22 Aralık 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

22 Aralık 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

KA AE RE ER RR N dı 1 İİ BİRİNCİKANUN — 1938 esrarı : ahı cinayetinde bazı yeni saf” vü çıkmış bulunuyor. Üç gündenberidir Arap Murat ve asan refakatile mâktul Jhsanın kan #elerini aramakla meşgul olduğu hal iğ Samamıştır. se sabah gene suçlularla birlikte Top- 18 Bidilerek kuyuda taharriyat ya” “tir. Arap Mürat, kanlı elbiseleri bir İle keserek ufak parçalar halinde des” İP bosta kuyusuna attığını söylediği Me lunun gösterdiği kuyu bugün bo- sikıştırmalar boşuna gitmiş ve Mİ evvelki ifadesinde israr etmiştir. sonra Arap Muratla, kör Hasan Medi, ismi geçen Remzinin çalıştık- İV yattıkları Nasibin ahırma gidilmiş aharriyat yapılmıştır. ap Murat kuyu başında, İhsanım el- İni çakısile kestiğini ve sonra kuyu” iğ ve çakısını da ahırda yatağının “nda bulunan eski ceketinin cebine Miğunu söylemiştir. Yapilan araştır “A Çakı hakikaten Muradın söylediği © bulunmuş ve ayrıca ot yatağında cüzdanı görülmüştür. Ahır in Murada ait olduğunu tasdik ettir “üzdanın içinde 17-18 yaşlarında bir Söcuk reşmi bulunmuş, kendisinden Uş, tarak fabrikasında çalışan Ce €tmemiştir. N Mitahaza zabıta bugün tarak fazrika Çalışan Cemali sorguya çekecektir. p sözleri arasında maktul İhsanı Kadin da söylemiştir. Bu sırada ba rseler Arap Muradın bir hafta kadar li kuyu çengeli bulmak için konuşu an ihtiyar kadına müracaat et İ, iddia etmişler, bunun üzerine bu Ka evine gidilmiş ve isticvap olum £, ZF; yl filhakika Arap Muradı tanıdığı” İakat bir kuyu çengeli aradığını bil ini, kendisine böyle bir Müracaat nr, zaten Arap o Muratla görüş ini ve zira kendisinden korktuk öylemiştir. Murat, bundan önce askerliği za- a jandarmalık yapmış ve iki yıl »tevkifhanede bulunmuştur. Zabıta, inin Arap Muradı cinayet deliller İMhada ustalaştırmış bulunduğunu *£ elbiselerin kuyuya atıldığı hak &i iddiasının zabıtayı aldatmak mak Olduğuna kani olmuş ve elbiselerin si ihtimali etrafında tahkikata baş # Ti 17 1k EE FE sorra zabıta, Arap Murat, kör ve Remzinin devam (ettikleri İs- £ i iy kahvesine giderek sahibi İsmaili | ilgi : Be ve bilhassa gidilmiştir. kikata bugün de ehemmiyetle devam ir. İerüz ebiselerin bulunmasını kolaylaş bir iz ele geçirilmemiş ve suçlular! Yüya atmak hikâyesinden başka bir SÖylememişlerdir. Her ihtimale karşı tp öalideki kuyular hemen. tamamile b mastar, en maktul İhsanın o 52 lirasına adi irtikâp olunduğu tahmin edilmek K, pe biselerin bulunmaması suçluların di” idelerinde de bir ketum veya hakikati İİ gibi noktaların mevzuubahs edilme” “ine i kib olmaktadır. Maahaza şimdiye e ir ele geçen deliller ve dinlenen şahit” “bizzat suçluların ifadeleri ve mavakaa ibik izakları, kendilerinin Ihsanın ka olduğuna kati hüküm verdirmiştir. “ak Zabıta tahkikatı ikmal vaziyetin» elbiselerin ele iile cinayet şeklinin tamamile ta* Ankara, 22 — Bütün vilâyetlerden parti kurultayında bulunacak murah » haslar gelmeğe başladı. Oteller tama- men dolmuştur. Trenlerde de yer bul- mak müşküldür. Parti kurultayı yeni bir siyasi faali- yetin başlangıcı addedilmektedir, Mün- hal 18 mebusluk için gösterilecek nam- zetler hakkında muhtelif rivayetler var- dır, Son verilen haberlere göre, namzet. İer arasında Pariste bulunan eski Millet Meclisi Reisi Dektor Adnan, emekli general Cafer Tayyar ve eski Denizyol ları umum müdürü Sadeddin de vardır. Evvelce isimleri bildirilen Hüseyin Cahid Yalçın, Kâzım Karabekir, ve Rı- za Nurun namzetliklerine muhakkak nazariyle bakılmaktadır. Parti Kurultayı Pazartesi günü saat 10 da Parti Genel Başkan vekili Celâl Bayarın bir nutkuyla açılacaktır. Baş. vekil bu nutkuyla, parti kurultayın vaktinden evvel toplanış hakkındaki Nevyork Sergisine gidecek bir memur . Ankara, 22 (Telefonla) — Nevyork sergisindeki Türk paviyonunu hazırla- muya ve idareye memur komisyon reisi, eski Merkezbank müdürü Salâhaddin Çam'ın istifa ettiği bildirilmişti. Söylendiğine * göre, Sâlâhaddin Ça- mun istifası, kendisinin bu vazileye ta yininden evvel sergi işlerine alınan bir memurun sergi tahsisatından mühim bir miktar para ihtilâş ettiğini öğren- mesinden ileri gelmiştir. Bu memurun şimdi ortada olmadığı söylenmektedir. Gerek bu meseleye, gerek serginin açıl- ma zamanına 4 - 5 ay kaldığı halde he- nüz Türk paviyonunun inşasına .baş- lanmadığı hakkındaki şayialara dair bir Sual takriri verildiği dedönen riva- yetler arasındadır. (HABER — Muhabirimizin o tele- fonla verdiği bu haberde ortadan kay- bolduğu şayiası dönen memurun adı iyi işidilememiştir. Bunun “Şakir,, olmak ihtimali vardır. ) vazzulı edeceğini düşünerek bu delili » ramaktadır. Elbiseler bir mücadele olup olmadığını da gösterecek ve başka ( yerlerinde vur- ma veya bir başka şekilde öldürme te şebbüslerini meydana çıkaracaktır. Saçluların kendi aleyhlerindeki en kuv* vetli delil olacak elbiselerin bulunması $- çin zabıtayı başka yollara sevketmeğe ça” hıştıkları anlaşılmaktadır. Zabıta bugün tarak fabrikasmda çalışan Cemal ve kahr veci İsmail ve daha Arap Muradı ve kör Hasanı tanıyanları istiçvap ettikten sön- ra elbiselerin satılması ihtimaline karşı elbise satılan yerlerde incelemeler yapa" caktır. HABER — Akşam postası sebepleri anlatacak ve bundan sonra € bedi Atamızın aziz hatıraları awlacak« tar. Usulen seçilecek iki başkan vekili, altı sekreter ve 15 nizamname komis. yonu azası, parti nizamnamesinde yapı- lacak tadliât: tesbit edecekler ve hazır- layacakları projeyi kurultay umumi heyetine arzedeceklerdir , Bu projenin umumi heyetçe müza- keresinden sonra Partinin yeni genel başkanı seçilecektir. Yeni başkanısi se. çilmesini müteakip bir hitabe -İrağ e deceği tahmin edilmektedir. Parti kurultayında bulunan İstanbul mümeşsilleri cumartesi günü Ankaraya hareket edeceklerdir. Bütün valilerin kurultaya iştirakleri imkânsız görüldü- ğünden memleketin her mıntakasmdan bir valinin bulunması kararlaştırılmış» tır. İstanbul valisi Lütii Kırdar kurul. taya iştirak etmiyecektir. Kurultayda bulunacak valiler, Ankara, Kastamonu, İzmir, Samsun, Erzurum, Edirne ve Mersin valileridir, . Leh Yahudileri (Baştarafs 1 incide) Biz, yahudilere karşı cebir ve şiddet is timaline ve haklarında ifratkârane mua" meleler yapılmasmâ muarızız, Fakat ya” hudilere karşı yapılacak olan iktisadi mü- cadeleyi “ticaret, küçük ve büyük sanayii Polonyalışlaştırmak,, için fevkalâde arzu- ya şayan ve-rasyonel addediyoruz. İkti” sadi hayatımız için zararlı (ve pahalıya mal olan yahudi mutavassıtlığını da or tadan kaldırmak istiyoruz. o Polonyanın kültürel ve sosyal hayatı, yahudi veya ec- nebi her.türlü tesirlerden azade olarak Polonya zihniyetinde istinat ve istik muhafaza etmelidir. Fakat Polonya vu” dilerin kolonizasyorları için Polonya mil" letinin kesesinden para sarledilmesini is- tememektedir. Dün “milli birlik kampı, tarafından darlâmentoda verilen ve ilk defa olarak yahudi meselesini parlâmentoda açıkça mevzuubahs eden istizah takririnin hükü- meti, Polonyadaki yahudiler miktarının tenzilini istihdaf eden bu çetin meseleyi müsait bir surette halle matuf enerjik bir gayret sarfma sevketmekten hali kalmı- yacağı muhakkaktır.,, Varşova, 22 (A.A) — Gazetelerin gece çıkan nüshaları, birinci o sayfalarını bir milli birlik kampının yahudi meselesinin halline dair olan istizah takririne tahsis etmişlerdir. a Kurultayı Pazartesi sabahı toplanıyor Münhal mebusluklara | gösterilecek namzetler Emekli general Cafer Tayyarın mebus namzedi gösterileceği söyleniyor ATATÜRK İçin yapılacak mezar Ankara, 22 — Atatürk için yupulacak? mezar hakkımdaki raporları tetkik et- mekle ölen komisyon dün Başvekâlet Müsteşarı Kemalin reisliğinde toplan.! muştır. Komisyon bu hususta verilmiş? olan 6 - 7 raporun tetkikini bitirmiş-$ #ir, Raporlar içinde Güzel Sanatlar Akai demisi profesörlerinden Tavt'm rapo.? ru da vardır, Komisyon yakmda umu- mi raporunu bazırlıyacaktır, “Aynaroz kadısı,, filmi menedilmedi Alâkadarlar verilen haberin doğru olmadığını söyliyorlar Mevzuu Müsahip zade Celâlin bir piyesinden alınarak çevrilen “Aynaroz Kadısı,, filminin menedildiğini bazı ga. zeteler yazmaktadırlar. Filmle alâka- dar milesseseler tarafından verilen ma- Jümata göre “Aynaroz Kadısı,, menc- dilmemiştir. Menedildiği şayiaları, filmin bu haf- tadan itibaren Istanbul yakası sinema- Jarında gösterileceği ilân edilmişken gösterilmemesinder çıkmıştır. Bu teahhürün sebebi ise filmin An. karada tetkikine Jüzum görülmesi- dir, Filmin bir kopyesi Ankaraya gön- derilmiş ve alâkadar müesseselere ge. Jen haberlere göre'men'i mucip bir tas ya görülmemiştir. Film gelecek çar- şambadân itibaren tekrar gösterilecek. tir ; Trakyada zirai kalkınma faaliyeti Edime, 21 (A.A.) — Trakya köyleri için geçen sene Edirnede açılan Tarım« başı kursundan mezun olanlar köyleri ne dağıldıktan sonra kurs ikinci devre. ye girmiş ve bu devre için gene dört vilâyetten hepsi ilk mektep mezunu © lan daha 40 köy çocuğu gelmiştir. Bunlar küçük ziraat sanatlarına ait ameli ve nazari olmak üzerebir sene ders göreceklerdir. Diğer taraftan Çorlu - Boğa büyüt. me çiftliği dördüncü devre olmak üze“ re 100 mevcutlu kadro ile açılmıştır. Veteriner müşaviri Şevki Özer vilâ- yetlerde küçük boğalıklar satım almakta ve sevkiyat işlerine nezaret etmektedir. Bunun 195 güne kâdar arkası alınacak- tır. İnanlıda kıvırcık koç çiftliği de a- çılmıştır. Şehir Tiyatrosundan Semiha Berksoy Bu gazeteler, bu mesenin Polonyanm)Berlinde opera tahsilini bitirdi dahili hayatında son derecede ehemmiyet- ti olduğunu ve &cilen halledilmesi Jâzım- gelmekte bulunduğunu yazmaktadırlar. Gazeteler, Polonyanm yahudi meselesi" nin bir hal suretine iktıran ettirilmesinin bu derecede müstacel bir mahiyet iktisap, etmiş yegâne memleket olduğunu kayde mmektedirler. Eorüin, 22 (Hususi) Berlin Opera mek. tebinde tahsil etmekte olan Türk ertisti Bayan Semiha Berksoy tahsilini bitirmiş ve Berlindeki devlet operasmda zor bir #mtihanı büyük bir muvaffakıyetle ver- miştir, Kıymetli Türk artistine operalardan birinde Yakında bir rol verilecektir. KA... a HERE YEGM CERMEN BAR NUM GRIGMAMAMEZ On yılda görülmemiş kara kış püvavı bir telâş sardı, On yıldanberidir görül İmemiş soğuklar oluyormuş Ne- hirlerde, İlmanlarda o bankizler görülüyormuş, yolları karlar ört“ İmüş, fırtmalar denizleri kudurt- muş, vapurlar işlemez olmuşlar, her yere santimetrelerce kar düş“ imüş, tipilerden yüzlerce insan İsüç kurtulmuş ve nihayet İngil- terede 25 insan ölmüş, Dünyadan #janslar yağıyor; soğuklan adam ölüyormuş. Halbuki Avrupanın gurp uçun da büyük bir ülkede, o Asyanın şark ucunda yüz binlerce insa» nın yurdunda şarapneller, toplar kurşunlar, bombalar, gazlarla yeryer alev sütunları fışkırıyor, Binlerce insan, çoluk, çocuk, ka- recek.. dın, erkek ölüyorlar. Buralarda ne fırtına lerce yirmi beş insan ölüyor. Biçare fabiatin elinde fırtına, zelzele, kar ve yağmurundan baş- ka nesi var? Yüz yılda bir semadan bir taş düşecek de, Üç beş Insan üzeri“ ne isnbef edecek de adam ölecek. On yılda bir fırlınslar kopa cak, karlar yağacak, seller taşa” cak da 25 insan ölecek, kırk yıl- da bir zelzele olacak da üç beş ev çökecek, birkaç insan can ve- Yıllarca, hergün, ber saat in- san denen mahlükuü düğları, (© Hasiiğe var, ne ğuk var, ne 25 değil yüz- rılbaşı eğlencesi, sidi beşeriyet hey! rağı mı girdi? kar mi © dayanır, bu dünya dar gölir. peleri, büyırları, nehirleri, dere leri berhava eden, binlerce insa ın ölümüne sebeb olan tankları, topları, taypareleri, torpidoları, fırtınayı nesimibahar, zelzeleyi bir ariston dansı halinde dürecek kadar korkunçtur. Hey Kendi kazığını görmeyip baş” kasıbin gözündeki çöpü biçare İnsanlar! Varsın 25 kişi de soğuktan ölsün, kıtlığına ki- Insanlar bir yılda yarım mil- yon daba armışlar. Bu Nasreddin hoca sevinerek ka- rısına koşup bir kâse göstererek: — Bak karıcığım, demiş, Heri- fin dirhem tarafına senin altın bileziğini alım, ağır çekti ne çok yoğurt 'sidım! Karımda bir eğen getirip: — Bak kocacığım demiş. Hani İrandan aldığın o büyük halıyı verip bu Jeğeni aldım. Budala herif aldandı, gitti, yoğurdu. karı bir düşün“ Hoca düşünmüş ve cevap ver miş: — Bir taraflan sen, bir taraf- tan ben karıcığım çabuk serma- yeyi kediye yükleriz. Böylece: Bir taraftan tabiat ve diğer ta- raftan biz nüfus o sermayemiri çabuk kediye yükleriz ve böylece insanlarile birlikte zalim tabiat, ge medeniyete malğlip © ur. gören sicağa artmaya ,İ gçERDE: * Şehir plânı üzerine belediye tarafın” dan İstenen bazı izahata Prost ve bele diye fen heyeti tarafından bir rapor şek» linde cevap verilmiş ve Dahiliye vekâleti” ne gönderilmiştir. * Belediye Taksim bahçesi | için yeni bir proje hazırlamaktadır. Bahçeye gir mek serbest olacak ve duhuliye alınmıya- caktır. * Denizbank vapurları için yetiştirile- cek ahçı ve kamarot kurslarına şimdiye Kadar elli kişi müracaat etmiştir . * Köprüdeki Kadıköy iskelesine, Kadı- köy veya Haydarpaşaya gidecek vapurla rım kolay tefrik edilebilmesi için yeniden elektrikli tertibat yapılmıştır. * Maarif vekâleti tarafından önümüz” deki mart ayı içinde Ankara sergi bina” sında bir on yıllık neşriyat sergisi açıla" caktır. * Yılbaşından hazirana kadar mert ola- cak muamele vergisi mevaddı iptidaiye tenzilât listesi vekiller heyeti tarafından tasdik edilmiştir. * Maarif müdürlüğü şehrimizdeki ilk ve orta mekteplerle liselerde önümüzdeki se“ ne gelecek azami talebe miktarını tesbit etmeğe başlamıştır. * Ayın 27 sinde Ankarada toplanacak olan büyük ziraat kongresinde tetkik edil- mek üzere İstanbul sanayi birliği taralın- dan bir rapor gönderilmiştir. kiyede meccanen ökumak Üzere Hataydan 25 talebe (gelecektir. Hataylı talebeler İskenderundan hareket etmişler dir, * Yılbaşından itibaren meriyete gire cek olan devlet sermayesi ile kurun mü” esseseler hakkındaki kanunun tatbikâtı” na ait hazırlıklara devam edilmektedir. *.Adli evrakın posta vasıtasile tebliği hakkındaki kanun l#yihası mecliste bugün lerde müzakere edilecektir. * Çocuk bahçeleri hakkında belediye- nin tetkikleri devam elmekledir. Yalnız, bunlardan evvel mekteplerdeki bahçelerin aslahı daha muvafık görülmüş ve bunun için hazırlığa başlanmıştır. DIŞARDA: * Pariste dolaşan şayialara göre, Leon Blum, kânumusani ayı içimde bir tetkik , seyahati için Amerika birleşik devletlerine gidecektir. * Eski Litvanya finans nazını doktor Karvelis, trenle Memelden gelirken Kov- po istasyonunda polis tarafından tevkif edilmiştir. * Mısır başvekili Muhammed Mahmut Filistin konferansının şubat başında top" lanması muhtemel bulunduğunu bildir miştir, * Amerikada nazır muavini Sayre, Va şingtonla Sidney (Avustralya) arasında dünyanın en uzun (15.000 kilometre) tel siz telefon irtibatını açmıştır. * Belçikada hükümet meclise hava mü- dafadsı teşkilâtı hakkında bir proje ver miştir, Bu projeye göre, (15:000 kişilik bir hava müdafaa kıta teşkil © edilecek ve müteaddit tayyare filosu techiz oluna” caktır. Masraf yekünü bir o milyar 200 milyon franga baliğ olacaktır. * Almanyada Thuringe hususi mahke* mesi, kaçmak için diğer bir mevkufla bir” likte bir muhafızı öldüren Peter Forsten isminde birini idama mahküm etmiştir. * Cenubi Slovakyada evvelki gün Ma” carlarla çıkan hudut hödisesi kapanmış” tır. Hudutların tehdidi için Macar ve Slo- vak makamatı tekrar müzakerelere başla” mışlardır. Bu müzakerelere önümüzdeki hafta devam edilecektir. * Slovakya diyetinin ilk toplantısı, 18 kânunusanide Bratislavada üniversitenin büyük salonunda yapılacaktır. * Pölonya ve Litvanya arasında bir ti- taret muahedesi imzalanmıştır. En ziyade mazhar müsaade millet esasma dayanan bu muabede, serevi altı o milyonluk mal mübadelesini istihdaf eplemektedir. Mu- ahede, 1 kânunusani 1989 tarihinde meri- yet mevkiine girecektir. * * İngiliz kralı Georges “ailesi efradı ile, birlikte noel yortularını o geçirmek için, dün Londradan Sandringham ( şatosuna hareket etmiştir ,