29 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

29 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

o daşya tahteiban Yazan: . nma kumandanıığı, SYVarı feda ederek düşman irimi Rahmı YAGIZ bir yakalamak fikrine kapıuabılirdi ös.) torpida Kovanları hai-.. Mer m kâtil mermileri suya kiloluk e oğ balığı andıran iki : Suyun yüzünde hava uyuklayan “Dersaa. doğru koştu. Birkaç sani, le tazyik eserlerini gös. de, aklar tırmalıyan bir ye Torpidolardan birisi suk, <İ€ bordasında, bodos- Bu kesimi hizasında derin bir ya yasadan dolan sular vapurun — « Yaralı transpor ç - Fakat batmadı.. Bro Pion, Year makine dairesi iniz baş anbara do. denize doğru biraz alçalt Ve dehşet çığlıkları arasın atan Dersaadetin üze kia yolum tm ikinci bir torpido daha sa- anı ordu. Fakat ufacık ou bi tasavvurundan vaz. Mİ Z J ii iie / ii hi ii Z /ü İzi ii ? 4 zi 717 di 1 i i â İne kaş tercih etti. Şimdi.bo. kadan çeş, NEN akıntısı tahtel- Mini yz “YOR, 46 13 kendi hızı Yolla uçar gibi yol alı DU hizla secildi seçildi. Kırkule- Brodeyin gözleri suyun # 7 # Pen 1 1 İş ii Mm a Kn yam amam Et — Yaşlarını Aerhiy Trk Wi tertip ve tefrik ik donanmanın ni- dahir edi) Bea en “aç Biraz çeki Gü Kk eder, onu tahtelbâhire bir yem gibi gös- terirdi ve... Tahtelbahir taarruz edince etralta gizlenen destroyerler, botlar bu. raya hücum ederler, tahtelbahiri kıstı. rırlar, topla, torpido ile, mahmuzlamak- la hülâsa her çeşi! çareye o başvururlar, mutlaka taltelbahiri batırır yahut esir ederlerdi. Brodey etrafını İyice tetkik etmeden torpido atmamağa karar verdi. Geminin iyice yanına sokuldu, bir dela ona muva. zi bir seyir hat ile ileri doğru geçti. Ut ku gözden geçirdi. İlerde, Hayırsız adaların 10.15 mil u. zağında bir sıraya yükselen 6-7 duman sütunu göze çarpıyordu. Bunlar donan- ma kumandanlığı taralından kendisini takibe gönderilen Osmanlı destroyerleri olacaktı. Destroyerlerle kendi arasındaki mesafe aşağı yukarı 20 mil kadar var- dı. Süvari bu hesabı bir de rakamla tes. bit etti. Torpidoyu attıktan sonra kaçıp kaçamıyacağını hesapladı. Vaziyet biraz şüpheli olmasma rağmen bir fırsat $a- yılacak kadar cazip bir hedele tarruz et- meğe müsait addolunabilirdi. El3, Pelenkideryanın o uzaklarında dolaştı. Destroyerin etrafını tarassut et. ti. Uzaktaki o gemilerden başka hiçbir düşman tehlikesi görünmüyordu. Bro- dey kararımı verdi.. Sakin sakin duran, uyur gibi âkibetini bekliyen Osmanir ge- misine taarruz edecekti. Kararın sürat- le mevkiitatbike koydu. Kumandayı bastırdı.: — Torpido başına! Mürettebat, okovanlarına mermileri sürdüler. Brodey ihtiyatla . destroyere doğru sokuldu.. Torpido menziline girdi. Gemiyi bir defa daha gözden geçirdi. Prova sereninin o çanaklığında bir ra, sit görünüyordu. Günlerce, haftalarca burada bekliyen bıkmış gibi bir tavır &- lan rasıt uzakları seyrediyor, elindeki bir kâğıtla oynuyordu. Süvari, dudaklarında beliren şeytanca bir gülücüğü zapta © uğraşırken, meşum kumandayı verdi: — Dikkat çift torpido atılacak. Ateş! Kovanlarda alesta duran iki 175 kilo. luk torpido soğuk, tüyler (o ürperti bir hıştrtı ile suya kaydılar.. Hızla hedele doğru koşmağa başladılar... Brodey preskopun objektifine gözle. rini yapıştırmış mermilerin hedefe varı- şmı görmek, tıpkı (o yarattığı bir eseri seyrederken zevk duyan bir (sanatkâr hazzaile işin sotunu seyretmek istiyor; gemiyi gözden kaybetmiyordu. Birdenbire Çanaklıktaki rast deli gibi yerinden fırladı. o Telâşlı hareketlerle merdivene sarıldı. Bir iki basamak indi. Gemide, üst güvertede « koşuşan Türk bakriyelileri göze çarpıyor, Türk deniz subayları telâş ve heyecan doldu jestler. le öteye beriye o seğirtiyorlardı. Brodey hazla seyrettiği bu görünüşün birdenbire karardığını gördü. Biranda simsiyah bir sarmış. gözden silmişti. E13. Tekrar dumanın sıyrılmasını bek liyecek halde değildi, Bu vaziyeti gördük ten sonra Brodey yeniden yoluna devam etti. Sahile daha fazla (sokuldu. Gizli bir seyirle Marmara yolunu tuttu. (Devamı Var) duman gemiyi (4/ Alman omirallerinden o Uzeydum tuhaf bir fikir orteya altmışlı. Donanma- san amelimanda gemilerini — yüzer kale haline koymak.. Bunlar, düşman deniz tadrruslarına karşı sabit ateş ktwvetleri şeklinde kullanmak. Bu mesele o zaman donanmada uzun uzadıya münakaşa €- dildi, Bu mevzuun leh ve aleyhinde fi. kirler yürütüldü. Neticede o Uteydum dediğini yaptırdı, Mesudiye Çanakkale- önünne gönderildi. Baştan kıçtan demir. ledi.Fakat çok geçmeden orada B 7 tara- fından batırıldı. Pelenkiderya da bu me- yanda İstanbul kıyılarında boy göster. mek, halkın masesiyatım — yükseltmek Yedikule önlerinde ayni kelde bıra- HAHEK Aksam DOSTANI Matbuat takımının Beykoz tekaütlerile yapacağı maç Matbuat takımmın bu hafta Beykozda Beykoz mütokaitleriyle yapacakları maç hakkında, takım kaptanlığından aşağıda- ki tebliği aldık. Noşrediyoruz: Matbuat takımı kaptanlığından: 1 — Matbuat takımı 31 temmuz 93$ pazâr günü Beykoz spor klübü müteka- itleriyle bir maç yapacaktır. Aşağıda i- #imleri yazılı arkadaşlar pazar günü 5a- at 11 de Köprüden kalkacak vapurla Beykozu haroket edeceklerdir; Ercümend Rifat, Namık, İzcet Muhid. din, Ereümend Kemal, Murad Kayacan, Ahmet Adem, Osman Kavrak, Salâhad- din (Foto), Âli (foto), Sedad, Ömer Be- sim, Ulvi Ziya, Şezi Tezcan, Hikmet Fe. ridun, Naci Sadullah, Halid Galib, Saha- haddin, Enver, Osman Münir, A. Fund ve Naki, 2 — Matbuni takımı azaları bütün fut- bol lavazımmnı Bahçekapıda Liman hanı sitmdaki Fenerli Şabanm spor mağaza» sma müracaatla evvelce ısmarlanmış o- lan takımlarını tedarik etmelidirler. 3 — Arkadaşların bütün futbol leva - zmnlariyle beraber gelmeleri rica olu - nar, 4 — Maçın hakemi Ahmet İhsandır. 5 — 11 vapuruna yetişemiyenler 12,15 13, 14,10, ve 14,20 vaparlariyle gelebi- Istanbul festivalinde “Yabancı takim getirilemiyor! İstanbul festivalinin spor kargılışma- larından; futbol maçı için Mısir muhte- litinin şehrimize davet edildiğini evvel ce yazmıştık. Uzun zaman cevab alınama dığı için festival heyeti Çeklerin meş - hur Slavyasına müracaat etinişti. Gerek Misir federasyonundan v6 ge - rekso Siavya klübünden nihayet cevab. lar gelmiştir. Mısırlılar, bu tarihte gele- miyeceklerini bildirmişler, Slavyalılar da merkezf Avrupa kupasını oynıyacak, ları için ayni mazereti dermeyan etmiş- lerdir. Bu vaziyet karşısmda İtalyanm tanmmış klübü Ambroslanaya da'başvu- rulmuş, fakat ondan da ayni cevab alın- mıştır. Festival futbol maçı için Avrupadan tekim getirtilmesi de artık hemen he- men imkânsışdır. Festival komitesinin bir Yunan ekipini davet edeceği rivayet edilmekteir, Komşu sporcular da gelemiyecek olur- 83 İş tam bir festival takımı olan (1) günün kahramanı matbuat futbol ekipi- ne düşeceğe benzemektedir!!1.. ekiş m Yarın yapılacak Ok atışları Okspor kurumu genel sekreterliğin - den; Kurumumuzca tertib edilen ok atışla. rmın yedincisi 30.7.9038 cumartesi sagt 15 te Okmeydanında yapılacağından say #'değor halkımıza ve üyelerimize ars keyfiyet olunur, amele N şantaşı kubünün kongresi Nişantaş spor klübü başkanlığından: 2-8-938 tarihine mlisadif salı günü sa- at 19 da Şişli halkevi binasında klübü - müzün senelik toplantısı olacağından a, salarm bulunmaları ehemmiyetle bildi - rilir, . —— Sü'eymın ye kubünün köngres Süleymaniye o Terbiyelbedeniye yur- dundan: Senelik kongre 6 ağustos cumartesi saat 15 de Vezneellerdeki yurd binasinda Devlet ve spor Sporu klüplerde hapsetmekten ise millete maletmek lâzımgeldi ve devlet bunun için başa geçti Yazan; Saylav Dr. Doktor Osman Şevki Uludağ, Ulus irefikimizde (Devlet ve spor) başlığı al- İ tmda bir yazı neşretmiştir. Çok güzel ve enteresan bulduğumuz için bu ya İzıyı biz de aynen alıyoruz: Yeni bir kanun beden terbiyesini ve sporu devlet eline verdi. Artık bu iş ler Başvekâlet'e bağlı bir genel direk- törlük tarafından idare olunacaktır. Spor işlerinin yakın vakıtlara kadar rasgele eller tarafından, maruf tabiriyle, başrbozukvart idare edildiğini herkes bilir,. Bu geçmiş günlerin, düşünülmesi bile insana iztirap vereceği için mu - hasebesini yapmağa Jüzum görmüyoruz. Beden terbiyesi ve spor her yerde #mpiriklerin elinden almarak hakiki bir ilim haline konmuştur, Büyük harp ortalıkta yalnız ekonomik değil mo * ral olarak ve fizik olarak bir panik do- #urmuştu. Milletler gençlerine moral disiplin ile birlikte onların sıhatlerini yeni kaynaklardan alınan tedbirlerle kuvetlendirmek için bârekete geçtiler. Beden terbiyesi ve spordan geniş bir ölçüde istifade etmek düşüncesi kuvet- lendi; fizik kültür, ilmi araştırmalar objesi olarak getek biyojinin, gerekse fizyolojinin büyük dâvaları sırasmda yer dı. Bizde de böyle olmalı idi . Bunu iste- yince devletin başa geçmesi lfzemde. Dahiliye Vekilinin nutkunda söylediği veçhile cumhuriyet sporu zayıf ve peri Şan olarak bulmuştu. Bu hal sürüp gi“ demezdi. Her taralda spor ve beden terbiyesi nesli kuvvetleridirici âmiller- den birisi sayılmaktadır. Bunun içindir ki milletler her gün eski kanaatları de- ğiştiren yeni yeni tedbirler alıyor. : Fransa 1790 ve 1886 tarihlerinde teğbit ettiği hareketleri 1919 da çok es kimiş buldu. Bir çok projeler, parlâ - mento münakaşaları neticesinde bun- ları baştan aşağı yenileştirmeğe kalktı. Tabiata aykırı “antinaturcl” hayatın do Kurduğu sinir ve ruh bozukluklarının | sosyal sonuçlarımı korkunç buldu. İrkr kurtarmak için* muhtelif propaganda vasıtalarına baş vurarak modern haya- tın icapları içinde neslin kuvvetlendiril- mesi imlcânların: araştırmağa koyuldu. Rusya'da fizik terbiye mektepte fab- sikada, orduda dikkatle takip olunan bir mesele halindedir. Çeklerde muhteşem sokol hareketleri halkın vücutlarını düzeltmek ve mükem- melleştirmek esası üzerinde milli bir iş olmuştur. Almana'da ve İtalya'da fizik terbiye mektepte ve mektepten sonraki hayatta müt-nmim Bir ders halindedir. Eski Avusturya'da fizik terbiye umu" mi tedrise sikr sıkıya bağlı idi, İngiltere ayni mesels için pek çok para sarfetmektedir. Türkiye'ye gelince: Devlet beden ter biyes'ni ve sporu şimdiye kadar gözün- den uzak tutmamıştır. Sahalar hazıria- mak, görgülerini arttırmak üzere spor- culürı Avrupa se; ahatlerine çıkararak masraflarını temin etmek, muhtelif te - şekküllerin kendi bünyeleri içinde mil Jete faydak olabilmeleri için inzibat tedbirleri tavsiye etmek... Bunlar devle- tin gösterdiği ilgilsrdi. Hususi idareler, belediyeler syor işleri için maddi yar * drmlar ediyordu. C. H. P, nin eisaslı meşgalelerinden birisi de beden terbiyesini ve sporu faydalı bir şekilde idare etmekti, Ora- da durumu inceliyen salâhiyetli ve bil- gili arkadaşlar eskiden icat olunan mu" zır zihniyetin açtığı derin ve kanayıcı yarayı ancak devletin sarabileceği inan cına vardılar, Hazırladıkları proje üze“ rinde genel sekreter dahi çalıştı. Niha- yet devletin spor ve beden terbiyesini doğrudan doğruya kendi eline alması Mizumunda duruldu. Her yerde nüfusu güzelleştirmek Osman Şevki ULUDAĞ şüncesine ilâç olarak konulan bu işler” de Cümhuriyet Türkiyesi gibi inkılâp: çı bir hükümet elbette başta buluna” caktır, Beden terbiyesi diye, spor diye ya" pılan hâreketlerin nesil için yalnız mu zır olmasına mani olmak değil, ondan faydalı neticeler çıkarmak arak hü kümetin işidir. Memleketin selâmeti uğrunda ihmal olunmıyacak müessese- lerden biri olan fiziki terbiyenin fena idare olduğu surette muğibet doğura- cağı bilindikten sonra o, artık mahdut teşekküllerin işi sayılamazdı. Milletin fikir terbiyesine hâkim olen hükümet icap eden şeyleri kendisi yapacaktır. Biz filezof Niçe'nin istediği tarzda (fevkalbeşer) olmak arzusunda değiliz (Merhametsiz kuvvetli) olmak davasr nı gütmlüyoruz. Fakat Budist dahi ol- madığımız için hayatı doğumdan ökü- me kadar geçen meşum günlerden mü- rekkep bir keder dairesi saymayız. Kuv vetli olmayı nefsi izzetimizin muhafaza $ı için isteriz. Kendi sıinırlarımız içinde hikim yaşamak Üzere neslimizi daha zi“ yade kuvvetlendirmek, gürbüzleştirmek kaygusundayız. Gösteriş için değil, her- kesin bizi kuvvetli görmesi için spor yapacağız. İşte onun için sporu kulüplerde hap setmekten ise millete maletmek lâzrm geldi. Devlet bunun için başa geçti, ————— 2.vrupada Bu senenin futbol şampiyonları Avrupa memleketlerinde bu sene yas pılan futbol şampiyonluğu müsabakala» rmi kazanan takımlar şunlardır: Almanya: Hanovr 96 Avusturya: F. C. Rapid Arnavutlak: Tirana 8. K, Bolçika: Beecrschat Çekoslovakya: Sparta Danimarka: Boldkulbben &. Finlandiya: Helsinskl F. K, Fransa: F. C, Sochanx Hollanda: Foyensord İsviçre: F. C, Dagano İsveç: Slipner Nor Kopping İskoçya: Celtie Malya: Ambroslana de Milân Lüksemburg: Spora Macaristan: Ferenşvaroş Polonya: Cracovin Portekiz: Sportinğ Yisbon Romanya: Rapid Yugoslavya: H. A, $,. K de Zağreb Yunanistan: Ollmpiyakos KUPA BİRİNCİLERİ Avusturya: Sehvarı , Kot Fransa: Olimpik de Marsey Malya: Yuventüs de Terin İngiltere: Preston İskoçya: Fast Pife İsviçre: Grasshoppers Lüksemburg: Stade Dudelançe Avrupanın ön çok satan spor gazete- lerinden birinden aldığımız bu Tistede, Arnavutluğun dahi ismi yazılmış fakat Türkiyeden balsedilmemiştir. Bu da Türk futbolünü yabancı memleketlerde tamıtmakta nekadar büyük bir ibnai gö, terdiğimizin açık bir delildir. Yeni spor teşkilâtı çok temenni ede, lim ki, yabancılarla yapılacak temasları mümkün olduğu kadar arttırrım ve Türk Sporcuları, dünya spor efkârr umumiye- si içinde lâyık oldukları mevkii almış ol- sunlar... Deniz k'uhü tarafından 18 Ağustosta Büyük deniz yarışları yapılacak Her sene olduğu gibi, deniz klübü bu sen6 de Moda koyunda büyük deniz ya- toplanacağından arkadaşlarım iştirakleri rığları tortib edecektir. Yarışların tari- di 2 m mma m m amak fikrine İ ak Ri.