28 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün sahife ÇARŞAMBA 28 Kününüevvel 1938 —— Sene 21 — 7256 — Finti her yerde 5 kuruş Ziraat kongresi Başvekilin mühim bir nutkile açıldı Türk köylüsü, büyük Türk tarihinin da- ima büyük kalmış adsız kahramanıdır 15 inci cümhuriyet yılını sistemli, plânlı bir köy ve ziraat kalkınmasına mebde yapmak Müebbed Önderin bizlere bıraktığı büyük emirdir Ankara 27 (To- lefonla) Bi- rinci köy ve zira- at kalkınma kon- gresi bugün saât umumi tor ni yapmış ve vekil B, Celâl Ba- yar söylediği nutukla (kongre mesaisini © açı tar. Bu topla kongreye iş etmek üzere, ge İer—bine-“yakın delege ile Vekâ- etler erkânı, bunt mümes hazır te, bir bulunmak samiln bir halk kongrenin kütlesi merasimini takib eylemekte idi Saat tam 11 de yüksek ziraat ens- titüleri #alebele- rinin koro halin d6 söyledikleri İstiklâl marşını müte- «kib. Başvekil Celâl Bayar sık sık Sürekli alkışlarla karşılanan nutku Du söylemiştir. Başvekilin nutkunu bildiriyorum; *Birinci Köy ve Ziraat kâlkınma kongresinin sayın Azaları; Bugün bu , büyük bir milli da- Va hâreketini uzlandırmağa, plânlaş- tırmağa devam için toplanmış bulu- Nuyoruz. Bu dava, üzerinde yaşadığımız, bü- BU AKŞAM ve YARIN Matinelerde MELEK sinemasında İPEK ve MELEK A BURA AN 3 Kongre Reisicümhura bağlılığını bildirdi Başvekil B. Celâl Bayar nutuk irad ederken tün kudret, yaşama, dayanma imkân- larını kendisinden aldığımız toprak- larımızın canlandırılması, kıymetlen- dirilmesi davası, Türk köylü ve çifçi. sinin seri, radikal kalkınması, geniş, dinamik bir refaha ulaştırılması dava- sıdır, Biz bu davayı, Osmanlı saltanatı- nın haksız hükümdarlığiyle atâkamı- 71 kesip halkın hükümdarlığını kur. duğumuz gün filen ortaya attık; «Anadolu ve Rumeli Müdafaai Hu- BÜYÜK GALA Sinemalarında birden Gösterilecek olan SENOMITA filminde Iv NELSON EPDY ve JEANNETTE MACDONALD kuk Cemiyeti, adı altında; milli hü. kümetin ilk nüvesi kurulduğu za- manlarda, milli umdelerimizin ve mi- sakımızın nda ve içinde bu daya bu ana de rdı, Büyük Türk milletinin, kurtarıcı ve müşahhas ideali müebbed Önder Ata- türk: «Türkiyenin hakiki sahibi, efendisi hakiki müstahsil olan köylüdür. O halde, herkesten daha çok refah ve saadete müstehak ve lâyık olan da odur. Türkiye Büyük Millet Meclisi hükü- metinin iktisadi siyaseti bu asli gaye- yi istihsale mattuftur.» Diyordu ve her Türkün bu asil da- Ya karşısında âimasi gerekli yeri, duy- ması ve yapması gerekli vazifeyi en Açık en keskin kelimelerle gösteriyor» du. İmparatorluktan devir alınan vaziyet Arkadaşlar, İmparatorluktan devir alnan va- ziyeti hepiniz bilirsiniz: — Şuursuz, gafil, mecnun bir ida- renin akla gelebilen bütün fenalıkla- rına sahne olmuş bir memleket. - Milli olan her şeye düşman, hu- rafeler içinde bir hükümet. — Her türlü refah ve kalkınma va- sıtalarından tecrit edilmiş; ciddi, milli, her hareketinin karşısına ya kendi hükümeti ya kapitülâsyonlar çıkan bir millet, Büyük Türk inkılâbı, bundan dola- ——zm Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Parti kurultayından iki intiba Yukarıda: Relsicümhur İsmet İnönü Parti kurultayında âzalar arasında, aşağıda: Kurultaydan Sonra yapılan resmi kabülden bir intiba B, Muhiddin Östündağın otobüs ; yolsuzluğundaki alâkasını yazıyoruz Eski Belediye reis muavini ile fen işleri müdürü ve varidat müdürünün luzümu muhakemelerine karar verilmesinin sebepleri nelerdir? Ankara 271 (Telefonla) — Otobüs yolsuzluğundan dolayı eski İstanbul valisi B. Muhiddin Üstündağ, eski Bele- diye reis muavini B, Ekrem, Fen işleri | müdürü B, Hüsnü Keseroğlu ve Va- | yıdır ki yalnız Türk vatanmı düşmans İ larından temizlemekle kalmadı, Türk milletinin tam ve mutlak istiklâlini de istirdat etti. Armulusal müeyyide- lere bağlamak suretile işe başladı. (Devamı 12 inci sahifede) Ebilkkmtüler; Haksızlık olmasın Yeni Barem lâyihasını dikkatle okuyanlar, kanunun Meclisten bazı tadilâtla çıkmasını temenni etmekten kendilerini alamıyacaklardır. Bizim üniversite mezunları, Avru- pa yüksek mekteplerinden mezun olanlara kıyasla daha aşağı bir de- receyle memüriyete kabul ediliyor. Halbuki #lim müesseselerimizi mo dernleştirmiş değil miyiz? Hariçte tahsilin (bizde olmuyan kısımlardan madasının) üstünlüğünü niçin res- men kabul etmeli? İki ecnebi dili bilerek işe başlıyan- larla, işe başladıktan sonra ikinci dili öğrenenlerin - ayni salâhiyettar heyet karşısında ehliyetlerini isbat ettikleri takdirde - hangisi daha ynakbul ve teşvike muhtaçtır? İkinciler olmak lâzım gelir. Zira, şuurlu bir emek sar- fetmişlerdir. Halbuki refahın yahud tesadüfün yardımiyle iki ecnebi dili- ni eövelce öğrenmiş bulunanlar Ba- rem lâyihasınca daha muleber sayılı. or. Dikkati celbederiz;: En teşvik edile. cek memur çeşidi, memuriyet hayatı içinde manen yükselmek için gayret sarjeden olmalıdır. — Ne dersiniz bayla ridat müdürü B. Neşet haklarında Devlet Şürasında veriten lüzumu ıou hakeme kararı bugün Temyiz mahke- mesine gönderilmek üzere Dahiliye (Devamı 12 inci sahifede) basmam samur m ilam Ulm 58 in ml iz (Barı tüccarlar satlıkları seytinyağlarına makine yağı katıştırıyorlarmış) — Gazetelerden — — Allah sizi inandirsin paşafendimiz, biz Zeytinyağına makina yaği kariştirmadik, makina yağina zeytinyaği kariştirdik!...