25 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

25 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

» cemiyetin relsi olan kral Jorj, * yabancı arkooloğ ve delögeleri De” Baştarahı 1 incide Macar notasına bir harita raptedilmiş. tir. Bu harita, iki hükümütyerusmda mü- naziünfih olan araziyi sekiz kısım olarak göstermektedir. “Çekoslovak kıtaatınm 1 sontegrine ka dar bu araziyi terketmesi lâzımgelmekte- dir. Bu arazinin idaresi, 15 sonteşrine kadar beynelmilel teşkilâtlara tevdi ©- dilmek icab eder, 1918 tarihinde Presburgda hiçbir mil. liyet mutlak ekseriyete sahib olmadığın- dan Macar hükümeti, bu husus kakkın. da şimdiki müzakerattan sonra bususi görüşmeler yapılmasını teklif eder.,, “Ehemmiyetleri tamamen mahalli olup plebisit tehlikesinde istihdaf edilmemiş o lan ve hudutların kati surette tesbiti ile alâkadar bulunan bazı noktai nazar ihti- Jâfları iki hükümet arasında (doğrudan doğruya yapılacak olan o müzakerelerle hal ve fasledilebilir.., “3 — Macar hükümeti, müstakar ve meskezf Avrupanın bu kısmında Yerleş| miş milletlerin buradan başka © yerlere İgtmesine mani olacak bir vaziyelin te mellerini atmak arzusunu beslemektedir... Nota, şöyle devam ediyor; “Mamafih, Macar hükümetinin fikrin ce bu gaye, bütün omilletlere ve bittabi Rütenlere beynelmilel bir kontrol altın- da yapılacak bir plebisit (yoluyla kendi mukadderatlarını tayin etmek hakkının bahşedilmesi suretile elde edilebilir, Macar hükümeti, ancak bu şart yerine getirildikten sonra Çekoslovakyanın ye” ni hudutlarını garanti altına alabilir. “4 —Ç hükümetinin plebisit- ler hakkında yukarıda serdedilmiş olan tekliflerin kabulünü (İmkânsız bulması halinde Macar hükümeti, Presburgda da» hil olduğu halde o münazüifih erazi için ve milletlerin kendi mukadderatlarıma Sa- hip olmaları hakkile ihticac etmek üzere hakeme müracaat edilmesini kabul etme ğe amadedir. Bu hakemlik, garptaki mm- takalar için, İtalya ve Almanya tarafın dan şarkta bazı crazi aksamı için de Al manya ve Polonya tarafından yapılacak tır. Her iki taraf, hakem kararına tabai- yet etmeği evvelden taahhüt ederler,., Macar hükümeti, notasının sonunda, şimdiki vaziyetten mütevellit tehlikeli ger ginliği ve Çekoslovak hükümetinin tek lifine 48 saat zarında cevap vermek hu susunda göstermiş olduğu isticali tebârüz ettirmektedir. Ayni zamanda Macar hü kümeti, Çekoslovak (o hükümetinin ayni isticali göstereceği ümüdini izhar elmek- tedir. Macaristanın Prag sefiri, Macar notası nı tevdi ederken Çekoslovak hükümeti” nin acil bir karar üzerine nazarı dikka Macaristanın Prağa verdiği nolanın meini neşredildi Peşte, Çek askerlerinin ihtilâflı araziden ay başına kadar çekilmesini istiyor ni celbetmiştir. Çekoslovak harisiye na ırı, hükümetinin en kısa bir zaman zar“ fında cevap vermekte kusur etimyeceği- ni söylemiştir . Macar Başvekilinin beyanatı Budapeşte 25 (A.A) — Dün Pragda tevdi edilmiş olan Macar notası münase- betile, Başvekil İmredi, matbuat mümes- sillerini kabul ederek şu beyanatta zulum muştur: “.- Meselenin omuslikane yoldan ve Münihte tesbit edilmiş olup Macarista- nm asla gözünden uzak tutmadığı pren- siplere istinaden halledilmesi mümkün 0 lacağı ümidini terketmiyoruz. Buna rağ men herhangi sebebden dolayı hakikaten muslihane olan Macar teklifini (o kabul ettiremiyecek olursak, Macar hükümeti, haklı olan davasını milletin malik olduğu” bütün vesaite müracaat ederek tahakkuk sahasına isal etmeğe sarsılmaz bir azim- l le karar verecekti Munkae şehrinde nümayişler Uzhorod, 24(A.A.) — Alman Ajan. $ı bildiriyor: Munkac şebriyle civar nahiyeleri halkı dün büyük bir tezahür tertip et. mişlerdir. Almanların şefi B. Karsten söylediği bir nutukta, “Bu andan itibaren bütün Karpat Ukraynasr Almanlarının Alman partisi içinde birleştiklerirli bildirmiş - tir.,, Söz alan diğer hatipler de, nasyonal sosyalist zihniyeti içinde çalışmak ve diğer etnik gruplarla rmaslihane teşriki mesai suretiyle barışa hizmet etmek bütün Almanların vazifesi olduğunu | söylemişlerdir. Bir Rumen gozetesinin yazısı Bükreş, 24 (A.4.) — Vitorul gaze- tesi, Macar metalibatr münasebetile yazdığı bir yazıda diyer ki: “Almanyanın bu meselede ittihaz ettiği hattı hareket orta ve cenubu şar ki Avrupasının menafiine tamamiyle uygundur, Filhakika muhtelif memle. ketler arasında muvâzeneyi korumak Almanyanın . müstemleke : talepleri Be Daştah 1 incide General Kamptz söylediği nutuk- ta ezeümle demiştir ki: “Alman asayişinin polis müstemle ke fikrini de tutmayı taahbüt etmiş. tir. Bunun manası şudur ki: Bu ana- neyi, Hitler emrettiği vakit, yeniden tahakkuk ettirmeye amadeyiz. Almanvanın teklifleri Parla, 25 (A. A.) — Madam Tabul, Övr gazetesinde şöyle yazıyor: “Her an von Ribbentrop tarafından ya- pılacak tekliflere intizar edildiği dün akşam Londradan bildirilmekte idi. Söy- lendiğine göre bu teklifler İngiliz kabi- nesine vâsıl olur ölmaz von Neurath Lon- draya hereket edecektir. Almanlar veni istihkâmlarını methediyorlar Eörlin, 24 (A.A.) — Angrift, bugün xü nüshasında “ilk harp hattı,, baş. lığı altımda Almanyanın garp hudutla rındaki istihkâmlarmı gizliyen yerlere ait bazı resimler nezrediyor ve diyor ki: “Bu istihkâmlar, herhangi bir mem leketi istilâiya karşı müdafaa için bu. güne kadar yapılmış olan istihkâmla- rin en muuzzamıdır. Garp hudutları» miz tâ şimalden cenuba kadar bir mi's tahkem mevki haline getirilmiştir. İn- şası tamamlazan İstihkâmlarm üzer leri göz alabildiği kadar ot, toprak, çemenlerle daha şimdiden örtülmüş. tür. Tamamile bitmiş olan ilk müda. faa hattmâ askerler yerleşmiş bulu. nüyor. Mütehassislarm nezareti altında bu istihkâmları gezmek fırsatını bulmuş olanlar, istihkâmların en ince teferru ata varımcıya kadar azami itiza ile ha- zırlanmış olduğunu görmüşlerdir. Bu istihkâmlar mcihuz mülearrıza karşı hemen hemen hiç gözükmiyen küçücük hedefler teşkil eylemektedir. Umumi harbin heybetli istihkâmların da harp etmiş olanlar bunlar hâkkın. da hişbir fikir edinemezler. Bu istih, kümlepm en bariz vasıflarından biri de tank hücumlerma karşı hususi ter tibatı ha'z olmalarıdır. Askerlerin bu istihkâmlarda ika- metlerine gelince, herhangi bir otel de bunlardan daha konforlu olamaz. Ka- lorifer, akar su, elektrik ve havalan- ma cihazları mevcuttur. İçerlerde mo dern Küçük askeri hastaneler vardır. lâzımdır. Romanyanm da Almanya ile | Mğyynggldyyyyyy yer yyygal yyg birlikte iştirak ettiği bu nektainaza: iki memleket arasında muallâkta bulu, nan bütün meselelerin hallire imkân verecek mahiyettedir. Diğer taraftan Almanya ile Roman yayı biribirine bağlıyan iyi ekonomık münasebetlerde Alman - Romen müna. sebatının heyetlumumiyesini normal bir hale koymağa yardım edecektir, Hususile ki, Almanlar Romanyanm dahili işlerine karışmak Skrinde olme. dıklarını müteaddit defalar beyan et- mişlerdir, Bu suretle, iki memleket mü- Atina Arkeoloji Cemiyetinin 100 üncü yılı kutlandı Atina 24 (A.A.) — Atina arkeoloji cemiyetinin yüzüncü yıldönümü dün saat 15,30 da Akropolda kral ve ale si erkânı ile Başvekil Metaksas, hü- kümet azası, kordiplomatik, arkeo loğlar, yabancı üniversite ve ilim ce- miyetleri delegeleri ve büyük me murlar hazır olduğu halde tesis edil miştir. Klâsik kostümler giyinmiş olan lise kızları sütunlar nrasında dizilmişlerdi. Ve diğer kızlar da ta. “rihte Elen devrelerini temsil ödiyor- larör, Dini merasim yapıldıktan sonfa bit nutuk söyliyerek bu yıldönümünün muasır Yunanistan tarihinde müh!'m bir hadise teşkil ettiğin! bildirmiş ve bu yüzyrl içinde cemiyet tarafından başarılan işleri kaydetmiştir, Kral, se lâmlamış ve bunların hayır bulun. malarınım cemiyetin hiz olduğu iti. Darı gösterdiğini kaydettikten sonra tesld programının açıldığını beyan stmiştir ii etek ke knk nk irinli a dede akim ali mini akk İl aiiein ğei binini Kralğdan sonra söz alan Başvekil B. Motaksas, Elen âlimlerinin cemi- yeti tesis etmek suretile klâsik Yu- 1938 Resimli Hafta Mecmuasının S$ ncı sayısı Çıktı müvezzilerden arayınız Resimli Hafta manista; m an ve şerefini yeni Yu-|29 Teştinievvel nüshasın nanistanın faliyetine bağladıklarını söylemiş ve yabancı arkroloğların Yunanistandaki hafriyattaki hisse- lerini sena ile kaydettikten sonra kendilerine ve memleketlerine şekkür etmiştir. Yabancı müessese direktörlerinin en eskisi olan İtalyan arkeoloji ens- ttüsü direktörü B. Dellassta Blen arkeolojik eterlerinni ve bilhassa Partenonun ihyasının ehemmiyetini tebartiz ettirmiştir. Müteakiben cemiyetin genel sekre teri Akademisien Ökonomu $öz ala- rak cemiyetin tarihçesini yapmıştır. Yüzüncü yıl şenlikleri cuma günü- ne kadar devam edecektir. Dün akşam hükümet bir ziyafet te- temin için müvezzilerinize şimdiden tenbihlerde bulunmalısınız İyi kâğıda basılmış da Sayfa 5 Kuruş Völâ Nureddin, İsmail Hakkı Baltaer. oğlu, Kadircan Kaflı, (M, FA, Osman Cemal, Emin Karakuşun fıkra, yazı ve şiirleri, çocuklara eğlenceler, kadınlara iş örnekleri ve faydalı bilgiler... vermiştir. Ziyafette milli terbiye m 3iri başkanlık etmiştir , . Filistin hâdiseleri dolaği Bağdatta aleyhiarlı Kudüs, 24 ) — Eskişehrin In, giliz kuvvetleri tarafından işgali ta » mamlanmıştır, Şimdi şehrin idare teş. kilâtile uğraşılmaktadır, İngiliz maka” matı birtakım emniyet tertibat: almış- tir. Eskişehirde bulunanların tahririne başlanmıştır. Bunlara birer hüviyet kâğıdı verilecektir. Asker müfrezeler şehre hâkim mevkilere yerleşmişler . dir, Bunlar için yapılmakta olan kışla. lar biter bitmez kışlalara çekilecektir. Filistinin diğer şehirlerinde de kışla - lar yapılmaktadır, İngiliz askerleri de. vaml: clarak Filistinde garnizon ha - linde kalacaktır. Bundan maksat memle ketin idaresini tamamiyle ele almaktır. İngiliz kurmayınca beyan olunduğuna göre Kudüs harekât bütün Filistinin temizlenmesinde bir başlangıçtan iba- rettir, Bugün şehirde yeniden karışıklıklar olmuştur, İki arap ölmüş ve dört arap yaralanmıştır. Asiler bir köprüyü ve bir yolu dina- mitle bozmuşlardır. Çin harbinin facialal Ğ Hankovda açlık ve susuzluki/ sokakta ölüyorla gömülmediği Olenler sokaklardan Mp” Baş taraf: 1 ncide Hankeu, 25 (A.A.) —Çin belediye | reisi Çang'a giderek vazifesini rahip i Jackuenota devretmiştir. Rahip, Çin gahrila Hötinbi mühallelerini işine alan genişbir emniyet mmtakası teşkil et” mekle meşguldür, Hongkong, 24 (A.A.) — Alman ba- zı haberlere göre, hüviyeti bilinmiyen bazı Çin delegeler! arasında Hoagkong da sulh müzakereleri başlamıştır. Yine bu haberlere göre, Çin hariciye nazırı İle muavini bu müzakereler için bura- da bulunmaktadır. . Çin hükümetile sıkıtemas halinde bulunan bir çok zevat, Havas ajansı mubabirile yaptıkları konuşmada, sulk taraftarlarile sonuna kadar Japonlara karşı harp edilmesi taraftarları ara“ sında ciddi ihtilâflar baggöstediğini teyit etmişlerdir. Diğer taraftan Mareşal Çan Kay Şekin de memleket içerlerine çekile- ceği şayiaları da dolaşmaktadır. Ayni zamanda Çin Başvekili, İngiliz teşeb- büsü üzerize İtalya ve Almanya ta- rafmdan yapılmakta olan tavassut sa- yesinde Japonyadan mutedil şartlar koparabileceği ümidinde olduğu da söylenmektedir. Hankova dört koldan taarruz Hankeu, 24 (A.A) — Çin ajansının bildirdiğine göre, Hankov şehri yakın Jaşmakta olan Japonlara karşı müdafaa- ya hazırlanmıştır. Şehirdeki sivil halk kâ milen çekilmiştir. Japonlar, şimalden ve şimali şarkiden, şarktan ve cenubi şarki den olmak üzere dört istikametten şehir üzerine ilerlemektedir. Yangtse üzerinde bu şehrin mansabı 1s- tikametinde cereyan eden muharebe es nasında atılan topların sesi ilk defa ola" rak Hankovdan işitilmektedir. Sivil halk süratle şehri tahliye etmeğe devam etmektedir. Çinliler alelâcele çekiliyor- larmış Tokyo, 24 (A.A) — Hankovun Obher an düşmesi bekleniyor. Motörlü Japon kuvvetleri şehre gözle görülebilecek yere kadar ilerlemiş bulunuyorlar.Çinliler yere! Yıf bir mukavemet göstermekte ve alelâ- cele çekilmektedir. Haakeuya doğru ilerlemekte olan Japon harp gemileri 20 kilometre me safedeki Yangloya varmışlardır. Cep . heden bildirildiğine göre, Japon ge- mileri bu son 20 kilometreyi bir gün” de yapabileceklerdir. Batıya doğru cenup kıyısı üzerinde ğı başi? Yahu , Dün Yafada esir muştur, Bir İngiliz poli ralanmıştır. Bir çok © yerde petrol borsu Buğün Hayfaya İngiliğ askeri gelmişti “XX İngiliz o kabinesi kereler Londra, 24 (A.A) “e öğleden #onra riyasetinde yaptığı *0E Filistin meselesini si Boğdatta yahudi Bağdat, 24 (A.A) 7 Arap Filistin lehi a datta mühim bir yeköf Yahudi ekalliyetine şekline doğru istihale çen hafta şurada yuraği " kastler kaydedilmiş. maruf Yahudi şahsiyeti Geçen gece de bir Yah çersine bomba atılmış VE lanmıştır, Yahudiler 3 çok şiddetlidir. askeri «ği 1Ç geçilemiyol Merlemekte olan kıtaat * şende bulunmaktadır. > şengin 32 kilometre bö” çangın 36 kilometre do Şimal derrammda TME kıtaat ise bu sabah Han lometre, doğu inde "atsiye öğleden sonra di, 20 kilametre şimalindö ” Biye varmıştır. : Japon kıtaatı Kiukisi 4 arasmdaki Telana karsi” | taarruz hareketine başi” Mülteciler Hankeu, 24 (A.A.) —! Jacguinot, şehirde mül” mıntaka ayrılmış old tir. Sokaklarda €$: yüzlerce mülteciye te dir, Hankovda açlıkta” luktan ölenler Şanghay, 24 (AM) keunun © bombardımt9? vukuagelea hasarat Hankeu ahalisinin © şehri terkettiği için & lunanlar hemen len mültecilerden ibuf rucu bir yürüyüşteğ rek kaldırımlarda #* Mülteciler açlıktan müztariptirler, ine tikçe çoğalmaktadır. p medikleri için ceset tllâ etmektedir. ki Tokyo, 24 (A.A. ” rildiğine göre, pılmakta olan a8 de Yangtse nehrini? sahillerinden ilerlem?” kuvvetleri bu nehir? mıştır, Nehri çıkmaktâ ola? j bu sabah Hankeu metre mesafede bul” varmıştır, z Tokashina kol. inden garbe doğru üzeri. Kotiesheai 20?” hir 36 kilometre malinden ierliyen 9 sabah Hankewnun 0 linde bulunan Hua Tokyo, 24 (A.A) topçekerinin Japon dan bombardımanı bir haber henüz Toe Hükümet tahkikat *