28 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Kânunuevvel 1938 — — Dün Geceki ve Bu Sabahki HElaberler Katalonya taarruzunda 4 MİL ie Italyan fırkası çarpışıyor o. Frankist tayyareler Barselon limanına dün 100 bomba attılar Roma ?i (A.A.) — İspanyol cephe- sinde bulunan Telegrafs gazetesi mu- habirinin bildirdiğine göre Katalonya İaarruzuna iştirak eden İtalyan kuv. wetleri dört fırkalık bir kolordudan mürekkeptir. Bunlardan Littorlo fır- kası diğerlerine falk seri hareket vası- talarına maliktir. Hücum fırkası ismi verilen bu fırka, hakikatte hemen kâ- milen Malaga, Bilbao ve Santanderde çarpışan siyah gömleklilerden mü- rekkeptir. Barstlon 21 (A.A.) — Beş Frankisi Almanya tayyare, bu sabah iki kere liman mın- takasını mombardıman ederek 100 kadar bomba atmışlardır. Bombalar- dan büyük bir kısmı rıhtıma düşmüş- tür. Valans 71 (A.A.) — Bir Frankist deniz tayyaresi, öğle zamanı İfaçn burnunda bulunan balıkçı kayıklarını bombardıman etmiştir, İki balıkçı öl- müş, beş tanesi yaralanmıştır. Beş tayyare Valânsiya limanına elli kadar bomba atmış ise de bunların büyük bir kısmı plâja düşmüştür. 1939 yılı içinde ne yapacak? Bir alman gazetesi: “1938 yılında yapılan işler yalnız icraat değil, yeni bir takım hareketler için Berlin 21 (A.A.) — Schwarzes Kor- ps gazetesi, 1939 senesinin hulülünü miğferinin çeneâltı kayışının: «Çeneal. tı kayışını sıkınızo diyerek sıkan bir nazi milisinin resmini dercetmek suretile haber vermektedir. Bu gazete, 1938 senesinde yapılan işlerin yalnız icraat mahiyetinde ol- | mayıp yeni bir takım hareketler için | Münhal mehusluklar için! Namzed gösterilecekleri söy-! lenen yeni isimler Ankara 277 -—- Münhal 13 mebusluk Için önümüzdeki cumartesi günü s8- çim yapılacaktır. Parti namzedlerinin yarın ilân edilmesi muhtemeldir. Da- hiliye Vekâleti Elâzık, Bolu, Çankırı, Kayseri, Burdur, İzmir, Siird, Muğla, Ankara ve İstanbul vilâyetlerine seçim hazırlığı yapılmasını bildirmiştir. Namzediikleri söylenenler arasında evvelce yazıldığı gibi B. Fethi Okyar, general Kâzım Karabekir, niuharrir Hüseyin Cahid. Riyaseticümhur umu- mi kâtibi B. Hasan Riza, Deniz müs- teşarı Sadullah, Denizbanktan Saded- dinden başka Ordu müfettişi orgene- ral Kâzım, emekli generallerden Mer- sinli Cemal, Kocaeli valisi B. Hâmid Oskay ve Kastamonu valisi B. Avni Doğanın isimlerinden de bahsedilmek. tedir. İzmir 27 (Telefonla) — Münhal İz. mir mebusluğu için cumartesi günü intihap yapılacaktır, Vali dün akşam Ankaraya gitti Dün Ankarada açılan Ziraat kon. gresi münasebetile yapılan davet üze- rine Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kırdar, dün akşamki trenle Ankaraya | hareket etmiştir. İ Vali kongreye iştirak etmekle bera- ber İstanbulda şimdiye kadar yaptığı tetkikler neticesinde edindiği intibaz dalr muhtelif Vekâletlerle temas ede- cek, vilâyet ve belediye işleri etrafın- da alâkadar makamlarla görüşecek- tir, B. Lütfi Kırdar dört gün sonra şeh- rimize dönecektir. Peşte sefirimiz Ankaraya gitti Peşte sefirimiz B. Behiç, dünkü eks- presle şehrimize gelmiş ve akşam An- karaya hareket etmiştir. Maarif şürasının toplantısı Ankara 27 (Telefonla) — Maarif Şürasının önümüzdeki nisan ayi için- de içtimaa davet edilmesi Maarif Ve- | kâletince kararlaşlırılmıştır. Hazır! esastır,, diyor €sas teşkil edeceğini yazmaktadır, Bundan başka bu gazete, Yahudi meselesinin «tamamiles tasfiye edile- ceğini haber vermekte. ve klerikal mahafil ve bilhassa 17 nci asırda Pa- rTaguay'da ilk komünist devleti vücu- de getirmiş olmakla muahaze eyledi- ği Cizvitlere hücum etmektedir, Filistinde vaziyet Kudüs Osmanlı bankasının direktörü dağa kaldırıldı Kudüs 71 (A.A.) — Kudüsleki Os- manlı bankası direklörü Noel yor. tularını Şerlada geçirmekte iken dün dağa kaldırılmıştır. Banka direkti nün otomobili Şeria - Kudüs yolu üze. rinde bulunmuştur. Kendisinden lüç- bir malâmat yoktur. Gerek askerler, gerek tayyareler araştırma yapmakta- dır, Sanıldığına göre direktör Arap nasynolistlerinin eline geçmiştir. Pate - Natan sinema şirketi direktörünün tevkifi Pariste heyecan uyandırdı Paris 27 (A.A.) — Pate - Natan st- nema şirketi direktörünün tevkifi burada büyük bir heyecan hasıl et- miştir. Jour gazetesine göre, çalınan pâ- ranm yekünu 400 milyon iranka yükselmektedir. Kahirede polis ile üniversite talebesi arasında çarpışmalar Kâhire 27 (A.A.) — Bu sabah polis ile grev halindeki Elahrar üniversitesi talebesi arasında şiddetli çarpışmalar olmuştur. Polis silâh istimal etmiştir. Ölü ve yaralıların miktarı henüz belli değildir. Ticaret mümessillerimiz ara- sında nakiller Ankara 271 (Telefonla) — Atinada- ki ticaret mümessilimiz B. Nacinin İs- kenderiye ticaret mümessilliğine nakil ve Türkofis Samsun şubesi müdürü B. Mitatın da Atina ticaret mümessil liğine tayini kararlaştırılmıştır, Motorin yağında ucuzluk Ankara 27 (A.A) — Haber aldığı- muza göre, İktisad Vekâletinin tale- bi üzerine memleketimizdeki petrol şirketleri 1 ikineikânun 1939 dan itibaren motorinin çift tenekesinin her şehir ve kasabadaki satış fiatle. rinden asgari 15 kuruş tenzilât yap- mağa karar vermişlerdir. İkinci kitap sergisi Beyoğlu Halkevinin tertip ettiği ikinci Türk Kitap Sergisi pazar günü Saat 16 da Tepebaşındaki merkez bi- tatürk günü Ulus meydaninda ve Halkevinde merasim yapıldı Ankara 27 (Telefonla) — Ebedi Şef Atatürk 19 yıl evvel bugün ilk defa olarak Ankaraya ayak basmıştı. Bu münasebetle bugün Ulus meydanında ve Halkevinde merasim yapıldı. Halkevinde merasime İstiklâl marşı ile başlandı, Şair Behçet Kemal ve mü- harrir Mecdi Sayman, Vasfi Raşid Ata- türkün Ankaraya ilk geldiği güne alt hatıraları ve bu büyük günün mann- sını izah ettiler, Bundan sonra Atatürkün hayatına ait filimler gösterilerek merasime ni- hayet verildi. Reisicümhurun seyahati Ankara 27 — Reisicümhur İnönü- nün parti kurultayından sonra Anka- Ta kazalarını gezmeleri muhtemeldi. Bugünlerde havaların fena gitmesi do- Jayısile seyahatın kısa bir zaman te- ehhür ettiği anlaşılmaktadır. Kambiyo işleri Merkez bankası tarafından idare edilmesine karar verildi Ankara 27 (Telefonla) — Öğrendi- gime göre, hükümet kambiyo işleri- nin Merkez bankası tarafından idare edilmesini kararaştırmıştır, Bu hu- susta hazırlanan kararname yakında yüksek tasdike arzolunacaktır. Bilindiği gibi, kambiyo işleri halen Maliye Vekâleti tarafından tedvir olunmaktadır. Yeni kararname yük- sek tasdike iktiran ederek meriyet? girdikten sonra Meliye Vekâletinin kambiyo servisinde çalışan memuz- lardan bir kısmı Merkez bankası kad- rosuna alınacaklardır. Türk - Yunan ticaret anlaş- ması Vekiller Heyetinde Ankara 91 (Telefonla) — Yunanis- tanla akdettiğimiz yeni tcaret anlaş- ması tasdik edilmek üzere Vekiller Heyetine verilmiştir. Evvelce de bildir- diğim gibi, anlaşma 1 kânunusani- den itibaren mer'i olacaklır. Trakyada iyi havalar Yağan yağmurlar karları tamamen eritmiştir Edirne (Akşam) — Son hafta içeri. sinde Trakya bölgesinde başlıyan 80- ğuk ve karlar son günlerde hafiflemiş ve çarşamba günündenberi ekser ci- hetleri basan kesif sis ve yağmurlar karların tamamen denecek kadar eri- mesine yardım etmiştir. Trakyanın şimal kısımlarındaki! kar* fırtınası cenup kısımda da şiddetli s0- Zuklar bir hafta kadar sürdükten son- ra şimdi havalar nisbeten iyileşmiş bulunuyor. İstanbuldan giden bir motör Çeşme açıklarında karaya oturdu İzmir 27 (Telefonla) — İstanbul- dan benzin yüklü olarak Mersine gif- mekte olan Ömer kaptanın idarâsin- deki (Hüdaya emanet) adli motör Çeşme açıklarında fırtınaya tutun» rak karaya oturmuştur. Nüfusça za- yiat yoktur. Almanya - Amerika münasebetleri Amerikadaki Alman aleyhdarı tezahürler B. Hitleri kızdırdı Berlin 27 — Amerikada Almanya aleyhine yapılan tezahürler ve bilhas- $a B. Hickes'in söylediği nutuk B, Hit- leri fena halde hiddetlendirmiştir. Bu nutuk protesto edilecektir. Dün Hariciye Nazırı B, Ribbentrop B. Hitler tarafından kabul edilmiş, Cermen - Amerikan münasebetleri et- rafında müteaddid konuşmalar yapıl- Ny adi . | Prens Konoyenin nutku Çine karşı sulh teklifidir Çinde Avrupa ile Amerikanın menfeatlerin Japon tezile telif et Paris 27 (A.A.) — Acilen Française ga- | zetesi, prens Konoye'nin son beyanatın- dan sonra Uzak Şarktu yeni bir vaziyet | tebellür edip etmediği keyfiyetini suale | şayan görmektedir. Bu beyanat, «arazi terki ve harb taz- minafı istemeksizin. Çine yapılmış bir sulh teklifi mahiyetindedir. Buna mukabil Çin'den Mançuküo'yu tanıması ve komintern aleyhindeki pak- ta iltihak taleb imektedir. Bu gazete, şöyle yazmaktadır: «Beyanatta, daha geçenlerde 1 numa- Yalı düşman addedilen Çang - Kay « Çek'e dair bir tek kelime yoktur. Bu sükütu, mareşalin galiblere emriyaki karşısında eğilmek tasavvurunda bulunuduğunu bil- dirdiğine mi afetmelidir? Bu hususta elddi haberler alınamamış olduğu için şimdiden bir şey söylenemez. Çin ordula- rının bali hazirda taarruza geçmelerine imkân olmamakla beraber bir müddet daha mukavemet edeceklerine şüphe yok- tur. Sathi bir şekilde olsa bile işgali odi- lecek ve zapt ve rapt altına alınacak | olan mıntakaların fazla mikdarda &€niş- | Uiği belki de Japonlar masraflarını kis- | mağa sevketmi Prens Konoye'nin | nisbeten mutedil olan sulh teklifleri de | Mukabil blok Blum bir Fransız - İngiliz - Amerikan - Rus bloku teşkil edilmesini istiyor Paris 27 (A.A.) — B. Leon Blüm, sosyalist kongresinde irad etmiş ol. duğu nutukta bilhassa Fransanın ve diğer demokrasilerin totaliter devlet- lerin tehdidlerine maruz bulundukla- rını ve binnetice sosyalizmin ananevi | sulhcuyane siyasetini yeniden gözden | geçirmesi ve İtalyan - Alman - Japon blokuna karşı koyacak bir Fransız - İngiliz - Rus - Amerikan bloku teşek- külünü teshil etmesi lâzım olduğunu söylemiştir. Sosyalist partisi Blum karar suretini kabul etti Paris 27 (A.A.) — Sosyalist patli- sinin harici politikası hakkındaki Blum karar suretile Paul Faure karar sureti arasında bir uzlaşma bulmak gayretinin böşa gitmesi üzerine, par- ti kongresi, iki karar sureti hakkında reyini vermiştir. Blum karar sureti, 4,200 rey alarak kabul edilmiştir Paul Faure karar sureti 2,800 rey almış, 1080 kişi de müstenkif kalmıştır. Üç esrarkeş Gece zabıta tarafından suç üstünde yakalandılar Zabıta dün gece geç vakit, Hacı, Osman ve Ayni adlarında üç esrarkeşi Galâtada Kemeraltı caddesinde 76 nu- maralı Lâz Musanın evinde esrar İçgı- lerken yakalamıştır. Evde yapılan araştırma neticesinde yarım torba esrar, İki tane pişmiş €s- rar, esrar tartmağa mahsus bir teraci. kabak tabir edilen esrar nargilesi bj- Tunmuştur. Aynca, suçlulardan Osmanın Üze- rinde bir de browning tabancası ba. | Tunmuş ve müsadere edilmiştir. Es: | rarkeşler bugün Adliyeye teslim edile- ceklerdir. Ankara muhabirimizin, Ulus başmuhar- riri B. Falih Rıfkı ile İstanbulun imarı hakkında yaptığı mülâkatı dün neştet- | miştik. Bu yazıda bazı tertib hataları ol- duğundan, hatali iki cümlenin doğrusu- nu yazıyoruz: «Eski İstanbulun tamiri için ve yollar için yüzde 50 ve diğer yüzde 50 yi de yeni İstanbulun imarı İşleri için ayırtınız» Yanlış çıkan diğer cümlenin doğrusu da şudur: i «Fakat bu ihtiyaç bizi Türkiyenin Asyayı asfali manzarası ile mücadele et- mekten ve onu Cümhuriyet eserleri İle tezatlaştırarak gelip geçenleri yeni dev- rin mânası üstünde düşündürmekten mek çok müşküldür her halde böyle bir mülâhazanın netlce- sidir. Amerika'nın Çine mali yardımda bu- Yunmak hususundaki son kararından v6 İngiltere'nin de böyle bir tasavvuru oldü- Bundan bühseden Actlon Françalse şüy- Je devam etmektedir Japanya'nm, Çin'de yeni bir nizam *- iş etmek hususundaki inhina kabul ei- mez azmi ile Avrupa devletlerinin ve Amerika'nın Çin'deki » vaziyetlerini basil tehif etmeli? Taban tabana zıd olan bu noktei ns- sarların telifi, son derece müşkül görün- tedir. İngiliz ve Amerikan iş adam- ri, B. Arita'nın tatminkâr beyanatına rağmen Çin piyasasınm kati surette ka- panmasından korkmakta ve eşiddetli, bir siyaset takib edilmesini İstemektedirirr Acaba Londra ile Vaşingtan, bu tatmin etmek için mi Çin'e par lar? Eğer böyle ise pek geç kalmışlardır. Bazı öyle vaziyetler vardır ki bir ker8 kaybedildi mi, bir daha elo geçirilmesine Ahtimal yoktur. Tokyo 27 (AA) — i mahafile ma- zaran B. Konoye, Dilet'in toplantısından evel kabineyi takviye etmek maksedile sene başından sonra kubinede bazı tadilit yapmak tasavvurundadır. Kont Ciano Kânunusani sonlarına doğru Yugoslavyaya gidecek Roma 27 (A.A.) — Kont Ciano, Yu goslavyada bir av partisine iştirak et- meğe davet edilmişti. Mumaileyhin bü seyahati ne zaman yapacağı henüz tâ yin edilmemiştir. Bununla beraber yö” rı resmi Roma mahfillerinde söyl diğine göre İtalya Hariciye Nazir Kâ- nunusaninin sonlarına doğru Yuğos” Javyaya gitmek tasavvurundadır. Vandervelde öldü Brüksel 27 (A.A.) — Sinemada bi” filim seyretmiş olan Vandervelde, bir“ denbire rahatsızlanmış ve bayılmıştır. Müumaileyh, sosyalist enternasyo” nalinin reisidir. Brüksel 27 (A.A) — B. Vande” “ welde, bu sabah vefat etmiştir. Amerikada Noelde 508 kişi öldü New - York 27 (A.A) — Noel yöf- tusunun üçüncü günü akşamınö8 Amerikada kaza neticesinde ölene” rin adedi 508 olarak tesbit edilmi” tir. Bunlardan 400 ü otomobil k224” larının neticesinde olmuştur. Bir sahtekârlık Göz oy ei taklid etmiş Gebzeden İstanbula gelen Muzaffer Bayraktar adında bir genç burada © keri mektebe girmek üzere evrakiD! hazırlarken, sıhhat raporu almak içi” Haydarpaşa Nümune hastanesine gir miş, bir kısım muayenesi yapi” miş ve drada göz hekimi bulunmadıği için göz muayenesi yapılmak üze Gümüşsuyu hastanesine gönderi” miştir. Fakat Muzaffer, Gümüşsuyu has” tanesine gidip muayene olmadi bastane doktoru B. Visaleddinin ims#” sını taklid ederek, muayene kâğıdın? «sağlamdır» diye yazıp tekrar Hayd3#”” paşa hastanesine götürmüştür. İ imzadan şüphe edilmiş ve bunun sahte olduğu anlaşılarak MU zaffer Adliyeye verilmiştir. Müddeii” mumilikte yapılan isticavbında Mü” zaffer bu imzayı kendisi taklid el” diğini, vapurda rasladığı şişman Pİ adâm tarafından yapıldığını söylemi?” se de yapılan istiktap ve ehlivuküf tedkikatı neticesinde, evraktaki taki imzanın, Muzafferin el yazısı olduğ anlaşılmıştır. ğ İkinci sorgu hâkimi tarafından t8X kikat ikmal edilmiş ve sahtekârlık #© çundan muhakemesi yapılmak Muzafferin evrakı ağırceza m ltd edi