30 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 İm Satye binası işi Satye şirketinde yapılan araştırma neticesin- de Adliyeye getilen evrakı tedkik için bir heyet Denizbankın Satye binasını satın Alması işindeki yolsuzluk etrafında dördüncü sorgu hâkimliği tahkikata devam ediyor. Evvelce istiçvapları ya- pılıp haklarında tevkif kararı verilen maznunlardan avukat Atıf, Malik Kevkep, Jerans şirketi müdürü Ma- teos Temel ile bu işte şahid olarak dinlenen gene Jerans şirketi memur- larından Artin Buker'in verdikleri ifa- delerde Adliyece mübayenet görül. müştür, Bu üç maznunla Artin Buker dün dördüncü sorgu hâkimliğine getirile- rek veniden istiçvap edilmişler ve dör- Üçüncü bir umumi nüfus sayımı yapılacak 1940 senesi birinci teşrin ayı içinde yapılacak olan sayımda halka yeni sualler sorulacak Ankara 29 (Telefonla) — 1940 se- | nesinde Türkiyede üçüncü bir umumi nüfus sayımı yapılacaktır. İstatistik umum müdürlüğü bunun için bir pro- Je yapmış ve proje Başvekâlete kanun| Yâyihası haline ifrağ edilerek Büyük Millet Meclisine sevkolunmuştur. 1940 umumi nüfus sayımı kanunu, 1935 nüfus sayımı kanununun hü- kümlerini ihtiva etmektedir. Ancak aradan geçen beş sene içinde Türki- yenin iktisadi bünyesindeki inkişaf en mükemmel bir surette tesbit edi- Jebilmek ve hakiki neticelere vasıl 0- Jabilmek için icab”eden yeni hüküm- ler de ilâve edilmiştir. Meclise veril miş olan lâyihanın yaz tatilinden evvel konuşulup kanunlaştıniması ihtimali kuvvetlidir. Bu takdirde içinde bulun- duğumuz mali sene zarfında gelecek seneki umumi sayıma hazırlık olmak | Genç bir kız 12 saat kuyuda su içinde kaldı © Sabahat dışarıda aranırken, babasının su çekmek üzere kuyu başına gitmesi Üzerine bulundu Vefada Kovacılar mahallesinde | İğneciçikmazı sokağında 112 numa- Talı evde oturan 18 yaşında Sabahat adında genç bir kiz dün sabah evin bahçesindeki kuyuya düşmüş ve 12 gaat kuyuda kaldıktan sonra bir te- sadüf kızın hayatını kurtarmıştır. Sabahatin Mustafa adınd bir babasından başka kimse Mustafa sabahleyin bir iş Go kımna (seslenmiş cevab alamayınca bakkala veya fırına gittiğini tahmin ederek bir müddet beklemiştir, Fakat santler geçtiği halde kızı görünme- miştir. Aradan beş altı saat gibi uzun- ca bri vakit geçmesi ihtiyar babayı meraka düşürmüş ve zavalı adam polis karakoluna giderek; — Kızım kayboldu. Rica ederim buldurun... Demiştir. Araştırmalar esnasında evin bahçesindeki kuyuya bakmak hiç akla gelmemiştir. Saatler geç- miş... Gece olmuş... İhtiyar baba da- ha fazla meraka düşmüş ve: — Kızım da gitti, Bana kim baka- cak... Diye ağlamağa başlamıştır. İhtiyar Mustafa öteye beriye koşmaktan yor- gun düştüğünden biraz dinlenmek Için yüzünü ve ayaklarını yıkayıp mindere uzanmak istemiş ve kuyu- nun bâşina giderek su çekmek İste- miştir. Bu esnada kuyunun içinden: — Ölüyorum!,, Kurtarın!., boğuk boğuk iniltiler işit- atta olduğunu an- yarak sevinçle polis karakoluna koş- muş ve vaziyeti anlatmıştır. Derhal ifalye grupuna malümat verilmiş ve zavallı kız 12 saat kuyunun içinde kaldıktan sonra gece saat 21 de bay- teşkil olundu Dünkü tahkikat arasında Rızkul. lah adında bir avukat ta şahid olarak dinlenmiştir. İki gün evvel Adliyece görülen lü- sum üzerine Satye şirketinde ar: ma yapılmış ve bazı evrak mühürle- nerek Adliyeye getirilip dördüncü 80K- gu hâkimliğine verilmişti. Satye binasının Denizbanka satıh ması işine ait olan bu evrakın tedkiki için bir ehlivukuf heyeti teşkil olun- muştur. Heyet dünden itibaren evrak Üzerinde tedkikata başlamıştır. Tah- kikat ve tedkikatın birkaç güne kadar bitirilmesi ve hâdisenin mahkemeye intikali bekleniyor. Üzere bazı vilâyetlerimizde tecrübeler yapılacaktır. Gene bu sene içinde, kanunun tat- bik suretini gösteren nizamnameler hazırlanacak, fişler basılacaktır, Bi- rinci ve ikinci umumi nüfus sayımla- rında olduğu gibi bu işle tavzif edile- cek memurlar tarafından halka sual varakaları üzerinden sualler sorulacak | cevaplar büyük bir sadakatle kayde- dilecektir, Bilhassa nüfusun meslek bakımın- dan tevzli ve memleketin ekonomik bünyesindeki inkişafın seyrini takip edebilmek için bazı yeni sualler tertip edilecektir. Gelecek seneki umumi sayımın, bi- rinci teşrin ayı içinde yapılması mu- karrerdir. Ancak henüz günü tayin | edilmiş değildir, gın bir halde çıkarılarak Haseki has- tanesine kaldırılarak tedavi edil tir, Tesbit olunan hat kuyudan 8 fifçe kay yüzünden düşmüşt aziyete göre, Saba- çekerken ayağı ha- sağ elinin sakat olması tutunamıyarak kuyuya natin , ayağı kenar taşlar ma girm bulur ğun kadar emiş ve 12 saat gibi uzun müddet boği dar suyun İçinde kalmıştır. hastaneden öğrendiğimize göre, ihti- yar baba goç vakit hastaneye gelerek kızını almış ve evine götürmüştür, TİYATROLAR: EGE 'TİYATROSU Nuri Gençdur ve arkadaşları bu gece Şehremini İnşirah bahçesinde ANALARIN GÜNAHI Kaşldi Öncan > Zrtağrul Sadi 'Dek birlikte | Azak buhçesinde bu gece HAYRET EFENDİ Vodril 3 perde. HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları Beykoz iskele gazinosunda bu gece ÇAM SAKIZI Vodvil 3 perde TÜRK REYÜ OPERETİ EFENİN AŞKI Yazan ve besteliyen ve bizsat orkesi idare eden Muhlis Sabahaddin 1 Ter Cumartesi akşamı saat 930 de Beğiktaş aile parkında büyük orkestra Bale Görls ve Buys 8. Atilların idaresinde HALK OPERETİ Bu akşam Cağaloğlu çifte saraylar bahçesinde saraylar bahçesinde «<ZIR DELİLER) operet 3 perde Orkestra - Bale İ kanın şahidi ol: AKŞAM İzmirde cinayet Seyyar satıcı Niyazi, şahit. Jik yüzünden Hüseyini | öldürdü Katil Niyazi Turali İzmir, (Akşam) — İkinci Karan- tina mahallesinde Neşet sokağında bir cinayet olmuş, Niyazi Turalı âdında bir seyyar satıcı, biçakla Hü- seyin Birgünü karnının iki yerinden yaralayarak öldürmüştür. Cinayetin sebebi mahkemede şa- hitlik meselesidir. Niyazi, bir hafta evvel Asım adında birile kavga et- miş, Asım tarafından dövülmüştü. Bundan dolayı Hüseyin Birgün vâ- rak mahkemede din- lenmek istemişse de Hüseyin vakayı görmediğini söylemiştir. Niyazi, bu hâdiseden muğber olmuş, gece evi önünde kansile oturan Hüseyine çatmış, aralarında kavga çıkmış, bi- çağını çekerek onu öldürmüştür. Ka- tl, bıçağını bir ağaç kovuğuna sak- Jayarak kaçmışsa da tutulmuş, bıça- ğı da bulunarak adliyeye verilmiştir. Kaltil 30, maktul 44 yaşındadır. İki- | si de evlidir. B. Niyazi 'Turahnm ağir cezada meşhud cürümler kanununa göre muhakemesi intaç edilmiş, 12 sene bir ay hapsine, 600 lira ölüm tazmi- nat mahkümiyetine karar verilmiş- tir, 29 Haziran 1939 Esham ve Tahvilât Türk borcu 1 peşi * 5 1938 ikra ' 1035 10,15 1020 alryolu 1 ve 11 peşin o 3835 ent PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin New-York 100 Dolar Paris 100 Frank Mütno 100 ret Cenevre 100 İsviçre Pr. Amsterdam (100 Florin Berlin 100 Rayhşmark Brüksel 100 Belga Atina 100 Dratımi 100 Leva 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Kr. 100 Ruble NEV-YORK SERGİSİ Seyahatinde fevkalâdelik 390 Lira 38 gün - 38 gece 7 Temmuz Cuma günü RODİ yapurile İstanbuldan hareket - BRİNDİZİ $ ncü mevki yemekli kamari Napolide 3 gün otel ve yemek, 52 bin tonluk RE X Transat- ile Newyörka Nevyorkda 15 gün otel CONTE Dİ SAVOİA ile Cenovaya avdet, Brindizi Larikile İstanbula avdet. Kayıtlar cumartesi akşamı kapanıyor NATTA Galatasaray Telefon: 44914 Bir kıza sarkıntılık eden üç genç yakalandı Biri 20, ikisi de onar gün hapse mahküm oldular Geceleyin sokakta giden bir genç kıza sarkıntlılık yaparak teklifleri reğ- dedilince, tehdide ve mahalle bekçisi» hi dövmeğe kalkışan iç gencin muha» kemeleri dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinden yapılmış- tar. Tahkikat evrakına nazaran vaka | k şöyle olmuştur: Çihad, Hüseyin ve Hasan adların. da üç delikanlı, gece rakı içip sarhoş olduktan sonra Şehremininde sokâk- | larda dolaşırken, yolun tenha bir ye- rinde evine gitmekle olan Şöhret adın. da 18 yaşında bir kıza râsgelmişler- dir, Delikarhlardan Hasan, rından ay kulmuş ve: arkadaşla larak Şöhretin yanına 80- — Sokakta böyle yalnız dolaşaca- ğına beraber gezelim. Bir otomobil ge: tisi yapalım... diye sarkıntılık yap- mağa başlamıştır. Şöhret, bu münasebetsiz hareket | ten sinirlenerek, Hasana, doğru yolu- | na gitmesini ihtar etmiş, Hasan din. lememiş ve onlar münakaşa ederler. ken, Cihadia Hüseyin de sokulmuşlar- | dır. Üç delikanlı, karanlık sokakta kızcağızı bir duvarın önüne sıkışlıra» rak, zorla gezmeğe götürmek için teh- dide başlamışlardır. Et alırken İki kasap bir adamı gözün- den yaralamış Fatma adında bir kadın kasab dük- | kânından et alırken Kerim ve Asım adlarındaki satıcılarla arasında kav- ga çıkmış, iki satıcı bir olup kadınca» Zızı dövmeğe kalkışmışlardır. Bunların gürültülerini oradan ge- çen Mustafa adında bir adam duyup dükkâna sokulmuş ve Ke- rimle Asımın müşteri kadını döy- meğe (kalkışlıklarını görünce are ya girp ayırmak istemiştir. Kerimle Asım büsbütün hiddet- lenmişler, bu defa kadını bırakarak Mustafanın üzerine hücum elmişler- dir. Bunlardan Asım bir terazi dirhe- mile Mustafanın gözüne vurarak tehlikeli surette yaralamış, Kerim de sopu ile dövmüştü Dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılan muha» kemede her ikisinin de suçları sabit olduğundan Asımın otuz beşgün hapsine karar vi i mahkeme- de tevkif edilerek ifhaneye gön- ştir. Kerim, suçu hi ve yaşı dan 16 lira para Bir Len para çantasını ve kol saatini zorla alanlar yakalandılar Hasköyde oluran Raşel isminde bir kiz ile bir Musevi genci evvelki gün Kâğıdhane civarında gezib eğlenme- ğe çıkmış ve tenha bir yerde otur. muşlardır, Bu sırada dört genç peyda olmuş, bu çiftin yanına sokularak hep be raber eğlenmek teklif etmişlerdir. İki genç tabiatile buna yanaşmamış- Jar, fakat ötekiler israr etmişler ve işl daha ileri götürerek tecavüze bin- dirmişlerdir. Bu sırada gelenler kızı bir kenara çekip para çantasını ve kol saatini zorla alıp savuşmuşlardır. Raşelin zabıtaya müracaatı üzeri- ne kısa bir zaman sonra bu dört gen- cin Harbiye civarında bir yerde çalış- tıkları tesbit edilmiş, Mehmed, Os- man, Hasan ve Şükrü isimlerindeki bü adamlar yakalanarak haklarında kanuni takibata pata girişilmi iştir. Kauçuğa mukabil muk Vaşingion 29 (A.A) — Ayan mec- Usi Hariciye encümeni, takriben 176 milyon İngiliz Hralık kauçuğa mu kabil 600,000 balya pamuk mübade- lesi hakındâki İngülz - Amerikan muahedesini tasvip etmiştir. Bu vaziyet karşısında Şöbret bu sip. naşık âşıkların ellerinden kurtulamı- yacağını anlayınca, bağırarak imdad istemek mecburiyetinde kalmıştır. | Genç kızın bağırmasını duyan bir ma« halle bekçisi gelmiş ve elindeki elek- trik fenerini yakarak delikanlıların kim olduklarını ve genç kızın niçin bağırdığını anlamak istemiştir. Üç ar. kadaş, bu defa da bekçiye hiddetlene. «— Sen bizim yüzümüze niçin elek» trik tutuyorsun?» diye bekçiye küfret- meğe ve dövmeğe kalkışmışlardır. Gürültüyü duyan diğer bekçiler ve po- Misler yetişerek kavgacı delikanbları yakalamışlardır. Cihad, Hüseyin ve Hasan dün Ad- Miyeye getirilmişler, (o Sultanahmed | üçüncü sulh ceza mahkemesinde mu. hakeme edilmişlerdir. Malıkemede üç maznun suçlarını inkâr ederek, gerek Şöhretin ve ge- rekse bekçinin kendilerine iflirâ et. tiklerini ileri sürmüşlerdir. Fakat tah kikat evrakı ve şahidlerin ifadelerile | suçları sabit olduğundan, bunlardan | Hasanın yirmi gün, Cihadia Hüseyi- nin de onar gün hapislerine karar ves rilmiştir. Piyasadavaziyet | Fındık ve ceviz piyasasında ilk hareketler Bu senenin fındık ve ceviz piyasasında ilk hareketler başlamıştır. Dün, allkadar- lara gelen malümata göre, on gün sonra teslim şartile 2800 kilo sıra temiz iç fındık, kilosu 101 kuruştan, 1200 kilo ekstra fun- dık içi, kilosu 103 kuruştan fob Giresun, 5040 kilo tombul sira fındık, fob Ünye ki- )osu 41 kuruştan satılmıştır. Dün, eski si- parişleri “karşılamak üzere Trabaondan şehrimize on bin kilo iç fındık gelmiştir. Istanbulda ceviz ve findik stoku kalma- muştar. Yapağı fiatleri yükseldi Alman ithalat permi bürosu fâtleri yükseltiğindan tiftik piyasasında kilo başına beşer kuruş bir tereffü vardır. Al- arlara muhte en bazi talebler Sorye #mizdeki sali” eksperi Bredibülyof dâ, dün, hı yapan tacirlerin flatler Üzerinde konmuştur. Dünkü yapak flatleri şöylece tesbit edilmiştir: Anadolu menge gelmiştir. hiyettar b terinin. daha ılmaktadır, böyle giderse yap yükseleceği an Sebze ve meyva kooperatif- leri Birliği umumi heyeti toplandı Şehrimizde bulunan yaş sebze ve meyva kooperatifleri birliği umumi heyeti dün ticaret odasında bir top- lantı yapmıştır. Toplantı neticesinde yeni idare heyetine Uzunköprü koo- peratifinden Halid Orhan ve Salih Balaban, Dörtyol Gicaret odası reisi Kemal Özalp, İzmir kooperatifi mü- dürü Osman Fenerci seçilmişlerdir. Toplantıda yaş sebze ve meyvalarıs mıza hariçten kâfi mikdarda taleb geldiği halde maalesef imkânsızlık ve az vesaiisizlik yüzünden bundan Iâyıkı veçhile istifade edemediğimiz görüşülmüş, ve işe yeni bir makaniz- ma ile başlıyarak talepleri vaktinde karşılıyabilmek hususlarının temini” ne karar verilmiştir, Kooperatif, icab ederse bu hususta hükümetten de yardım istiyecektir, VEFAT Türkiye Turing ve Otomobil klübü. Reisi Reşit Saffet Atabinen'in yeğeni ve merhum Saffetin kızı Ayşenin oğlu Tıb fakültesi talebesinden Saf- fet Çimer vefat etmiştir, Cenazesi bugünkü cuma günü saat 10 da Cer- rahpaşa hastanesinden kaldırılacak, öğle namazı Beyazıd camiinde kilm- dıktan sonra Köprüye indirilip Ana- dolu Kavağına nakille üç gün evvel vefat eden büyük babasının yarına İ defnolunacaktır.