12 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

12 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Deniz kenarlarında yapılacak gazino, kahve gibi binaların projeleri belediye fen heyeli tarafından tetkik ve tasdik edilecek ve bina ancak ondan sonra yapılabilecek. tir, * Berber, alıçı ve garsonlar cemiyetleri müşlerek bir binada meklep açmağa karar vermişlerdir. Mektepte bazı dersler müşle. rek verilecek, umeli derslere de yalnız her meslek mensubu bir arada girecektir. * Mülkiye müfettişleri tarafından Yapı- Jan teftişlerde vergi bekayası (tahsilinde kanuna aykırı bazı muameleler görülmüş ve fazla vergi alındığı anlaşılmıştır. Vazi. yet tetkik edilmektedir. * Hamidiye mektep gemisi seyahatinden yakında dönecek ve Kara. deniz limanlarında Gedikli o meklebi için talebe kaydına gidecektir. Hamidiye şimdi İzmirdedir. * Sultnnahmelle profesör Baksler tara. fından yapılan hafriyalın bu seneki mın takası tesbit edilmişlir. Bu arada bazı ba rap binalar istimlâk edilecektir. * Boğazda hüvagüzi tesisatının Rumelihi sarına kadar uzatılması kararlaştırılmıştır. Bebek - İstinye yolu bittikten sonra hava Akdeniz gazi bu yola da verilecektir. * Çöp arabalarının gürültüyü bir dere. ceyo kadar araltacak şekildeki yeni tipleri Balat atölyesinde yapılmakta ve Beyoğlu cihetinin İhtiyacını kai yacak olan kıs. m: bitmek üezredir. Eylâle Okadar bütün şehre bu arabalar tahsis edilecektir. * İslanhul mektepleri 26 mınlakaya ay- rumış ve her minlakaya manrif (o vekileti tarafından bir müfettiş tayin edilmiştir. * Carshurfyet bayramı Omünatebetile mekieplerde yapılan tahrir müsabakasının Vevrakı tetkik edilmiş ve tasnif edilen ya. yılar vekâlete gönderilmiştir. * Kız sanat mekteplerine bu sene mi. sabaka yoluyla meccanl. telebe alınacak- tar. Kız sanat mekteplerine alınacak me, murlarım imtihanları da dün yapılmışlır. * Pelgrad tıp fakültesinden hastaneleri. mizde staj yapmak zere 3 talebe gelmiş. 1ir. İstanbul üniversitesinden de üç talebe Belgrada gönderilecektir. *'Türk kadın hekimleri birliği bu seneki Amsterdamdaki öngre mesaisi üzerinde gö. son celsesini yapmış ve beynelm!i rüşülmüştür. * Akay vaparlarında halkın istirahatini temin için birer gemi komiserliği ihdası kararlaştırıImışlır. Bü memerlor yoleula. rın şikfiyoileri İle meşavl olacaklardır. * Üniversile fekefe profesörü Rayhen. bah Amerikanın Mişigan üniversilesinde çalışmak üzere memlekelimizden ayrılmış ve dün hareket etmiştir. * Mektep fnfebesi iken askerTikleri gelen lerin isimleri şubelere mektep idarelri ta, rafından bildirilecektir. © Ormancılar toplandı Toplantıya 40 fabrika mü- messili iştirak elti Ankara, ii (A. A.) — Memleketimiz- de orman idaresiyle yaptıkları mukave- leye göre orman işletmekte olan 40 fab. rika mümessili bügün saat İT de ziraat vekâletindo bir toplantı yapmışlar ve orman işleriyle nlâkat bazı mebusları - mızla koroste toptan vo perakende tica. retini tewsil eden bir kisim tüccarları- mız da bu toplantıda hazır bulunmuşlar- dir. Toplantmın gayesi, kerestd ve diğer orman hasılatı imalâtmı bu günün şart- ları ve imkânları içinde plânlaştırmak, mili piyasa işlerini fabrikalara vazife vermek suretile muntazam temin etmek ve bir taraftan da fiatları mümkün olan asgari hadde indirmektir. Bam amm - Jsmarlıyacağımız p herp gemileri Bir heyet yakında Londraya gidiyor Türk . İngiliz mali anlaşmasile İngil- tereden temin ettiğimiz krediye mukabil rmarlıyacağımız harp gemileri için Mik Mi müdafaa vekâleti deniz müsteşarı al. bay Sait Almanın riyasetinde bir heyet bugünlerde Londraya hareket edecektir. Heyette mülhlendis ve inşaiye mütehassıs- ları da bulunacaktır. Türk Dil Kurumu Merkez Bürosu İstanbul, 14 (A.A,) — Türk Dil Kurumu Genel Sekreterliğinden: Ulu Önderimizin yüksek lütuf ve iradeleriyle Türk Dil Kurumu mer- kez bürosu yaz çalışmaları için İs-| tanbula yaklediimiştir. 13 aa 1938 den itibaren Dolmabahçe sara- | yında İşe başlanacaktır. DIŞARDA: * Macar propaganda nazırı Homan İs. tifa etmiştir. Mumailyeh Macar nasyonal sosyalist lideri Salasinin adamlarile pek sıkı münasebetlerde Ho. manın istilasile İmredi hükümetinin da- ha azimli bir şekilde nasyonal sosyalist * Fransız bariciye nazırı Bone bügün biribiri ardından Almanyanın ve Sovyet, ler birliğinin Paris elçilerini kabul etmiş ve kendilerile urun uzadıya görülmüştür. * Yunan adliye nazıri (o Lokoletis sıhhi sebeblerden dolayı istifa etmiş ve yerine Tambakopulos tayin olunmuştur. Yeni ad liye nazırı pazar günü Korfuya (giderek | başvekil Metaksas da hazır olduğu halde kralın önünde yeminde bulunacaktır. * İngilterede kralın sıhhati iyileştiğin. den dün skşam doktorlarına müracaat et. memiştir. * Portekir o reisicumharu Karononea, Prinise ve Saotöme adalarını ziyaret et. mek üzere dün Angja vapuru ile o hareket etmiştir. * Sendikalara dahil olmıyan teşekkül. leri protesto etmek için İngilterede connbi | Gal maden smelesinden grev ilân elmişiir. 10.000 kişi dün * Hitler, İtalyan generali Parinmiyi kâ- / bul etmiştir. Moskova radyosunda Türkiye için bir konser daha Moskova, 11 (A.A) — 14 temmuzda ya. bancı memlekellerle kültür münasebetleri * idame umum Sovyöl “Voks,, cemiyeliyle S.S.CB. radyo komitesi, Meskovadan ka. minlern radyo (İstasyonu ile “dalga tal 1744, Türkiye için tertip edilen bir radyo konseri neşredeceklerdir. Konser Türkiye sanli ile 29 de başlıyacaktır. Konsera programı şudur: n şarkısı, © Al wendiferciler o marşı, Duna. yevskinin bestesi, “Kolsomal lokomatif!,, Kabalevskinin bestesi, (Galya kız), Kazak şarkısı, (Çangala) Gürcü şarkısı, (Komşu kadın) Ukranya şarkısı, (Karnavala elve, da) Sneawroçka operasudan Kimski Kor. sokovun bestesi, Bu kısım şimendiferciler şarkı we.raks heyeti tarafından ve $.S.CB. halk artisti Aleksandrovun idaresinde or- | kesira şefi Lebedev icra edilecektir. 2 — Bu kısım Azerbaycan müusikisindet ibaret olacaktır. (Şah sanem) operasında | bir wvertör Magomayevin o bestesi Azer. baycan şark çalarcıları heyeti tarafından, (Yadıma düşlü) guzeli $.$.CB. balk artisti bayan Mamedova tarafından, . (Balati şi. raz) Azerbaycan nağmexi Yonnesyan ida- resi allında halk şarkıcıları beyeti tarafın dan ve (Kalbin şarkısı) Karayevin bede, si, Hasanovun ideresi altındaki koro ve orkeslra tarafından. Berlin - Tokyo hava yolu Karaşi (Hindstan) dan bildirildiğine göre, Berlin ile Tokyo arasmda bir ba- va seferi İhdası İçin müzskereler cere- yan etmektedir. Bu yel Hindistandan ge çeceği için İngiltereyle de temas edil - mektedir. Karabük : . tetkikleri Iktısat Vekili bu akşam hareket ediyor Başvekil Celâl Bayarın rahatsızlığı dolayısiyle Karabük seyahatini, başvekil namına bugün iktisat vekili Şakir Kese- bir yapacaktır. Bu seyahate iktisat vekâleti deniz iş- eri müsteşarı Sadullah Güneyle Sümer. bank umum müdürü Nurullah Esat Sü- mer de iştirak edecektir. Seyahate bu- gün saat 18 de Galata rıhtırımdan hare ket edecek Denizyolları iaresinin Aksu vapuruyla başlanacak, İlk olarak Zongul- dağa gidilecektir. Zonguldakta kuru'zcak Hıbrikalar İzmitte temel atma merasimi yaplan klor fabrikasından sonra diğer iki fabri- kamızm Zonguldukla Çatnlağıında ku- rulması mukarrerdir. Bünlerdan biri a- sid sülfürik, diğeri de Büperfosfat fabri, kasığır. Bunlardan ikincisi senede 9000 ton istihsal kabiliyetinde olarak ve her yıl Cezairden fabrikm için 6000 tom fos- forit ham maddesi ithal edilecektir. Asid sülfürik fabrikası ise sönode 14 bin ton islihsalit yapacaktır. Bu iki fab- rika 1,650,000 liraya mal olacaktır. ksandrovun .. .. İnönü iBçüncü havacı: lık kampı açıldı Eskişehir 11 (Haber) — Türkkuşunun İnönü havacılık kampı bugün çalışmaya | başladı. Üçüncü İnönü kampının çalış- mağa başlayışı dolayısile Türk hava ku. rumu reisi muavini Fikri Oran bir nutuk söyledi ve İnönünün bundan 18 sene ev. vel Türk istiklâl savaşmda Türk askeri- nin cesaret ve şehametini bütün dünyaya bir dela daha gösterdiği bir kahramanlar diyarı olduğunu tebarüz ettirerek dedi ki: Arkadaşlar, Türkkuşunun plânör ve molörlü kamplarında göreceğiniz âmeli, nazari derslerle az bir zaman- da kahraman bavacıların safları ara- sma katılarak millet ve memleket İ- cin faydalı birer uzuv olacağımıza hiç şüphemiz yoktur. Son günlerde Balkan turnesini mu- veffakıyetle başaran, dost ve komşu ülkelerde 'Dürk havacılığmı ve Cim - Kuriyet kadınlığını parlak bir şekilde temsil eden baş öğretmeniniz Bayan | Sabiha Gökçen, hepinizin yarmki me. #ainiz için ideal bir örnek olmalıdır. Sözlerime nihayet verirken ve siz- re muvaffakıyet temennisinde bu- İ lunurken bütün çalışmalarımızin bi- İ ran bile hatırdan çıkarmıyacağımız İ Büyük Önderimiz Atatürk'ün Türk l gençlerine havacılık mevzuu hakkın » daki hitabelerin! tekrar ediyorum: “Türk çocuğu, Fer işte olduğu gibi, havacılıkta | | Cz. en yüksek düzeyde, gökte, seni İ bekliyen yerini az zamanda, doldura- | caksın. Bundan, gerçek dostlarımız sevinecek, Türk ulusu mutlu olacak- tır.,, i Kocasını balta ile öldüren kadın Iki gözü kör oldu Dün İstanbul müdğdelumumiliğine, iki jandarma arasında küçük bir çocuk tarafından kolundan tutularak yürütü len gözleri kör bir kadın getirilmiştir. Didar adındaki kadın Mersinde kocası- nz balta ile öldürmüş ve mahkeme tara- fından yedi sene hapse mahküm clmuş- tur, Fakat bir müddet sonra gözlerine hastalık geldiği için Mersinde tedavisi kabil olamıyarak İstanbula gönderil - miştir, Maarif Vekili Vandaki tetkiklerini bitirdi. Karsa gidiyor Van, 11 (A.A.) — Refakatinde u- mumi müfettiş Abidin Özmen ve di. ğer mütehassıs zevat olduğu halde beş gündenberi Van gölü sahilinde bulunan Tatvanda, Thlalta, Adilce- vaz, Van kasaba ve şehirlerinde tet. kikatta bulunan Maarif Vekili Saf. fet Arıkan tetkikatını ikmal ederek ba akşam ayni zevat İle Erciş'e ha. reket etmiştir. oErcişteki (tetkikattan sonra Karaköse yolu İle Karsa hare. ket edecektir. Menemencioğlu Münihte Münih, 11 (A.A.) — Türkiye Hari- ciye vekâleti genel sekreteri Numan Menemencioğlu bugün Berlinden bu- raya gelmiştir. Türkiyenin Berlin büyük elçisi ken dizine refakat etmektedir. Meremen- Gioğlu ordu müzesi önünde ölüler &- bidesine bir çelenk koymuş ve öğle- yin Türkiye baskonsolosu tarafından şerefine verilen ziyafette hazır bulun- muştur. Ticaret odasında dünkü toplantı İktisat Vekili Şakir Kesebirin riyase- tinde dün Ticaret Odasında bir toplan- tı yapılmıştır. Saat 16 da yapılan bu içtimada Vekâlet,müsteşarı Hüsnü Ya- man, Sanayi Umum Müdürü Reşat, İç Ticaret Umum Müdürü Mümtaz ve oda erkân: bulunmuştur. Yarım saat ka- dar süren toplantıda iktisadi meseleler üzerinde görüşmele ryapılmıştır. 72 TEMMUZ — 1948 > Piyankodan 1500 lira alan çocuk Annesine bakmak mecburiyetile yaptığı | boyacılığı bırakarak mektebe gidecek Tayyare piyankosunun dün çekilen , sonra kendisini sokakta bir kenard8 ei 15.000 liralık büyük ikramiyesi Şişlide dığıyia otururkon bulan Nimet seyyar kundurr boyneslığı yapan 11 yaş. ! Sahibi İsmail karşısında küçük bir © larmda Hayri isminde bir çocuğu çıkmış- tır. Babası yoktur ve 49 yaşlarında kö- türüm annesine boyacılık ederek bak maktadır. Küçük Hayri uzun müddettenberi bi- riktirmeye çalıştığı parasiyle hayatımda ilk defa bir bilet almış ve buna 15000 Hira çıkmıştır. Dün uzun bir aramadan cuk görünce 1500 lirayı vermemiş v8 * vins kadar giderek parayı annesine © Um etmiştir. * Arne oğul tallin kendilerine göste” ği güler yüzden çok sevinmişlerdir- çük Hayri boyacılığı bırakıp mekte il gideceğini ve bu parayla da kendisi ui silini bitirinceye kadar annesine bali cağını söylemektedir. i Erzincandaki (Yugos'avyadan su baskını 93 ev sa altında kaldı Ankara, 11 (Hususi) — Erzincan- da vukua gelen sel felâketi hakkında İ Dahiliye Vekâletine tafsilât gelmiştir. Merkez kazasına bağlı Cimin nahiyesi nin köylerinde 19 kişi ölmüştür. Ölen- lerden 16 sınm cesedi bulunmuştur. Keleriç ve Karalar köylerinde 79 ev, Pişkidağ köyünde 14 ev su altmda kal- mıştır, Evlerde bulunan birçok eşyayı seller götürmüştür. Kelriç ve Pişkidağ köy mektepleri selin şiddetine dayana- mayarak yıkılmıştır. Evlerden birçokları yıkılmak tehli- kesi arzettiğinden tahliye ettirilmiştir. Sel bahçeleri mezru araziyi barap et- miş, her taraf sellerin getirdiği taş ve kumlarla dolmuştur. İ Kızılayın yardımı Ankara ii (A.A.) — Erzincanın dört köyünde vukua gelen su baskının da zarara uğrayan oyurddaşlarımızın âcil ihtiyaçlarma sarfedilmek üzere Er- zılay merkezi umumisinden Erzincan merkezine telgraf havalesi olarak şim- dilik bin Jira gönderilmiştir. Şehremininde Büyük”bir hastahane yapılıyor Şehrimizde bulunan #hhiye vekik Hulüsi Alataş dün Şehremininde yen inşa edilmekte olan hastane binası: tetkik etmiştir. Eski tütün pavyonlarm, da kurulmakta olan yeni hastane altı bü. yük pavyondun müteşekkil ve 400 ya - taklı olacaktır. İnşast tamamlandıktan sonra Balkanların en büyük hastanesi haline gelecektir. Cerrahpaşa, Haseki ve Şişli hastanelerindeki tniversite 46 ririyatları buraya nakledilecektir. Has- taneye iki milyondan fazla para barca nacaktır. Tayyare seferi yy Map” Baştarafı 1 inelde çin L5 Burjeden evvel belki İrlandada karaya inmeğe mecbur olscağını san - yordu. Högs biraz sonra şu haberi gönder - miştir: “Sicaklar dolayısiyle benzini idare ile kullanmak imkânın: bulamadım. Paris kadar gidehileceğimizi ümid Ediyorum. Bununla beraber, Atlas Okyanısunun ö- bür tarafma geçmeden karaya inecaği- mizi zahnetmiyorum.,, BHög» Parista Fransız devlet adamla- rına Amerika devlet adamlarından bir- çok mektuplar ve Nevyork sergisi için, davetiyeler getirmiştir. ipekli kumaş mabideleri ithalatı Ankara, 11 (A.A.) — İktısat Ve- kâletinden: Ecnebi memleketlerden ithal edi- lecek ipekil kumaş tezgâhlarından iki mekiğe kadar olanların teşviki sanayi kanunu muafiyetlerinden is- | gelecek muhacirler | De bastarafı 1 incidi Yuğoslaryadan Türkiyeye geli Türk göçmenleri için komisyon fından hazırlanan mukavele metni iki hükümete arzolunmak üzere kon yon azası tarafınllan parafe edilmiğ tir, Mukavcie iki hükümetçe imza ve t8” dik edildikten sonra meriycte gire€ tir. Romancı Maria Remark İsviçre tabiiyetine geçmek üzere “Garb cepbi de yeni bir yok,, eseriyle bö tün dünyaca tani nan Alman roz csı Brih Meri mark Alman yetinden tins geçmek der” Almanyada i günkü idareye * Jeyhtar olan maner, uzun j dottenberi mefi ieketinden uras) ta yaşıyordu. İsvierede yaşadığı mü yakında beş seneyi bulacağı: için Bviçre tabliyetine geçecektir. Erih Marya Remark bu yaz gelmiş ve Paris civarmda hir köşkte” tirahate çekilmiştir. Romancı bursd# ni bir roman ve tiyatro piyesi hs! maktadır. Bu seferki romanında bir aşk macerasıdır. Piyesi do bir #* denberi yazmaya başlamıştır. Ve müzedeki sene Pariste oynatacak” Erih Remark, “Garb cephesindö $ey yek, dsn sonra İkinci bir esef rak “Sonra” yı vermişti. İlk eserini?” mumi harbi, ikincisinde de harb ni anlatan romancı, “Üç arkadaş" le de üçüncü bir roman neşretti. Bugün, Almanyadaki bütün © müsadere edilmiş olan romancı, 69“ rinin geliriyle yaşamaktadır. İsvif büyük bir malikânesi vardır. Kepdisi hassa cski tablo ve halt merakhsdf evinde altı köpeği vardır. , | tfade ettirilmemeleri ve fantesi maş İmali için jakarlariyle bir” mübayaa edilmek şartile, 1kJde”/ yade mekikli tezgâhların isa 5” 4 1938 tarihinden itibaren altı 37” fmda yukarıda movzuubahis BÜ. yetlerden istifade ettiritmeleri vafık görülmüştür. 2 Yavuz Sezen Diplem terzi Dünyanın bellibaşlı moda merkezi olan Pariste kadın ve er terzilik akademilerinde san'atin bütün yeniliklerini tekemmül ettirene) şeref madalyasiyle taltif dilen ve gene Parisin en büyük kadın ve kek terzihanelerinde büyük muvaffakıyetlerle çalışmış olan Yavu ” zen ilk mütehassıs terzi olarak memleketimize dönmüş, Beyoğlu P8| makkapr 113 numaralı Gayret apartımanındaki atelyesinde sayın 4) terilerini kabul etmeğe başlamıştır.