28 Aralık 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Aralık 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Ankara radyosu DALGA UZL Le 1639 m. 183 hes. ,20 Ka, T.A.G. 19,74 m.) 5 Kes /20 Ke, T.A, P. 21,70 m. 6405 Kes./20 Kw, 18.12.9018 ÇARŞAMDA 12,30 Türk müziği (şarkilerp!1). 13 Sani, ajans haberleri ve Meteor Ankarp. 1810 Müzik (güzel sesler.p!), 13,30 - 14 Mürik (neşeli plâk). 18,30 Müzik (oO(dans saati), 18,65 Konuşma, 19 Türk müziği (Muhtelif şarkilar): 1 — Nev eser peşrevi (Yusuf Paşa). 2 — Şarkı « Gönül hasreti - (Dr. Şük, rü Osman), 3 — Gel güzelim Çamlıcdya (Fa It Kapancı). 4 — Nev eser yürük semai (Abdullah Efendi). 5 — Nihavend söz se maj (Yusuf Paşa). 6 — Yakına gel yakına (Türkü). Okuyan: Sadi Moşses, 7 — Tan- bur taksimi (Refik Fersan). 8 — Şarkı - Nazlandi bülbül . (Lemi). 9 — Şarkı - Son akşama - (Lemi). 10 — Düşer mi şanına - URıfat bey). 11 — Şetti araban sez semaisi (Refik Fersan). Okuyan: Semahat Özden. ses. Çalanlar: Vecihe, Fahire Fersan, Refik Fersan. 49,45 Suat, ajans, metcorolaji ve ziraat borsası haberleri, 20 Türk müziği (i9 cesaz « İicazi yesök faslı). 21 Konuşma (Mizah saati), 21,25 Müzik (Cumhur baş. kan. bandosu * Şef: İhsan Künçer): 1 — Popples « marş - (Morct). 2 — Çigan aşkı « Vals - (R. Lehar). 3 — Öryamt - uvertür » #Veber). 4 — Sihirbaz oşk - TFolla), 5 — Mona Vanna « fantezi - (HM, Fevriye), 22,10 Sinema sesi, 22,45 Müzik (Küçük Orkesirn) * 1 — A Te Sola (V, Gini ). 3 — Die Fos chiangsfee (E. Kalman). $ — Die Romanti- ker (J. Lapner). 4 — Marş — Popuri — Robreht). 5 — Loreley - Parnfraz - (J. Nesvabıla). & — Maskarade (C. Nielsen). 7 —Vieliebehen (1, Siede). 23,45 - 24 Son haberler ve yarınki program. Yabancı radyolardan -. seçilmiş parçalar Programdaki vakitler Türkiye santi Üze- rim öğleden sonraki saat olarak veril iyi Operel ve sen/onl konserleri: 9.10 Leipzig: Vagner, Verdi, 9.15 Frankfırt; Mozart, Veber, 10. © Kalundborg: “Faust, (Gonnod) 2 ve 3 üncü perdeler, 10. o Roma Gr. Şumunn. 10. o Turino gr: “Dafni,, (Mule) Milano daki La Sata operasından naklen, 10.30 Viyma: Haydn CAryalar). 12. © Prag 2: Çaykovski, Oda musikisi ve konserler; 7. (o Brüksel İ: Raussel programı, 9. Eyfel kulesi; Flüt, piyano, 9.10 Bükreş: Kuartet (Mozart). 10. © Varşova: Chopin, 10.20 Frankfurt: Kulntet (Brahms), 10.00 Beromüsister; Klarnetle kuintet, | 1210 Hilversum 2; Org konseri, Hafif vrasiki ve operetler: 13,40 Radio Paris, 3,5 Stokholm; 4, Ka- Mundborg; 5 Berlin (uzun dalga), $ Varşo va; Alholine; 9,10 Berominsler; 9,10 Ke Ionya, Hamburg; 9,30 Napoli gr. (Operet), 10, Brüksel 1: “Sirk krala,,; 10 Drüksel 2 (0peret) ; 10,19 Prng, 1; 10,30 Paris P.T.T, 11,30 birçok Alman © istasyonları: Viyana musikisi, Piyes ,konferans ve konuşmalar: 415 Sollens: “Mikromagazin,,. 9.15 Stokholm: “Kral Lesl,, (Lir) (Sha- kespenre), Eyfel kulesi: Üç kısa piyes. Tonden (N): Yeni senenin eşiğin- Ankara radyosunun yarınki programı 29-12.1938 PERŞEMBE 1230 Müzik (mwbtelif memleketlerin halk şarkıları - pi). 13 Saat, ajans haber leri; Melcor Ankara, 13,10.14 Türk müziği (şarkilet ve türküler - pi). 13,90 Müzik (Şübertin eserlerinden). 18,45 Konuşma (siraat saati). 19,05 Sant, ajans, Meteoroloji ve rirast borsası haberleri. 19,2) Türk mü. siği (Fasıl heyeti - Micazkâr faslı). 20,20 Konuşma. 20,35 Müzik (Sololar - Muhtelif parçalar) : Cumlvur Başkan. bandosundan Fiğ: (Ahmet Andiçen), Klarinet: (Ravf Öktem), Fağol: (Mustafa Sesar). 21,20 Sa. at, esham, tabvilât, kabiyo « mukut borsası fiyatları, 21,30 Türk müziği (Peşrer ve şar- kılar): 1 — Nihavend peşrevi (Tanburi Os. man). 2 -- Nihavend ağır semai - Seni hük. mü ezel (İsmaili Hakkı bey). 3 — Niha- send şarkı « Ne yanan kalbime baktı (Ra- kım). 4 — Söyle nedir baisi abın (Hacı Arif bey). $ — Suzinâk şarkı - Müplelâyı derd olan diller (Dr. Şükrü Osman). 6 — Rast şarkı - Senin aşkınla çük oldum (Ab. dullah Efendi), 7 — Mahur şarkı - Gülşeni ezhar (Abdullah Efendi), Okuyan: (Musta fa Çağlar). Okuyan: (Safiye Tokay), 8 — Mahur soz semaisi, 9 — Giriş teksimi (Kemal Niyazi). 10 — Hicaz şarkı - Bilmi. yorum bana ne oldu (Şevki), 11 — Karcı. ğar yavkı - Yeter çeşmsnınla sayd ettin di)i övareyi (Udi Ahmet). 12 — Karcığar şar. kı - Bilmem ki sefa neşe bu ömrün nere- sinde (Hancı), 14 — Hüzam sarkı . Açmam açamam (ehmet Nasip), 14 » Hüzam şar. kı « Küşade talim (Şevki), 15 — Hüzam saz semaisi (Kanuni Mehrnet bey), Çalen- ar: Vecihe, Fahire Fersan, Mefik Fersa: 10.30 1125 Ziraat “Kurultayı emi T UNCUĞE; f büyük başarıcısı Cumhurreisimizin ku- r arabasını gecenin üzün şaaüerince dağ yollarından sürten, bu cephaneyi siper- lere kadar taşiyan kadın, bu kadındır. Çittçi kadın, daba genç yaşta iken zalımet, celadan yıpranır, çö- ununla beraber, fakirliğin, paçav raların örtemediği bakiki büyüklük ifa. de eden vasıfları vardır, Bunlar şimdikinden daha yüksek bir hayat seviyesine lâyıktırlar. Kendilerine emek ve ümit vermek, devlete düşen birinci büyük vazifedir. Zafer ümidini beslemiyen bir ordu, daha cenk başlamadan yarı mağlüp de- mektir.,, Türk Köylüsü Tarihin Adsız Kahramanıdır Vatandaşlar, Yüksek bir ilim heyetinin kanaatle- rini ifade eden bu sözleri, size yeni bir şey öğretmiş olmak için nakletmiyo- rum, Türk köylüsü, Türk çiftçisi, büyük 'Türk tarihinin, dalma büyük kalmış ad- s:x kahramanlarıdır. Onlarin tarihini, asaletini biz, bepi. miz daha iyi, daha yakından biliriz. Amerikalıların raporiyle birlikte her | birinize takdim edilmiş olan tarihi etüd, köylü ve çiftçilerimizin uzun asırlar boyunca oynadıkları rolü, uğradıkları İ haksızlıkları vesikalariyle izah ediyor. Amerikalılar, bu satırları hüküm * kendilerine izah edilmiş politikasındaki isabeti teyit için yazmışlardır. Bense, burada: — Bu mevzuun arzettiği ehemmiyeti bir kere daha beraberce hatırlamak, — Ve rejimin, bu istikamette rasyo- nel bir ilerleyiş için, daha evvel başar» mâğı zaruri gördüğü, başardığı büyük işleri kaydetmek için nakiztmiş bulunu- yorum. Evvelemirde maziden kalma idare sistemini, dayandığı mevruat: tasfiye etmek, davaya elverişli bir hava yarat- mak, sonra bu davanın muvalfakiyeti zaruri vasıtaları, şartları temin etmek Bir zaruretti Kemalizm, büyük Türk milletinin ve rejiminin ana partisine “Cumhuriyet Halk Partisi,, ünvanını vermek, bu su. retle halkla beraber ve halk için karak- terini tâ doğuşunda tebarüz ettirmekle başladı ve ilk on beş yılının çalışmala- | Jarımt hep bu maksat istikametinde, bu maksat etrafında teksif etti. Bundan sonra övünebileeeğimiz muvaf. fakıyetlenden bahseden ve cumhuriyetin çiftçi lehine tesis etiği kimayeleri zik- roden başvekil Celâl Bayar, ihracatımı- zın da her sene arttığmı söyliyerek bunu rakamlarla tesbit etmiş ve sözüne şöyle- eo devam etmiştir: Önderin Büyük Emri 15 inci Cumhuriyet yılını, sistemli, plânlı bir köy ve ziraat kalkınmasına lere bıraktığı büyük emirdir. O'nun büyük muvaffakiyet arkadaşı bu büyük dava şerait ve imkânlarının Sovyetler, Memleketimiz için bir radyo konseri tertip ettiler Moskova, 27 (A.A) — Taas bildiriyor: Yabancı memleketlerle kültür münase- betleri idame umum Sovyet "Voks,, cemi» yetile S.S.C.B, radyo komitesi, 29 birinci* kânun perşembe günü, Türkiye (için bir radyo konseri tertip etmiştir. Bu konser Türkiye saatile tam saat 21 de 1744 met rede Moskava, 1060 metrede Tiblisi, 309,9 metrede Odesa ve 3492 metrede Simlero” pol radyo istasyonları ile neşredilecektir. Konserin programında, Sovyet kompozi #örlerinin aşağıdaki eserleri vardıt: Şastakoviç — Birinci senfoninin ilk kıs mı, Kovalevski — Romeo ve Jüliyet, sü” iti, Bu eserleri, radyo komitesinin senfo- nik orkestrası büyük akademik devlet ti- yıtrosunun kuvarteti ve radyo komitesi” nin slisteri çalacaktır. orkestra): 1 |'Arlessienne No. 1 Pastoral (Bizet), 2 — Vien du Stadt meiner Traume| (R. Sicez yaski). 3 — İdilliş « entermezo » 1Sojarsi), 4 — Du, Du... Der Zigevnerpri- ajansı ki), 6 - Müzik '(Opereller.pi). 22,45 - 24 Son ba- Kemal Niyazi Seybun, 2240 Müzik (Küçük O herler ve yarrakli program. - Abade da Perger (Aletter). 23,40 mandasında, bütün memleket kuvvetle rini bu cephede seferber etmek, bugün şevkle, azimle karşılaştığımız en önem. Wi vaziledir. Sayın âzâlar, 1935 resmi sayımına göre, nüfusümü zun yüzde 72.5 u köylüdür, Faal nüfusumuzun yüzde $i ini zi- raatle iştigal edenler teşkil ediyor. Bu rakam, dünyanın en yüksek nibet lerinden biridir. Gerek istihsalât, gerek iptidai mad. de sarfiyatr, gerek müessese adedi ba- kımından, ziraat sanayii, umuma sanayi faaliyetimizin yüzde 50 ilâ 60 ıdır, Elimizdeki en son milli gelir hesapla rma göre, ziraatin Türkiye milli geli- rindeki mevkii, umum milli gelirin yüz de 70 ini buluyor. Toprak ve hayvan mahsullerimizin milli ihracatımız kıymetindeki hissesi, — 1933 te yüzde 89, — 1937 ihracatında yüzde 91 dir. Mhalâtımız itibariyle bu nisbet yüz- de 10 . 12 arasındadır. Zirai İşletme Vaziyetimiz Diğer taraftan, orta Anadoluda 63 yerde zira işletmenin 1935 - 36 vazi- yeti üzerinde yaptırdığımız bir tetkikin verdiği neticelerden bir kısmı şunlar- dir: Zizaat âlet ve makineleri çiftçi ser- vetinin ancâk yüzde 7 sini buluyor, Hakiki zirai istihsalin yarısını bubu. bat; dörtte bir'ni diğer nebati mahsul. ler, geriye kalanın hayvan mahsulleri teşkil etmektedir. Gida bakımından iş çağında vasati senede takriben 28 lirayı bulan sarfiya- tin yüzde 50 sini hububat, — Yüzde 14 ünü sebzeler ve meyva- lar, — Yüzde 14 ünü süt mamülât ve yumurta. — Yüzde 8 ini şeker, — Yüzde 8 ini tütün, — Yüzde 3 ünü şeker, — Yüzde 2. .üni de etler teskil edi. yor, Bu rakamlar bizi, bütün çıplaklığiy. le bazı hakikatlerle karşılaştırmaktadır. Bu hakikatlerin bir bir kısmı şunlar- dır: — Türkiyenin dış ödeme kabiliyeti demek olan harici ticaretinde riral, hay wani mahsullerin ehemmiyetli mevki iş- gal ve ifade ettiği, — Aynı maddelerin Türkiye halkı- nin jaşesi ihtiyaçları bakımından haiz olduğu ehemmiyeti, — Mili korunma, milli ciharlanma bakımından oynamakta oldukları ve oysuyacakları büyük tol, — Muazzam bir hsik tabakasını ila- de etmesi bakımından, bunların refah derecelerinde, iştirâ kudretlerinde ha - sıl olacak tahavvüllerin milli faaliyetin heyeti umumiyesi üzerinde yapacağı kati tesirler, Doğrudan değruya köylü ve çiftçi hayatına taallük eden hakikat ise şu- dur; Köylünün Gelirini Yükselt. mek Bir Vazifedir — Bilhassa bazı mıntakalarda, köy- lü ve çiftçinin gelir seviyesinin beheme hal yükseltilmeşini temin etmek içtimai milli bir zaruret, bir vazile mahiyetin- dedir. Bu suretle mesele çeşitli bakımlar - das birinci derecede ehemmiyeti hala bir mahiyet arzediyor. Türkiyenin coğrafi mevkii, ihtiva ettiği muhtelif iklimler dünya konjönk. türünün almış olduğu istikamet, Türk çiftçisinin önünde büyük, müstesna im kânlar Türkiye için bugün mevcu. olan me- sele, tevzi yani satış müşkülâtı değil, talep nisbetinde mal yetiştirilebilmek Büyük devlet mübayaalarımız, milli i i gi ii miz, bu vaziyeti, daha uzun seneler şimdiden sigorta etmiştir. Kemalist rejiminin umumi buhran gersiti ortamda Türk köyü ve çiltçi- sine temin ettiği büyük menfaatlerden birisi de budur, Bu vaziyetten milletimizin refahı bil hasa köylü ve çiftçi halkımızın yüksel- eni, kalkınması için azami istifade €t-. | gmamanannnazazsaznasın mek istiyoruz, Sayıa üyelere, “Türk köylüsünün 6- nündeki imkânlar, başlıklı bir kitap dağıtılmıştır. Bu kitaptaki ,rakamlar, imizi inkişaf ettirecek, Kü) yalnız bu imkânın hudutsuzlağunu de. il, memleketimizde daha ne gibi yeni yeni gelir menbaları yaratmak müm- kün olduğunu da sarahatle göstermek. | dahil olarak bir de tavukçuluk tedir. Bugün belli başı istihsalâtımızdar hektar haşma elde ettiğimiz maksuller, aşağı yukarı dünyanın en zayıf râkam- lar: halinde bulunmaktadır: Bu rakamları ayrı ayrı zikreden Celâl) tarafdan hazırlanmış ve keği Bayar bundan sonra Türk köylüsüne inti- kal ederek noksanlarımızı teberüz ettir- miş ve ziraat kalkınmasının haiz olduğu) nizin başlıca servetlerinden ehemmiyeti zikrederek büyük nutkunu şöylece bitirmiştir: Kongremizin vereceği kararlar isti- şari olacaktır. Büyük Millet Meclisimiz millet hay- rına olan en ufak işleri bile ne büyük hararet, muhabbetle himayesine aldığı- nı bilirsiniz, Devlet reisimiz ve çok secip Şefimiz İsmet İnönünün bu ve bu gibi işlere verdiği büyük ehemmiyet ise bütün mil letçe görülmüş yüksek bir hakikattir. Bundan dolayıdır ki biz de istişar! kararların imkân dahilinde görüldüğü ve vaziyete uyduğu anda derhal tatbik sahasına intikal edeceklerinden emin bulunuyoruz, Muhterem kongr» Âzaları, Birinci Köy ve Ziraat Kalkınma Kon gremizin açılmış bulunduğunu arzede- rim, Gayretleriniz, çalışmalarımız sevgili (9 Geçen hafta gösterdiğimiz milletimiz için faydalı, mutlu olsun. Bir Türk Köylüsü Samimi tezahüratle şiddetle alkışlandı “Türk olmakla, köylü olmakla öğünüyoruz ARAYA LT TAA ZATA KON” grosinin bugünkü toplantısında Es- kişehirin Şerefiye köyünden Ahmet Takıldayı köylüye çiftçi adına şun- ları söylemiştir: Başta İnönü, hepiniz var olun; Bizim meselelerimizle kafa yor- mağa, bizim dertlerimize çare bul- mağa toplandımız. Hepinize candan yürekten sağ olun diyorum. Köyün kadrini bilmeyen, köylünün derdine ortak çıkmayan, köylünün yüzünü güldürmeyen sultanlar başı- nı yedi gitti. Köyün kadrini bilen, köylünün derdine ortak çıkan, köy- ünün yüzü ile birlikte gülen Çum- huriyete bağlılığımız sonsuzdur, Ar- tık ayrı gayri yok, devletle kaynaj- tik, Cumhuriyeti bağrımıza baslık. İnanıyoruz ki; Dertlerimiz bitecek, yüzümüz gülecek, büyük, güzel gün. ler göreceğiz, Atatürk'le birlikte büyük savaşlar kazanan bu mlilet, İnönü ile birlikte büyük işler başaracaktır. Köyün yü- #ünü güldürenin yüzü gülecektir. Bu &Uün burada bizim için kaynaşan baş-* şehrin havasında hükümetimiz ve zi- raat vekâletimizle başbaşayız. Bu büyük birlik ve beraberlik görünüşü ile göğsümüz kabarık, alnımız ak, Türk olmakla, köylü olmakla övünü- yoruz. Büyük vazifesinin ilk günlerinde bizim aramızs karışan, köylüyü din- leyen İnönü'nün adını anmakla şevk buluyoruz. Kuvvet buluyoruz. Ya. şasıu Türkiye Cumburiyeti.” Kongre bu sawiml sözleri! şiddetle alkışlamıştır. ,/28 BİRİNCİKANUN — 1938 Bir tavukçuluk | enstitüsü kurul Tavukçuluk ve yumurtaci” örnek olacak Ankarada ziraat enstitüsü İ yaplırılması takarrür etmiştir. B tü için Akköprü ile orman çifliği zerinde ve orman çiftliği arazisi de hir arazi parçası ayrılmıştır. ra tütünün proje ve plânları mütef maştır. Yeni tavukçuluk enstitüsü, tavukşuluğun ve yumurtaerlığın nün telâkki ve icablarma göre pe lerek dünya piyasalarından mesi vuk ve yumurtayı yetiştirmek başlangıç olacaktır. z Enstitü yalnız bu hareketi clömanları yetiztirmekle katmı ni #atınnda köylüye bir örnek görerek asri tavukçuluk ve yumüf” hakkında etraflı bir fikir ve örmeküe Şİ cektir. Yumurta ihracatımızm kontrolü ! raç olunan tiplerin standarği, sıtasiyle dünya piyasalarmâa Türk murtalarının kazandığı emniyet Y€ cısdm bu suretle daba ziyade dileceği şüphesiz addedilmektedir. X kilde düşmüş olan yumurta emin bir gökilde yükselme imki şedilehilreoktir. el filimden . cesaret alan Gangster filmi meraklılarına 15 fevlelide güzel bir şaheser dah Görünmiyen Baş rollerde : CHESTER RIS. BRUSE CABOT ği Korku, Dehşet saçan müthiş ğ mâcera filmi, BUGÜN MATİNELERDEN' İTİBARER ALKAZA SİNEMASINDA Başlı TEPEBAŞI — DRAM KISMP Şehir 28.12.9358 Gi yalrosı günü akşamı İ ÇAY ASM | 5 perde ği İstiklâl o Komedi k 13.12.938 OG gündüz. saat 1 ÇOCUK 'TIYA 28-12-938 Çarşamba günü akşamı: (MUM SÖNDÜ), 5 Perde ERTUĞRUL TEK TİYA Töksimde: (Bdp NUR BA Vodvil 3 Yakında: 6 temsil badi İNSAN RADYOLIN ile sabah, öğle ve akşam Her yemekten sonra mutazaman dişlerinizi fırçalayınız.