December 28, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

December 28, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

5 (Baştarajı 1 nci sahifede) Bir ecnebi ilim heyetinin görüşü 1983 yılında, Türkiye iktişadiyatını ted- kik için Amerikadan getirdiğimiz ilim heyeti, uzun tedkiklerden sonra Türk çifçisi hakkında şunu söylüyordu: «Türk çifçisi nesillereş çifçilik cimiş bir soydan gelmektedir. Kendisinde çifçilik, sevki tabii halin- dedir. Tarihin o başlangıcındanberi, Türk çif- çisinin ceddi, harble meşgul olmadıkça, sürülerini beslemiş, kendi gla maddeleri- ni yetiştirmiş, koyun - köçisinden elde cisiği yünü, tarlalarından elde ettiği pa- muğu eğirmiş, giyimliğini elle dokumuş, umumiyetle çalışkan ve kendi ihtiyacına kifayet edecek bir hayat geçirmiştir. Buna ilâveten çifçi halk asırlarca he- sabsız harblere lâzım olan gıda madde- lerini, hayvanali, insan kuvvetini temin etmiştir. Bunlar vergi tahslldarlarının gadrine uğramış, yazıp okuma bilmediklerinden «kseriyetle murabahacıların esiri olmuş- lardır, Ekinlerinin Oo yağınursuzluktan (O#olap mahvolmasına, hayvanlarının gıdakzlık- ter, barınacak yersizlikten ölüp gitmesi- ns seyirei kalınmıştır. Harbler, tekrar ve tekrar evlerinin tah. rib edilmesine, aile ferdlerinin dağılma- sina sebeb olmuştur. Zulmü, tefayı ve ölümü tanımışlardır. Türk çifçisinin karısı da, kocası kadaş çalışkandır. Sabahın «ilk ışığından, karanlık basın- caya kadar kocasile yanyana tarlada €kin biçmekle veya ekin döğmekle meş- güldür. Kocası harb için uzakta olduğu zaman, davara bakan, tarlaları ekip biçen karı- #dir. İstiklâl harbinde olduğu gibi iblyaç hasıl olduğu zaman, cephede harbeden, ordünün cephane ve İevazimiyle yüklü arabasını gecenin uzun saatlerince dağ yollarından süren, bu cephaneyi #iperle- re kadar taşıyan kadın, bu Çilçi kadın, daha genç yaşta iken çek- tiği zahmet ve çefadan yıpranır, çöker; bununla beraber, fakirliğin, paçavrala- rm örtemediği hakiki büyüklük ifade eden vasıfları vardır. Bunlar şimdikinden daha yüksek bir hayat seviyesine lâyıktırlar, Kendilerine emek ve ümid vermek, dev- lete düşen birinci büyük vazifedir. Zafer ümidini beslemiyen bir ordu, da- ha çenk başlamadan yarı mağlüb de- mektir.» Halkla beraber ve halk için Vatandaşlar, Yüksek bir ilim heyetinin kanaat- lerini ifade eden bu Sözleri, size yeni bir şey öğretmiş olmak için nakletmi. yorum. Türk köylüsü, Türk çiftçisi, büyük 'Türk farihinin, daima büyük kalmış adsız kahramanlarıdır...; Onların tarihini, asaletini biz, hepi- miz daha iyi daha yakından biliriz. Amerikalıların rapoörile birlikte her birinize takdim edilmiş olan tarihi etüd, köylü ve çifçilerimizin uzun asır. lar boyunca oyoadıkları rolü, uğra dıkları haksızlıkları vesikalarile izah ediyor. . Amerikalılar, bu satırları hüküme- tin kendilerine izah edilmiş politika» sındaki isabeti teyid için yazmışlardır. Bense, burada: — Bu mevzuun arzettiği ehemmi. yeti bir kere daha beraberce hatırla- mak, E — Ve zejimin, bu istikamette ras- yonel bir ilerleyiş için, daha evvel ba- şarmağı zaruri gördüğü, başardığı bü- yük işleri kaydetmek için nakletmiş bulunuyorum. Evvelemirde maziden kalma idare sistemini, dayandığı mevzuatı tasfiye etmek, davaya elverişli bir hava yarat- mak sonra bu davanın muvaffakıyeti için zaruri vasıtaları şartları temin et- mek bir zaruretti. Kemalizm, büyük Türk milletinin ve rejiminin ana partisine «Cümhuri- yet Halk partisi» ünvanını vermeğ, bu suretle halkla beraber ve halk için ka- râkterini tâ doğuşunda tebarüz ettir. mekle başladı ve İlk ön beş yılının ça- lışmalarını hep bu maksad islikame- tinde, bu maksad etrafında teksif etti. © » Başvekil, Cümhuriyetin köylü ve çifçi lehine tesis ettiği himaye ted- birleri, onlara gösterdiği büyük ko- - Jaylıkları, ziraat hastalıklarına karşı © © açtığı müessir mücadeleyi uzun uza- dıya anlattıktan sonra devamla de- miştir ki: ti | hzali A 15 inci Cümhuriyet yılını, sistemli, plânlı bir köy ve ziraat kalkınmasına | mebde yapmak müebbed Önderin bizlere bıraktığı büyük emirdir, O'nun büyük muvaffakıyeb arka- daşı bu büyük dava şerait ve imkân- Tarının büyük başarıcısı Cümburre- isimizin kumandasında, bütün mem- leket kuvvetlerini bu cephede sefer- ber etmek, bugün şevkle, azımle kar- şalaştığımız en önemli vazifedir. Sayın azalar; 1935 resmi sayımına göre, nüfusu. muzun yüzde 72,5 u köylüdür. Faal nüfusumuzun yüzde $lini ziraatle iştigal edenler teşkil ediyor, Bu rakam, dünyanın en yüksek nisbetlerinden biridir. Ziraat sanayii, umumi sanayi faaliyetimizin yüzde 50 ilâ 60 ıdır. Elimizdeki en son millt gelir hesablarına göre ziraatin Tür- kiye milli gelirindeki mevki, umum milli gelirin yüzde yetmişini buluyor.» 'B. Celâl Bayar, bu hususta rakam. lara ve istatistiğe müstenit uzun malümat verdikten sonra devamla demiştir ki; «Coğrafi mevkiimiz, muhtelif iklim va- ziyetimiz Türk çifçisinin önünde büyük müstesna imkânlar açmıştır. Türkiye için bugün mevcut olan mese- İs, tevzi, yani satış müşkülâta değil, ta- Tep nisbetinde mal yetiştirebilmek mese- Jesidir. Büyük devlet mübayaalarımız, mili ei- hazlanma, sanayileşme hareketlerimiz bu vaziyeti, daha uzun örneler şimdiden si- gorta etmiştir. Kemalist rejimin umumi buhran şersiti ortasında Türk köylü ve çilçisine temin ettiği büyük menfaatlerden birisi de bu- dur» B. Celâl Bayar, kongreye terettüp eden büyük vazifelere işaret ederek demiştir ki: «Kongremizin vereceği kararlar İstişaci olacaktır. Büyük Millet Meclisimizin millet hayı- rına olan en ulak işleri bile ne büyük ha- raret, muhabbetle himayesine şidığın bilirsiniz, Devlet reisimiz ve çok necib Şefimiz İsmet İnönünün bu ve bu gibi işlere ver- diği büyük ehemmiyet ise bütün milletçe görülmüş yüksek bir hakikattır. Bundan dolayıdır ki, biz de istişari ka- rarlarin imkân dahilinde görüldüğü ve variyete uyduğu anda derhal tatbik saha- sına intikal edecelerinden emin bulunu- ruz. Muhterem kongre azaları; Birine köy ve ziraat kalkınma kongre- mizin açılmış bulunduğunu arzederim. Gayretleriniz, çalışmalarınız sevgili mi. letimiz için faydalı, mutlu olsun.» Ziraat Vekilinin beyanatı Başvekiiden sonra Ziraat Vekili B. Faik Kurtoğlu alkışlar arasında kür- süye gelerek şu beyanatta bulunmuş- tur: «Arkadaşlar; Beni umumi reis vekilliğine seçmiş bulunmanızdan dolayı teşekkürleri. mi arzetmek, ilk borcumdur. Fakat ben bugün mesuliyet ve ifasını omuz- larıma yüklemiş bulunduğum vazife dolayısiyle de, size borçlarımı Jâfta azâmi nisbette hasis, işde azami nis- bette cömeri olarak ödemek ve bu suretle teveccüh ve Itimadınıza liya- katimi fiilen göstermek mecburiye- tindeyim. (Şiddetli ve sürekli alkış- lar). Bu düşünce ile ve işin eşiğinde bir arkadaşınız olarak Jâfı uzatmadan mevzuâ geçeceğim, Bu sabah ker birinize takdim edilmiş olan ruzna- melere İlişik matbu kfğitları doldu- rup, bu salondan çıkarken kapıda kekliyen umumi kâtiplik memurla- rına vereceksiniz. Komisyonların ça- lışma tarzı hakkında tefsilât, yine her birinize tevzi edilmiş bulunan matbu kongre talimatnamesinde mevcuttur. Bu salonda bugünkü işi- miz, yüksek orman veteriner ve ziraat mektebi talebemizle bir kısım arka daşların müştereken söyliyeceği Zi- raat ve Köylü marşiyle bitecektir. Sant tam 15,30 da Ulus meydanında toplanarak, 19 yıl evvel Müebbed Ön- derin Ankaraya geldikleri saati kut- layacağız. Önümüzdeki iki gün, ko- misyon çalışmalarile geçecektir. Her gün kendi gazeteniz olan Ulak'da si- zi alâkadar edecek tafsilâtı bulacak- sınız. Arada kalacak boş zamanlar- dan istifade ederek baş şehri ve civa- rmi gezmek, bazı müesseseleri gez- mek istiyenler veya buradaki işleri- ni takib etmek arzu edenler içinde hilmi GRİS ilanla idin li mM AA Reisicümhura ve Millet Meclis Reisine çekilen telgraflar , Ankara 77 (AA) — Birinci köy ve zirant kalkınma kongresi umumi reisi Başvekil Celâl Bayar, Reisicümbur Milli Şef İsmet İnönü ile Büyük Mü- let Meclisi relsi Abdülhalik Rondaya aşağıdaki telgraflar göndermiştir; inönü Cümhürreisi Ankara Bugün 77/12/1938 salı günü, Büyük Milet Meclisi salonunda toplanan bi- rinci köy ve sirast kalkınma Kongrc- sinin ittifakla verdiği aşağıdaki ka- ran, şahsi tizim ve bağlılıklarımla birlikte ersetmekle bahliyarım: «Birinci köy ve ziraal kalkınma Kongresi üyeleri, Türk köylüsünün, Türk çifçisinin yüzünü güldürmeyi, ömrü boyunca kendine ülkü edinen Mili Şef, Mili Kahraman Büyük İnönüye, tüm bağlılık ve tükenmez gükran ve İnanlarını candan muhab- bet ve saygı ile arzeder ve büyük da- vanın da, eline aldığı her iş gibi; ya- kın muvaffakıyetlere (eriştirileceğin- den emin olarak eseviçlerini yüksek katlarına öüuârlar.» Birinci köy ve virast kalkınma köngresi umumi reisi Celil Bayar A. Renda Büyük Millet Meclisi reisi Ankara Yüksek müsaadelerile bugün Büyük Milet Meclisi salonunda taplanan bi- rinci köy ve ziraat kalkınma kongre- Sİ Üyelerinin ittifakla verdikleri aşa- Bıdaki kararı, saygılarımla arzede- rim: «Birinci köy ve tiraat kalkınma kongresi, memleketin her işi gibi, bu büyük meseleyle de, her zaman Ya” kından ilgili ve her zaman en İleri kanunlar yapmakla mütemayiz Bü- yük Milet Meclisi, yüksek şahısların- da saygı ile #elimlar ve Türk köylü ve ziraakçılari adıma Sonsuz şükran ve saygılarını sunar.» Birinci köy ve ziraat kalkınma kongresi umumi reisi Celâl Bayar bulunduğunu biliyorsunuz. Hepinizi yeniden tâzimle selâmlarım.» .B. Ahmed Takıldayının “sözleri Bundan sonra delegelerden Eskişshi- rin Şerefiye köyünden Ahımed Takıl- dayı, ile Silihliden Mehmed Eronat birbirini takiben söz alarak köylünün dileklerini ifade eylermjişlerdir. 'Tanrı- verdi, Gökçayda yüksek tahsil genç- leri adına bir şiir okumuştur. B. Ahmed Takıldayının köylü ve çiliçi adına söylediklerini obildiriyo- rum: «Başta İnönü, hepiniz varolun, Bizim meselelerimizle kafa yorma- ğa, bizim dertlerimize çare bulmağa toplandınız. Hepinize candan yürek- ten sağ olun diyorum. Köyün kadrini bilmiyen, köylünün derdine ortak çıkmayan, kö; yüzünü güldürmiyen sultanlar başı- nı yedi gitti. Köyün kadrini bilen, köylünün derdine ortak çıkan, yüzü köylünün yüzü ile birlikte gülen cüm- huriyete bağlılığımız sonsuzdur. Ar, tık ayrı gayri yok, devletle kaynaş- tak, cümhuriyeti bağrımıza bastık. İnanıyoruz ki: Dertlerimiz bitecek, yüzümüz gülecek, büyük, güzel gün- ler göreceğiz.» Atatürkle birlikte büyük savaşlar kazanan bu millet İnönü ile birlikte büyük işler başaracaktır. Köyün yü- zünü güldürenin yüzü gülecektir. Bu gün burada bizim için kaynaşan baş şehrin havasında hükümetimiz ve şi- raat vekâletimizle başbaşayız. Bu bü- yük birlik ve beraberlik görünüşü ile olmakla, köylü olmakla övünüyoruz. Bundan sonra alkışlarla kabul edi. || Suriye ve Yunanistan'da Filyalleri len bir takrir ile umumi relsliğe Baş- vekil Celâl Bayar, umum reis vekilli- ğine Ziraat Vekili Faik Kurdoğlu, umumi kâtipliğe de Niğde mebusu Cavid Oral seçilmişlerdir. Gahit Tisant Tabillamindinn Batsni Ziraat kongresi Başvekilin mühim bir nutkile açıldı İ Her türlü banka muameleleri Köken ve Muhlis Erkmen ile Büyük Millet Meclisi ziraat encümeni reisi Faik Kaltakkıran, kongre delegelerin» den Eskişehirin. Şerefiye köyünden Ahmed Takıldayı da kongre relslikle- rine ayrılmışlardır. Kongre fahri re- isliklerine de Vekiller Heyeti azaları seçilmiştir. Relsicümhur İsmet, İnönüne kon- grenin sonsuz saygı ve bağlılığının ar- zı hususunda verilen bir takrir, al kışlar atasında kabul edildikten son- ra kongre mesaisile mütenazır ola- rak teşekkül eden komisyonlara reis ve mazbata mubarriri seçimi yapıl. miş ve yine ziraat enstitüleri talebe. Jerinin söyledikleri ziraat marşı ile ilk umümi toplantıya nihayet verilmiştir. Geceki fener alayı, Reisicüm- hur ve Başvekile tazim Kongre üyelerile ziraat enstitüsü islebeleri bu akşam bir fener alayı tertip ederek büyüklerimize tâzimle- 1ini sunmak üzere Relsicümhur İsmet İnönünün Çankayadaki köşkleri önü- ne gilinişlerdir. Reisictümhur bu esnada dışarıya çıkarak o iltifatta (o bulunmuşlardır. Alay bundan sonra Başvekil Celâl Bayarın evi önüne gitmiş ve dışarr ya çıkan Başvekile tâzimlerini bildir- mişlerdir. Ziraat enstitüsü talebeleri tarafın- dan Ziraat marşı söylenerek alay da- gılmışır. Çiftçiliğe ait filimler gösterildi Ankara 27 (A.A.) — Bu gece saat 21 de Ankara Halkevinde ziraat kon- gresl azasına çifçiliğe aid filimler göslerilmiş ve yüksek ziraat enstitü- sü talebesi tarafından Zirast marşı söylenmiştir. Talebe, ayrıca fener alayı yapmıştır. Ziraat Vekâletinin köylü için neş- redeceği aylık «Ulak» gazetesi bugün çıkmağa başlamıştır. Sovyetlerin Ziraat Vekiline gönderdikleri kitap ve filimler Dostumuz ve komşumuz Sovyet Rus- ya, Ankarada toplanan Büyük Zirâ at köngresine çok yakından elâka gös“ termiştir. Bu münasebetle Sovyet Sosyalist Cümhuriyetler Bizliği, Lenin adlı ziraat ilimleri akademisi Anka- rada Sovyet büyük elçiliği vasıtasile Ziraat Vekili B, Faik Kurdoğluna köy ve ziraat işlerinin muhtelif şubelerine ait kıymetli bir kitap kolleksiyonu İle meyvacılık, tütün ayırma makineleri» nin ve nebatalın neşvünümasına dair dört kültür filmi göndermiştir. 4 Selânik Bankası Tesis tarihi : 1888 Yi merkezi : iSTANBUL (Galata) Tapklye gibeleri : ISTANBUL, (Galata, Yenicami) MERSİN ADANA Bürosu Yunanistan şubeleri: SELÂNİK, ATİNA, Her türlü Banka muamelâtı Kiralık kasalar İ OSMANLI BANKASI göğsümüz kabarık, anlımız ak, Türk /(( TÜRK ANONİM ŞİRKETİ TESİS TARİHİ: 1888 Türkiyenin başlıca şebirlerile Paris, Marsilya, Nis, Londra ve İran, Filistin ve Yunanistan'da şubeleri, o Yugoslavya, Romanya, vardır, yapar B, Muhitdin Ustündeğin otobüs yolsuzluğundakl alâkasını yazıyoruz (Baş tarafı 1 nci sahifede) Vekâletine tevdi olunmuştur. Devlet Şürasının lüzumu muhakt me kararında B. Muhiddin Üstünde” ğın, B. Ekrem, B. Hüsnü Keseroğlu VW Neşetin bu yolsuzluktaki alâkaları $ö74 le hülâsa edilmektedir: 1 — Olobüs işlerinin doğrudan doğ” ruya Belediyece idare olunmak isten” mesi ve bu suretle talimata mugayif hareket edilmesi, 2 — Otobüsçülerden ruhsatnamele” rin istirdadı hususunda kanunsuz hi” reketlerde bulunulması, 3 — Mültemis olanlara ruhsatnam? temin etmek için bir takım — karışık muameleler yapılması, 4 — Açılmasına müsaade odilmemif olan Maçka - Beyazıt hattinın vuku bulan müracaatlar üzerine ve bazi şoförlerden araba başına 300 - 500 li” ra arasında para toplandığı şayialari" na rağmen hattın açılmasına müsâ” ade edilmesi, 5 — Kurtuluş - Beyazıt hattının açılmasında B, Sabur Samiye ve diğe bazı kimselere menfaatler teminin& meydan verilmesi, 6 — Şişli - Fatih hattının ruhsat namesi, araba sahibi olmadığı majüni bülunan've Belediyenin eski memur” larından iken, mübalâlsızlığından d9* layı istifaya mecbur edildiği söylert5 Rafet ismindeki zata verilmesi ve DU suretle Rafetin bü işten menfaat 18“ minine meydan verilmesi, 7 — Birçok arabaların ufak tefek yolsüzluklardan dolayı, encümen ki rarı alınmaksızın seferden men'i, P#” ra cezası istihsali, ruhsatnamelerin İ9* tirdadında gayri meşru muameleler? teveşsül olunması, 8 — Eski Belediye reis muavini B Ekremin lüzumu muhakemesine Kö rar verilmesini icab ettiren sebepli” arasında ezcümle muhtelif ruhsatta” me sahiplerine gayri müsavi , ve iltizamkârane muameleler tat9lf etmesi, 9 — Fen isleri müdürü B, HüsDÜ Kesöroğlunün da otobüslerin muay?” nelerinde talimatnameye tevfikı hat©” ket etmemesi ve bazı araba sahipleri hakkında istisnai muamele yapmâsis 10 — Varidat müdürü B, Neşefi” Kurtuluş - Beyazıt hattı için yol işlerde bulunmağı temin edecek mi4” meleler yapması, YENİ NEŞRİYAT: LOKMAN HEKİM Lokman Hekim'in (26) neı sayısı “ B ğ i tik yenilen 2 ; ; i : li di min aboneleri ve okuyucuları adet tabı çoğalmıştır. Vilâyet ve larda namuskârane iş gören daha bayilere ihtiyaç vardır. Divanyolu No. 1 Türk Ziraat Tarihine Bir Baki? Birinci köy ve zirdat kalkınma münasebetile Ziraat Vekâleti «Türk raat Tarihine Bir Bakış. ismi altında, gok vesikalara istinad eden 300 sn bir kilab hazırlamış, eser Devlet mn sında çelik bir sürette tab edimi, Kitab, bahisleri alâkadar eden orijinal simleri ihtiva etmektedir. gir Ziraat kötübhanemizdeki büyük yy. boşluğu dolduran bu kitab tarihten velki devirlerde Türk ziraatinden başlı” rak muhtelif devirlerdeki ziraat hang, lerini etraflı bir surette tedkik eden te di bir sâyi eseridir. Ziraat Vel ww rik eder, eseri bütün ziraalçilere V€ tebbü meraklılarına tavsiye ederiz. ” Aşk Rüyası Deyrimizin en büyük aker Tir di Maksim Gorki'nin şimdiye kadar hİGbİ çevrilmemiş en güzel hikâyelerini bİr ya toplayan bir eserdir. Hasan Âli Rdiz ea doğruya Rusçudan dilimize Rüyasis ni edebiyat meraklılarına ederiz. Namık Kemâl ve İbret Si öğ Ankara Gazi enstitüsü edebiyet menlerinden Mustafa Nihad Özön ir fından yazılan ve çok kıymetli Pİ erek mahsülü olun bu eseri edebiyat mersi” larına tavsiye ederiz. KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN e i ye ii ME gevra EN UCUZ vasıtadır. Alım satım, kira de iş ve İşçi bulmak için ediniz!