17 Temmuz 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşam Poâtas YENİ SABAH Hüseyin Cahit Yalçın, dost tekme- si adını verdiği başyazısında, Dan Zigin Almanyaya verilmesile dünya sulhunun temin edilemiyeceğine da ir bir İlalyân gazetesinin neşriyatını gözönüne almakla ve onun: “Tunusu, Cibutiyi, Süveyşi İtalya- ya vermelidir. Mahta gibi İtalyan top roklarını İlslyaya, Cebelüttarık gibi İspanyol topraklarını İspanyaya ix de etmelidir. Danzig ile Alman koridoru da Al manyaya verilmeli ve ayni zaman da Almanyanın eski müstemlekeleri inde olunmalıdır. Dediğini söyledikten sonra şu mi taleada bulunmaktadır; “Fakat farzı ranhal olarak, Danzi- ği feda elmek besabına dünya sulhu- bu ve müstakbel umumi anlaşmayı temin etmek düşünülmüş olsaydı 1 İtalyan gazetesinin ortaya (o attığı bu sözler buna bir mania teşkil ederdi. Çönkü görülüyor ki Danziğin arka sından başka ağır fedakârlıklara da- ba katlanmak icap edecektir ve bu fedakürlikların bir türlü sonu gelmi- yecektir. Bu şeralt dahilinde, İtalyan Büzetesinin bahsettiğimiz yazısı an- cak bir “sabotaj, mahiyetini haiz o- labilir, Sanki İtalyanlar, Danzig Al- manyaya verilip de ortalığın (o sökü- pet"bulacağından ve kendileri gene avuçlarını yalamak vaziyeline düşe ceklerinden korkarak böyle bir uzlaş #aiya meydan vermemeğe çalışıyor- Jir've ancak Almanların zoru ve kuv veti sayesinde kendileri de bir men. faate konmak ümidini . besliyorlar denilebilir. İKDAM Ali Naci Karacan, bugünkü maka:) lesinde gene maliyet fiyatı işile meş»| göl olmaktadır. Ve demektedir ki: “Bilhassa milli sanayiimizde mali- yel fiyatınız hesabını kati bir zap. türat altına almak lâzımdır; Ayağıma giydiğim kunduranın yarım lira u- cüz olabilmesi için imal eden mües- sesenin masarifi umumiyesinde a22- mi bir tasarrufa riayetkâr (olması ik şarttır. Bu kadar lüks teşhiri için- de böyle bir tasarrufa imkün var mi dır? Bizde herhangi bir milli sanayi evi kurulunca müdürünün ilk düşün- düğü milyonlara walolaa o muazzâ bir bina, muhteşem koltuklar ve da“ ha birçok parıltılı tesisat oluyor. Neticede bütün bunlar oOmuazzam bir masarifi umumiye yekönu halin- de senenin sonunda bir deftere sır ralanıyör ve defterin öbür yaprağı- Du yazılan istihselât yekünu bir tak- sim ameliyesine tabi tutulunca kun- durayı ancak şu fiyata giyebileceği- miz, şarabı ancak bu fiyata içebilece ğimiz ve bütün maddeleri | şu veyu ba, fakat mutlaka pahalı iştira ede bileceğimiz anlaşılıyor. Davanın ru- hu budur. Herşeyi pahalıya maledi- Yoruz, çünkü mill sanayi müessese- Jerinde bir yazıhanemizin (Üzerine aldığımız hokkanın fiyatının o bile Banliyö trenlerinde şikâyetler dikkate Memurlar kontrol yaparak uygunsuz harekette bulunanları polise verecekler Devlet Demiryolları Avrupa hk. t e i müdürlüğü banliyö tren yetle gözününde tutarak (yeni ted” birler almağa karar vermiştir. Üçüncü mevki yolcularının küçük çekmecede, trenlerin hareketinden epeyce vakit evvel birinci (o me kalkmadan sıkı bir kontrol yapı" ması kararlaştırılmıştır. Bunâ dikkat etmiyen tren memur; dö PT, EZ DE İZ vE Zi memleketin en tzak köşesinde yası yan bir adamın maişeti üzerinde mü- essir olabileceğini lâzım geldiği ka dar olâka ile düşünmüyoruz.,, VARİT Asım Us “Danzig (için harp olur mu?,, başlıklı yazısında, Almanların bir türlü Danzig yüzünden harp ç kacağına kani bulunmadıklarını, bir Alman şehri olan Danzigin Alman yaya illihakından dolayı nasıl olur da bir harp çıkabilir dediklerini söy- ledikten sonra buna İngilizlerin ver- tikleri cevabı şöylece anlatıyor: 'Almanlar İngilterenin ahalisi sax dece Alman ırkından olan bir şehir Almanyaya iltihak ediyor diye har vabı veriyorlar: disi için hayati bir tehlike sayan Le bistan o vakit kendi hakkımı müda- faa için harekete geçecektir; İngilte- bu memleketi müdafaa edecektir. Yu- ni İngiltere Danzig için değil, bey- nekailel garanti taahhütlerini yerine getirmek için harbedecektir.,, Acaba Almanlar O İngilişlerin bu kadan açık olan sözlerini yine blöf telâkki ederek bütün dünyayı tamir kabul etmez bir felâkete sürükliye cek bir hataya düşecekler midir? CUMHURİYET Yunus Nadi, lapa ve kadastronun adliyeye bağlanışını büyük bir ka zanç ve bunun en hayırlı bir iş ok duğunu anlatarak şöyle demektedir: “Kadastro düne kadar bizde tapu ile mücadele halindeydi. Daha doğ rusu memleketteki çok geri, karışık tapu sihniyeti bu sahada yalnız doğ- ruyu istiyen ve onu kuracak olan ka dastroya hu$ümet gösteriyordu. İm- paratorlukla ve onun meselâ Kanuni Süleyman zamanı gibi en parlak de- rirlerinde büyük itinalara mazhar olmuş olan gayrimenkul kayıtları bi Miharu çok tereddi etmiş ve halk i- gin yıkım binbir tezvire sahne ola- cak derekelere yuvarlanmıştı. Düne kadar süren bu ayıp mücadele, Ts pu ve Kâdastronun Adliyeye bağlan masile artık nihayete ermiştir sayı- labilir. Artık bundan sonra tapu, ka dastro da kendisini en Iyi've en doğ” ru tesis edecek fenni ve medeni te kâmülünün en kuvvetli İstinatgâhın bulmuş olacaktır. Tapu ve Kadastronun Umum Mü- dürlüğüne getirilen Halit Ziya Türk- kan Türkiyemizde bu mesleki kendi- si için aşk haline getirmiş bir müte- hassıstır ve kendisile beraber heye canla çalışacak çok iyi arkadaşlara inaliktir. Son hayırlı kararından do layı hükümeti tebrik ederken mes leklerini süratle ilerleteceklerinde ve yükselteceklerinde şüphe (olmıyan Tapu ve Kadastro mensuplarına du muvaffakiyetler temenni ederiz. ları şiddetle cezalandırılacak, bilet- ler behemehal kontrolden geçer zımbalancış vu'unacaktır, Bundan batmesini akıllarına sığdıramıyorlar; İngilizler ise bu hayrete karşı şu ce- — İngiltere Danzig Almanyaya ii Danzigin Almanyaya iltihakını ken- Te de Lehistana verdiği garanti ile Yeni plâjın ilk kurbanı Yirmi yaşlarında bir terzi boğuldu Dün öğleden sonra Anadolu hisarmdaki Küçüksu plâjınlda bir genç boğulmuştur. Kaza kurbanı Arnavutköyünde franceldcr ©©- kağında 3 numaralı evde oturan ve Beyoğlunda terzilik yapan yir- mi yaşlarında Mehmet Usludur. Mehmet Uslu akrabasmdan üş çocukla plâja gelmiş ve denize girerek uzaklara açılmıştır. İyi yüzme bilmiyen ve üstelik kalb hastalığına da müptelâ olan genç geri dönemiyerek o boğulmuştur. Cesedi sudan çıkarılmıştır. İm Maçkada dünkü kaza 1Bir çocuk kamyon altında öldü rada düşerek tekerlekler altında kalarak ölmüştür. Müddeitmumi muavini o Neca- ti hâdise tahkikatma el koymuş. tur, 14 Yaşında katil Ramideki hâdisenin suçlusu bugün Adliyeye veriliyor Evvelki gün Ramlde oturan 14 yaşında Mehmet adında bir zocuk arkadaşı Muzafferle Ka. sıklıbağ civarında aylanırlar - ken, kavgaya tutuşmuşlar, kay. ga sonunda Mebmet arkadaşını av tüfeği ile ağır surette yarala- mıştır, Guraba hastanesine kaldırı - lan Muzaffer dün kurtarılamıya. başka trenlerde rakı içilmesi, müs tehcen sözler sarfedilmesi, kalat lığı bahane ederek âdeta kucak ku cağa vaziyette oturulması gibi hal- terin de önüne geçmek için memur tara talimat verilmiştir. Bu ta'imz ta “ykarı hareket eden o yolcul: tesadüf edilirse bunlar ilk istas da polise teslim edileceklerdir. GE ME İzmir tüccari El Ödemişli aldık/Cena sini seven döstlarinın rınki salı günü Beyoğlunda © Ags Camünde öğleyin namazı kılmdık tmm Sora Feriköyünde medfeni 4 una defnedileceğini teesstirle Fimizle beyan ederiz. sürle have Eyüpte bulunan ceset Eyüp salillerinde cesedi bulunan Refikanım polis tarafından yapılan tahkikatta deniz düserek | boğuldu- Hu tesbit ( edilmiştir. Maamafih morg henüz raporunu vermemiştir — “ Savarona ,, havuza alındı Savarona Yatı temizlenmek ve boyanmak için İstinye dokların. da havuza alınmıştır. Bügünlerde demize indirilecektir. rak ölmüştür. Bu suretle 14 ya- şında katil olan Mehmet bügün »diiyeye teslim edilecektir. —— Nevyorka gönderilen müze eşyamız Nevyork sergisindeki o paviyo- mumuzda teşhir ddilen tarihi eş- ya yarın şehrimize gelmiş olacak- tr. Eşyalarla beraber müzeler umum müdürü Aziz Oganla, An. kara etnografya müzesi müdürü Osman Ferid de gelmektedir. maa Avcıların kongresi İstanbul Avcılar kurumundan: Kurumumuzun İstanbul avcilar ve atıcılar birliği ile birleştirilmesi hakkında görüşülmek üzere 227- 939 cumartesi günü saat 14 de A- lemdar caddesindeki Alayköşkünde sayın üyelerin hasır bulunmaları e bemmiyetle zica olunur. Dün sabah şehrimize geldiğini yazdığımız eiüdönü Mile Mayo sl ei İsli iye kini ilmleir, da bulacaksınız. Burada beyetin karşılanmasma aid ve heyet azasını gösteren resimler görüyorsunuz. Fırınlar birer birer kapatılmağa başlandı İmaliye ücretine zam hakkında Belediye bugün karar verecek Şehrin muhtelif ve bilhassa kıyı semtlerinde ekmek buhranı başgös- termektedir. Bu vaziyete daha ziy de sayfiye yerlerinde tesadüf edil mektedir. Boğaz köyleri iie bilhassa Büyükada ve Yeşilköy bu aradadır. Bu semtlerde evvelce iki ve hat tâ üç fırın varken bunlar kapanmış) » ve İçelrinden bir tanesi müştereken işletilmeğe başlanmıştır. Fırın hipleri üç fırının muhtelif aci ve vergilerinden kurtulmakta ve bü| tün bir semtin ihtiyacını bir fırınla karşılamağa çalışmaktadırlar. Bu suretle başka rakip olmadığın dan bu bir tek fırinlar ekmeği fena kalitede çıkardıkları gibi bazan ha kın ekmeksiz kalmasına da sebebi- yet vermektedirler Son günlerde bu vaziyet genişle miş, şehir içindeki semtlerde bile büyük fırın sahipleri küçük - firm- cılara fırınlarını Okapattırmağa ve istedikleri gibi ekmek işile uğraşma” ya başlamıslardır. Belediyenin bu yolda biran evye! ii tedbirler alması beklenmekte"| ir. Çünkü bu vaziyet gittikçe ge“ sas) Tİ diet HG lili eksi!- | mektedir, Diğer taraftan belediye (iktisat Tafsilâtı diğer sütunlarımız. ELİ yekirden we REEL Ekmek meselesi (50 Bin Istanbullu Dün Pazar gezmesine çıktı Dün havanın çok güzel olması dolayısiyle şehrimiz balk daha sabahın pek erken saatlerinden itibaren plâjlara, mesirelere dö. külmüştü. Bilhassa Florya trenleri, (o Bo- ğaz ve Ada vapurları ruhurat pos taları da işletmelerine rağmen a- İz ağızına dolmuş bir halde gidip geliyorlardı. Florya trenlerinde tehacüm 9 derecede idi ki, sıcak ve kalaba ıktan bir çok kimseler bayılmış, bu arada hir hayli kavgalar da ol. muş, işe polis müllahale etmiştir. Dün'yalnız Floryaya 50 bin ki- İ müdürlüğü fırıncılar imeliye e #» Boğaza ve Adalara 100 bin ki- retlerine zam yapılması hakkında" ki teklifleri üzerinde bugün son ve kati kararını verecektir. Fırıncıla” #kmeğe ön pârâdan fazla zari ölme mak üzere belediyenin imaliye üc setlerini bir miktar arttıracağını 58“ nıyorlar. Akıl hıfzıssıhhası kongresinde Türkiy Murahhasımız Pr. Fahreddin Kerim bu sabah svigreden şehrimize dönd İsviçrenin Lugano şehrinde top lanan Avrupa milletleri akıl hıf- zıssıhhası kongresindeki Türkiye murahhası Dr. Fahreddin Ke- rim bu sabahki konvansiyonel tre niyle şehrimize gelmiştir. Kon- grede üniversitemizi de temsil e- den Fahreddin Kerim, bir muhar- ririmize şu izahatı vermiştir; “— Kongrede, Türkiye akıl hıfzıssıhhası cemiyeti namına ha- zarladığım raporu okudum. Rapor büyük bir alâka ve takdirle karşı» Yandı, Memleketimizdeki tababeti ruhiye ve akıl hıfzıss'hhast faali- yetti hakkında verdiğim izahatı ehemmiyetli buldular ve Türkiye- ye karşı çok sempati gösterdiler. Kongrenin bir gün öğleye kada <elselerine riyaset şerefini “Türk murahhasına verdiler. Kongre a- zalarma tertip edilen ziyafette memleketimizin kültürel inkişafı, kargılrkir anlaşma, icte ve dişe sulhdavamız üzetinde bir nutuk söyledim, Memleketimize dai: sözlerim çök memnuniyet uyan - dirdı, Kongre de akıl hıfzıssıhha- siyle alâkadar olan terbiye, aile ve kısırlaşma meseleleri de görü- şüldü. Dr. Fahreddin Kerim sviçre murahhas, raporunda ısırlaştırma mevzuu etrafımda muhtelif milletlerin murahhasları tarafından ileri sürülen mötalea lerdan bahsederek umumi vazi- yeti hülüşa etti, Fakat bu hususta hiç bir karar verilmedi zaten bir kaç millet müs Tonton amca nın Yaş yıldönümü Şiden farla insan gitmiştir. —o— Dökümcüler çarşısında Mevcut dükkânlar birer birer kapanıyor Beyüzıtta Bakırcılar caddesin. deki Dökümcü dükkânlarının kaldırılması kat'i surette karar - Jaştırılmıştır. Bunların toplu bir halde bulun- maları, dökilm esnasında bir ta- kım gazlerin çıkması yüzünden şehir halkınm sıhhatine dokun « maktadır. Belediye, dökümcülerin ancak dağınık olmak şartiyle şehirde bulunmalarına izin vermektedir. Bakırcılardaki dükkânların mühim bir kısmı kapanmıştır. Diğerleri de yakında kapanarak şehrin muhtelif yerlerine dağıla - caklardır. tesna olmak üzere diğer memle - ketler kısırlaştırmaya taraftar de- Zildirler, Kongre, Avrupa milletleri ara- $ında temasları arttırmak için da- imi bir büro tesisini kararlaştırdı. Merkezi İsviçrdde olan bu büro azalığma Türk murahhası da seçildi. Gelecek seneki kongre Stokholmde toplanacaktır. Kon. gre raporumu bugün dekanlığa takdim edeceğim.,, Profesör Fahreddin, Kerim, bir .) ilim adamı olmak itibariyle, siya- si vaziyet etrafındaki suallere ce- > vermek istememiş, sadece: "— Avrupada Ağustosta bir kari çıkacağından bahsediliyor .. 'akat seyabat esnasmda geçtiğim vlc hiç bir fevkalâdelik gör- medim. Her taraf sakin bir halde bulunuyor. Harp olacağını zannet miyorum.,, demiştir. Ekordesyidns an .— wi