22 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No. 7250 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 22 Kânunucvvel 1938 Telefon: Başmuharrir: 20585 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür: 20497 a İngiliz Nazırlarından bir kısmı Roma seyahatine muhalif Milli Müdafaa işlerinin yolunda gitmediğinden şikâyet ediliyor Genç Nazırlar, Milli Müdafaa işlerile meşgul üç nazırın değiştirilmesini, aksi takdirde kendilerinin çekilecek Londra 21 — Bazı Nazırların bu- günlerde istifa edecekleri ve umumi seçim yapılması muhtemel olduğu hakkında bir takım şayialar dolaş- maktadır. Röyter ajansı tarafından f neşredilen bir tebliğden anlaşıldığına göre vaziyet şudur: Kabinsdeki bazı genç Nazırlar Baş- vekile Ti caat etmişler ve Müdafa yet etm dir. Bu Nazırlar, Harbiye Nazırı Hoaâre Balisha, Milli Müdafaa Nazırı İ Lankastr şansölyesi d Winterton iş başında kaldıkça X Müdafaa işlerinin dü- zelmesine ve istihsalâtın artmasına imkân olmadığını — bildirmişlerdir. Bunlar 'T. rat Nezareti ihdasını da istemişlerdir. Diğer taraftan umumi seçim mese- v4 bahsedilmektedir, Fa- kat skil buna taraftar değildir. Bu sebeble önümüzdeki bir kaç ay | zartında umumi seçim yapılması dü- | şünülemez. Üçüncü bir mesele de Başvekli | Mim * ki yavaşlıktan şikâ. £ dükalığı | e 2 lerini bildirdiler İstifası istenen 3 Nazır: Lord İnskip, Hoare Belisha, Lord Winterton ile Hariciye Nazırının Roma seyahat- | leri meselesidir, Kabinenin bazı Aza- sı, bilhassa genç nazırlar Başvekil ve Hariciye Nazırının Romaya yapa- cakları seyahatin lüzumundan ve fay- dasından şüphe ediyorlar. Bütün bu ihtilâflar siyasi bir ka- | Okmeydanı cinayeti için dün mahallinde bir keşif yapıldı Katillerden Arap Murad cinayetin safhalarını anlattıktan sonra hüngür hüngür ağladı Yukarıda Arap Murad müddelumumi muayinine cinayet hakkında riyor, aşağıda cinayeli itiraf ettikten sonra ağlıyor (Yazisi 7 inci sahifemizde) izahat ve- rürsızlık havası yaratmıştır. Maama- fih Röyter ajansı, mesele yakından ted- kik edilirse o kadar büyük ehemmi. yeti olmadığının görüleceğini söy- lüyor ve şunu ilâve ediyor; (Devami 10 ncu sahifede) Orta Anadoluda tedkik seyahati Reisicümhurumuz Parti Kurultayından sonra se- yahatlerine başlıyacaklar Ankara 21 (Telefonla) — Rei- sicimhur İsmet İnönünün Cüm- huriyet Halk Partisi Büyük Ku- rultayının fevkalâde toplantısı nı müteakip Orta Anadolu seya- hatine çıkacakları haber veril mektedir, Reisicüümhurumuzun bu seya- hatlerinin birkaç hafta süreceği anlaşılıyor. abilik matlers Çit Şehirlilere belki ehemmiyetsiz gö- rünür, lâkin köylünün belli başlı derdlerinden biri, tarlasının hududu meselesidir. Ziraat kongresi münase. betile bunu tebarüz ettirmek istiyo- TUZ, Tarlaya çit yapmak için ormanlar kalliââma uğratılır. Halbuki bu suni çit gene sağlam değildir; yaban do- muzları içeri dalıp tahribat yapar. Acar bir Komşu, bir gece içinde bu iğreti hududu geri aldığından kavgü- lar çıkar, cinayefer olur. Cenup iklimlerimiz için dikenli frenk inciri, diğer yerlerimiz, hattâ Karadeniz sahilleri için de gene di- kenli olan Japon eriği tabü ve pek sağlam, aşılmaz çit olmağa müsaid- dir, Şüphesiz ziraat mülehassısları bu vazifeyi görecek başka nebaflar da bulabilirler, Tamim etmeli, tohumlarını dağıt- malı, nasıl ekileceğini ve nasıl bakı ftp istifade edileceğini öğretmeli, «— Köylü bilmez mi, canım!...» de- meyiniz; bilmez... Peyniri bile bilmi- yor... Herşeyi öğretmeli... | manın akdin İ tan bühassa Türk - Almân ticari münasebatı B. Numan Menemenci- oğlunun muharririmize mühim beyanatı Almanya ile iktisadi münasebatımızın bir kat daha in- kişafını temin edecek olan bu anlaşmanın akdine me- mar edilmekten bilhassa memnunum. Almanyanın mal. larımızı döviz mukabili başka memleketlere sattığı hak- kındaki şayiayı ihtiyatla karşılıyorum. Böyle bir şey varsa Almanyanın nazarı dikkati celbedileceği tabiidir» “Türkiye ile Almanya arasında ihtilâflı hiç bir mesele yoktur. Aramızda samimi dostluk münasebatı mevcut tur. İktisadi münasebetlerimizin hayırlı inkişafının bu dostluğu kuvvetlendirdiği şüphesizdir.,, Almanya hükümetile yüz elli mil yon marklık kredi mukavelesini im- | za edecek olan Hariciye Vekâleti umu- mi kâtibi B. Numan Menemencioğlu- nun reisliği altındaki heyet dün aks şamki Semplon ekspresile şehrimiz- den Berline hareket etmiştir. B, Numan Menemencioğlu, hareke- tinden evvel Taksimdeki ikametgâ- hında bir muharririmizi kabul etmek nezaketinde bulunmuştur. B. Numan Menemencioğlu ile muharririmiz ara- ( sındaki mülükatı aşağıya kaydediyo- Tuz: — Seyahatinizin maksad ve gaye- leri hakkında hizi tenvir etmek lüt funda bulunur musunuz? — Arkadaşlarımla birlikte bu ak- şam Berline hareket ediyoruz. Seya- hatimiz Almanya ile yapılması muh- terem İktisad Nazırı Dr, Funk'un An- kara seyahati esnasında tekarrür et- miş olan 150 milyon marklık kredi mukavelesini tanzim ve imza “etmek maksadile vukua gelmektedir. Almanya ile olan iktisadi münase- batımızın bir kat daha inkişaf bul masını temin edecek olan bu anlaş- emur edilmiş olmak- emnunum, Biliyorsu- nuz ki son ticaret anlaşmasını Ber- linde müzakere etmiş olan heyetin riyaseti şerefi de bana verilmişti. Ara- mızdaki mübadelelerin tarafeyn men- faatine olarak günden güne inkişaf etmesi Alman ihtiyaçlarına olduğu halledilmekte bulunmuştur. kadar Türkiye iktisadi kalkınmasna (Devamı 10 uncu sahifede) AN MI Ga rağ | Tatbikatta ufaktefek ihtilâflar - her manın tatbikinde olduğu gibi İmüş ve fakat tarafeynin hüsnü niyeti sayesinde bunlar kolaylıkla (Bir günde on tramvay bozuldu, beş tramvay otobüsle çarpıştı.) — Gazetelerden — Elektrikli dram...