21 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

21 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

ma de dnisinindinmi ii 21 EYLUL — 1938 Stratosferde tayyare seferleri.. | “Paristen Nevyorka 4 saatte uçacağım'!,, Diyordu; birkaç saniye Içinde düştü, yandı ve öteki dünyaya ulaştı — —iğieei İrtifa şampiyo Bu İngiliz tay - Yarecisi Adamsın bir kaza neticesin-" de öldü dün ği Yazmıştır. Pilote ARŞ bulunduğu bom -* bardıman o tayya-! Tesi (Adams, inei-| Miz hava ordusun - da filo kumandanı idi.) Hanapşirde Yere düştü ve der- bal ateş aldı. | Teğmen Adamı haziran 15 de 16,440 mete İrifaa kadar oçı. karak dünya irtifa t#ekorunu kırmış « y | Ölümünden bir kaç gün evvel Yazdığı bir “axa *& İde © tayyarecili. olan coşkun Merbutiyeti izhar *tmiş ve hava ta- bakasının dışım - da stratesferde Uçuşlar. hakkında ©nteresan izahat vermişti. Bu yazının bazı parçalarını Pransız gazetesinden alıyoruz: “Ben bir İngiliz rahibi idim, 1914 den evvel Sussekste ilkbahar olur olmaz a Arkadaşım konuşmağa başlıyor? — YaylAya göç yaz başlangıcında bağ- bir lar. Her Muğlalmın yaylada “Yurt,, de- diğİ, etrafı çevrilmiş bir arazisi, bunun İçinde de bir yurt evi vardır. Güç başis- Masından az sonra Muğlada, bazı me - Murlardan başka kimse kalmaz, Buraya göçenler yurtlarına bostan ve Sebze ekerler. Hayvan beslerler. Muğla. dn işi olanlar, hususi yyl Muğlaya sabah gidip akşam dönerler. Yaylâya göçenler burada her ihtiyacmı İmin ederler. Bunun için kahveler, bak- kal, kasab dükkânları açılmıştır. Bütün yazı yaylâda geçiren sıhhatli kimse, kışın yıpratıcı tesirinden mü- olmaz, Bunun için yaylâlar tav- *iyeye şayan yerlerdir. Bütün yazı yay- geçiren Muğlalılar, yaz sonunda, Üzümlerin! sıkıp pekmez, sucuk, besledik. hayvanların etinden de kavurma ya- © Parlar, Cevizlerini silkerler, Kışa saklar Mak üzere kavunlarını askılarlar. Sonra «a tantanalı bir alayla Muğleya döner - » Burada £rk sık, pehlivan güreşleri; “aha birçok eğlenceler yapılır. Biz konuşurken öğle (yaklaşmıştı. ve boşslıyor. Öğle yemeklerini ye » Mek için halk evlerine gidiyor. Kahve. bakkaldan aldığımız bir karpuz ve peynir ekmekle biz do mükemmel Ür öğle yemeği yapıyoruz. Bunları bü- bir iştahla yediğimizi kayda lüzum Yok, Yemekten sonra, getirdiğim gazele- leri masanın Üzerine seriyor, okumsğa bağtyoruz. Daldığım meraklı bir hikâye- den beni, kulağımın dibinde bağıran bir Kuzu Sesi uyandırıyor. Gözlerimi kaldı. Kasap kılıklı birisi küçük bir Kazuyu kosiyor. Zavallırm başmı gövde, en ayırdıktan sonra, duman tüten bir Yakaryın başmda duran arkadaşma ses emiyor; — Ocak güzel yaniyor mu? 'eki cevab veriyor: — Evet. Bütün bunlar benim merak damarla- ; li kurcalsmağa kâfi geliyor. Dostuma aruyorum; — Bu da ne? Mi Biryan. Kuzuyu şimdi çukurun içi- Sarkıtacaklar, Üstünü de bir saçiz Ay çamuria srvıvacaklar. kuzu ors- ie ateşle pişecek. Bilsen, burada pişen i ine enfes olur... doğru, bu nefis kuzuyu el Adams, irtifa rekoru kırmak için uçuşa hazrlamrken.. çiçekler arasındu kapalı kalan küçük bir kilisem vardı. Herkesin ağzında, civarda oturan bir İngiliz: papasımın güzel kızına âşık olduğuma ve onunla evlenmek üzere bulunduğuma “dair de dükodulâr dolaşıyordu. Hayatımı tama. miyle tanzim edilmiş sanıyordüm. Sa“ de, düz, materasız bir ömür. “Fakat daha o zamanlar da bile ha va tabakasının * esrarı beni çılgınca cezbediyordu, Papas mektebinde okur. ken, kozmografyaya çalışmak için ilâ- hiyat derslerini dalma ibmal etlerdim. Kilisemde din kitaplarmdan daha çok kozmografya kitapları ve gökyüzü ha ritaları vardı. “Bir müddet sonra OCihan Harbi başladı. Artık yerimde duramadım .. Hava ordusuna gönüllü yazıldım. “Harpten sonra tayyareci kaldım. Tecrübelerimi derinleştirerek kendimi stratosfer. seferlerine (o hazırladım. Italyan tayyaretisi Pozzinin 16.009 metre yüksekliğe çıktığını öğrenince ben de derhal 16.500 metreye çıkmak arruşü uyandı. Fırtınaların üstünde Uçuşumu daha iyi anlatabilmek için şunlar; bir defa daha hatırlatmam fay. dasız olmaz. Hava boşluğu iki kısma ayrılır; Staratosler, troposfer, Deniz satıından başlıyarak 12.000 metre irtifaa kadar olan hava tabakası- na troposfer derler. Hava (o hâdiseleri dediğimiz bütün hâdiseler bu tabaka - da olur. Yağmur, kar, dolu, yıldırımlar, rüzgârlar yalniz bu tabakada husule ge. ir. Sadece bu tabaka içerisinde gökyü- rü mavi görünür, ve yalnız bu tabaka" da güneş ışıkları sıcaktır. “Troposferin yukarısı ölü dünyadır. Burada şimşek çakmaz, renk yoktur, güneş ısıtmaz, “Nihayet arzum hasıl odu, “Uçuş üç buçuk saat sürdü, Yaşımda dalgıçların giydiği Skafandr'lere çek benziyen hususi yapdmış bir başlik vardı Saatte 500 kilometreden fazla bir sek bahtiyarlar geliyor. Kuyudan çıkar « dıkları soğuk rakılarla, burcu burcu ko- kan biryanda pişmiş nefis kuzu mezesi- le “Yeşilay,, cıları bile çilöden çltara - cak bir işret sofrası küruyorlar, Biz de akşamın son yolcularını Muğ, | laya götüren otobilse biniyoruz. Otobüs | sahahki volları tekrar bitiriyor. Kafa. mizda, bir tatlı riya olan bugünkü ge- zinti... Şehrin boğucu havasına karışıyo- rz. —M.F, İngiliz spor klüpleri Bankalardan fazla kâr ediyorlar İngfitere klüb işlerinde büyük paralar döner. Bakmiz, şu birkaç rakam bunu ne güzel ispat ediyor. Ancak beş senelik bir teşekkil olan Karlton atletik klüb, bu sene 14724 ingi- liz Jirası kâr yapmıştır. Bu, Karltönun te essüsündenberi yaptığı en büyük kürdir. Ama, gelecek seneler bu rakamın daha çok üstüne çıkılacağına idareciler emin bulunuyorlar, Bu sene Karltonun maçlarına gelen seyircilerin vasati adodi 29.000 kadar- dır. İngilterenin meşhur menecerlerinden üç kardoş, şimdi üçüncü kategoride bu- Tunan bu klübü ellerine alarak ve 80000 İngiliz lirası da avans para sarfederek, gelecek seneler için mömlekötin en bü . yük klüblerinden biri yapmağa çalışmak. tadırlar. Serbest güreş Almanya şampiyonluğu Berlinde tertib edilen serbest güreş müsabakaları sona ermiştir. 56 kiloda Fişer, 61 kiloda Pulhaym, 66 kiloda Vaykart, 72 kiloda Netesham, 79 kiloda Şefer, 87 kiloda Firet, ağır sik. letto Hornfişor şampiyon olmuştur. Kadm atletler arasında ve ilk defa ©- larak pazar günü Viyansda yapılan Av- rupa atletizm müsabakaları fevkalâde güzel olmuştur. Bu enteresan karşılaşmaların neticeleri şunlardır? 200 metre koşu: 1 — Starislova Valosleviş (Lehistan) 2,8 saniyela. : 2 -— Kete Kravs (Almanya) 23,4 sa- niyede. “Yeni Almanys rekoru, 3 — Fanni Kocn (Höllanda) 24,9 sanl, yede, 4 — İda Eri (Almanya) 25 saniyede, 5 — Doroti Saunders (İngiltere) 25 aaniyede. 6 — Halmers (İngiltere) 25 saniyede, Disk: 1 — Gizela Mavermayer 44,88 mötre. 2 — Hildegerd Somer 40,95 metre. 3 — Pavla Molenhaver 39,81 metre. 4 — Lundatröm (İsveç) 38,11 metre. 5 — Cejtikova (Lehistan) 36,51 metre. 6 — Gabriş (Italya) 35,35 metro. Cirid: 1 — Tâsa Galuls (Almanya) 45,35 m. teknik (Almanya) (Almanya) (Almanya) Lİ ylmy mmm mi in veni Dünyanın en seri Yeryüzünde en büyük sürat re E korunu, Core Eyston ismindeki İngiliz ctömobil yarışçıscın Oka. zandığını yazmış - tık. Corc Eyston Amerikada kürü » muş bir gölün tuz- du ve düz sahası &, zerinde otömebi. Hile, saate 556.010 |“ kilometre gi ti. Bugün bu rekoj. ru Eystonun ar kadaşı olan gene bir İngiliz ötomo. bil yarışçısı, Con Keb, yeli buçuk kilometrş fark, la kırmış bulunu « İ yor. Con Kob daf Yarışı ayni tipte bir otomobille ve gene Amerikada Utahdaki Okuru muş bir gölde'ya. piyor we saatte 563.592 kilometre katediyor. Londrada bulunan Byston şimdi tekrar Amerikaya gitmiye ve bu re. koru tekrar kırmıya karar vermiştir. süratle stratosfese yetiştim. “Tekrar indiğim zaman vakit irtifa rekoru elimde idi. Fakat benim için en ehemmiyetli nokta Stratoslerin keş . fine yardım etmiş olmamdır. “Bu rekorda duracak değilim, daha yükseklere, hem de daha çok yüksek. lere çıkacağım. İki saatte Paristen Moskovaya “Stratosler tabakasında hava gayet azdır. Onun için tayyarenin ilerleme - sine karşı koyan hava mukavemeti bu tabakada sıfıra iner, “Tayyareler bu tabakada yalnız 500 « 600 kilometrelik sür'atle kalmazlar; onların burada saatte 1000 - 1200 kilo metre hızla uçmalarına miç bir mâni yoktur, “Sizatosler tabakası aşağı tabakalar. dan daha emindir. Yolcular ve pilot fırtına ile karşlaşmıyacaklarından mindirler. : “Ben, kısa bir zaman sonra arzın belli başlı noktaları arasında Stratos- ferden geçerek yolculuklar yapılacağı. na şahsen kaniim. Bu seferlerde tay - yare yolcularının, başlarına benim giy- diğim haşirkları gesirmelerine hacet kalmıyacaktır, Çünkü onlar için norma tazyik ve hararetli kabineler hazırla . mak çok kolay bir iştir. otomobilleri | Fökat ondan sonra Kob tekrar bir te şethlis yapmak niyetindedir, Resim, Eyston ile Kob bir silindir üzerinde tecriibe yaparlarken. — (Ma. kineyi idare eden Kob'dur.) ,Beynelmilel atletizm müsabakaları Stokholmda yapılmakta olan enter. nasyonal atletizm müsabakalarının neti. celeri şunlardır: 400 metre manialı koşu: 1 — Areskus (İsveç) 55,2 3000 metro manlalı koşu: N 1 — Lason (İsvçe) 9 dakika 14,2 sa, 8. 2 — Matiininen (Finlandiya) 9 dakika 148 saniyede, 800 metre koşu: i — Anderson (İsveç) 1 dakika 542 saniyede, 2 — Bandşayd (Alman) 1 dakika 548 saniyede, 3000 metre manialı koşu: 1 — Akejanson (İsveç) 8 dakika .27,4 | saniyede. 2 — Fencke (Birleşik Amerika) 8 da- kika 29 saniyede, sx Osloda on beş bin seyircinin arasmda Norveç kraltnm da bulunduğu entemas- yonal atletizm bayramında alman neti. celer şımlardır: 100 metre sürat koşusu: 1 — Osendorp (Hollanda) 10.6 saniye. 2 — Penington (İngiltere) 10,8 saniye. 3 — Trenberg (Norvaa) 10.9 saniye, 400 metro koşu: Kadınlar arasında Avrupa. atletizm şampiyonası Avrupada yapılan karşılaşmalarda Atmanya birirc', Polonya ikinci, Hollanda da üçüncü olu ilAvrupadafutco 2 — Suse Pastors (İtalya) dâ,lâ m. 3 — Luise Krüger (Almanya) 4249 m. 4 — Şiifel (İsviçre) 40,50 metre. 5 — Lavis (Letonya) 40,20 metre, 6& — Valisieviç (Lehistan) 33,35 m. Yüksek atlama: 1 — Dora Ratijen (Almanya) 1,70 m. 2 — Bolya Sak (Macaristan) 1,64 m. 3 — Balon Blanken (Hollanda) 1,44 m. 4 — Grafin Solms (Almanya) 1,64 m. 5 — Kosnet (İngiltere) 1,50 metre. 6 — Gradner (İngiltere) 1,5 metre, 4x 100 metre bayrak yarışı: 1 — Almanya 46 saniyede. 2 — Lehistan, 48,3 saniyede, 3 — İtalya 49,4 saniyede. 4 — Macaristan, 508 saniyede, 5 —— Norveç 51,1 saniyede, 1 —— Almanya, 96 puvanla birinci, La, histan 29 puvanal ikinci, Hollanda 18 pu» vanla üçüncü olmuşlardır. Franspuın en güzel atleti , Li MD : Parlsta (Framanm en yakışıkir atleti) ni bulmak için bir müsabaka yapılmış ve bu müsabakada yukarda resmini gördü. ğünüz genç birinci gelerek (Fransanm €n yakışıklı atleti) payesini kazanmıştır. şampiyona maçları Avrupanm muhtelif memleketlerinde yapılmakta olan futbol lk müsabakaları. üm bu haftaki neticeleri şunlardır; FRANSADA: F.G, Antib - Fives 03 Ekselsiyor Ruba « Ruen 11 Rasing Xtrazburg »- Soşo 20 Rasing Lens - Olimpik Marsey 23 Metz, P.C, Set 03 15 Havr - Rasing Paris 21 Olimpik Lil - F.C. Kan 21 Sen Etiyen , As Kan 20 BELÇİKADA: Unlon St. Gilinaz « Vite Stor 74 Darnig « Anderleht 1-2 Gent , Olimpik Xarirua 4 Anvors - Standard Lütiş 34 Boom - Meşeln 0 Lierşe , Bergo 33 P.€. Brügge -8.C, 2-2 YALYADA: E.C. Bori - Livorno 20 Genuz 93 . Bolonya 23 Ambrosisna - Lazio 1 Napoli - Novara 21 As Roma - Milâno 10 F. C. Modena , Semplerdorena 73 Luka - Juventus 13 Torino « Trieste 10 Fulgar » Rumen B takım'arının macı Bulgaristan ve Romanya (B) milli ta. kımları bu aym 25 Inci -ogünli Sofyada bir maç yapmak üzere mulabık kalmış. « lardır. 1 — Brown (İngiltere) 46,9 saniyede, 2 — Tamisto (Finlandiya) 48,5 sanj « yede. 3 — Baumgarten (Hollanda) 48,6 sa- niyede. < 1599 metre koşu: 1 — Vuderson “Cİngiltere) 3 dakika 5B,T saniyede, 2 — Moster (Belelka) 3 dakika 50 saniyede. “Yeni Belçika sekoru”, d