27 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

27 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

MÜ ÜtNnİŞ bir Hava narbi Japon filosu kumandanı mitralyözle öldürüldü Dört Japon tayyaresi düşürüldü; Japon askerleri şarka doğru ricat ediyor Hankov, 28 (A.4.) — Çin hava me- hefili, dört Japon tayyaresinin düşü. rülmüş olduğu Nanğang hava barbi hakkında malümat vermektedir. Büyük bir Japon filosunun yaklaş. tığını haber alan Çin avcı tayyareleri derhal harekete geçerek düşmana Nanşang Üzerinde hücum etmişlerdir. Alçaktan uçan Japon filosu kumar » danı Nslgo ilk hamlede mitralyözle öldürülmüş, kumandanlarınm öl günü gören Japon tayyareleri ficiri başlamışlardır. Fakat Çinliler pejle. rini birakmıyarak üç tayyare daha düşürmüşlerdir. Nalgo, Japonların en iyi dört tay yarecisinin sonuncusuydu. Diğerlerin. konferans toplanacak Prag, 77 .— Südet meselesinin müza- keresinde Çek hükümetine yardım et- mek üzere İori Rüncimanı Praga gön- drmek hususundaki İngilterenin teklifi Prag kabinesi tarafından kabul edilmiş. tir. Hodsa Çek hükümetinin muvafakati, ni İngiliz sefirine resmen tebliğ etmiş- tir. Çek efkârı umumiyesi, büktmetin bu kararını alkışlamakladır. Zira İngil- tere tarafımdan stılan bu adımm fayda- ları herkesin gözline çarpmaktadır. İngiltere hükümeti, umumi harbden Sonra merkezi Avrupanın siyasi tarihin do misli olmıyan bu sdım; atmakla ta- akhild alma girmekte ve Çeköslovak - yaya karşi bir garanli almaktadır. Südetlerin da İngiltere hükümetinin ba teşebbüsünden memnun kaldıkları zannedilmektedir, Berlin kabinesi de İn- gilterenin bu projesinden haberdar edil- miştir. İngiltere Başvekili Çemberlayn Südet meselesinin halinden sonra Çekoslo- vakyada yaşıyan bütün ekalliyetler me. selesini belletmek için Londrada bir konferans içtimaa davet etmek niye . tindedir, Londrada İngiliz muhafazakâr maka. filinin kanaatine göre Lord Rüneimaam Yiberal mesleği, mutavassrt rolünü oy. namasını fevkalâde kolaylaştıracak ve İngiliz lordu Çok demokrasisine ve mil Yiyetlerin hürriyeti prensipine uygun bir hal çaresi bulmağa çalışacaktır. Südetler Rüne'man'ı nasıl karşıladılar ? Prag, 27 (A. 4.) — Südetler partisi dün akşam Lord Rünciman'ın tavassulu- nu kabul etmeğe amade olduğunu bildir. miştir, Bu parti Çemberlayna gönderii- mek üzere bu vadide bir not keleme ai- miştir. Partinin organı olan Di Yazıyor: “Salâhiyettar mahaf'l, Südetler fırka- sını kendi noktainazarmı tasri hetmek suretile milliyetlere sit müskül mesele. Bin halline yardım etmeğe amade oldu. ğunu beyan etmektedir. Lord Rünelmanl'ın bir müşahit ve mü- tehassis vazifesini Ifa edeceği ve bu işi Yanarken İngiltere hilkümetinin ve di- Zor herhangi bir hükümetin tesir ve nil fuzundan azade kalacağı keyfiyeti vazi- yeti çok iyi bir surette karşılanmağa şa- yan bir tarzda tenvir etmiştir. Zayt, şöyle Hen'ayn ne dyor ? Berlin, 27 (A. A.) —D. N.B, Hen- laynın bir gazetede kendisine atfedilen beyanalın kendisine ait olmadığını be, yan etmiş olduğunu bildirmektedir. Hen- iayn, herhangi bir ecaçbi muhabirine kat'iyyen beyanatta bulunmamıştır. Bir İngiliz gazetesine göre Hemlayn, #onbahardan evel Südet Almanlarını tat- min edecek bir itilâf vücuda götirilme. diğl takdirde her lürlü mes'uliyetten kendisini beri addedecoğini söylemiştir, den ikisi düşürülerek öldürülmüş, 4 - çüncüsü ise Çinliler tarafmdan esir edilmiştir. Japonlar r'cat ediyorlar Hankov, 28 (A.A.) — Şekiayi A. Jansı bildiriyor: Japonlar, Şansi vilâyetinin cenu. bunda ve Sarı nehir üzerinde kâin ser. külceyş ehemmiyeti haiz Yuanşu şeh. rini tahliye etmişler ve garka doğru riçat etmişlerdir. Çin kuvvetleri dig. manı takip etmektedir. 105 Japon zabiti teknüt edildi Tokyo, 26 (A.A,) — Aralarında 37 si general olmak üzere 105 Japon zabiti te. karde şevkedilmiştir. Londrada bir (Kudüste müthiş bir suikast teşebbüsü me Başteront 1 incide bir çarpışma olmuştur. İkisi Yahu. di ve üçü de Arap olmak üzere 5 ki- gi telef olmuştur. Hayfa, 26 (A.A.) — Dün sabahki infilâk, memleketin ber tarafında Arap mahafllinde Inflal uyandırmış ve bu infial Yafa, Kudüa, Taberiye ve Gaze (1â.. yapılan protesto grev- leriyle kendisini gösternilştir. Hay- tada mukabele bilmisii hareketleri devam etmektedir. Heyfada öldürü len Yahudilerin miktarı 5 diç. Di ger taraftan dün sabahki İnfilâk es. yasında ilerle lktası, son malâ- “mala göre, © idir” ir son MA Ihmat ilk endişeleri teyit etmiştir. .. .. : Dünkü zehir veee ği DAF Başlaralı 1 incide duracılık maşkeşi altında ervin satıcılığı yaptığımı, gençleri bu zehire alıştırdığını ihbar etmiştir, Müyesserin delâleti temin edildikten sonra Behçetin dükkâni ctra fında tertibat alan memurlar, işaretli para İle kadını Behçete göndermişler, 25 kuruşluk eroin aldırmak — İstemişlerdir. Behçet eroini Müyessere verirken sak. landıkları yerden çıkan polisler açık göz eroin satıçısmı suç üstünde yakalamış- lardır. Behçet ilk tahkikatta eroini sabi- kalılardan bacak lâkabile maruf Neşet. ten aldığını söylemiş, Neşet de tutulmuş emniyet direktörlüğüne getirilerek tahki. katın (o derinleştirilmesine başlanmıştır. İkinci vaka da Tahtakalede cereyan etmiştir. Gene sabıkalı eroin o satıcıla. rından Ekrem ile arkadaşı Eminin Tah takalede çeşme civarında hem zehir sat. tıkkları hem de çektikleri oöğrenilmiş, dün birdenbire buraya bir baskın yapan memurlar iki kafadar arkadaşı uyuşuk bir halde zehir kullanırken yakalamışlar, emniyet deriktörlüğüne getirmişlerdir, Kaçakçıların üzeri aranmış, Ekremin cebinde, paket içerisinde bir miktar be yaz zehirle jelântinli (okâğıtlar, Eminin ceplerinde de gene bir paket eroinle ero. in çekmeğe mahsus çakı bulunmuş eşya müsadere edilmiş suçlular tahkikat ew. rakile birlikte mahkemeye verilmiştir. Üçüncü vaka da Tophanede geçmiştir. Sabıkalı esrarkeşlerden Edimeli Kaya ile Mustafanın Tophanede hali hir arsa. | da o civardaki kahvelerde o barınan işçi- lere esrar içirdikleri ve sajtıkları haber alınmış. dün burada kıyafet çeğiştirerek bir tarala gizlenen memurlar Mustafayar esrar salarken suç üstünde bastırmışlar, Mustafa bu vaziyet < karşısında suçunu itirafa mecbur, kalmış, üzeri aranınca bir kısım esrar (ile paralar ve esrar içmek için kullanılan sigara kâğıtları bulunmuş, — müsadere edilen eşya ile birlikte iki sa- | bıkalı kaçakçı bu suçlara bakan beşinci asliye ceza mahkemesine verilmişlerdir. HABER — Aksam vostas Ciğerci Recep | Muhakemesine bugün Ağırcezada bakıldı Şahitler ciğercinin kend:sini müdafaa iç n Yahyayı öldür- düğünü pöyleyorlar Iki gün ewwel Yahya isinde bir akra. basını $ k ortasında bıçakla karnını Y ak vi le öldüren ciğerci Recebin muhakemesine bügün öğleden sonra ağır ceza mahkemesinde başlandı. Bu hâdise yeni cürmü meşhit kanunu. Da göre, ağır cezada yörülecek ilk katil davasıy'dı. Erkenden ağır ceza salonunun önü va. kanın miktarı onu geçen şahidile dolmuş tu. Bu arada hâdiseyi (yakından gören biri şunları anlatıyordu “- O gün üç defa boğaz boğaza geldi. ncüde de ayırdım. Nihayet Recep pe çim ortasında vezalek *diye saçma sapan abi pard Nih set gel ağabevciğim beraber gidelim! Ve beraber. : Fakat ancak 20- | 30 metre yiirümüşlerdi ki Yahya Recep- ten biraz ayrılarak: — Ulan, sen neden bana öyle bakıyorsun!, dedi ve Recebin suratıma da iki tokat vurdu. Bunun üze- fine ikisi de birbirlerine girdiler. Yah- ya bıçağını çekerek Retebin üzerine yü. rüdü, o da bunu görünce canını müda- faa için daha atik davranarak Yahya- yı vurdu. Diğer bir şahit de şöyle diyordu: “. Ben baktım Yahya elinde biçak Recebin arkasından koşuyor. Fakat tam işecek sırada Recep birdenbire geri ve bıçağını çekerek Yahyayı vur- Tamamlanan tahkikat evrakına göre, Recep cinayet en sonra otomo- bile binerek gezmiş ve haltâ bu sırada tahkikat yapılan karakolun önünden de araba ile geçmiştir. Bundan sonra Ba- lat gnemasma giderek film setretmiş ve saat 11 de de evine giderek yatmmstır. —Pekisler bu sırada - mışlardır. Suçunu soğuk kanlılıkla itiraf etmiştir. Şahitlerin (dinlenmesi biterse karar bugün. aksi takdirde yarın veri. lecektir. Eski Fas sultanı Italyaya gitti Berline de gidp Hitlerle konuşacak “Deyli Herald,, gazetesinin Tanca muhabiri bildiriyor; Eski Faş Sitanı Molay Abdülüzizin geçen gece İtalyaya hareket etmesi burada muhtelif tarzda teisir edilmek- tedir, Abdülâziz Konte di Savola vapuru ile Romaya hareket etmiştir. Eski Sultan 1909 da tahttan indiri mişti. Yerine geğmiş olan kardeşi onu 'Tancada bir eve yeleştirmiş ve maaş bağlamıştı. Fakat 1912 de Abdülâzi- zin kardeşi de, bugünkü sultan Molay Yusufun babası tarafından tahttan İn- dirilmişti. Molay Abdülüziz 60 yaşındadır. İtal yaya ailesi ve kâtibi ile beraber git miştir, Ayrilrken kâtibinin bulunduğu beyanatta bu seyehatin sıkhi sebepler- den dolayı yapıldığını söylemiştir. Fakat rıhtımda eski sültanm yanım dâ İtalyan konsalasu görülmüştür. Oğ renildiğine göre Molay, Abdülâziz Ber- line de gidecek ve İtalyada Musölini ile görüştüğü gibi, Berlin de de Hitler. le görüşecektir. Tancada, eski sul- tanın Faşist diktatörlerle konuşmaya gitmesi endişe uyandırmıştır. E'imesud Radyo istasyonu Teşkilâtı tamamlanmak Üzere Ankara, 27 (Telefonla) — Nafla ve. kâleti Ritimesut radyo istasyonu teşki. | lâlanır tamamlamak üzeredir. İstasyon diu siki, konferans ve ecnebi dillerle neşriyat ! şubelerini ihtiva eden bir müdürlükle i- dare olunacaktır. i Musiki şubesinin alaturka kısmını Me- : süt Cemil, alafranga (kısmı da Cemal Reşid idare edeceklerdir. Temsil şubesi şefliği de İstanbul mual limlerinden Nuri Halile verilmiştir. İstanbul radyosunda da bazı değişik“ likler yapılacaktır. ! Z1 TEMMUZ — 1988 e ösenerss senses sesasas sesesaamasa sase” Japonlar S0 yetleri katliâ mı hazırlanıy0 , Buştaralı İ 26 (A.A) — Tas aa” Moskova, 26 d iriyor: Harbinde gelen haberlere GÖRÜL polisinin kanunsuz hareketleri Sovyetler birliği vâtandaşları nefret ve endişe ile heyecan Son #amanlarda, Sovyet vat” nı, Sovyet vatandaşlığını terk surette icbara teşebbüsleri çök miş ve halen fazlalaşmakta bül Ayni zamanda muhzkkak olaröi vatandaşları hakkında umumi am hareketi — hazırlanmakta Vö | vatandaşlarının oturduğu evi İer tarafmdan hususi işaretler #£ tadır. Beyaz Rus gazeteleri, 8 bu işaretlerin düşmanları tani dim edeceğini bildirmekten çek tedir. Bu hareketlerin (o Japon“ makamlarının yalnız malümat değil fakat ayni zamanda mü teşviki ile yapılmakta olduğü kaktır. Fakat Japon - ka vatandasların karşılıklı vasi) mütekabiliyet esisma göre ton diğini herhalde nazarı dikkat€ oka gerektir , Gökten - düşen kocd Aşk, macera ve romanı i berleri enazenin saray» Arkeda kral dan çıkarılışı gi Karol görülmektes Erzurum Yakında yepyeni bir şehir olacak Erzürüm 26 (A.A,) — Bu sene, Er zurum vilâyet en mühim iş yılların dan biri olacaktır. Başlanan büyük ya- pı ve imar işleri çok ileri safhalar arz etmektedir, Vilâyetin husust bütçesin- den ve imar birliğinden girişilen işler, dokuz yüz bin lirayı geçmektedir. Bu meyanda birisi merkezde onbeş sruflı ve yirmi dokuzu nahiye ve köylerde beşer, üçer sınıflı otur iki okulla, İki yüz bin liralık büyük sinema, Erzurum ! şehrinin elektriği, betonarme köprü ve | menfezler, parke kaldırımlar, doğum evi, nümune evleri, sılat istasyonla.ı, kaymakam.ve nahiye sidücleri konak... ları, parklar, fidanlıklar ve te- ferruatr olmak üzere üzerinde çalışılan doksan dört parça büyük inşaat var- dır. Geçen yıl başlanan inşaatın mühim bir kısmı bitmiştir. Geri kalan kısım | da eylül nihayetinde tamamen bitmiş | olacaktır. Bu arada imar birliği nümu- | ne evleri ve apartımanı daha iki ay | evve! bitirilerek kiraya verilmiştir. Ay- rıca Aşkalede parti ve belediyeyi ihti- | va etmek üzere büyük bir binanın inşa- atzda ihale edilmek üzeredir. Erzurum şehrinin fenni su tesisatı için satın alı- nacak su boruları, yüz elli beygir kuv- vetindeki son sistem bir dizel motörü ve muhtelif meydanlara konacak elek» trikli saatlerle, vadye oparlörleri rın ihale edileçektir. Bunlardan başka yedi kaza me inde beheri elli bin liralık olmak ü. rç umumi muvazeneden hükümet bina ları: yapılmaktadır. Şehirler o mesiresi olan Ilıca nahiyesi altındaki on beş ki- lometrelik şosenin inşaatı bitmiştir. Şimdi otamabiller Brzurumdan İl caya on dakikala.gitmektedirler, Ikca köyünün bir şu şehri haline getirilmes sine çalışılmaktadır. Bunun için nümüne evleri yapılmak- ta ve ayrıca medern bir otelin de inşa- atına başlanmak üzeredir. Yine Ilıcada yapılmakta olan nahiye müdürü konağı ile nahiye ve jandarma daireleri, beş srmfiz ilkoll binası bitmek lzeredir. Bu suretle Ilıca tamamen bir kasaba baline gelmekti Bu büyük imar hareketleri tar Eraurum şehrinin gehresini daha şimdiden gözle görüle çek derecede değiştirmiştir. | Padısak ketteieri Yazan: M. (M. Osmanlı tarihine dayanarak hozur, lanan bu tarihi roman, okunmuya değer bir kıymetltedir. | Yalçın bir zamanda HABER'de olu» p | / ya HABER okuyt rakla ve büyük bir ettikleri bu eser yacaksınız.