22 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Tunus - Tarablus hududunda 100 bin Fransız askeri manevra yapıyor Fransız gazeteleri Fransanın Tu- nustaki kuvvetinden bahsediyorlar Roma 21 (A.A.) — Paristen Siefa- ni ajansına bildiriliyor: | Pransız gazeteleri, Fransanın Tu- nustaki askeri teşkilâtının kuvvet ve satvetini meğhetmekle devam eği- yorlar. Paris Soir, hali hazırda Gabes mın- takasında ve Tunus ile Trablusgarb arasındaki hudud boyunda 100,000 kişinin iştirakile manevralar yapıl- makta olduğunu haber vermektedir. Bu mânevraların gayesi, Tunusu İtalyanların Trablüsgarbden ve Sİ- cilyadan yapmaları muhtemel bir taaruza karşı himayeye matuf siste- mi itmam etmektedir. İntransigeant (o güzetesi Chobka mıntakasında her türlü taaruz te şebbüsünü akamele uğratacak dere- cede kuvvetli bir siperler şebekesi vücude getirilmiş olduğunu ilâev et- mektedir. Tunusta bir İtalyan şefi mahküm oldu Roma 21 (A.A.) — Tunusten bil diriliyor: «İşten sonras ismindeki İtalyan teşekkülünün reisi Ubaldo Rey, 8 ilkkânunda evvelce menedil- mişolan bir nümayişi tertib ve hal- kı «arklar aleyhinde kine» teşvik et- mek töhmetile Tunus mahkemesin- ce üç ay hapse ve 500 frank para ce- zasına mahküm edilmiştir. Tunustaki İtalyan kolonisi mah- kemenin bu kararını haksız bulmuş ve infialle karşılamıştır. Fransız Başvekili Korsika ve Tunusa gidiyor Paris 21 (A.A) — Jour güzetesinin yazdığına göre, Başvekil Daladier, 2 Kânunusanide Foch kruvazörü İle Korsikaya bir teftiş seyahatine çıka- caktır, Foch kruvazörüne Algerie ve Bertin kruvazörleri ve keza bir torpido filo- tillâsile bir deniz tayyaresi filosu refakat eyliyecektir. Deniz Genel Kurmay Reisile bir hava ve bir de kara generali Fransız Başvekilme relakat edecek zevat arasmda bulunacaktır, Bahriye Na- sırı Fransız Başvekilini Korsikada karşılıyacaktır. Daladier'nin Korsikada büyük bir siyasi nutuk söyliyeceği ve oradan da Tunusa gideceği zannediliyor. Ne Tunus, ne Korsika! Fransız gazeteleri şiddetli makaleler neşrine devam ediyor Pariş 21 (A.A.) — İtalyan mülale- batı hakkında, Petit Parisien diyor ki: «Fransa ile İtalya arasında ne bir 'Tunus, ne de bir Korsika, Nis ve Sa- vua meselesi vardır. Bu gibi meseleler ortaya atılmakla çıkmaz. Her halde İtalya psikolojik bir hataya düşmüş- tür» Chamberlain'in Roma seyahati hak- kında Petit Journal şöyle yazıyor: «Chamberlain, bugün her zaman- dan ziyade bir Dörtler paktına taraf- tar gözüküyor. Bu, dört büyük Avru- pa hükümeti reisleri arasında şahsi temasları arttırmak imkânını vere- cektir.» Figaro diyor ki: «Roma hükümeti Fransa ile İngilterenin arasını açmak için gayet açık bir şekilde manevra- | lar yapıyor. Evvelâ Chamberlain'in | Roma seyahatini kendi efkârı umu- | miyesine Fransız - İngliz anlaşması» | nın çok sathi bir şey olduğu suretin- | de aksettiriyor. Diğer taraftan Musso- ini her halde İngiliz nazırlarile kendi ei görüşmek fikrindedir. Fakat Chamberlain bu manevraları daha şimdiden akim bıraktırmıştır. Çünkü Avam kâmarasında yaptığı be- yanatta Romaya yeni bir anlaşma araştırmak için değil, sadece bir nok- tal nazar teatisinde bulunmak için gi- deceğini kati surette söylemiştir.» Epogue gazetesi, şimdiki İngiliz ve Fransız siyasetini tenkid ederek di- yor ki: «Eğer yarın veya önümüzdeki ilkbaharda Almanya imparatorluğu- nu daha 40 veya 50 milyon insanla bü- yültecek ve Şarkta kendisine mukave» met edecek kuvvetleri ortadan kaldı- racak olursa bizim sırtımızdan İtalya- ya karşı yaptığı borcun ödenmesini bizden isterse ne suretle kendisine «hayır» cevabını verebiliriz?» Ordre gazetesi, İtalyan iddialarını gözden geçirerek şöyle yazıyor: «İtalya İle yapmış olduğumuz 1935 anlaşmalarında ısrar etmeliyiz. Eğer bu anlaşmaları tadil edecek isek, bu, âncak Tunusa âit ahkâmın lehimizde olarak dahâ ziyade kuvvetlendirilme- sile kabildir.» Adanada seylâpzedelere yaptırılacak evler Evler, eldeki paranın ayrı bir mahalleye kâfi gelmemesi yüzünden yaptırılamamış Ankara 21 (Telefonla) — Adana- da seylâpzedeler için yaptırılması ka- rarlaştırılan evler hakkında malümat almak üzere Kızılay umumi merkezi. | ne müracaat ettim. Salâhiyettar ze- vatın beyanatına göre, Kızılay kuru- | mu Adanada seylâpzedeler için yap- tırılacak evlerin masraflarına muka- bil Seyhan vilâyetine 36 bin küsur li- Ta göndermiştir. Evlerin şimdiye ka- dar yapılmaması Seyhan vilâyetinin | seylâpzedeler için ayrı bir mahalle yaptırmak istemesi ve Kızılay tara- fından gönderilen paranın bu mahal. lenin inşasına kâfi gelmemesinden ileri gelmiştir. , Seyhan vilâyeti, muhasebe hususi ye ve belediye bütçelerine konulacak tahsisatla lâzım gelen parayı temine ge Bunun in gitimder nüracaı ri Ordu mensupları ve talebeler Bu gibilerin spor klüplerine giremiyecekleri alâkadarlara bildirildi Ankara 21 (Telefonla) — Mektep- lilerin ve ordu mensuplarının spor klüplerine devam edememeleri hak- kındaki emir üzerine bazı spor klüp- Jeri beden terbiyesi umum müdürlü- güne müracaat ederek bu emrin geri alınmasını istemişlerdir. Mekteplerin ve ordu mensupları- nın kendi camiaları haricindeki spor İ teşekküllerine girmemeleri beden ter- biyesi kanunu hükümlerindendir. Bu- na binaen beden terbiyesi umum mü. dürlüğü bu müracaatlarının isaf olu- namayacağını klüplere bildirmiştir. Diğer taraftan beden terbiyesi u- müm müdürlüğü spor klüplerine bir tamim göndererek klüplerde mukay- yet bulunan talebelerin kayıtlarının terkin edilmesini ve bundan sonra ta- : Jebelerden aza hin eek ir. .. Atatürk Polonyanın Vilno şehrinde büyük bir toplanti yapıldı Varşova 21 (A.A) — Vilhoda bü- yük kurucu Kemal Atatürk için bü- yük bir toplantı yapılmıştır. Bu top- lantıda Polonya, Türkiye ve Büyük Türk Kurucusu hakkında konferans- lar verilmiştir. Matürkün kabirleri Anıtın Çankayada yapılması hakkında henüz bir karar verilmiş değildir Ankara 21 (Telefonla) — Bir g&- zete Atatürk anıt - kabrinin Çankaya- da yapılmasının kararlaştığını yaz- maktadır. Yaptığım tahkikata göre bu hususta henüz bir karar verilmiş değildir. Esasen bu karar Parti grupu tarafından verilecektir. Iktisad Vekili Mayıs ayında Almanyaya gidecek Geçenlerde memleketimizi ziyarte eden Almân İktisad Nazırı Dr. Funk İktisad Vekili B. Şakir Kesebiri Al- manyaya davet etmişti. Haber aldığımıza göre B. Şakir Ke- sebir önümüzdeki mayıs ayında Al manyaya giderek Alman İktisad Na- zırının ziyaretini iade edecek ve Al- manyada geniş bir tedkik seyahati yaparak Alman sınai ve iktisadi mües- seselerini görecektir. Gümrük resimleri indirilecek İktısad Vekâleti bu hususta tetkikler yapmakta, bir kanun lâyihası hazırlamaktadır Ankara 21 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar encümeni hükümetçe hazırlanan yeni gümrük tarifesi ke- nunu projesini müzakereye başlamış- tar. Yeni proje ile gümrük resmi muha- faza edilmek şartile muameleler ko- laylaştırılmaktadır. Diğer taraftan İktısad Vekâleti gümrük resimlerinin bugünkü iktısa- di ihtiyaçlarımıza uygun bir şekilde indirilmesi için tetkikler yapmakta ve bunun için de bir kanun projesi hazırlamaktadır. Bu proje bu içtima devresinde Meclise verilecektir. Ankara 21 (A.A) — Gümrük mua- fiyetine müteallik hükümler gümrük ve tarife kanunları ve hususi kanun- Jar ile pek ziyade dağılmış olduğun. dan gümrük ve inhisarlar vekâletince bunları tatbik edecek memurlarla alâkadarların tetkiklerini kolaylaş- tırmak üzere herbirinin mevzuu İle taallük ettiği kanunun isim ve numa- rasını gösterir bir fihrist hazırlanarak gümrüklere gönderilmiştir. Rumen takımı Gelecek takımla Ankara ve İstanbulda üç maç yapılacak Ankara 21 (Telefonla) — Romanya futbol federasyonu İle yapılmakta o- lan muhabere ve temaslar kati bir neticeye varmış ve Bükreş muhtelit takımının 3 maç yapmak üzere mem- leketimizi ziyareti tekarrür etmiştir. Bu maçlardan birincisi önümüzde. ki cumartesi sabahı Arkara muhte- Hiti ile burada yapılacaktır. Diğer iki maç da salı günü Gala- tasaray ile İstanbulda ve perşembe gönü de Fenerbahçe ile yine İstan- bulda yapılacaktır. Takım bu maçlardan sonra pazar günü Atinaya gidecektir. Adli evrakın posta ile tebliği tebliği Ankara 21 (Telefonla) -—— Adli ev- rTakın posta telgraf ve telefon idaresi vasıtasile tebliğine dair olan lâyiha- nın encümenlerce müzakeresi bitiril- miş ve lâyiha Meclisin rüznamesine ren yihada 22 Kânunuevvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Macaristan Roma - Berlin mihverine sadık kalacak Macaristan Rütenyadan vazgeçiyor, talebleri Romanya istikametinde inkişaf edecekmiş Budapeşte 21 (A.A.) — Macar Ha- riciye Nazırı Kont Csaky, dün akşam İtalya Hariciye Nazırı şerefine verdi- diği ziyatette Macar - İtalyan dostlu- gunun temelini Merkezi Avrupada adalete istinad eden bir sulhün teşkil ettiğini, Roma - Berlin mihverinin de bu prensipten mülhem olduğuna na- zaran, Macar harici siyasetinin &yni emelleri takip eyliyeceğini, Macaris- tanın mihver devletlerine sadık kala- cağını ve bu mihvere dost olan devlef- lerle de dostluk münasebetleri idame edeceğini kaydeylemiştir. Macar Hariciye Nazırı, Viyana kara- rından dolayı beyanı memnuniyet et- miş, bu kararın Macaristana bir mil- yon Macarı iade eylediğini ve binacn- aleyh Macaristanın bu karara karşı ebedi şükran besliyeceğini ilâve et- miştir, İtalya Hariciye Nazırı Kon Ciano da verdiği cevapta, Viyana kararının sulh muahedelerinin en haksiz hü- kümlerinden birini ortadan kaldırdı- ğını ve Orta Avrupada üdalet prensi- pinin tatbikini teyid eylemiş olduğu- nu kaydettikten sonra demiştir ki: sİtalyan siyaseti, Roma - Berlin mihverine istinad ettiği bu prensinp- ten mülhem olagelmiştir. Almanya ve İtalya Merkezi Avrupa hudutlarının tayininde bu prensipi muzaffer” kıl- mışlardır.» Kont Ciano; İtalyan siyasetinin Or- ta Avrupada Macar dostluğuna, Re- ma - Berlin mihverine ve Belgrad ân- laşmasıne İstinad edeceğini söylemiş- tir, Macaristan Rütenyadan vaz geçiyor Budapeşte 21 (A.A.) «Havas» Macar Hariciye Nazırı Kont Csaky, Kont Ciano şerefine verdiği ziyafette Avrupâ meselelerinin etnik esasa İs- Ünaden halledileceği ümidini izhar &den bir nutuk söylemiştir. Macaristanın bu suretle kati vâzi- yet almış olması çok mühimdir. Çiin- kü Münih anlaşmasından sonra Ma- caristan tarihi prensiplerden vazge- çemiyeceği hususunda ihtiraz kayıt- ları beyan eylemişti. Şimdi Csaky'nin bu sözleri Macaristanın Rütenya me- selesinde Alman noktai nazarımı ka- bul eylediğini ve bundan sonra me talibatınm Romanya istikametinde inkişaf edeceğini gösterir, Çin harbi Mareşal Şang-Kay-Şek «son zafer bizimdir» diyor Şunking 21 (A.A.) — Çin ajansı bil- diriyor: Çin başkumadanı mareşal Şang-Kay-Şek, ordu yüksek subayları- nı ve hükümet ricalini toplıyarak ken- dilerine aşağıdaki beyanatta bulun- muştur: «Mukavemet harbinin dördüncü devresinin arifesinde subaylarımızın ve erlerimizin sadakati ve itaatı saye- sinde aynı zamanda Çinlilerin lehin- de olan topografik vaziyet sebebile düşman, bütün cephelerde daimi su- rette mağlüp edilmiştir. Düşmanın zaylatı çok büyüktür. Düşman, asker- lerini ve top, tank ve mühimmat gibi eşyasını nakilde büyük güçlüklerle karşılaşmakta ve bu suretle harekâtta cevvaliyetini kaybetmektedir. Nanşang ve Şangşa gibi şehirler de bâlâ elimiz. dedir. Şimdi, askeri faaliyetimizin yeni bir safhasına gelmiş bulunuyoruz. Millet, mütesanit bir halde tek mill idealine bağlı kaldıkça, nihal zafer muhakkak surette Çinindir.» Fransada af Son greve iştirak edenler affedildi Paris 22 — Son umumi grev esna- smad hükümetin emrine itaat etmi- yerek greve iştirak edenlerin affı için dün bir kararname neşredilmiştir. Hapishanenin yıkılıp yıkılma- ması işi Ankara 21 (Telefonla) — Adliye Vekâleti Türk Tarih kurumunun İs- tanbul hapishanesi hakkında verdiği kararla bu hapishane civarında park vesaire yapılması hakkında B. Pros- tun teklifi üzerinde tetkikler yapmak- tadır, Bu tedkiklere göre, İstanbul hapis- hanesinin yıkılması veya yıkılmaması kararlaştırılacaktır. İkinci Foto sergisi cumartesi günü açılıyor Ankara 21 (A.A.) — Matbuat umum müdürlüğü tarafından Sergievinde hazırlanan «Türkiye tarih, güzellik ve iş memleketi» adlı ikinci Foto sergisi, önümüzdeki cumartesi günü açıla- caktır. bl di | Bu sabahki yangın Tophanede bü sabah bir fabrika yandı Bugün sabaha karşı saat yediye doğru Tophane semti oldukça ehem- miyetli bir yangın tehlikesi atlat- mıştır. Seyrüsefain caddesinde Yusuf İzzed- din akaretleri meyanında bulunan iki katlı, içi ahşap, dışı kürgir bir bina ayakkabı kalıbı fabrikası olarak kul- Janılmaktadır. Beyazıd kulesi saat yediye doğru bu binayı birdenbire alevlerin © sardığını b ve itfaiyeyi haberdar etmiş- eN yangın yerinin etrafında icap eden tertibatı almış ve saat sekiz- de, yalnız bu bina yandığı halde ateşi söndürmeğe muvaffak olmuştur. Münhal mebus'uklar Ankara 21 — Münhal mebusluklara evvelce yazdığımız B. Hüseyin Cahid, B. Fethi Okyar ve emekli general Kâ- zım Karabekirden başka, doktor B. Adnan, doktor B. Riza Nur ve emekli general Cafer Tayyarın ve sabık De- nizyolları işletmesi müdürü B. Saded- dinin de fırkaca namzed gösterilecek» leri söylenmektedir. #.. Münhal mebusluklar için yapılacak kısmı intihabatta namzed olarak gös terilecekler meyanında bulunan gene- ral Kâzım Karabekir dün akşam, dok- tor B. Riza Nur da bugün Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. Gecikmiş vapurlar geldi Akdeniz ve Karâdenizdeki şiddetli fırtınalar dolayısile Ilmanımıza muvâ saletleri ikişer gün geciken Güneysu, Anafarta ve Tayyar vapurları dün geç vakit limanımıza mıza gelmişlerdir. Tekaüde sevkedilecek yaşlı valiler Ankar 21 — Yaşı ilerilemiş on bir valinin tekaüde sevki için Dahiliyece bir kararname projesi hazırlanmakta- dir. Devlet şürası kanunu kabul edildi Ankara 21 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Fikret Sılayın başkan» lığında toplanmış ve devlet şürası ka» nununun encümenlerden gelen mad- delerini müzakere ederek kanunun ei mim y. etmiştir.