9 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

9 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

.. 9 TEMMUZ — 1958 Hayata dair İni > abuk ve çok ALNIZ zamanımızın değil, Y devrin gençlerinde çabucak öğ- Tenmek arzusu vardır. Doğrusu meklep- ler de, ötedenberi, bunun mümkün oldu- ğü zehabınr kuyvetlendirmişlerdir: ma demki tahsil başlayıp bitiyor, mademli $u kadar yıl ve birtakım İmtihanlardan #onra insanım eline artık bilgili olduğu Du tasdik eden bir şehadelname verili- Yor, demek ki muayyen bir zaman zar. fmda birçok şeyleri, hiç olmazan kendi- mize lâzım olan şeyleri öğrenmek kabil- dir... İnsan, böyle düşünmenin nekadar Yanlış olduğunu ancak yaşlandıktan son- Ta anlıyor. (Fakat gerçeklen yağlanan Kaç kişi vardır? İnsanların çoğu, vücut- larmın yıpranmasına rağmen gençlik «e nelerinin bütün hulyalarını, bütün z0- hablarmı muhafaza ederler. Hayatla ve kitablarda umduklarını bulamamış olma- İsrmi ya talihsizliklerinden, yahut ken. | di tenbelliklerinden bilirler.) Kendimize lâzım olan şeyleri çabucak, bir an evvel öğrenip hayata atılmak. Çünkü insan oğlu, bilhassa genç yaşın- da, bilginin hayat denen kapıyı açacak bir anahtar olduğunu sanırlar. Bu, bir. çok sahalarda hiç siiphesiz doğrudur. Fakat manevi veya ahlâki ilimler dedi- #imiz sahalarda da hiç şüphesiz yanlış- tır. Onlarda kitablarm, öğretici kitabla- Tın bize edebileceği hizmet gayet ki silktür; hafik bazan, büyük bir işe ya, Yâdikları vehmini aşıladıkları için, hayli kötülükleri dokunur. Bunun içindir ki felsefeyi, sanatı, sis- temleri, desirleri, büyük eserleri hulüsa “dörek, terkibi bir surette anlatan ki- tablardan öğrenmiş kimseleri pek sev Yam, Gerçi hiç kimsenin ömrü bütün bi- Yük eserleri okumağa, bütün devirleri, sistemleri tafsilâtı ile bilmeğe kâfi de, Edir; felsefe ve sanat tarihi kitabları. na, hulâsalara başvurmuyanlar, insan oğ- İsnün yarattıklarınm ancak pek küçük bir kısımdan haberdar o kalmağa mah- küm olurlar. Zarar yok; onlardan kaçı Bip da ancak tiç bes; hatlâ yalnız bir fi- Sofun eserini, ancak birkaç büyük sair Ve Muharririn külliyatı okumuş olan. larin felsefe ve sanat bilgisi, duygusu daha derin, daha ince ve daha #ahih'tir. Çünki onlar düşünen filosof ve hisse- den sanatkârla doğrudan doğruya tema- *a gelmişlerdir, © İnsanları parça parça doğil, bütün olarak öğrenmişlerdir. in- #aa ise hiçbir zaman parça'da değil, dal, bülün'dedir. Fakat sistem sahibi filosofların, hattâ daha mtitevuzı mütefekkirlerin, sairle- YİN, romancılarm, onların escrlerini tet- ki edip daha lisa, daha terkibi bir su. Fette tekrar anlatanlardan daha mthim olduğunu - insanların çoğunu - gerçek- İn kabul ettirmek imkânsız denecek de- Petode zordur, Onlar, her fikir manzume- »inde, her sanat eserinde birtakım l- Sumsüz kumlar bulunduğuna, onlar ikarsa kıymetin azalmayıp belki arta. “ağına kanidirler. Bunun içindir ki asıl erleri bırakıp onların ancak birer göl. #6sinl tasıyan tarih ve tenkid kitabları» Da, hulâsalara basvarurlar, Çabuk ve çok ek arzusu... Fikrin belki en müt- ia fakat belki de en yenilmez düşma- Nurullah ATAÇ ——— şBuğday temizleme abrikaları kurulacak e tcaret uluum müdürü Mümtazın re- “inde ve bütün ihracat tüccarlarının takiye ticaret odasında yapılan top- K e onde buğday standardizasyo, . akkinda bir nizamname hazırlandı. Malümdür. Bu nİzamnnmeyle içinde İN miktarda yabancı maddeler karı. > buğdaylarm ihracina müsaade Memesi kabul edilmistir. Bu vaziyet Ne fe “İhket içinde buğday temizliyen yeni brikalar ku Ki dayı fazla karısık olan ihracat . yapılabilmesi | için Ylerm muhakkak surette temiz - #8İ lazımdır. Bu kadar sıkı bir te. İk İçin muhakkak son sistem fahri Değ lüzum vardır. Bazı müteşebbisler derek ©n İktisat vekâletine miracaat e- Habe, muhtelif mmtakalarda bu şeklide iş bağ kurmak için müsaade iste - İF. İlk olarak İzmirde bu iş için insa edilmektedir. İlerde büğda orta Anadoluda ve Trakyada aktar, İY temizleme fabrikaları yapıla” Isam, Mersing., — | Belediye şehirde çok esaslı ve faydalı bir işe aile nüfus yazımı... Bu işte takip edilen esas maksat seçimlere bulunmaktadır: iştirak edecek tesebbiis etmis vatandaşların isimlerini toplu bir halde tesbit etmektir, Fakst bu yazımın diğer birçok faydaları da olacaktır. Meselâ İstanbulda oturduğunu bildiğiniz bir arka- ŞEHİR | Şimendöferci- ler konferansı Çarşanba günü şeh- rimizde toplanıyor Avrupa katlının geçtiği Balkan ve or. ta Avrupa memleketleri demiryolları # darö ve şirketleri mümessilleri çarşam- ba günü şehrimize geleceklerdir. Per- gembe günü Sirkeci dokuzuncu işletme müdürlüğü binasında Avrupa hattında müşterek seyriseri tarifesinin yapılma» sı ve mevcut tarifede tadilât icrası için murahhaslar toplantılara başiryacaklar, Bundan iki ay evvel bu toplantılara Sofyada başlanmış, fakat tarifenin tan- zimi ikma! eğilememişti. Bunur Için şeh- rimizde yapılacak toplantılarda Sofya - daki müzakerelere devam edilecektir. Diğer taraftan, Balkanlar arasında müşterek bir fint tarifesinin tenzimi 1. | çin evvelce şehrimizde başlamış ve son- ra Bükreşte devam edilmiş ölân toplah- tılara yakmda Atinada dovam edilecek ve ağlebi ihtimal bu İştima devresinde tarifenin tanzimi Ikmal edilmiş olacak- tır. Saç kıvırma makineleri Konlrola gelecek ay başlanıyor Şehrimizde bulunan ve adedleri git, tikçe artan kadın saçlarını kıvırmağa mahsus permanant makinelerinin mua - yenesi Ye bu makineleri kullananların sıkı bir şekilde imtibana tâbi tutulması hakkımdaki talimatnamenin nihayet tat bikma girişilecektir. o Ağustos başımdan itibaren, yeni talimatnamenin tatbiki i | çin şehirde berber dükkânları gezilerek İ muayeneye başlanacaktır. Muayeneleri belediye fen heyeti tarafmdan tayin 8- dilen bir mühen sıhhat müdürlüğü tarafından verilen bir mütehassıs dok. tor, berberler mektebi muallimlerinden bir zat tarafından yapılacaktır. Esasen şehrimizdeki permanant ma- kineleri şimdiye kadar belediye tara - fından mühürlenmiş bulunmaktadır. Bu suretle o zamanki âni mühürleme hare- keti neticesi olarak mevcut permanant makineleri tamamen tesbit edilmiştir. l Fakat yapılan muayeneler neticesinde | ii ! mevcut makinelerin mühim bir kısmı - nın işlemesine müsaade edilmiyeceği, bilhassa makineleri kullananlara kolay kolay müsaade verilmiyecoği muhakkak görülmektedir. Çünkü makinalerin bir , i vaziyetledir. daşmızm soy adımı vermek suretiyle onun adresini bulmanız, nüfus yazımı neti- DE vE eeleri bir merkezde toplandıktan sonra Kabil olabilecektir. Belediye simdi ev.” lere sual varakaları göndererek yazıma devam etmektedir. Yali ve belediye reisi dün bu faaliyeti teftiş etmiştir, Resimlerimiz valinin bu teftişi esnasmda almmıştar. MEMLE Dünkü deniz kazaları, “Trak,, kaptanını kazada kabahatli görenler var Köprüde de bir sandal devrildi, içindekiler güç kurtarıldı Dün limanımızda feci bir döniz kazası olmuş ve Denizyollarmın Trak vapuru Fındıklı açıklarında bir mavnayı batıra- rak iki kişinin boğulmasına sobebiyet vermiştir, Hâdisenin tafsilâtı şudur: Salih rois'idaresindeki 20 lük *“Na- mık Kemal” isminde yelkenli kayık, İz- mitin Dil iskelesinden yüklediği kumları Beşiktaşa boşaltmak için dün öğleden sonra llmannnıza gelmiş ve Kızkulesi a- çıklarından dönerek Fındıklı kıyıları is- tikametinde Beşiktaşa doğru yol alma- ğa başlamıştır. Kayıkta kaptandan baş- ka Hasan, Mehmet ve Satılmış İsimlerin. de Uç tayfayla kaptanm kardeşinin çocü- ğu on yaşında Cemal vardır. Kayık ilerlerken rıhtımdan demirle. mek için kalkan Trak vapuru kayığa çarpmıştır. İkiyo bölünen kayık derhal batmış, sularda çırpınan kaptan (Salih ils mürettebattan Hasan ve Mahmut ki- lavuzluğun üç numaralı motörü tarafım- den kurtarılmıştır. Fukat bütün araştır. malara rağmen on yaşındaki Cemal ile tayfadan Satılmışı bulmak kabil olama- mıştır. Hâdizeye, verilen malümat üzerine, müddejumumi muavinlerinden İhsan el- koymuş ve gece geç vakitlere kadar birçok şahitleri ve gerek vapür gerekse mavna kaplanlari sorguya çekilmiştir. Trak süvarisi Kenan kâdiseyi şöyle anlatmaktadır: “ Fındıklı açıklarında demirlemek Üzere saat 2,5 da rıhtımdan hareket et- migtim. Salıpazarı önünden geçerken mavnaya rasladım. Sularla yolumun Üze- rine düşüyordu. Düdük çaldım, törnistan ettim. Fakat mümademe vukubuldu. Diğer taraftan "Namık Komal” mav- nası kaptanı Salih de gözyaşları arasm- da şunları söylemektedir: “— İzmitin DU iskelesinden yükledi. Zimiz kumları Beşiktaşa bogaltacaktık. Salıpazarı açıklarında Trak arkamızdan geldi, üstümüze doğru süratle ilerliyor. du. Biğim motörümüz yoktu. Bu yüzden tabiatiyle geri manevra yapamazdik. Tonton amca ve dolap Trak iki uskurlu kuvvetli gemidir. Kap- tan istemiş olsaydı, derhal gemiyi ye- rinde durdurabilirdi. Fakat böyle yap- madı ve kıç sancak omuzluğumuza çar- parak mavnamızı ikiye bölüp derhal ba- tirdı. Motörler bizi derhal kurtardılar. Fakat kardeşimi falardan Trak kilde bir kaza yapmıştır. Bu son kazada da kabahat tamnmen kendisindedir. Biz nihayet yelkenli bir mavnayız. Sulara kapılsak bile o uzaktan bizi görüyordu. Bunu hesab ederek manevra yapacak ve daha olmazsa gemisini durduracaktı. Sonra en milhim nokta da, 6 arkamızdan geliyordu. Yani karşılaşmış veyahut da onun önünden geçmek istemiş değiliz. Ben adaletin kararına razıyım.,, Hâdise yerinin civarındaki gemilerin süvarileriyle Trukdn bulunan Alman mü- tohaasıs ve diğer şahitlerin bir kısmı kabahatli olarak Trak'ı göstermektedir - ler, Bugün deniz ticaret direktörlüğü fen heyetinin iştirakiyle hâdise yerine dal. giç İndirilerek mavnanm yarası tetkik edilecektir. Bu suretle, hakiki kabahat- li meydana çıkacaktır. Ikinci Kaza Dün akşam saat 19,15 de ikinci bir kaza da köprünün Haliç iskelesinde ol- muştur, Öğjeni isminde bir musevi kızı ile, Bon Josef, Kohen ve Salsmon ad- larmda üç genç Mehmedin sandalma binmek istemişler, fakat en arkada ka- lan gençlerden birinin oyukerdan hızla atlamasiyle sandal alabora olmuştur. De nize dökülenler dubaların altına sürük » lenmişler, bereket yetişen sandalcılar ve polisler tarafından güçlükle kurtarılmiş- lardır. E aşvekil Hatay zaferini tebrik edenlere teşexkür ediyor İstanbul, 8 (A. A.) — Başvekâlet hu- sasi kalem diroktörlüğünden: n Hatay anlaşması ve bunun netice- çocuğu Cema'la tay- nış boğuldu. .arisi Kenan evvelce de bu $8- İ Matbaa işçileri Birliği Mesleğin emektarları menfaatine Güzel bir eğlence tertip etti Türk metbualına bülün ömürlerini vak. federek bugün çalışamıyacak bir derecede ihtiyar, hasta ve malğl kalan matbuat e, mekları işçi arkadaşlarımıza yerinde bir yardımda bulunmak üzere "Matbaa İşçi- leri Birliği,, tarafından 6 Ağustos cumar, tesi akşamı İstanbulun en güzel bir mesi- re yeri olan Sarayburnu parkı alafranga kısmında gayet zengin bir programla bir müsamere ve gardenparti tertip edilmiştir. Sabaha kadar devam edecek olan bu gar, de şehrimizde bulunan bütün eğ. ilâtı vazife alacaklardır. Ezcümle mükemmel bir o caz ve salon orkestrası, memleketin en güzide sanatkâr kile alaturka o saz heyeti ve ve yabancı - arlisilerin iştirak ri gayet zengin varyele numarala. rı, ayrıca milli elbiselerie ve milli sazlar, la zeybek oyunları, Anadolu oyunları ve İstanbul festivaline iştirak eden milli sa. natkârlarımız bulunacaklardır. Bu gardenpartide bütün bu eğlenceler» den başka ayrıca dans müsabakaları, ba, lonlu ve külâhlı danslar yapılacak, havaf fişekleri ve ziya oyunları ile (o İstanbulda şimdiye kadar emsali görülmemiş fevka, lâde bir eğlence programı tatbik edilecek. tir. Bu kadar fedakârlığa © ve bazırlıklara rağmen bu fevkalâde eğlenceli müsamere, ye herkesin iştirak edebilmesi için biletler çok ucuz olacaktır. Ayni zamanda elbise serbesttir. Büfe de halkın lehine son dere, ce ücüz olarak temin edilmiştir ve mecbu- ri de değildir. Binsensleylh hem çok yerin de ve hayırlı bir yardımda bulunmak, hem de emsalsiz bir gece geçirmek istiyen İs, tanbul halkının bu fırsatı kaçırmayacak. ları umulmakladır. Biletler Ankara caddesi Cağaloğlu yoku şunda Biflik merkezinde satılmaktadır. —— Kuruçeşmelilerin kazandığı dava Kürüçeşmeliler tarafmdan kömür de. poları aleyhine açılan dava hakkında ve rilen karar temyiz mahkemesi tarafından tasdik edilmiştir. İcra vasıtasile bu tasdik kararı 3 tem. müzda depo sahiplerine (bildirilmiştir. Mahkeme kararına göre depo duvarla- rının beş metre yükseltilmesi, ayrıca tah- mil tahliye sırasında kömür ıslatılmış 0» lacak ve böylelikle tozların etrafa yayıl. masının önüne geçilecektir.Bütün bu ter tibata on gün içinde (başlanacak ve iki ayda bitirilecektir. İnşaata başlamıyanlar hakkında ka. nuni takibat yapılacıklır. Bu işe temas eden kanunun maddesinde zarar ziyüts dan başka hapis cezası da vardır. sl olarak askerimizin Hataya girmesi ve silesile gerek yurdumuzdaki gerek Ha- taydaki vatandaşlarımızdan alman v6 milli davamıza kendilerinin yüksek alâ- ka ve samimi duygularını gösteren tel- grafların çokluğu dolayısiyle bunların herbirine ayrı ayrı cevab vermek imkâ- ni olmadığı için Başvekil Celâl Bayar, derin teşekkür ve selâmlarınm ibliğına Anddolu ajansının mektedir, tavassutunu rica Gt»