26 Ağustos 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

26 Ağustos 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Su derdi ! Bütün yurdda susuzlukla büyük ve geniş bir mücadele yapılıyor Seferihisar pek yakında temiz bir menba Seferihisar, o (Hususi) — Seferihisar belediyesinin 60 bin fira sarfiyle modern ve sisteratik tazyikli bir su tesisatı mey- dana getirmek teşebbüsü hakikat şekline girmiştir. Tevzim ediler projeler vekâlet tarafın dan tasdik edildiğinden tesisat, ve inşa- Bile bugünlerde münaka.| saya çıkarılacaktır. Seferihisar balkının büyük bir derdi 0 lan bu ihtiyacı hiç şüphesiz ki bu teşeb-| büs dolayısile ortadan tamamen kalkmış bulunacaktır, Iialihazır su teşkilâtı esasen ihtiyaca kâli gelmemekte, ve dolayısile yaz mev. sâminde halk susuzlukla mücadele mecbu riyetinde kalmaktadır. Bu derdi an dan gören belediye reisimiz Meh: Or memru nmıştır. Önümüzdeki ilk. ferihisar halkı bol suya (o kavuşacaktır. Yeni bulunan su menbaı şehrimize dokuz kilometre uazktadır. Bu menbam eta» ki arazi belediyece (o istimlek edil. miştir, Imar isler' Esastı bir plân dahilinde kurulmıyan.; suyuna kavuşacak ve nisbeten viran olan şehrimizde bunri dan sonra yapılacak inşaat işlerinin mo- dern bir plân dairesinde tatbikine bele. diyemiz çok yakından alâkadar olmakta ve beş senelik kalkınma programını göz“ önünde bulundurmaktadır. Bu çalı yakın bir zamanda semeresini (o verecek ve ilçemiz modern bir şehir haline gire cektir. Daha şımdiden bina yapmak isti yenler İzmirdekj mimarların tanzim et ânlar dairesinde inşaata başla- nuyotlar. Sr yapı le ssri bir tır. Gelecek olan yeni dında bu inş tamam ol le bu binaların da resmi küşa: sak ve ayni i imiz halkevi faaliyetini artırmak ta devam etmektedir. Geçenlerde idare heyeti toplanarak bin lir! hammen bütçe yapmıştır. Ar kolu ban- evi 1k ma dosunun halihazır kadrosuna daha kuv. vetli elemanlar iltihak edecektir. 1000 tuğla 1 liraya nasıl maledilebiliyor ? aastamoni eğitmenleri kurs binasına tağla bulamayınca Kastamonu (o (Hususi) — Bin tuğla bir liraya nasıl maledilebilir? olamaz! di yeceksiniz değil mi? Halbuki bu, pekâlâ kabil olmuştur. Bakmız nasıl: Bilhassa son sene içinde (inşaatın çö. ğalması odun bulmanın kayıt altına gir mesi yüzünden tuğlanın tanesi bir kuru” şa kadar çıkmıştır. Tuğla yapan köylü. ler ayni zamanda ziraatle de meşgul ol. dukları için derhal külli miktarda tuğla bulmakta zorluk vardır. Eğitmen kursunda bu yıl kurs binasile köy evi, atölye, sülhane vesair müştemi- lât yapılmaktadır. Bu inşaata lâgkal 300.000 tuğla lâzım, Eğitmen kursunda çalışan gençler işte bunada bir çare bulmuşlardır. Fakat işi evvelâ düuünen ve tatbik sahasma koya:| rak muvaffakiyet kazanan kurs müdürü; Süleyman Ediptir. Süleyman Edip, Eğitmenler | içinden Ankara tuğla harmanlarında çalışmış ve bu itibarla tuğla imalinde bilgi ve tec. rübe sahibi iki eğitmen bularak onlara: — Tuğla bulamazsak kurs obinamıza' hiçbir ilâve yapamıyacağımız gibi a) mürdet te yapacak vaziyete geleceğimiz! şüphelidir. Siz taş kömürü yakarak tuğ” | la istihsal edeceksiniz. Bir tecrübe ede-! iştir: be Bunun üzerine derhal bir (12000) tuğla kestirili- yor ve bir fırın yakılyor. Firin açıldığı vakit görülüyor ki netice kati O surette müshettir. Tuğlalar daha sağlamdır, ve daha pişkindi: Ayni zamanda bu tuğlalar yerli tuğla- lardan dörtte bir büyüktür. Maliyet hesab: şudur: 8 ton kömür (17.55) liradan (140) lira etmiştir. Tuğlaların bini bir liradan biraz fazla. Başka tuğlaların o küçüklüğü de düşünülürse bin tanesi bir lira, Filhakika tuğla kesme çamur okarma bu hesapta dahil değil. Fakat bu tuğla. ların (1000) ij ruşa kesildiği de! malâmdur. Şu halde Eğitmenlerin usulün; de tuğla yapacaklar (1000) tuğlayı 250 kurusa mal edecek demek. | Efitmeriler bu müshet neticeyi aldık-| tan sonra 190.000 bin tuğlalık yeni bir) firm yakmışlar ve bunda da müsbet al ticeye ulaşmışlardır. : paçaları sıvadılar Bundan sonra bir fırın daha bütün bi. naların tuğla ihtiyacını karşılıyacaktır. Eğitmen kursu bu güzel hareketiyle ha- zineye 3006 liraya yakın menfaat temin ettiği gibi muhite de çok değerli örnek olmuş 5 Balta ile Katısının kolu- nu uçurdu Balıkesir (Hususi) — Kavacık nahi. ; n Şabanlar bir aile kavga sı olmuş, kanlı ve deci bir şekilde netice» İenmiştir: Şabanlar köyünden Abdullah oğlu Ih- san ile karısı 20 yaşlarında Ayşe gece sa at 23 sıralarında kavga etmişlerdir. Ka” dın kocasının kendisine fena o muamele etmesinden ve hiddetinden korkmuş ev- den dışarı fırlıyarak kaçmağa başlamış. tur, Fakat kocası o sırada telâşla eline ge girdiği balta ile karısının oarkasından a başlamıştır. Gözleri kanlanan ni unutan İhsan çok (geçmeden Ayseye yetişmiş ve baltayı kadının muh- telif yerlerine rastgele İndirmiştir.Balta kadının bir kolunu âdeta vürudundan a- yıracak derecede parçaladığı gibi muhte. lif yerlerinden de yaralamıştır. Jandarma İhsanr yakalamış kadın da tedavi altıma almmıştır. Yurttan küçük haberler * Selerihisar o kaymakamı Şerif o Eper Kars vali muavinliğine tayin edilmiştir. * Kars defterdarı Zihni Sanay vekâlet emrine alınmış ve vazifesinden ayrılmış" tır. * Kars piyasasında sahte bir gümüş liralık görülmüş ve tahkikata başlanmış. tır, * Birçok doğu kasabalarında görülen ve hiç de sirri olmıyan pide ekmeği ima- li Kars belediyesince yasak edilmiştir. * Sdirnede açılmış olan arıcrlık kursu bitmiş ve mezunlara diplomaları veril miştir. Mezunlar içinde Çanakkaleden anasile beraber kursa iştirak etmiş olan bir de ki vardr, Daima şık gezebilmek için mutlaka zengin olmak lâzım değil. Şıklık bi. raz da zekâ ve hayal işidir. Sonbaha- tm ilk günleri için bir çok tuvaletler yaptırmak imkânmı bulamadınızsa $a. de bir rop yapınız. Buna birde kısa ceket ilâve ederseniz, Yazlık, ilkbahar İk geçen seneden kalmış ceketinizi de kullnarak fazla masrafa girmeden izi istediğiniz kadar tene. ilirsiniz. Evvelâ güzel bir rop yapınız. cihan beyaz veya âçık renk yünlüden. Maamafih isterseniz ketenden, ince jerseden yaptırabilirsiniz. Beyaz ren gi uygun bulmüyorsanız siyah Robun korse kısmı üzerinde Ter. Şimdi bakınız bu tek tabil uzun kolludur, Bir kaç satırla # Saç fırçalarının çabuk temizle mek için iki saç fırçası alınız.. İçlerine biraz kepek serpiniz .Sonra biribiri « ne sürtünüz. Eğer fırçalar çok yumu. şamış ise beş dakika kadar amonyak içerisinde bırakmız. Fırça yeni gibi sertleşir. imiş # Meyva lekelerini, hattâ zor çıkan ceviz İekelerini çıkarmak kolaydır. Bir litre su içerisine beş gram kireç kaymağı koyunuz. Leleki çamaşırı bir çeyrek saat bu suda bırakınız. Sonra yıkarsınız; leke çikar. Kireç kaymağı çamaşırları gürütür, derler. Bu söz yanlış değil Fakat bu işi yukarıda yazdığımız şekilde yaparsanız bu mahzurün önüne geçmiş olursunuz, # Toplu iğneleri paslanmaktan kur tarmak isterseniz onları bir sabun ka- bı üzerine saplayarak muhafaza ce. diniz. # Eğer bavullarınız ve el çantaları nız rütubette lekelenmiş ise üzerine bir iki damla zeytinyağı dökünüz ve bir fanilâ parçasiyle uğunuz, tertemiz olur, te olur. uzun pike vardır. Bu pililer kalçalara kadar devam ederler. düğmeleri camdandır. 3,25 metre kumastan çıkar, Top ne kadar şekle girebilir: Çizgili kısa kollu bir ceket ile giyili ız kenarlı mavi bir ceket İle gi pikler Robun r. Bu ceket # İç tarafı hafifçe yağlanmış bir ce- ket yakasını temizlemek kolaydır. 0. üz, sonra kurukuruya fırçalaymız, temizlenir, zerine biraz sabun tozu Mayonezli domates dolması Bu da Holivudda çok beğenilen bir Hordövrdir, İyi dolmakk domatesleri alıyorlar, İçlerini uyuyorlar, adi ma. yonezle karıştırılmış prinç ve haşlan- mış yumurta ile dolduruyorlar. Sala- talık yapraklariyle süsliyerek sofraya koyuyorlar. Bol vitaminli, sıhhi ve gü. zel bir salata olduğu rivayet ediliyor. Patates dolması İrice ve şeklen muntazam patates- leri fırmda pişitrtiniz. İçlerini bir ka- şık yakut bir bıçakla oyunuz. İçerisin. den çıkan parçaları eziniz. Tereyağı ve kavrulmuş kıyma ile karıştırmız. Patateslerin içerisine doldurunuz, Ü- zerine biraz erimiş tereyağı ve az Sal- ça ilâve ettikten sonra on dakika ha. Krem renginde siyah, kısa kollu bir € İpekli bir ceket ile de giymek mink Renkli fanilâdan kısa bir Bolero ile giye” Sıcak günlerde ceketsiz gezmek de İşte size, tek bir rop ile ayrı ayrı be$ 8a, altı tuvaletiniz varmış hissini verdirc€" Şâyet bunu yapamıyorsanız modellere bakıp faydalı bilgiler akti ie B.A. Iİ fif ateşte pişiriniz. Hakikate” yemek olur, Buzlu çaY çer Bu yaz Halivuta gs e si ça içki buzlu çaydır. Ba Holivutta nasıl yp e? Gayet kuvvetli bir > lar. İçerisine bol $* sonra buz dolabına ceği vakit bu çayın iS* Kutulmuş portakal suyu» mü şurubu ve bir parşi YA ES EĞ yorlar. Gi © Beğendinizi göl vi Bakalım İlolivud yıl? dığı buzlu çay hoyunU 250 gram şeker, 250 gram çikolâta ani” kolatayı makinede Ea 125 gram un alnı Sir çikolatayı ilâve eder im penız, Sonradan bu pılmış 8 yumurta ak Hamuru bir tepsiy€ li pişirdikten sonra ist€ il p keserek tabaklara i