dir. Eski Avusturya Başvekili Londra, 4 (A.A) — Deyli Herald gâzetesi, eski Avusturya başvekili Kurt Von Şuşmigin biraderi Arthur von Şuş. nig tarafından Holandada bulunan bir akrabasına Viyanarlan 15 haziranda yazt lan bir mektubun metnini detç etmekte. dir. Mektupta eski bağvekilin vekâletten kontes Vera Fugger ile evlendiği teyit e- dilmektedir. Arthur mektubunda şu sa- tırları yazmaktadır.: “1 haziranda Kurtun izdivacında ve- kâleten onun yerinde (o bülündüm. Bu. munla beraber evi birdenbire kâpatıldık. tan sonra Kurtun akibeti hakkında en,