16 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

16 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Seyvanat notları a OO Samsun ağır borçla- rından kurtuluyor Samsun belediyesinin en muvaffak ve değerli eseri modern tesisatlı « Doğum ve çocuk ba kimevi » dir. Sıhhiye Vekâletinin buraya yar- dımı çok yerinde olacaklır > Samsun elektrik Birçok vilâyetlerimizde üçer beşer kilometre yaptırılmış olan asfalt bir caddenin Samsunda da tesisi hakkm da ne düşndi aü sorduğum belediye relsi Naşit Frat; bir şehrin toprak se- viyesinden aşağısı tanzim edilmeden ve bügün yer altında olması icap eder en yer üstünde ve havada bulunan o p yarın temin edil havagazi borusu e yer altına alınmadıkça ve bilhassa mükemmel ve her t zi vesihhi icapları düşünülmüş bir kana lizasyon yapılmadıkça asfaltın uluorta yaptırılması taraftarı olmadığını söy Jedi. Daha ziyade mali bakımdan muktesidane ve tasarrufkârane di düğünü ve bu düşünce ile hareket et tiğini asladığım bel reisi, parke kaldırımın tesisinde olduğu mirinde de kolaylık ve ucuzluk olduğu nu İlâve etti, 5 Belediye: 928 senesinde emlâk bankasından istikraz eylediği 200 bin liranm, muhtelif zamanlarda, yüz bin lirası ödendiği halde istikraz icapları sebebile yedi sene sonra bu borcun üç yüz bin liraya çık 3 olması belediye yi hakikaten çok tasarrufkâr yapmak mecburiyetinde bırakmıştır. e, emlâk bavizasile, su ve elek trik tesisatını yapan şirketlerle yeni anlaşmalar yaparak yekünu alı yüz biz lirayı bulan belediye borçlarını yeni formüllere ve taksitlere bağlamış Ve muntazaman tediyata gir iştir. Bu muntazam ödeyişlerledir ki su den mütevellit 60 bin lira borç bitiril- miş, elektriği yapan şirketin yüz elli bin lira alacağından yalnız yirmi bir bin liralık bir taksit kalmıştır. Emlâk bankasile de üç senede öden mek üzere yeni bir mukavele akdedile | tek her sene otuz bin Jira tediyat yap mak gibi müsait bir vaziyet üzerinde sanlralının içinden bir görünüş haşıl Pirat mutabık kalınmıştır. Bu dolgun yekünlar karşısında bele. diyenin bı p kalmadığını gör mek her Samsunlu hesabma bir sevinç vesilesi sayılabilir, Zira, şimdi senev' miktarı yetmiş bin lirayı bulan “borç | taksitleri” yekünunun bir sene sonra İ azcak emlâk bankasının otüz lira lık taksitine münhasır kaldığı görüle cektir. Bu suretle belediye geniş bir nefes alacağından şüphesiz ki şehrin imarı İşlerine daha çok para sarfede bilecektir. Mali bakımdan bu kadar ağır borçlar altında bulunmasına rağmen belediye dünkü mektubumda saydığım işlerle beraber Cumhuriyet meydanının tev sil için iki senede otuz bin lira kadar istimlâk karşılığı ödemiştir. Ayrıca; hususi idare ile müştereken yaptırıla cak olan ve müstakil Halkevi binası | nk ve sahasının İstimlâk bedeli beraber elli bin lira vermiştir. İ Belediyenin, halk ihtiyacı bakımm Bir apartımana girerken kapı sine yarıyabilir, Resmini koyduğumuz kroki uzun izahata ihtiyaç his. settirmiyecek kadar açıktır. Bu ayakkabı dolabı 90 san- tim yüksekliğinde ve 25 santim derinliğindedir. Kori- dorda pencere altma, antrenin bir köşesine konur. Kontrplâk tahtadan yapılır, cilâlı veyahut yağlı boya olabilir. İçerisine baktığınız vakit, derinliğini azaltmak maksa dile ne kadar kullanışlı olarak yapıldığını anlarsınız. Üç tahta hem kapak vazifesini görürler, hem dea, kapları bu tahtalar üzerine konur, Alt göz erkek ayak ayakkabılarına, üst göz de boyuyorsanız boya rına, orta göz kadın lara ve kunduralarınızı na tahsis edilir. kah evde Unutmamalıdır ki dikkatle isif edilmiş ayakkapları az eskirler, bu yüzden bu dolabın kullanılması kun dah arkasında sıralanmış ayakkapları kadar göze çirkin görünen bir şey yoktur. Burün size Nevyorkta hemen her apartımanda kullanı- lan güzel bir kapı dolabı modeli vereceğiz. Bu küçük bir dolaptır, çok yer işgal ötmez. Pahah değildir. Her ailenin dan en takdire değer bir işi de tesis duraların ömrünü uzatır. Annelere umumi tavsiyeler aşka acik Küçük çocuklarda boğaz “Anne boğazım atıyo, sle yavrunun kan bu kısa cümleyi işidip te uymamış kaçan. ıstırap çe mig, elem ne vardır? Son haftaların rutubetli, bazan Isman, bazan soğuyan havaları birçok küçük ço. ın boğazlarında (o bademeiklerini di, Bademeiklerin “şişsiesi, - doktor dilinde Lemfatik bir nesleten ibaret olan badem- ciklerin ilihaplanmassdır, Bu nesiç he- .men ber mikrobun kolayda tesir edebil. diği bir nesigtir. Grip basilleri, cerahat basilleri bu nesici kolayca müteessir e- der. Bademcikler bazan sadece şişer ve kızarır, Bazan da birtakım beyazlıklar hâsl olur. Bazan ise üzeri bir zarla ör, tülür.. Yavrularını seven annelere mühim bir yede bulunacağız: “Anne ... boğa gösteren çocuklarının ağzi- naçer açmaz kuğpalazmı hatıra getir - acıy mek lâzimdır. Unutmamalıdır ki kuşpa- etm ev olduğu "doğum ve çocuk bakım dir, Birisi çocuk hastalıkları mütehassı sı, diğeri doğum mütehassısı olan iki genç ve hazik boktorun idarelerine ve rilmiş bulunan bu müesseseyi Naşit Fıratın rehberliğile gezdim. Öyle bir müessese ki yalnız Samsun şeh değil, hattâ civar kaza ve vilâyetlerin köylerin bile mühim ve ani vakalarda müracaat ettiği bir hayat evi halinde bulunüyor. Mükemmel ameliyathane si,ültra, süllükes gibi elektrik cihaz ları, lâboratuvarı ve sterlizasyon ciha zile sessiz sadasız ve gefik bir ruhla çalışan bu müessesenin muhite faydaları pek büyüktür. Ben, Samsun be- lediyesini, her den ziyade, bu eseriyle takdire müstahak ve bu eseri himaye et- tiği için vali Fuat Tuksalı tebrike şayan olan ılduğumu yazmadan geçemiyeceğim. Sağlık bakanlığı büyük sehhi programi- le muhtelif yerlerde tesis edeceği hasta- ne ve di mevleri meyanında Samsun 1- çin de bir şeyler düşünmüşse mevcut mü- essesönin t esli ve memleket ihtiyacma daha göniş ölçüde cevab verebilecek hâ, le getirilmesi için parasmı yardım sure. tiyle Samsun belediyesine menniye çok şayandır. Bu gün doğ vermesi tes takdirde bu- »vinin kendi binası olm gin epeyce lear bedeli vermekten ku: cak olan belediye, ilerde arturmak imkânını Fakir ve kimsesiz! yatak ad bulmuş olacaktır. rin hayata gözleri eni açan yavrulariyle bu şefkat mü. essesesinde bir ana kucağında bakılır gi, bi bakıldıklarını gördüğüm için benim gözlerim sevinç yaşlariy hisleriyle doldu. Hulüsi GÜNAY ve içim iftihar | ağrısı lazi n6 kadar çabuk teşhis edilirse o ka. dar kolay tedavi edilen bir hastalıktır. | Fakat kuşpalazı teşhisini ancak bir dok tor kor.. Onun için her boğaz ağrısında bir doktora başvurmak şarttır. (Ailenin ite vermeğe mü de. Bilse, resmi hastanelere, dispansericre veanireye müracaat olunabilir) Kuşpaları am çok korkunç bir hastalık zarnedilmesi ümlne sebebiyet gelen 'bir durumu ve birçok çocuklarm vermesi geç kalın an Ü halden başka bir şey değildir. Hastayı muayene eden doktor bunun | alelâde bir bademcik iltihabi olduğunu söylerse o vakit yapılacak tedbirler ba- sitleşir, Çocuğun odadan dışarıya çikma- sına müsaade edilmez, bsttâ steği varsa yatağa yatırı Katı yemekler yedirilmez. Çok şekerli sıcak süt, papatya, ıhlamur, çok açık ça pek az tuzlu haşlanmış sebze suları veri. Tir, Çocuğun boğazına sıcak suya batırılmış bezler sartlır. Bunun üzerine bol pamuk konur ve pamuğun üzeri de bir berle sartlır, Bunlari her İki saatte değiştir - mek lizımdır. Boğaz ağrısı fazla şiddetli ise bu değiştirme işi daha sık yapılır. Fakat bu sicak pansımanr Yaparken kül çük hastanın gö nü ve arkasmı rslat- mamağa çok dikkat etmelidir. Aksi tak, dirde bir zatürreeden çok korkulur. Çocuğun boğazmı günde iki üç defa bilhassa yemeklerden evvel antiseptik bir mayie batırılmış bir pamukla silmek çok faydalıdır. Bu hususta kullanılacak en iyi antiseptik şudur: Madeni iyot O 050gr. İyodi potasyom 1 gr. Gilserin Mm gr. Bu mahlülü eczanede yaptırır ve kulla Bırsıniz. Her boğaz ağrısında aşağı yukari bu tedbirleri tekrar etmeli; Unutmaymız ki boğaz, ciğer yollarmın kapısı demek- tir. Her mikrop bu kapıdan girer, Diş ağrıları Bazan geceyarısı insana otöannid bir diş ağrısı gelir. Doktora gilmeğe o dn- Xikada İmkân yoktur. Ev kadınının ecza dolabında diş ağrısını kesmek için şu fay- dahı reçete hazır bulunursa o dakikada ıstırabın önüne geçil Gliserin 20 gram. niş olur, Nanoli alkol 3 gram (eczaneden alınabi- Tir). Karanfil esansı 0.05 gram. Bir pamuk parçasmı bu rsahlöle batır. dıktan sonra ağrıyan dişin altına veya üs, tüne kor ve dişlerinizi kuvvetle sıkarsı- nız. Birkaç dakikâ sonra ağrı tamamiyle geçer. Bu mehlül evinizde hazır yoksa “yarım kahve fincanı ılık su içersine yarım fin can o oksijene Kor, Ve ağrı bununla çal- Ba sık sık oluyorsa kanmıs © dr demektir. koşar dolaşmı , z. Büt larda ayak ni altlıkları mevcutt yakkabılarından görünmez. Bu tedi maddi imkân: ve vakti olan! istifade ederler. Bir de herkes için bir tevsi” neltm: iskarpinleriniz çok “a Sıkan irkarpİnler kanına deve”. ni olurlar ve ayaklarınızı üşü! Dudaklarınız mı çatlıy0f sa bugünden iti rakınız. Bu GE Jarmız çatin dudak rujunu madde Hâve edilmiştir, Bu kurur ve dudağı çatlatır. Bu © yağlı rujlar kullanılır. Ruj sürmeden evvel bir parça kat” Yahut tuzsuz tereyağı veya yl yağı sürerseniz dudaklarınız! tan tamamiyle Okurtarmış Bunları sürmekten makxat du anız diş ağrısı yine geçe” mahlül kadar kuvv€ dir. En giddetli dİ$ derhal geçirmek istersenir, Pİ" a su ızda (aspirinin Gö / tine tahammül ederek) tut muannid diş ağrıları bile g0e8” komprimesini bir bardak