24 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

24 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

Seferberlik kara Der Boşlarajı ? incide de Başvekilete gitmiştir. Evi" no saat 22,30 da dönmüş olan Başvekil Daladiye bunun üzerine tekrar başve” kâlete gitmiş ve orada gecenin çok geç vakitlerine kadar kalarak başkuman - danla görüşmüştür. Strazburgun tahliyesi Paris, 24 m Çek meselesinin aldığı vahim mahiyet üzerine Fransa kısmi selerberlik ilânma karar vermiştir, Ev. velce silâh altına çağrslanlara ilâveten yenidsı bazı ihtiyat şınıfları silâh a tına davet edilmiştir. Bu karar bu gece sabaha karşı saat dörtte verilmiştir. Fransız - Alman hududundaki Straz - burg şeh n tahliyesine başlanmıştır. Fransız hudutlarına sevkiyat Roma, 24 (Radyo) -—- Fransanın AP manya hududundaki bütün garnizon - Yarı hazırlıklarını O tamamlamışlardır. Alsas Lorene kamyonlarlâ mütemadi- yen asker sevkediliyor. Nansi ve Kolmar askerlerle dolmuş” tur. Muavin kıtalar Majino hattını takvi. yeye gidiyorlar, Vosges mıntakasma takviye Intaları gönderilmiştir. Siperler kazılmıştır. Fransız Baş kumandanı zaferden emin Paris, 23 (A. A.) — Epok gazetesinde Kerillisin yazmış olduğu aşağıdaki satır. lar okunmaktadır; Malümatı toplıyan, Alman ve Fransız ordularının unsurlarmı tanıyan başkü- mandan General Gamelin, hariciye nazı- rma bir harb zuhuru halinde harbin ne ticesine mutlak bir itlmadı olduğu hak- kında teminat vermiştir, Maharrir, bu aözleri namusum Uzerine yemin ederim ki, bizzat Ronnet'den işit. tim, demektedir. İngilterele Lonâra, 24 — Teftişte bulunan İngiliz harbiye nazırı Hon Belişa tayyareyle Londraya dönmüştür, İngiliz donanması bazı ihtiyat tedhir- leri almıştır. İskenderiyçden bildirildiğine göre 9 İngiliz harb gemisinden mürekkeb bir fi- o dün bu İlmana muvasalat etmiştir. Almanyada askeri sevkiyat Londra, 24 — Almanyanın eski Avys- turyada, Çekoslovakya hududu boyuna şüratle asker vo cephane sevkettiği bi- diriliyor. Röyter ajansının Münih muha, biri dün bütün gün Münih sokaklarından Alman askerleri geçtiğini bildiriyor, Şe. hirde seyrüsefer bu yüzden tamamen durmuştur. Orduyu eeptinne kamyonları ve toplar takip etmektedir. Ajansın verdiği malâmat Münih, 23 (A, 4.) — Münihts bütün gün Balaburga giden büyük otomobil yol- Jarı istikametinde mühim kıtaat hareket» leri görülmüştür, Münih şarmdan birçok asker ve mühimmat teraleri hareket et- miştir. Münih, 23 (A. A.) — Kıtaat fanliyeti arasmda otomobil, kamyon ve toplar da vardır. Askerler otomobille nakledilmek tedir, Saat 18 de birkaç bombardıman ha, va filosu doğu şimali istikametinde M9- »ih üzerinden uçmuşlardır. Bütün Bav- yera dağlarında bircok motörlü kuvvet - ler görülmektedir. Fransa harbe hazır Paris, 24 (A, A.) «- Figaro gazetesi yazıyor; , “Sulhü ve şerefi kurtarmak zamanı he- | müz geçmemiştir. Bunu yapmak için her sareye bag vurmalığır, Fakat her zmap, dan daha sıkı bir sur birleşmiş olan Fransayia İngiltere şiddet ve harb kuv- vetlerinin kat! bir mukavemete maruz kalırlarsa, insanlığın bu büyük inhilâli karşımda vazifelerini yaparken hiç ol- mazsa viedanon müsterih olduklarını söy- Tiyebilirler. Fransa, tamamiyle vatanın etrafında | toplanmış sakin ve kuvvetli tek bir aile | gibidir, Epok gazetesi göyle yazıyor: “Nibayot Hitlerin ölçüsüz ihtirasları karşında İngiltere başvekili bir red c€- vabı vermiştir. Hitler, iyi malâmat alı- yorsa, birkaç gündenberi Fransız ruhu, mun büyük dalgalarla kabardığını da bi- rları Viyor demektir.,, Yugoslavyanın vaziyeti Belgrad, 24 (A. A.) — hiarlei siyaset leötalinde yarı resmi Sampurava gâzete- si “Kati gin” başlığı altında şöyle yazi- yor: “Dünya, yeniden korku içindedir. Va- siyet göründüğünden daha fecidir. Yalnız kargaşalık çıkarmak istiyenlerin istifade edebilecekleri bir hercümere lehinde 18- rarla yapılan hareketlerin halihazırda hâkim olduğu hissedilmektedir. Bu kadar katl olan bir anda hepimiz ihtiystir bu, Tunuyoruz, Sulhün idamesi Ohususunda gösterdiğimiz derin arruya rağmen Yu. goslavyanm yeri şimdiden bellidir... Çekoslovakyadaki umumi seferberlik Prog, 24 — Relsleümkur Benoş bütün Çek kuvvetlerinin seferberliğini emret- miştir. Seferberlik kararsamesi, 40 yaşma kadar askerlik hizmetine elverişil bütün erkeklere şamil bulunmaktadır. Çekoslovakya bir buçuk milyon askeri 48 saatle seferber edebilecek vaziyette- dir, Çek ordusunun bu umumi 46 - ferberlik ilânıma Südetiilerin iştirek ötmek mecburiyetleri vardır. Çünkü şu anda Büdet Almanları da Çek vatandaşıdırlar. Binaenaleyh General Südetlilerin silâh altma gelmiyen sınıflar rmı asker kaçağı ilân edip divanıharplere tevdi etmek hakkımı olde ettiği anlaşılı yor. Beneş'in Çakoslovak ordusunun umum! #eferborliğini ilân eden beyannamesi Çek, Alman, Macar, Rüten ve &lovak li. sanlarında okunmuştur, Beyannamede aakert hizmete tâbi olanların derhal ve en ka bir zamanda müretteh mahallerine gitmeleri kaydedilmektedir. Atlar, era - balar, otomobiller ve husus! tayyareler müsadere edilmiştir. Her türlü sivil gak- Uyatı menedilmiş'ir. Askeri baberler #- kı bir sansire tâbi tutulmaktadır. Radyo ile neşredilen beyanname aşa- Eidaki elimle ile bitmektedir; “Vatandaşlar, kat'i an gelmiştir. Mu- vaffaktyet herkesin göstereceği fasliye, te bağlıdır. Herkes bütün kuvvetile yata» na hizmet etmelidir. Cesur ve sadık olu- nuz. Gayemiz adalet ve hürriyet için mü- cadele etmektedir. Yaşasın Çekoslovak. Yi *Polondilist,, dünden İibaren gerek Çek ve gerek yabanc lisarlarla yazılmış ifreli telgraf çekilmesinin yasak edildi- ğini bildirmektedir, Dabili tediyatla mo- ratoryom Hân edilmiştir. Çek hizmetine giren Fransız generali Paris, 23 (A. A.) — Harleiye bakanı, $ı Pragdaki Fransiz asker! heyeti reisi general Psueher'in istilasmı verecek Çek hükümetinin emrine amade olduğu. nu bildirdiği hakkımdaki mulümstr teyid #imislir, Generalin kendisini bu suretle Yransız tabiiyetini kaybetmek teblikesi. no maruz bıraktığı bildirilmektedir. Henlaynın beyannamesi Berlin, 24 (A. A.) — Südet Almanlar rma bitaben neşrettiği bir beyannamede Henlaya, Prag bükümetinin seferberlik yapmak hususunda verdiği karara itiraz ederek ezeiimle şöyle demektedir: “Hiçbir Alman bu seferterlik emrine #taat otmiyecektir. Hiçbir Alman, Alma. ma karşı, biçbir Macar, Maçnra ker, hişhir Polonyalı Polonyalıya kargı silâh » kullanmıyacaktır. Yakında serbest ola» caksmız.,, Çekoslovakyada hâdiseler Paris, 24 —- Pragdan bildirildiğine gö. re Almanyada silâhlandırılan Südet Al manları refakatlerinde Alman bllcum kıt'aları olduğu halde bu sabah muhtelif noktalardan Südet mıntakasına hücum et» mişlerdir. Alman ordusunun bu kuvvet- leri teklip etmekte olduğu haber verili. yor. Diğer tir habere güre Çekoslovak or- dusu Eger'de tahşldat yapmaktadır. Bu sabah Pragdan Karlsbada 120 kamyon asker ve mühimmat gönderilmiştir. Bu münasehetlo büzün Pragda negredilen bir resmi tebliğ aşağıdaki maldmatı ver, mektedir: “Südet Almanları her tarafta devlet milesseselerine hücum ettiklerinden, Çek Sirovninin ük işi | HABER — Aksam oostam 'Lehistanın Rus- yaya ceva9ı e Baştarafı 1 incide den birinin &çüncü bir devlete taarruzu | balinde diğer akldi mükellefiyetlerin | den beri kılmaktadır. Sovyet notası, Polonya kıtaatının Çekoslovak hududunda tahaşşüd etmiş olduğuna dair olan haberlere ve Po» lonya Kıtaatının hududu geçmeğe hazır olduğuna dalr olup Leh hükümetince tekzip edilmemiş olan şayiaya istinad etmektedir, Sovyet notası, ilâve ediyor: “Sovyet hükümeti, bu şayiaların tek. sip edilmesini beklemektedir. Lehistanın cevabı Varşova, 23 (A.-A.) — Pat ajansı a- şağıdaki tebliği neşretmiştir; Bugün, Potemkin Meskovadaki Leh maslahatgüzârına şu beyanatta bulun. muştur; Sovyetler Birliğine, Lehistan « Çe koslovakya hududunda Leh kıtaatının toplandığı hakkında malâmat gelmiş - tir, Lehistan hükümeti bu haberleri tekzip etmediği takdirde, Sovyetler Bir- liği hükümeti, o Kanunucvvel 1922 tarihli ademi tecavüz puklunın 2 pci maddesi mucibince, böyle bir taarruz hareketi takdirinde, paktı ihbarda bu. lunmaksızın, feshe mecbur kalacağını bildirir. Lehistan maslahetgüzarı aşağıda. ki cevabı vermek için talimat almış- tırı 1 — Devletin müdafsasma müteal. lik tedbirler münhasıran Lehistan hü- kümetine aittir ve bu hükümet hiç bir kimseye izahat vermek mecburi. yetinde değildir, 2 — Leh hükümeti, kendisi tara fından âktedilen paktların mündere. i catma vakıftır. Maslahatgüzar ay, ni zamanda budemarştan dola. yı hayret izharı için de emir almış. tır. Zira Leh — Sevyet (o hududunda | Lehistan tarafından hiç bir hususi tedbir ittihaz edilmiş değildir, Lehistan hudutta gönüllü topluyor Paris, 24 — Varşovadan hildirildiğine göre Çekoslovakyada Cieszin mntakasın- da bulunan Pölonyalılardan Lehistanın gönüllü müfrezeleri teşkil edilmi; mıntakanın kurtarılması için mücadele edecek olan,, bu müfrezeler bilfiil harekete geçeceklerdir. Lehistanın Pat ajansmın istihbarma göre, dün akşam Teşeride Polonyalı halk ile Çek polisi arasında kani bir çarpış* ma olmuştur. İyi bir kaynaktan öğrenildiğine göre Lehistanın Pragdaki orta elçisi yeni bir teşebbüs yaparak Leh ekalliyetine de di- ğer millt gurupmanlara verilecek hakla: rın verilmesi hakkındaki 21-9 tarihli Leh notasına acele cevap verilmesini İstemiş tir. Prag hükümeti, bu cevabın derhal veril mesine imkân olmadığını bildirmiştir Polonya rgansvralarının sonunda yapıl msa( mukarrer olan geçit reşminin iç rasmdan #arfınazar edilmiştir, Zannolun- duğuna göre krtast, hudud üzerinde bir noktaya gitmekte ve o noktada dünden- beri kıtaat ve mühimmat tahşid edilmek. tedir. Seysin Gilexyasmın bütün şebir lerinde duvarlara asılmış olan bir beyan- namede “Çekoslovakya Silezyesmın ana vatana rücuu saati çalmıştır, denilmek- tedir. Leh » Çek hududunda akşam Uzeri hiç bir değişiklik olmamıştır, Kıtatın faalive- tl durmuş gözüküyor, Dün hudut bölgesi, ne gelen kıtaat hudut boyunca köylere yerleştirilmiştir. Lehistan hariciyo nazır Bek, dün üğ- Jeden sonra İngiliz, Fransiz ve Japon bü. yük elçilerin! kabul etmiştir. makamatıma yardım kuvvetleri gönderil- miştir. Bu münasebetle müsademeler ce- reyan etmiştir.,, Alman ajansının verdiği haberler Prağ, 2$ (A.A.) — Alman ajansı bildiriyor: Bütün mühim binalar, gar, tele- fon, postubhaneler, ilâ... askert İşgal altına alınmıştır. Köprülerin işgali | İçin kıtaat gönderlimiştir, Parlâmen- to karşısında siperler kazılmaktadır. Liöbau, 23 (A.A) -D.N.B.HL diriyorz Ağır mitralyözlerle 600 metre me. safeden Alman gümrük binasma ateş 24 EYLUL 1958 Çemberlayn dönüyor (Baştarafı 1 inci de) ( zail cimuş bulunmadığı kaydeğilmelti€” Mülâkatia fon Ribbentrop da ulurmuş" ; tur, Hitler * Çemberlayn görüşmesi gece ya" | rısından sonra 130 le 230 )da bitmi Fransız aj malümat Gordesberg 24 (A.A.) — Havas ajansı rın muhabiri bildiri Otele döndüğü zaman Çemberlayn, de miştir ki: “e Vaziyetin ümitsiz olduğunu söyli- yecek değilim, Çekoslovak o hükümetine yeni teklifler yapılmıştır... Hitler esas olarak (İngilterenin sureti tesviye formulünü kabul (etmediği için, İngiliz mahfillerinde, Çemberlaynın Al manların tekli Praga lirmeği kabul ettiği söylenmektedir. Bu teklifte Alman ya hiçbir taahhüde girmeden çok daha geniş bir mntakanın daha büyük bir sür atie kendisine terkedilmesini istemekte dir. Bu teklifler, gece (Parite ve diğer hükümet merkezlerine bildirilmiştir. . Romanın kanaati snın o verdiği Roma, 23 (A.A.) — Godesberg ha. berleri burada derin bir intiba hasıl | etmiştir. Urnumiyetle İngiliz . Alman müzakerelerine münkati nazarilç ba kılmaktadır. Vaziyetin vehameti teslim edilmek, Je beraber, son sözün henüz söylen. miş ve bütün anlaşma (İmkânlarınm (Türkiye saati! | dir, «Almanya harp edecektir! ” Roma, 2i (Radyo) — Godesbergif” bildirili Çemberlaynın oteli önünde bekliy otomobiller saat 11,20 de geri gönderi” miştir. Bu arada Çemberlayn Londra i£ telefonla birkaç defa görüşmüş, nihat saat 13 de Hitlere mektubunu © gönd” miştir, Hitler de Çemberlayne gene bir me tupla cevap vermişti Almanya Çek meselesinin kati şekild halini istemektedir. Bundan başka, 12 saat zarfında buhranm fazl kabul etmektedir, Alman gaz: sebeblerini şu suretle tesbit ediyorlar: 1 — Çekoslovakyanm itilâfgiriz davra ması, Akseri bir hükümet kurmuş öl Çekn;lovakya hudutlardaki hazırlıkla! mütemadiyen devam etmekte ve bu ie hara hazır olduğunu bildirmek 2 — Fransa ve İngilteredeki vol cezai medis gruplarının buhranın pahalıya mal olacak bir anlaşma ile halline sofi tar olmaları ve faaliyetlerini arttırmalı 3 — Bugünkü müzakerede İnçile nin gösterdiği itilâf, li Gazetelerin müttefikan ilâve | ettiği göre, Almanya tam ve kati bir hal şi bulunmapşa harb edecektir. İtalya vaziyeti dikkatle takip etmek” ve bütün ihtimallere karşı hazırlarım dır. Son dakika haberleri De Daştarahı 1 incide Berlin, 24 “A.A.,, — Havas ajansının muhabiri bil» diriyor; Voelkiseher Beobachter gazetesi, ilk sayfasında Çekoslovakya başvekilinin büyük bir karikatürünü neşretmkte ve altına “Moşskovanın adamı katil Sirovi,, ibaresini yazmaktadır. Sovyet hariciye komiser muavini Potemkinin Mos kovadaki Polonya maslahatgüzarı nezdinde yaptığı teşebbüs Alman matbuatını büyük bir endişeye dü- şürmüştür. Matbuat, Sovyetler birliğinin bu hareketinden infis alle bahsetmektedir. “ Niçin biliyoruz!, dövüşeceğimizi / Londra, 24 “A.A,, Havas ajansının muhabiri bildi- riyor: İngiliz gazetelerinin son tabılarından anlaşıldığı- na göre, Lord Grey “1914 de Umumi harbin arifesinde Berlindeki İngiliz sefiri,, tarafından yapılan fedakâr lıklar kadar ümitsiz olan Çemberlaynın sulh lehindeki fedakârlıkları Almanya zimamdarlarının meseleyi lâhla halletmek ve Alman milletini bir fütuhat harbi» ne sürüklemek bususundaki arzularını bariz bir şekil- de isbat etmekten başka bir işe yaramadığı takdirde İngiliz milleti ne için harp ettiğini bilecek ve kendisine yapılacak olan davete yekvücut olarak icabet edecek» tir. Almanyanın tarzı hareketi bütün partilerin organ- ları tarafından iğbirarla tefsir edilmektedir. Times gazetesi diyor ki: “Südet mıntakasının istilâsı için Alman radyolar ve matbuatı tarafından yapılan davetin resmi Alman- yanın her türlü medeni kaygulardan mahrum olduğu nu gösteren bir lisanla ifade edilmiş olduğu söylenebi- Jir.,, açılmıştır, Alman gümrük memurları binayı terketmemişlerdir, Zittau, 23 (A.A.) —D,N,B.bil diriyor; Perşembe sababile bugün öğle vak. G arasında Südet jimnastleri tarafın. dan muhasara edilen takriben 400 ka. dar Çek gümrükçü ve jandarma ile 4 zabit ve 40 asker Varndort Sehlucke. nau hudut hattından Alman toprağına geçmiştir, Bunların (— silâhları alınarak Zittau ve Liobau yolu ile Bautsene nakledil. mişlerdir, İsveçte müdafaa tedbirleri Stokholm, 23 (A, A.) — Yakında ter. bis edilecek olan bir kısım efradın allâh altmda bırakılmalarma Zorar verilmiştir. “Prag ortadan kalkmalıdır !,, Berlin, 4 — Alman gazeteleri, Büdet suntakalarında cereyan ©den hâdiseler münssebetiyle Çekoslovakya aleyhine gid SAL YMM re geti yazlar neşredilmektedir. Börsen Zeltung gazetesi, ayağıdaki 5 yanı dikkat mütalenları serdediyor: “e Bolşevizmin Avrupadaki merk olan Prag ortadan kalkmalıdır, Alman?” derhal Südetlerin intikamını almalıdır. Bon hâdiseler, Almanyanm yürüyece! yolu göstermiş bulunmaktadır.,, Bartın köylerinde bastalık salgını Bartın (Hususi) — Birçok köylerde köylülerce mahiyeti bilinmiyen bİf hastâlık hüküm sürdüğü ve bu yüzde” | bir çok yurddaşların kısa zamanda öl” dükleri parti kamunlarından ilçe yö” kuruluna vaki müracaatlardan anlaş” maktadır. Köylülerin ifadesine gör“ hastalığın tifo olması muhtemeldir. Keyfiyet partice kaymakamlığa y8" zılmıştır. Meselenin ehemmiyetine bi” nâen süratle tetkikat yaptırılıp tedbif alınacaktır. |