30 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Romanya Başvekili : «Hududlarımıza asla dokunulamaz» diyor Sene 21 — No. 7431 — Fimti her yerde 5 kuruş Ingiltere, hakkı müdafaa için harbe hazır bulunmalıdır Ingiltere Hariciye Nazırı dün akşam ühim bir nutuk irad ederek böyle dedi Lord Halifax, İtalya ve Almanyanın vaziyetlerini de mevzuubahs ettikten sonra İngilterenin zorbalığa karşı asla boyun eğmiyeceğini ve ilk işin taarruza karşı koymak olduğunu söyledi Tondra 29 (A.A) — Hariciye Na- | zırı lord Halifax, entemasyonal işler enstitüsünde bu akşam söylediği nu- lâ bir senedenberi hasıl | işiklikleri hatırlatmıştır: Yu- nanistan ve Romanyaya yardım, Po- lonya ve Türkiye fle karşılıklı müda- faa anlaşmaları... Müteakiben, lord Halifax, Sovyet- ler Birliğile yapılmakta olan müza- | kerelerin yakında muvaffakıyet gös- tereceği ümidini izhar etmiş ve de- | miştir ki: «Eğer İngiltere, taahhütlere giriş- miş bulunuyorsa, bu daha başka taah- hütlere de girişmeyi kabul elmeğe Amade olduğunu tazammun eder. Eğer diğer memleketlerin-emniyet ve istiklâli ortadan kalkacak olursa İn- gilterenin de emniyet ve istiklâli va- him bir tarzda tehlikeye düşer. İngil- Almanya, İngilterenin müzakereye tere enternasyonal hakkı ve nizami | müdafaa için harbe hazır bulunma | İ lıdır. Lord Halifax, umumi harptenberi Büyük Britanya milletinin harici si- yaset esasları üzerinde hiç bir zaman bugünkü kadar birleşik bulunmamış İ olduğunu ehemmiyetle kaydetmiş ve İngiliz milletinin kendi istirahatini ve icab ederse hayatını seve seve ne gibi bir maksadla feda edeceğini bil- mek arzusunda bulunduğunu $öy- lemiştir.» N Lord Halifax, mili müdafa husu- sunda sarfedilen gayretin bugüne ka- dar emsali görülmemiş olduğunu kay» dettikten sonra: — İngiltere, yeni bir taarruz tak- dirinde, girişmiş olduğu teahhüdleri yerine getirmek üzere kuvvetlerinin tamamını kullanmağa katiyen azmet- | İ girişmek teklifini iyi karşılamadı Alman gazeteleri: “Mağrurane nota, İngiltere geç kaldı,, diyorlar İngiltere muhtırasında, çok mutedil bir lisanla Almanyaya yeni bir deniz anlaşması akdine hazır olduğunu bildiriyordu Berlin 29 (A.A) — İngiliz sefiri, Hariciye Nezaretine, İngiltere hükü» metinin bir muhtuırasını tevdi. etmiş» htıra, Almanyaya yeni bir deniz isilâfı akdine müteallik olup, mağı asla iştihdaf etmemekte doi Almanyaya teminat Muhtıra, Almanyada fena karşılandı Berlin 29 (A.A.) — İngiliz memo- randomu Almanyada fena karşılan» mıştır. e Gezeteler, bu memorando- mün B. Hitlerin 28 nisan tarihli nut- kuna bir cevab teşkil etmemekte olduğunu beyan ve İngilterenin Al. manyayı çember içine almak siyaseti. ne deyam etmekte olduğunu iddia ey- lemektedirler. Gazetelerin başlıklarında ezcümle şöyle denilmektedir: «Geç kalmış ce- vab, Almanyanın 1933 deniz itilâtın. dan vazgeçtiğini o tamamile anlama- mazlık, İngilterenin “Berline vermiş olduğu mağrurüne nota.» İngiliz notası Londra 29 (A'A.) — İngiliz sefiri B. Neville Henderson tarafından Ha- riciye Nezaretine tevdi edilmiş olan ve İngiliz - Alman deniz itilâfınn feshini mübeyyin 27 Nisan tarihli Alman muhtarasına cevap teşkil eden memorandomda ezcümle şöyle denilmektedir, Almanyanın Avrupanın her nere sinde olursa olsun bir harbe giriş- mesi takdirinde İngilterenin. beheme- setinin Almanyayı çember * İngiliz notasını veren İngilterenin Berlin sefiri B. Henderson hal Almanyaya karşı hasmane bir hattı hareket kabul etmesi mevzuu bahis değildir. İngiltere yalnız Almanyanın diğer | bir memlekete karşı bir taarruz hare- keti icra etmesi ve Alman hükümeti- | nin muhtırasında telmihte bulun muş olduğu siyasi kararların Büyük Britanya tarafından bazı memleketle- re verilmiş olan garantinin ancak Al- (Devami 5 inci sahifede) | hasında endişeler uyandıran hattı | gm JAKŞAM CUMA 30 Haziran 1939 miş bulunuğor, demiştir. Lord Halifax: — Uzak yerlerde vatandaşlarımıza yapılan hareketleri görüyoruz, Diyerek, İngilterenin zorbalığa bo. yun eğmiyeceğini söylemiş ve de. vamla: Evvelâ tecavüzün yolunu kesmeğe amnetmiş bulunuyoruz: Bunun için- dir ki, müşterek tehlikeye karşı koy- mak için diğer milletlere iltihak et- tik, Bizim bu hattı hareketimiz Alman- yan ve İtalyanın çenber içine alın- | ması suretinde tefsir edildi. Şunu kaydederim ki, Almanya bizzat ken- di kendisini tecrit etmektedir. Bunu, ekonomi sahasında otarşi, siyaset sa- hareketi, ve kültür sahasında da ırk- (Devamı $ İnci sahifede) Dikikmitiler: Yürüyor mu? «Türk üniversi tek nebatat ve cud değildiri, tekzib eden çıkmadı. Öyleyse birkaç sun: in 1 —Bu fakül doçentine kadar b ordinaryüsünden kadrosu darüllü- halesinden beri ne 2 — «Terimler henüz tesbit edilmedi kı.» itirazı varid olabilir mi? Zira bu işi | de yapacak ayni yüksek otoritali teşekkül değil midir? 3 — «Para yok, bastıramadık!» denebi- | lir mi? Rektör, her kitabı, bastırmak için | tahsisat olduğunu guzetecilere temin et- memiş miydi? 4 — Diğer fakültelerimizin kitap vazi- yeti?... Bu mevzuu, üzerinde israr etmeğe değeğ | buluyoruz: l Güzel bina, talebe kartiyesi, ecnebi pro- fesör, barcmde derece... Hepal Alâ... kitap? Ha kitapsız üniversite, ha barutsuz top, ha islimsiz vapur! Yürüdüğünü nasıl iddla edebiliriz? Pakat | (Vâ-Nü) Tarafından nakledilen büyük macera romanı: SEVİLE KADIN AKŞAM'da başlıyor | ray GE ir i Leylâ ile Mecnun YAZAN; İskender Fahreddin | Yakında AKŞAM | sütonlarında okuyacaksınız. 1940 senesi teşrinievvelinde umumi nüfus sayımı yapılacak Telefon: Başmuharrir: 20666 — Yazı işleri: 20165 — İdare: 20681 — Müdür: 20401 Hatay devleti dünden iti bazi tarihe mal oldu Hatay Meclisi son bir toplantı yaptı, bunu imüteakib resmi dairelerdeki Hatay bayrakları indirilerek yerine şanlı bayrağımız çekildi F ransız kıtaları çekilmeğe başladı “Hatay Meclisi âzası toplantıya gidiyorlar Antakya 20 (AA) — Hatay Mec İ Msi bugün saat 16 da Abdülgani Türk” menin reisliğinde fevkalâde bir top- lantı yapmıştır, «Yüksek reisliğe, Türk camiasının ayrılmaz bir par. çası olan Hatayın ana vatana kavuş- tuğunun bir kararla tesbitini teklif Toplantıda otuzdan ziyade imza İle | ederiz.» verilen şu takrir ittifakla, coşkun ve İ sürekli alkışlarla kabul edilmiştir: (Devamı 8 inci sahifede) Danzigdeki hazırlıklar endişe uyandırdı Londra 29 — Dânzigden alınan raporlardan dola- yı hayret ve endişe içindedir. Alınan haberlere göre Varşovüda polis vesair memurlara gaz mâskeleri verilmek- tedir, sivil kiyafelinde Danzige gelen aö- kerler de Bay — Vay canmal.. cam keşfetmiş!... Bayan — Ne mutlu o kadına!... Diğer taraftan Almanyadan Varşova mahafili | | Fransız ve Ingiliz gazeteleri: “Almanya bizim Polon- yanın yanında bulunduğumuzu unutmasın,, diyorlar İngiliz ve Fransız gazeteleri bu mü- nasebetle yazdıkları (makalelerde; <Almanya, Fransa ve İngilterenin Polonyanın. yanında bulunduğunu unutmasın. Her hangi bir taarruz vukuunda Fransa ve İngiltere Polon- (Devamı 8 inci sahifede) Avrupalı bir kadın, cisimleri gözden saklıyan bir