30 Haziran 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

| , | i 97 ZEN EE İİ YİL SY GPMHURİYET bugünkü makalesin , de, en küvvetli silâhın sinir dayanık- bliğı olduğunu söylemekted in sulh cephesine il ia gecikmesinin doğurduğu dediko , du ne olu; olsun onların er geç 6 cephede bulunacaklarını kaydettik - onra dünya yüzünde urtık si - fethedilebilecek memleket kalmadığını hatırlı ve sulhü kurtarmak için daimi ç pışmaya hazır bulunmak icap elti - Bini kaydetmektedir, Yunus Nadiye güre, ya harp veya masa başı vardır. İkisini de hazır bulunmak temin edecektir. Fukat karşimızdakilerin doğrü sullı yolu , erek harbe kadar sürükle. neceklerini farsetmek en makulüdür. Sulh cephesi milletleri hiç telâş sız, bütüm bir emniyetle, iehar edil » miş olacakları harp sonunda bu mu - zafter âkıbele yürüyen bir hareket lara üstünde ısrar etmelidirler. İşte ası) böylelikledir ki asla hürbetmek mecburiyetine düşmeksizin sulbü el, de edebi dan na dör M. Zekeriya, “Hayat niçin pahalı, dır, başlıklı yazısında, Osmanlı Ban- n raporunda bahsedilen bayat pahalılığıma nelerden ibaret olda « unun İktisat Vekâletince tesbit edil. miş bulunduğunu kaydettikten sonra şöyle demekledir: “Şimdi Iktısat Vekâleti, gerek es- kiden kurulmuş sanayl, gerek şimdi den sonra kurulacak fabrikaları tes, bit edilen mahzurlardan uzak ve © rasyonel bir şekilde koordine etmek içim hazırlanmaktadır. Bü Bazirlık bittikten ve icraata geçildikten ancak bir iki sene sonra mamul eşyanın fi. yallarını halkın alabileceği bir hadde indirmek mümkün olacaktır. Her memleket ilk sanayileşme dev. rinde bu kabil müşküllerle karşılaş mış, bunlara benzer ufak tefek ha - talar yapmıştır. Maksat halaları gö . © Füp teshih etmek, ve yapılan tecrü - belerden istifade etmektir. İktisat Ve 'kâletinin yeni sanayileşme proğra - mında takip ettiği gaye budur.,, ir YENI SARAN Hüseyin Gahit Yalçın, “Hiddetle » ripi zaptedemiyorlar,, başlıklı maka. lesinde, İngiliz , Fransız anlaşmaları üzerine İtalyan ve Alman gazeteleri. nin günlük herzelerinin sayılamıya- cak bir dereceye vardığım İşaret et. tiklen sonra, bizim İngilizlerle bir - Teşmemizi, bizim Fransızlarla anlaş, mamısı gerip yollarla haysiyetsizlik damgasile damgalayacak kadar İleri gitliklerini yazarak bilhassa Pietro Solari imzasını taşıyan bir makaleye cevap vererek bizim Süveyşte çar - pıştığımız düşmanımız İngilizlerle anlaşmamızı garip bulduğunu söyli- © yen İtalyan muharririnin, kendileri - nin de 6 tarihlerde, Almanlarla düş- man vüziyetinde balanıduğunu batir, Jaltıktan sonra şöyle diyor: Pietro Solari makalesine şöyle de- vam edi “Yakın vakte gelinceye ha Atatürkün hatırasına merbot olsn, mili şeref ve vakar ananesini tamamen unalmıyarak Londradan İ- kinci ve öçüncü eller vasitasile gel - miş olan emirleri dinlemeklen içti i. Bugün Ankara, İngilte renin yasaları arasında biç de şe - refli ve haysiyetli olmıyan hir mevki almıştır. Bir emir tebellâğ etmek için diğer bir vasal devletin Hariciye Na- zırımn yüzünü görmek kMfi geliyor. Dünyada her şey olabilir ama, İ - talyanların başka milletlere şeref ve haysiyet dersi vermeğe kalkmaları hiç bir zaman kabil olamaz, İstiklâl lerini muhafaza etmek için, İtalyan . ar da dahil oldukları halde, bütün Avrupaya karşı mücâdelede en zor vaziyetler. içinde bile tereddüt etme- miş olan Türklerin karşısında İtal - yanlar, şeref ve haysiyet meseleleri. ni kurcalarlarsa dalma yözleri kara ve başları eğilmiş olarak karşımızdan çekilmek ıztırarında kalırlar. Pietro Solari'ye göre, bu iki aşağı © bükümet, yani Mısır ile Türkiye, ken a menfaatlerini, İngilizlerin yüksek k| Akdenizi ve sah e lerine feda etmek mevkilnde diri acoğlunun bahsetliği “Âğni İ coğrafi vaziyetin iki memlekete tah- mil ettiği müşlerek vazifelem, şarki ilerini İngiliz kont > rolü ve tabiiyeti alında tutmaktan ibaret imiş. Burada söze, bir Alman gnzetesi de karışıyor. İtalyan muhar. riri Börsen Zeltuns'dan satırla Mısır yeyl birleştiren mü terek mukadderat, İngilterenin ilhak siyaseline mevgu teşkil etmetken iba- rettir.,, İtalyan ve Alman muharrirleri söy menfa kiyeyi birleştiren başka müşterek bir mukadderat daha vardır: | tehlikesi! Buna karadan, üzerinden bir akın tehlikesi de inzi- mam ettikten sonra Yakın Şarktaki kendilerini müdafaa için si teşkiline müsaraat gös €, © zaman yer yü - zünden vücutları kalkmıya müstahak bir mevkie düşerlerdi. Berlin ve Ro, manın bırs ve hiddellerine pekâlâ aklımız eriyor, Hayat hakkımızı te - mim etmeğe çalışmakla kendilerine karşı büyük bir kusur işlediğimiz biliyoruz. Ne yapalım, bu kadar a - cıkgözlü ve obur davranmasaydılar!,, YAKIT Asım Us, bugünkü başmakalesinde) Almanların hayat sahasını nasıl te- lâkki ve tefsir ettiklerini anlatmakta, bunun siyasi veya iklısadi bönyenin hangisiyle örüldüğünü anlamaya ça . lışmaktadır. Kâh iktisadi, kâh siyasi bir bünye taşır gösterilen bu bayat sahasi hakkında Asım Usun mütalâ- ası şu yoldadır: “Bu ifadelere dikkat edilince yüna| hükmedilir ki Alman gazetelerinin; ve devlet adamlarının sık sık tekrarİ'ni ettikleri hayat sahası devekuşu gibi bir şeydir: TA ki istenildiği zaman, onu deve, istenildiği yakıt kuş olarak; göstermek mümkün olsun, Güçlerinin yettiği yerde siyasi, yetmediği yerde iktesadi bir mahiyet verilebilsin. Fakat Almanların ve İtalyanların hayat sahası tabirini tarif için zihin; yoracak yerde yapacakları başka bir şey vardır. Bu da Almanya ve İtalya için hayat sahası telâkki ettikleri yer- lerin hududunu çizmekir. Sonra Romanya i)4 “Lehistan Ml» manyanın hayat sahast hududuna gir; diği halde neden dolayı Akdeniz mahrdel olan Tiryesteye şümulü ol. madığının mantıki bir suretle izahını! vermekti Fransız Başkumandanı Askeri kuvvetleri teftiş ediyor Paris, 29 (Hususi) — Fransız orduları başkumandanı General Gâmelin askeri kuvvetlerin tef- tişine çıkmıştır. Kendisi elyevm Nistedir. Oradan Korsikaya ge. çecektir. ——,m.. Hükümet doktorları arasında tayinler Üçüncü Umumi Müfettişlik sıhhi müşaviri Faik Yargıcı ikin ci sinif sıhhat ve İçtimai muave. net müfettişliğine, Sarıyer bele. diye tabibi Saip Sav Fatih bele. diye şubesi baştabipliğine, Be . giktaş belediye tabibi Saffet A. rın Kadıköy belediye şubesi baş. tabipliğine, Eyüp belediye baş tabi- bi Remzi Akın Eminönü belediye şubesi baştabipliğine, Sarıyer bele . diye baştabibi Suat Kızıltan Eyüp! belediye şubesi baştabiptiğine, Be - yoğlu belediye tabibi Sadık Abut Sarıyer belediye şubesi baştabipli - ğine, açıktan eczacı Fethiye Özden Beyoğlu hastanesi eczacılığına ta - yin edilmişlerdir. TAVZiH Bazı İstanbul gazetelerinde, Tophanedeki Ford müessesesi tarafın- dan satılmış bir kısım malların gü: yolsuzluklar olduğundan bahseden mrükten çıkarılmalarında biftakım neşriyat görülmüştür. z Anbarlarını temizlemek gayesile yukarda sötü geçen müestesice, 1929 - 31 model otomobil ve kamyonlarma ait parçalarla, kalörifer o. «ak külü, boş damacanalar, tahta sandıklar, deşe ve sairenin satılığa çıkarıldığı doğrudur. Ford müessesesince hiçbir ticari kıymeti olmayan Du eşya, mahalli bir firmaya transit ve gümrüğü alıcıya sit olmak ü. © gere topyekün tonu pekcüz't bir bedel ile satılmıştır. Alıcı da kendi gümrük komisyoncuları vasıtasile ve gümrük memurların mürakabesi altımda gümrük müuamelelerinin ifasını deruhte etmişti. ri Ba miamelenin ifasmda her hangi bir yolsuzluk olmuşsa, bunun # Ford müessesesi ne de o müessesenin her hangi bir müstahdemiyle alâkası yoktur. Ford Moför Company Exports İnc. Tophane.! öldüğünü tesbit etmiştir, HABER — Akşam Postası ES e 30 HAZİRAN — 1939 Edirne Kız Muallim Mektebinin bu seneki mezunlarından mürek, ler, diğerleri ilk muallim kadrosundaki münhallere tayin edileceklerdir. Memleketin mühim bir ihtiyacım karşılayacak olan yeni omuallimleri lemiyorlar ama, bugün Mısır ile Tür. kep 60 kişilik bir kafile bu sabekki konvansiyonel | trenile gelmiştir, Genç mezunların bir kısmı ortamektep muallimi olmak üzere tebrik ve kendilerine Maarif teşkilâtında deruhte edecekleri vazifeler, Balkanlar |A9144rada tahsilierine devam için açılacak olan müsabakalara girecek - muvaffakiyetler temenni ederiz. şehrimize Haber GEM vE Sehrin çöpleri Umumi kütüphanelerde Açık bulunma saatleri tesbit edildi Maarif Vekâleti umumi kütüp- |hanelerin açılıp kapanma saatle - riyle hafta tatilleri hakkında ye- ni bir karar almıştır. İ Temmuzdan itibaren tatbik edilecek olan bu yeni karara göre elektrik ışığı bulunan yerlerde kütüphaneler sabahleyin 10 dan 12 ye, öğleden sonrada 15 ten 19 a kadar açık kalacaktır. Elek- riği olmıyan kütüphaneler de se menin muhtelif mevsimlerine göre şu saatlerde açık bulundurulacak- lardır. Haziran ve eylül ayların. da , Böleden, evvel 10 - 12, vöğle- 'den sonra 15 - 19, İlkteşrin, ikinci teşrin, nişan ve mayms aylarında öğleklen evvel 9 - 13, öğleden son ra 14 - 18, ilkânun ve mart ayların da öğleden evvel 9--12, öğleden sonra 13 — 17. "Temmuz, ağustos, eylül ayla - rında kütüphanelerin tatili cu - maârtesi günleri saat 13 ten başlı. yarak pazar günü, diğer aylarda da pazartesi günü saat 13 ten baş lamak Üzere salı günleri yapıla * caktır, Memurları üçten fazla olan kü- tüphaneler haftanın her günü açık bulundurulacaktır. Yalnız cu martesi öğleden sonraları ve pa” zar günleri en az İkişer memurla bir bademe kütüphane direktör- İerinin tertip edecekleri bir sıra 'dahilinde nöbetçi kalacaklardır. —— Sirkeci garında bir kadın bayıldı Bu sabah saat sekize doğru Sir- keci garında bir bayılma vak'ası olmuştur. Telefon idaresi kadın memurlarından Müjgin garda dolaşırken birdenbire üzerine fe- nairk gelerek yere yuvarlanmış- tır, Genç kadm, halkın yardrmiyle kaldınlarak — istasyorllaki yolcu salonuna götürülmüştür. Doktor bulunmaması yüzünden basta ora da yarım saatten fazla tedavisiz bir halde kalmış, nihayet tesadü- fen banliyo yolcuları arasından imdada yetişen bir doktorun mü - dahalesiyle ilk tedavisi yapılarak sinir buhranmilan ileri gelen bay- gınlığın önüne geçilmiştir. —— Dükkânını açarken düşüp öldü Bu sabah saat yediye doğru Çarşkapıda Tavukpazarı sokağın- da bakkal İspiro oğlu Kosti dük- ikânımı açarken birdenbire üzerine fenalık gelerek yere yuvarlanmış- tır. Biraz sonra muayeneye gö lese zabıta doktoru 50 yaşlarında olan bakkalın kalb sektesinden Kadıköy önüne dökülmeğe başlandı Büyükadada bazı günler: çöpler yüzün- den denize girmek kabil olamıyor Dün Büyükadadan 8,40 da kalkan vapurla köprüye tam onda Kadıköy iskelesi ile Haydarpaşa dalgakırınınn hizasına g€- ince çok müstekreh bir koku ile karşılaşmışlardır. Herkes bu pis kokunun nereden geldiğini anlamak çöp mavnasmın İçinde hayvan leşleri de bulunan pislikleri hemen ors- da denize döktüğünü hayretle görmüşlerdir. Bu feci olduğu kadar da hayret verici manzara, bütün vapurda bu. Tunanları, burunlarını mendille tikamağa mecbur ettiği (gibi başlarını da çevirmek mecburiyetinde bırakmıştır. Bu hal yalnız deniz veşsitinde gidenleri değil, sahlilerdeki halkı ve bilhassa plâjlarda denize girenleri çok müteessir etmektedir. Çöplerin yakm sahillere dökülmesi yüzünden dört beş gün evvel Yörük Alide plâja girmek kabil olamamış, girenler de çöpler ve hay. Van leşleri içinde yüzmek mecburiyetinde kalmişlerdir. Umumi sıhhati tehdid eden bu..halin önüne geçmesini her başladığı işte hemen muvaffak olan valimiz Lütfi Kırdardan rica ederiz. Fırıncıların iddiaları tetkik ediliyor Ekmek fiatlarına kolay zam yapmıyacağı anlaşılmaktadır Belediye (o İstişare komisyonu dün toplanmış, fırmeıların mü messillerini dinlemiştir, Fırıncılar &vvelce yaptıkları müracaatte 19. rar etmişlerdir. Fırmcılar imaliye ücreti olarak konulan 16$ ku- cuğun az olduğunu, bunun 183 kuruşa çıkarılmasını, bundan baş” ka fırmlarda çalışan işçilere gün. de bir buçuk ekmek verdiklerini, günde her fırında vasati 150 ek- meğin bayatlıyarak ertesi günü kırk para noksanma satıldığını, müteferrik masrafların günde 100 kuruşu bulduğunu ileri sürmüş. lerdir. Belediye iktısat müdürlü. ğü bu iddiaların tahriren komis yona verilmesini istemiştir. Fırıncılar raporlarını bugün ve. recekler ve bunun Üzerine istişare komisyonu fırınları dolaşarak id- dialarm ne dereceye kadar doğru olduğunu tesbit edecektir. Komisyon pazartesi günü fırın. Gılarm istekleri karşısında son ve kati cevabını bildirecektir, Diğer taraftan buğday fiyatına kırk para zamla ekmek fiyatmın Hamidiye mektep gemisi Hataya gidecek Bir müddettenberi Karadeniz li- manlarını dolaşan Hamidiye mektep gemisi Ilmanımıza gelmiştir. Gemi, dün sabah saat 9 da tat. bikat yapmak üzere Çanakkaleye haraket etmiştir. Bu tatbikat bir hafta kadar devam edecek ve gemi tekrar limanımıza dönecektir. Gemi, bundan sonra Hataya gi- derek bayrama iştirik edecektir. inenler saat için denize baktıkları zaman bir belediyenin kolay vesbit edilmesi hakkındaki iddia. ları yersiz bulunmaktadır. Çünkü bir kilo ekmeğe iki kuruş 28 para vergi binmektedir. Buğ- day fiyatı $,$ — 6,5 kuruş arasın. da temevvüç ettiğine ve buna bir kuruş zam ile vergilerin ilâyesi halinde yekünun bugünkü rakamı tutacağı anlaşılmaktadır. Ekmek meselesinin balli için belediyenin şehirde birkaç küçük ! fabrika yapması çok lüzumlu ve en kat'i ve pratik çare görülmek- tedir, Müşteri döğen kasaplar Hapis ve para cezasına mahküm o'dular Fatih Çarşambasında kasap . uk yapan Aslanoğullarmdan A. sım ve kardeşi Kerim, dün dük. kânlarında alış veriş yüzünden bir kadını döverlerken, Mustafa adında birisi dayanamamış, işe müdahale ederek kadmoağızı kur tarmak istemiştir, Fakat iki kardeş bu sefer Mustafaya hücum etmişler, A . sım dirhemle gözünden, Kerim de 8opa İle omuzundan yaralamış - lardır. Üçüncü sulh ceza mahkeme sinde muhakeme edilen suçlular. dan Asım İ ay 5 gün hapse, kar. deşi Kerim iso yaşı küçük oldu. ğundan 16 lira 60 kuruş para ce. zasına mahküm olmuştur, Asım hemen tevkif edilmiştir. “ leiümi ii da Üsküdar ve Kadıköy plânları Esaslar Prost tarafından hazırlandı Bir bafta evvel Ankaraya gi den Şehircilik mütehassısı Prost dün şehrimize gelmiştir, Kat'ileşen imar tatbik plânma göre, Eminönü İle Unkapanı ara” sında sahil boyunca büyük bir cadde açılacaktır. Ancak bunun yapılması yeni rıhtımlara ve bir çok istimlâklere bağlı olduğundan inşası tehir olun muştur, Bu cadde inşa edilinciye kadar Balıkhane binası ve Karaköy köp- rüsü şimdiki yerlerinde kalacak” tar, Bundan başka, ilk beş sene için de Eminönü ile Unkapanı arasın - da diğer bir ana cadde açılması da vardır. Bu caddenin yeri te- karrür ettiği için iki tararında in- şaata müsaade edilecektir. Mütehassıs Prost yaz tatilini geçirmek üzere pazartesi günü Fransaya hareket edecektir. Üsküdar ve Kadıköy plânları" nm da esasları hazırlanmıştır. Camiden ayak- kabı çalan... Eski bir evkaf müdürü mahküm oldu Meşhud suçlara bakan Sultanah- met sulh üçüncü cesa mahkemesi İdün hırsızlığa kadar düşmüş içti . mal mevkii oldukça yüksek bir maz nunun mubako:mesini yapmıştır. Üstü başı pejmürde bir halde 0- lan bu suçlu mahkemede adınm E- min Ali olduğunu, yüksek ticaret mektebi mezunlarından bulunduğu. nu, bir aralık Sinob evkaf müdir- Tüğü yaptığını söylemiştir. Kendisinin evvelki gün Fatih ca. mlinde namaz kılanlardan Hüseyine sit şapka ve ayakkabıları sahibinin dini meşguliyetinden istifade edo- rek aşırdığı ve cami müezzini Mah- mut Eset tarafmdan yaktlandığı anlaşılıyordu. Maznun bunları kendisine sit zannederek yanlışlıkla aldığını id . din etmiştir. Fakat suç sabit görü- lerek Emin Ali iki ay hapse mah , küm olmuş ve derhal tevif edilmiş- tr, —— Harun İlmen Almanyaya gitti Denizbank eski umum müdür muavinlerinden fen şubesi müdü. rü Harun İlmenin evvelki akşam Almanyaya hareket ettiği anlapıl» muştır. Harun aleyhinde Galata sulh mahkemesinde bir de dava varkdır, Bu dava birkaç ay evvel Harun tarafından işten çıkarılan banka mühendislerinden Sermet tarafın. dan açılmıştır.